Tangan dan kaki Putera Charles yang bengkak menimbulkan kebimbangan mengenai kesihatannya

Trauma

Tangan bengkak di pergelangan tangan apa yang perlu dilakukan? Apakah sebab dan bagaimana untuk menghilangkan fenomena yang menjengkelkan ini?!

Edema itu sendiri adalah pengumpulan cecair dalam tisu pelbagai organ dan anggota badan, sementara peningkatan jumlah rongga kulit berlaku. Penyebab edema boleh menjadi faktor luaran dan dalaman. Walau apa pun, jika tangan anda bengkak, ini adalah isyarat bahawa berlaku kegagalan dalam badan dalam kerja organ yang teratur..

Menyebabkan faktor untuk perkembangan edema

Pada waktu malam, badan berehat, jadi semua proses semula jadi terhambat, yang menyebabkan pengumpulan lebihan cairan dalam tisu lembut. Akibatnya, pesakit bangun pada waktu pagi dengan pembengkakan sederhana hingga teruk..

Penyebab keadaan yang paling biasa adalah manifestasi berikut:

  • peningkatan aktiviti fizikal pada siang hari;
  • makanan berkalori tinggi;
  • musim panas;
  • penggunaan pakaian dan aksesori yang menekan saluran darah dan mengganggu aliran darah;
  • makan makanan yang tinggi garam;
  • sering kali tangan membengkak pada waktu pagi semasa kehamilan, yang disebabkan oleh perubahan serius dalam badan dan mampatan peningkatan rahim saluran utama;
  • pada wanita semasa menopaus dan sindrom pramenstruasi, bukan sahaja lengan, tetapi juga kaki membengkak, yang paling sering diperhatikan pada waktu pagi. Proses ini berkembang kerana peningkatan jumlah estrogen di dalam badan, yang menyebabkan pengekalan cecair di ruang antar sel..

Selalunya, alasan mengapa tangan membengkak adalah tabiat buruk (merokok dan alkohol), yang boleh memprovokasi bukan sahaja pembengkakan pada bahagian atas kaki, tetapi juga otak.

Sebagai tambahan kepada faktor fisiologi, edema pagi boleh disebabkan oleh beberapa penyakit berikut:

Rheumatoid dan rheumatoid arthritis

Penyakit ini disertai dengan lesi khas sendi kecil, yang disebabkan oleh reaksi badan terhadap keradangan. Tisu berdekatan juga boleh terlibat dalam proses patologi. Dengan artritis, pesakit bimbang dengan kekakuan pergerakan, tangan membengkak pada waktu pagi, dan gejala kesakitan muncul.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Dalam penyakit ini, pemampatan ujung saraf yang terletak di ruang tulang belakang dan bertanggungjawab untuk pemeliharaan vegetatif, deria dan motorik tangan diperhatikan. Proses keradangan membawa kepada pelanggaran nada vaskular dan edema berikutnya. Di samping itu, pesakit mengadu kekakuan pergerakan pada sendi, peningkatan dan hiperemia..


Saraf mencubit dengan osteochondrosis

Jangkitan kulit

Di antara penyakit kumpulan ini, erysipelas, yang disebabkan oleh jangkitan streptokokus, perlu mendapat perhatian khusus. Gejala ciri yang dicatat dengan erysipelas adalah terbakar dan rasa sakit pada tumpuan tempatan, kemerahan pada kulit. Di samping itu, terdapat kemerosotan keadaan umum pesakit, yang ditunjukkan oleh sakit kepala, demam, malaise, dll..

Tindak balas alahan

Alergi berkembang sebagai tindak balas terhadap rangsangan luaran dan dalaman. Keadaan ini sangat berbahaya, kerana bengkak bukan hanya pada tangan, tetapi juga pada wajah, dapat berkembang dengan cepat, menimbulkan ancaman nyata bagi kehidupan pesakit. Alergen boleh berupa apa saja, makanan dan pil yang digunakan pada waktu malam, dan juga pada siang hari..

Trombosis vaskular lengan

Penyakit ini boleh berlaku akibat proses keradangan di saluran, yang menyebabkan peningkatan trombosis di tangan. Keadaan ini boleh disebabkan oleh banyak faktor dan juga pemberian ubat intravena..


Trombosis lengan selepas kateterisasi vena

Sindrom vena cava unggul

Proses patologi berkembang sebagai tindak balas terhadap pemampatan atau trombosis vena cava superior, yang mengalirkan darah dari leher, kepala dan bahagian atas kaki. Sebab yang paling biasa untuk perkembangan sindrom vena cava unggul adalah neoplasma seperti tumor di rantau mediastinal, kemunculan gondok retrosternal, peningkatan ukuran jantung dan kehadiran kateter atau alat pacu jantung yang berpanjangan dalam urat.

Gejala ciri keadaan ini adalah bengkak, peningkatan pola vena dan kesukaran bernafas. Dalam kes yang teruk, pita suara dan laring membengkak, yang berbahaya dengan akibat asfiksia. Ini adalah ciri bahawa gejala itu rumit ketika pesakit berada dalam kedudukan mendatar..

Trauma

Sebagai peraturan, kecederaan sering menyebabkan edema pagi. Akibatnya, terdapat kemasukan bendalir ke kawasan yang rusak, yang kemudian memenuhi ruang antar sel, tanpa mengira sama ada patah tulang atau cedera ringan. Di samping itu, pelanggaran seperti itu menyebabkan kerosakan pada saluran dan simpul limfa, sehingga memprovokasi terjadinya edema tambahan dan gejala sakit di kawasan lengan..

Gangguan neurologi

Proses patologi yang berkembang di tisu saraf boleh menyebabkan pembengkakan tangan. Dalam kes ini, tisu saraf yang rosak memprovokasi mematikan pergerakan saraf, kehilangan kepekaan dan penurunan nada vaskular. Keadaan serupa boleh disebabkan oleh proses pusat (strok, infark serebral) dan tempatan (kerosakan pada ujung saraf).

Di samping itu, gangguan neurologi boleh disebabkan oleh tumor (jinak atau malignan) dan mampatan kelenjar getah bening.


Tumor malignan di kawasan pergelangan tangan

Patologi jantung dan buah pinggang

Dengan pelanggaran dalam aktiviti aktiviti jantung, dan juga sistem ginjal, edema bersifat umum. Pada waktu malam, pembengkakan anggota badan atas dapat terjadi ketika kelenjar getah bening di kawasan siku dan ketiak diperah atau rosak, yang berlaku dengan pelbagai neoplasma, semasa operasi dan metastasis.

Penting! Apa-apa edema yang disertai dengan kesukaran bernafas, stenosis dan ruam memerlukan rawatan perubatan kecemasan.

Gejala

Biasanya, anda sendiri boleh mendiagnosis edema anggota badan atas dengan membandingkan ukuran satu tangan dengan tangan yang lain, atau, jika terdapat pembengkakan dua hala, dengan ukuran tangan orang lain yang serupa.

Sekiranya sebelah tangan kelihatan mengembang, seperti belon, agak sukar untuk membengkokkan jari atau tangan di tangan, dan tiba-tiba berubah warna semula jadi (ia telah menjadi ungu-merah, sianotik atau ungu), segera berjumpa doktor.

Untuk menghilangkan keraguan, anda boleh melakukan ujian mudah yang akan membantu menentukan kehadiran edema. Tekan dengan ibu jari anda pada bahagian tangan di mana proses pembengkakan tisu berlaku. Apabila anda mengeluarkan jari, anda dapat melihat kemurungan di tempat tekanan, yang akan mengekalkan bentuknya selama beberapa minit lagi. Foto menunjukkan contoh edema tangan.

Cara untuk memerangi edema

Sebelum membuang edema menggunakan terapi tradisional, doktor melakukan serangkaian kajian diagnostik untuk menentukan punca perkembangan keadaan patologi dalam tubuh, setelah itu keputusan dibuat mengenai apa yang perlu dilakukan untuk menghentikan edema..

Terapi ubat

Farmakologi moden menawarkan pilihan ubat yang cukup luas untuk melegakan edema. Dalam farmakologi moden, terdapat banyak pilihan diuretik, penggunaannya membantu melegakan bengkak pagi dalam beberapa jam..

Kategori ini merangkumi:

Kami menasihati anda untuk membaca: Punca Pembengkakan Lutut

  • diuretik gelung - (Furosemide, Lasix, Diuver, dll.). Ubat ini paling sering diresepkan untuk edema yang disebabkan oleh hipertensi dan kerosakan sistem ginjal. Kesan maksimum selepas mengambil diuretik gelung diperhatikan selepas 3-40 minit dan berlangsung selama 5-6 jam;
  • thiazides - (Renes, Hypothiazide, Chlorthalidone, Polythiazide, dan lain-lain). Thiazides bertindak selama 12 jam, tetapi keberkesanan maksimum diperhatikan dalam 2 jam pertama setelah mengambilnya. Dadah dalam kumpulan ini, sebagai peraturan, disyorkan untuk dimasukkan dengan hipotensi arteri;
  • diuretik hemat kalium - (Amiloride, Triamteren, Veroshpiron, Spironolactone, dll.).

Diuretik hemat kalium dicirikan oleh tindakan yang berpanjangan (jangka panjang) dan paling sering diresepkan untuk edema jantung dan ginjal, sirosis hati dan aritmia

Penting! Anda tidak boleh mengambil ubat diuretik sendiri, kerana sebilangannya mempunyai beberapa kesan sampingan dan tidak sesuai dengan kumpulan ubat tertentu.

Cara menghilangkan masalah?

Adalah sangat penting untuk mengetahui pada waktunya jika tangan anda bengkak, sebabnya. Rawatan akan diberikan oleh doktor hanya setelah dia menentukan penyakit apa yang mencetuskan fenomena ini.

Bergantung pada sumbernya, pesakit mungkin diberitahu perkara berikut:

  1. Sekiranya pembengkakan disebabkan oleh pengambilan cecair yang berlebihan, maka anda mesti berhati-hati memantau rejimen minum. Doktor menasihatkan orang yang tidak melakukan kerja fizikal untuk minum 1.5 liter cecair setiap hari. Dalam kes ini, anda harus mengecualikan penerimaan selepas makan malam yang pedas, manis, masin. Anda harus tahu bahawa soda, minuman tenaga, kopi tidak dapat menghilangkan dahaga anda. Meminumnya lebih dahaga..
  2. Sekiranya ketidakselesaan itu disebabkan oleh ketidakaktifan fizikal, bermain sukan adalah penyelesaian terbaik. Semasa kerja tidak aktif, disarankan untuk berehat secara berkala untuk memanaskan badan.
  3. Hanya ada satu cara untuk memerangi pembengkakan yang disebabkan oleh alkohol atau produk tembakau: dengan menjalani gaya hidup sihat.
  4. Ketidakselesaan berasaskan alergi sangat melegakan antihistamin atau salap.
  5. Sekiranya anda mengesyaki anda menghidap penyakit buah pinggang, pastikan anda berjumpa dengan ahli nefrologi. Rawatan hanya ditetapkan oleh pakar yang kompeten. Patologi buah pinggang boleh menjadi sangat berbahaya. Kadang-kadang, tanpa ubat tepat pada masanya, mereka membawa maut.
  6. Bengkak yang disebabkan oleh penyakit jantung (mereka boleh berlaku walaupun pada usia muda) adalah alasan serius untuk berjumpa dengan pakar kardiologi. Rawatan tepat pada masanya bukan sahaja dapat menghilangkan rasa tidak selesa yang tidak menyenangkan, tetapi juga dapat memanjangkan usia anda dengan ketara.

Resipi rakyat

Sekiranya tidak ada peluang untuk menggunakan rawatan perubatan yang berkelayakan dan sekiranya tidak ada komplikasi, anda boleh menggunakan resipi penyembuh tradisional:

  • tangan yang bengkak boleh direndam dalam mandi garam selama 10-15 minit (100 gram garam laut setiap 10 liter air panas). Suhu mandi tidak boleh melebihi 37 darjah. Anda boleh melakukan mandi kontras (pertama tangan kanan diturunkan secara bergantian ke dalam air selama 3-5 minit, dan kemudian ke kiri);
  • di dalamnya disyorkan untuk mengambil rebusan buah rosehip (4 sudu beri dicurahkan dengan 1 liter air mendidih dan disimpan dalam termos selama 30 minit). Kaldu ubat diambil ⁄ cawan 2 kali sehari, sehingga edema benar-benar dihilangkan;
  • jika tangan membengkak, anda boleh menggunakan ramuan perubatan (juniper, string, chamomile, mint). Herba kering dan serbuk dicampurkan dalam 1 sudu besar. sudu dan dibancuh dengan 0.5 liter air mendidih. Setelah kuahnya sejuk, serbet kain kasa yang bersih dibasahi di dalamnya, yang kemudian disapu ke tangan selama 20-30 minit. Setelah mengeluarkan aplikasi, disarankan untuk melincirkan tangan dengan krim berkhasiat;
  • sifat anti-edema terpantas dan paling berkesan dimiliki oleh warna daun birch (50 gram per 0.5 liter air mendidih). Tekstur disimpan dalam bekas yang dibungkus rapat selama 6 jam, selepas itu diambil 1/2 cawan 3 kali pada siang hari.

Walaupun pembengkakan tangan pada waktu pagi sering hilang sendiri, dan ubat tradisional hanya menggunakan bahan semula jadi, disarankan untuk berjumpa doktor terlebih dahulu sebelum menggunakannya. Ini akan mengelakkan berlakunya komplikasi pada masa akan datang..

Apa yang dikatakan pembengkakan tangan pada waktu pagi?

Sekiranya tangan membengkak pada waktu pagi, sebabnya mungkin tinggal lama seseorang dalam keadaan berbaring dan tidak bergerak. Dalam kes ini, proses penyingkiran cecair dari tisu terganggu. Keadaan boleh diperburuk oleh pengambilan sejumlah besar cecair seseorang sebelum tidur.

Bengkak tangan dan sakit pada waktu pagi adalah gejala yang menyertai penyakit seperti kegagalan jantung, barah Pancost, trombosis vena subclavian.

Langkah-langkah untuk mencegah perkembangan edema

Dengan edema ringan, langkah-langkah berikut disarankan:

  • Tanggalkan semua perhiasan dari tangan anda untuk mengelakkan mencubit jari dan pergelangan tangan. Ini meningkatkan peredaran darah;
  • jangan bawa beg berat di siku anda. Ini boleh menyebabkan mampatan vaskular;
  • jika tangan membengkak, perlu untuk mengimbangkan diet dan terutamanya rejim minum air;
  • pembatasan garam dan minuman beralkohol diperlukan, kerana memprovokasi pengekalan cecair di tisu dan organ lembut;
  • anda harus menahan diri dari makan makanan dan cecair sebelum tidur;
  • dengan edema pagi yang kerap, disarankan untuk memasukkan makanan diet dengan kesan diuretik semula jadi (semangka, timun, abu gunung, kefir, saderi, keju cottage, viburnum, dll.);
  • dengan tinggal lama di dalam bilik, ventilasi wajib dianjurkan, tanpa mengira suhu udara, serta satu set latihan fizikal untuk meningkatkan nada otot dan peredaran darah.

Kesan anti-edema yang berkesan disediakan dengan mandi kontras dan lawatan ke tab mandi (seminggu sekali). Prosedur sedemikian meningkatkan pertukaran air, mencegah perkembangan edema di masa depan..

Perlu diingat bahawa pembengkakan di kawasan tangan, serta bahagian badan yang lain, dapat memberi isyarat gangguan serius pada tubuh. Oleh itu, jika tangan anda sangat bengkak, terutamanya dengan merebak ke kawasan siku, anda harus segera menghubungi institusi perubatan terdekat untuk mengetahui faktor-faktor predisposisi yang menjadi punca timbulnya edema, dan untuk menetapkan langkah-langkah terapi lebih lanjut untuk mencegahnya..

Sendi pada jari sakit dan membengkak: kaedah rawatan

Patologi artikular menempati kedudukan utama di antara semua penyakit rangka. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sendi tulang yang bergerak sangat kerap mengalami pelbagai kesan buruk, terutamanya peningkatan beban. Kehidupan seharian seseorang tidak lengkap tanpa aktiviti fizikal, yang bermaksud bahawa keadaan sendi sangat penting bagi setiap orang..
Tidak jarang berjumpa dengan orang yang mengalami sakit jari. Sekiranya gejala seperti itu hampir berterusan, maka sekatan yang ketara timbul dalam aktiviti seharian dan profesional, kerana fungsi tangan memainkan peranan khusus dalam kehidupan manusia. Masalah jari membuat pesakit mencari jalan untuk memperbaiki keadaan mereka. Anda boleh mengetahui apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti ini hanya dengan menghubungi doktor. Dia akan menentukan asal-usul gejala dan membentuk program rawatan yang optimum.

Rawatan tradisional

Doktor akan menentukan rejimen rawatan yang harus dipilih. Semuanya bergantung pada diagnosis dan tahap perkembangan patologi. Untuk membuang tumor dengan cepat dan mengurangkan kesakitan, selesema disapu dengan luka tertutup. Sekiranya luka terbuka, maka rawatan antiseptik dilakukan dengan penggunaan pembalut kering.

Sekiranya pembengkakan adalah akibat gigitan serangga, alergi, maka ubat pemekaan ditetapkan. Antaranya:

Tetapi anda boleh mula mengambil dana tersebut hanya seperti yang diarahkan oleh doktor. Sekiranya pembengkakan setelah gigitan serangga meningkat dengan cepat, keperluan mendesak untuk pergi ke doktor.

Apabila edema adalah gejala artritis atau arthrosis, langkah pertama adalah melawat doktor yang akan menentukan sifat kerosakan sendi. Hanya selepas itu, terapi kompleks akan diresepkan, yang antara lain akan melawan edema. Prosedur rawatan akan bertujuan memerangi sumber asalnya.

Sekiranya terdapat masalah dengan organ dalaman (buah pinggang, jantung), rawatan diri tidak dibenarkan.

Sekiranya penyebab pembengkakan sendi adalah ketegangan jari yang berlebihan, anda perlu berehat dari tempat kerja, lakukan pemanasan ringan. Ini akan membantu melegakan kekejangan otot. Sekiranya perlu, anda boleh menggunakan sejuk atau menggunakan krim pemanasan, gel. Tangan perlu berada dalam kedudukan yang selesa.

Mengapa jari membengkak dan sakit?

Kehilangan kelenturan pada sendi menyebabkan banyak ketidakselesaan, menghalang pergerakan, mengganggu aktiviti yang biasa dilakukan. Artikel ini akan membantu anda memahami mengapa sendi di tangan sakit dan sendi membengkak, penyebab penyakit apa dan rawatan apa yang memerlukan penyakit tersebut.

Sekiranya anda tidak mencari sebab mengapa sendi pada jari membengkak dan mengabaikan gejala, penyakit ini akan menjadi kronik, dan ubah bentuk falang akan menjadi proses yang tidak dapat dipulihkan..

Sebab-sebabnya

Apabila jari membengkak atau sendi tangan sakit, pertama anda perlu mengetahui apa yang mencetuskan fenomena ini. Pencarian punca mesti diberi kepentingan utama pada tahap diagnostik, kerana semua langkah lain bergantung pada ini. Selalunya, jari dan sendi tangan boleh terjejas oleh keadaan berikut:

  • Artritis (reumatoid, reumatik, gout, dengan penyakit tisu penghubung sistemik).
  • Osteoartritis.
  • Kecederaan (lebam, keseleo, patah tulang).
  • Keradangan jari (penjahat).

Banyak penyakit berlaku dengan latar belakang gangguan metabolik dan metabolik dalam badan, yang mempengaruhi keadaan alat artikular. Selalunya, perubahan pada jari tangan berlaku pada orang yang melakukan kerja manual: saintis komputer, pianis, jahitan, dll. Tugas doktor adalah membezakan kemungkinan patologi untuk menetapkan satu-satunya diagnosis yang tepat.

Sekiranya jari anda sakit, maka anda perlu menunjukkan penyebab gejala ini. Ini membantu pembentukan gambaran klinikal penyakit yang lengkap..

Pencegahan

Untuk mengelakkan ini berlaku, anda harus mengelakkan situasi berbahaya di tempat kerja, memantau diet anda dan menyingkirkan berat badan berlebihan. Anda juga perlu segera menjalani diagnostik pada kecurigaan pertama penyakit sendi atau belakang, pada suhu badan dan gejala penyakit lain.

Kursus terapi bebas hanya dapat memperburuk anomali, terutamanya kerana penyebab dan gejalanya lebih dari cukup. Dan hanya pemeriksaan dan perundingan yang berkelayakan dengan pakar rheumatologi atau pakar ortopedis yang akan membantu mengelakkan komplikasi yang menyedihkan.

Sekiranya sendi lengan dan kaki mula sakit, segera buang dari diet...

Pakar Ortopedis: "Sekiranya lutut dan punggung bawah anda mula sakit, biasakanlah...

Dengan sakit pada sendi, leher atau punggung, badan mengalami kekurangan...

Tanda-tanda arthritis

Artritis mempunyai ciri-ciri yang harus diketahui oleh semua orang. Lebih-lebih lagi, orang yang melakukan kerja monoton untuk waktu yang lama paling mudah terdedah kepada patologi ini: pengetik, pengaturcara, jahitan, akauntan.

Rheumatoid

  • Kesakitan pada falang pada jari kedua tangan, sering berlaku pada waktu pagi.
  • Kemerahan dan pembengkakan sendi.
  • Kenaikan suhu tempatan.
  • Dengan perkembangan, kecacatan jari berlaku.

Reaktif

Ia berkembang selepas penyakit berjangkit - ARVI, klamidia, influenza dan jangkitan lain. Tanda:

  • Bengkak dan sakit pada satu sisi sendi.
  • Kemerahan kulit di atas sendi yang sakit.
  • Jari yang terkena panas disentuh.
  • Suhu badan meningkat.

    Osteoartritis

    Penyakit ini semakin kerap menyerang golongan muda. Ia dicirikan oleh:

  • Sakit dan bengkak terutamanya di ibu jari.
  • Disfungsi jari.
  • Pemusnahan tisu tulang rawan.
  • Ubah bentuk phalanx.

    Dengan beban berlebihan dan tekanan fizikal yang berterusan, rhizarthrosis berkembang, di mana kecacatan ibu jari berlaku.

    Pembengkakan tangan: sebab, rawatan

    Edema tangan sering disebabkan oleh penyakit jantung, hati, ginjal, dan organ dan sistem badan yang lain. Edema bukan patologi, sebagai peraturan, hilang dalam beberapa jam dan tidak dikaitkan dengan kemerosotan keadaan umum orang tersebut. Anda dapat membiasakan diri dengan penampilan bengkak berus dengan melihat foto tersebut.

    Mengapa tangan membengkak

    Anggota badan atas boleh membengkak dalam cuaca panas, dengan lama tinggal di bilik yang penuh sesak dengan sebilangan besar orang dan / atau peralatan pejabat yang bekerja (biasanya dengan latar belakang metabolisme air seseorang).

    Pembengkakan pada falang jari, telapak tangan dapat diperhatikan:

    • apabila cedera (lebam, patah tulang, luka, luka bakar, dan lain-lain);
    • sekiranya berlaku reaksi alergi (selalunya terhadap bahan kimia isi rumah, kosmetik, makanan eksotik, haiwan peliharaan boleh menyebarkan alergen);
    • sekiranya berlaku gangguan peredaran darah;
    • apabila digigit serangga.

    Edema pagi

    Penyebab bengkak tangan yang paling biasa pada waktu pagi termasuk sejumlah besar cecair yang diminum sebelum tidur, penggunaan sejumlah besar makanan tertentu (asin, asap, goreng), alkohol. Bengkak berkembang kerana fakta bahawa cairan yang digunakan tidak mempunyai masa untuk dikeluarkan dari badan dan terkumpul di tisu lembut, termasuk bahagian atas kaki.

    Apabila tangan membengkak pada waktu pagi, penyebabnya mungkin tidur dalam keadaan tidak selesa, di mana tangan dicubit oleh pakaian atau di bawah berat badan. Edema terbentuk pada anggota badan (kiri atau kanan) di mana orang itu tidur, sementara tangan yang lain tetap dalam keadaan normal.

    Faktor kehamilan dan hormon

    Pada tahap kehamilan tertentu, seorang wanita mungkin melihat sedikit pembengkakan tangan, yang diperburuk oleh tahap-tahap kemudian. Ini adalah kejadian yang agak biasa. Pembengkakan tangan semasa kehamilan biasanya disebabkan oleh perubahan hormon pada tubuh wanita dan / atau tekanan rahim yang membesar pada organ dalaman dan saluran darah.

    Pada sesetengah wanita, tangan mungkin membengkak sebelum bermulanya haid, ini juga berlaku kerana perubahan tahap hormon.

    Pertukaran pelanggaran

    Pembengkakan tangan dapat dilihat pada orang yang kelebihan berat badan dan gemuk, serta pada orang yang lapar, yang menunjukkan penurunan tajam dalam kepekatan protein dalam darah (lapar, atau edema protein).

    Sekiranya jari-jari tidak hanya membengkak, tetapi bentuknya juga berubah, ini sering menunjukkan kerusakan kelenjar tiroid..

    Penyakit

    Pembengkakan tangan yang kerap berlaku disebabkan oleh pelbagai penyakit:

    1. Penyakit sistem kardiovaskular adalah ciri pesakit tua, tetapi juga dapat dijumpai pada kanak-kanak (kecacatan jantung kongenital). Kedua-dua tangan membengkak.
    2. Neoplasma yang menyebabkan aliran keluar vena atau limfa terganggu. Sebagai peraturan, dalam kes ini, satu anggota badan membengkak..
    3. Osteochondrosis tulang belakang serviks (sindrom Oppenheim, dll.).
    4. Keradangan sendi (arthritis, arthrosis, gout).
    5. Penyakit berjangkit pada kulit dan tisu subkutan (erysipelas).

    Bagaimana pembengkakan tangan muncul?

    Selalunya, bengkak muncul pada waktu pagi. Fakta bahawa tangan membengkak, pesakit dapat melihat dengan mata kasar. Di samping itu, apabila anda menekan jari di kawasan bengkak di tempat lokasi tulang yang dicadangkan, kemurungan akan muncul, yang tidak akan segera kembali ke keadaan semula..

    Penyakit dalaman

    Bengkak dapat berkembang pada waktu pagi dan berlangsung hingga malam hari, dan tangan juga dapat membengkak pada waktu malam atau pada waktu tidur malam. Sekiranya pesakit memakai cincin, mungkin sukar atau mustahil untuk dikeluarkan dan / atau dipakai jika bengkak timbul. Dengan beberapa penyakit, bengkak mungkin tidak hilang selama beberapa hari atau beberapa minggu..

    Dengan pelbagai penyakit, pembengkakan tangan disertai dengan gejala lain:

    1. Untuk gangguan hati, pesakit mungkin mengalami pembengkakan kelopak mata pada waktu pagi..
    2. Dengan patologi buah pinggang, edema juga boleh berlaku di wajah (di bawah mata) dan di kaki.
    3. Sekiranya terdapat penyakit sistem kardiovaskular, selain anggota badan atas, bahagian bawah pesakit juga boleh membengkak, yang paling ketara apabila seseorang menanggalkan kasutnya pada waktu petang, di mana dia berjalan lama. Selain itu, acrocyanosis mungkin muncul - kuku biru, segitiga nasolabial.
    4. Dengan penyakit paru-paru, mungkin terdapat peningkatan kelenjar getah bening axillary (ia juga boleh menjadi tanda neoplasma).

    Alahan

    Sekiranya terdapat reaksi alergi, selain bengkak, seseorang mungkin mengalami ruam pada kulit, gatal-gatal, sensasi terbakar. Dengan perkembangan edema Quincke, selain kemerahan, pembengkakan kulit dan rasa gatal, pesakit mengalami kesukaran bernafas, pening, kesedaran terganggu, mual, muntah.

    Keradangan

    Dengan proses menular di tempat edema, ada kemungkinan:

    • berlakunya kesakitan;
    • peningkatan suhu badan;
    • kemerosotan kesejahteraan umum.

    Bengkak pada tangan boleh menyakitkan apabila disentuh, yang biasanya diperhatikan dengan perkembangan proses patologi terhadap latar belakang arthritis, rematik. Dengan penyakit ini, pembengkakan dapat diperhatikan selama 1,5-2 bulan.

    Trombosis saluran darah

    Dengan trombosis saluran darah, edema yang ketara disertai dengan rasa sakit yang kuat di tempat lesi. Patologi ini memerlukan langkah segera..

    Diagnostik

    Untuk membuat diagnosis, pertama sekali, ujian makmal diperlukan (ujian darah umum dan biokimia, analisis air kencing umum, ujian alergi, penentuan penanda tumor), ultrasound rongga perut, EKG. Sekiranya perlu, pemeriksaan dapat dilanjutkan dengan ahli endokrinologi, alergi, ahli kardiologi, traumatologi dan pakar lain..

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya tangan anda bengkak

    Dengan perkembangan edema fisiologi, rawatan tidak diperlukan, sudah cukup untuk menghilangkan penyebabnya. Kes-kes lain memerlukan campur tangan perubatan wajib, rawatan dilakukan oleh doktor setelah menentukan sebab yang tepat. Dalam beberapa kes, seseorang memerlukan kemasukan ke hospital (misalnya, dengan edema Quincke, perkembangannya dapat menimbulkan bahaya serius bagi kehidupan pesakit).

    Terapi ubat

    Jadual menunjukkan beberapa ubat yang boleh diresepkan untuk pembengkakan anggota badan atas..

    Dengan perkembangan patologi terhadap latar belakang reaksi alergi

    Di hadapan proses berjangkit

    Sekiranya berlaku pembengkakan kerana trauma, dengan adanya proses keradangan

    Sekiranya terdapat gangguan pada buah pinggang, pengekalan cecair di dalam badan

    Untuk mengatasi kekurangan zat tertentu dalam badan

    Sebelum menggunakan sebarang ubat dan kaedah rawatan, anda perlu berjumpa doktor, kerana pembengkakan anggota atas dapat berkembang dalam pelbagai penyakit yang memerlukan pendekatan rawatan yang berbeza.

    Pembetulan gaya hidup dan cadangan umum

    Untuk menormalkan air dan pertukaran lain, pesakit boleh menjalani latihan fisioterapi. Dianjurkan untuk melakukan senaman pada waktu pagi selama 5-10 minit, begitu juga pada waktu malam (sekurang-kurangnya 2 jam sebelum tidur).

    Juga berguna sekiranya tiada kontraindikasi adalah:

    • berjalan;
    • lari;
    • menunggang basikal;
    • berenang.

    Sekiranya tangan anda bengkak kerana pelanggaran metabolisme air, anda boleh memperbaiki keadaan orang tersebut atau mencegah munculnya edema dengan menggunakan beberapa langkah:

    • keluarkan semua objek yang dapat meremas pergelangan tangan (jam tangan, gelang, dll.), yang dapat menormalkan aliran darah di tangan;
    • jangan sekali-kali membawa beg berat di selekoh siku (bawa di lengan atau di bahu);
    • menormalkan pemakanan (menolak untuk makan terlalu asin, makanan pedas, minuman beralkohol, mungkin perlu untuk mengehadkan jumlah cecair yang diminum setiap hari);
    • elakkan minum cecair sebelum tidur (lebih baik 2-3 jam sebelum tidur);
    • ventilasi tempat tinggal dan / atau tempat kerja sekerap mungkin, terutamanya pada musim panas.

    Dengan kecenderungan untuk edema bahagian atas kaki, disarankan untuk memasukkan kefir, keju kotej, saderi, viburnum dan minuman berasaskan abu gunung, timun dalam makanan. Kesan dekongestan yang baik diperhatikan dengan pengambilan segelas jus labu setiap hari selama 1 bulan.

    Untuk mengelakkan terjadinya edema, disarankan mod kerja dan rehat yang mencukupi, mengelakkan tekanan, beban fizikal.

    Untuk mengelakkan edema dengan latar belakang reaksi alergi, kontak dengan alergen penyebab harus dielakkan, gunakan bahan kimia rumah tangga hanya dengan sarung tangan getah.

    Sebelum menggunakan sebarang ubat, anda mesti membaca dengan teliti arahan penggunaannya, yang akan mengurangkan risiko kesan buruk. Dengan perkembangan edema dengan latar belakang penggunaan ubat-ubatan, anda harus, jika boleh, berhenti menggunakannya dan berjumpa doktor..

    Kaedah tradisional untuk merawat bengkak tangan

    Untuk menghilangkan bengkak, kompres, aplikasi dengan ubat dapat digunakan. Jadi, sekiranya lebam, menggunakan kompres sejuk ke kawasan yang rosak dapat mencegah penyebaran edema dan melegakan kesakitan..

    Prosedur air

    Dengan bengkak jari, melakukan mandi kontras, serta mengunjungi tab mandi atau sauna 2 minggu sekali, dapat membantu.

    Mandi dengan garam laut boleh berkesan untuk pembengkakan. Untuk prosedur, anda perlu melarutkan garam di dalam air siap pada kadar 300 g bahan untuk mandi air (standard) penuh. Dalam kes ini, suhu air mestilah 35-37 ° С. Garam laut biasanya dapat larut dengan sendirinya (tidak perlu mengacau air).

    Phytotherapy

    Untuk menghilangkan pembengkakan ekstremitas di rumah, ubat herba boleh digunakan, tanaman ubat berikut digunakan:

    • camomile farmaseutikal;
    • calendula;
    • daun birch;
    • ekor kuda;
    • jelatang;
    • St. John's wort;
    • pasli;
    • pinggul mawar.

    Untuk rawatan edema di rumah, anda boleh menggunakan ubat tradisional yang dibuat mengikut resipi berikut:

    1. Penyerapan daun birch. Untuk menyiapkan produk, 50 g bahan mentah kering perlu dituangkan dengan 500 ml air panas, disimpan pada mandi wap selama 3-5 minit. Selepas itu, produk tersebut ditekankan selama 5-6 jam lagi, dibungkus dengan tuala. Infus diambil 0.5 cawan 3 kali sehari. Anda juga boleh mandi dengan produk ini..
    2. Infusi Rosehip. Untuk menyediakan minuman ini, anda perlu menuangkan 2 sudu besar buah ke dalam termos, tuangkan 500 ml air mendidih, biarkan sekurang-kurangnya 20 minit dan minum sebagai teh. Juga, infusi seperti itu dapat digunakan untuk mandi dan kompres yang membantu melegakan bengkak..
    3. Campurkan jus. Untuk menghilangkan bengkak, anda boleh menggunakan campuran jus lemon, wortel dan timun (masing-masing 0,5 cawan). Cecair itu harus dibahagikan kepada 3 bahagian dan diminum, dicairkan 1: 1 dengan air minuman bersih, 3 kali sehari.
    4. Penyerapan tunas pain. Sekiranya bengkak, anda boleh menggunakan ubat untuk penyediaan yang mana 1 sendok teh putik pinus dituangkan dengan 1 gelas air, didihkan, dikeluarkan dari panas dan bersikeras selama 2 jam. Ubat ini diminum sepanjang hari..

    Video

    Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

    Bengkak yang tidak menyakitkan di lengan di atas pergelangan tangan

    Tumor di lengan adalah neoplasma yang berkembang akibat pembahagian sel bermutasi yang tidak terkawal dan atipikal. Bergantung pada sifat pertumbuhan, kelaziman proses dan pembentukan metastasis, jenis tumor tangan berikut dibezakan:

    1. Neoplasma jinak yang dicirikan oleh pembentukan kapsul yang melindungi organ dan sistem bersebelahan dari pertumbuhan patologi.
    2. Neoplasma malignan adalah lesi tisu barah, semasa perkembangan yang mana ubah bentuk dan kerosakan pada tisu berdekatan berlaku dengan pembentukan metastasis.
    3. Lesi metastatik tangan berlaku kerana penyebaran sel barah dari fokus patologi utama melalui sistem pembuluh darah.

    Klasifikasi tumor jinak di lengan

    • Xanthomas

    Tumor sisi palmar dalam bentuk neoplasma yang dikemas yang naik di atas permukaan kulit sebanyak 1-3 cm. Kanser tangan semacam itu biasanya tidak menyebabkan aduan pada pesakit dan hanya jika terdapat ketidakselesaan kosmetik, pembedahan membuang tumor dilakukan..

    Ini adalah luka kongenital pada kulit tangan, yang tidak naik di atas permukaan kulit dan ditutup dengan rambut. Ahli onkologi percaya bahawa setiap tumor berpigmen dapat berkembang menjadi barah tangan atau barah kulit. Oleh itu, bintik-bintik pigmen yang terletak di kawasan geseran kulit yang berterusan mesti dibuang melalui pembedahan..

    Ini adalah neoplasma lapisan kulit yang agak jarang berlaku. Tumor di lengan terbentuk dari tisu fasial lengan dan mempunyai konsistensi yang keras. Ciri khas fibroma adalah keupayaan untuk memerah ujung saraf, yang menyebabkan serangan sakit neuralgik akut.

    Tumor pada jari sering disebabkan oleh virus papilloma dan mempunyai pertumbuhan tisu patologi yang padat dengan bentuk bulat. Ketuat tidak menyakitkan ketika disentuh, dan apabila cedera, ia mula berdarah.

    Rawatan lesi kulit ketuat terdiri daripada pemotongan neoplasma dengan kaedah pembedahan, elektromagnetik atau termal.

    Ini adalah pembengkakan yang paling biasa di tangan. Penyebab pembentukan ganglion adalah trauma akut atau aktiviti fizikal yang berlebihan. Penyakit ini bermula dengan transformasi tisu penghubung ligamen. Pertumbuhan tumor terutamanya disertai dengan sedikit kesakitan.

    Untuk rawatan ganglion tendon, pembedahan ditunjukkan, kerana kaedah rawatan konservatif (tusukan dan saliran) menyumbang kepada berulang.

    Neoplasma ini berkembang sebagai pembengkakan sendi lengan. Hygroma berasal dari tisu kapsul sendi. Tempat khusus pembentukan patologi ini adalah sendi pergelangan tangan. Tumor menampakkan diri dalam bentuk penonjolan tisu lembut bulat, berisi cecair jernih.

    Rawatan hygroma terdiri daripada menghilangkan neoplasma jinak bersama dengan tisu kapsul sendi. Setelah campur tangan pembedahan dilakukan, disarankan untuk melakukan electrocoagulation dari tempat tidur operasi untuk membentuk tisu parut, yang menangkal penyakit berulang..

    Ini adalah anomali vaskular dalam pengembangan tisu lembut. Sebilangan besar tumor di bawah lengan yang konsisten dan naungan sianotik adalah hemangioma. Peningkatan jumlah tisu patologi yang ketara menyebabkan disfungsi sendi berdekatan atau berlakunya kesakitan.

    Rawatan tumor dilakukan dengan kaedah reseksi radikal, di mana neoplasma, tisu sihat berdekatan dan kelenjar getah bening serantau dikeluarkan.

    Nama tumor ini berasal dari badan glomus - anastomosis arteri-vena. Neoplasma asal vaskular ini terutamanya mempengaruhi kawasan lengan bawah dan dicirikan oleh sindrom kesakitan yang sengit. Rawatan penyakit ini dilakukan secara eksklusif melalui pembedahan, kerana tumor glomus memiliki kemampuan tinggi untuk merosot menjadi bentuk ganas.

    Tumor ganas tangan

    Lesi barah primer pada kulit tangan praktikal tidak dijumpai, kecuali dorsum tangan. Pada permulaan penyakit ini, pesakit mendapati penebalan kulit nodular, yang mengalami ulserat dan berdarah dari masa ke masa..

    Terapi barah kulit didasarkan pada penghapusan tisu ganas dengan hati-hati bersama dengan struktur sihat dan kelenjar getah bening yang berdekatan.

    Ini adalah lesi malignan tulang lengan, yang didiagnosis mengikut:

    1. Pemeriksaan visual (ubah bentuk tisu keras, pembengkakan kulit).
    2. Sejarah perubatan (kesakitan yang teruk, penurunan berat badan).
    3. Pemeriksaan sinar-X (fokus percambahan tisu tulang atipikal).

    Rawatan tumor tulang dilakukan dengan kaedah gabungan, yang terdiri dalam melakukan pembedahan dan kemoterapi.

    Punca pembentukan tumor ini adalah tisu penghubung saluran darah. Tanda-tanda penyakit ini adalah bintik-bintik gelap pada kulit tangan. Selalunya, angiosarcoma Kaposi membentuk metastasis pada organ dan sistem yang jauh. Prognosis penyakit ini tidak menguntungkan. Terapi neoplasma dijalankan dengan persiapan arsenik.

    Pergelangan tangan adalah bahagian tangan yang menghubungkan tulang lengan bawah (ulna dan jari-jari) ke tulang metacarpal (lima tulang tubular tangan, dalam bentuk sinar yang memanjang dari pergelangan tangan). Keadaan di mana pergelangan tangan kiri atau kanan membengkak dengan ketara mengurangkan kualiti hidup, mengurangkan prestasi. Bengkak di pergelangan tangan bukanlah penyakit bebas, tetapi gejala yang menunjukkan kemungkinan proses patologi dalam badan.

    Punca pembengkakan pergelangan tangan

    Sindrom terowong karpal

    Pembengkakan pergelangan tangan boleh berlaku akibat pemampatan saraf tengah, antara tendon otot dan tulang pergelangan tangan - sindrom carpal tunnel.

    • Sakit yang ketara;
    • Mati rasa di jari;
    • Kesemutan;
    • Lenturan tangan yang lemah.

    Dalam kebanyakan kes, penyakit ini berlaku pada wanita berusia lebih dari 40 tahun. Juga, sindrom ini dianggap sebagai penyakit pekerjaan. Ia menampakkan diri pada orang yang melakukan pergerakan pemanjangan fleksi monoton setiap hari dengan berus (pemain piano, pengaturcara, pemain drum).

    Terdapat beberapa pencetus sindrom terowong karpal:

    1. Berat badan berlebihan;
    2. Artritis;
    3. Gout;
    4. Alkoholisme;
    5. Pelbagai kecederaan di pergelangan tangan;
    6. Gangguan kelenjar tiroid;
    7. Diabetes.

    Rawatan konservatif terdiri dari melegakan simptom sakit utama dengan bantuan ubat penahan sakit dan ubat anti-radang (Nimesil, Diclofenac, Ibuprofen). Ia juga diresepkan untuk memperbaiki sendi pergelangan tangan dengan orthosis pada waktu malam. Sebaiknya ubah aktiviti profesional jika dikaitkan dengan pergerakan pemanjangan lenturan monoton berus. Semasa fasa akut penyakit ini, pastikan seluruh anggota badan terjejas. Sekiranya kaedah rawatan konservatif tidak memberikan hasil yang diinginkan, maka doktor yang hadir boleh memutuskan untuk melakukan operasi pembedahan..

    Artritis reumatoid

    Kemungkinan pembengkakan pergelangan tangan disebabkan oleh rheumatoid arthritis..

    Keradangan sendi pergelangan tangan berlaku dalam 3 peringkat:

    1. Bengkak disertai dengan rasa sakit, demam tempatan, perubahan warna kulit (kemerahan);
    2. Akibat pembahagian sel yang cepat, membran sinovial sendi menjadi menebal;
    3. Sel-sel yang meradang menghasilkan enzim yang merosakkan tulang dan tulang rawan. Hasilnya adalah ubah bentuk sendi yang meradang, kehilangan prestasi lengkap atau separa.

    Kekakuan pagi adalah ciri khas arthritis rheumatoid. Terdapat juga kemerosotan dalam keadaan umum, kemungkinan peningkatan suhu badan. Dalam kebanyakan kes, keradangan sendi berlaku secara simetri pada kedua-dua anggota badan..

    Permulaan terapi untuk pergelangan tangan yang bengkak adalah menggunakan ubat anti-radang bukan steroid untuk melegakan gejala utama. Rawatan lebih lanjut ditetapkan oleh doktor yang hadir, berdasarkan keputusan ujian yang diperoleh.

    Edema separa di pergelangan tangan kanan (sekiranya orang itu tangan kanan) atau kiri (ketika orang itu tangan kiri) mungkin disebabkan oleh pembentukan seperti tumor - hygroma. Ini adalah pengumpulan cecair serous yang dicampur dengan lendir atau fibrin.

    1. Pada permulaan manifestasi penyakit ini, sensasi menyakitkan sama sekali tidak ada;
    2. Neoplasma agak padat, tetapi elastik;
    3. Cecair kelihatan di dalam;
    4. Diameter formasi boleh mencapai 5 cm, yang memberikan ketidakselesaan yang ketara.

    Berisiko adalah: orang yang aktiviti profesionalnya dikaitkan dengan kerja mekanikal monoton; atlet yang tangannya mengalami senaman fizikal yang hebat (tenis, golf). Juga, pelbagai kecederaan anggota badan dan keturunan adalah faktor yang memprovokasi.

    Rawatan hygroma

    Pergelangan tangan bengkak, apa yang perlu dilakukan dengan penyakit ini?

    Rawatan konservatif dalam 95% kes tidak memberikan hasil yang diinginkan. Kaedah utama adalah kaedah pembedahan. Ia terdiri daripada pengecualian lengkap kapsul. Dalam kebanyakan kes, operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dan tidak lebih dari 30 minit.

    Tenosynovitis

    Pembengkakan pergelangan tangan boleh menjadi gejala keadaan keradangan seperti tendovaginitis. Ia timbul sebagai akibat dari terlalu banyak latihan dan mikrotraumatik tangan (pemain piano, pemuat, pemain ski, pemain tenis). Ia juga berpunca dari pemindahan jangkitan dari fokus bernanah. Kadang kala ia berkembang akibat penyakit berjangkit (tuberkulosis, gonorea). Secara semula jadi, proses ini dibahagikan kepada: serous, serous-fibrinous, purulent.

    Gejala tendovaginitis

    1. Permulaan tiba-tiba dan permulaan edema yang menyakitkan.
    2. Kesukaran menggerakkan jari.
    3. Penyebaran bengkak, dari tangan ke lengan bawah.
    4. Sekiranya berlaku keradangan purulen, kenaikan suhu badan yang cepat, kemerosotan keadaan umum.

    Terapi sangat bergantung pada etiologi penyakit ini. Dengan tendovaginitis berjangkit, ubat antibakteria diresepkan. Sekiranya proses purulen, diperlukan campur tangan pembedahan segera. Tendovaginitis aseptik (profesional) dirawat dengan ubat anti-radang, keadaan rehat, fiksasi anggota badan yang terkena dengan serpihan. Selepas penyingkiran keadaan akut, doktor yang hadir menetapkan latihan terapeutik dan prosedur fisioterapi.

    Alasan bahawa tangan di pergelangan tangan bengkak boleh menjadi kecederaan yang agak dangkal. Seperti keseleo, kehelan, atau patah tulang.

    Keseleo adalah jenis kecederaan pergelangan tangan yang paling biasa. Ini adalah hasil tekanan pada sendi, di mana daya tegangan melebihi keanjalan tisu. Sekiranya beban melebihi had elastik dengan ketara, maka pecah ligamen berlaku..

    Gejala keseleo atau pecahnya ligamen:

    • Sakit yang ketara;
    • Hematoma;
    • Bengkak;
    • Mungkin peningkatan suhu badan.

    Pertolongan cemas untuk ligamen yang rosak

    • Memastikan rehat anggota badan yang cedera;
    • Sapukan kompres sejuk untuk membantu mengurangkan bengkak dan kesakitan;
    • Tidak terlalu ketat, betulkan lengan anda dengan pembalut atau pembalut elastik.

    Setelah memberikan pertolongan cemas, pastikan anda berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan selanjutnya..

    Terdapat banyak sebab mengapa pergelangan tangan boleh membengkak. Tetapi sebahagian besarnya, jika anda tidak segera berjumpa pakar dan tidak memulakan rawatan yang mencukupi, semua penyakit ini boleh menjadi kronik. Dan dalam keadaan terburuk - menyebabkan hilangnya prestasi sebahagian atau keseluruhan. Jangan ubat sendiri! Jaga kesihatan diri dan kesihatan anda.

    Permulaan gejala seperti pembengkakan dan sakit di lengan, kita, sebagai peraturan, selalunya tidak dapat dikaitkan dengan penyakit tertentu, kerana dalam kebanyakan kes, sensasi bengkak dan menyakitkan seperti itu terjadi tanpa alasan yang jelas. Namun, pada hakikatnya, di sebalik kenyataan ini, berlakunya gejala seperti ini sering menunjukkan adanya pelbagai patologi dan penyakit, yang seterusnya boleh menjadi sangat berbahaya bagi kesihatan kita. Jadi mengapa tangan boleh sakit dan membengkak? Dalam artikel ini, kami akan menjawab soalan ini kepada anda..

    Mengapa tangan membengkak dan sakit: sebab

    Seperti yang telah kita katakan, tangan dapat membengkak dan sakit akibat adanya pelbagai penyakit dan patologi, namun, dalam beberapa kes, kejadian gejala tersebut disebabkan oleh faktor fisiologi yang tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan kita. Sehubungan dengan itu, sebab-sebab yang menyebabkan kita bimbang tentang sensasi bengkak dan sakit di tangan boleh dibahagikan secara bersyarat kepada dua kumpulan: fisiologi dan patologi. Seterusnya, kami akan memberitahu anda dengan lebih terperinci mengenai dua sebab ini..

    Dengan aktiviti fizikal yang kuat, tangan kita mengalami beban tertentu, selepas itu berlakunya gejala seperti bengkak dan sakit di tangan adalah fenomena semula jadi. Sebagai peraturan, atlet dan orang yang terlibat dalam kerja keras fizikal paling sering menghadapi fenomena seperti itu - jenis aktiviti inilah yang melibatkan beban besar pada otot lengan. Sebagai peraturan, bengkak dan rasa sakit di tangan hilang dalam masa yang singkat;

    Sekiranya terdapat pengambilan makanan salai, goreng, berlemak dan masin yang kerap, serta penyalahgunaan minuman beralkohol yang berlebihan, tubuh kita, berusaha mengurangkan kepekatan produk "berbahaya" dalam tisu, menyimpan cecair di dalamnya, yang seterusnya menyebabkan pembentukan bengkak dan pembengkakan pada tangan. Perlu diingat bahawa dengan diet yang tidak betul, bukan sahaja tangan kita terkena bengkak, tetapi juga bahagian badan yang lain - kelopak mata dan wajah khususnya, serta kaki;

    Kehamilan dan perubahan hormon dalam badan.

    Sebagai peraturan, pembengkakan seperti itu muncul pada separuh kedua kehamilan; Mengenai sifat permulaan pembengkakan tangan dalam kes ini, perlu diperhatikan bahawa fenomena semacam itu cukup semula jadi, yang pada gilirannya disebabkan oleh perubahan hormon tertentu yang terjadi pada tubuh wanita. Bagi setiap wanita dalam kedudukan, gejala serupa menampakkan diri dengan caranya sendiri, itulah sebabnya mustahil untuk mengatakan secara pasti bagaimana ia berlaku, tetapi dapat diperhatikan bahawa pembengkakan di tangan semasa kehamilan dianggap sebagai norma dalam kes berikut:

    jika mereka simetri pada kedua tangan;

    jika simptom yang serupa hilang dengan sendirinya dalam masa sesingkat mungkin;

    jika pembengkakan tangan tidak disertai dengan gejala "tambahan": penurunan atau peningkatan tekanan darah, migrain, kelemahan umum, dan sebagainya;

    Sebagai tambahan kepada faktor-faktor di atas, kejadian bengkak dan rasa sakit di tangan juga dapat dipicu oleh pendedahan badan dan tangan yang berpanjangan, khususnya dalam posisi yang tidak selesa, dan juga jika tidak ada rehat yang tepat.

    Pelbagai kecederaan tangan.

    Sebagai peraturan, jika terdapat kecederaan apa pun - jika terjadi kehelan, lebam, keseleo, dan lain-lain - selain rasa sakit dan bengkak, kemerahan dan sianosis juga muncul di tempat kecederaan. Biasanya semua gejala ini hilang setelah beberapa hari. Sekiranya sensasi dan pembengkakan yang menyakitkan tidak hilang, maka dalam keadaan ini disarankan untuk menghubungi pakar yang sesuai, iaitu dengan pakar traumatologi, yang, setelah memeriksa dan menjalani sinar-X, akan dapat membuat diagnosis dan menetapkan rawatan;

    Permulaan bengkak adalah manifestasi reaksi alergi yang paling biasa, yang seterusnya boleh berlaku kerana pelbagai sebab: gigitan serangga, penggunaan ubat apa pun, atau penggunaan produk makanan tertentu - semua ini boleh menyebabkan bengkak bukan hanya di tangan, tetapi dan pada bahagian badan yang lain. Mengenai bengkak secara langsung di tangan, kejadiannya dapat disebabkan oleh pengambilan agen hormon (glukokortikoid, estrogen), serta pengambilan ubat vasodilator;

    Pelbagai penyakit buah pinggang.

    Sekiranya terdapat patologi buah pinggang, gejala seperti bengkak dan sakit di tangan adalah salah satu yang pertama, dan menunjukkan kemungkinan masalah yang berkaitan dengan sistem kencing. Jadi apa masalah yang kita bincangkan? Patologi seperti pielonefritis, urolithiasis dan kegagalan buah pinggang selalu disertai dengan pengekalan cecair di tisu, yang seterusnya ditunjukkan oleh gejala seperti pembengkakan tangan;

    Pelbagai penyakit tulang.

    Selalunya, pesakit mencatat pembengkakan dan sensasi yang menyakitkan tidak di seluruh lengan, tetapi secara khusus di satu tempat, iaitu pada sendi tertentu, yang seterusnya menunjukkan adanya penyakit tulang, yang merangkumi patologi seperti osteomielitis, arthrosis, gout, bursitis dan diagnosis lain.

    Jadi, sebagai contoh, salah satu yang paling berbahaya di atas adalah penyakit seperti osteomielitis, intinya adalah luka berjangkit pada tisu tulang. Dengan osteomielitis, sendi tangan sangat bengkak dan pesakit juga mengalami sensasi kesakitan yang sangat kuat pada sendi itu sendiri. Peningkatan suhu badan, menggigil yang teruk, kelemahan umum dan malaise adalah gejala lain dari penyakit ini..

    Dengan penyakit tulang seperti arthrosis, bukan hanya sendi lengan yang rosak, tetapi juga tisu tulang rawan, phalanges dan pergelangan tangan. Pada masa yang sama, sendi itu sendiri sangat sakit dan bengkak. Sekiranya penyakit ini berada pada tahap yang lebih maju, maka dalam keadaan ini kita sudah membincangkan diagnosis seperti arthritis; dengan patologi ini, sendi juga menjadi sangat meradang, sakit dan membengkak, yang seterusnya menyebabkan ubah bentuknya.

    Sekiranya anda mempunyai masalah metabolik, gejala seperti sakit dan bengkak di tangan anda mungkin menunjukkan keadaan perubatan seperti bursitis. Dengan patologi ini, jari dan sendi membengkak dan sakit, yang seterusnya berlaku kerana pemendapan garam asid urik di dalamnya. Harus diingat bahawa penyakit ini diperparah setiap kali pesakit memakan makanan yang mengandung sejumlah besar purin (daging, ikan, teh, kopi, koko, keju, dll.), Serta minuman beralkohol;

    Pelbagai gangguan vaskular.

    Seperti yang telah kita ketahui, dalam kebanyakan kes, pembengkakan tangan terjadi akibat genangan cairan, yang pada gilirannya mungkin disebabkan oleh adanya gangguan peredaran darah. Apa yang boleh menjadi alasan berlakunya pelanggaran tersebut? Sebenarnya, terdapat beberapa patologi berbahaya yang ditunjukkan oleh gejala seperti sakit dan bengkak di tangan..

    Oleh itu, sebagai contoh, hanya sedikit orang yang mengetahui bahawa ketidakselesaan, kesakitan dan pembengkakan, yang berlaku terutamanya di tangan kiri, menunjukkan banyak patologi jantung. Perlu diingat juga bahawa sindrom kesakitan seperti ini adalah satu-satunya gejala yang menunjukkan masalah di kawasan ini. Itulah sebabnya, sekiranya terdapat rasa sakit, ketidakselesaan, dan pembengkakan di tangan kiri tanpa alasan yang jelas, disarankan agar anda menghubungi pakar yang sesuai tanpa gagal menjalani pemeriksaan yang diperlukan..

    Bahaya lain yang menular, yang juga ditunjukkan oleh semua gejala di atas, adalah infark miokard. Perlu diperhatikan bahawa patologi seperti itu sering membuat dirinya merasa hanya dengan gejala ini, dan faktor seperti sakit di hati tidak mengganggu pesakit. sebagai tambahan kepada rasa sakit dan mati rasa di lengan kiri, infark miokard juga ditunjukkan dengan berpeluh yang meningkat dan sejuk dan pening yang teruk, yang boleh menyebabkan kehilangan kesedaran. Sekiranya terdapat semua gejala di atas, adalah mustahak untuk memanggil ambulans, kerana ini adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan nyawa seseorang.

    Tangan bengkak: cara menghilangkan

    Seperti yang telah kita katakan, gejala seperti pembengkakan dan sakit di tangan boleh menjadi akibat daripada adanya banyak penyakit, yang pada gilirannya sangat berbahaya bagi kita, oleh sebab itu, jika terdapat sensasi yang menyakitkan di tangan dan pembengkakannya, perlu menghubungi institusi perubatan. menjalani pemeriksaan dan menetapkan rawatan yang mencukupi.

    Sekiranya timbulnya rasa sakit dan bengkak berlaku dengan alasan yang tidak berkaitan dengan patologi dan penyakit, maka dalam keadaan ini tubuh akan berusaha mengatasi masalah seperti itu sendiri. Terdapat beberapa langkah untuk membantu anda mempercepat proses "pemulihan", termasuk yang berikut:

    mandi atau mandi kontras;

    teh herba dan teh herba.

    Sekiranya sensasi dan pembengkakan yang menyakitkan berlaku semasa kehamilan, maka dalam keadaan ini adalah perlu untuk berunding dengan doktor anda yang akan mengesyorkan langkah-langkah untuk menghilangkan gejala seperti itu, yang seterusnya akan menghilangkan semua kemungkinan risiko bagi ibu dan anak yang belum lahir..

    Sekiranya gejala di atas adalah akibat daripada pemakanan yang tidak betul, maka dalam keadaan ini dianjurkan untuk memasukkan dalam makanan harian anda sejumlah besar air yang disucikan, yang mempunyai sifat "membersihkan" sendi garam yang terkumpul di dalamnya.

    Ramai orang cuba menghilangkan pembengkakan tangan dengan menggunakan pelbagai ubat diuretik, namun kaedah ini tidak selalu memberikan hasil yang positif. Dan kenyataannya adalah bahawa kebanyakan diuretik mempunyai banyak kesan sampingan yang berbeza, dan oleh itu keadaan anda hanya boleh bertambah buruk. Itulah sebabnya pengambilan ubat sedemikian hanya boleh dilakukan dengan persetujuan pakar..

    Sekiranya tangan membengkak dan sakit kerana patologi organ dalaman, maka dalam keadaan ini tidak mungkin untuk menghilangkan gejala “sampingan” tanpa merawat penyakit yang mendasari. Itulah sebabnya mengapa perlu menghubungi institusi perubatan untuk mendapatkan bantuan yang berkelayakan. Dan ingat bahawa gejala seperti bengkak dan sakit di tangan boleh menjadi tanda pertama patologi yang sangat serius, yang seterusnya boleh menimbulkan ancaman kepada kesihatan anda, jadi jangan mengabaikan "manifestasi" penyakit berbahaya - anda perlu berjumpa pakar untuk pemeriksaan dan pelantikan rawatan yang mencukupi.