Arthrosis lutut - adakah mungkin bermain sukan?

Trauma

Diagnosis arthrosis sendi lutut dirasakan oleh banyak orang sebagai keperluan untuk membatasi aktiviti fizikal agar tidak mengalami tekanan pada lutut. Walau bagaimanapun, diketahui bahawa pertumbuhan tisu tulang rawan disebabkan oleh faktor mekanikal. Tisu tulang rawan mempunyai sifat reparatif yang diaktifkan oleh tekanan yang mencukupi dari permukaan artikular. Bukan kerana mereka mengatakan bahawa pergerakan adalah kehidupan.

Adakah mungkin bermain sukan dengan arthrosis sendi lutut?

Dalam keadaan ini, satu-satunya pilihan yang tepat adalah aktiviti fizikal yang sederhana, kerana banyak latihan bukan sahaja tidak berbahaya untuk arthrosis, tetapi juga akan membawa manfaat yang besar dalam merawat penyakit ini. Jangan lupa bahawa salah satu komponen penting dalam rawatan patologi artikular adalah latihan fisioterapi.

Latihan sebegini membantu menghilangkan rasa sakit, kekakuan, memperluas jangkauan gerakan, termasuk membantu memulihkan tisu tulang rawan.

Sukan individu juga tidak dikontraindikasikan pada osteoartritis lutut. Anda boleh bermain ski, berenang, bermain barisan, bermain golf, ping pong. Pada masa yang sama, tidak ada peningkatan tekanan pada sendi dan bahaya perkembangan penyakit. Oleh itu, tidak boleh dikatakan bahawa sukan dan arthrosis yang cacat adalah konsep yang tidak sesuai.!

Apa latihan fizikal yang boleh anda lakukan di rumah?

Untuk kesihatan sendi dan pemulihan fungsinya, disarankan untuk melakukan latihan fisioterapi. Kelas seperti itu tidak memerlukan banyak masa dan usaha, dan juga tidak mahal dari segi kewangan. Bergantung pada tahap penyakit, doktor akan mengesyorkan latihan tertentu..

Berjalan dengan arthrosis

Kebanyakan ortopedis hampir sebulat suara: berjalan kaki berguna untuk osteoartritis sendi lutut. Ia bukan sahaja mempunyai efek profilaksis, mencegah timbulnya penyakit, tetapi juga merupakan ubat yang baik. Semasa berjalan, sejumlah perubahan positif berlaku di badan:

  • Meningkatkan peredaran darah berkat kerja sistem pernafasan dan kardiovaskular - dan, oleh itu, peningkatan penghantaran nutrien ke tulang rawan dan tisu tulang.
  • Meningkatkan nada otot bekerja.
  • Menguatkan alat ligamen sendi.
  • Kehilangan kekakuan.
  • Perluasan jangkauan pergerakan.

Tetapi aktiviti biasa seperti berjalan mempunyai batasannya. Harus diingat bahawa dengan osteoartritis lutut 2-3 darjah, perjalanan panjang, pelancongan, bahkan perjalanan biasa dengan beg dari kedai boleh menjadi sukar. Walaupun beban pada sendi lutut jauh lebih sedikit daripada ketika berlari, seseorang tidak boleh mengabaikan langkah keselamatan, membebani sendi yang sakit. Berjalan kaki dengan berjalan kaki adalah pilihan terbaik untuk osteoartritis sendi lutut.

Berlari dan arthrosis sendi lutut

Telah diketahui bahawa ketika berlari, beban pada lutut meningkat lebih dari lima kali ganda berbanding keadaan normal. Oleh itu, walaupun berlatarbelakangkan aspek positif (peningkatan peredaran darah, percepatan proses metabolik umum dan tempatan), terlalu banyak alat artikular mempunyai kesan yang jauh lebih negatif. Ini boleh menyebabkan pemusnahan rawan yang dipercepat dan perkembangan penyakit ini..

Jangan terlibat dalam sukan aktif berikut, termasuk berlari:

  • Bola Sepak.
  • Tenis.
  • Hoki.
  • Bola keranjang.
  • Bola Tampar.
  • Badminton.
  • Berski.

Doktor dengan tegas mengatakan bahawa berlari dikontraindikasikan pada arthrosis tahap kedua sendi lutut. Walaupun dengan perubahan awal pada sendi, faedah berlari tidak disokong oleh semua orang. Hanya jangka pendek yang boleh dicadangkan. Bagaimanapun, anda mesti berunding dengan doktor anda untuk menilai nisbah faedah-risiko. Untuk menjalankan atau tidak dengan arthrosis sendi lutut - hanya pakar yang berkelayakan yang akan memutuskan, setelah mempertimbangkan semua kebaikan dan keburukan setiap kes tertentu.

Adakah mungkin untuk berjongkok dengan arthrosis sendi lutut?

Anda juga harus berhati-hati dengan squats. Ramai doktor untuk osteoartritis lutut sama sekali tidak mengesyorkannya, sementara yang lain - untuk menghadkan seberapa banyak yang mungkin, cuba pastikan syarat berikut dipenuhi:

  • Lakukan jongkok sedemikian rupa sehingga anda tidak dapat menekuk lutut sepenuhnya. Dalam kes ini, beban pada sendi kurang..
  • Sekiranya jongkok belum dianjurkan, maka anda boleh melakukan latihan berikut: berbaring di punggung dan tidak mengangkatnya dari lantai, bengkokkan lutut, cuba tarik tumit ke punggung.
  • Adalah baik untuk melakukan squats untuk arthrosis lutut di dalam air, kerana beban pada sendi menjadi kurang.

Perlu diingat bahawa jongkok yang tidak betul, walaupun pada orang yang sihat, dapat menyebabkan perkembangan arthrosis sendi lutut lebih lanjut. Oleh itu, anda harus melakukan latihan mengikut cadangan perubatan..

Berenang dengan arthrosis lutut

Berenang adalah rawatan serbaguna yang sangat baik untuk banyak penyakit sistem muskuloskeletal. Berada di dalam air, tubuh mengalami tekanan yang lebih sedikit pada sendi kerana penurunan berat badan. Berenang berguna pada usia berapa pun dan untuk patologi artikular, termasuk arthrosis sendi lutut. Dalam kes ini, sendi yang terjejas dibongkar, otot-otot mengendur, dan pergerakan menjadi lancar, tidak tajam.

Jangkauan latihan di air meningkat apabila anggota badan mengalami daya tahan yang lebih sedikit. Menjadi mungkin untuk memperkuat struktur yang bertanggungjawab untuk menstabilkan lutut. Ini termasuk:

  • Quadriceps femoris dan tendon.
  • Otot betis dan tendonnya.
  • Ligamen lateral medial dan lateral.
  • Ligamen cruciate posterior.

Gaya dan cara berenang berbeza bergantung pada sendi yang terjejas. Dengan osteoartritis lutut, anda boleh berenang dengan gaya gaya dada, dan juga gaya bebas di dada atau belakang. Sekiranya teknik berenang menderita, maka pertama sekali latihan pergerakan di air di sebelah ditunjukkan.

Anda boleh berenang bukan hanya di kolam renang, tetapi juga di perairan terbuka.

Ia sangat berguna untuk arthrosis berada di air laut, kerana berat badan dalam hal ini menjadi lebih sedikit, dan garam mineral mempunyai kesan positif tambahan.

Tisu sendi menyerap komponen semula jadi yang diperlukan, trofisme dan peredaran darahnya bertambah baik. Selain itu, dalam konteks perawatan spa, mandi lumpur juga berguna, yang juga menyumbang untuk memunggah sendi dan membekalkan tulang rawan dan tisu tulang dengan bahan berguna..

Berenang bukan sahaja dapat memberikan pemulihan yang lebih cepat, tetapi juga membantu mencegah arthrosis lutut pada orang yang berisiko meningkat. Ini adalah langkah pencegahan yang sangat baik dan peluang yang baik untuk sentiasa dalam keadaan sihat..

Basikal senaman untuk arthrosis sendi lutut

Fisioterapi untuk osteoartritis merangkumi pelbagai latihan gimnastik. Rawatan arthrosis sendi lutut adalah individu: prosedur gimnastik yang ditunjukkan kepada satu pesakit mungkin tidak sesuai untuk pesakit lain. Oleh itu, semua pergerakan menggunakan simulator dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor dan sesuai dengan cadangannya..

Seperti yang sudah diketahui, sendi mesti tertekan untuk berfungsi normal..

Latihan yang mencukupi melambatkan kerosakan tulang rawan dan meningkatkan pergerakan lutut.

Walau bagaimanapun, dengan menggunakan kaedah sedemikian dengan tidak betul, anda boleh mencapai kesan sebaliknya - pecutan pemusnahan tulang rawan.

Gunakan basikal pegun dengan berhati-hati, ingat perkara berikut:

  • Ketegangan yang dialami oleh sendi lutut semasa bersenam sering tidak mencukupi.
  • Anda hanya boleh melakukannya dengan beban minimum.
  • Anda boleh mengganti simulator menggunakan latihan "basikal": berbaring di punggung, melakukan pergerakan seperti ketika menaiki pengangkutan jenis ini.

Menurut banyak traumatologi ortopedik, perlu untuk merawat arthrosis lutut menggunakan treadmill dan basikal senaman secara selektif agar tidak membahayakan pesakit..

Yoga untuk osteoartritis lutut

Pilihan terbaik untuk pesakit dengan arthrosis sendi lutut adalah latihan yoga. Menurut pandangan oriental, arthrosis adalah penyebab peredaran aliran tenaga yang tidak betul di dalam badan. Menurut Ayurveda, pelbagai latihan yoga dianjurkan untuk merawat penyakit ini, bergantung pada jenisnya. Terdapat tiga jenis penyakit:

  • Arthrosis jenis Vata - sakit berdenyut, memancar ke kawasan jiran, meningkat dalam keadaan sejuk dan penurunan kehangatan, keretakan dan kerutan pada sendi adalah ciri. Orang-orang jenis ini gugup, bersemangat, menderita ketakutan yang tidak masuk akal..
  • Arthrosis jenis Pitt - dimanifestasikan oleh rasa sakit yang teruk, yang meningkat dalam kehangatan dan berlalu ketika sejuk, pembengkakan kawasan periartikular, peningkatan suhu badan. Selain itu risau akan cirit-birit dan berpeluh.
  • Arthrosis jenis Kapha - kesakitan hampir berterusan, bertambah buruk ketika rehat, di bilik lembap, tetapi berhenti bergerak. Disifatkan oleh pembengkakan kulit yang ketara di sekitar sendi.

Anda boleh melakukan yoga tanpa rasa takut akan mencederakan lutut anda, kerana pergerakan dilakukan dengan lancar, kekejangan otot dihilangkan, mereka akan memanaskan dengan lembut, dan nada kembali. Tidak ada beban sendi yang berlebihan, dan oleh itu, tidak ada trauma pada tisu tulang rawan. Dan yang paling penting, yoga memberi perhatian kepada teknik pernafasan yang betul, berkat tisu yang dipenuhi dengan oksigen.

Dengan arthrosis lutut jenis Watt, elemen yoga sesuai yang akan mengurangkan keradangan dan kesakitan:

  • "Selekoh ke hadapan".
  • "Maha Mudra".
  • "Lutut ke dada".

Sekiranya arthrosis jenis Pitta ada, maka menurut Ayurveda yoga dapat membantu latihan berikut:

  • "Belalang".
  • "Kepala lembu".
  • "Salam ke Bulan".
  • "Bawang".
  • "Bot".
  • "Unta".

Sekiranya pesakit menderita arthrosis jenis Kapha, maka yoga mengesyorkan melakukan asana berikut:

  • "Pokok".
  • "Selekoh ke hadapan".
  • "Memusingkan belakang".
  • "Segitiga".

Pergerakan yoga harus lancar dan lembut. Kejadian kesakitan atau sensasi tidak menyenangkan yang lain menunjukkan senaman yang tidak betul. Hanya mempercayai tenaga pengajar yang cekap dan berpengalaman.

Osteoartritis lutut, tentu saja, mengenakan sekatan tertentu pada aktiviti fizikal pesakit. Kemungkinan besar, arthrosis dan sukan besar tidak lagi digabungkan. Walaupun demikian, sukan tertentu boleh dan harus dianggap sebagai alat yang berkesan dalam memerangi penyakit ini..

Aktiviti sukan untuk arthrosis sendi lutut

Adakah mungkin berjalan dengan arthrosis sendi lutut? Sukan mana yang akan membantu anda kekal sihat dan mana yang harus dielakkan? Pesakit dengan arthrosis perlu mengurangkan tekanan pada sendi yang terjejas.

Gabungan arthrosis dan sukan

Telah diketahui bahawa aktiviti fizikal baik untuk tubuh manusia. Sukan untuk arthrosis sendi lutut (gonarthrosis) adalah perlu. Walau bagaimanapun, anda mesti mengelakkan beban kuasa. Di samping itu, jika latihan itu menyakitkan, mereka mesti dibuang..

Oleh itu, menurut doktor, sukan yang paling sesuai untuk gonarthrosis adalah:

  • berjalan dengan tenang;
  • sebuah basikal;
  • bermain ski;
  • berenang.

Berjalan dengan jarak yang tenang untuk jarak pendek memberi kesan positif. Semasa berjalan, otot dikuatkan dan sendi dikembangkan. Berjalan berguna, kerana tidak ada beban tambahan dalam prosesnya, kerja semua sistem tubuh utama (pernafasan, kardiovaskular, metabolisme) dinormalisasi.

Tempoh berjalan mesti ditentukan oleh doktor. Pesakit perlu ingat peraturan asas:

  • berjalan kaki mesti menyenangkan, tidak meletihkan;
  • untuk mendapatkan hasilnya, anda perlu berjalan kaki setiap hari;
  • kasut semestinya selesa;
  • anda secara beransur-ansur dapat meningkatkan masa berjalan kaki, tetapi hanya dengan izin doktor;
  • jika ada kesakitan, anda perlu berehat sebentar.

Sekiranya gonarthrosis tidak terlalu maju, anda boleh memilih basikal senaman. Sekiranya tidak dapat bersenam di simulator, anda boleh menggunakan basikal biasa. Tetapi, menurut doktor, basikal latihan inilah yang memberikan pergerakan dengan amplitud yang sama yang diperlukan oleh pesakit. Perjalanan seperti itu tidak mencederakan tisu tulang rawan, sebaliknya, ia mendorong pergerakan sendi dan menormalkan peredaran darah di bahagian bawah kaki..

Semasa menunggang basikal biasa, anda perlu memilih jalan anda dengan berhati-hati. Jangan menunggang di kawasan berbukit atau kawasan desa. Ini boleh menyebabkan mikrotraumas pada sendi, kerana keadaan pesakit akan bertambah buruk.

Berenang dengan arthrosis sendi lutut adalah sukan yang optimum. Ia digunakan untuk pencegahan dan rawatan penyakit dari sistem muskuloskeletal. Anda boleh berenang walaupun dengan bentuk patologi yang paling teruk. Berenang melonggarkan otot dan melegakan kesakitan pada sendi yang terjejas. Tidak ada beban pada sistem muskuloskeletal, pada masa yang sama otot dan ligamen diperkuat.

Air menjadikannya lebih mudah untuk bersenam untuk kesakitan yang teruk. Sekiranya latihan fisioterapi di gim disertai dengan rasa sakit, kelas harus dipindahkan ke kolam renang.

Berenang membantu menurunkan berat badan, yang sering diperhatikan pada pesakit dengan patologi sendi, kerana ini adalah salah satu penyebab gangguan tersebut. Anda boleh berenang di sungai, tasik, laut atau kolam renang.

Berenang adalah sukan yang unik kerana tidak mempunyai kontraindikasi. Hanya sekiranya berlaku penyakit berjangkit, kelas harus dihentikan sehingga pemulihan sepenuhnya.

Aktiviti musim sejuk

Pada musim sejuk, anda boleh menikmati bermain ski. Tidak banyak orang tahu, tetapi bermain ski dengan arthrosis pada bahagian bawah kaki jauh lebih berguna daripada berjalan kaki, kerana beban pada sendi adalah minimum.

Bermain ski hanya ditunjukkan untuk pesakit yang meluncur sebelum penyakit. Anda tidak boleh mula belajar sukan ini sekiranya terdapat gonarthrosis. Dalam proses pembelajaran, jatuh dan kecederaan tidak dapat dielakkan, ini terlalu banyak risiko.

Bermain ski bukanlah jenis aktiviti yang optimum; rundingan doktor diperlukan sebelum bermain ski. Di samping itu, tidak digalakkan menunggang dengan arthrosis yang teruk dan semasa tempoh penyakit memburukkan lagi. Jangan mengelirukan bermain ski dan bermain ski. Keturunan curam dikontraindikasikan untuk pesakit dengan gonarthrosis.

Berlari dengan arthrosis sendi lutut

Adakah mungkin untuk berjoging untuk penyakit sendi? Ini bukan soalan yang jelas yang hanya dapat dijawab oleh doktor. Joging ringan hanya dapat dilakukan jika penyakit ini berada di peringkat awal. Berjalan dengan arthrosis sendi lutut tahap kedua dilarang dalam bentuk apa pun.

Faktanya ialah semasa berlari, beban pada sendi meningkat 5 kali. Oleh itu, dengan berat 80 kg selama larian, tisu yang rosak akan menerima tekanan 400 kg. Ini membawa kepada pemusnahan tisu tulang rawan yang lebih besar lagi. Manfaat berlari tidak melebihi kesan buruknya pada pesakit dengan gonarthrosis.

Pada permulaan penyakit ini, doktor boleh membiarkan berjalan santai untuk jarak pendek. Tetapi dalam prosesnya tidak boleh ada pergerakan tiba-tiba (melompat, tersentak). Anda perlu memilih jalan yang benar-benar rata.

Kebugaran menjadi popular sejak kebelakangan ini. Tetapi dengan arthrosis sendi, latihan sedemikian dikontraindikasikan. Anda juga harus melepaskan sebarang jenis senamrobik (tarian, langkah). Sukan seperti:

  • bola sepak;
  • tenis;
  • bulu tangkis;
  • hoki;
  • bola tampar;
  • ragbi.

Kaedah latihan fisioterapi yang menarik adalah berjalan kaki dari Skandinavia. Berjalan Scandinavia dengan arthrosis menguatkan tulang belakang, sehingga mengurangkan gejala penyakit yang tidak menyenangkan. Kelas tidak mempunyai kontraindikasi. Anda boleh berjalan pada usia berapa pun, walaupun dengan arthrosis sendi lutut yang sangat maju.

Elemen penting terapi umum untuk arthrosis lutut:

  • kelancaran pergerakan;
  • permaidani lembut agar tidak mencederakan lutut anda.

Untuk melakukan latihan, anda perlu turun keempat dan bergerak di sekitar permaidani. Bahagian belakang hendaklah lurus.

Sukan untuk coxarthrosis

Arthrosis sendi pinggul disebut coxarthrosis. Sukan untuk coxarthrosis sendi pinggul membantu melambatkan perkembangan penyakit. Walau bagaimanapun, anda perlu mengetahui latihan mana yang dibenarkan..

Berbasikal dan bersenam dengan basikal pegun, disyorkan untuk pesakit dengan arthrosis sendi lutut, dikontraindikasikan sekiranya berlaku kerosakan pada tisu tulang rawan di kawasan pinggul. Berjoging tidak digalakkan untuk pesakit. Sudah tentu, beban tidak begitu ketara seperti pada lutut, tetapi pergerakan secara tiba-tiba dapat memperburuk keadaan pesakit..

Sebagai peraturan, satu set latihan individu dipilih untuk setiap pesakit, bergantung pada keadaannya. Anda perlu melakukannya di rumah, tetapi kelas pertama sebaiknya dilakukan dengan ahli fisioterapi yang akan mengajar anda teknik yang betul..

Dengan arthrosis sendi pinggul, seperti halnya gonarthrosis, berenang adalah aktiviti fizikal yang optimum. Dan sekiranya sakit, pesakit disarankan untuk mandi air suam. Sekiranya anda menambahkan garam laut ke dalamnya, kesan terapeutik akan meningkat beberapa kali..

Berjalan Scandinavia dengan coxarthrosis tidak dikontraindikasikan. Tetapi anda perlu ingat bahawa anda tidak dapat membuat pergerakan secara tiba-tiba. Semakin perlahan senaman, semakin kurang sendi pinggul yang terjejas. Urut disyorkan selepas bersenam.

Adakah berjalan benar-benar menyakitkan sendi lutut anda??

"Berlari membunuh lutut" - anda mungkin pernah mendengar ungkapan ini. Betapa benarnya ungkapan ini dari sudut sains. Pengarang buku "Cardio or Strength" Alex Hutchinson telah mengumpulkan data saintifik mengenai isu ini.

Ini adalah fobia sebenar yang menghentikan banyak orang yang ingin mula berlari; dan hantu-hantunya muncul di fikiran bahkan mereka yang telah lama berlari. Dari semasa ke semasa, sensasi menyakitkan yang timbul adalah, secara umum, bahagian yang tidak dapat dielakkan dari mana-mana sukan, jika anda melakukannya dengan kerap. Oleh itu, adalah bijak untuk bertanya apakah latihan yang anda nikmati sekarang akan menyebabkan anda hanya berjalan dalam 10 atau 20 tahun. Namun, saya bergegas meyakinkan anda: tidak ada alasan untuk dibimbangkan. Beberapa eksperimen jangka panjang telah diterbitkan dalam beberapa tahun terakhir yang dapat mengakhiri ketakutan ini..

Kajian jangka panjang: jogger cenderung menghidap osteoartritis daripada bukan pelari

Dalam edisi 2008 Skeletal Radiology, sekumpulan ahli radiologi Austria menyampaikan gambar MRI mengenai sendi lutut tujuh pelari yang telah mengambil bahagian dalam Vienna Marathon pada tahun 1997 pada malam perlumbaan. Penggunaan pencitraan resonans magnetik (MRI) menawarkan kelebihan diagnostik yang signifikan berbanding eksperimen sebelumnya yang berdasarkan sinar-X.

Sepuluh tahun kemudian, para atlet sekali lagi menjalani pemeriksaan yang serupa. Hasilnya jelas: tidak ada kecederaan baru pada sendi lutut yang dicatatkan pada enam subjek yang terus berlari selama ini. Tetapi satu-satunya orang yang berhenti berlari jauh menunjukkan kemerosotan serius di sendi lutut..

Sebagai sebahagian daripada kajian jangka panjang, para penyelidik di Stanford University telah mengikuti 45 pelari dan 53 orang yang tidak berlari dengan mengambil sinar-X biasa sejak tahun 1984. Hasil terbaru, yang diterbitkan dalam American Journal of Preventive Medicine pada tahun 2008, menunjukkan bahawa setelah 18 tahun, 20% pelari mengalami osteoartritis (bentuk arthritis yang paling biasa) pada lutut, berbanding dengan 32% pada kumpulan kawalan..

Kedua-dua kajian ini menyokong hipotesis yang dinyatakan sebelumnya bahawa berjalan bukan sahaja tidak membahayakan lutut, tetapi, sebaliknya, dapat melindungi mereka. "Kerana jumlah data yang terhad, tidak mungkin membuat kesimpulan yang tegas pada tahap ini," kata Eliza Shakravarti, pengarang utama kajian ini. "Secara peribadi, saya akan menahan diri untuk tidak mencadangkan berlari hanya untuk melindungi lutut saya," katanya..

Kedudukan Persatuan Profesional Kecergasan: tekanan sederhana, termasuk kejutan - menyebabkan penguatan dan pengembangan sendi, berlebihan - boleh menyebabkan kecederaan.

Kelemahan serius dalam kedua-dua kajian di atas adalah bias pemilihan. Peserta dalam eksperimen itu adalah pelari yang berdedikasi yang telah lama berlatih tanpa masalah besar. Pengujian yang lebih ketat tidak seharusnya mengalahkan "pelari" terhadap "bukan pelari", tetapi harus merangkumi kajian sekumpulan anggota umum yang dipilih secara rawak. Inilah yang dilakukan oleh saintis lain..

Diilhamkan oleh Framingham Heart Study yang terkenal, yang telah berlangsung selama bertahun-tahun, mereka menganalisis pemerhatian terhadap 1.279 subjek dalam jangka masa 9 tahun dan menerbitkan hasilnya dalam jurnal Arthritis & Research pada tahun 2007. Setelah memproses banyak jenis data, baik perubatan maupun domestik, mereka tidak menunjukkan hubungan antara latihan (termasuk berlari) dan penampilan osteoartritis lutut.

Sains adalah sains, tetapi faktor yang sama sekali berbeza dapat mempengaruhi keputusan seseorang. Sebagai salah satu peserta dalam eksperimen Vienna (bersiap untuk menjalankan maraton ke-37) menulis dalam sepucuk surat kepada Wolfgang Krampl, pengarang utama kajian ini: “Bertahun-tahun berlalu, tetapi walaupun saya mengalami sedikit kesakitan dari masa ke masa, kelebihan kegembiraan yang membawa saya berlari, masih akan melebihi ".

Pendapat doktor sukan: adakah berjalan merosakkan sendi?

Alexander Korchagin sendiri gemar berlari dan triatlon.

Alexander Korchagin telah menjadi ketua jabatan pemulihan Klinik Sukan Traumatologi dan Ortopedik Eropah ECSTO sejak 2009. Berikut adalah komennya mengenai hubungan antara masalah berlari dan sendi untuk Zožnik:

Persoalan sama ada kecederaan berjalan atau menguatkan sendi masih terbuka, terdapat beberapa sudut pandangan yang berbeza. Dengan kebarangkalian yang tinggi, kita dapat mengatakan bahawa dengan teknik yang betul, pembinaan proses latihan yang kompeten, beban seperti itu berguna. Pada masa yang sama, tisu tulang dan tulang rawan menjadi lebih padat, yang akan menjadi pencegahan arthrosis.

Terdapat kajian seperti ini dan terdapat bukti kesan positif berjalan pada sendi..

Tetapi keadaan ideal jarang berlaku, oleh itu, ketika bermain sukan, kemungkinan cedera agak tinggi. Perkara yang sama berlaku untuk memakai sendi - selalunya gangguan biomekanik menyebabkan pemakaian tisu rawan yang tidak simetri, yang akhirnya menyebabkan arthrosis.

Berapa banyak berat badan yang berlebihan mempengaruhi kecederaan?

Berat badan berlebihan mempengaruhi kecederaan pada tahap yang besar. Semua sendi, tulang rawan, otot, tendon dan ligamen direka untuk ketinggian dan berat tertentu. Sebarang kenaikan berat badan secara signifikan meningkatkan beban pada tulang rawan, sering menjadikan kesan seketika dan inersia menjadi kritikal.

Kami memperjuangkan gram karbon dalam basikal, tetapi kita sering lupa bahawa 5 kg berat tambahan akan memberikan beban tambahan 15-25 kg pada setiap sendi lutut semasa berlari. Secara semula jadi, sumber tisu tulang rawan dalam kes ini akan menjadi kurang, dan beban saat yang bertindak pada ligamen dapat menyebabkan pecahnya.

Selain mekanik negatif, berat badan berlebihan juga membebani sistem kardiovaskular, yang boleh menjadi masalah serius..

Walaupun perlu diperhatikan bahawa seseorang yang mempunyai berat badan dapat mulai berolahraga untuk keuntungan mereka. Perancangan yang baik dapat membantu anda mengelakkan kecederaan, mengurangkan berat badan dan mencapai hasil yang baik.

Ahli traumatologi ortopedik, calon sains perubatan, ahli penuh ESSKA, AAOS, ASTAOR, ATOR Yuri Glazkov:

Untuk menikmati berlari, anda perlu mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan anda mengalami kecederaan. Ini termasuk: kelebihan berat badan, kehadiran penyakit kronik bersamaan sistem kardiovaskular dan sistem muskuloskeletal, teknik berjalan yang tidak betul, penjimatan ketika membeli kasut lari khas.

Sendi dan tulang belakang paling kerap terjejas semasa berlari. Terdapat sekurang-kurangnya 20 penyebab kesakitan semasa dan selepas berlari, termasuk keradangan ligamen dan tendon, beban berlebihan atau kerosakan pada tulang rawan artikular, dan kecederaan pada ligamen intra-artikular dan menisci.

Sekiranya anda selalu mengalami kesakitan, anda tidak boleh mengubati diri sendiri - anda mesti mempercayakan kesihatan anda kepada doktor. Kejadian sakit di lutut, pergelangan kaki, dan tulang belakang juga bergantung kepada sama ada kasut dan permukaan larian berjalan betul. Yang paling lembut untuk sendi berjalan di atas tanah atau pada lapisan getah khas. Berjalan di atas aspal menjadikan sendi lebih sukar.

Juga, pemanasan dan penyejukan tidak boleh diabaikan, dan regangan biasanya dilakukan setelah melakukan senaman..

Sukan yang boleh dipraktikkan dengan arthrosis

Diagnosis "arthrosis" dibuat kepada sebilangan besar orang setiap hari, dan ini tidak selalu bergantung pada gaya hidup seseorang dan faktor-faktor lain. Penyakit ini boleh menyerang bahkan mereka yang bersukan. Tetapi penyakit di mana pergerakan sendi terganggu dan kesakitan yang teruk berlaku, sering memaksa orang untuk meninggalkan aktiviti fizikal.

Tetapi penyakit ini bukan satu kalimat, anda bahkan tidak perlu melepaskan gaya hidup biasa, mari kita mempertimbangkan sama ada mungkin bermain sukan dengan arthrosis, dan juga menganalisis jenis aktiviti fizikal yang paling popular. Mari kita nyatakan bahawa tepatnya adalah gonarthrosis yang akan dipertimbangkan, iaitu arthrosis sendi lutut, kerana dialah yang sering menjadi halangan untuk bermain sukan, kerana arthrosis jari yang sama sama sekali tidak dapat mencegah anda berlari, dan dengan pergerakan lutut yang terbatas, semuanya boleh terjadi.

Adakah sukan dibenarkan sekiranya terdapat arthrosis

Pakar, yang menjawab soalan ini, mengesyorkan agar hanya meninggalkan aktiviti fizikal yang sederhana, mereka tidak akan dapat membahayakan seseorang dengan cara apa pun dan akan membantu mengurangkan keadaannya. Berenang adalah sukan seperti itu, kerana di air praktikalnya tidak ada beban pada sendi, tetapi pada masa yang sama hampir semua otot dikendalikan.

Oleh itu, anda bukan sahaja dapat menghilangkan rasa sakit, tetapi juga sebahagian menghilangkan kekakuan pada sendi dan memulihkan tisu tulang rawan, yang mungkin hanya dengan rawatan kompleks yang akan diresepkan oleh pakar kepada anda. Sekali lagi, kami perhatikan bahawa beberapa sukan masih tidak dilarang oleh doktor, tetapi kami akan menganalisisnya secara terperinci tidak lama kemudian. Bagi sukan yang dilarang, adalah kebiasaan untuk memasukkan pilihan yang menunjukkan adanya tekanan serius pada sendi..

Berjalan

Hampir semua pakar mematuhi pendapat yang sama, intinya terletak pada pendapat positif mengenai berjalan sebagai latihan fizikal untuk arthrosis sendi lutut dan pinggul (dengan jenis penyakit lain, berjalan juga dibenarkan, tetapi lebih baik berunding dengan pakar, kerana dalam kes yang jarang berlaku, disarankan untuk menyelamatkan sendi).

Berikut adalah perubahan positif utama yang dapat dilihat jika anda terus berjalan:

  1. Proses peredaran darah akan bertambah baik, kerana anda akan merangsang kerja sistem kardiovaskular;
  2. Nada otot akan mantap dan anda akan berasa seronok;
  3. Kekakuan pergerakan dapat dihilangkan sebahagiannya, oleh itu, anda dapat meningkatkan kelantangannya;
  4. Alat ligamen akan diperkuat, yang akan mengurangkan risiko kecederaan dan membantu dalam memerangi arthrosis itu sendiri.

Segala-galanya perlu dilakukan dengan sebaik mungkin, misalnya, jika anda mengalami arthrosis kelas 3, dan masalah timbul walaupun anda pergi ke kedai, jalan-jalan yang panjang hanya akan membahayakan anda. Faktanya adalah bahawa komposisi tidak boleh dihidupkan semula, jika tidak, penyakit ini hanya akan berkembang dengan lebih kuat.

Basikal senaman

Basikal senaman adalah latihan fizikal yang cukup jelas. Sebilangan besar pesakit tidak dianjurkan untuk bersenam dengan basikal pegun, kerana beban pada sendi masih cukup besar, tetapi setiap situasi adalah individu, jadi beberapa orang hanya akan mendapat manfaat daripada latihan seperti itu. Sudah tentu, anda perlu bertanya kepada doktor mengenai kemungkinan melakukan senaman dengan basikal pegun, dan apabila mendapat kebenaran, penting untuk selalu menghadiri rundingan untuk memantau dinamika (ini penting sekurang-kurangnya selama beberapa bulan pertama melakukan latihan dengan basikal pegun).

Terdapat faedah dari latihan seperti ini, kerana sendi mesti dimuat, jika tidak, ia tidak akan berfungsi sepenuhnya. Sebarang senaman akan membantu melambatkan pemusnahan tulang rawan, dan pergerakan lutut akan bertambah baik. Semasa memilih sukan, penting untuk hanya mengaitkan faedah dan kemungkinan bahaya, yang selalu diperhatikan oleh doktor.

Walau bagaimanapun, kelas harus dilakukan dengan beban minimum yang hanya mungkin dilakukan dengan simulator..

Dan pakar berpendapat sama tentang berlari, berbeza dengan pilihan latihan yang disebutkan sebelumnya. Ia hampir selalu dilarang, dan ini berlaku walaupun pada peringkat awal arthrosis. Faktanya ialah ketika berjalan, beban kejutan yang sangat kuat berlaku, memprovokasi proses pemusnahan tulang rawan.

Berikut adalah sukan utama yang dilarang oleh doktor untuk melakukan aktiviti yang sama seperti berlari secara berkala (oleh itu, aktiviti fizikal lain yang memerlukan berlari juga dilarang):

  • Bola Sepak;
  • Berski;
  • Bola Tampar;
  • Hoki;
  • Badminton;
  • Tenis;
  • Ragbi.

Sekiranya doktor masih dapat mempertimbangkan kemungkinan berlakunya joging ringan pada tahap pertama arthrosis, maka di hadapan tahap kedua penyakit ini hanya ada satu jawapan - mustahil.

Berenang

Seperti disebutkan sebelumnya, berenang adalah salah satu sukan terbaik untuk masalah sendi. Beban pada mereka dikurangkan dengan ketara ketika berada di dalam air, tetapi pada masa yang sama, adalah mungkin untuk melakukan banyak kumpulan otot, menjadikannya nada. Berenang dapat menstabilkan otot betis, ligamen cruciate dan otot quadriceps, yang dapat membantu melegakan sakit lutut yang teruk.

Beberapa pakar juga boleh memberi nasihat mengenai gaya berenang kerana banyak bergantung pada mereka. Jangan lupa tentang kehadiran di kumpulan kelas khas dalam kumpulan untuk orang yang mempunyai masalah dengan sistem muskuloskeletal. Sekiranya anda berpeluang untuk berenang di air laut, dan bukan di kolam, maka gunakanlah, kerana lebih banyak mengurangkan beban pada sendi, dan air garam mempunyai kesan positif. Faktanya ialah ia mengandungi beberapa komponen semula jadi penting yang dapat meningkatkan peredaran darah..

Berenang akan membolehkan anda pulih secepat mungkin, dan juga melindungi diri anda dari arthrosis sendi lutut pada masa akan datang. Sekiranya anda tidak berpeluang mengunjungi kolam renang, misalnya, kerana tinggal di kawasan terpencil di mana tidak ada pusat sukan seperti itu, maka anda masih tidak perlu berhenti bersukan, lakukan jalan kaki yang sama, tetapi hanya dengan persetujuan dengan doktor anda.

Melakukan pelbagai latihan fizikal yang membantu memperbaiki keadaan anda, jangan lupa tentang terapi ubat, yang pasti akan diresepkan oleh doktor anda untuk anda. Ya, sukan sangat penting, tetapi arthrosis dapat diatasi hanya melalui terapi kompleks berkualiti tinggi. Kekurangan aktiviti fizikal menyebabkan kelemahan rangka otot, serta alat ligamen, yang akan memberi kesan negatif pada sendi.

Arthrosis lutut - adakah mungkin bermain sukan?

Berjalan dengan arthrosis adalah pencegahan penyakit sendi yang sangat baik. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa sudut pandang, sama ada berlari, berjalan atau berenang ketika didiagnosis dengan arthrosis. Satu kem mendakwa bahawa aktiviti fizikal berbahaya bagi tubuh yang menderita osteoartritis. Pendapat lain adalah perlunya gimnastik dan beberapa sukan untuk sendi. Mari cuba mencari tahu di mana kebenarannya.

Adakah mungkin bermain sukan dengan arthrosis sendi lutut?

Dalam keadaan ini, satu-satunya pilihan yang tepat adalah aktiviti fizikal yang sederhana, kerana banyak latihan bukan sahaja tidak berbahaya untuk arthrosis, tetapi juga akan membawa manfaat yang besar dalam merawat penyakit ini. Jangan lupa bahawa salah satu komponen penting dalam rawatan patologi artikular adalah latihan fisioterapi.

Latihan sebegini membantu menghilangkan rasa sakit, kekakuan, memperluas jangkauan gerakan, termasuk membantu memulihkan tisu tulang rawan.

Sukan individu juga tidak dikontraindikasikan pada osteoartritis lutut. Anda boleh bermain ski, berenang, bermain barisan, bermain golf, ping pong. Pada masa yang sama, tidak ada peningkatan tekanan pada sendi dan bahaya perkembangan penyakit. Oleh itu, tidak boleh dikatakan bahawa sukan dan arthrosis yang cacat adalah konsep yang tidak sesuai.!

Kesimpulan kami: jaga "makna emas"

Kebijaksanaan kuno mengenai pematuhan ukuran dalam segala hal berlaku untuk aktiviti fizikal. Terdapat banyak sukan di mana arthrosis tidak lama lagi. Tetapi kekurangan aktiviti fizikal akan menyebabkan kelemahan rangka otot, alat ligamen, keseluruhan organisma secara keseluruhan. Melakukan senaman pagi, berjalan kaki, mengunjungi kolam renang, kompleks ski, tidak ada yang melarang. Sebaliknya, ini semua baik untuk kesihatan manusia..

Dengan sukan yang melampau dan pekerjaan profesional, anda perlu bersedia bahawa sendi lebih cenderung "usang", terdedah kepada kecederaan yang kerap. Atlet seperti itu perlu memantau kesihatan sistem muskuloskeletal dengan berhati-hati, melakukan pemeriksaan, sehingga pada kejadian arthrosis sedikit pun, mereka mula dapat merawat penyakit ini tepat pada waktunya. Dan juga memberi perhatian besar kepada pencegahan arthrosis.

Mengapa sanatorium baik untuk merawat arthrosis??

Adakah mereka memberi kecacatan dengan arthrosis?

Apa latihan fizikal yang boleh anda lakukan di rumah?

Untuk kesihatan sendi dan pemulihan fungsinya, disarankan untuk melakukan latihan fisioterapi. Kelas seperti itu tidak memerlukan banyak masa dan usaha, dan juga tidak mahal dari segi kewangan. Bergantung pada tahap penyakit, doktor akan mengesyorkan latihan tertentu..

Berjalan dengan arthrosis

Kebanyakan ortopedis hampir sebulat suara: berjalan kaki berguna untuk osteoartritis sendi lutut. Ia bukan sahaja mempunyai efek profilaksis, mencegah timbulnya penyakit, tetapi juga merupakan ubat yang baik. Semasa berjalan, sejumlah perubahan positif berlaku di badan:

  • Meningkatkan peredaran darah berkat kerja sistem pernafasan dan kardiovaskular - dan, oleh itu, peningkatan penghantaran nutrien ke tulang rawan dan tisu tulang.
  • Meningkatkan nada otot bekerja.
  • Menguatkan alat ligamen sendi.
  • Kehilangan kekakuan.
  • Perluasan jangkauan pergerakan.

Tetapi aktiviti biasa seperti berjalan mempunyai batasannya. Harus diingat bahawa dengan osteoartritis lutut 2-3 darjah, perjalanan panjang, pelancongan, bahkan perjalanan biasa dengan beg dari kedai boleh menjadi sukar. Walaupun beban pada sendi lutut jauh lebih sedikit daripada ketika berlari, seseorang tidak boleh mengabaikan langkah keselamatan, membebani sendi yang sakit. Berjalan kaki dengan berjalan kaki adalah pilihan terbaik untuk osteoartritis sendi lutut.

Berlari dan arthrosis sendi lutut

Telah diketahui bahawa ketika berlari, beban pada lutut meningkat lebih dari lima kali ganda berbanding keadaan normal. Oleh itu, walaupun berlatarbelakangkan aspek positif (peningkatan peredaran darah, percepatan proses metabolik umum dan tempatan), terlalu banyak alat artikular mempunyai kesan yang jauh lebih negatif. Ini boleh menyebabkan pemusnahan rawan yang dipercepat dan perkembangan penyakit ini..

Jangan terlibat dalam sukan aktif berikut, termasuk berlari:

  • Bola Sepak.
  • Tenis.
  • Hoki.
  • Bola keranjang.
  • Bola Tampar.
  • Badminton.
  • Berski.

Doktor dengan tegas mengatakan bahawa berlari dikontraindikasikan pada arthrosis tahap kedua sendi lutut. Walaupun dengan perubahan awal pada sendi, faedah berlari tidak disokong oleh semua orang. Hanya jangka pendek yang boleh dicadangkan. Bagaimanapun, anda mesti berunding dengan doktor anda untuk menilai nisbah faedah-risiko. Untuk menjalankan atau tidak dengan arthrosis sendi lutut - hanya pakar yang berkelayakan yang akan memutuskan, setelah mempertimbangkan semua kebaikan dan keburukan setiap kes tertentu.

Adakah mungkin untuk berjongkok dengan arthrosis sendi lutut?

Anda juga harus berhati-hati dengan squats. Ramai doktor untuk osteoartritis lutut sama sekali tidak mengesyorkannya, sementara yang lain - untuk menghadkan seberapa banyak yang mungkin, cuba pastikan syarat berikut dipenuhi:

  • Lakukan jongkok sedemikian rupa sehingga anda tidak dapat menekuk lutut sepenuhnya. Dalam kes ini, beban pada sendi kurang..
  • Sekiranya jongkok belum dianjurkan, maka anda boleh melakukan latihan berikut: berbaring di punggung dan tidak mengangkatnya dari lantai, bengkokkan lutut, cuba tarik tumit ke punggung.
  • Adalah baik untuk melakukan squats untuk arthrosis lutut di dalam air, kerana beban pada sendi menjadi kurang.

Perlu diingat bahawa jongkok yang tidak betul, walaupun pada orang yang sihat, dapat menyebabkan perkembangan arthrosis sendi lutut lebih lanjut. Oleh itu, anda harus melakukan latihan mengikut cadangan perubatan..

Kasut berjalan

Cari sepasang kasut yang bagus dan selesa. Ini adalah salah satu nuansa utama kejayaan berjalan. Sekiranya kasut atau kasut anda sudah usang atau tidak sesuai, anda tidak akan merasa seronok ketika berjalan, dan anda secara tidak sedar tidak mahu terus melakukannya. Melabur dalam kasut yang sesuai dengan sempurna dan yakin. Lonjakan tebal dan tapak yang mendalam dapat membantu anda mengelakkan terjatuh. Ukur kaki anda juga, kerana ukuran anda mungkin telah berubah selama bertahun-tahun. Tukar kasut setiap 500 km atau semasa usang.

Berehat. Sekiranya anda mempunyai matlamat untuk melakukan 30 minit setiap hari hari ini, jangan lakukan semuanya sekaligus. Rehat sepanjang perjalanan. Contohnya, berjalan-jalan di taman atau pusat membeli-belah di mana anda tahu terdapat banyak bangku simpanan. Duduk selama beberapa minit apabila anda perlu.

Berjalan-jalan dengan teman lelaki / teman wanita. Anda harus menikmati prosesnya, dan rakan perbualan yang menarik juga akan memotivasi anda dan menjadikan jalan lebih menarik. Cari rakan anda dan berjanji untuk berjalan-jalan dengannya secara kerap. Teman lelaki anda boleh menjadi pasangan anda atau jiran anda - atau bahkan anjing anda. Mengetahui bahawa orang lain atau haiwan kesayangan bergantung kepada anda akan memotivasi anda dan menjauhkan anda dari ponteng kelas. Ini akan mendorong anda keluar, dan bergerak ketika anda boleh duduk di sofa..

Berenang dengan arthrosis lutut

Berenang adalah rawatan serbaguna yang sangat baik untuk banyak penyakit sistem muskuloskeletal. Berada di dalam air, tubuh mengalami tekanan yang lebih sedikit pada sendi kerana penurunan berat badan. Berenang berguna pada usia berapa pun dan untuk patologi artikular, termasuk arthrosis sendi lutut. Dalam kes ini, sendi yang terjejas dibongkar, otot-otot mengendur, dan pergerakan menjadi lancar, tidak tajam.

Jangkauan latihan di air meningkat apabila anggota badan mengalami daya tahan yang lebih sedikit. Menjadi mungkin untuk memperkuat struktur yang bertanggungjawab untuk menstabilkan lutut. Ini termasuk:

  • Quadriceps femoris dan tendon.
  • Otot betis dan tendonnya.
  • Ligamen lateral medial dan lateral.
  • Ligamen cruciate posterior.

Gaya dan cara berenang berbeza bergantung pada sendi yang terjejas. Dengan osteoartritis lutut, anda boleh berenang dengan gaya gaya dada, dan juga gaya bebas di dada atau belakang. Sekiranya teknik berenang menderita, maka pertama sekali latihan pergerakan di air di sebelah ditunjukkan.

Anda boleh berenang bukan hanya di kolam renang, tetapi juga di perairan terbuka.

Ia sangat berguna untuk arthrosis berada di air laut, kerana berat badan dalam hal ini menjadi lebih sedikit, dan garam mineral mempunyai kesan positif tambahan.

Tisu sendi menyerap komponen semula jadi yang diperlukan, trofisme dan peredaran darahnya bertambah baik. Selain itu, dalam konteks perawatan spa, mandi lumpur juga berguna, yang juga menyumbang untuk memunggah sendi dan membekalkan tulang rawan dan tisu tulang dengan bahan berguna..

Berenang bukan sahaja dapat memberikan pemulihan yang lebih cepat, tetapi juga membantu mencegah arthrosis lutut pada orang yang berisiko meningkat. Ini adalah langkah pencegahan yang sangat baik dan peluang yang baik untuk sentiasa dalam keadaan sihat..

Berjalan anjing

Berjalan anjing anda boleh membawa manfaat kesihatan yang besar. Anjing anda boleh melakukan lebih daripada sekadar mengibaskan ekornya: ia juga dapat meningkatkan kesihatan anda..

Kajian itu mendapati bahawa pemilik anjing yang membawa haiwan kesayangan mereka berjalan-jalan 34 peratus lebih cenderung mengikuti cadangan latihan - sekurang-kurangnya 150 minit seminggu - daripada mereka yang tidak mempunyai anjing..

Pasti ada sesuatu yang istimewa mengenai anjing. Mereka secara semula jadi adalah haiwan yang aktif. Anjing memberi tahu pemilik tujuan untuk berjalan, dan manusia moden sangat memerlukan senaman..

Kajian berasingan mendapati bahawa pemilik anjing mempunyai indeks jisim badan yang lebih rendah, BMI, dan lebih sedikit keadaan kronik dan gejala kemurungan daripada rakan sebaya mereka yang tidak mempunyai anjing. Mereka juga tiga kali lebih kecil kemungkinannya menghidap diabetes, duduk lebih sedikit setiap hari, dan mendapat lebih banyak sokongan sosial..

Sekiranya anda menggunakan tali leher, anda mendapat kerja badan bahagian atas untuk menjaga anjing dan latihan badan bawah dari berjalan, dan anda juga mendapat interaksi sosial..

Bahagian paling sukar untuk berjalan adalah berpegang pada jadual yang ditetapkan. Anda boleh mengatakan bahawa saya tidak akan melakukannya hari ini, tetapi apabila anda mempunyai anjing, anda tahu bahawa anda harus berjalan dengannya. Ini memberi anda jadual yang telah ditetapkan. Anda tidak boleh membuat alasan kerana anda tidak dapat menahan anjing anda. Ini tugas.

Lihat artikel "Adakah mungkin berlari dan berjalan dengan penyakit sendi?"

Petua untuk berjalan dengan anjing

Sahabat berbulu yang haus praktis menjamin pemiliknya berjalan kaki setiap hari, walaupun anda tergoda untuk tinggal di rumah kerana cuaca buruk atau kemalasan lama. Berjalan anjing tidak memerlukan bayaran keahlian, seperti halnya perjalanan ke gimnasium. Selain itu, rakan berkaki empat anda tidak akan merosakkan rutin kecergasan anda dengan pergi bercuti..

Satu kajian mendapati bahawa pemilik anjing menghabiskan hampir dua kali masa (rata-rata 300 minit seminggu) berjalan untuk mendapatkan manfaat kesihatan berbanding dengan mereka yang tidak mempunyai teman yang bergigi. Yang Lain Menunjukkan Berjalan Anjing Boleh Membantu Anda Menurunkan Sebanyak 7kg Setahun.

Ini adalah berita baik terutamanya bagi penghidap arthritis. Telah didapati bahawa penurunan berat badan sebanyak 3 kg dapat meningkatkan mobiliti dan kualiti hidup. Berjalan adalah salah satu tabiat sihat terbaik yang boleh diguna pakai oleh pesakit arthritis untuk sendi dan kesihatan keseluruhan..

Apa jenis anjing yang lebih baik?

Ketika memilih rakan berbulu, pilihlah dengan bijak. Anda tidak boleh memilih baka yang sangat besar atau aktif; anak anjing liar; anjing seperti Siberia huskies; atau yang terkenal dengan ciri-ciri bertenaga, termasuk beberapa spesies terrier.

Sebaliknya, pakar menasihatkan mencari anjing yang lebih kecil seperti Boston Terriers, Havana Bichons, pug dan pudel mainan, atau keturunan yang terkenal dengan ketaatan, termasuk Beagles, Cocker Spaniels, Greyhounds, dan Labrador Retrievers. Sekiranya anda seorang wanita, keturunan yang lebih kecil akan sesuai dengan anda berbanding lelaki..

Lebih baik lagi, bawa seekor anjing pertengahan umur dari tempat perlindungan haiwan, di mana pekerja dapat memberitahu watak apa haiwan itu dengan segera.

Katakan: "Saya memerlukan anjing yang suka berjalan, tenang dalam keadaan sederhana, tidak menarik dan patuh" - dan program berjalan baru anda sudah siap :)

Sekiranya pergelangan tangan dan tangan anda sakit teruk dan anda tidak selesa dengan pergerakan tangan, anda masih boleh berjalan dengan anjing anda menggunakan tali tanpa tangan. The Buddy System adalah tali yang melekat di pinggang dan mempunyai tambahan untuk menambahkan anjing kedua atau terjun untuk menyerap kejutan dari tarikan atau berhenti yang kuat secara tiba-tiba.

Basikal senaman untuk arthrosis sendi lutut

Fisioterapi untuk osteoartritis merangkumi pelbagai latihan gimnastik. Rawatan arthrosis sendi lutut adalah individu: prosedur gimnastik yang ditunjukkan kepada satu pesakit mungkin tidak sesuai untuk pesakit lain. Oleh itu, semua pergerakan menggunakan simulator dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor dan sesuai dengan cadangannya..

Seperti yang sudah diketahui, sendi mesti tertekan untuk berfungsi normal..

Latihan yang mencukupi melambatkan kerosakan tulang rawan dan meningkatkan pergerakan lutut.

Walau bagaimanapun, dengan menggunakan kaedah sedemikian dengan tidak betul, anda boleh mencapai kesan sebaliknya - pecutan pemusnahan tulang rawan.

Gunakan basikal pegun dengan berhati-hati, ingat perkara berikut:

  • Ketegangan yang dialami oleh sendi lutut semasa bersenam sering tidak mencukupi.
  • Anda hanya boleh melakukannya dengan beban minimum.
  • Anda boleh mengganti simulator menggunakan latihan "basikal": berbaring di punggung, melakukan pergerakan seperti ketika menaiki pengangkutan jenis ini.

Menurut banyak traumatologi ortopedik, perlu untuk merawat arthrosis lutut menggunakan treadmill dan basikal senaman secara selektif agar tidak membahayakan pesakit..

Terapi senaman yang kompleks

Terapi senaman untuk arthrosis mesti dilakukan tanpa gagal, kerana kompleks ini akan membantu menghilangkan rasa sakit dalam tempoh akut dan mencegah pengampunan. Pilihan memuatkan rumah mungkin, tetapi pertama sekali lebih baik bekerja dengan profesional. Terapi senaman untuk osteoartritis biasanya dilakukan dengan latihan berikut:

  1. Berbaring telentang, bengkok / lenturkan kaki anda, lakukan latihan bulat sebanyak 10 kali.
  2. Kami masih membengkokkan / membengkokkan sendi lutut dan pinggul semasa berbaring. Dan kita melakukannya pada masa yang sama, seolah-olah kita memutar pedal yang tidak kelihatan. Berlari 30-50 kali. Mengayuh juga boleh dilakukan dengan menggunakan basikal atau mesin senaman.
  3. Dengan berbaring di belakang, kami melakukan gunting menegak dan mendatar sebanyak 10 kali.
  4. Angkat dan turunkan kaki lurus sambil berbaring di sisinya 10 kali.
  5. Bengkokkan / lepaskan sendi lutut sambil berbaring di perut sebanyak 10 kali.

Latihan berbaring

Seterusnya, kami akan menerangkan aktiviti termudah dan paling popular yang boleh dilakukan tanpa pengawasan pakar di rumah. Posisi permulaan - berbaring di punggung, meregangkan kaki dan:

  • Bengkokkan pada lutut, kaki pada ketinggian 10-15 cm tahan selama 5-7 saat. Lakukan 5 repetisi untuk setiap kaki.
  • Bengkokkan kaki anda dan tekan tangan anda ke belakang, kemudian turunkan kaki anda dan perlahan-lahan luruskan. Ulangi 10-15 kali untuk setiap kaki.
  • Angkat kaki anda di atas lantai (kira-kira 20 cm), tahan di udara untuk waktu maksimum, perlahan-lahan turunkannya. Ulangi 20-30 kali untuk kedua kaki..
  • Cuba sentuh punggung anda dengan tumit, tanpa mengangkat pinggul dan bahu anda dari lantai. Lakukan 20-50 kali mengikut budi bicara anda.
  • Bengkokkan lutut secara bergantian. Jangan angkat yang kanan sehingga kiri diturunkan sepenuhnya, dan sebaliknya. Lakukan 8-10 set.

Latihan duduk

Lakukan latihan berikut sambil duduk di kerusi dengan punggung lurus:

  • Luruskan kaki anda sehingga selari dengan lantai. Mulakan dengan amplitud kecil, tingkatkan secara beransur-ansur. Sekiranya mudah, tambah sedikit berat badan.
  • Angkat dan pasangkan kaki anda selari dengan lantai selama beberapa saat. Kaki harus bersudut tepat ke lantai. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, anda akan merasa tegang di bahagian bawah kaki dan bahagian dalam paha. Lakukan 8-10 set.
  • Gunting sambil duduk. Angkat dan turunkan kaki secara bergantian.

Yoga untuk osteoartritis lutut

Pilihan terbaik untuk pesakit dengan arthrosis sendi lutut adalah latihan yoga. Menurut pandangan oriental, arthrosis adalah penyebab peredaran aliran tenaga yang tidak betul di dalam badan. Menurut Ayurveda, pelbagai latihan yoga dianjurkan untuk merawat penyakit ini, bergantung pada jenisnya. Terdapat tiga jenis penyakit:

  • Arthrosis jenis Vata - sakit berdenyut, memancar ke kawasan jiran, meningkat dalam keadaan sejuk dan penurunan kehangatan, keretakan dan kerutan pada sendi adalah ciri. Orang-orang jenis ini gugup, bersemangat, menderita ketakutan yang tidak masuk akal..
  • Arthrosis jenis Pitt - dimanifestasikan oleh rasa sakit yang teruk, yang meningkat dalam kehangatan dan berlalu ketika sejuk, pembengkakan kawasan periartikular, peningkatan suhu badan. Selain itu risau akan cirit-birit dan berpeluh.
  • Arthrosis jenis Kapha - kesakitan hampir berterusan, bertambah buruk ketika rehat, di bilik lembap, tetapi berhenti bergerak. Disifatkan oleh pembengkakan kulit yang ketara di sekitar sendi.

Anda boleh melakukan yoga tanpa rasa takut akan mencederakan lutut anda, kerana pergerakan dilakukan dengan lancar, kekejangan otot dihilangkan, mereka akan memanaskan dengan lembut, dan nada kembali. Tidak ada beban sendi yang berlebihan, dan oleh itu, tidak ada trauma pada tisu tulang rawan. Dan yang paling penting, yoga memberi perhatian kepada teknik pernafasan yang betul, berkat tisu yang dipenuhi dengan oksigen.

Dengan arthrosis lutut jenis Watt, elemen yoga sesuai yang akan mengurangkan keradangan dan kesakitan:

Sekiranya arthrosis jenis Pitta ada, maka menurut Ayurveda yoga dapat membantu latihan berikut:

Sekiranya pesakit menderita arthrosis jenis Kapha, maka yoga mengesyorkan melakukan asana berikut:

Pergerakan yoga harus lancar dan lembut. Kejadian kesakitan atau sensasi tidak menyenangkan yang lain menunjukkan senaman yang tidak betul. Hanya mempercayai tenaga pengajar yang cekap dan berpengalaman.

Osteoartritis lutut, tentu saja, mengenakan sekatan tertentu pada aktiviti fizikal pesakit. Kemungkinan besar, arthrosis dan sukan besar tidak lagi digabungkan. Walaupun demikian, sukan tertentu boleh dan harus dianggap sebagai alat yang berkesan dalam memerangi penyakit ini..

Adakah mungkin berjalan dengan arthrosis sendi lutut? Sukan mana yang akan membantu anda kekal sihat dan mana yang harus dielakkan? Pesakit dengan arthrosis perlu mengurangkan tekanan pada sendi yang terjejas.

Peraturan pelaksanaan

Agar latihan untuk sendi lutut dengan arthrosis benar-benar membawa peningkatan yang diharapkan dalam keadaan seseorang, anda perlu mematuhi petua ini untuk pelaksanaannya:

  1. Semua latihan harus dilakukan dengan perlahan, mengelakkan pergerakan secara tiba-tiba, agar tidak menimbulkan rasa sakit dan kerosakan pada sendi.
  2. Beban pada sendi yang sakit harus beransur-ansur.
  3. Senaman harus dilakukan secara berkala. Adalah wajar seseorang mengulang latihan terapi dua kali sehari - pada waktu pagi dan petang..
  4. Pendidikan jasmani hanya dapat dilakukan dalam tempoh pengampunan penyakit. Dengan peningkatan arthrosis, terapi ubat ditunjukkan.
  5. Beban pada kedua sendi harus sama.
  6. Anda tidak boleh terus berolahraga jika itu menimbulkan rasa sakit akut.

Gabungan arthrosis dan sukan

Telah diketahui bahawa aktiviti fizikal baik untuk tubuh manusia. Sukan untuk arthrosis sendi lutut (gonarthrosis) adalah perlu. Walau bagaimanapun, anda mesti mengelakkan beban kuasa. Di samping itu, jika latihan itu menyakitkan, mereka mesti dibuang..

Oleh itu, menurut doktor, sukan yang paling sesuai untuk gonarthrosis adalah:

  • berjalan dengan tenang;
  • sebuah basikal;
  • bermain ski;
  • berenang.

Berjalan dengan jarak yang tenang untuk jarak pendek memberi kesan positif. Semasa berjalan, otot dikuatkan dan sendi dikembangkan. Berjalan berguna, kerana tidak ada beban tambahan dalam prosesnya, kerja semua sistem tubuh utama (pernafasan, kardiovaskular, metabolisme) dinormalisasi.

Tempoh berjalan mesti ditentukan oleh doktor. Pesakit perlu ingat peraturan asas:

  • berjalan kaki mesti menyenangkan, tidak meletihkan;
  • untuk mendapatkan hasilnya, anda perlu berjalan kaki setiap hari;
  • kasut semestinya selesa;
  • anda secara beransur-ansur dapat meningkatkan masa berjalan kaki, tetapi hanya dengan izin doktor;
  • jika ada kesakitan, anda perlu berehat sebentar.


Sekiranya gonarthrosis tidak terlalu maju, anda boleh memilih basikal senaman. Sekiranya tidak dapat bersenam di simulator, anda boleh menggunakan basikal biasa. Tetapi, menurut doktor, basikal latihan inilah yang memberikan pergerakan dengan amplitud yang sama yang diperlukan oleh pesakit. Perjalanan seperti itu tidak mencederakan tisu tulang rawan, sebaliknya, ia mendorong pergerakan sendi dan menormalkan peredaran darah di bahagian bawah kaki..
Semasa menunggang basikal biasa, anda perlu memilih jalan anda dengan berhati-hati. Jangan menunggang di kawasan berbukit atau kawasan desa. Ini boleh menyebabkan mikrotraumas pada sendi, kerana keadaan pesakit akan bertambah buruk.

Berenang dengan arthrosis sendi lutut adalah sukan yang optimum. Ia digunakan untuk pencegahan dan rawatan penyakit dari sistem muskuloskeletal. Anda boleh berenang walaupun dengan bentuk patologi yang paling teruk. Berenang melonggarkan otot dan melegakan kesakitan pada sendi yang terjejas. Tidak ada beban pada sistem muskuloskeletal, pada masa yang sama otot dan ligamen diperkuat.

Air menjadikannya lebih mudah untuk bersenam untuk kesakitan yang teruk. Sekiranya latihan fisioterapi di gim disertai dengan rasa sakit, kelas harus dipindahkan ke kolam renang.

Berenang membantu menurunkan berat badan, yang sering diperhatikan pada pesakit dengan patologi sendi, kerana ini adalah salah satu penyebab gangguan tersebut. Anda boleh berenang di sungai, tasik, laut atau kolam renang.

Berenang adalah sukan yang unik kerana tidak mempunyai kontraindikasi. Hanya sekiranya berlaku penyakit berjangkit, kelas harus dihentikan sehingga pemulihan sepenuhnya.

Aktiviti musim sejuk

Pada musim sejuk, anda boleh menikmati bermain ski. Tidak banyak orang tahu, tetapi bermain ski dengan arthrosis pada bahagian bawah kaki jauh lebih berguna daripada berjalan kaki, kerana beban pada sendi adalah minimum.

Bermain ski hanya ditunjukkan untuk pesakit yang meluncur sebelum penyakit. Anda tidak boleh mula belajar sukan ini sekiranya terdapat gonarthrosis. Dalam proses pembelajaran, jatuh dan kecederaan tidak dapat dielakkan, ini terlalu banyak risiko.

Bermain ski bukanlah jenis aktiviti yang optimum; rundingan doktor diperlukan sebelum bermain ski. Di samping itu, tidak digalakkan menunggang dengan arthrosis yang teruk dan semasa tempoh penyakit memburukkan lagi. Jangan mengelirukan bermain ski dan bermain ski. Keturunan curam dikontraindikasikan untuk pesakit dengan gonarthrosis.

Berbasikal

Berbasikal sangat berguna untuk gonarthrosis. Mereka memungkinkan untuk mengekalkan mobiliti sambungan. Berbasikal, basikal senaman dibenarkan pada bila-bila masa. Satu-satunya pengecualian adalah tempoh eksaserbasi..

Berbasikal menguatkan otot-otot kaki bawah, paha, alat ligamen. Mereka juga meningkatkan peredaran darah, pemakanan tisu. Pada basikal senaman moden, anda boleh mengubah beban otot dengan mengubah rintangan pedal. Pergerakan dilakukan dengan lancar, tanpa menyentak, meningkatkan ketegangan. Setelah berunding dengan doktor, anda dapat meningkatkan masa latihan, tahap beban.

Berlari dengan arthrosis sendi lutut

Adakah mungkin untuk berjoging untuk penyakit sendi? Ini bukan soalan yang jelas yang hanya dapat dijawab oleh doktor. Joging ringan hanya dapat dilakukan jika penyakit ini berada di peringkat awal. Berjalan dengan arthrosis sendi lutut tahap kedua dilarang dalam bentuk apa pun.

Faktanya ialah semasa berlari, beban pada sendi meningkat 5 kali. Oleh itu, dengan berat 80 kg selama larian, tisu yang rosak akan menerima tekanan 400 kg. Ini membawa kepada pemusnahan tisu tulang rawan yang lebih besar lagi. Manfaat berlari tidak melebihi kesan buruknya pada pesakit dengan gonarthrosis.

Pada permulaan penyakit ini, doktor boleh membiarkan berjalan santai untuk jarak pendek. Tetapi dalam prosesnya tidak boleh ada pergerakan tiba-tiba (melompat, tersentak). Anda perlu memilih jalan yang benar-benar rata.

Kebugaran menjadi popular sejak kebelakangan ini. Tetapi dengan arthrosis sendi, latihan sedemikian dikontraindikasikan. Anda juga harus melepaskan sebarang jenis senamrobik (tarian, langkah). Sukan seperti:

Kaedah latihan fisioterapi yang menarik adalah berjalan kaki dari Skandinavia. Berjalan Scandinavia dengan arthrosis menguatkan tulang belakang, sehingga mengurangkan gejala penyakit yang tidak menyenangkan. Kelas tidak mempunyai kontraindikasi. Anda boleh berjalan pada usia berapa pun, walaupun dengan arthrosis sendi lutut yang sangat maju.

Elemen penting terapi umum untuk arthrosis lutut:

  • kelancaran pergerakan;
  • permaidani lembut agar tidak mencederakan lutut anda.

Untuk melakukan latihan, anda perlu turun keempat dan bergerak di sekitar permaidani. Bahagian belakang hendaklah lurus.

Berjalan sangat membantu

Berjalan dengan arthrosis disyorkan oleh kebanyakan doktor dan pakar sendi. Faedah berjalan dijelaskan seperti berikut. Pergerakan berguna untuk tubuh, dan untuk semua sistem dan prosesnya. Berjalan meningkatkan sistem kardiovaskular, pencernaan, endokrin. Dan bagaimana dengan sakit sendi dengan arthrosis? Berjalan secara semula jadi memberi tekanan pada lutut, pinggul, sendi pergelangan kaki, tulang belakang mempunyai tekanan lebih banyak daripada kedudukan mendatar badan. Walau bagaimanapun, kekurangan aktiviti fizikal tidak akan membetulkan masalah arthrosis: otot akan kehilangan keanjalan, kekuatan, ligamen akan menjadi lemah, dan seseorang tidak akan dapat bergerak sama sekali dan melakukan operasi rumah tangga biasa..


Berjalan kaki bukan sahaja merupakan kaedah pencegahan yang baik terhadap osteoartritis, tetapi juga membantu memerangi penyakit itu sendiri..

Memandangkan sudut pandang yang berlawanan ketika berjalan, perlu dikatakan bahawa kesan berjalan kaki jangka pendek tidak dapat memperburuk keadaan pinggul, lutut atau jenis sendi lain dengan arthrosis. Berbanding dengan berlari, berjalan kaki tidak memberikan tekanan yang berlebihan pada sistem muskuloskeletal. Berjalan tidak membenarkan sendi "ossify", membolehkan anda meningkatkan nada korset otot. Oleh itu, faedahnya jauh lebih besar daripada kesan negatif. Batasan pada arthrosis tahap kedua atau ketiga hanya boleh melintasi jarak jauh, mendaki, bergerak dengan beg berat (misalnya, membeli-belah), kerana aktiviti fizikal seperti itu sudah tentu dipenuhi dengan tekanan berlebihan dan tekanan untuk rawan dan sendi..

Sukan untuk coxarthrosis

Arthrosis sendi pinggul disebut coxarthrosis. Sukan untuk coxarthrosis sendi pinggul membantu melambatkan perkembangan penyakit. Walau bagaimanapun, anda perlu mengetahui latihan mana yang dibenarkan..

Berbasikal dan bersenam dengan basikal pegun, disyorkan untuk pesakit dengan arthrosis sendi lutut, dikontraindikasikan sekiranya berlaku kerosakan pada tisu tulang rawan di kawasan pinggul. Berjoging tidak digalakkan untuk pesakit. Sudah tentu, beban tidak begitu ketara seperti pada lutut, tetapi pergerakan secara tiba-tiba dapat memperburuk keadaan pesakit..

Sebagai peraturan, satu set latihan individu dipilih untuk setiap pesakit, bergantung pada keadaannya. Anda perlu melakukannya di rumah, tetapi kelas pertama sebaiknya dilakukan dengan ahli fisioterapi yang akan mengajar anda teknik yang betul..

Dengan arthrosis sendi pinggul, seperti halnya gonarthrosis, berenang adalah aktiviti fizikal yang optimum. Dan sekiranya sakit, pesakit disarankan untuk mandi air suam. Sekiranya anda menambahkan garam laut ke dalamnya, kesan terapeutik akan meningkat beberapa kali..

Berjalan Scandinavia dengan coxarthrosis tidak dikontraindikasikan. Tetapi anda perlu ingat bahawa anda tidak dapat membuat pergerakan secara tiba-tiba. Semakin perlahan senaman, semakin kurang sendi pinggul yang terjejas. Urut disyorkan selepas bersenam.

Osteoarthritis mempengaruhi sendi, menyebabkan sakit semasa pergerakan dan mengekang, jadi pesakit secara tajam mengecualikan aktiviti fizikal, dengan mempertimbangkan sukan sebagai kontraindikasi. Tetapi tidak demikian: berbahaya untuk mengecualikan sepenuhnya aktiviti fizikal dari kehidupan, walaupun dengan penyakit sistem muskuloskeletal. Sebilangan besar pesakit berminat dengan soalan: adakah mungkin berlari dengan arthrosis? Penyakit sendi disertai dengan pemusnahan tulang rawan dan tisu tulang, kesakitan yang teruk. Tetapi dalam kes ini, pakar ortopedik mengesyorkan melakukan senaman terapi..

Rawatan gonarthrosis

Langkah-langkah terapi dijalankan oleh traumatologist-orthopedist, kaedah konservatif dan pembedahan. Rawatan konservatif merangkumi:

  • penggunaan ubat-ubatan;
  • latihan fisioterapi;
  • lari;
  • fisioterapi;
  • berenang;
  • aktiviti fizikal terhad.

Rawatan pembedahan digunakan apabila kaedah konservatif tidak berkesan. Ramai orang, setelah mendapat diagnosis seperti itu, berhenti bersukan, meninggalkan basikal, mula menjalani kehidupan yang tidak aktif sehingga tidak mengganggu sendi. Tetapi dalam keadaan ini, bukan sahaja mungkin untuk bergerak secara aktif, tetapi juga perlu. Dengan gonarthrosis, sukan dosis ditunjukkan, kecuali berlari. Latihan yang dipilih khas yang dilakukan setiap hari memungkinkan untuk membentuk korset otot yang baik di dekat sendi, menyediakan bekalan darah yang diperlukan, mengekalkan mobiliti, dan juga berfungsi sebagai pencegahan perkembangan penyakit yang lebih baik..

Mengapa arthrosis berbahaya

Dengan bertambahnya usia, tubuh manusia semakin lesu, pertama-tama penuaan mempengaruhi sendi, yang mengambil beban harian sepanjang hayatnya. Arthrosis disertai dengan pemusnahan tisu tulang rawan. Oleh kerana nutrien berhenti mengalir ke tulang rawan dan peredaran darah terganggu, proses degeneratif-distrofik mula berkembang pada sendi. Walau bagaimanapun, proses keradangan berlaku bukan sahaja pada tulang rawan, perubahan juga berlaku pada struktur anatomi yang berdekatan: kapsul, ligamen, membran sinovial, otot periartikular dan struktur tulang.

Arthrosis adalah penyakit biasa sistem muskuloskeletal. Penyakit ini mempengaruhi lelaki dan wanita sama rata, kadang-kadang ia menampakkan diri pada orang muda kerana keanehan hidup. Mana-mana sendi badan manusia mengalami perubahan degeneratif: tangan, metatarsophalangeal pertama, pinggul dan sendi lutut. Selalunya penyakit ini berkembang di tulang belakang lumbal dan serviks.

Bahaya penyakit ini terletak pada kenyataan bahawa jika proses keradangan tidak mulai sembuh tepat pada waktunya, di masa depan aktiviti fizikal pesakit menjadi mustahil. Orang dengan arthrosis menjadi cacat, pergerakan apa pun menyakitkan bagi mereka. Oleh kerana penyakit ini berlanjutan dalam beberapa peringkat, penting untuk tidak melewatkan tanda-tanda arthrosis pertama dan memulakan rawatan tepat pada masanya. Apabila masa berharga hilang, hanya pembedahan untuk mengganti sendi yang musnah dengan alat buatan yang dapat membantu pesakit.

Kebaikan berjalan

Berjalan sama baiknya dengan aktiviti fizikal yang lain. Sendi anda akan mengucapkan terima kasih kerana berjalan pantas setiap hari, kerana ini bukan latihan yang mengganggu seperti berlari, yang boleh memberi kesan negatif dan kekal pada sendi dan otot..

Berjalan dengan selamat boleh disebut sebagai penawar penyakit sendi. Ia melegakan sakit artritis dan menguatkan otot yang menyokong sendi anda. Berjalan dapat menaikkan mood anda, membantu anda tidur lena, dan membolehkan anda terus melakukan perkara yang anda gemari. Berjalan Menurunkan Tekanan Darah Anda Dan Boleh Membantu Anda Hidup Lebih Lama.

Gunakan petua ini untuk menentukan semula tabiat berjalan anda, mulailah menikmati aktiviti mendaki lebih banyak, dan menjadikannya sebahagian daripada rutin harian anda..

Mulakan secara beransur-ansur. Sekiranya anda tidak sihat dan baru memulakannya, jangan buat kejayaan Stakhanov. 10 minit pagi dan petang boleh menjadi permulaan yang baik untuk sejarah panjang kemenangan anda, dan tidak mengapa. Berjalanlah di aras tanah terlebih dahulu dan elakkan bukit. Kemudian tingkatkan beban dengan menambahkan lebih banyak minit berjalan kaki setiap hari.

Sekiranya anda menghidap artritis, penting untuk menjadikan berjalan kaki sebagai salah satu latihan kegemaran anda. Tetapi ingat, jika anda berlebihan dengan melompat terus ke kenaikan satu jam, mungkin memerlukan beberapa minggu untuk pulih.

Mengapa penyakit itu berlaku?

Arthrosis terbentuk seiring bertambahnya usia, tetapi kadang-kadang penampilannya diprovokasi oleh:

  • kecederaan anggota badan (keseleo, keseleo, patah tulang, lebam);
  • penyakit autoimun - keradangan terhadap latar belakang artritis reumatoid atau lupus eritematosus;
  • proses keradangan bukan spesifik, sebagai contoh, akibat daripada arthritis purulen akut;
  • displasia - perkembangan sistem muskuloskeletal dapat terganggu walaupun pada masa rahim;
  • proses keradangan tertentu (gonorea, tuberkulosis, sifilis, ensefalitis bawaan kutu;
  • hemofilia;
  • pelanggaran proses metabolik dalam badan;
  • penyakit sistem endokrin;
  • berat badan berlebihan - dalam kes ini, terdapat beban yang kuat pada sendi, akibatnya plat rawan haus lebih cepat;
  • faktor keturunan;
  • pembedahan anggota badan;
  • peningkatan beban pada lengan atau kaki - risiko tinggi mengalami arthrosis pada orang yang aktiviti profesionalnya memerlukan pergerakan berterusan (atlet, pemuat);
  • hipotermia badan;
  • gangguan hormon semasa menopaus pada separuh populasi wanita;
  • mabuk badan.

Perhatian! Atlet berisiko paling besar mendapat penyakit sistem muskuloskeletal. Pelari cenderung mengalami masalah keradangan tulang rawan. Berjoging secara berkala meningkatkan beban pada sendi sebanyak 5 kali.

Fisioterapi

Latihan terapeutik untuk arthrosis melibatkan latihan pernafasan khas. Kelas boleh bersifat pasif atau aktif, bergantung pada kesediaan orang tersebut. Pertama, anggota badan yang sihat berehat, dan kemudian anggota badan yang sakit. Kompleks ini merangkumi latihan untuk menguatkan otot belakang. Semakin kuat kesakitan, semakin lemah bebannya. Semasa anda bersenam, jangkauan latihan meningkat jika rasa sakit tidak dirasakan. Semakin besar amplitudnya, semakin aktif seseorang..

Latihan fisioterapi untuk arthrosis dijalankan secara individu atau dalam kumpulan kecil. Mereka dikendalikan oleh doktor atau pelatih dengan pendidikan yang sesuai. Di dalam kelas, dumbbells, bola, dinding, bangku digunakan. Latihan dibenarkan 3-4 kali sehari hingga 10 minit pada satu masa. Doktor menasihati setiap orang tentang amplitud, kecepatan dan jumlah pendekatannya. Sekiranya doktor tidak, anda mesti mendapatkan pakar lain..

Semasa tempoh pemulihan, latihan stabil, iaitu dengan sokongan pada 2 anggota badan. Kelas aktif didahulukan, kemudian kelas pasif. Harus ada pemanasan pernafasan atau sedikit meditasi di antara mereka. Regangan harus dilakukan selepas bersenam. Gimnastik untuk osteoartritis sesuai.

Bagaimana mengenali penyakit

Arthrosis berlaku dalam beberapa peringkat:

  • peringkat pertama - tidak ada perubahan yang dapat dilihat pada anggota badan, tetapi komposisi cecair sinovial di dalam sendi berubah. Nutrien dibekalkan ke tulang rawan dalam jumlah kecil, yang mengurangkan daya tahan rawan terhadap tekanan. Pada peringkat ini, anda sudah dapat merasakan sakit pada anggota badan;
  • tahap kedua dicirikan oleh pemusnahan tisu tulang rawan, pertumbuhan pertumbuhan tulang pada sendi. Rasa sakit menjadi lebih kuat dan lebih lama, kekejangan muncul. Fungsi otot periartikular terganggu;
  • tahap ketiga adalah pemusnahan rawan sepenuhnya. Kesakitan tidak berhenti, ubat penahan sakit tidak lagi berfungsi. Terdapat (kadang-kadang) pemendekan anggota badan yang berpenyakit. Aktiviti motor menjadi mustahil.

Kesakitan dianggap tanda-tanda penyakit yang jelas, yang jarang muncul pada peringkat awal dan berlalu setelah waktu yang singkat, kemudian rasa sakit menjadi kekal, kekejangan pada sendi menjadi semakin jelas. Anggota badan yang berpenyakit bertindak balas terhadap perubahan keadaan cuaca. Dengan berlakunya penyakit, anggota badan menjadi pendek, pesakit mengalami kesakitan yang teruk, tidak dapat bergerak secara bebas, menjadi cacat.

Rawatan untuk pesakit hanya ditetapkan oleh doktor. Pakar ortopedik menetapkan ubat untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan dan melegakan keradangan, chondroprotectors untuk pertumbuhan semula tisu tulang rawan dan tulang. Di samping itu, pesakit ditunjukkan latihan fisioterapi dan latihan fizikal khas (latihan fisioterapi hanya dibenarkan selepas penghentian kesakitan dan penghapusan proses keradangan).

Terapi senaman yang kompleks

Untuk mengurangkan simptom artritis reumatoid, doktor menetapkan latihan urut, berenang, fisioterapi dan fisioterapi. Yang terakhir diperlukan untuk menguatkan otot, meningkatkan mobiliti dan melambatkan proses yang merosakkan. Terapi senaman sesuai untuk hampir semua pesakit. Tetapi hanya kontraindikasi terhadap penggunaan pendidikan jasmani yang harus diambil kira:

  • tahap artritis akut dengan kesakitan yang teruk,
  • latar belakang penyakit organ dalaman, berlanjutan dalam bentuk akut,
  • penyakit kronik yang ada.

Latihan Fleksibiliti

Mereka terdiri daripada kompleks pergerakan regangan dan santai. Jenis senaman ini diperlukan untuk menjaga kesihatan sendi dan tisu di sekitarnya. Mereka juga memperbaiki postur pesakit dan mengurangkan risiko kecederaan. Anda mesti bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Sebaiknya tahan setiap latihan individu selama kira-kira 30-40 s.

Latihan Mobiliti

Mereka membantu mengembangkan sendi artikular, meningkatkan pergerakan mereka. Jenis senaman ini disyorkan setiap hari 5-10 kali. Pesakit yang bimbang tentang arthritis menyedari bahawa setelah melakukan senaman ini pada waktu petang pada waktu pagi, pergerakan sendi akan menjadi lebih baik. Kecergasan, yoga dan pilates merangkumi gabungan senaman regangan dan pergerakan yang optimum. Sekiranya doktor yang hadir menyetujui, maka mereka boleh dimasukkan ke dalam beban tambahan.

Latihan kekuatan

Mereka meningkatkan tisu otot, yang diperlukan untuk melindungi sendi. Anda boleh melakukannya di gimnasium dan di rumah. Adalah perlu untuk mengembangkan kumpulan otot utama - belakang, bahu, kaki, dada. Dianjurkan untuk menggunakan latihan kekuatan 8-10 kali setiap hari dengan sebilangan pengulangan 8-10 kali. Dumbbells, penyerap kejutan elastik dalam bentuk pita bertindak sebagai alat bantu.

Senaman Aerobik

Mereka menyokong kawalan berat badan pesakit, meningkatkan tidur, mood, dan kesejahteraan. Senamrobik ringan dianggap berenang, mendaki dan bermain ski, dan tidak berjoging. Anda perlu lakukan sekitar 3-4 kali seminggu selama 30-40 minit. Latihan pengukuhan umum membantu meningkatkan robot sistem kardiovaskular dan bertujuan mencegah komplikasi.

Sukan untuk arthrosis

Doktor mengesyorkan latihan fizikal khas untuk mengekalkan nada otot pada anggota badan dan memperbaiki peredaran darah pada sendi. Walau bagaimanapun, tidak semua sukan dibenarkan. Berjalan dengan arthrosis hanya dibenarkan sekiranya peringkat awal perkembangan penyakit ini. Sekiranya proses keradangan disertai dengan rasa sakit yang teruk dan perubahan yang jelas pada anggota badan, berjalan dilarang. Walau bagaimanapun, hanya doktor yang memutuskan sukan apa yang boleh dilakukan oleh orang sakit: berenang, berjalan, gimnastik dan berlari, termasuk.

Gim

Penurunan aktiviti motor dengan arthrosis disertai dengan kelemahan otot di sekitarnya. Lawatan ke gim membolehkan anda mengekalkan nada otot, merangsang peredaran darah di kawasan yang terjejas. Program pemulihan dipilih oleh tenaga pengajar, berdasarkan tahap penyakit, keadaan pesakit. Stepper (tiruan berjalan) dan basikal senaman dibezakan dengan keberkesanan terapi:

  • kemungkinan dos individu;
  • pilihan rejimen hemat tanpa mencederakan tulang rawan;
  • perkembangan mobiliti sendi yang terjejas.

Pilihan simulator tertentu ditentukan oleh tenaga pengajar atau doktor yang merawat. Program yang dirancang dengan baik menghilangkan kemungkinan kecederaan, komplikasi dan perkembangan penyakit.