Kesakitan pada sendi tangan: ubat-ubatan, fisioterapi, rawatan alternatif

Siku

Sekiranya sendi tangan cedera, perlu diketahui sebabnya untuk menghilangkan kesakitan dengan berkesan. Ketepatan rawatan bergantung kepada patologi. Kaedah rawatan yang berbeza di kompleks saling melengkapi dan meningkatkan kesan terapi. Tangan adalah salah satu bahagian tubuh yang paling berfungsi. Anatomi kompleks tangan membolehkan manipulasi kompleks. Kesakitan menyekat pergerakan dan memburukkan kualiti hidup pesakit, menjadikannya sukar untuk melakukan manipulasi termudah dalam kehidupan seharian.

Punca sakit sendi

Setiap hari, tangan membuat beratus-ratus pergerakan. Menentukan penyebab sakit sendi adalah penting untuk menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan..

Mengapa sendi tangan sakit:

  • senaman fizikal yang berat pada jari atau sendi pergelangan tangan (mengangkat berat, banyak pengulangan pergerakan monoton, senaman fizikal yang kuat di mana tangan terlibat);
  • penyakit keradangan pada banyak sendi tangan;
  • keadaan yang rumit setelah mengalami patologi berjangkit;
  • proses degeneratif-distrofik yang merosakkan sendi dari dalam;
  • patologi autoimun yang melibatkan tisu sendi dalam proses yang tidak sihat;
  • kecederaan yang berbeza-beza;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • tekanan teruk;
  • pendedahan berpanjangan kepada suhu sejuk;
  • kekurangan vitamin dan unsur mikro untuk penyembuhan diri sel.

Kes-kes kesakitan yang diasingkan selepas bersenam tidak boleh membimbangkan, keadaannya jauh lebih serius sekiranya kesakitan selalu ada. Rasa sakit akibat ketegangan hilang semasa rehat, dan gejala penyakit tidak akan hilang jika penyakit ini tidak dirawat.

Kemungkinan penyakit

Sekiranya sendi tangan sakit, anda perlu mengetahui simptom penyakit yang mana sakitnya. Setiap patologi mempunyai tanda-tanda khas yang menyertai perkembangan penyakit ini..

  • Kecederaan tangan. Kerosakan tisu mekanikal semasa hentaman, kejatuhan, mampatan yang berpanjangan, patah tulang disertai dengan sakit teruk akut pada sendi yang berlaku sejurus selepas kecederaan. Sindrom nyeri mengekalkan keamatannya untuk hari pertama, memberi jalan untuk kesakitan berterusan. Kawasan yang rosak membengkak dengan teruk, kulit memperoleh warna hematoma - ungu. Dalam beberapa hari, warna berubah dari ungu menjadi kuning, yang menunjukkan penyerapan semula lebam. Suhu kulit pada lesi meningkat, aktiviti motor menurun dengan mendadak. Apabila lapisan atas kulit dipotong, pendarahan mungkin muncul, yang mesti dihentikan dan luka dirawat. Dengan dislokasi dan patah tulang yang teruk, ubah bentuk diperhatikan dengan penyimpangan phalanges jari yang tidak wajar atau perubahan bentuk tangan.
  • Arthrosis. Proses degeneratif yang berkaitan dengan manifestasi usia atau pasca-trauma mempengaruhi sendi kecil tangan. Kesakitan dan keperitan ketika bergerak muncul setelah latihan fizikal pada tempoh awal patologi. Dengan perkembangan perubahan tulang rawan dan tisu tulang, ubah bentuk beg artikular dan kekakuan berkembang, yang mengganggu pergerakan yang biasa dilakukan. Tangan menjadi nakal, sebarang ketegangan menyebabkan sakit sendi.
  • Artritis. Keradangan selepas kecederaan atau jangkitan mempengaruhi sendi, menyebabkan proses kronik yang disertai dengan rasa sakit yang berbeza. Semasa tempoh eksaserbasi, sensasi rasa sakit meningkat, pengampunan disertai dengan rasa sakit yang membosankan sepanjang hari. Tempat sakit membengkak, menjadi panas. Tisu lembut di sekitar sendi yang berpenyakit membengkak dan bertukar menjadi merah terang. Semua tanda keradangan boleh berlaku terhadap latar belakang mabuk umum dan manifestasi alahan. Demam, sakit kepala, keletihan muncul dalam tempoh akut.
  • Artritis reumatik. Patologi autoimun berkembang apabila proses imun gagal. Sel sendiri mengenali tisu yang sihat sebagai asing, dan memulakan proses pemusnahan sel yang sihat.. Penyakit ini disertai oleh hiperemia kulit yang ketara, kesakitan yang luar biasa, kekakuan pada sendi tangan. Jari dipengaruhi serentak pada kedua tangan, phalanges membengkak dan cacat, tetap dalam posisi membengkok.
  • Gout. Penyakit yang berkaitan dengan metabolisme yang tidak betul berkembang pada pencinta pemakanan dan pengambilan alkohol yang tidak betul. Peningkatan sintesis asid urik dalam badan membawa kepada keadaan patologi di mana kristal terbentuk, secara beransur-ansur memenuhi seluruh ruang. Asid urik mengkristal apabila buah pinggang tidak dapat menghilangkan asid urik yang berlebihan. Patologi ditunjukkan oleh ubah bentuk banyak sendi, kekakuan, dan keterbatasan keupayaan motor. Salah satu tanda ciri adalah tofus, di mana asid urik berkumpul dalam bentuk pasir. Dari masa ke masa, fistula muncul di permukaan formasi, dari mana jisim kekuningan lembut mengalir. Kesakitan tajam muncul semasa serangan gout. Sendi tangan sakit terus-menerus sehingga eksaserbasi berlalu, yang boleh berlangsung hingga satu minggu.
  • Tendobursitis. Perubahan yang merosakkan pada tendon, disertai dengan keradangan beg sinovial di kawasan tangan. Penyakit ini disertai dengan pembengkakan pada fokus keradangan, batasan pergerakan, yang disertai dengan rasa sakit yang tajam. Dalam keadaan tenang, sindrom kesakitan diredam. Kesakitan yang kusam tidak hilang walaupun semasa tidur. Komplikasi tendobursitis adalah penambahan jangkitan purulen. Abses dibuang melalui pemotongan dalam keadaan steril.
  • Sindrom terowong karpal. Sindrom terowong adalah patologi yang berkaitan dengan pelanggaran pemeliharaan saraf median tangan. Penyakit neurologi berlaku lebih kerap pada wanita paruh baya atau setelah tekanan yang berpanjangan yang berkaitan dengan aktiviti profesional. Pesakit merasa sakit pada sendi tangan. Kerosakan deria ditunjukkan oleh mati rasa jari, yang disertai dengan sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan. Seseorang tidak dapat menekuk telapak tangan, ibu jari dan jari telunjuk paling banyak terjejas, yang tidak membuat pergerakan lenturan.
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks. Perubahan yang merosakkan pada cakera intervertebral dan badan vertebra membawa kepada masalah kesihatan yang serius. Dalam kes ini, sindrom kesakitan tidak selalu dilokalisasi di leher. Keadaan yang diabaikan menyebabkan kesakitan teruk yang memancar ke sendi. Pada masa yang sama, tangan mengalami kesakitan yang menarik, hujung jari menjadi kebas. Rasa "merayap berlari", sekatan pergerakan boleh menyertai gejala umum.

Diagnostik

Anda boleh mengenal pasti penyakit yang menyebabkan sakit pada sendi ketika menghubungi pakar perubatan. Di kaunter penerimaan tetamu, doktor melakukan pemeriksaan dan meminta untuk melakukan pergerakan tertentu, melakukan ujian.

Satu set langkah diagnostik ditetapkan:

  • ujian darah makmal untuk mengesan keradangan, kadang-kadang bersifat pendam, petunjuk asid urik;
  • Pemeriksaan sinar-X akan menunjukkan perubahan distrofi pada sendi;
  • Imbasan CT;
  • ultrasonografi;
  • analisis bakteriologi cecair sinovial.

Rawatan untuk sakit sendi

Sakit sendi tangan boleh menjadi masalah serius bagi seseorang. Mustahil memegang alat makan dengan tangan yang sakit atau berpakaian sendiri. Janji temu akan kompleks dan mempunyai beberapa tujuan:

  • menghilangkan rasa sakit;
  • mengembalikan mobiliti sendi;
  • menyembuhkan penyakit yang dikesan.

Rawatan dengan beberapa kaedah secara serentak menghasilkan pakej prosedur terapi pelengkap. Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menghilangkan rasa sakit adalah ubat, tetapi hanya doktor yang harus menetapkannya..

Ubat

  1. Ubat anti-radang bukan steroid berkesan melegakan keradangan, mempunyai kesan analgesik dan antipiretik. Nemisil, Ketoprofen, Nise, Voltaren digunakan bukan hanya untuk pemberian oral, tetapi juga untuk tindakan tempatan menggunakan salap dan gel. Kelemahan besar adalah kesan sampingan pada perut. Untuk mengelakkan proses keradangan pada mukosa gastrik, Ameprozole diambil serentak dengan NSAID.
  2. Anestetik anestetik (Baralgin, Analgin, Tempalgin) melegakan sementara sendi yang terjejas.
  3. Hormon steroid (Diprospan, Prednisolone, Dexamethasone) digunakan apabila tidak ada hasil positif dari NSAID dan dalam kes gejala autoimun. Glukokortikosteroid diberikan secara subkutan atau melalui mulut.
  4. Chondroprotectors (Artra, Dona, Structum) dirancang untuk mengisi semula tisu dengan kondroitin dan glukosamin. Ubat ini digunakan untuk jangka masa yang panjang, yang memberikan ketepuan dengan unsur kimia untuk menghentikan pemusnahan dan pemulihan.
  5. Colchicine, ubat tertentu, digunakan untuk merawat gout. Ubat semula jadi bertindak secara langsung pada sintesis asid urik, mengurangkannya menjadi bilangan selamat.
  6. Antihistamin (Suprastin, Tavegil, Cetrin) akan melegakan manifestasi alahan dalam bentuk edema dan ruam.
  7. Diuretik (Lasix, Diuver, Furosemide) akan mengeluarkan cecair yang terkumpul, mengurangkan bengkak.
  8. Kursus antibiotik (Ceftriaxone, Suprax, Amoxiclav) dijalankan untuk proses berjangkit bernanah. Pemilihan agen antibakteria ditentukan oleh patogen. Untuk tujuan pencegahan, bersama dengan antibiotik, probiotik diresepkan untuk menormalkan mikroflora usus (Linex, Normobakt, Bifiform).
  9. Kompleks vitamin akan meningkatkan daya tahan tubuh dan meningkatkan daya tahan terhadap penyakit.

Fisioterapi

Salah satu peringkat rawatan jika sendi tangan sakit. Cara yang berbeza saling menguatkan. Fisioterapi akan melegakan gejala sakit, perlu untuk pertumbuhan semula tisu dan pencegahan keadaan yang rumit:

  • elektroforesis dengan analgesik atau chondroprotectors - dengan bantuan arus elektrik, ubat menembusi jauh ke dalam kulit, memberikan kesan terapeutik di tapak lesi;
  • sinaran ultraviolet digunakan untuk melegakan keradangan;
  • terapi laser inframerah - pendedahan kepada pancaran laser membawa kepada peredaran darah yang lebih baik, normalisasi pemeliharaan tangan, pemulihan tulang rawan yang rosak;
  • penyinaran ultrasonik frekuensi tinggi - mengurangkan kesakitan dan bengkak, menghilangkan keradangan;
  • magnetoterapi - arus magnetik berdenyut menembusi jauh ke dalam badan hingga 7 cm, melegakan kesakitan, keradangan, menormalkan peredaran darah, dan mencegah kerosakan sendi;
  • sinaran mengion adalah relevan untuk kesakitan teruk;
  • mandi terapeutik meningkatkan tindakan aktiviti jantung, tepu dengan unsur kimia yang diperlukan untuk mengekalkan tisu sendi dalam keadaan sihat; terdapat mandian hidrogen sulfida, radon dan nitrogen.

Diet

Kualiti pemakanan sel banyak bergantung pada pemakanan. Penggunaan produk yang disyorkan dalam menu harian akan membantu menyingkirkan manifestasi akut penyakit ini, mencegah komplikasi dan mempercepat pemulihan..

Apa yang perlu disertakan dalam diet jika sendi tangan sakit:

  • ikan dan daging dengan kandungan lemak rendah;
  • daging jeli daging lembu;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan tanpa rawatan haba;
  • kefir, susu panggang yang ditapai, keju keras, keju kotej rendah lemak;
  • jus segar, teh lemah.

Fisioterapi

Senaman akan meningkatkan peredaran darah di jari, membantu bukan sahaja meningkatkan fungsi motorik, tetapi juga memulihkan tisu tulang rawan dengan meningkatkan nutrisi.

Satu set latihan disyorkan dan diperbetulkan oleh instruktur terapi senaman berdasarkan tahap kerosakan pada sendi tangan. Semasa sesi, pesakit mesti memerhatikan teknik pelaksanaan dan tahap beban dengan ketat.

Contoh latihan:

  • mengepalkan dan melepaskan kepalan tangan dengan setiap tangan, pergerakan dilakukan dengan kekuatan 5-6 kali;
  • bekerjasama dengan pengembang manual selama 10 minit;
  • bahagian belakang tapak tangan terletak pada permukaan yang keras, bengkokkan jari anda, cuba mencapai pergelangan tangan dengan hujungnya;
  • tanpa menukar kedudukan, gunakan ibu jari anda untuk mencapai pangkal jari kelima tangan.

Sesi boleh diadakan hingga tiga kali sehari apabila ada masa lapang.


Urut

Kursus urut untuk menghilangkan kekakuan dan meningkatkan prestasi motor dijalankan dalam fasa tanpa rasa sakit. Setiap jari diuli dengan gerakan lembut, pergerakannya tidak boleh tajam dan menyakitkan. Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan muncul, urut mesti dihentikan.


Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

  1. Kisar lada panas merah dan tuangkan 200 ml alkohol. Setelah berkeras selama 14 hari, penyelesaiannya digunakan sebagai gosok pada sendi tangan.
  2. Untuk kompres anestetik, campurkan 1 sudu besar madu segar, soda, serbuk mustard, garam. Letakkan campuran di tangan anda, bungkus dengan kerajang dan tutup dengan selimut hangat.
  3. Sebiji kentang kecil dipintal dalam penggiling daging dengan satu lobak, tambahkan pasli cincang halus ke gruel. Sapukan komposisi ubat secara merata ke tempat sakit, ia digunakan untuk menghilangkan rasa sakit.
  4. Oatmeal direbus dalam air dengan nisbah 1: 2. Kek oat yang disejukkan tersebar di jari, berkesan untuk merawat keradangan.
  5. Bawang dipintal dan disapukan pada tempat yang sakit. Penggunaan bawang tidak digalakkan lebih dari 30 minit.

Pencegahan

Menjaga tangan anda cantik dan sihat adalah tugas utama langkah pencegahan. Adalah perlu untuk menjaga tangan anda tanpa menunggu perkembangan keadaan patologi.

Peraturan Asas:

  • mematuhi diet untuk sendi, membatasi makanan pedas, berlemak, asap, kekacang, coklat, minuman beralkohol;
  • jika aktiviti buruh dikaitkan dengan kerja tangan, lakukan gimnastik khas;
  • melindungi jari anda dari sejuk;
  • menghabiskan waktu mandi dengan bersantai dengan merebus chamomile atau pudina;
  • cuba jangan membawa benda berat;
  • menjalani gaya hidup sihat;
  • diperiksa oleh doktor apabila rasa sakit dan batasan pergerakan muncul.

Kesakitan pada sendi tangan: sebab dan rawatan, analisis lengkap masalah

Sakit sendi tangan adalah salah satu sebab yang paling biasa untuk mendapatkan rawatan perubatan. Penampilannya dapat dipicu oleh kecederaan yang dialami oleh kejatuhan, kesan langsung, kecederaan, memerah yang berpanjangan. Ketidakselesaan sering menjadi salah satu gejala pertama mengembangkan patologi keradangan atau degeneratif-distrofik. Oleh itu, tugas utama doktor adalah mendiagnosis penyakit, menjalankan terapi dan langkah pencegahan untuk mencegah kemungkinan kambuh..

Untuk menentukan penyebab sindrom kesakitan, kaedah diagnostik instrumental digunakan - radiografi, arthroscopy, CT, MRI. Sekiranya disyaki asal patologi berjangkit, kajian bakteriologi dan serologi terhadap sampel biologi dijalankan. Taktik rawatan ditentukan oleh jenis penyakit yang dikesan, tahap perjalanannya, tahap kerosakan tisu, jumlah komplikasi yang timbul.

Mengapa anda perlu berjumpa doktor

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Cara termudah untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi tangan (arthralgia) adalah dengan mengambil ubat dengan kesan analgesik. Ini akan membantu meningkatkan kesejahteraan anda, berasa sihat. Tetapi hanya sebentar. Kekerapan kesakitan akan meningkat, begitu juga keparahannya. Pada peringkat awal sebarang patologi sistem muskuloskeletal, hanya ketidakselesaan kecil yang berlaku. Mereka dapat diprovokasi oleh perubahan cuaca, latihan sukan yang intensif, dan kerja fizikal yang keras. Arthralgia dalam kes seperti itu tidak bertahan lama, hilang setelah berehat sebentar.

Tetapi intensiti proses keradangan atau merosakkan-degeneratif pada sendi tangan secara beransur-ansur meningkat. Tidak lama kemudian, manifestasi klinikal lain dari patologi berkembang menyertai kesakitan:

  • perasaan kekejangan pada waktu pagi. Gejala ini berterusan untuk masa yang agak singkat - 40-60 minit, dan kemudian hilang tanpa jejak. Tetapi tidak lama lagi kekakuan itu akan dirasakan selama beberapa jam, dan kemudian ia menjadi kekal;
  • bengkak, bengkak pada sendi. Ini adalah salah satu tanda proses keradangan yang berlaku secara langsung di dalam beg sinovial atau struktur tisu penghubung yang berdekatan;
  • hiperemia (limpahan saluran darah) kulit di atas sendi. Dia berubah menjadi merah, menjadi panas apabila disentuh. Gejala ciri berulang proses keradangan aseptik atau berjangkit;
  • merengkok, mengklik, berderak ketika melenturkan atau memanjangkan sendi. Fenomena bunyi boleh disebabkan oleh keruntuhan gelembung karbon dioksida di rongga artikular, tetapi lebih kerap menunjukkan kemusnahan tisu tulang rawan yang melapisi kepala tulang;
  • pembentukan segel bulat, elastik, menyakitkan di kawasan sendi. Ini tidak selalu menunjukkan pembentukan tumor ganas atau jinak. Benjolan di bawah kulit boleh muncul dalam banyak patologi radang atau degeneratif-dystrophik.

Sekiranya rasa sakit disertai oleh salah satu gejala ini, maka patologi telah lama melewati tahap awal. Keperluan mendesak untuk berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan segera, sementara komplikasi yang tidak dapat dipulihkan belum timbul.

Ciri ciri klinik penyakit degeneratif sistem muskuloskeletal adalah ketiadaan gejala dengan pemusnahan rawan hyaline secara berterusan. Kesakitan pada tahap 2-3 patologi menandakan penurunan aktiviti fungsional sendi, berfungsi sebagai sejenis reaksi pelindung.

Dengan pertolongannya, badan mengimbangi kecekapan yang hilang. Ia melindungi tulang, tisu lembut tulang rawan yang terletak di dekat fokus patologi dengan meningkatkan bekalan darah kapilari (hiperemia), kekejangan otot (kekakuan), dan pembentukan edema (pembengkakan sendi). Mengambil pil anestetik, seseorang tidak termasuk pautan paling penting dalam mekanisme pertahanan. Dan intensiti proses patologi semakin meningkat, memprovokasi degenerasi struktur artikular yang tidak dapat dipulihkan.

Punca dan faktor yang memprovokasi

Sekiranya penyebab ketidakselesaan di tangan tidak dihilangkan, maka kambuh pasti akan berlaku tidak lama lagi. Tetapi dalam banyak kes, bahkan menyingkirkan patologi yang menimbulkan rasa sakit tidak mencukupi. Pakar diagnostik yang berpengalaman pasti akan memahami sebab-sebab perkembangannya. Sebagai contoh, sindrom kesakitan berterusan berlaku dengan sinovitis - proses keradangan pada membran sinovial.

Semasa rawatan, doktor akan menggunakan tusukan untuk mengeluarkan eksudat yang terkumpul, merawat rongga artikular dengan antiseptik dan glukokortikosteroid. Arthralgia akan hilang bersama dengan bengkak dan kekakuan pergerakan. Tetapi kambuh tidak lama lagi akan berlaku, kerana penyebab sinovitis itu sendiri belum dapat dihilangkan - gangguan endokrin atau metabolik, pelanggaran hematopoiesis atau osteoporosis.

Trauma

Dalam kebanyakan kes, rasa sakit muncul dengan segera pada masa kecederaan. Ia tajam, menusuk, memancar ke tangan, siku, lengan bawah, bahu. Selepas beberapa jam, hematoma dan edema terbentuk di kawasan kerosakan, dan sendi meningkat dengan ketara. Setelah mendapatkan bantuan perubatan, terapi dijalankan untuk memulihkan semua fungsi sendi yang rosak. Tetapi selalunya mangsa tidak menilai keparahan kecederaan, dia dirawat di rumah dengan salap, dan kadang-kadang bahkan ubat-ubatan rakyat. Tidak menghairankan bahawa selepas beberapa minggu atau bulan, arthralgia menjadi berterusan, dan intensitasnya meningkat dengan tidak terkira. Apa kecederaan sebelum sakit sendi:

  • lebam, pukulan langsung, mampatan berpanjangan;
  • patah tulang artikular dan ekstra artikular, keretakan pada tulang;
  • kehelan dan subluksasi;
  • sebahagian atau keseluruhan air mata otot, tendon, ligamen atau pemisahan pangkal tulang mereka.

Rawatan pecah pada helai tisu penghubung yang tidak betul menyebabkan peleburan gentiannya tidak mencukupi. Kegiatan fungsional sendi menurun - kiprah berubah, postur terganggu, walaupun selepas latihan fizikal kecil, rasa sakit dan keletihan otot berlaku. Dalam kes sedemikian, rawatan konservatif tidak berkesan - pembedahan dilakukan, biasanya artroplasti.

Peralatan tendon-ligamen tidak semestinya rosak kerana kesan mekanikal langsung melebihi had kekuatannya. Sebagai contoh, epikondilitis artikulasi ulnar berkembang kerana mikrotrauma serat individu tendon. Ini berlaku apabila sendi berada di permukaan yang keras untuk waktu yang lama atau ketika anda sering melakukan pergerakan tangan yang monoton. Kumpulan risiko merangkumi pelukis, pekerja konveyor, plaster, pemain tenis, pemain bola tampar, pemain golf. Semakin banyak tendon rosak secara beransur-ansur, memprovokasi proses keradangan akut atau kronik.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Patologi keradangan

Artritis adalah penyebab sakit sendi yang paling biasa di tangan. Patologi keradangan adalah alahan berjangkit, trauma, metabolik, distrofi, reaktif. Sebagai tambahan kepada arthralgia, gejala utama artritis adalah kekakuan pergerakan, pembengkakan, hiperemia, dan pada peringkat kemudian - ubah bentuk sendi yang teruk. Ketika penyakit ini berkembang, bursa, membran sinovial, tisu tulang rawan, dan alat ligamen-tendon terlibat dalam proses patologi. Beberapa jenis artritis bertindak balas dengan baik terhadap terapi, terutamanya dengan rawatan perubatan tepat pada masanya. Tetapi ada patologi, misalnya, artritis reumatoid atau gout, yang belum sepenuhnya sembuh..

Rheumatism adalah penyakit keradangan yang dicirikan oleh arthralgia. Ia tidak hanya mempengaruhi sendi besar dan kecil, tetapi juga sistem saraf pusat, kardiovaskular. Kesakitan berterusan jangka pendek atau jangka panjang berlaku dengan keradangan tendon pada sendi atau sarungnya - tendobursitis, tendinitis, tendovaginitis.

Jenis-jenis artritisManifestasi klinikal khusus
RheumatoidPenglibatan simetri dua sisi sendi adalah ciri. Kesakitan berlaku dari semasa ke semasa, disertai dengan keletihan, asthenia, berpeluh berlebihan, peningkatan suhu badan yang kerap menjadi 37.1-38.0 ° C, kekakuan pagi. Keterukan arthralgia meningkat dengan lenturan atau pemanjangan siku, pergelangan tangan atau sendi metatarsophalangeal
ReaktifArthralgia biasanya berlaku selepas tanda-tanda tertentu uretritis dan konjungtivitis. Patologi menampakkan diri secara akut - bengkak, kemerahan pada kulit, peningkatan suhu tempatan, kemerosotan kesejahteraan umum
BerjangkitKejadian gejala tempatan yang ketara adalah ciri: sakit pada waktu rehat, diperburuk oleh palpasi, melakukan pergerakan aktif dan pasif. Bengkak terus meningkat, kontur artikular berubah, kemerahan tempatan dan peningkatan suhu kulit diperhatikan
GoutyDengan serangan gout, rasa sakit yang tajam dan menusuk terjadi di kawasan artikulasi, suhu tempatan dan umum meningkat, sendi membengkak, terdapat kilauan dan hiperemia kulit di atasnya, rentang pergerakan menurun

Penyakit degeneratif-distrofik

Osteochondrosis adalah patologi kronik di mana perubahan degeneratif berlaku pada vertebra dan cakera intervertebral yang terletak di antara mereka. Penyakit ini tidak hanya mempengaruhi struktur vertebra, tetapi juga sendi tangan. Keamatan arthralgia sentiasa meningkat, terutamanya dengan senaman fizikal. Ketidakselesaan disertai dengan kekejangan sendi pagi, bengkak, berkerut ketika membengkokkan atau tidak membengkokkan jari, siku, pergelangan tangan.

Kesakitan pada osteochondrosis "dipantulkan". Ini khas untuk perkembangan patologi 2 atau 3 darjah keparahan. Dengan kembalinya osteochondrosis serviks atau toraks, kesakitan teruk berlaku, memancar ke bahu, lengan bawah dan juga pergelangan tangan.

Osteoartritis adalah satu lagi patologi degeneratif-dystrophik yang luar biasa, tetapi tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Semasa ia berkembang, tisu tulang rawan hancur, yang bertindak sebagai penyerap kejutan ketika tulang-tulang dipindahkan. Apabila mereka meluncur, kesulitan timbul, struktur tisu penghubung yang berdekatan akan rosak. Semua ini membawa kepada arthralgia pertama, dan pada peringkat akhir osteoartritis - ke imobilisasi separa atau lengkap sendi..

Kaedah utama untuk menghilangkan arthralgia

Setelah mendiagnosis patologi yang menimbulkan rasa sakit pada sendi tangan, terapi dijalankan. Sekiranya tidak dapat disembuhkan, maka tugas doktor adalah untuk mencapai pengampunan yang stabil, untuk mencegah penyebaran proses keradangan atau merosakkan ke tisu yang sihat. Bergantung pada jenis penyakit yang dikesan, rejimen terapi mungkin termasuk antibiotik, imunosupresan, sitostatik, ubat untuk mengeluarkan garam asid urik dari badan. Untuk meningkatkan keberkesanan rawatan dan mengurangkan keparahan kesakitan, fisioterapi digunakan:

  • elektro- atau fonoforesis dengan anestetik, analgesik, chondroprotectors;
  • magnetoterapi;
  • balneotherapy;
  • Terapi UHF;
  • terapi laser;
  • aplikasi dengan ozokerite dan (atau) parafin.

Untuk menghilangkan sakit sendi dan bengkak, kompres dengan Dimexidum, bischofite, hempedu perubatan digunakan. Dalam rawatan patologi sistem muskuloskeletal, ubat anti-radang bukan steroid selalu digunakan dalam salap, tablet, suntikan - Diclofenac, Indomethacin, Ketoprofen, Nimesulide, Ibuprofen.

Sekiranya mereka tidak berkesan, glukokortikosteroid Diprospan, Triamcinolone, Dexamethasone diresepkan kepada pesakit. Dan setelah menghentikan keradangan, salap dengan kesan pemanasan membantu menghilangkan rasa sakit: Finalgon, Kapsikam, Viprosal.

Tidak digalakkan untuk cuba menghilangkan rasa sakit di tangan dengan ubat-ubatan rakyat - makan hidangan dengan gelatin, menggunakan tin burdock atau bawang Cina. Ini hanya akan menyebabkan kenaikan berat badan dan perkembangan patologi yang cepat. Sekiranya arthralgia berkembang, anda harus berjumpa doktor untuk pemeriksaan dan terapi yang betul..

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Apa yang perlu dilakukan jika pergelangan tangan anda sakit?

Pergelangan tangan anda boleh sakit pada usia apa pun kerana pelbagai sebab, dari arthritis hingga sindrom karpal. Kami memberitahu anda cara menentukan sebab untuk mengatasi kesakitan ini dengan betul.

Ketidakselesaan pergelangan tangan adalah keluhan yang biasa berlaku pada semua peringkat usia. Ia timbul bukan hanya kerana penyakit sendi: lebih kerap pergelangan tangan terasa sakit pada mereka yang banyak menulis di tempat kerja atau duduk di komputer. Cara menentukan dengan tepat apa yang menyebabkan kesakitan, dan bagaimana mengatasinya?

Kemungkinan Penyebab Sakit Pergelangan Tangan

Tidak ada yang kebal dari kecederaan pergelangan tangan: pada musim sejuk anda boleh tergelincir dan mendarat di tangan anda, atlet mendapat keseleo dan patah pergelangan tangan semasa latihan, dan dalam kehidupan seharian anda boleh mencederakan tangan anda dengan serius walaupun di rumah. Kecederaan utama yang menyebabkan sakit di lengan adalah:

  • patah tulang,
  • kehelan,
  • regangan.

Sering kali keseleo dislokasi - ligamen yang cedera tidak dapat menahan sendi dengan betul.

Pergelangan tangan yang sihat sakit akibat kekejangan otot jika lengan sentiasa tegang dalam keadaan tidak selesa. Contohnya, jika seseorang memegang pen untuk menulis dan tetikus komputer di tangannya sepanjang hari. Sekiranya anda mengabaikan masalah itu, anda boleh mengembangkan "tunnel syndrome" - saraf median yang terjepit. Ini adalah patologi yang lebih serius yang memerlukan campur tangan perubatan..

Penyebab lain sakit pergelangan tangan adalah penyakit sendi, tendon, tulang rawan dan tulang. Mereka boleh berlainan sifat, mempengaruhi semua sendi dan tulang rawan badan, atau diperhatikan hanya di satu atau dua tempat. Yang paling biasa adalah:

  • tendinitis - keradangan tendon,
  • sinovitis - keradangan membran sinovial sendi,
  • osteoartritis - penipisan tulang rawan,
  • rheumatoid arthritis - keradangan pada tisu penghubung,
  • neoplasma.

Penyakit ini mempunyai banyak gejala lain: sakit badan, kelemahan, demam, mati rasa dan kehilangan sensasi. Oleh itu, sukar untuk mengelirukan mereka dengan kecederaan atau keletihan otot..

Bagaimana membezakan penyebab kesakitan dengan gejala

Sakit pergelangan tangan boleh menjadi tajam atau sakit, berlaku dengan pergerakan, atau dirasakan sepanjang masa. Sifat kesakitan, kehadiran kemerahan, demam dan kesejahteraan umum adalah petunjuk yang baik untuk penyebab penyakit ini. Doktor akan memberitahu anda diagnosis akhir, tetapi anda secara bebas dapat menentukan siapa yang harus dikunjungi: pakar neurologi, pakar bedah atau traumatologi.

  • Mobiliti pergelangan tangan yang terhad, sakit dan bengkak adalah tanda-tanda keseleo. Sekiranya anda merasakan kesakitan yang teruk semasa pergerakan, maka ini adalah kecederaan yang lebih serius: kehelan atau patah tulang.
  • Kesakitan dan keletihan ringan di tangan menunjukkan perpanjangan pergelangan tangan yang berlebihan..
  • Sekiranya anda merasakan kesakitan yang teruk ketika menggerakkan tangan, anda merasakan sensasi kesemutan di pangkal telapak tangan, dan jari anda mati rasa dan tidak dapat menahan berat badan - kemungkinan besar anda mengalami sindrom terowong.
  • Sekiranya klik dan keretakan ketika bergerak dan peningkatan suhu tempatan ditambahkan pada rasa sakit pada sendi, tendonitis sangat mungkin.
  • Dengan osteoartritis, akan terdapat ubah bentuk sendi yang ketara di tempat kecederaan.
  • Rheumatoid arthritis mungkin disyaki sakit, kecacatan sendi pergelangan tangan, penurunan mobiliti, dan tangan bengkak.
  • Sekiranya, selain sakit di pergelangan tangan, anda juga mengalami demam, lemah, sakit kepala - ini adalah tendon yang meradang akibat sinovitis.
  • Dengan neoplasma, pergerakan menurun, rasa sakit yang teruk dirasakan, dan tumor itu sendiri dapat dilihat dengan jelas semasa pemeriksaan.

Diagnosis penyakit pergelangan tangan

Semua keadaan memerlukan lawatan ke doktor, kecuali kekejangan otot. Bergantung pada simptom dan indikasi, anda mungkin diberi pelbagai ujian:

  • x-ray pergelangan tangan untuk kecederaan;
  • Ultrasound, MRI atau CT untuk penyakit sendi;
  • ujian darah am dan biokimia untuk menentukan kehadiran keradangan dan jangkitan;
  • analisis cecair sinovial untuk arthritis, osteoartritis dan tendinitis.

Berkat kajian ini, dapat diketahui dengan tepat penyebab kesakitan, tahap kerosakan pada tulang dan tisu lembut, adanya jangkitan atau nekrosis. Sekiranya pada pemeriksaan pertama doktor tidak dapat segera menentukan penyebab kesakitannya, maka dia akan memberikan ujian sinar-x dan darah. Dan berdasarkan hasil pertama, sudah jelas bagaimana untuk meneruskan pemeriksaan dan memulakan rawatan.

Apa yang dapat membantu apabila pergelangan tangan anda sakit

Yang paling penting, pastikan anggota badan yang terjejas tetap tenang dan tidak bergerak. Kompres sejuk membantu melegakan serangan pertama. Untuk kesakitan yang teruk, anda boleh mengambil analgesik (mana yang perlu diambil - tanya doktor anda).

Sekiranya cedera, anda harus membetulkan pergelangan tangan dengan pembalut atau plaster dan memastikan rehat sepenuhnya dalam jangka masa yang lama. Sekiranya pergelangan tangan anda sakit kerana kecederaan yang lama dan tidak betul, traumatologist akan memberi rawatan yang sesuai untuk anda..

Dalam kes lain, doktor akan menetapkan ubat untuk anda, dengan fokus pada penyakit ini. Ia boleh menjadi chondroprotectors, ubat anti-radang, ubat untuk melegakan edema. Jangan ubat sendiri jika anda tidak mengetahui diagnosis - anda boleh membuat kesilapan dengan ubat-ubatan yang dipilih dan memburukkan lagi masalah.

Jika tidak selesa disebabkan oleh keletihan otot dan postur yang tidak selesa, hanya menguli dan mengurut tangan anda, berehat sebentar dari tempat kerja. Rasa sakit akan hilang dalam lima hingga sepuluh minit, dan anda akan berasa lega lagi..

Sendi tangan sakit

Sekiranya seseorang mengalami kesakitan yang teruk pada sendi tangan, dan gejala bertambah buruk dari masa ke masa, adalah penting untuk mengetahui sebab-sebab keadaan ini dan memulakan rawatan. Ketidakselesaan pada sendi tangan kanan dan kiri boleh berlaku selepas kerja fizikal yang keras, tetapi kadang-kadang kesakitan menunjukkan perjalanan penyakit serius di dalam badan, yang penting untuk memulakan pertempuran seawal mungkin, jika tidak, akibat negatif tidak dapat dielakkan.

Sebab dan simptom

Selalunya, kesakitan teruk di tangan tidak berlaku dengan sendirinya, dan merupakan bukti kecederaan atau penyakit progresif. Oleh itu, apabila dalam 2-3 hari sensasi yang menyakitkan tidak hilang, tetapi hanya semakin meningkat, anda harus berjumpa doktor dan mengetahui apa yang sebenarnya menyebabkan pelanggaran tersebut dan, jika perlu, mulailah merawat masalah tersebut.

Artritis reumatoid

Ini adalah patologi kronik yang bersifat autoimun, di mana kerosakan berlaku di dalam badan, dan sistem kekebalan tubuh secara salah menganggap sel-selnya yang sihat sebagai patologi, memusnahkannya. Tekanan yang teruk, hipotermia, dan komplikasi berjangkit boleh menjadi faktor yang memprovokasi arthritis. Keradangan sendi secara degeneratif menyebabkan sakit akut di tangan, lama-kelamaan, tangan membengkak, dan pembengkakan yang dihasilkan mengganggu fungsi normal anggota badan. Pada peringkat awal, rasa sakit dan kontraktur dinyatakan pada waktu pagi, setelah tidur. Dalam kes lanjut, sakit tulang dan sendi tangan dan jari sakit walaupun pada waktu malam.

Artritis berjangkit

Ini timbul sebagai komplikasi dalam perkembangan penyakit berjangkit. Dengan patologi seperti itu, struktur artikular bukan sahaja tangan terjejas, keradangan mempengaruhi sendi lengan bawah, siku, pinggul, lutut, pergelangan kaki dan kaki. Hasil berbahaya dari arthritis berjangkit adalah keracunan darah - sepsis, yang boleh mengakibatkan kematian..

Gejala utama penyakit ini adalah sakit, bengkak dan sakit di sendi pergelangan tangan kanan atau kiri. Pesakit demam, dan semua tanda-tanda mabuk ada - mual, hilang selera makan, muntah, sakit kepala. Dengan penyakit ini, penting untuk memulakan rawatan tepat pada masanya, jika tidak, struktur antarartikular akan runtuh sepenuhnya, dan pesakit akan menjadi cacat.

Artritis psoriatik

Sebab utama berlakunya penyakit tangan dan kaki seperti ini adalah perjalanan psoriasis yang rumit - patologi sistemik yang mempengaruhi kulit seseorang. Artritis jenis ini sering diperburuk oleh tekanan, jangkitan virus dan bakteria yang teruk. Sakit sendi amat ketara pada waktu malam. Setelah bangun dan dengan senaman yang sederhana, gejala berkurang. Semasa patologi berlangsung, tangan menjadi cacat dan bengkak, dan rasa sakit yang tajam menghalang telapak tangan daripada membengkok dan tidak membengkok secara normal. Kulit di kawasan yang terjejas menjadi merah gelap, suhu tempatan meningkat, tangan sakit sepanjang masa, walaupun dalam keadaan rehat.

Artritis gout

Sebab utama penyakit ini mula berkembang adalah gout. Ini adalah patologi sistemik di mana, kerana gangguan metabolik, garam asid urik mula berkumpul di struktur artikular. Ketika arthritis gout berkembang, gejala menjadi lebih jelas. Pesakit bimbang tentang:

  • sakit tajam, tidak tertahankan;
  • bengkak yang mencegah lengan membengkok;
  • peningkatan suhu badan hingga 38-39 ° C:
  • demam, menggigil.
Kembali ke senarai kandungan

Penyakit Kienbeck

Microtrauma, kecederaan dan lebam boleh memprovokasi berlakunya pelanggaran tersebut. Patologi sering didiagnosis pada orang dewasa yang profesinya dikaitkan dengan tenaga kerja manual. Penyakit ini berlanjutan dalam 4 tahap, sementara pada tahap awal sulit untuk menentukan penyakitnya, kerana gejala tidak dinyatakan. Tetapi ketika kemajuan berlangsung, tulang mengeras dan ukurannya berkurang. Pesakit menyedari bahawa sendi bengkak teruk, dan dengan manipulasi yang paling minimum ia menjadi sakit. Lama kelamaan, pembengkakan menjadi lebih besar, lesi mempengaruhi struktur bersebelahan, yang menyebabkan arthrosis pergelangan tangan.

Dislokasi tangan

Ini adalah gangguan mekanikal struktur artikular pergelangan tangan akibat kecederaan dan lebam. Kesakitan pada sendi tangan kanan atau tangan kiri berkembang seketika, tumor dan hematoma terbentuk di tempat kecederaan, apabila tangan diremas ke kepalan tangan, gejalanya bertambah kuat, dan jika tendon tangan rosak, fungsi anggota badan terganggu sepenuhnya, jari-jari mangsa menjadi kebas.

Dilarang membetulkan kehelan secara bebas, di rumah, tanpa pendidikan perubatan.

Osteoartritis

Ini adalah patologi kronik, degeneratif-distrofik yang dicirikan oleh pemusnahan tisu tulang rawan. Penyebab penyakit ini adalah kecenderungan genetik, perubahan berkaitan dengan usia, tekanan, dan beban saraf. Pada peringkat awal, sakit sendi yang terjejas, dan penebalan nodular juga muncul, mengganggu fungsi anggota badan. Dari masa ke masa, jari-jari cacat, orang itu mengalami sakit pada sendi pergelangan tangan, gejala bertambah buruk dengan perpanjangan lenturan.

Poliosteoarthritis

Ini adalah penyakit degeneratif-distrofik artikular kronik yang berlaku pada lelaki dan wanita yang lebih tua. Mekanisme permulaan pembangunan boleh menjadi diabetes mellitus progresif, gangguan hormon, endokrin dan metabolik, kecenderungan keturunan. Pada peringkat awal, gejala tidak dinyatakan, tetapi seiring dengan perkembangannya, kekakuan pergerakan terasa, tulang tangan sakit dan sakit lama.

Sindrom terowong

Ini adalah gangguan neurologi yang berlaku kerana pemampatan saraf median, yang berlaku apabila alat ligamen diregangkan, disebabkan oleh gangguan metabolik dan pembentukan edema. Pesakit menyedari bahawa bahagian belakang tangan kesemutan, ada perasaan seolah-olah merinding mengalir di atas kulit. Dengan sindrom terowong, sendi tangan sakit sedikit, tetapi jika patologi dimulakan, distrofi anggota badan akan berlaku, dan ia akan berhenti berfungsi seperti biasa.

Sinovitis keradangan

Sekiranya tangan seseorang bengkak dan sakit selalu, keradangan membran sinovial mungkin menjadi penyebab keadaan ini. Gejala pertama sinovitis adalah pembengkakan dan kemerahan sendi, yang membatasi pergerakan tangan. Semasa patologi berlangsung, sakit akut bergabung, dan anggota badan dipusingkan. Penting untuk memulakan rawatan tepat pada masanya, jika tidak, terdapat risiko komplikasi yang tinggi dalam bentuk hidrarthrosis, artritis purulen, periarthritis.

Kerosakan ligamen

Pecah atau peregangan alat ligamen berlaku kerana kecederaan, lebam, dislokasi, subluksasi dan patah tulang. Sekiranya kerosakan tidak teruk, mangsa akan mengalami sedikit ketidakselesaan semasa beban, tetapi secara umum keadaannya tidak akan terganggu. Sekiranya integriti ligamen rosak, sakitnya akut, orang itu bahkan tidak dapat bersandar pada lengan, dan fungsinya juga terganggu.

Kaedah diagnostik

Sekiranya tangan kiri atau tangan kanan seseorang berpusing dan sakit, penting untuk mengetahui mengapa tanda-tanda tersebut muncul. Sekiranya kerosakan mekanikal pada anggota badan, traumatologist dan pakar bedah akan menangani rawatan masalah tersebut. Sekiranya patologi degeneratif-distrofik berkembang di dalam badan, pakar rheumatologi akan membantu mengatasi masalah tersebut. Untuk kerosakan neurologi, perlu menghubungi pakar neurologi. Sekiranya anda mengesyaki gangguan sistemik, anda perlu berjumpa ahli endokrinologi, ahli terapi, ahli kardiologi. Dan juga perlu melalui beberapa prosedur diagnostik instrumental:

  • radiografi;
  • MRI atau CT;
  • Ultrasound bersama dengan doppler.
Kembali ke senarai kandungan

Apakah rawatan untuk sakit pada sendi di tangan?

Ubat ubat

Rawatan konservatif sendi tangan bertujuan untuk melegakan gejala yang tidak menyenangkan dan meningkatkan mobiliti anggota badan. Untuk tujuan ini, ubat-ubatan dari beberapa kumpulan diresepkan yang dapat mengatasi masalah tersebut dan meringankan keadaan pesakit. Untuk penyakit berjangkit, antibiotik spektrum luas digunakan. Dengan patologi degeneratif-distrofik, melegakan keradangan dengan ubat-ubatan kumpulan NSAID adalah mungkin. Chondroprotectors akan membantu memulihkan tulang rawan yang rosak, glukokortikosteroid akan melegakan keradangan dan kesakitan akut.

Fisioterapi

Kesakitan di tangan dan kaki dengan penyakit ODE dihilangkan dengan prosedur terapi berikut:

  • elektroforesis;
  • magnetoterapi;
  • terapi laser;
  • UFO.
Kembali ke senarai kandungan

Bersenam dan urut

Manipulasi urut menyumbang kepada pemulihan struktur yang rosak, dan untuk mempercepat pemulihan, anda perlu kerap melakukan senaman untuk tangan. Kompleks asas mengandungi latihan berikut:

  • putaran dengan berus;
  • mengepalkan-mengepalkan tangan;
  • menyentuh objek kecil dengan jari anda;
  • lenturan-pemanjangan phalanges.
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah tidak konvensional

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, jika doktor tidak keberatan, anda boleh merawat dengan ubat-ubatan rakyat. Untuk melegakan keradangan, bengkak dan sakit, disarankan untuk menggunakan kompres penyejuk setiap hari, dan salap berdasarkan lemak kambing dengan madu akan mempercepat pertumbuhan semula tisu yang rosak. Semua preskripsi mesti dipersetujui dengan doktor, rawatan diri dalam keadaan ini boleh membahayakan.

Apa yang perlu dilakukan untuk pencegahan?

Adalah mungkin untuk mencegah perkembangan penyakit sendi tangan dengan bantuan sukan, gaya hidup sihat, aktif, pemakanan yang betul, dan penghapusan tabiat buruk. Penting untuk melindungi anggota badan dari kecederaan, merawat patologi berjangkit tepat pada masanya, untuk mengelakkan mereka mengalir ke tahap lanjut dan kronik..

Sakit di tangan - sebab, diagnosis, rawatan

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Tangan manusia adalah alat yang sangat kompleks dan halus, yang sering mengalami pelbagai kecederaan, kecederaan, jangkitan dan patologi lain. Salah satu gejala dari banyak keadaan patologi adalah rasa sakit di tangan. Ia boleh menjadi petunjuk langsung penyakit tangan, dan menjadi gejala gangguan organ dan sistem lain di dalam badan..

Mari senaraikan penyakit utama yang mana berlakunya gejala ini. Dalam kebanyakan kes, mereka menyebabkan sakit di tangan:

  • artritis reumatoid;
  • gout;
  • osteoartritis;
  • keradangan sendi (arthritis);
  • sindrom karpal (carpal tunnel);
  • keradangan ligamen dan tendon (peritendinitis);
  • trauma;
  • lesi tulang belakang serviks;
  • penyakit jantung iskemia dan infark miokard.

Artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis adalah salah satu penyakit autoimun yang paling biasa dan teruk. Sebabnya terletak pada kenyataan bahawa sistem kekebalan tubuh pesakit mula melihat sel-sel tubuhnya sendiri sebagai asing dan menyerang mereka, yang menyebabkan keradangan, disfungsi organ atau sistem, dan menyebabkan perkembangan patologi. Rheumatoid arthritis berlaku terutamanya pada usia pertengahan - antara 25 dan 55 tahun, tetapi kanak-kanak juga terdedah kepada penyakit ini, terutama semasa baligh. Permulaan penyakit pada kanak-kanak lebih kerap berlaku. Pada masa yang sama, bukan sahaja sendi-sendi kaki, tetapi juga sendi tulang belakang serviks terlibat dalam proses keradangan kronik. Penyakit ini pada wanita jauh lebih biasa, tetapi seks yang lebih kuat juga mudah dijangkiti..

Dalam kebanyakan kes, perjalanan artritis reumatoid adalah kronik. Proses keradangan biasanya bermula pada sendi jari kaki dan tangan, dan mula merebak ke hujung kaki, menangkap sendi pergelangan kaki, lutut, siku, pinggul dan bahu. Selalunya, proses patologi mempengaruhi kawasan pergelangan tangan, memprovokasi timbulnya rasa sakit pada sendi tangan.

Ciri khas rheumatoid arthritis adalah simetri lesi sendi - keradangan berkembang pada sendi yang sama pada kedua lengan dan kaki. Di kawasan yang terjejas, terdapat pembengkakan dan kemerahan pada kulit. Sendi yang meradang mempunyai pergerakan yang terhad, dan memperoleh bentuk berbentuk gelendong yang khas. Kesakitan itu berterusan dan berkala. Sensasi kesakitan akut untuk penyakit ini, biasanya, tidak biasa, dan rasa sakit biasanya berintensiti sederhana. Pesakit melaporkan kekakuan selama beberapa jam setelah bangun tidur, dan merasakan perlunya "bersurai." Selain itu, sakit artritis reumatoid juga sedikit berkurang selepas bersenam..

Pada artritis reumatoid, bukan sahaja sendi terjejas, tetapi juga tisu tulang rawan yang berdekatan dengannya, serta struktur tulang. Proses keradangan yang berterusan dan berpanjangan menyebabkan kemusnahan tisu sekitarnya secara perlahan.

Selain sakit, artritis reumatoid di tangan juga berbahaya kerana perkembangan gangguan dan kesukaran lenturan dan panjangan jari yang cepat. Di samping itu, terdapat kecacatan tangan yang sukar dibetulkan. Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat pada masanya, maka pada sendi yang terjejas, dislokasi dan subluksasi sering berlaku. Dalam kes penyakit yang teruk, tangan malah boleh menyimpang ke bahagian siku..

Kecacatan jari ini disebabkan oleh dua sebab utama:
1. Pemusnahan ligamen dan kapsul sendi menghilangkan kestabilan sendi, tetapi tendon terus melakukan daya tarikan, yang menyebabkan perkembangan kecacatan - jari-jari mula menyimpang ke sisi siku, peluasan terhad dan subluksasi muncul.

2. Tendon yang terlibat dalam proses reumatoid hancur, digantikan oleh tisu parut dan, di kawasan di mana mereka paling terdedah kepada geseran dan tekanan, terkoyak. Satu simptom yang mendahului pecah tendon "spontan" ini adalah rasa sakit pada dorsum sendi pergelangan tangan..

Diagnosis rheumatoid arthritis didasarkan pada pengumpulan aduan pesakit biasa, data pemeriksaan sinar-X dan ujian makmal, di mana kehadiran faktor yang disebut rheumatoid ditentukan dalam darah pesakit. Sekiranya anda mengesyaki anda mula mengalami rheumatoid arthritis, anda perlu berjumpa dengan pakar rheumatologi secepat mungkin. Penyakit ini benar-benar tidak dapat disembuhkan, tetapi dengan bantuan terapi anti-radang atau bahkan pembedahan, mungkin untuk menghentikan perubahan progresif pada sendi pada waktunya..

Gout

Sebab perkembangan gout adalah pengumpulan zat-zat pada sendi yang terbentuk dalam proses metabolisme nitrogen, khususnya asam urat dan turunannya, yang disebut urat. Sumber zat ini dalam makanan kita adalah produk daging, sebab itulah gout juga sering disebut penyakit pemakan daging. Kebanyakan lelaki jatuh sakit, di samping itu, kemungkinan patologi ini meningkat seiring bertambahnya usia..

Dengan gout, sendi hujung bawah sering terjejas: jari kaki, kaki, pergelangan kaki dan lutut. Gejala khas patologi ini adalah permulaan akut dengan kesakitan yang tidak dapat ditanggung di jari kaki. Edema dan kemerahan yang ketara berkembang di kawasan ini. Pada masa akan datang, proses patologi merebak ke sendi lain, dan juga boleh merebak ke anggota badan atas, yang mempengaruhi, khususnya, kawasan pergelangan tangan, memprovokasi timbulnya kesakitan pada sendi tangan. Tidak seperti rheumatoid arthritis, dengan gout, simetri lesi di bahagian kanan dan kiri tidak diperhatikan.

Dalam tempoh gout yang akut, pesakit mengalami kesakitan yang teruk di sendi yang terjejas, yang biasanya disifatkan sebagai terbakar, menekan, pecah dan berdenyut. Kesakitan mempunyai intensiti maksimum pada waktu malam, dan berkurang pada waktu pagi. Dengan peralihan penyakit ke tahap kronik, apa yang disebut tofus, ciri-ciri benjolan gout, terbentuk di sekitar sendi yang terlibat. Eksaserbasi gout berlaku dua hingga enam kali dalam setahun, dan tempohnya hingga beberapa hari.

Faktor-faktor yang mencetuskan permulaan serangan biasanya:

  • mengambil minuman beralkohol;
  • sebahagian besar hidangan daging atau berlemak;
  • penyalahgunaan kopi, teh pekat atau koko;
  • prosedur mandi.

Diagnosis gout berdasarkan keluhan pesakit, serta hasil kajian kimia dan mikroskopik cecair sendi. Kristal asid urik terdapat di dalamnya.

Analgesik digunakan untuk menghilangkan rasa sakit pada serangan akut gout, dan ubat anti-radang (misalnya, indometasin) digunakan untuk melegakan keradangan. Di masa depan, perlu mematuhi diet yang ketat, yang terdiri daripada mengehadkan produk daging, ikan dan alkohol. Di samping itu, mengikut budi bicara ahli nefrologi, secara berkala ditunjukkan untuk menjalani terapi dengan ubat-ubatan yang mengurangkan tahap asid urik dalam darah..

Osteoartritis

Kesakitan pada sendi tangan boleh disebabkan oleh arthrosis, penyakit berdasarkan penuaan dini dan kemerosotan tulang rawan yang menutupi sendi tulang yang membentuk sendi. Rawan yang terjejas mula menipis, retak, dehidrasi dan kehilangan sifat pelindungnya. Manifestasi ini adalah sindrom kesakitan. Lama kelamaan, osteofit mula muncul di permukaan artikular - pertumbuhan tulang seperti lonjakan yang mengubah konfigurasi sendi, menyebabkan ubah bentuknya, dan mencederakan struktur tisu di sekitarnya, menyebabkan rasa sakit meningkat. Hampir selalu, patologi ini adalah sebilangan besar orang tua, walaupun terdapat juga keluarga, bentuk keturunan osteoarthritis, di mana permulaan penyakit ini diperhatikan pada masa remaja atau bahkan pada masa kanak-kanak..

Kesakitan pada osteoartritis lebih kerap diperhatikan pada sendi lutut dan / atau pinggul. Walau bagaimanapun, patologi ini sering mempengaruhi bahagian atas anggota badan. Dengan osteoartritis sendi tangan, sindrom kesakitan diperhatikan pada sendi kecil tangan, sendi metacarpal-karpal ibu jari, di sendi siku dan bahu. Selalunya dorongan untuk perkembangan osteoartritis sendi pergelangan tangan adalah patah tulang tangan yang tidak bersatu..

Gejala klasik osteoartritis pada sendi pergelangan tangan adalah:

  • sakit dengan senaman fizikal;
  • kepekaan yang menyakitkan terhadap tekanan pada sendi pergelangan tangan;
  • had mobiliti sendi.

Kesakitan pada osteoartritis adalah penyakit yang membosankan, meningkat pada waktu siang, terutamanya semasa aktiviti fizikal. Keamatan kesakitan dikurangkan dengan ketara pada waktu pagi, juga setelah berehat lama. Pada sendi, ciri-ciri keretakan dan klik dikesan secara berkala. Ketika penyakit itu berkembang, sindrom kesakitan menjadi lebih jelas, rasa sakit tidak hilang setelah berehat, dan juga dapat muncul pada waktu malam. Jalannya penyakit ini seperti gelombang: kadang-kadang eksaserbasi berlangsung beberapa bulan, dan kadang-kadang serangan berhenti hanya setelah beberapa hari.

Dalam diagnosis osteoartritis, pemeriksaan sinar-X memainkan peranan penting. Pada radiografi, kehadiran pertumbuhan tulang, penyempitan ruang sendi, meratakan dan ubah bentuk permukaan tulang rawan sendi, serta pemusnahan tisu tulang itu sendiri ditentukan. Rawatan osteoartritis bermula dengan penghapusan keradangan dan kesakitan dengan ubat-ubatan anti-radang steroid dan bukan steroid. Juga digunakan adalah agen yang meningkatkan sifat pelindung tulang rawan. Tetapi tempat utama dalam rawatan penyakit ini ditempati oleh latihan fisioterapi, prosedur fisioterapi dan rawatan spa..

Artritis

Artritis adalah keradangan pada sendi. Tidak seperti rheumatoid arthritis, yang disebabkan oleh keradangan autoimun, pada arthritis biasa, proses patologi didasarkan pada lesi berjangkit. Ejen berjangkit boleh menembusi terus ke sendi, atau memasukinya melalui aliran darah dari kawasan lain di badan.

Terdapat dua bentuk artritis:
1. Akut, yang dicirikan oleh rasa sakit yang teruk, bengkak, kemerahan kulit di kawasan sendi dan peningkatan suhu;
2. Kronik, bergerak perlahan, tidak diucapkan dan mengingatkan dirinya dengan sensasi yang menyakitkan kadang-kadang.

Kekurangan gejala ini adalah salah satu bahaya utama artritis kronik. Tidak memperhatikan penyakit ini untuk jangka masa yang lama, pesakit menghadapi risiko membawa sendi yang terkena untuk menyelesaikan ubah bentuk atau bahkan kehancuran.

Artritis sendi pergelangan tangan dicirikan oleh kesakitan yang berterusan di tangan. Kehadiran kesakitan tidak bergantung pada apakah ada aktiviti fizikal atau tidak. Selain itu, sindrom kekejangan pagi pada sendi yang terjejas selepas tidur malam adalah perkara biasa..

Diagnosis arthritis berdasarkan, pertama sekali, pada kajian makmal cecair sinovial - kandungan dalaman kantung artikular - dan menentukan kehadiran agen berjangkit di dalamnya. Dalam rawatan penyakit ini, selain ubat anti-radang dan analgesik, antibiotik digunakan secara meluas untuk menghilangkan penyebab utama patologi.

Sindrom Terowong Carpal

Sindrom terowong karpal menampakkan dirinya sebagai mencubit, mencubit dan membengkak saraf, yang bertanggungjawab untuk kepekaan bahagian tengah, telunjuk dan ibu jari, serta telapak tangan. Penyakit ini bermula dengan kesemutan, mati rasa, terbakar, dan sakit di kawasan ini. Sensasi ini biasanya berlaku pada waktu malam atau pagi. Secara beransur-ansur, sensasi patologi berubah menjadi penurunan kuat dalam kepekaan jari dan telapak tangan. Selalunya, sindrom carpal tunnel berlaku pada wanita menopaus, dan anggota badan kanan lebih kerap terjejas. Kesakitan di tangan kanan menyebabkan pesakit ini bangun beberapa jam selepas tidur. Mengurut dan berjabat tangan adalah melegakan pada mulanya. Pada waktu pagi terdapat perasaan bengkak tangan, dan kesukaran diperhatikan selama beberapa jam dengan pergerakan jari yang halus.

Di samping itu, sindrom carpal tunnel boleh dikaitkan dengan keadaan kerja. Sebelumnya, patologi ini biasa berlaku di kalangan jurutaip, dan di dunia moden ia mempengaruhi orang yang bekerja di komputer untuk jangka masa yang lama. Beban statik berterusan pada kumpulan otot yang sama, serta kedudukan tangan yang tidak selesa ketika bekerja dengan papan kekunci atau tetikus, membawa ke saraf yang terjepit.

Untuk mengelakkan perkembangan patologi ini, perlu mengambil langkah pencegahan. Contohnya, berguna untuk menggunakan pad tetikus khas yang mempunyai penggelek untuk menyokong berus. Mereka membantu mengatur tangan dengan lebih selesa, dan meringankan sebahagian besar beban darinya. Juga, untuk mengelakkan perkembangan sindrom carpal tunnel, jika anda perlu bekerja lama di komputer, anda perlu kerap berehat, juga menguli dan berjabat tangan..

Keradangan ligamen dan tendon (peritendinitis)

Kecederaan tangan

Tiga jenis kecederaan tangan dapat dibezakan secara kondisional:

  • kecederaan tulang;
  • kecederaan radang tendon dan ligamen;
  • kecederaan otot.

Kecederaan tulang paling kerap melibatkan patah tulang - tulang pergelangan tangan dan skafoid pergelangan tangan paling mudah terdedah..

Keadaan dan kecederaan akut ini adalah akibat dari jatuh di tangan atau pukulan terus ke pergelangan tangan. Selepas kecederaan tangan yang berkaitan dengan patah tulang, komplikasi seperti distrofi dengan edema meresap pada sendi pergelangan tangan, melancarkan kontur sendi dan sindrom kesakitan yang sangat sengit dapat berkembang.

Bergantung pada keparahan dan sifat kecederaan, gejala patah tulang boleh berkisar dari pembengkakan dan ketidakselesaan ringan hingga kesakitan yang luar biasa dan kecacatan tangan yang jelas. Patah tulang pergelangan tangan sering kali tidak simptomatik dan oleh itu salah didiagnosis sebagai keseleo. Inilah bahaya mereka: patah tulang karpal yang tidak dirawat dengan betul atau tidak dikenali boleh membawa akibat yang serius, misalnya, kehilangan mobiliti pada sendi. Oleh itu, harus diingat bahawa tanda-tanda patah tulang tangan tidak selalu jelas. Dalam beberapa kes, kecederaan berlaku selepas pukulan, dan tetap tidak disedari, menunjukkan dirinya hanya dengan latihan fizikal yang serius, dan sensasi menyakitkan yang disertainya diambil sebagai tanda lebam sederhana..

Kecederaan pada tendon dan alat artikular-ligamen tangan ditunjukkan oleh subluksasi, dislokasi, keseleo dan pecah ligamen. Semua keadaan patologi ini dalam kebanyakan kes disertai oleh sindrom kesakitan dengan intensiti yang berbeza-beza..

Subluxations dan dislokasi adalah bukti kecederaan dan ketidakcekapan alat artikular-ligamen tangan. Akibat pengaruh fizikal secara tiba-tiba atau kelemahan kapsul sendi kerana keradangan atau perubahan degeneratif, konfigurasi spasial sendi yang normal terganggu. Ringkasnya, permukaan artikular tulang berada dalam kedudukan yang salah satu sama lain..

Keadaan seperti itu menyebabkan regangan, dan kadang-kadang pecahnya kapsul sendi, dan agak mudah didiagnosis. Kehadiran dislokasi dalam banyak kes ditentukan secara visual, dan ada kemungkinan untuk mengesahkan diagnosis secara jelas, seperti dalam keadaan patah tulang, menggunakan pemeriksaan sinar-X.

Dengan melemahnya alat artikular, yang disebabkan oleh perubahan distrofik pada tisu beg artikular, subluksasi dan dislokasi dapat menjadi "kebiasaan". Mereka boleh berulang kali pada waktu siang, dan pesakit sendiri meletakkannya di tempat. Anda tidak harus berfikir bahawa ini melegakan. Lama-kelamaan, kehelan kebiasaan seperti itu melemahkan keseluruhan sendi semakin banyak, dan cepat atau lambat ia akan kehilangan fungsinya sepenuhnya..

Peregangan disebut peregangan ligamen dan tendon yang tidak normal (lebih mungkin). Tahap peregangan terakhir dan paling ketara adalah pecah ligamen, iaitu kehilangan integriti fizikalnya. Selalunya, keseleo di kawasan ini melibatkan ligamen yang memegang hujung bawah lengan bawah, ulnar, dan tulang radial bersama-sama, atau ligamen yang menahan tulang pergelangan tangan (karpal).

Gejala tendon terseliuh:

  • sakit tajam di pergelangan tangan;
  • bengkak;
  • mengehadkan jarak pergerakan di tangan;
  • ketidakstabilan satu atau lebih sendi.

Kecederaan otot ditunjukkan terutamanya oleh lebam atau, dalam kes yang teruk, luka terbuka dan kecederaan pada tisu lembut tangan. Sekiranya luka terbuka, persoalan mengenai diagnosis penyebab kesakitan di tangan tidak timbul. Penyusutan tisu lembut dicirikan oleh ketiadaan pelanggaran kulit, tetapi pada masa yang sama berlaku hematoma (pendarahan) dari kawasan yang berlainan dan penyetempatan berlaku. Dalam lesi trauma seperti itu, sinar-X tangan harus selalu diambil untuk memastikan tidak ada patah tulang. Di samping itu, rasa sakit di tangan boleh berlaku dengan ketegangan otot yang terlalu kuat, yang disebabkan oleh senaman fizikal yang berlebihan, kedudukan anggota badan yang tidak selesa atau kerja yang berpanjangan..

Perlu diingat bahawa dalam kebanyakan kes, kecederaan tangan menggabungkan beberapa jenis lesi. Sebagai contoh, patah tulang hampir selalu disertai dengan lebam tisu lembut, dan sering keseleo atau pecah tendon. Oleh itu, kedua-dua diagnosis dan rawatan kecederaan tangan mesti didekati secara menyeluruh. Pengumpulan aduan pesakit dengan teliti dan penjelasan terperinci mengenai sebab dan keadaan kecederaan sangat penting. Penjelasan jumlah dan penyetempatan kecederaan tangan dilakukan dengan menggunakan radiografi. Rawatan terdiri daripada batasan buatan pergerakan tangan yang cedera, dan untuk patah atau pecahnya ligamen, campur tangan pembedahan ditunjukkan untuk mengembalikan integriti anatomi struktur yang cedera.

Lesi tulang belakang serviks

Sekiranya tidak ada penyebab sakit di tangan tempatan, seperti luka sendi atau kecederaan, perlu memberi perhatian kepada tulang belakang serviks. Dalam beberapa kes, patologi di kawasan ini dapat menunjukkan diri mereka sebagai kesakitan di tangan:

  • penonjolan cakera intervertebral;
  • hernia intervertebral;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • sciatica tulang belakang serviks.

Kesakitan di tangan dengan patologi ini disebabkan oleh fakta bahawa mampatan atau keradangan saluran saraf di pintu keluar dari saraf tunjang menyebabkan gangguan penghantaran dan "penyimpangan" impuls saraf ke tangan. Kesakitan boleh memancar ke seluruh lengan, ke sendi pergelangan tangan, atau ke jari individu. Sindrom penyebaran kesakitan dari siku ke tangan adalah ciri. Dalam beberapa kes, ini membawa maklumat diagnostik, dan membolehkan anda menentukan vertebra mana yang menyebabkan perkembangan kesakitan..

Diagnosis lesi tulang belakang serviks sebahagian besarnya berdasarkan pengumpulan aduan pesakit yang biasa, serta hasil pemeriksaan sinar-X dan pencitraan resonans magnetik dan tomografi yang dikira dari ruang tulang belakang. Pemeriksaan ini membolehkan anda mengetahui secara tepat penyetempatan proses patologi, jumlah dan kelazimannya..

Rawatan patologi seperti itu selalu sukar dan memerlukan jangka masa yang panjang. Pada peringkat awal, penyakit ini lebih kurang rentan terhadap terapi konservatif. Pada masa yang sama, kaedah pengaruh manual (kecuali cakera herniated!), Prosedur fisioterapeutik, penggunaan latihan fisioterapi dan rawatan spa menjadi sangat penting. Pada peringkat akhir perkembangan patologi ini, dalam kebanyakan kes, untuk meringankan keadaan pesakit, seseorang harus melakukan campur tangan pembedahan pada tulang belakang..

Penyakit jantung iskemia dan infark miokard

Dalam beberapa kes, rasa sakit di tangan boleh menjadi tanda patologi jantung, terutamanya jika sakit dilokalisasi di tangan kiri, dan pada masa yang sama memancar ke bahagian atas kaki. Gejala ini adalah tanda ciri peningkatan penyakit jantung koronari, atau bahkan infarksi miokardium. Di samping itu, rasa sakit di tangan boleh disertai dengan manifestasi berikut:

  • menekan sakit di belakang sternum, di anggota atas, di bawah bilah bahu kiri;
  • kesukaran bernafas, sesak nafas;
  • pucat kulit;
  • penampilan peluh sejuk;
  • loya;
  • ketakutan dan kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan.

Sekiranya anda merasa sakit di tangan kiri bersama dengan gejala yang disenaraikan di atas, maka anda perlu menghubungi doktor ambulans.

Diagnosis penyakit jantung koronari didasarkan, pertama sekali, pada pelaksanaan kajian elektrokardiografi, koleksi rungutan menyeluruh dan pemeriksaan pesakit. Rawatan untuk penyakit ini adalah jangka panjang, dan termasuk penggunaan sejumlah besar ubat yang digunakan untuk meningkatkan bekalan darah ke otot jantung..

Kesakitan setempat

Diagnostik

Rawatan sakit tangan

Sakit tangan boleh berkembang menjadi masalah yang ketara, terutamanya jika gejala ini membuat pesakit kehilangan kemampuan untuk melakukan pekerjaan biasa. Jelas bahawa jika rasa sakit dikaitkan dengan kecederaan tangan (patah tulang, lebam tisu lembut, keseleo atau pecah ligamen), maka dengan rawatan yang mencukupi dan tepat pada masanya, kesakitan ini selalunya bersifat sementara. Semasa fungsi organ yang cedera pulih dan tisu sembuh, sindrom kesakitan hilang.
Tetapi pada masa yang sama, kita tidak boleh melupakan perkembangan fungsional tangan semasa tempoh pemulihan. Mengabaikan aktiviti ini, dan membiarkan proses penyembuhan berjalan lancar, dapat dilanda masalah di masa depan. Dengan penurunan aktiviti fungsional pada sendi kecil tangan dan jari, kontraksi dapat berkembang - sekatan pergerakan yang menyakitkan. Sebagai tambahan, tendon dan ligamen yang menyatu dapat membentuk penyempitan patologi, yang juga dapat secara signifikan merosot kualiti kerja tangan. Lama kelamaan, anda mungkin mendapati bahawa tangan anda tidak lagi berkesan seperti dulu. Dalam beberapa kes, misalnya, jika aktiviti kerja pesakit dikaitkan dengan kemahiran motor halus jari, ini boleh menjadi masalah serius..

Rawatan rumah dan orang ramai untuk sakit tangan termasuk kompres dengan decoctions rosemary dan jelatang. Permohonan dibuat dari campuran ramuan ini. Adalah perlu untuk membuat campuran, meletakkan gruel herba hangat di tangan anda dan menutupnya dengan plastik. Dari atas, anda perlu membungkus tangan anda dengan sesuatu yang hangat, contohnya selendang atau sapu tangan. Namun, perlu difahami bahawa jika kaedah tradisional tidak membawa kelegaan cepat, anda harus mendapatkan bantuan perubatan profesional.

Sakit di tangan: apabila anda perlu berjumpa doktor dengan segera?

  • sakit di tangan, tahan lebih dari dua hari;
  • penurunan kepekaan jari dan tapak tangan;
  • kesakitan bertambah dengan senaman fizikal di tangan;
  • ubah bentuk tangan atau sendi menjadi ketara secara visual;
  • terdapat sekatan atau gangguan pergerakan pada sendi tangan;
  • fenomena edematous bermula pada anggota badan yang terjejas.

Kesakitan di tangan bukanlah penyakit yang berasingan, tetapi hanya gejala, yang boleh menjadi petunjuk adanya banyak patologi yang berbeza yang dijelaskan di atas. Oleh itu, rawatan perubatan sindrom kesakitan itu sendiri biasanya terdiri daripada pengambilan ubat penahan sakit dan ubat-ubatan anti-radang. Walau bagaimanapun, dalam sebilangan besar kes, terapi semacam itu bersifat sementara - ia memberi kelegaan kepada pesakit untuk beberapa waktu, tetapi tidak menghilangkan penyebab kesakitan yang segera. Yang bermaksud cepat atau lambat kesakitan akan kembali.

Rawatan kesakitan yang menyeluruh di tangan, yang membawa kesan positif yang berterusan dan jangka panjang, mesti didasarkan pada mengenal pasti dan menghilangkan penyebab utama kesakitan. Selalunya, untuk terapi sedemikian, perlu melibatkan pelbagai pakar perubatan untuk menyusun rejimen rawatan yang komprehensif. Memang, sering kali sakit di tangan boleh menjadi akibat penyakit sistem dan organ tubuh yang lain, misalnya, saraf atau kardiovaskular.

Sekiranya anda mengalami kesakitan di tangan, anda harus berjumpa dengan pakar berikut:

  • pakar neuropatologi;
  • pakar traumatologi;
  • pakar rheumatologi.

Pencegahan kesakitan di tangan merangkumi:
  • mematuhi diet seimbang;
  • menjaga tangan semasa melakukan kerja trauma;
  • penggantian tempoh kerja dan rehat dengan urutan dan kelonggaran tangan ketika bekerja di komputer.

Ingatlah bahawa lawatan tepat pada masanya ke doktor untuk kesakitan di tangan dan rawatan awal penyakit yang mendasari dapat mencegah perkembangan banyak komplikasi, yang bermaksud menjaga tangan anda sihat dan kuat selama bertahun-tahun..

Pengarang: Pashkov M.K. Penyelaras Projek Kandungan.