Sakit bahu: sebab, rawatan dan cadangan

Siku

Banyak patologi ditunjukkan oleh rasa sakit pada sendi bahu. Ia boleh menjadi tajam, terbakar, menindik atau sakit, kusam. Kesakitan di bahu berlaku secara sporadis atau selalu terasa, tidak mereda walaupun pada waktu malam. Untuk menyingkirkannya hanya akan memungkinkan rawatan penyakit yang mendasari. Biasanya kaedah konservatif digunakan - pengambilan ubat, prosedur fisioterapi dan urut, terapi senaman. Dan jika mereka tidak berkesan atau mengalami komplikasi yang sudah berkembang, pesakit ditunjukkan campur tangan pembedahan.

Punca kesakitan

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Bahu sering sakit setelah melakukan senaman fizikal yang serius - latihan sukan yang intensif atau mengangkat beban. Otot mengumpul banyak asid laktik, yang terbentuk semasa pemecahan glukosa. Ia menjengkelkan tisu, menyebabkan sensasi terbakar dan menyakitkan. Untuk menyingkirkan mereka, rehat sebentar sudah cukup. Tetapi jika rasa sakit itu berlaku semakin kerap, tidak hilang dalam jangka masa yang lama, maka anda harus berjumpa doktor. Terdapat kemungkinan mikrotrauma yang tinggi pada tulang rawan artikular dan perkembangan osteoartritis selanjutnya.

Kemungkinan penyakit

Peningkatan intensiti sensasi yang tidak selesa menunjukkan lesi sendi bahu dengan sebarang penyakit. Pada peringkat awal perkembangan patologi, mereka lemah, jelas dilokalisasi. Tetapi ketika sendi hancur, rasa sakit semakin meningkat, timbul semakin kerap, merebak ke bahagian tubuh yang berdekatan.

Artritis

Artritis adalah luka radang pada semua elemen sendi bahu - membran sinovial, kapsul, tulang rawan, radas ligamen. Penyakit ini berkembang akibat trauma, pencerobohan sistem kekebalan tubuh ke sel-sel tubuh sendiri, penembusan patogen berjangkit. Gejala utama artritis adalah bengkak, kemerahan pada kulit, sakit ketika menculik atau mengangkat lengan.

Arthrosis

Arthrosis adalah patologi degeneratif-distrofik di mana tulang rawan hancur terlebih dahulu, dan kemudian permukaan tulang cacat. Penyebabnya adalah penuaan semula jadi tubuh, peningkatan tekanan di bahu, dan gaya hidup yang tidak menetap. Arthrosis yang cacat secara klinikal dimanifestasikan oleh rasa sakit, keretakan, klik semasa lenturan dan (atau) perpanjangan sendi, bengkak pagi dan kekakuan pergerakan.

Bursitis

Ini adalah patologi radang akut, subakut atau kronik yang mempengaruhi beg sinovial dengan pengumpulan eksudat di dalamnya. Kecederaan dan kerengsaan mekanikal yang berterusan boleh memprovokasi penyakit ini. Perkembangan bursitis ditunjukkan oleh pembentukan segel bulat di kawasan beg artikular. Apabila anda menekannya, anda merasakan pergerakan cecair (turun naik). Tanda-tanda bursitis akut termasuk demam, sakit, bengkak.

Keradangan manset rotator

Dengan radang manset rotator, sakit bahu biasanya berlaku 1 hingga 2 hari selepas melakukan senaman yang sengit. Terutama tajam, terbakar ketika mengangkat lengan. Sebaik sahaja seseorang menjatuhkan tangannya, semua sensasi menyakitkan hilang.

Kapsulitis

Capsulitis, atau bahu beku, adalah penyakit kronik di mana kapsul sendi terjejas. Ia lebih kerap didiagnosis pada wanita selepas trauma, dengan latar belakang diabetes mellitus, hipotiroidisme dan gangguan endokrin lain. Pada peringkat awal, capsulitis tidak simptomatik. Kemudian rasa sakit pertama dan masih lemah muncul. Kesukaran segera muncul dengan pergerakan yang biasa dilakukan, seperti mengangkat lengan, memegang objek yang berat.

Neuritis saraf brachial atau plexitis brachial

Plexitis adalah penyakit di mana plexus saraf yang terbentuk oleh saraf tunjang rosak. Penyebab perkembangannya adalah trauma, limfadenitis, brucellosis, hipotermia, sifilis, tuberkulosis. Plexitis secara klinikal dimanifestasikan oleh rasa sakit di seluruh lengan, paresis lembap, atrofi otot, sensasi terbakar, mati rasa, merayap merangkak. Dalam patologi yang teruk, kehelan sendi sering berlaku.

Pengiraan ligamen

Kalsifikasi tisu lembut sering dijumpai pada pesakit muda dengan disfungsi paratiroid. Pada orang tua, kalsifikasi ligamen biasanya dipicu oleh kemerosotan proses metabolik. Oleh kerana pembentukan kawasan dengan kalsifikasi, sakit di bahu menjadi berterusan, meningkat dengan pergerakan, dan intensitasnya perlahan tetapi terus meningkat.

Periarthritis bahu-skapular

Ini adalah nama patologi radang-degeneratif yang mempengaruhi tisu lembut periartikular yang terlibat dalam fungsi sendi bahu.

Periarthritis bahu-skapular berkembang akibat pergerakan stereotaip, pukulan ke bahu, kejatuhan pada lengan yang terentang, kehelan, osteochondrosis, spondyloarthrosis. Gejala utamanya adalah sakit kepala, ketegangan otot, bengkak dan penebalan tisu..

Periarthrosis bahu-skapular

Periarthrosis bahu-skapular adalah sindrom kerosakan pada struktur tisu penghubung bahu dengan gangguan trophisme dan persarafan mereka. Istilah ini boleh digunakan untuk menunjuk bursitis subakromial, capsulitis, tendinitis dan patologi lain. Secara klinikal, periarthrosis humeroskapular ditunjukkan oleh pergerakan terhad, pembengkakan dan kekakuan pergerakan.

Tendinitis

Tendinitis adalah keradangan akut atau kronik pada tendon komposisi bahu. Perkembangan patologi diprovokasi oleh peningkatan beban, jenis pergerakan yang sering berulang yang sama, misalnya, semasa bersukan. Perkembangan tendinitis ditunjukkan oleh rasa sakit ketika mengangkat atau menculik lengan, sedikit bengkak, kemerahan kulit bahu, peningkatan suhu tempatan.

Kecederaan bahu

Dengan patah tulang, dislokasi, pecahnya ligamen atau tendon, sakit tajam dan menusuk berlaku. Selepas beberapa jam, edema keradangan terbentuk, dan selepas 3-5 hari, hematoma yang luas. Pada mulanya, ia berwarna biru-ungu, dan kemudian berubah menjadi kekuningan-hijau kerana kerosakan sel darah. Selepas rawatan konservatif atau pembedahan, rasa sakit kadang-kadang timbul di bahu, terutamanya selepas hipotermia dan latihan fizikal. Sebab penampilan mereka adalah pembentukan tisu berserabut tanpa aktiviti berfungsi..

Osteochondrosis serviks

Perpindahan cakera dan pertumbuhan tulang pada osteochondrosis serviks menyebabkan pelanggaran akar tulang belakang. Kesakitan akut berlaku, merebak dari bahagian belakang leher ke sendi bahu. Keadaan diperburuk oleh kekejangan otot, kerosakan tisu lembut dan keradangan. Gejala utama osteochondrosis adalah rasa sakit ketika memiringkan dan memusingkan kepala, berderak, mengklik, had pergerakan.

Penyakit lain

Sakit bahu adalah ciri khas sindrom impingement. Ini adalah nama keadaan di mana, semasa pergerakan di bahu, tendon manset pemutar dan bisep dicubit antara kepala bahu dan akromion. Sensasi menyakitkan juga timbul dengan patologi seperti itu:

  • plexopathy cervicobrachial - kerosakan pada plexus serviks dan brachial;
  • sindrom myofascial - pembentukan anjing laut tempatan di tisu otot.

Kesakitan di bahu bersama dengan paresis dan hipotensi otot juga menampakkan pelbagai myelopati, atau luka pada saraf tunjang..

Sifat kesakitan bergantung pada intensiti

Semasa temu janji, doktor selalu meminta untuk menjelaskan sifat kesakitan - intensiti, kekerapan kejadiannya. Dia juga meminta untuk menunjukkan faktor-faktor yang mendorong pengukuhan atau kelemahannya. Ini membantu doktor untuk mengesyaki perkembangan patologi tertentu, yang menjadi alasan kemerosotan kesejahteraan pesakit..

Sakit yang tajam

Menindik, sakit tajam di bahu berlaku bukan hanya pada masa kecederaan pada sendi bahu. Ini adalah tanda khas kambuh arthritis, arthrosis, tendinitis, tendobursitis, serta pemampatan hernia intervertebral serviks atau toraks dari akar tulang belakang. Jarang sekali, sakit akut di bahu ditunjukkan oleh angina pectoris, infark miokard.

Kesakitan yang kuat

Kesakitan yang teruk mungkin menunjukkan ketegangan otot, pecah atau pecah sebahagiannya ligamen, tendon, dislokasi atau subluksasi. Ini adalah salah satu gejala polymyalgia rheumatica, radang paru-paru, radang pankreas atau pundi hempedu. Kesakitan yang teruk dapat menandakan peningkatan artritis, osteoartritis, tendinitis kronik.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Sakit yang membosankan

Ketidakselesaan ringan selalunya merupakan akibat semula jadi dari kecederaan bahu yang sudah dirawat. Mereka berlaku dengan arthrosis, bursitis, periarthritis skapula bahu semasa remisi setelah melakukan senaman fizikal, perubahan cuaca yang tajam, hipotermia, dengan peningkatan penyakit kronik yang lain, semasa influenza, SARS.

Kesakitan yang tercermin

Kesakitan yang dicerminkan disebut sakit, penyetempatan yang tidak bertepatan dengan lokasi tisu atau organ yang rosak. Selalunya ini adalah bagaimana serangan angina pectoris menampakkan diri. Pada masa yang sama, terdapat rasa sakit yang teruk di belakang sternum dan di sepertiga bahagian atas lengan kiri, gangguan dalam kerja jantung terasa. Kesakitan memancar ke sendi bahu pada radang paru-paru, pleurisy, kolesistitis, pankreatitis, infark miokard, neoplasma ganas dan jinak pada rongga dada.

Sakit tajam

Sensasi menyakitkan seperti ini sering menyertai plexopathy brachial idiopatik. Keradangan dahan pendek yang memanjang dari plexus saraf menampakkan dirinya secara tiba-tiba, dengan tajam. Kesakitan berterusan selama beberapa hari, memancar ke tali pinggang bahu, menyukarkan mengangkat lengan dan meletakkannya di belakang punggung. Ia juga merupakan ciri khas arthritis, capsulitis, hernia intervertebral, cholelithiasis..

Kesakitan yang mengganggu

Ini adalah bagaimana periarthritis bahu ditunjukkan. Kesakitan menarik berlaku secara tiba-tiba, biasanya pada waktu malam, tanpa sebab. Pada waktu siang, keparahannya dikurangkan dengan ketara tanpa menggunakan analgesik tempatan atau sistemik.

Kesakitan berterusan

Kesakitan bahu yang berterusan boleh disebabkan oleh tendinitis, kerosakan pada alat ligamen-tendinous, patah tulang sebelumnya, arthrosis, dan periarthritis skapula bahu. Selalunya bertambah dengan pergerakan tangan yang kuat. Kesakitan menjadi berterusan sekiranya hepatitis, radang pundi hempedu tidak dirawat.

Sakit tumpul

Ini adalah salah satu gejala utama keradangan tendon. Keterukan kesakitan yang membosankan meningkat dengan ketara dengan lenturan atau perpanjangan sendi dengan periarthritis humeroskapular, pemampatan penonjolan hernia akar tulang belakang yang terletak di bahagian atas tulang belakang serviks atau serviks.

Kesakitan menembak

Menembak, menindik, sakit kadang-kadang berdenyut sering muncul di bahu dengan keradangan akar tulang belakang. Ini biasanya berlaku semasa pemburukan osteochondrosis, spondyloarthrosis akibat kecederaan dari osteofit (pertumbuhan tulang), kekejangan otot, cakera intervertebralis yang dipindahkan.

Sakit tangan dan kebas

Sensitiviti dan kesakitan tangan yang menurun adalah ciri periarthritis skapula bahu, hernia intervertebral, bursitis kronik. Dengan cara yang sama, dislokasi sendi bahu menampakkan dirinya, pembentukan tumor ganas atau jinak di dada.

Sensasi terbakar di sendi bahu

Sensasi terbakar adalah salah satu gejala paresthesia, atau gangguan deria. Dalam kebanyakan kes, ia digabungkan dengan sensasi timbul secara tiba-tiba dari kesemutan, merayap merangkak. Gangguan deria sering didiagnosis dengan plexitis, osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks, hernia intervertebral, periarthrosis skapula bahu, neuralgia intercostal.

Kesakitan kronik

Kesakitan menjadi kronik selepas patah tulang, dislokasi, kerosakan teruk pada ligamen atau tendon. Sekiranya terdapat pecahnya sebilangan kecil helai tisu penghubung ini, dan mangsa tidak pergi ke doktor, maka rasa sakit di bahu sentiasa ada.

Doktor mana yang harus dihubungi

Oleh kerana seseorang tidak dapat menentukan secara bebas apa yang menyebabkan rasa sakit di bahu, disarankan untuk segera berjumpa dengan doktor umum - ahli terapi. Dia memeriksa pesakit, menetapkan semua langkah diagnostik untuk mengesan patologi organ dalaman. Sekiranya salah satu daripadanya dikenal pasti, pesakit akan dirujuk ke pakar yang sesuai - pakar kardiologi, nefrologi, urologi, ahli gastroenterologi, ahli onkologi. Dalam semua kes lain, rawatan selanjutnya akan ditangani oleh traumatologist ortopedik atau pakar neurologi..

Diagnostik penyakit sendi bahu dengan kesakitan

Setelah melakukan pemeriksaan luaran pesakit dan serangkaian ujian fungsional, mengkaji anamnesis, diagnosis utama dapat dibuat. Untuk mengesahkannya, kajian instrumental berikut diberikan:

  • X-ray sendi bahu, tulang belakang serviks dan toraks;
  • CT, MRI atau ultrasound sendi.

Untuk kecurigaan perkembangan penyakit neurologi, diperlukan kajian tambahan - CT segmen serviks bawah dan bahagian atas vertebra toraks, elektromiografi, ultrasound Doppler (Doppler) saluran kepala dan leher.

Pertolongan cemas

Apabila rasa sakit yang tajam, terbakar dan teruk muncul, anda perlu berbaring, mengambil posisi badan yang selesa. Anda boleh meletakkan bantal nipis atau roller elastik di bawah bahu anda. Mengambil pil ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) akan membantu meningkatkan kesejahteraan anda. Ini adalah Nurofen, Ketorol, Nise, Diclofenac. Sekiranya NSAID tidak berkesan, anda perlu berjumpa doktor. Sensasi menyakitkan yang kusam, sakit, menekan dapat dihilangkan dengan menggosok salap dan gel ke bahu (Dolgit, Fastum, Voltaren).

Prinsip rawatan

Hanya pendekatan bersepadu untuk rawatan yang akan menyingkirkan semua gejala penyakit radang atau degeneratif-distrofik. Sekiranya penggunaan analgesik cukup untuk menghilangkan sindrom kesakitan, maka ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan digunakan dalam terapi patologi yang memprovokasi itu. Dan untuk meningkatkan tindakan mereka, pesakit diberi terapi fisioterapi, urut, terapi senaman.

Ubat-ubatan

Semasa memilih bentuk dos ubat, doktor mengambil kira keparahan kesakitan. Sekiranya ia akut, maka rejimen terapi termasuk penyelesaian suntikan untuk pentadbiran intramuskular dan kadang-kadang intra-artikular. Untuk menghilangkan kesakitan sederhana, analgesik digunakan dalam tablet, kapsul, dan pil. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa, salap, gel, krim, balsem digunakan.

Persediaan untuk penghapusan kesakitan pada sendi bahuNama ubat
NSAIDDiclofenac, Ibuprofen, Ketoprofen, Lornoxicam, Meloxicam, Indomethacin, Celecoxib, Etoricoxib, Nimesulide
Relaksan ototMidocalm, Sirdalud, Tolperison, Baklosan
GlukokortikosteroidDiprospan, Triamcinolone, Methylprednisolone, Hydrocortisone, Dexamethasone
Salap pemanasanViprosal, Kapsikam, Finalgon, Nayatox, Apizartron, Efkamon, Espol
Bahan tambahan bioaktif (BAA)Artrocin, balsams Sofya and Dikulya, Honda, Artro-Active, Shark fat, bermaksud dari garis 911

Fisioterapi

Bagi pesakit dengan kesakitan yang teruk, elektroforesis atau fonoforesis ditetapkan. Semasa menjalankan prosedur, glukokortikosteroid, anestetik, vitamin kumpulan B. Setelah meningkatkan keadaan kesihatan, untuk menggabungkan hasilnya, pesakit disyorkan langkah-langkah fisioterapeutik berikut:

  • magnetoterapi;
  • terapi gelombang kejutan;
  • terapi laser;
  • radiasi ultra ungu;
  • Terapi UHF.

Untuk meningkatkan peredaran darah di bahu, menghilangkan sisa-sisa kesakitan, digunakan aplikasi dengan ozokerite dan parafin. Pesakit ditunjukkan hirudoterapi, terapi lumpur, rawatan spa.

Campur tangan operasi

Dengan kerosakan teruk pada sendi bahu, rasa sakit tidak dapat dihilangkan dengan ubat. Ketidakberkesanan rawatan konservatif, serta komplikasi serius yang berkembang, menjadi petunjuk untuk campur tangan pembedahan. Ia biasanya dilakukan dengan kaedah endoskopi. Melalui tusukan kulit dan tisu dalam, instrumen dan alat dengan kamera video mini diperkenalkan ke kawasan sendi bahu. Gambar daripadanya dihantar ke monitor untuk mengawal kemajuan operasi.

Latihan

Doktor terapi senaman mesti menyusun satu set latihan untuk memperbaiki kerja sendi. Pelaksanaannya akan mengembalikan pergerakan, menguatkan otot, dan meningkatkan bekalan darah tisu dengan nutrien. Terapi senaman setiap hari bukan sahaja dapat menghilangkan rasa sakit, tetapi juga untuk mencegahnya. Latihan apa yang dianggap paling berkesan:

  • berdiri, bengkok, pegang bahagian atas meja dengan tangan anda. Bengkokkan serendah mungkin tanpa mengangkat telapak tangan;
  • duduk, lakukan putaran bulat terlebih dahulu dengan satu, kemudian dengan bahu yang lain ke belakang dan ke belakang. Otot tali leher dan leher harus tegang. Pada peringkat akhir, lakukan putaran dengan kedua bahu;
  • berdiri, angkat tangan, rentangkan kaki anda selebar bahu. Bengkokkan, sentuh kaki kanan anda dengan telapak tangan kiri anda. Luruskan, ulangi latihan dengan cara yang lain.

Bilangan pengulangan adalah dari 10 hingga 15. Sekiranya kesakitan meningkat semasa latihan, anda harus mengganggu latihan dan rehat..

etnosains

Selalunya, pesakit tidak tergesa-gesa untuk berjumpa doktor menggunakan ubat-ubatan rakyat. Walaupun mereka menghilangkan rasa sakit ringan dengan warna alkohol dan kompres, tulang rawan secara beransur-ansur hancur dan permukaan tulang cacat. Oleh itu, mereka sering mempunyai patologi kelas 3 yang tidak sesuai dengan rawatan konservatif. Doktor dibenarkan menggunakan ubat-ubatan rakyat hanya selepas diagnosis dan terapi utama. Apa yang akan membantu menghilangkan rasa tidak selesa di bahu:

  • Kisar daun burdock segar yang besar di antara telapak tangan anda, minyak dengan madu, sapukan selama satu jam pada sendi, pasangkannya dengan pembalut;
  • masukkan 0.5 sudu teh oregano, pudina lemon dan chamomile ke dalam teko seramik, tuangkan segelas air mendidih. Terikan selepas satu jam, minum pada siang hari.

Anda boleh membuat salap anestetik di rumah. Dalam mortar, kisar satu sudu madu dan alkohol berwarna merah lada panas. Perkenalkan 100 g krim bayi lemak dalam bahagian kecil. Anda perlu menyimpan salap di dalam peti sejuk, gosokkan ke bahu untuk kesakitan.

Kemungkinan akibatnya

Sakit bahu adalah tindak balas badan terhadap patologi yang berkembang. Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, ia akan berkembang dengan cepat. Pada peringkat akhir artritis atau osteoartritis, lapisan tulang rawan hancur sepenuhnya, tumbuh, dan permukaan tulang berubah. Ini membawa kepada imobilisasi sendi sepenuhnya..

Ramalan pakar

Dengan pengesanan patologi dan rawatan yang tepat pada masanya, prognosisnya baik. Terapi akan lebih lama sekiranya pesakit mendapatkan doktor yang mengalami komplikasi.

Langkah pencegahan

Doktor mengesyorkan untuk tidak memasukkan dari cara hidup biasa semua faktor yang boleh memprovokasi perkembangan patologi radang atau degeneratif-dystrophik. Ini adalah aktiviti fizikal yang rendah, peningkatan aktiviti fizikal, merokok, berat badan berlebihan, diet tidak seimbang. Adalah perlu untuk merawat semua penyakit berjangkit tepat pada masanya, menjalani pemeriksaan perubatan lengkap 1-2 kali setahun.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Sakit bahu

Kesakitan pada sendi bahu adalah khas untuk kumpulan umur orang yang berbeza. Selalunya gejala ini menampakkan diri pada usia tua, tetapi juga boleh berlaku pada anak kecil yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Bergantung pada faktor etiologi, kesakitan boleh mempunyai sifat dan kekuatan hentaman yang berbeza..

Sendi bahu sakit, pertama sekali, kerana pelanggaran telah berlaku dalam strukturnya. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa dan sensasi yang tidak menyenangkan pada pesakit, doktor perlu mengenal pasti punca kerosakan sendi dan bertindak pada punca gejala..

Etiologi

Kesakitan pada sendi bahu lengan kanan atau kiri mempunyai pelbagai sebab. Selalunya, gejala yang tidak menyenangkan muncul di bawah pengaruh faktor etiologi seperti:

  • cara hidup yang tidak menetap;
  • postur terjejas;
  • peningkatan beban pada sendi bahu;
  • kecederaan sendi;
  • umur - lebih daripada 50 tahun;
  • penyakit berjangkit.

Penyebab kesakitan pada sendi bahu juga terdapat dalam beberapa patologi:

  • kerosakan sendi;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • artritis;
  • arthrosis;
  • tendinitis;
  • bursitis;
  • neuritis saraf brachial;
  • neoplasma;
  • kalsifikasi ligamen.

Patologi organ dalaman yang lain, yang dicirikan oleh gejala yang sama, juga boleh memprovokasi tindakan keradangan pada sendi bahu. Ini termasuk kerosakan hati, infark miokard, radang paru-paru, angina pectoris, rematik, neuropati, alergi, sciatica serviks.

Sekiranya pesakit mengalami sakit sendi bahu dan kemerahan pada kulit dapat dilihat, mungkin, proses keradangan telah bermula di bahu. Faktor-faktor seperti itu boleh menimbulkan tindakan ini:

  • pendarahan kerana trauma atau hemofilia;
  • artritis reaktif;
  • kerosakan pasca-streptokokus;
  • gangguan metabolik;
  • penyakit autoimun.

Gejala

Kerosakan pada sendi bahu dapat membentuk pelbagai sebab, oleh itu, ketika mendiagnosis penyakit, doktor mesti mengenal pasti gambaran klinikal. Apabila lebam, pesakit mengalami sindrom kesakitan akut dan hematoma kecil. Atas sebab ini, mungkin terdapat batasan sementara dalam pergerakan lengan dengan kesakitan yang teruk..

Kesakitan dan keretakan pada sendi bahu berlaku apabila berlaku kehelan atau patah tulang akibat terjatuh di lengan atau pukulan kuat ke arahnya. Kesakitan yang kerap dihidupkan menyekat pergerakan dengan seluruh lengan. Semasa meraba tangan yang cedera dengan dislokasi, ubah bentuk zon sendi terungkap, dan suara renyah terdengar semasa patah tulang.

Fraktur dan dislokasi kecil juga boleh berlaku pada pesakit tua yang kehilangan tulang dan usia ligamen yang lemah.

Bergantung pada patologi, sakit sendi dapat mewujudkan dirinya dalam gejala yang berbeza. Doktor telah mengenal pasti manifestasi klinikal untuk pelbagai jenis gejala yang tidak menyenangkan:

  • dengan tendinitis - rasa sakit yang tajam dan menarik yang semakin meningkat, berkembang pada waktu malam. Proses keradangan pada tendon berlaku dengan tekanan yang berlebihan di bahu dan mengganggu pergerakan bebas tangan;
  • dengan bursitis - gejala berterusan selama beberapa hari, atau bahkan beberapa minggu. Kawasan yang rosak sentiasa merengek, membengkak, sendi bahu sakit ketika mengangkat lengan atau menggerakkan lengan ke sisi;
  • dengan capsulitis - kesakitan yang dialami ditunjukkan, memanjang ke lengan dan leher;
  • dengan arthritis - peningkatan suhu badan pada bahagian sendi yang meradang, bentuk bengkak, pesakit sakit dan sukar menggerakkan lengannya, sindrom kesakitan bersifat berkala;
  • dengan arthrosis - terdapat kekejangan dan sakit pada sendi bahu semasa bergerak. Pada peringkat lanjut kerosakan tangan, sindrom menjadi kekal. Pada palpasi kawasan yang meradang, rasa sakit memancar ke skapula dan tulang selangka. Deformasi sendi bermula;
  • dengan osteochondrosis serviks - sindrom kesakitan menjadi lebih sengit ketika menggerakkan kepala atau leher;
  • periarthritis skapular - kesakitan watak yang terbakar dan menarik di kawasan leher dan lengan ketika mengangkat lengan atau meletakkannya di belakang, dan rasa sakit menjadi lebih sengit pada waktu malam. Oleh kerana penyakit jenis ini adalah komplikasi osteochondrosis serviks, anggota badan terjejas. Mereka boleh mengalami atrofi kebas dan otot;
  • dengan osteoporosis - fungsi sendi bahu melemah, tangan tidak aktif dan lemah. Sindrom nyeri meningkat dengan senaman fizikal;
  • dengan neuritis saraf brakial - sakit pada sendi bahu kanan atau kiri, dan ia menampakkan diri dengan lebih kuat; ketidakselesaan muncul.

Juga penting bagi gambaran klinikal untuk menentukan penyetempatan kesakitan. Jenis penyakit yang berkembang juga bergantung pada lokasi fokus keradangan. Kesakitan pesakit dapat didiagnosis di tempat-tempat seperti:

  • semasa menaikkan lengan ke hadapan atau bergerak ke sisi;
  • semasa memutar lengan di sekitar paksi;
  • bahagian depan tangan;
  • semasa menaikkan lengan secara menegak;
  • semasa mengangkat beban berat;
  • dengan pergerakan ringan - cuba menyisir, menggayakan rambut anda, dan lain-lain;
  • semasa memusingkan kepala atau menggerakkan leher;
  • sakit bahu dan leher pada masa yang sama;
  • serangan sakit dari siku ke bahu;
  • sakit dilokalisasikan di bahu dan memancar ke belakang;
  • diletakkan di bahu dan tulang selangka.

Diagnostik

Semasa pengesanan sindrom seperti itu, di mana penunjuk menjadi lebih kuat, pesakit mesti mendapatkan nasihat pakar. Dengan masalah seperti itu, anda boleh menghubungi pakar traumatologi. Semasa membuat diagnosis, sangat penting bagi doktor untuk menentukan mengapa sindrom kesakitan berkembang. Bergantung pada lokasi dan tahap manifestasi kesakitan, doktor dapat mengesan patologi ini atau itu.

Kesakitan pada sendi bahu tangan kiri dapat terjadi bukan hanya ketika tendon diregangkan, keradangan bursa periartikular atau endapan garam, tetapi juga menunjukkan penyakit serius, untuk menyingkirkan pesakit yang memerlukan rawatan perubatan segera.

Kesakitan pada sendi bahu tangan kanan diprovokasi oleh patologi yang sama, serta kecederaan, anomali anatomi kongenital, penyakit hati, radikulopati, radang paru-paru, dan myositis. Peningkatan kesakitan pada sendi tangan kanan menampakkan diri dari periarthrosis dan periarthritis. Manifestasi kesakitan dan tanda berikut akan menunjukkan kerosakan pada sendi bahu, dan bukan pada tisu otot:

  • kesakitan berterusan;
  • meningkat dengan pergerakan dan rehat;
  • sindrom meresap;
  • pergerakan terhad;
  • pembesaran sendi dalam jumlah.

Bergantung pada gambaran klinikal yang disuarakan oleh pesakit, doktor harus mengarahkan pesakit ke diagnosis keadaan sendi yang lebih tepat. Untuk menentukan diagnosis yang tepat, pesakit mesti diperiksa oleh pakar yang sempit. Dengan sakit pada sendi bahu, anda boleh berjumpa pakar neurologi, traumatologi ortopedik, pakar kardiologi, reumatologi, ahli onkologi, ahli alahan. Setelah memeriksanya, pesakit perlu melakukan pemeriksaan berikut:

  • radiografi;
  • Ultrasound;
  • arthroscopy;
  • tomografi;
  • ujian reumatik;
  • ECG;
  • biopsi - sekiranya terdapat patologi onkologi yang disyaki.

Rawatan

Agar kesakitan yang teruk pada sendi bahu mereda, pesakit perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Setelah mendiagnosis kawasan yang meradang dan penyakit yang tepat, pesakit diberi terapi. Untuk menghilangkan semua faktor perkembangan penyakit ini, pesakit diberi rawatan untuk 4 komponen:

  • etiotropik - terapi penyebab keradangan;
  • patogenetik - untuk menghentikan perkembangan penyakit;
  • simptomatik - untuk mengurangkan manifestasi gejala;
  • pemulihan - untuk memulihkan prestasi sendi dengan cepat dan memperbaiki keadaan umum pesakit.

Dalam menghilangkan sakit bahu, sebab dan rawatan saling berkaitan. Oleh itu, untuk mengurangkan kemungkinan timbulnya komplikasi dan pemulihan yang cepat, pesakit diberi terapi penuh dari empat komponen yang disebutkan di atas..

Sekiranya rasa sakit itu disebabkan oleh kecederaan tangan, maka pesakit perlu segera menggunakan kompres sejuk ke kawasan yang meradang. Kemudian pendarahan akan berhenti sedikit dan bengkak akan berkurang, dan rasa tidak selesa akan reda. Doktor menghilangkan rasa sakit pada sendi lengan kanan atau kiri dengan rawatan tradisional:

  • memohon kompres sejuk;
  • pelekapan lengan;
  • penghapusan sindrom kesakitan dengan ubat-ubatan;
  • ubat luaran - salap.

Sekiranya sendi bahu kanan atau kiri mula sakit akibat terlalu banyak tekanan, maka pesakit akan mempunyai pengaruh luaran yang cukup dengan cara khas. Salap dan gel mempunyai kesan analgesik dan anti-radang. Salap terdiri daripada bahan yang cepat diserap yang tidak meninggalkan filem berminyak, tidak menutup liang dan mempengaruhi tisu dalam.

Menggunakan agen luaran ketika sendi sakit, perlu diingat bahawa mereka tidak diinginkan untuk digunakan pada kawasan kulit dan selaput lendir yang rosak. Juga, doktor menasihatkan agar tidak menggunakan krim di bawah pakaian ketat atau menggabungkannya dengan pelbagai objek pemanasan. Sekiranya gatal-gatal, terbakar atau reaksi alergi lain muncul, salap harus segera dibasuh.

Untuk mengambil ubat secara lisan, doktor menetapkan pil kepada pesakit. Mereka mesti diambil mengikut resipi yang ketat. Doktor menetapkan ubat untuk pesakit, dengan mengambil kira keadaan pada masa kerosakan sendi, kehadiran patologi lain dan kemungkinan alahan. Ubat berikut mempunyai kesan anti-radang:

  • Diclofenac;
  • Ibuprofen;
  • Indomethacin;
  • Meloxicam;
  • Ksefokam;
  • Nimesulide.

Sekiranya terdapat artritis, arthrosis atau bursitis, rasa sakit pada sendi bahu ketika menaikkan lengan dapat dihilangkan dengan ubat anti-radang bukan steroid dan chondroprotectors. Sekiranya penyakit ini berkembang ke tahap yang rumit dan ubat-ubatan yang digunakan tidak memberikan kesan yang diinginkan, maka doktor menetapkan kepada pesakit penggunaan minimum hormon dan ubat dengan analgesik narkotik. Ubat ini diambil untuk mengurangkan risiko terkena neoplasma malignan..

Sekiranya sendi bahu mula cacat, maka rawatan tradisional tidak akan berkesan. Dalam kes ini, doktor menggunakan kaedah terapi radikal - bantuan operasi. Pesakit menjalani artroplasti sendi.

Apabila periarthritis dikesan, pesakit diberi ubat analgesik dan anti-radang yang menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu kiri. Sekiranya penyakit itu berlaku dengan watak keradangan yang kuat, pesakit perlu menggunakan salap dan suntikan glukokortikosteroid.

Sebagai tambahan kepada terapi ubat, kaedah lain dapat digunakan untuk menghilangkan sindrom. Doktor menasihati pesakit:

  • mod keselamatan - melumpuhkan sendi sehingga tidak ada pergerakan yang tidak diingini dan perkembangan kesakitan;
  • aktiviti fizikal ringan - yoga atau gimnastik. Pada masa yang sama, otot-otot berehat dan rasa sakit pada sendi bahu ketika mengangkat lengan secara beransur-ansur berkurang;
  • langkah fisioterapeutik - elektroforesis, magnetoterapi, prosedur gelombang kejutan, terapi laser, fonoforesis, UHF. Walau bagaimanapun, sebelum memulakan rawatan seperti itu sendiri, anda perlu berjumpa doktor dan mengetahui sama ada mungkin untuk menerapkan prosedur dan aktiviti fizikal di atas dengan penyakit tersebut;
  • kaedah alternatif.

Anda juga dapat menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu dengan rawatan alternatif. Kaedah khusus ini tergolong dalam kaedah terapi alternatif. Anda boleh menggunakan dana tersebut setelah berunding dengan doktor. Perubatan tradisional menawarkan untuk menghilangkan sindrom kesakitan dengan kaedah seperti:

  • sapu kawasan yang meradang pada waktu malam dengan alkohol;
  • cuka memampatkan;
  • sapukan salap pada lemak babi;
  • sapukan daun kubis pada waktu malam;
  • minum teh kulit kayu willow putih.

Komplikasi

Sekiranya anda tidak memulakan proses rawatan tepat pada waktunya, maka sendi bahu boleh sakit untuk waktu yang lama, sementara rasa sakit akan timbul ketika menaikkan lengan, pergerakan dan aktiviti fizikal apa pun. Sekiranya pesakit pada mulanya mengalami kesakitan biasa akibat kecederaan, maka penyakit serius akan segera timbul:

  • artritis;
  • arthrosis;
  • bursitis;
  • displasia sendi;
  • osteomielitis;
  • osteoporosis;
  • poliartritis.

Sekiranya sindrom kesakitan tidak dihapuskan tepat pada waktunya, maka proses patologi yang teruk dapat bermula di tubuh manusia, yang menyebabkan pelanggaran sistem muskuloskeletal. Dengan rawatan yang tidak betul atau terlambat, pesakit mungkin kehilangan fungsi motor dan menjadi cacat.

Pencegahan

Agar seseorang tidak hairan mengapa sendi bahu sakit dan bagaimana merawat patologi ini, ada baiknya meluangkan masa untuk langkah pencegahan. Doktor menasihatkan untuk menjalani gaya hidup aktif, berehat ketika bersukan dan segera menghilangkan kecederaan sendi bahu.

Kesakitan pada sendi bahu - sebab, sifat, kaedah rawatan

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Pengenalan

Kesakitan pada sendi bahu adalah gangguan yang terkenal bukan sahaja kepada orang tua, tetapi juga kepada banyak orang muda. Pesakit yang mengalami sakit pada sendi bahu kanan sangat terjejas. Memang, dengan rasa sakit yang teruk, tangan kanan tidak dapat berfungsi dengan normal, dan ini menyebabkan banyak kesulitan setiap hari..

Tetapi pada prinsipnya, tidak menjadi masalah sama ada terdapat sakit pada sendi bahu kanan atau kiri. Walau bagaimanapun, gejala ini adalah manifestasi penyakit serius yang memerlukan rawatan..

Faktor penyebab sakit bahu

Sebab-sebabnya

Ciri-ciri kesakitan pada sendi bahu dalam pelbagai penyakit

Kecederaan bahu

Kecederaan bahu yang paling biasa merangkumi kekejangan, kehelan bahu, pecahnya tendon bahu, dan koyakan otot. Kecederaan seperti itu boleh berlaku dengan terjatuh secara tidak sengaja, juga dengan pergerakan tiba-tiba dan tekanan yang berlebihan pada sendi (misalnya pada atlet).

Pada orang tua dengan osteoporosis, fraktur intra-artikular pada humerus boleh berlaku sekiranya terjadinya kejatuhan atau bahu.

Kecederaan pada sendi bahu disertai dengan sakit tajam dan tajam di kawasan yang rosak. Kesakitan bertambah dengan pergerakan tangan; dalam beberapa kes, tangan tidak dapat bergerak sama sekali kerana kesakitan. Dengan lebam - jenis kecederaan yang paling ringan - kesakitannya kurang sengit; fungsi motor tangan dapat tetap utuh.

Osteochondrosis

Kesakitan yang teruk di sendi bahu kanan atau kiri, serta di seluruh lengan, berlaku dengan osteochondrosis tulang belakang serviks. Kesakitan yang disebabkan oleh osteochondrosis meningkat dengan pergerakan kepala dan leher. Ia mungkin disertai dengan parestesi - sensasi kesemutan atau mati rasa di tangan, perasaan "menjalar".

Osteochondrosis serviks boleh disertai dengan komplikasi seperti periarthritis skapula bahu (periarthrosis). Gejala utama komplikasi ini adalah sakit pada sendi bahu, yang nampaknya berlaku tanpa sebab. Rasa sakit muncul pertama pada waktu malam, dan tidak berbeza dengan intensiti tertentu, tetapi kekuatan sensasi menyakitkan secara beransur-ansur meningkat.

Penyakit ini berkembang selama beberapa minggu atau bulan. Rasa sakit pada sendi bahu meningkat tajam dengan pergerakan tangan, iaitu ketika cuba mengangkat lengan ke atas, bawa ke sisi atau letakkan di belakang punggung. Pada waktu rehat, rasa sakit mereda. Oleh itu, pesakit secara tidak sedar cuba mengambil pose di mana dia tidak mengalaminya: dia menekan bahu lengan yang sakit ke dada.

Sekiranya periarthritis tidak dirawat, bahu yang terkena menjadi kaku dan pesakit tidak dapat mengangkat lengan di atas mendatar.
Lebih banyak mengenai osteochondrosis

Artritis

Arthrosis

Arthrosis (penyakit sendi yang berkaitan dengan perubahan degeneratif pada tulang rawan) berlaku terutamanya pada orang tua. Arthrosis sendi bahu dicirikan oleh sakit akut dengan pergerakan di dalamnya. Kesakitan terutama meningkat semasa latihan fizikal yang berkaitan dengan mengangkat berat.

Lama kelamaan, sendi bahu, yang terkena arthrosis, menjadi tidak aktif: pesakit tidak dapat mengangkat lengannya ke atas, atau membungkus tangannya di punggungnya. Semasa berdebar-debar klavikula dan pinggir bawah skapula, rasa sakit di zon ini diperhatikan.

Tendinitis

Keradangan tendon - tendonitis - adalah penyebab biasa sakit bahu. Tendon sendi bahu boleh meradang akibat terlalu banyak bahu - pada orang yang terlibat dalam sukan profesional atau buruh fizikal yang berat.

Kesakitan pada sendi bahu dengan tendinitis adalah akut dan sakit, kusam. Walau bagaimanapun, rasa sakit yang tajam dan mendadak lebih biasa. Keamatan kesakitan meningkat pada waktu malam. Mobiliti lengan menurun di bahu.

Kapsulitis

Kapsulitis bahu (radang kapsul sendi) adalah penyakit yang agak jarang berlaku tetapi sangat menyakitkan. Kesakitan yang berterusan dan sakit mempengaruhi sendi bahu itu sendiri, serta kawasan bahu dan leher. Doktor mencirikan sensasi pesakit dengan penyakit ini sebagai "bahu beku": otot-otot bahu yang terkena menjadi sangat terhad dalam pergerakan.

Kesakitan pada sendi bahu dengan kapsulitis tidak membenarkan pesakit mengangkat tangannya ke atas, atau membawanya ke sisi, atau membawanya ke belakang.

Neuritis saraf brachial

Pengiraan ligamen

Pada orang yang berusia lebih dari 30 tahun, metabolisme kalsium mungkin terganggu ketika kalsifikasi (fokus kalsifikasi) muncul di tisu tendon. Pembentukan lesi seperti itu pada ligamen sendi bahu menyebabkan kesakitan yang kuat dan berterusan di bahu. Sensasi menyakitkan pada sendi bahu bertambah teruk ketika cuba menggerakkan tangan (mengangkat atau menculik ke sisi).

Sakit yang tajam

Kesakitan yang kuat

Sakit yang membosankan

Kejadian sakit di sendi bahu mungkin terjadi dengan tendinitis (dengan penyakit ini, sakit boleh menjadi akut).

Sakit sakit di bahu, leher, sendi bahu, digabungkan dengan kekakuan otot - tanda kapsulitis (keradangan membran artikular).

Sakit sakit pada sendi bahu yang berkaitan dengan perubahan cuaca berlaku dengan periarthritis humeroskapular dan dengan kecederaan sendi kronik yang tidak dirawat.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk kesakitan pada sendi bahu?

Oleh kerana rasa sakit pada sendi bahu dapat diprovokasi oleh penyakit yang berlainan, maka apabila gejala ini muncul, ternyata perlu berjumpa doktor dengan kepakaran yang berbeza. Ini disebabkan oleh fakta bahawa anda perlu menghubungi pakar yang menangani rawatan dan diagnosis patologi, yang ditunjukkan oleh gejala tertentu, termasuk sakit pada sendi bahu. Oleh itu, jelas bahawa pilihan doktor pakar yang perlu dihubungi untuk kesakitan pada sendi bahu ditentukan oleh keseluruhan semua gejala yang ada, kerana inilah yang menunjukkan penyakit yang ada. Di bawah ini kami akan menunjukkan doktor mana yang harus diberi nasihat untuk kesakitan pada sendi bahu, bergantung kepada gejala lain yang digabungkan. Dalam kes ini, kemungkinan gejala tambahan akan ditunjukkan dalam bentuk umum, tanpa perincian, kerana mereka perlu untuk mengarahkan pesakit pada tahap praklinikal, dan tidak membuat gambaran lengkap mengenai penyakit ini..

Oleh itu, jika rasa sakit pada sendi bahu muncul selepas beberapa jenis kecederaan (contohnya, lebam, mengangkat berat, mengayunkan lengan terlalu banyak, kehelan, dll.) Dan tajam, tajam, meningkat dengan pergerakan tangan (kadang-kadang pergerakan tangan secara umum tidak mungkin), maka anda harus menghubungi traumatologist (mendaftar), yang terlibat dalam diagnosis dan rawatan kecederaan trauma sistem muskuloskeletal.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu teruk, merebak ke lengan, meningkat dengan pergerakan kepala dan leher, digabungkan dengan rasa mati rasa, kesemutan dan merayap di lengan, mungkin dengan pening dan sakit kepala, maka disyaki osteochondrosis. Dalam kes ini, perlu menghubungi ahli vertebrologi (pendaftaran) atau pakar neurologi (pendaftaran), yang kompetensinya merangkumi diagnosis dan rawatan patologi ini. Juga, jika anda mengesyaki osteochondrosis, anda boleh menghubungi kiropraktor (mendaftar) atau osteopath (mendaftar), yang juga dapat merawat penyakit tulang belakang.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu berlaku dengan latar belakang kesihatan yang lengkap, pada mulanya ia hanya mengganggu pada waktu malam, tetapi lama-kelamaan ia menjadi lebih kuat dan lebih lama, sudah terasa baik pada siang hari dan malam, ia bertambah kuat ketika mengangkat lengan ke atas, menggerakkannya ke sisi dan meletakkannya di belakang punggung, tetapi penurunan rehat sepenuhnya, maka disyaki periarthritis humeroskapular. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi pakar traumatologi ortopedik.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu menembak, sakit, membosankan, patah, juga dirasakan di kawasan klavikula, lengan dan bahu, bertambah teruk pada waktu malam, dipicu oleh pergerakan tangan, maka disyaki neuritis saraf plexus brachial (brachial plexitis). Dalam kes ini, anda harus berjumpa pakar neurologi.

Apabila terdapat pembengkakan di kawasan satu atau kedua sendi bahu, rasa sakit (paling teruk pada waktu malam), diperburuk oleh sentuhan bahu sedikit pun, pergerakan lengan adalah terhad, maka disyaki artritis bahu. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi traumatologist, rheumatologist (sign up) atau arthrologist (sign up). Lebih-lebih lagi, jika hanya satu sendi yang terjejas, maka anda harus menghubungi traumatologist atau arthrologist, kerana dalam kes seperti ini kita berbicara mengenai arthritis, yang rawatannya adalah pakar ini. Tetapi jika kedua-dua sendi terjejas, maka anda harus menghubungi pakar rheumatologi, kerana dalam kes ini terdapat kemungkinan besar artritis reumatoid, yang tidak dirawat oleh traumatologist atau arthrologist, tetapi oleh pakar rheumatologi..

Sekiranya rasa sakit yang tajam muncul di sendi bahu sebagai tindak balas terhadap pergerakan lengan, yang meningkat dengan senaman fizikal, dapat diberikan ke lengan atau siku, dan dari waktu ke waktu menyebabkan penurunan rentang pergerakan pada sendi (pesakit tidak dapat mengangkat lengannya, dll.) ) dan menyebabkan kekejangan yang terdengar semasa menggerakkan tangan, maka disyaki arthrosis sendi bahu, dan dalam kes ini, perlu berunding dengan pakar traumatologi ortopedik atau ahli arthrologi.

Sekiranya terdapat rasa sakit dan bengkak pada sendi bahu, pergerakan tangan adalah terhad, rasa sakit muncul atau meningkat dengan pergerakan tangan, mati rasa, kelemahan dan peningkatan otot otot lengan, demam, sakit kepala dan kelemahan umum disyaki, maka disyaki tendonitis, capsulitis atau bursitis. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar traumatologi ortopedik atau pakar bedah (mendaftar).

Sekiranya terdapat kesakitan yang berterusan di bahu, yang diperburuk oleh pergerakan tangan (terutamanya ketika mengangkat atau bergerak ke sisi), maka kalsifikasi ligamen sendi disyaki, dan dalam hal ini adalah perlu untuk berunding dengan pakar traumatologi ortopedik..

Sekiranya rasa sakit dan pembengkakan muncul di sendi bahu, berterusan dan semakin meningkat dari masa ke masa, digabungkan dengan peningkatan had pergerakan tangan, kesihatan umum yang buruk, kehilangan selera makan, kegelapan, maka disyaki ada tumor malignan di kawasan sendi. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar onkologi (daftar).

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu digabungkan dengan kelemahan otot, serta suara hidung, terkulai kelopak mata bawah, gangguan menelan dan mengunyah, dan secara amnya kelemahan pelbagai jenis otot, dan semua gejala bertambah buruk selepas senaman fizikal dan tidak dinyatakan sama pada siang hari, maka myasthenia gravis disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar neurologi..

Sekiranya seseorang menderita sakit bukan hanya di bahu, tetapi juga pada sendi lain, rasa sakit pada otot, digabungkan dengan kerapuhan dan kepanjangan kulit, kelebihan anggota badan apabila diluruskan sepenuhnya, maka sindrom hipermobiliti sendi disyaki. Dalam kes ini, anda harus berjumpa pakar rheumatologi.

Sekiranya rasa sakit pada sendi bahu digabungkan dengan kerosakan pada membran mukus (konjungtivitis, hakisan mulut, balanoposthitis, dan lain-lain), serta tanda-tanda jangkitan sistemik (contohnya, demam, menggigil, berpeluh, kesihatan umum yang buruk, sakit kepala, kegelisahan, dll.) atau lain-lain) atau berlaku selepas penyakit berjangkit baru-baru ini (contohnya, erysipelas, tonsilitis, kandidiasis, klamidia, dan lain-lain), maka disyaki artritis reaktif. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar rheumatologi..

Ujian dan pemeriksaan apa yang boleh ditetapkan oleh doktor untuk kesakitan pada sendi bahu?

Oleh kerana kesakitan pada sendi bahu diprovokasi oleh pelbagai keadaan dan penyakit, dalam setiap kes tertentu, untuk mengenal pasti dan menilai keadaan sendi, doktor dapat menetapkan pelbagai senarai ujian dan pemeriksaan. Senarai ujian dan pemeriksaan dalam setiap kes ditentukan oleh penyakit apa yang disyaki oleh doktor sebagai sumber kesakitan. Dan kecurigaan doktor terhadap penyakit tertentu selalu dikawal oleh gejala yang dialami seseorang, selain rasa sakit pada sendi bahu. Itulah sebabnya di bawah ini kami akan menunjukkan pemeriksaan mana yang boleh diresepkan untuk sakit pada sendi bahu, bergantung pada gejala yang disertainya..

Apabila sakit di sendi bahu muncul selepas kecederaan sebelumnya (contohnya, lebam, usaha fizikal yang berlebihan, kehelan, dan lain-lain), bersifat akut, dipergiatkan dengan pergerakan tangan, kemudian untuk mengenal pasti kerosakan pada struktur sistem muskuloskeletal, doktor menetapkan pemeriksaan berikut :

  • X-ray sendi bahu (mendaftar) dan tangan (mendaftar);
  • Mengira tomografi sendi (mendaftar) dan tisu bersebelahan;
  • Ultrasound bersama (mendaftar);
  • Pencitraan resonans magnetik pada sendi (mendaftar);
  • Arthroscopy (daftar).

Secara praktiknya, sinar-X selalu diresepkan tanpa gagal, kerana kaedah ini adalah kaedah termudah, paling mudah diakses dan paling murah dan pada masa yang sama memungkinkan untuk mengenal pasti kecederaan yang teruk, seperti patah tulang, retak, terkehel tulang sendi, dll. Dalam banyak kes, sinar-X cukup untuk diagnosis dan pengenalpastian sifat kerosakan sendi, akibatnya pemeriksaan lain yang disenaraikan di atas sering tidak diresepkan.

Walau bagaimanapun, jika, berdasarkan hasil sinar-X atau pemeriksaan, kerusakan pada struktur tulang rawan sendi bahu juga diasumsikan, maka tomografi dihitung ditentukan, yang memungkinkan untuk menjelaskan sifat dan penyetempatan kerosakan..

Sekiranya, berdasarkan hasil sinar-X dan pemeriksaan, kerosakan pada tisu lembut (ligamen, tendon, kapsul sendi, dan lain-lain) dikesan, maka imbasan ultrasound (pendaftaran) atau pencitraan resonans magnetik (pendaftaran) juga ditentukan. Sudah tentu, pencitraan resonans magnetik adalah kajian yang lebih bermaklumat, tetapi kerana kosnya yang tinggi dan kekurangan pakar, ia jarang digunakan, dan oleh itu, dalam kebanyakan kes, doktor berpuas hati dengan pelantikan ultrasound.

Akhirnya, arthroscopy diresepkan hanya dalam kes di mana, berdasarkan hasil sinar-X dan pemeriksaan, jelas bahawa campur tangan pembedahan diperlukan untuk menghilangkan akibat kecederaan (misalnya, terdapat pengumpulan darah di rongga sendi, dll.). Dalam situasi seperti itu, arthroscopy membolehkan anda menilai sifat dan tahap kerosakan secara serentak dan melakukan rawatan yang diperlukan (contohnya, mengeluarkan darah dari rongga artikular, membuang serpihan tulang rawan, dll.).

Apabila rasa sakit pada sendi bahu terasa sengit, mungkin merebak ke lengan, diperburuk oleh pergerakan kepala dan leher, digabungkan dengan parestesi (sensasi mati rasa, kesemutan, berlari "benjolan angsa"), dan mungkin dengan sakit kepala, pening, maka osteochondrosis disyaki. Dalam kes ini, doktor, pertama sekali, menetapkan sinar-X tulang belakang (mendaftar) dalam dua unjuran. Sebagai peraturan, pemeriksaan lain tidak ditetapkan, kerana sinar-X membolehkan anda mendiagnosis osteochondrosis dengan ketepatan yang tinggi. Tetapi jika, menurut hasil sinar-X, terdapat patologi tulang belakang lain yang disyaki, atau perlu untuk menilai keadaan saraf tunjang atau untuk mengenal pasti komplikasi osteochondrosis, maka pencitraan resonans magnetik juga dapat ditentukan. Sekiranya tomografi tidak dapat dilakukan, ia digantikan dengan myelography (daftar).

Apabila rasa sakit pada sendi bahu berlaku tanpa sebab yang jelas, dengan latar belakang kesihatan yang lengkap, dan pada mulanya ia berintensiti rendah dan hanya terasa pada waktu malam, dan lama-kelamaan ia menjadi lebih kuat dan dirasakan bukan hanya pada waktu malam, tetapi juga pada siang hari, meningkat apabila tangan digerakkan ke sisi, meletakkannya di belakang punggung atau naik ke atas, menurun semasa rehat, kemudian disyaki periarthritis humeroskular. Dalam kes ini, doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Ujian darah umum (daftar);
  • Ujian darah untuk faktor reumatoid (mendaftar) dan protein C-reaktif;
  • X-ray tulang belakang serviks (mendaftar) dan sendi bahu;
  • Mengira tomografi sendi bahu dan tulang belakang serviks;
  • Ultrasound sendi bahu (mendaftar);
  • Pencitraan resonans magnetik pada sendi bahu;
  • Arthrografi;
  • Arthroscopy.

Pertama sekali, sinar-x, jumlah darah lengkap dan ujian darah untuk protein C-reaktif ditetapkan. Sekiranya, berdasarkan hasil ujian darah umum, ESR meningkat dan protein C-reaktif dikesan dalam darah, maka ini menunjukkan adanya periarthritis yang akut. Malangnya, sinar-X bukanlah kaedah yang paling tepat untuk mendiagnosis periarthritis humeral-scapular, tetapi ia digunakan secara universal di tempat pertama, kerana ia tersedia dan murah. Walau bagaimanapun, jika boleh, disarankan untuk melakukan komputasi tomografi, bukan sinar-X. Setelah melakukan sinar-X atau tomografi yang dikira, imbasan ultrasound pada sendi diresepkan untuk menilai keadaan tisu lembut (ligamen, tendon, dll.). Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka bukannya menggunakan ultrasound, pencitraan resonans magnetik ditentukan, yang membolehkan anda memperoleh maklumat yang lebih luas mengenai keadaan tisu lembut. Ini biasanya menyelesaikan pemeriksaan, tetapi jika doktor percaya bahawa keadaan sendi sedemikian rupa sehingga diperlukan campur tangan pembedahan, maka arthrography atau arthroscopy juga boleh diresepkan..

Apabila sakit pada sendi bahu teruk, dengan watak menembak, membosankan, patah atau sakit, diperburuk pada waktu malam, diprovokasi oleh pergerakan tangan, digabungkan dengan kelemahan otot, maka doktor mengesyaki plexitis (neuritis), dan dalam hal ini menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Pemeriksaan neurologi dengan definisi refleks, pengesanan gangguan pergerakan dan kepekaan;
  • Elektroneurografi;
  • Elektromiografi (daftar).

Biasanya, untuk mendiagnosis plexitis, sudah cukup untuk memeriksa ahli neuropatologi (mendaftar), tetapi untuk mengesahkan diagnosis plexitis, sama ada elektroneurografi atau elektromiografi ditetapkan dan dilakukan. Lebih-lebih lagi, elektroneurografi lebih disukai. Selepas itu, jika perlu diketahui penyebab plexitis, doktor menetapkan ultrasound, x-ray dan tomografi sendi bahu, x-ray paru-paru (sign up), ujian darah untuk kepekatan gula, faktor reumatoid dan protein C-reaktif, serta ujian darah biokimia (mendaftar).

Sekiranya satu atau kedua-dua sendi bahu membengkak, krepitus (renyuk) terdengar ketika menggerakkan tangan, rasa sakit terasa dalam keadaan rehat atau semasa pergerakan (terutamanya teruk pada waktu malam), jarak pergerakan tangan adalah terhad kerana sindrom kesakitan (contohnya, tangan tidak dapat diangkat), maka artritis sendi bahu disyaki, dan dalam hal ini doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk faktor reumatoid dan protein C-reaktif;
  • Ujian darah untuk kehadiran antibodi (pendaftaran) ke tisu sendi;
  • Coagulogram (APTT, PTI, TV, fibrinogen) (daftar);
  • Ultrasound sendi;
  • Termografi bersama;
  • X-ray bersama (daftar);
  • Pengimejan resonans magnetik;
  • Skintigrafi;
  • Arthrografi;
  • Arthroscopy.

Untuk mengenal pasti sifat artritis (reumatik, gout, dll.), Doktor menetapkan ujian darah umum, ujian darah untuk protein C-reaktif, faktor reumatik, koagulogram dan ujian darah untuk antibodi pada tisu-tisu sendi. Selanjutnya, sinar-X dan ultrasound sendi semestinya diresepkan dan dilakukan, yang memungkinkan untuk menilai sifat dan tahap kerosakan pada struktur sendi. Sekiranya ada kemungkinan teknikal, maka tambahan, pencitraan resonans magnetik dan termografi sendi ditetapkan. Sekiranya, menurut hasil pemeriksaan, keadaan tisu sedemikian rupa sehingga diperlukan operasi, maka doktor menetapkan dan melakukan arthrography atau arthroscopy.

Apabila rasa sakit pada sendi bahu tajam, timbul sebagai tindak balas kepada pergerakan lengan, diperburuk oleh latihan fizikal, mungkin memancar ke siku atau lengan, akhirnya menyebabkan penurunan julat pergerakan pada sendi dan kemunculan kekejangan yang dapat didengar ketika menggerakkan lengan, maka doktor mengesyaki arthrosis sendi bahu dan memberikan ujian dan peperiksaan berikut:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk faktor reumatoid dan protein C-reaktif;
  • Ujian darah biokimia (jumlah protein, albumin, urea, kreatinin, asid urik, dan lain-lain);
  • Coagulogram (APTT, PTI, TV, fibrinogen);
  • X-ray sendi bahu;
  • Pengiraan tomografi atau pengimejan resonans magnetik.

Tanpa gagal, pertama sekali, doktor menetapkan ujian darah umum, ujian darah biokimia, koagulogram dan ujian darah untuk faktor reumatoid dan protein C-reaktif, kerana mereka dapat membezakan arthrosis dari arthritis. Kemudian sinar-X sendi mesti dilakukan, yang dalam kebanyakan kes memungkinkan diagnosis dibuat. Walau bagaimanapun, jika maklumat tambahan diperlukan mengenai keadaan tulang rawan, ligamen, tendon dan tisu lembut lain dari sendi, maka tomografi (pengimejan resonans terkomputer atau magnetik, bergantung pada kemampuan teknikal institusi) juga ditetapkan..

Apabila sendi bahu sedikit bengkak, rasa sakit di dalamnya timbul, timbul atau memburukkan lagi pergerakan tangan, mungkin digabungkan dengan rasa mati rasa, kelemahan dan peningkatan nada otot lengan, demam, sakit kepala dan kelemahan, maka doktor mengesyaki penyakit struktur lembut sendi (tendonitis, capsulitis), bursitis) dan menetapkan sinar-X dalam kombinasi dengan pengimejan resonans ultrasound atau magnetik. X-ray diperlukan untuk mengecualikan kehadiran kerosakan tulang, tetapi tidak memungkinkan untuk mendiagnosis bursitis, capsulitis, atau tendinitis itu sendiri. Oleh itu, selain sinar-X, ultrasound atau tomografi diresepkan untuk diagnosis bursitis, capsulitis atau tendinitis, hasilnya memungkinkan untuk menilai sepenuhnya keadaan tisu lembut sendi. Dianjurkan untuk melakukan tomografi, tetapi jika tidak tersedia, maka ultrasound dapat dibatasi.

Apabila sakit pada sendi bahu berterusan dan sengit, diperburuk oleh pergerakan tangan (terutama mengangkat atau bergerak ke sisi), doktor mengesyaki kalsifikasi ligamen sendi bahu, dan sinar-X ditetapkan untuk mendiagnosis patologi ini.

Apabila rasa sakit dan pembengkakan berterusan di sendi bahu, meningkat dari masa ke masa, digabungkan dengan pergerakan lengan yang terhad, kesihatan umum yang buruk, penurunan berat badan yang tidak masuk akal dan gejala lain, doktor mengesyaki tumor ganas, dan dalam kes ini menetapkan pelbagai ujian dan pemeriksaan yang diperlukan untuk mengenal pasti lokasi dan ukuran neoplasma, metastasis, dll. Sekiranya disyaki neoplasma malignan, doktor mesti menetapkan sinar-X, ultrasound dan biopsi (mendaftar) tapak tisu yang mencurigakan dengan pemeriksaan histologi.

Apabila rasa sakit pada sendi bahu digabungkan dengan kelemahan otot mana-mana kumpulan, yang memprovokasi suara hidung, terkulai kelopak mata bawah, gangguan menelan dan mengunyah, dan semua gejala yang ada mengubah intensiti mereka pada siang hari, tetapi selalu bertambah buruk selepas senaman fizikal, maka doktor mengesyaki myasthenia gravis. dan untuk diagnosisnya menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Ujian darah untuk antibodi kepada reseptor asetilkolin;
  • Ujian proserine;
  • Elektromiografi;
  • Elektroneurografi;
  • Tomografi yang dikira organ mediastinal (sternum).

Sekiranya disyaki myasthenia gravis, ujian proserin dan ujian darah untuk antibodi terhadap reseptor asetilkolin mesti ditetapkan, kerana ujian inilah yang dapat mengenal pasti dan mengesahkan penyakit ini. Elektromiografi diresepkan untuk mengkaji aktiviti otot, dan elektroneurografi digunakan untuk menilai kadar pengaliran impuls sepanjang serat saraf. Dan tomografi yang dikira organ mediastinal dapat diresepkan untuk mencari kemungkinan penyebab myasthenia gravis..

Apabila seseorang mengalami kesakitan yang berterusan dan tahan lama di bahu dan sendi lain, digabungkan dengan sakit otot, kerapuhan, keleluasaan dan ketipisan kulit yang berlebihan, serta hipertekstensi sendi dengan lanjutan kaki, lengan, jari, dan lain-lain, maka doktor mengesyaki sindrom hipermobiliti sendi. Dalam kes ini, untuk mendiagnosis penyakit ini, doktor melakukan pemeriksaan menyeluruh, menemuramah pesakit untuk hernia, prolaps organ dalaman, urat varikos, dll., Dan juga meminta pesakit untuk mengambil postur tertentu untuk menilai tahap pemanjangan sendi. Berdasarkan data yang dikumpulkan dengan cara ini, diagnosis sindrom hipermobiliti sendi dibuat. Selanjutnya, jika perlu untuk menilai keadaan tisu-tisu sendi, doktor boleh menetapkan sinar-X, tomografi atau ultrasound, namun kajian ini tidak wajib, tetapi hanya tambahan.

Apabila sakit di bahu atau sendi lain digabungkan dengan kerosakan pada membran mukus (konjungtivitis, hakisan rongga mulut, balanoposthitis, dan lain-lain), dan rasa sakit dan kerosakan pada membran mukus berlaku dengan latar belakang tanda-tanda jangkitan sistemik (contohnya, demam, menggigil, berpeluh, kesihatan umum yang lemah, sakit kepala, kegelisahan, dan lain-lain) atau setelah penyakit berjangkit dan radang baru-baru ini pada mana-mana organ (contohnya, erysipelas, tonsilitis, kandidiasis, klamidia, dan lain-lain), maka doktor mengesyaki artritis reaktif dan menetapkan yang berikut analisis dan peperiksaan:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah untuk protein C-reaktif, faktor reumatoid dan faktor antinuklear;
  • Analisis untuk kehadiran antigen HLA 27;
  • Analisis PCR (sign up) darah, smear dari uretra (sign up) atau saluran kemaluan untuk jangkitan genital (sign up) (kandidiasis, gardnerellosis, klamidia (sign up), ureaplasmosis (sign up), mycoplasmosis (sign up), gonorrhea (sign up), sifilis ( mendaftar), dan lain-lain), batuk kering, streptokokus, dan lain-lain;
  • Budaya bakteriologi (pendaftaran) cecair sendi;
  • X-ray sendi.

Tanpa gagal, jika anda mengesyaki artritis reaktif, doktor menetapkan jumlah darah lengkap, ujian darah untuk faktor protein C-reaktif, reumatoid dan antinuklear, kerana ujian makmal inilah yang dapat mengesahkan diagnosis. Sekiranya mungkin, analisis untuk keberadaan antigen HLA 27 ditetapkan, hasil positifnya adalah pengesahan artritis reaktif yang jelas. Selanjutnya, setelah diagnosis dibuat, doktor menetapkan ujian PCR untuk jangkitan dan kultur bakteriologi cairan sendi untuk mengetahui penyebab artritis reaktif (untuk mengenal pasti mikrob patogen). Selepas itu, untuk menilai keadaan umum sendi, sinar-X boleh diresepkan, namun, kerana tidak terlalu bermaklumat untuk artritis reaktif, ia hanya dianggap sebagai kaedah pemeriksaan tambahan dan bukan kaedah pemeriksaan wajib.

Rawatan sakit bahu

Penghapusan kesakitan pada sendi bahu adalah rawatan simptomatik, sebahagian daripada terapi kompleks untuk penyakit sendi bahu. Lagipun, jika rasa sakit itu dihilangkan, tetapi penyebab penyakitnya tidak dihilangkan, maka setelah beberapa ketika rasa sakit pada sendi akan timbul lagi.

Oleh itu, setelah memeriksa pesakit dan menetapkan diagnosis, doktor menetapkan rawatan komprehensif, yang merangkumi penghapusan penyebab penyakit, gangguan mekanisme perkembangannya dan langkah-langkah pemulihan.

Tetapi penderitaan pesakit mesti lega! Oleh itu, terapi melegakan sakit dan simptomatik sangat penting bagi penyakit dan kecederaan sendi bahu, dan harus dilakukan terlebih dahulu. Untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu, ubat tradisional dan tradisional digunakan.

Ubat tradisional

Perubatan tradisional menggunakan fizikal dan ubat untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu.

Kaedah fizikal merangkumi penyejukan (menggunakan kompres dengan ais atau air sejuk ke tempat sakit). Kaedah menghilangkan rasa sakit ini sesuai sebagai pertolongan cemas untuk kecederaan sendi.

Penghilang rasa sakit perubatan dilakukan dengan menggunakan ubat berikut:
1. Ubat bukan steroid anti-radang:

  • Diclofenac;
  • Ibuprofen;
  • Indomethacin;
  • Nise;
  • Ketanov.
2. Hormon steroid:
  • Prednisolone;
  • Dexamethasone;
  • Hidrokortison.
3. Ubat narkotik:
  • Promedol;
  • Omnopon;
  • Fentanyl.

Dalam kebanyakan kes, ubat dari kumpulan pertama berjaya digunakan untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi bahu. Mereka diberikan kepada pesakit dengan pelbagai cara: dalam bentuk tablet, suntikan (intramuskular, intravena, dan bahkan intra-artikular), salap dan gel.

Ubat dari dua kumpulan terakhir jarang digunakan, dalam kes yang teruk apabila mustahil untuk menghilangkan rasa sakit dengan ubat anti-radang bukan steroid.