Kesakitan pada sendi jari: sebab dan rawatan, apa yang harus dilakukan jika sendi jari sakit

Artritis

Pada kumpulan usia yang lebih tua, sakit di jari sangat biasa berlaku pada lelaki dan wanita. Mereka sering disertai dengan pembengkakan, kekakuan, dan keretakan ketika melenturkan atau memanjangkan sendi. Gejala seperti itu bukan sahaja merupakan tanda penuaan semula jadi tubuh, tetapi juga manifestasi klinikal pelbagai patologi. Oleh itu, penyebab kesakitan pada sendi jari harus ditetapkan, dan rawatan harus segera dilakukan..

Punca kesakitan pada sendi jari

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Sekiranya kesakitan berlaku setiap minggu, maka mereka tidak lagi boleh dikaitkan dengan peningkatan ketegangan otot setelah lama bekerja. Pada peringkat awal perkembangan, patologi radang atau degeneratif-dystrophik menampakkan diri dengan cara ini. Sakit jari dikaitkan dengan pemusnahan secara beransur-ansur tisu tulang dan tulang rawan, yang boleh menyebabkan ubah bentuk sendi, imobilitas lengkap atau separa (ankylosis).

Artritis

Sendi jari di tangan boleh terkena rheumatoid, reaktif, psoriatic arthritis - radang, patologi yang berkembang pesat. Sebagai tambahan kepada kesakitan yang teruk, keradangan diperhatikan - kemerahan pada kulit dan pembengkakannya, batasan jarak pergerakan. Dan arthritis berjangkit sering disertai dengan tanda-tanda keracunan umum badan - peningkatan suhu badan, menggigil, demam.

Penyakit masih

Ini adalah patologi autoimun yang teruk, mungkin berkembang kerana tindak balas sistem imun yang tidak mencukupi terhadap pengenalan mikroorganisma patogen. Penyakit pegun tidak hanya menyerang sendi kecil dan besar. Kulit, organ sistem kardiovaskular dan pernafasan, kelenjar getah bening rosak.

Osteoartritis

Patologi ini dicirikan oleh pemusnahan tisu tulang dengan ubah bentuk sendi yang lebih jauh. Dengan osteoartritis pada waktu pagi, jari membengkak, dan apabila anda cuba membengkokkan atau meluruskannya, terdapat beberapa daya tahan. Kesakitan akut hanya muncul dalam tempoh kambuh, dan pada tahap pengampunan - hanya rasa tidak selesa.

Stiginosis ligamentitis

Patologi berkembang kerana pergerakan monoton yang sering berulang. Stenosing ligamentitis mempengaruhi radas ligamen-tangan pada tangan, di mana terdapat penyumbatan jari pada kedudukan yang memanjang atau bengkok. Tetapi gejala yang begitu ketara muncul pada tahap akhir patologi, dan pada tahap awal ia menampakkan diri dalam kesakitan, keretakan atau klik ketika melenturkan sendi.

Gout

Dengan gout, kristal garam asid urik mula menetap di sendi jari, menimbulkan kerengsaan pada tisu lembut, tulang rawan, dan tulang. Proses keradangan berkembang, di mana ligamen, otot, tendon secara beransur-ansur terlibat. Semasa serangan artritis, rasa sakit yang tajam, terbakar, berdenyut-denyut. Kulit pada sendi membengkak, bertukar menjadi merah, menjadi panas apabila disentuh.

Poliosteoarthritis

Polyosteoarthritis adalah bentuk osteoartritis yang menyerang beberapa sendi sekaligus. Tisu tulang rawan menjadi lebih nipis, lebih padat, dan kehilangan sifat pelindungnya. Untuk menstabilkan sendi, struktur tulang mula berubah bentuk, tumbuh dengan pembentukan osteofit. Pertumbuhan ini mencederakan tisu lembut, yang sering menyebabkan perkembangan proses keradangan..

Kecederaan

Kesakitan pada sendi jari boleh menjadi akibat daripada patah tulang, dislokasi, subluksasi, pecahnya otot, ligamen, tendon. Seseorang mengalami kecederaan seperti itu ketika dia jatuh pada lengan lurus, hentakan arah yang kuat, atau lebam. Sekiranya mangsa tidak mendapatkan bantuan perubatan, maka struktur artikular disatu dalam kedudukan anatomi yang salah, sehingga rasa sakit di tangan menjadi berterusan, meningkat setelah hipotermia atau perubahan cuaca yang tajam.

Penyakit getaran

Patologi seperti ini berkembang pada pekerja mekanik manual yang berkaitan dengan penggunaan alat perkusi atau alat putar. Penyakit getaran dimanifestasikan secara klinikal bukan hanya oleh sensasi yang tidak selesa pada sendi jari tangan, tetapi juga oleh gangguan vaskular, angiospasms, gangguan peredaran darah, lonjakan tekanan darah.

Sindrom Terowong

Penyebab munculnya sindrom terowong adalah sebarang patologi yang memprovokasi penurunan jumlah terowong karpal (arthrosis, arthritis, lipoma). Hasilnya adalah kerosakan iskemia mampatan pada saraf median. Kesakitan berlaku, kepekaan menurun, pesakit mengadu kepada doktor tentang sensasi kebas, sensasi kesemutan, merayap merangkak. Sebarang pergerakan dengan tangan disertai dengan kelemahan, terutamanya jika anda perlu merebut objek dengan ibu jari anda.

Gejala

Berkedut, berdenyut-denyut, sakit tajam pada sendi jari adalah gejala utama radang sendi gout, berjangkit, reumatoid, termasuk remaja. Gejala bersamaan adalah peningkatan suhu tempatan, kemerahan dan pembengkakan kulit.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Arthrosis dan patologi degeneratif-dystrophik lain pada peringkat awal perkembangan adalah tanpa gejala. Kadang-kadang, rasa sakit ringan berlaku, yang hilang setelah berehat sebentar. Tetapi keparahan mereka sentiasa meningkat. Kesakitan disertai dengan kekakuan, klik ketika melenturkan dan / atau memanjangkan jari.

Kesan

Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, intensiti kesakitan meningkat dengan latar belakang ubah bentuk sendi interphalangeal. Pada peringkat akhir sebarang patologi, penyatuan separa atau lengkap ruang sendi berlaku. Seseorang tidak dapat menekuk atau melenturkan jari, yang menyebabkan kehilangan keupayaan kerja, kecacatan.

Proses keradangan dan pemusnahan secara beransur-ansur merebak ke tisu lembut, tulang rawan, dan tulang yang sihat. Oleh itu, kesakitan mungkin akan terasa di beberapa sendi atau jari..

Diagnostik

Diagnosis utama dibuat berdasarkan pemeriksaan luaran, aduan pesakit, data anamnesis, hasil sejumlah ujian fungsional. Untuk mengesahkannya, sinar-X, MRI, CT, arthroscopy dilakukan. Sekiranya disyaki asal patologi berjangkit, sampel biologi diinokulasi ke dalam media nutrien untuk menentukan jenis bakteria, ketahanannya terhadap antibiotik.

Rawatan

Untuk menentukan taktik terapi, doktor (ortopedis, reumatologi, traumatologist) mengambil kira jenis penyakit, bentuk perjalanannya, tahap kerosakan tisu dan jumlah komplikasi yang telah berkembang. Selalunya, untuk mengurangkan keparahan kesakitan pesakit, disarankan untuk memakai pembalut lembut, serpihan atau separa tegar, ortosis kaku.

Ubat-ubatan

Dalam rawatan patologi yang ditunjukkan oleh rasa sakit pada sendi jari tangan, ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan klinikal dan farmakologi digunakan. Ini adalah ubat anti-radang bukan steroid (NSAID), relaksan otot, glukokortikosteroid, chondroprotectors. Juga menggunakan ubat untuk meningkatkan peredaran darah, vitamin B, salap pemanasan. Untuk melegakan kesakitan akut, diamalkan pemberian ubat intramuskular dan kadang-kadang intra-artikular. Untuk menghilangkan ketidakselesaan yang kurang jelas akan memungkinkan penggunaan tablet atau salap.

Bentuk dos NSAID untuk melegakan kesakitan pada sendi jariNama ubat
Tablet, kapsul, pilNise, Ketorol, Indomethacin, Meloxicam, Celecoxib, Etoricoxib, Ibuprofen
Penyelesaian untuk pentadbiran parenteralKsefokam, Ketorolac, Movalis, Ortofen, Diclofenac, Voltaren, Meloxicam
Salap, gel, krim, balsemFastum, Voltaren, Nimesulide, Dolgit, Diclofenac, Artrosilene, Finalgel

Urut

Setelah melegakan kesakitan dan keradangan akut, pesakit diberi sesi klasik, akupresur, vakum, termasuk urutan alat. Prosedur revitalisasi membantu meningkatkan peredaran darah, menghilangkan kekejangan otot, dan mempercepat pemulihan tisu yang rosak.

Fisioterapi

Prosedur elektroforesis dan ultraphonophoresis membantu melegakan kesakitan atau menyingkirkannya sepenuhnya. Semasa dijalankan, agen hormon, chondroprotectors, anestetik, analgesik, vitamin kumpulan B. Untuk rawatan patologi artikular, pesakit juga dapat diresepkan hingga 10 sesi magnetoterapi, terapi laser, terapi UHF.

Latihan fizikal

Latihan terapi fizikal yang kerap dapat menguatkan otot-otot tangan dengan cepat, mencegah perkembangan arthrosis atau artritis. Set latihan dibuat oleh doktor terapi latihan dengan mengambil kira jenis penyakit. Biasanya merangkumi putaran berus, pemanjangan jari-jari, mencengkam dan memegang benda-benda kecil..

Diet

Dalam diet pesakit dengan arthritis atau osteoartritis, semestinya terdapat banyak ramuan segar, sayur-sayuran, buah-buahan. Anda mesti mengecualikan produk separuh siap, daging asap, makanan segera, daging berlemak, alkohol apa pun dari menu harian. Sebaliknya, ia berguna untuk memakan daging arnab, daging lembu, ikan laut berlemak, sup jernih, bijirin, produk tenusu.

Ubat-ubatan rakyat

Setelah rawatan utama, rasa sakit dan keradangan dihilangkan, doktor boleh membenarkan penggunaan ubat tradisional. Semasa tempoh pemulihan, ia dibenarkan menggunakan rebusan tertentu, mandian tangan, salap buatan sendiri.

Penggunaan infus dan merebus herba

Perjalanan patologi yang menimbulkan rasa sakit pada jari sering diperburuk oleh kemerosotan keadaan psikoemosi seseorang. Penggunaan teh herba akan membantu memperbaikinya. St John's wort, valerian, motherwort, thyme, lemon balm, oregano mempunyai kesan tonik, menenangkan, menormalkan tidur. Untuk menyediakan minuman, satu sudu teh bahan tanaman kering (tanpa slaid) diseduh dengan segelas air mendidih. Biarkan untuk meresap selama beberapa jam, kemudian tapis dan minum 100 ml sebelum tidur.

Salap bawang bakar dan lilin

Dua bawang bersaiz sederhana yang dikupas dipanggang hingga lembut, kisar dalam mortar hingga rata, sambil menambah 20 g lilin cair dalam mandi air. Jisim yang dihasilkan digunakan pada sendi, diperbaiki dengan pembalut kain kasa. Tempoh prosedur rawatan adalah 1-2 jam.

Salap madu dan mustard dengan ramuan herba

Tuangkan satu sendok makan bunga calendula kering dan bunga chamomile ke dalam bekas, tuangkan 0.5 cawan air mendidih, biarkan selama 5 jam. Campurkan satu sudu teh mustard kering dan krim masam lemak dalam mortar, tambah 2 sudu madu. Infusi yang dihasilkan disuntikkan secara berperingkat sehingga jisim homogen terbentuk. Sebelum menggunakan salap, kulit dilincirkan dengan minyak sayuran..

Mandian herba

Masukkan termos 5 buah pinggul mawar, juniper, barberry, tuangkan satu sudu besar elecampane, wort St. John, tunas birch. Tuangkan dalam satu liter air mendidih, biarkan selama 2 jam. Sejukkan sedikit, tapis, tuangkan ke dalam cawan, tambahkan lebih banyak air suam jika perlu. Celupkan berus ke dalam infusi yang dihasilkan selama 30 minit.

Mandi minyak

Isi bekas kecil dengan air suam (1.5-2 liter), tambahkan 1-2 tetes minyak pati rosemary, kayu putih, pain. Tuangkan satu sudu minyak badam kosmetik, goncangkan. Mereka memasukkan tangan ke dalam air selama 30-40 minit. Selepas prosedur, gosokkan sebarang krim berkhasiat atau pelembap ke dalam kulit.

Dulang jerami

Tuang 0,5 liter jerami oat cincang ke dalam periuk kecil, tuangkan 2 liter air panas. Didihkan, didihkan dengan api kecil selama 30-40 minit. Sejukkan hingga suhu bilik, tapis. Tuangkan kaldu suam ke dalam cawan, simpan berus di dalamnya selama kira-kira setengah jam.

Tindakan pencegahan

Untuk mengelakkan kesakitan pada sendi jari, anda harus menjalani pemeriksaan fizikal sepenuhnya setiap 6-12 bulan. Patologi yang dijumpai pada peringkat awal perkembangan biasanya bertindak balas dengan baik terhadap rawatan konservatif. Anda juga perlu mengelakkan situasi traumatik, jangan merokok, hadkan pengambilan alkohol, tidak termasuk makanan yang tinggi lemak dan karbohidrat sederhana dari diet..

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Pada waktu pagi saya tidak dapat mengepalkan tangan - sakit, apa yang harus dilakukan dan jenis penyakit apa

Pada waktu pagi saya tidak dapat mengepalkan tangan - sakit, apa yang harus dilakukan dan jenis penyakit apa?

Ini adalah bagaimana rheumatoid arthritis dapat menampakkan dirinya, mempengaruhi sendi simetri kecil (polyarthritis), yang menyebabkan rasa sakit ketika mengepalkan tangan ke kepalan tangan (terutamanya semasa waktu bangun).

Anda perlu lulus ujian untuk ujian reumatik dan kalsium, serta membuat sinar-X tangan. Tetapi gejala seperti itu juga boleh terjadi pada osteoartritis, dan kadang-kadang timbul kerana tekanan yang berpanjangan pada sendi yang berkaitan dengan keistimewaan kehidupan orang tertentu (misalnya, banyak berfungsi di komputer).

Walau apa pun, anda memerlukan diagnosis pakar yang tepat dan rawatan bermula tepat pada waktunya sehingga tidak ada ubah bentuk sendi..

Ini boleh menjadi sindrom terowong. Ia menampakkan dirinya sebagai rasa sakit di pergelangan tangan dan perasaan tegang pada tendon di pergelangan tangan. Dan juga kebas pada jari.

Penyebab (etiologi) sindrom adalah pembengkakan dan penebalan tendon dan mencubit saraf median di saluran karpal (terowong karpal) atau edema dan penebalan saraf itu sendiri.

Ini disebabkan oleh beban yang berpanjangan pada kumpulan otot yang sesuai, ketika tangan membawa, memberi makan, membersihkan, mengikis atau membawanya ke meja dengan mouse, dll..

Penyakit ini didiagnosis oleh pakar neurologi.

Rawatan: kedudukan tangan yang lembut semasa bekerja di komputer, memakai pembalut khas, ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah.

Sekiranya sendi interphalangeal jari menebal, cacat (berpintal) dengan gejala seperti itu, seseorang harus memikirkan poliartritis berjangkit bukan spesifik, poliartritis reumatoid. Umur penting. Pada usia tua, semua jenis arthrosis berkembang. Sekiranya pada malam itu ada kerja fizikal yang berat dengan beban pada jari atau latihan fizikal, maka Tuhan sendiri memerintahkan selepas itu untuk mengepalkan jari menjadi kepalan tangan dengan sukar. Ini adalah keadaan lulus yang berfungsi.

Perkara serupa berlaku pada saya di sini dan berlangsung selama seminggu, kemudian berlalu dengan sendirinya (saya tidak sempat menghubungi doktor):

bangun pada waktu pagi pada cuti Tahun Baru. Tangan kanan (tangan) terasa bengkak, kepekaannya hilang, saya bahkan tidak dapat menggerakkan jari saya, saya juga tidak dapat MEMBERSIH DALAM SEPINGGANG! Hanya di "half-fist", maka - ia menyakitkan dan menakutkan.

Tidak ada kecederaan, saya mencari alasan di kepala - saya tidak menemui.

Poliklinik ditutup semasa cuti Tahun Baru, nampaknya "panas" untuk memanggil ambulans.

baca di Internet: kelihatan seperti arthritis, arthrosis, dan semua yang ada dalam semangat ini.

SAYA MUDA! :)) Apa itu artritis ?! Aaaaa!

Saya tidak dapat menggunakan papan kekunci, atau menulis dengan pena, tentu saja.

Tangan hanya tinggal jika dipegang di dalam air suam atau selepas mandi air panas.

Ia sangat teruk pada waktu pagi, lebih baik pada waktu petang.

Semasa saya menunggu hingga akhir cuti dan datang ke klinik, tanda-tanda dan gejala yang jelas telah berlalu (mereka berlalu dengan sendirinya! Saya menentang penggunaan ubat-ubatan tanpa berfikir (saya cuba menahannya secara prinsip). Saya tidak mengambil apa-apa).

Semua doktor (ahli terapi, pakar bedah, pakar bedah vaskular, ahli neuropatologi) mengangkat tangan. Kami tidak tahu apa itu.

Cara menghilangkan rasa sakit di kawasan siku ketika mengepalkan penumbuk?

Sakit siku ketika mengepalkan penumbuk mungkin menunjukkan kecederaan pada sendi siku. Patologi berlaku kerana beban dan mikrotraum yang berlebihan yang berkaitan dengan aktiviti profesional atau sukan.

Punca ketidakselesaan

Punca kesakitan boleh berbeza. Untuk memulakan terapi, anda harus mempertimbangkannya dengan lebih terperinci:

  1. Cedera kerana lenturan atau peregangan lengan yang tidak betul, membawa beban.
  2. Pelanggaran peredaran darah di sendi siku kerana mampatan saluran darah.
  3. Perubahan berkaitan dengan usia pada tisu rawan atau tisu pramatang, yang disebabkan oleh proses keradangan di bursa sinovial.
  4. Pelbagai penyakit.

Kemungkinan penyakit

Epicondylitis adalah keradangan tendon. Ia boleh menjadi luaran dan dalaman. Patologi ini berlaku paling kerap. Rasa sakit muncul selepas bersenam dan memakai berat badan, pergerakan serupa berpanjangan. Sebarang beban menimbulkan mikrotrauma ligamen. Sukar bagi pesakit untuk mengepalkan tangan ke kepalan tangan, memegang objek di tangan yang terentang. Pada waktu rehat, siku tidak sakit.

Dengan osteochondrosis serviks, penampilan siku secara praktikal tidak berubah. Kesakitan meluas ke seluruh anggota badan atas, mungkin mati rasa. Sensasi kesakitan boleh meningkat selepas hipotermia.

Pada pesakit yang menderita arthrosis, tidak hanya rasa sakit yang teruk muncul, semacam kerengsaan juga terdengar semasa fleksi dan perpanjangan sendi. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan tepat pada masanya, sendi akan berubah secara luaran.

Artritis adalah patologi yang tidak berkembang sendiri, tetapi mempunyai watak sistemik. Kemerahan dan pembengkakan muncul di bahagian luar atau dalam sendi.

Juga, rasa sakit yang timbul ketika jari dikepal menjadi penumbuk boleh dicetuskan oleh:

  • bursitis;
  • tendinitis;
  • fasciitis meresap;
  • chondromatosis sinovial;
  • cakera intervertebral herniated atau menonjol.

Rawatan yang disyorkan

Pesakit sering diberi rawatan kompleks. Pertama sekali, anda memerlukan terapi ubat dengan ubat berikut:

  1. Ubat anti-radang bukan steroid dalam bentuk tablet atau suntikan steroid Colchicine. Ubat semacam itu tidak hanya menghilangkan rasa sakit dan ketidakselesaan, tetapi juga mengurangkan intensiti proses keradangan.
  2. Chondroprotectors (Artra, Chondroitin) digunakan untuk memulihkan tisu tulang rawan.
  3. Menghilangkan penyebab neurologi vitamin B yang sakit.
  4. Untuk rawatan tempatan, salap pemanasan dengan kesan analgesik digunakan (Voltaren, Fastum-gel).
  5. Untuk artritis purulen atau bursitis, ubat antibakteria diresepkan dalam bentuk suntikan.
  6. Memulihkan peredaran darah, ubat vasodilating.
  7. Relaksan otot melegakan kekejangan otot.

Adalah mungkin untuk menghilangkan sindrom kesakitan dan memulihkan fungsi sendi dengan rawatan bukan ubat. Orthoses atau pembalut - alat ortopedik khas - mengurangkan beban pada sendi siku. Prosedur fisioterapeutik, misalnya, aplikasi parafin atau ozokerite, membantu mengatasi masalah tersebut. Sekiranya cecair terkumpul di dalam bursa, mungkin diperlukan aspirasi dan saliran. Rawatan berikut digunakan:

  • terapi gelombang kejutan;
  • urut menggunakan salap ubat;
  • Terapi senaman.

Rawatan di rumah juga boleh digunakan bersama dengan terapi lain. Sekiranya anda sukar untuk mengepalkan penumbuk, cubalah resipi berikut:

  1. Ambil daun burdock atau kubis segar dan pukul dengan sedikit tukul. Ikatkan pada siku yang sakit pada waktu malam. Rawatan mesti diteruskan sehingga kesakitan dihilangkan sepenuhnya.
  2. Kulit di sekitar sendi yang berpenyakit dilumurkan dan disapu dengan warna alkohol dari madu, mustard atau turpentin. Secara berkala, sensasi terbakar mungkin muncul, jika kuat, lebih baik menolak ubat ini.
  3. Aplikasi tanah liat menghilangkan rasa sakit dan mati rasa. Untuk ini, tanah liat dipanaskan hingga + 45 ° C. Rawat sendi dengan vodka, letakkan kain kasa dan lapisan tanah liat 1 cm di atasnya. Sebaiknya bungkus kompres dengan kain wol yang hangat. Selepas beberapa prosedur, anda akan lebih mudah mengepalkan penumbuk anda.
  4. Kompres dengan garam laut yang hangat (+ 65 ° C) akan memberikan faedah.
  5. Kulit di atas sendi yang terkena boleh diolesi dengan minyak laurel.
  6. Untuk mengatasi ketidakselesaan pada sendi siku adalah mungkin dengan bantuan jus saderi, yang disapu ke sendi atau diambil secara oral. Kursus rawatan adalah 14 hari.

Ubat-ubatan rakyat tidak dapat menyembuhkan sepenuhnya alat sokongan, tetapi hanya memperbaiki keadaannya.

Dalam kes yang paling melampau, pembedahan mungkin diperlukan. Kadang-kadang mungkin perlu untuk mengganti tulang atau mengeluarkan serpihannya selepas kecederaan. Dengan sensasi menyakitkan yang kuat di kawasan tulang, pesakit mungkin akan berehat di tempat tidur.

Cara melegakan kesakitan

Adalah perlu untuk merawat penyakit ini setelah berunding dengan doktor. Pertolongan cemas dapat diberikan kepada pesakit sebelum mengunjungi kemudahan perubatan..

Untuk menghilangkan sindrom kesakitan, anda mesti:

  1. Keluarkan beban dari lengan yang sakit, melumpuhkannya. Letakkan kompres sejuk pada sendi. Sekiranya bengkak berlaku di siku, manipulasi ini akan mengurangkan bengkak..
  2. Kesakitan yang teruk dihilangkan dengan penghilang rasa sakit berikut: Ibuprofen, Voltaren. Anda boleh menggunakan salap dengan kesan anestetik.

Langkah pencegahan

Untuk tujuan pencegahan, langkah-langkah berikut disarankan:

  • atlet dan orang yang melakukan kerja yang sukar harus melakukan latihan terapi setiap hari untuk lenturan dan pemanjangan sendi;
  • jangan bersandar pada siku anda untuk masa yang lama;
  • penting untuk makan dengan betul;
  • mencegah sebarang kecederaan pada sendi siku;
  • elakkan hipotermia, jangan pergi ke sauna;
  • jangan memulakan proses keradangan dan berjangkit di dalam badan;
  • jika anda mengalami kesakitan dan ketidakselesaan lain, segera berjumpa doktor.

Agar latihan dan hanya menggerakkan jari tangan tidak menimbulkan rasa tidak selesa, adalah perlu untuk menghapuskan semua faktor yang boleh menyebabkan kesakitan atau menyebabkan penyakit. Perkara yang paling penting dalam pencegahan adalah gaya hidup yang aktif dan betul.

Semua mengenai sendi

Tangan manusia jauh berbeza dengan anggota badan haiwan. Oleh kerana tangan mempunyai struktur yang kompleks dan sebilangan besar sendi yang lentur, seseorang dapat melakukan banyak pergerakan yang dibezakan dengan ketepatan perhiasan.

Malangnya, ramai orang tidak menghargai betapa pentingnya memantau fungsi dan keadaan jari dan tangan. Dalam kebanyakan kes, kerana tingkah laku yang tidak bertanggungjawab ini, jari atau tangan cacat, rasa sakit muncul.

Banyak sebab telah dikenal pasti yang menjelaskan mengapa sendi jari sakit. Anda harus tahu yang utama yang menimbulkan rasa sakit pada jari..

Sindrom terowong karpal

Patologi adalah penyakit neurologi, yang dinyatakan dalam pemampatan saraf median di dalam terowong karpal. Ini merujuk kepada jarak antara tendon dan tulang pergelangan tangan..

Saraf median terlibat dalam pemeliharaan kulit permukaan palmar indeks, ibu jari dan jari tengah tangan kiri dan kanan. Selain itu, saraf berfungsi ketika tangan dilenturkan dan jari-jari diculik ke sisi..

Apabila sindrom carpal tunnel berlaku, gejala berikut adalah ciri:

  • ibu jari sakit (permukaan dalam),
  • rasa tidak selesa pada jari telunjuk,
  • mati rasa di kawasan pemeliharaan saraf median,
  • penurunan ketepatan kemahiran motor halus tangan,
  • penipisan otot di kawasan jari kaki pertama.

Sekiranya terdapat mampatan yang berpanjangan, dan rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, fungsi saraf mungkin hilang selama-lamanya, yang mengancam ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan kecil jari-jari tangan kiri atau kanan. Oleh itu, kecacatan sangat mungkin..

Sindrom terowong karpal terbentuk akibat terlalu banyak ligamen dan sendi tangan yang berpanjangan. Sebagai peraturan, keadaan itu muncul pada orang-orang yang, kerana sifat pekerjaan mereka, selalu melakukan gerakan pemanjangan lenturan dengan sikat..

Kami bercakap mengenai artis, pemain piano, jurubahasa bahasa isyarat, orang yang selalu bekerja dengan komputer.

Sindrom dan penyakit Raynaud. Poliosteoarthritis

Sindrom Raynaud adalah patologi yang berkaitan dengan pelanggaran nada kapilari jari dan arteri kecil. Di dalam kapal tanpa alasan atau sebagai tindak balas terhadap kerengsaan, aliran darah berkurang, mereka mengalami kekejangan, yang menampakkan dirinya sebagai berikut:

  1. Kapal mula-mula menyempit dengan tajam, kerana ini, jari atau tangan menjadi pucat. Satu jari atau beberapa jari mungkin terkena. Pada masa ini, kebas khas muncul, yang sering disalah anggap oleh orang lain kerana kesakitan. Dalam kebanyakan kes, falang kuku terjejas, tetapi seluruh jari dapat ditarik ke dalam patologi..
  2. Pada peringkat seterusnya, vasodilasi lumpuh bermula, jari menjadi merah, boleh menjadi gelap atau bahkan sianotik. Pada masa ini, rasa sakit menjadi sangat tajam, dan jari membengkak.

Dalam penyakit Raynaud, penyebab gejala ini tidak dapat ditentukan, tetapi dalam sindrom Raynaud, orang tersebut mengalami gangguan yang mendasari. Sindrom ini sering menjadi penyebab penyakit tisu penghubung sistemik:

  • artritis reumatoid,
  • lupus eritematosus sistemik,
  • skleroderma,
  • dermatomiositis.

Penyakit Cider dan Raynaud berbahaya kerana terdapat risiko tinggi terkena gangren tangan. Tisu lembut mati sekiranya kekejangan tidak hilang tepat pada waktunya. Di samping itu, pesakit mempunyai risiko panaritium yang tinggi - radang purulen pada jari, jangkitan kulat, ulser trofik.

Salah satu sebab utama mengapa sendi tangan sakit adalah cacat polyosteoarthritis. Penyakit ini menyumbang sekitar 40% kes pelanggaran jari. Sebagai peraturan, penyakit ini memberi kesan kepada wanita setelah 45-50 tahun..

Penyakit ini menyebabkan sakit kronik pada sendi kecil. Pembentukan nodular juga berkembang di kawasan artikulasi tulang (simpul Heberden dan Bouchard).

Node Bouchard dilokalisasikan di kawasan sendi interphalangeal proksimal. Nod Heberden terletak di kawasan sendi distal. Nod dibentuk secara simetri, tangan sakit dan cacat, yang menyebabkan kehilangan fungsi mereka.

Kadang-kadang nodul dan sendi yang terjejas ini menjadi merah, bengkak, dan meradang. Pada masa ini, rasa sakit menjadi lebih kuat, rawatan anti-radang ditunjukkan.

Apabila tidak ada eksaserbasi, sendi sakit, sebagai peraturan, setelah melakukan overtrain.

Rhizarthrosis dan polyosteoarthritis

Apabila sendi ibu jari sakit, perkara pertama yang perlu dipertimbangkan adalah adanya penyakit seperti rhizarthrosis, iaitu osteoartritis jari kaki pertama..

Rhizarthrosis mempengaruhi sendi yang terletak di pangkal jari kaki pertama; ia menghubungkan sendi pergelangan tangan ke tulang metacarpal (pertama). Kira-kira 5% kes apabila tangan kiri atau kanan sakit - pembentukan rhizarthrosis.

Patologi ini, sebagai peraturan, bersamaan dengan polyosteoarthritis, bagaimanapun, dalam 20-30% penyakit ini berjalan secara bebas, yang merumitkan diagnosis.

Gejala utama rhizarthrosis adalah:

  1. pangkal jari pertama tangan kanan atau kiri sakit, rasa sakit menjadi lebih kuat semasa pergerakan,
  2. sakit sendi,
  3. tulang ibu jari cacat,
  4. julat pergerakan terhad.

Apabila rhizarthrosis berlalu sebagai penyakit bebas, penting untuk menjalankan diagnostik pembezaan dengan penyakit yang menampakkan dirinya dengan gejala yang serupa, misalnya, dengan tenosynovitis de Quervain.

Pada osteoartritis, perubahan patologi pada tulang tangan kiri atau kanan dijumpai pada sinar-X, ini tidak pernah berlaku dengan tenosynovitis.

Rheumatoid dan gouty arthritis

Apabila sendi sakit akibat rheumatoid arthritis, ia berlaku pada 5-7% kes. Orang mudah dijangkiti penyakit ini pada usia berapa pun, malah kanak-kanak jatuh sakit. Walau bagaimanapun, wanita sakit lebih kerap, kira-kira 5 kali. Patologi sering terbentuk selepas 30 tahun.

Rheumatoid arthritis adalah penyakit keradangan sistemik kronik. Pada dasarnya, patologi adalah ciri sendi kecil badan, juga mungkin organ dalaman dan sendi besar terlibat dalam proses tersebut..

Penyakit ini, sebagai peraturan, bermula dengan fasa akut, dengan latar belakang:

  1. keadaan tertekan,
  2. ARVI,
  3. hipotermia berpanjangan.

Proses keradangan pada sendi metacarpophalangeal pada jari tengah dan telunjuk bermula. Sendi menjadi merah, membengkak, dan kulit di atasnya menaikkan suhu. Sendi juga mula sakit banyak, seseorang, dalam kebanyakan kes, tidak dapat mengepalkan tangannya. Selalunya, lesi berlaku secara simetri pada kedua-dua lengan.

Ciri khasnya adalah bahawa sendi yang meradang sakit pada waktu pagi atau pada separuh kedua malam. Kesakitan dikaitkan dengan kekakuan pada sendi. Sindrom nyeri tidak mengganggu sehingga petang.

Selalunya, sendi lain, seperti sendi lutut, pergelangan tangan, pergelangan kaki, atau siku, juga boleh meradang. Sebagai peraturan, pemburukan penyakit ini disertai dengan penurunan kekuatan umum dan peningkatan suhu..

Sekiranya seseorang tidak mendapat rawatan yang berkelayakan, lama-kelamaan tangan mula cacat, kehilangan fungsinya. Kelengkungan tangan dapat dilihat dengan ketara. Sendi cacat sehingga biasanya kelengkungan seperti itu biasanya disebut "kad panggilan" rheumatoid arthritis.

Gout adalah penyakit metabolik, disertai dengan pembentukan asid urik yang berlebihan dalam tubuh manusia. Asid disimpan sebagai kristal garam di tisu periferal.

Sebagai peraturan, dengan gout, sendi kaki pertama boleh berubah. Dalam beberapa kes, dan terutama pada wanita, arthritis psoriatik mempengaruhi tangan. Penyakit ini serupa dengan arthritis rheumatoid.

Arthritis psoriatik jari dinyatakan dengan gejala berikut:

  • Keradangan dicirikan oleh serangan yang tidak dijangka,
  • Kesakitan di jari sangat tajam, mustahil untuk menyentuhnya,
  • Sendi mula membengkak, memerah, kulit bersinar di atasnya, mempunyai warna kebiruan,
  • Dengan rawatan yang berpanjangan, patologi mula terbentuk di bawah kulit tofus-nodul yang menjadi ciri gout. Sebenarnya, ini adalah pengumpulan urat, iaitu garam,
  • Tempoh serangan adalah 3 hingga 10 hari, ia akan hilang sendiri atau selepas rawatan dengan salap, suntikan atau tablet.

Sekiranya anda tidak menjalankan terapi dan pencegahan sekunder (ubat sokongan, diet), maka pada masa akan datang sendi yang terjejas akan runtuh, tangan akan cacat, dan akan kehilangan fungsinya.

Artropati psoriatik dan arthritis psoriatik

Kira-kira 7% kes disebabkan oleh fakta bahawa psoriasis akan menjadi rumit oleh kemunculan keradangan kronik pada sendi - arthropati psoriatik. Punca kedua-dua psoriasis dan keadaannya tidak diketahui.

Untuk ini, penyakit ini dicirikan oleh kerosakan paksi - semua sendi tangan kanan atau kiri serentak menjadi radang (kadangkala kedua-dua tangan pada masa yang sama).

Sendi sakit sangat, ada rasa tidak selesa ketika rehat dan semasa pergerakan. Jari membesar, berubah menjadi merah dengan kulit panas. Lesi tidak simetri. Diagnosis difasilitasi oleh keluhan pesakit mengenai ruam psoriatik pada kulit pada masa lalu atau kehadirannya.

Muncul pada orang-orang yang bekerja dengan mekanisme manual, di mana terdapat getaran berterusan. Dengan pendedahan getaran yang berpanjangan, seseorang dapat menghidap penyakit getaran, yang mempunyai tahapnya sendiri.

Pada mulanya, seseorang mengeluh bahawa tangannya sakit dan tumbuh mati rasa, ada perasaan "lebam angsa" di jari. Lama kelamaan, rasa sakit semakin meningkat, sensitiviti kulit jari hilang. Mungkin terdapat kegagalan suhu dan getaran dalam kepekaan.

Selanjutnya, nada vaskular terganggu, ada risiko sindrom Raynaud. Pada peringkat terakhir patologi, komplikasi trofik muncul, misalnya, gangren atau ulser. Lebih berbahaya jika kehilangan jari atau seluruh tangan, dengan lebih terperinci - dalam video dalam artikel ini.

Sakit siku semasa mengepalkan penumbuk - sebab dan rawatan

Hari ini, seseorang hidup dalam keadaan yang selesa dan beradab, tetapi membayar harga yang besar untuk ini: aktiviti profesional, dalam satu cara atau yang lain, dikaitkan dengan ketegangan otot lengan yang sama, dengan gaya hidup yang tidak aktif. Alat yang rumit seperti tangan tidak dirancang untuk melakukan manipulasi monoton tanpa henti. Masalah timbul: sakit pada sendi siku ketika mengepalkan penumbuk, yang rawatannya bukanlah tugas yang mudah. Apa pengetahuan untuk melengkapkan diri dengan isyarat badan yang membimbangkan ini, agar tidak melewatkan masa dan dapatkan galas tepat pada masanya?

Punca patologi

Mustahil untuk memulakan rawatan tanpa mengenal pasti punca masalahnya. Terapi simptomatik tidak berkesan: ketidakselesaan akan hilang, tetapi untuk sementara waktu. Ini penuh dengan perkembangan penyakit yang mendasari, tetapi gejalanya akan reda dan mereda..

Apakah punca sensasi yang tidak menyenangkan? Terdapat banyak sebab untuk sakit siku. Kita boleh bercakap mengenai dua kumpulan:

  1. Tempatan (penyebab tempatan).
  2. Sebab biasa.

Sebab tempatan (tempatan)

Terdapat banyak penyakit yang mempengaruhi sistem muskuloskeletal tangan, yang menimbulkan rasa sakit di siku. Antaranya:

  • Osteoartritis sendi siku. Ia berkembang pada orang yang melakukan kerja monoton dengan tangan mereka (berkaitan dengan pergerakan di siku). Dengan patologi ini, pemusnahan tisu tulang rawan berlaku. Walaupun penyetempatan seperti itu tidak biasa untuk osteoartritis, patologi terdapat pada atlet, pekerja pejabat, pemuat (dan orang lain yang melakukan kerja fizikal berat).
  • Tendenitis. Mempengaruhi tendon. Penyakit ini berlaku pada atlet profesional dan pekerja pejabat.
  • Sindrom terowong (ulnar). Disebabkan oleh mampatan saraf ulnar. Penyakit pekerjaan atlet, pemuzik.
  • Bursitis (atau keradangan kapsul sendi). Lesi keradangan pada kapsul sendi (kerana penyakit berjangkit, trauma, dan bahkan patologi autoimun).
  • Keradangan membran otot (fasciitis).
  • Sebab trauma. Kesakitan ketika menekan jari boleh dikaitkan dengan kehelan, lebam, pendarahan (hematoma) pada sendi, yang sebelumnya mengalami patah tulang. Kesakitan disebabkan oleh pembengkakan dan keradangan.
  • Ketegangan otot yang berlebihan. Terlalu kuatnya otot dipenuhi dengan kerosakan dangkal (nampaknya pembaca mengetahui keadaannya setelah melakukan aktiviti fizikal yang sengit: menarik kesakitan pada otot, rasa tidak selesa dan berat), serta kecederaan serius, seperti kerosakan pada lentur dan / atau ekstensif tangan.
  • Artritis siku. Tidak seperti arthrosis, ia berkembang di bawah pengaruh penyebab luaran (autoimun, berjangkit).

Dalam semua kes di atas, rasa sakit pada sendi siku ketika mengepalkan penumbuk sangat kuat, dan rawatan memerlukan pendekatan khas..

Sebab biasa

Beberapa penyakit sistemik ditunjukkan oleh rasa sakit pada sendi siku ketika mengepalkan penumbuk, rawatan dalam kes ini lebih sukar.

Gout. Penyakit yang berkaitan dengan pemendapan garam asid urik (urat) yang berlebihan di rongga artikular. Gout adalah sejenis artritis, tetapi etiologinya biasa. Penyebab gout terletak pada disfungsi endokrin (hipotalamus-hipofisis) atau sistem perkumuhan.

Osteochondrosis. Dengan lesi tulang belakang serviks atau toraks, mampatan akar saraf berlaku, dan konduksi saraf terganggu. Ini menjelaskan kesakitan, ketidakselesaan, kesemutan, mati rasa. Osteochondrosis adalah bencana generasi muda dan orang dewasa yang kerjanya tidak aktif.

Pemendapan garam kalsium pada sendi (chondrocalcinosis). Sebagai tambahan kepada urat, garam asal anorganik disimpan di rongga sendi. Chondrocalcinosis adalah tanda yang membimbangkan yang menandakan kerosakan fungsi dalam badan: dari endokrin hingga onkologi.

Osteochondritis. Etiologi osteochondritis dissecans yang tepat belum ditentukan. Dengan patologi, pemusnahan tulang rawan dan pemecahannya berlaku, di mana serpihan artikular terbentuk. Mereka mengganggu pergerakan tangan yang normal.

Gejala bersamaan

Manifestasi utama patologi yang dijelaskan di atas adalah sakit pada sendi siku. Ia timbul apabila jari-jari diremas dan tersendiri, dalam keadaan rehat sepenuhnya. Pesakit menggambarkan sensasi menyakitkan seperti terbakar (dalam 25% kes), sakit atau menarik (dalam 56% kes), berdenyut kusam (dalam 19% kes).

Keamatan kesakitan berkisar dari ringan hingga tidak tertahankan. Walau bagaimanapun, mustahil untuk menilai dengan dua faktor ini penyebab dan keterukan patologi. Sakit siku jarang satu-satunya gejala. Lebih kerap berlaku di dalam sistem. Ini memudahkan diagnosis pembezaan. Sebelum berjumpa doktor, pesakit harus mendengar badan dengan lebih teliti untuk menentukan manifestasi selain rasa sakit pada sendi siku ketika mengepalkan penumbuk, dalam hal ini, rawatan akan ditetapkan lebih awal. Apa simptom yang kita bicarakan?

Rasa tekanan di siku. Keterukan dan tekanan pada sendi sering dikaitkan dengan keradangan. Ketidakselesaan, seperti rasa sakit, dapat memancar di sepanjang lengan bawah, hingga ke hujung jari..
Bengkak siku. Memberi alasan untuk mengesyaki perkembangan arthritis. Asal dinyatakan secara berasingan (sifat berjangkit, asal rheumatoid). Bersama dengan bengkak, kemerahan, rasa panas pada sendi diperhatikan.

Kebas. Mati rasa menunjukkan masalah dengan pengaliran saraf. Dalam kes ini, persarafan dapat terganggu baik pada tingkat lokal (ketika saraf ulnar dicubit), dan ketika akar saraf di leher dicubit. Penyebab yang paling biasa adalah osteochondrosis tulang belakang, sindrom terowong.

Sensasi kesemutan. Sifat yang sama dengan kebas.

Sebagai tambahan kepada manifestasi tempatan, dalam beberapa kes terdapat perkara biasa, antaranya:

  • Hyperthermia (kenaikan suhu badan) hingga 37.5-38 darjah.
  • Kelemahan.
  • Sakit kepala.

Sama, semua penyakit yang menyebabkan sakit pada sendi siku dicirikan oleh perkembangan keradangan. Gambaran ciri proses keradangan berkembang. Walau bagaimanapun, ini tidak diperlukan: ia bergantung pada ciri-ciri individu tubuh pesakit, tetapi menunjukkan (keradangan yang jelas menyertai proses yang jauh).

Diagnosis penyakit disertai dengan sakit pada sendi siku

Diagnostik adalah salah satu tahap penting. Menentukan penyebab patologi boleh menjadi sukar. Untuk menentukan penyakit awal, banyak kajian digunakan, baik makmal dan instrumental. Cuba untuk menentukan penyakit itu sendiri tidak ada harapan. Perkara utama yang diperlukan oleh pesakit adalah dengan jelas merumuskan aduan.

Siapa yang harus dihubungi dengan sakit pada sendi siku?

Senarai doktornya panjang, pesakit menghadapi risiko kekeliruan. Oleh itu, lebih baik menjadualkan lawatan ke ahli terapi. Dia akan membantu menentukan langkah seterusnya. Antara doktor khusus:

  1. Pakar Rheumatologi
  2. Ahli saraf
  3. Pakar Traumatologi
  4. Pakar Ortopedik
  5. Ahli endokrinologi
  6. Ahli nefrologi

Apa itu diagnostik?

Strategi diagnostik dipilih secara individu, dengan mengambil kira kemungkinan penyebab sindrom kesakitan dan gejala yang berlaku.

Peperiksaan standard merangkumi:

  • Mengambil anamnesis. Ia terdiri daripada soal jawab pesakit secara lisan. Doktor menjelaskan sifat aduan, keadaan umum pesakit, mengemukakan soalan utama lain untuk menyusun gambaran utama.
  • Pemeriksaan. Doktor menilai keadaan anatomi siku. Pada peringkat ini, kemerahan pada siku, pembengkakan, pembengkakan sendi terungkap. Diffuse fasciitis ditentukan dengan cara yang sama (kulit memperoleh perubahan ciri).
  • Palpasi. Palpation memungkinkan untuk menilai lebih tepat ciri anatomi dan perubahan pada sendi.
  • Berdasarkan data yang diperoleh, doktor membuat kesimpulan awal mengenai sifat prosesnya. Tugas seterusnya adalah mengecualikan kemungkinan penyakit..
  • Analisis darah umum. Ia dapat membantu menentukan keradangan (ESR tinggi dan / atau leukositosis, dll.), Untuk mengesyaki adanya proses reumatoid (eosinofilia).
  • Analisis air kencing umum. Ia ditetapkan untuk mengesan diatesis asid urik (peningkatan kepekatan urat).
  • Kimia darah. Ia ditetapkan untuk menilai kepekatan garam kalsium (chondrocalcinosis) dan garam asid urik (dengan gout, kepekatannya meningkat).

Antara kaedah instrumental:

  1. Radiografi (digunakan untuk menilai keadaan sendi siku dan struktur muskuloskeletal sekitarnya).
  2. Diagnostik ultrabunyi pada sendi.
  3. Tusukan sendi. Prosedur ini kurang selesa bagi pesakit. Ia ditetapkan untuk menentukan kandungan rongga artikular.
  4. Arthroscopy. Ia dilakukan dengan menggunakan alat endoskopi khas. Membolehkan anda menilai secara visual struktur anatomi dalaman siku.
  5. MRI. Seiring dengan CT, MRI diiktiraf sebagai "standard emas". Dilakukan untuk menilai struktur tisu lembut sendi dan sekitarnya. Menunjukkan perubahan secara terperinci.
  6. CT. Tidak seperti MRI, ia lebih sesuai untuk menilai tulang. Lebih baik menunjukkan pendarahan intra-artikular.

Strategi diagnostik yang betul membolehkan anda mengenal pasti sumber dan menetapkan rawatan yang mencukupi.

Mengubati sakit siku ketika mengepalkan penumbuk

Untuk merawat, seperti yang telah disebutkan, anda tidak perlu sakit, tetapi penyakit yang mendasari. Rawatan ini harus menyeluruh dan difikirkan dengan teliti. Pesakit tidak dapat mengatasi masalah ini sendiri, dia memerlukan bantuan doktor.

Ubat-ubatan sendiri tidak berkesan, dan kadang-kadang berbahaya: anda boleh kehilangan titik penting untuk rawatan.

Terdapat risiko besar untuk mendapatkan rawatan yang salah (akibatnya, kerosakan sendi, kematian serat saraf dan hujungnya, pengurangan atau kehilangan sepenuhnya aktiviti fungsional anggota badan). Jangan bereksperimen. Pesakit dapat melegakan kesakitan, semua yang lain hanya diresepkan oleh doktor.

Terapi ubat

Terapi utama untuk sakit pada sendi siku ketika mengepalkan kepalan tangan adalah konservatif (ubat, fisioterapi). Dalam beberapa kes, mereka menggunakan rawatan pembedahan (ketat mengikut petunjuk). Kumpulan ubat tertentu dan namanya juga dipilih secara individu. Kumpulan ubat berikut ditetapkan:

Ubat anti-radang (bukan steroid). Dalam kebanyakan kes, sakit siku disebabkan oleh keradangan. Dengan menghilangkan keradangan, ketidakselesaan dapat dihilangkan. Walau bagaimanapun, adalah wajar untuk menetapkan ubat-ubatan ini hanya dalam kombinasi: gejala dihilangkan, tetapi proses negatifnya berterusan. Walaupun ubat-ubatan ini dijual secara bebas (tanpa preskripsi), anda tidak boleh terbawa-bawa dengan ubat ini: anda boleh dengan mudah "memburuk-burukkan" gambaran penyakit ini, yang merumitkan kerja doktor. Terdapat sebilangan besar ubat anti-radang di pasaran, yang paling popular ialah Ibuprofen, Ketorol, Nise.

Analgesik. Kesakitan tidak selalu dapat dihilangkan dengan ubat anti-radang. Dalam kes ini, ubat penahan sakit diresepkan (Baralgin, Analgin, Brustan, dll.).

Ubat Chondroprotective. Seperti namanya, mereka melindungi sendi dengan menghalang proses degeneratif. Di samping itu, mereka mempromosikan pertumbuhan semula tisu yang musnah. Mereka digunakan dalam kursus panjang (hingga enam bulan atau lebih). Boleh diresepkan sebagai suntikan intra-artikular. Terdapat banyak nama di pasaran: Structum, Hondrolon, dll..

Ubat steroid. Mereka mempunyai kesan anti-radang tetapi lebih kuat.
Asid hyaluronik dan penyediaannya. Ubat yang agak baru yang direka untuk meningkatkan pemakanan sendi.

Fisioterapi

Fisioterapi diresepkan pada akhir perjalanan rawatan ubat (kadang-kadang selari dengannya). Kaedah yang paling biasa adalah:

Rawatan boleh ditambah bergantung kepada penyebab utama sindrom kesakitan. Oleh kerana sebahagian besar manifestasi ini disebabkan oleh gangguan sistem muskuloskeletal (termasuk sistem muskuloskeletal), rawatan ini adalah "klasik". Jadi, untuk rawatan gout, ubat urikosurik dan urodepresor, dan lain-lain ditetapkan. Rawatan pembedahan (juga ortopedik) dilakukan dengan ketat mengikut petunjuk. Sebagai peraturan, ia terdiri daripada prostetik pada sendi siku yang hancur atau penghapusan penyebab traumatik dari suatu gejala (contohnya, patah tulang yang kompleks, robek tendon).

Untuk menghilangkan kecederaan yang kurang teruk (keseleo, dll.), Rawatan ortopedik ditetapkan (memakai plaster cast, pembalut), yang tujuannya adalah untuk melumpuhkan kawasan yang rosak. Sepanjang tempoh rawatan, pesakit diberi kaedah aktiviti fizikal tertentu. Dengan osteochondrosis serviks dan toraks, berjalan kaki, sukan aerobik ringan ditunjukkan: berjoging, berenang, bermain ski. Orang yang mengalami masalah dengan sendi (juga otot, tendon, sindrom terowong), aktiviti fizikal yang sengit dikontraindikasikan.

Semua mengenai sendi

Tangan manusia jauh berbeza dengan anggota badan haiwan. Oleh kerana tangan mempunyai struktur yang kompleks dan sebilangan besar sendi yang lentur, seseorang dapat melakukan banyak pergerakan yang dibezakan dengan ketepatan perhiasan.

Malangnya, ramai orang tidak menghargai betapa pentingnya memantau fungsi dan keadaan jari dan tangan. Dalam kebanyakan kes, kerana tingkah laku yang tidak bertanggungjawab ini, jari atau tangan cacat, rasa sakit muncul.

Banyak sebab telah dikenal pasti yang menjelaskan mengapa sendi jari sakit. Anda harus tahu yang utama yang menimbulkan rasa sakit pada jari..

Sindrom terowong karpal

Patologi adalah penyakit neurologi, yang dinyatakan dalam pemampatan saraf median di dalam terowong karpal. Ini merujuk kepada jarak antara tendon dan tulang pergelangan tangan..

Saraf median terlibat dalam pemeliharaan kulit permukaan palmar indeks, ibu jari dan jari tengah tangan kiri dan kanan. Selain itu, saraf berfungsi ketika tangan dilenturkan dan jari-jari diculik ke sisi..

Apabila sindrom carpal tunnel berlaku, gejala berikut adalah ciri:

  • ibu jari sakit (permukaan dalam),
  • rasa tidak selesa pada jari telunjuk,
  • mati rasa di kawasan pemeliharaan saraf median,
  • penurunan ketepatan kemahiran motor halus tangan,
  • penipisan otot di kawasan jari kaki pertama.

Sekiranya terdapat mampatan yang berpanjangan, dan rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, fungsi saraf mungkin hilang selama-lamanya, yang mengancam ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan kecil jari-jari tangan kiri atau kanan. Oleh itu, kecacatan sangat mungkin..

Sindrom terowong karpal terbentuk akibat terlalu banyak ligamen dan sendi tangan yang berpanjangan. Sebagai peraturan, keadaan itu muncul pada orang-orang yang, kerana sifat pekerjaan mereka, selalu melakukan gerakan pemanjangan lenturan dengan sikat..

Kami bercakap mengenai artis, pemain piano, jurubahasa bahasa isyarat, orang yang selalu bekerja dengan komputer.

Sindrom dan penyakit Raynaud. Poliosteoarthritis

Sindrom Raynaud adalah patologi yang berkaitan dengan pelanggaran nada kapilari jari dan arteri kecil. Di dalam kapal tanpa alasan atau sebagai tindak balas terhadap kerengsaan, aliran darah berkurang, mereka mengalami kekejangan, yang menampakkan dirinya sebagai berikut:

  1. Kapal mula-mula menyempit dengan tajam, kerana ini, jari atau tangan menjadi pucat. Satu jari atau beberapa jari mungkin terkena. Pada masa ini, kebas khas muncul, yang sering disalah anggap oleh orang lain kerana kesakitan. Dalam kebanyakan kes, falang kuku terjejas, tetapi seluruh jari dapat ditarik ke dalam patologi..
  2. Pada peringkat seterusnya, vasodilasi lumpuh bermula, jari menjadi merah, boleh menjadi gelap atau bahkan sianotik. Pada masa ini, rasa sakit menjadi sangat tajam, dan jari membengkak.

Dalam penyakit Raynaud, penyebab gejala ini tidak dapat ditentukan, tetapi dalam sindrom Raynaud, orang tersebut mengalami gangguan yang mendasari. Sindrom ini sering menjadi penyebab penyakit tisu penghubung sistemik:

  • artritis reumatoid,
  • lupus eritematosus sistemik,
  • skleroderma,
  • dermatomiositis.

Penyakit Cider dan Raynaud berbahaya kerana terdapat risiko tinggi terkena gangren tangan. Tisu lembut mati sekiranya kekejangan tidak hilang tepat pada waktunya. Di samping itu, pesakit mempunyai risiko panaritium yang tinggi - radang purulen pada jari, jangkitan kulat, ulser trofik.

Salah satu sebab utama mengapa sendi tangan sakit adalah cacat polyosteoarthritis. Penyakit ini menyumbang sekitar 40% kes pelanggaran jari. Sebagai peraturan, penyakit ini memberi kesan kepada wanita setelah 45-50 tahun..

Penyakit ini menyebabkan sakit kronik pada sendi kecil. Pembentukan nodular juga berkembang di kawasan artikulasi tulang (simpul Heberden dan Bouchard).

Node Bouchard dilokalisasikan di kawasan sendi interphalangeal proksimal. Nod Heberden terletak di kawasan sendi distal. Nod dibentuk secara simetri, tangan sakit dan cacat, yang menyebabkan kehilangan fungsi mereka.

Kadang-kadang nodul dan sendi yang terjejas ini menjadi merah, bengkak, dan meradang. Pada masa ini, rasa sakit menjadi lebih kuat, rawatan anti-radang ditunjukkan.

Apabila tidak ada eksaserbasi, sendi sakit, sebagai peraturan, setelah melakukan overtrain.

Rhizarthrosis dan polyosteoarthritis

Apabila sendi ibu jari sakit, perkara pertama yang perlu dipertimbangkan adalah adanya penyakit seperti rhizarthrosis, iaitu osteoartritis jari kaki pertama..

Rhizarthrosis mempengaruhi sendi yang terletak di pangkal jari kaki pertama; ia menghubungkan sendi pergelangan tangan ke tulang metacarpal (pertama). Kira-kira 5% kes apabila tangan kiri atau kanan sakit - pembentukan rhizarthrosis.

Patologi ini, sebagai peraturan, bersamaan dengan polyosteoarthritis, bagaimanapun, dalam 20-30% penyakit ini berjalan secara bebas, yang merumitkan diagnosis.

Gejala utama rhizarthrosis adalah:

  1. pangkal jari pertama tangan kanan atau kiri sakit, rasa sakit menjadi lebih kuat semasa pergerakan,
  2. sakit sendi,
  3. tulang ibu jari cacat,
  4. julat pergerakan terhad.

Apabila rhizarthrosis berlalu sebagai penyakit bebas, penting untuk menjalankan diagnostik pembezaan dengan penyakit yang menampakkan dirinya dengan gejala yang serupa, misalnya, dengan tenosynovitis de Quervain.

Pada osteoartritis, perubahan patologi pada tulang tangan kiri atau kanan dijumpai pada sinar-X, ini tidak pernah berlaku dengan tenosynovitis.

Rheumatoid dan gouty arthritis

Apabila sendi sakit akibat rheumatoid arthritis, ia berlaku pada 5-7% kes. Orang mudah dijangkiti penyakit ini pada usia berapa pun, malah kanak-kanak jatuh sakit. Walau bagaimanapun, wanita sakit lebih kerap, kira-kira 5 kali. Patologi sering terbentuk selepas 30 tahun.

Rheumatoid arthritis adalah penyakit keradangan sistemik kronik. Pada dasarnya, patologi adalah ciri sendi kecil badan, juga mungkin organ dalaman dan sendi besar terlibat dalam proses tersebut..

Penyakit ini, sebagai peraturan, bermula dengan fasa akut, dengan latar belakang:

  1. keadaan tertekan,
  2. ARVI,
  3. hipotermia berpanjangan.

Proses keradangan pada sendi metacarpophalangeal pada jari tengah dan telunjuk bermula. Sendi menjadi merah, membengkak, dan kulit di atasnya menaikkan suhu. Sendi juga mula sakit banyak, seseorang, dalam kebanyakan kes, tidak dapat mengepalkan tangannya. Selalunya, lesi berlaku secara simetri pada kedua-dua lengan.

Ciri khasnya adalah bahawa sendi yang meradang sakit pada waktu pagi atau pada separuh kedua malam. Kesakitan dikaitkan dengan kekakuan pada sendi. Sindrom nyeri tidak mengganggu sehingga petang.

Selalunya, sendi lain, seperti sendi lutut, pergelangan tangan, pergelangan kaki, atau siku, juga boleh meradang. Sebagai peraturan, pemburukan penyakit ini disertai dengan penurunan kekuatan umum dan peningkatan suhu..

Sekiranya seseorang tidak mendapat rawatan yang berkelayakan, lama-kelamaan tangan mula cacat, kehilangan fungsinya. Kelengkungan tangan dapat dilihat dengan ketara. Sendi cacat sehingga biasanya kelengkungan seperti itu biasanya disebut "kad panggilan" rheumatoid arthritis.

Gout adalah penyakit metabolik, disertai dengan pembentukan asid urik yang berlebihan dalam tubuh manusia. Asid disimpan sebagai kristal garam di tisu periferal.

Sebagai peraturan, dengan gout, sendi kaki pertama boleh berubah. Dalam beberapa kes, dan terutama pada wanita, arthritis psoriatik mempengaruhi tangan. Penyakit ini serupa dengan arthritis rheumatoid.

Arthritis psoriatik jari dinyatakan dengan gejala berikut:

  • Keradangan dicirikan oleh serangan yang tidak dijangka,
  • Kesakitan di jari sangat tajam, mustahil untuk menyentuhnya,
  • Sendi mula membengkak, memerah, kulit bersinar di atasnya, mempunyai warna kebiruan,
  • Dengan rawatan yang berpanjangan, patologi mula terbentuk di bawah kulit tofus-nodul yang menjadi ciri gout. Sebenarnya, ini adalah pengumpulan urat, iaitu garam,
  • Tempoh serangan adalah 3 hingga 10 hari, ia akan hilang sendiri atau selepas rawatan dengan salap, suntikan atau tablet.

Sekiranya anda tidak menjalankan terapi dan pencegahan sekunder (ubat sokongan, diet), maka pada masa akan datang sendi yang terjejas akan runtuh, tangan akan cacat, dan akan kehilangan fungsinya.

Artropati psoriatik dan arthritis psoriatik

Kira-kira 7% kes disebabkan oleh fakta bahawa psoriasis akan menjadi rumit oleh kemunculan keradangan kronik pada sendi - arthropati psoriatik. Punca kedua-dua psoriasis dan keadaannya tidak diketahui.

Untuk ini, penyakit ini dicirikan oleh kerosakan paksi - semua sendi tangan kanan atau kiri serentak menjadi radang (kadangkala kedua-dua tangan pada masa yang sama).

Sendi sakit sangat, ada rasa tidak selesa ketika rehat dan semasa pergerakan. Jari membesar, berubah menjadi merah dengan kulit panas. Lesi tidak simetri. Diagnosis difasilitasi oleh keluhan pesakit mengenai ruam psoriatik pada kulit pada masa lalu atau kehadirannya.

Muncul pada orang-orang yang bekerja dengan mekanisme manual, di mana terdapat getaran berterusan. Dengan pendedahan getaran yang berpanjangan, seseorang dapat menghidap penyakit getaran, yang mempunyai tahapnya sendiri.

Pada mulanya, seseorang mengeluh bahawa tangannya sakit dan tumbuh mati rasa, ada perasaan "lebam angsa" di jari. Lama kelamaan, rasa sakit semakin meningkat, sensitiviti kulit jari hilang. Mungkin terdapat kegagalan suhu dan getaran dalam kepekaan.

Selanjutnya, nada vaskular terganggu, ada risiko sindrom Raynaud. Pada peringkat terakhir patologi, komplikasi trofik muncul, misalnya, gangren atau ulser. Lebih berbahaya jika kehilangan jari atau seluruh tangan, dengan lebih terperinci - dalam video dalam artikel ini.

Saya tidak boleh membuat penumbuk

Semuanya bermula suatu hari nanti. Inilah penyakit yang tidak dapat difahami, apabila anda tidak dapat menggenggam tangan anda, nampaknya ia diambil dari mana dan tiba-tiba. Apakah sebab-sebab fenomena ini? Terdapat banyak sebab, seperti biasa. Mari namakan beberapa yang paling penting.

Masalah tulang belakang

Kadang-kadang seseorang tidak dapat mengepalkan tangannya jika dia mempunyai masalah dengan tulang belakang serviks dan toraks, lebih tepatnya, dengan serviks kelima, keenam dan ketujuh dan vertebra toraks pertama, kedua dan ketiga. Tomografi yang dikira harus dilakukan, gambar biasanya menunjukkan semuanya sekaligus.

Sakit perut atau usus

Ya, saluran gastrointestinal yang berpenyakit adalah punca banyak masalah kesihatan. Contohnya, jangkitan yang masuk ke dalam usus dan menyebabkan keradangan boleh menyulitkan sendi dan menyebabkan mereka menjadi radang. Ada kemungkinan bahawa dalam kes ini, perut atau usus yang sakit memberikan kesan sampingan seperti itu. Tidak menyakitkan untuk diperiksa.

Sebab ini mungkin yang paling serius. Seseorang bangun pada waktu malam dengan merengek di siku atau bahu, atau memusingkan lutut. Selepas mengurut, menjadi lebih mudah baginya. Tetapi lama-kelamaan, rasa sakit itu bukan sahaja tidak hilang, tetapi juga semakin meningkat, jari-jari menjadi tidak patuh, tangan tidak mengepal kepalan tangan, kaki tidak bengkok di lutut. Sendi secara beransur-ansur hancur kerana permulaan keradangan. Penting di sini untuk tidak membawa perkara ini ke campur tangan pembedahan. Sekiranya rasa sakit, bengkak, kemerahan kulit muncul di kawasan sendi, anda harus menghubungi pakar reumatologi secepat mungkin.

Amat penting untuk memulakan rawatan tepat pada masanya untuk artritis reaktif. Artritis semacam itu muncul setelah sakit tekak, setelah pengenalan jangkitan usus atau genital, dan juga ketika jangkitan memasuki sendi semasa operasi dilakukan. Sekiranya artritis reaktif, sendi besar pada kaki terjejas, penerimaannya tidak simetri.

Tulang rawan, ligamen, dan sendi juga musnah dalam artritis reumatoid. Proses keradangan berlaku, sebagai peraturan, disebabkan oleh kerosakan sistem kekebalan tubuh - yang disebut. penyakit autoimun. Dengan penyakit seperti itu, sistem imun manusia mula aktif melindungi tubuh daripada musuh khayalan dan menyerang sel-selnya sendiri di dalam sendi. Kekurangan rawatan boleh menyebabkan kerusi roda. Anda boleh menamakan tanda-tanda rheumatoid arthritis. Pergelangan tangan dan jari-jari terjejas, dan kedua tangan mereka menyakitkan pada masa yang sama. Pada waktu pagi, seseorang tidak boleh mengepalkan tangannya, jari harus diregangkan untuk waktu yang lama. Seseorang "mundur" untuk masa yang lama, menyingkirkan kekakuan pergerakan.

Gout, atau arthritis mikrokristal (pemendapan garam), disebabkan oleh gangguan metabolik, kesalahan diet, penyakit buah pinggang, dan tekanan. Dengan gout, tahap asid urik dalam darah meningkat. Kristal natrium mula mendapan di sendi, sendi membengkak dan memberikan kesakitan yang teruk, kadang-kadang tidak tertahankan.

Hernia pada tulang belakang

Punca ini dapat dikesan dengan mudah dengan mengambil sinar-X atau MRI.

Penyakit jantung

Dalam kes-kes ini, terdapat sensasi sampingan di kawasan bilah bahu kiri dan dada. Anda boleh mencuba minum Corvalol dan batuk buatan - ini pasti dapat membantu.