Ulasan Artrozan

Artritis

Nama Latin: Artrozan. Pengilang: JSC Pharmstandard-UfaVita, Rusia.

Doktor mengenai ubat: yang lebih baik daripada analog, kesan sampingan. Ulasan yang mengambil Artrozan.

Bahan aktif: Meloxicam

Ulasan doktor Arthrosan

Semua doktor adalah pakar dalam perkhidmatan kami. Dokumen doktor disahkan.

Apa itu Artrozan?

Artrozan adalah ubat yang tergolong dalam kumpulan ubat anti-radang bukan steroid, kelas oxicam. Untuk apa Artrosan diresepkan? Ubat ini digunakan untuk merawat pelbagai sindrom kesakitan, penyakit radang pada sistem osteoartikular, spondylitis ankylosing, osteoartritis cacat, osteochondrosis, cakera intervertebral herniated, sakit otot..

Ubat ini memenuhi sepenuhnya sifat yang dinyatakan. Berkesan, hasilnya dapat dilihat dari suntikan pertama, agak selamat, ubat dengan kesan sampingan yang minimum berbanding ubat lain dalam kumpulan ini. Dalam jangka pendek, kemungkinan untuk mencapai kesan analgesik dan anti-radang maksimum. Nisbah harga dan kualiti yang optimum.

Ubat ini dikontraindikasikan semasa kehamilan dan semasa menyusu..

Artrozan adalah ubat anti-radang yang sangat berkesan

Ubat Artrosan dihasilkan di Rusia, ia adalah ubat generik ubat "Movalis". Bahan aktif utama Artrosan - meloxicam - adalah ubat kumpulan perencat COX-2 terpilih. COX-2 (cyclooxygenase-2) adalah enzim yang terlibat secara langsung dalam penghasilan perantara keradangan. Tindakan selektif ubat ini meminimumkan kemungkinan terkena gastropati semasa mengambil NSAID, kerana enzim COX-1 yang terlibat dalam pengeluaran "prostaglandin pelindung" mukosa gastrik tidak disekat oleh ubat ini.

Bahagian penggunaan ubat ini adalah penyakit radang pada sistem osteoartikular (artritis pelbagai asal - rheumatoid, reumatik, reaktif), spondylitis ankylosing, osteoarthritis ubah bentuk, sindrom radikular pada osteochondrosis, cakera intervertebral herniated, sakit otot.

Semasa menetapkan Artrozan, saya juga menggunakan ubat dari kumpulan penyekat pam proton - omeprazole, rabeprazole, pantoprazole - dalam dos terapeutik sepanjang tempoh rawatan. Ini membolehkan anda mengelakkan perkembangan NSAID-gastropathies, terutamanya pada pesakit dengan penyakit radang perut yang sudah ada.

Saya ingin memperhatikan bahawa penggunaan ubat seperti Artrozan harus dalam dos terapi yang munasabah. Jangan tambahkan ubat lain dari kumpulan NSAID ke rejimen terapi selari dengan ubat ini. Jika tidak, fenomena overdosis, perkembangan kesan sampingan tidak dapat dielakkan! Saranan ini berlaku untuk pesakit yang secara bebas dapat "menetapkan" terapi untuk diri mereka sendiri. Sudah tentu, ini tidak dibenarkan. Hanya doktor yang hadir, setelah diperiksa secara langsung, dapat memberikan rawatan yang mencukupi yang memungkinkan untuk berjaya dan mengelakkan kesan sampingan.

Sekiranya terdapat sindrom kesakitan dengan intensiti tinggi atau sederhana, saya sering menggunakan Artrozan dalam bentuk suntikan, rata-rata 1 suntikan selama 3-6 hari, kemudian saya menggunakan Artrosan dalam bentuk tablet untuk menyelesaikan perjalanan terapi (5-7 hari). Walau bagaimanapun, masa rawatan ditentukan secara individu..

Secara amnya, saya dapat mengatakan bahawa dari segi keberkesanan, Artrozan generik tidak kalah dengan ubat Movalis yang asli, tetapi harganya 2-3 pesanan lebih besar.

Ulasan ubat Artrosan

Petunjuk untuk digunakan

Perbincangan mengenai ubat Artrozan dalam catatan ibu-ibu

. melakukannya setiap enam bulan, dan saya melakukannya 8 tahun sekali. Malam ini saya meletakkan bantal, menggunakan roller, kemudian saya minum nurofenchik - tetapi ia tidak banyak membantu. Apabila ia benar-benar menghisap, saya menyuntik ARTHROZAN kepada saya, ia sangat membantu.

Minum arthrosan, ia akan membantu dengan segera. Saya juga memilikinya, memutar sehingga saya menyuntikkan diclofenac dan milgamma, tetapi kesannya lambat dan overdosis mudah dilakukan. Jadi hanya Movalis arthrosan yang masih analog, tetapi aksinya sama

arthrosan dengan serta-merta membantu. dan kesan jangka panjang mumia.

. Di tepi pantai, saya tidak pernah bersandar di telapak tangan, hanya pada penumbuk, jika tidak, saya pasti akan runtuh. Jari dan jari kaki secara berkala sakit tanpa sebab objektif. Sebelum mengandung, saya minum arthrosan, tetapi sekarang juga dikontraindikasikan, jadi saya mengikat sendi sebanyak mungkin, tetapi jika berlaku byaka, saya mengoleskan balm kuda (hanya penyejukan), chaga, dan krim Ayurvedic Rheumatogel. Semua ini membantu hampir sama, sangat perlahan. Cuba jangan memuatkan lengan yang sakit dan berhati-hati di masa hadapan. Arthr.

Kami memerlukan kiropraktor yang baik! Dan untuk kesakitan, lihat ubat berdasarkan meloxicam (meloxicam, meloflex, mesipol, movalis, liberum, movasin, amelotex, arthrosan, myrlox) - dari semua NSAID, ia mempunyai kesan terpanjang. Lebih baik jika bukan ubat Rusia.

Sesuatu yang saya terlambat) jika masih relevan, pil tersebut disebut arthrosan, tetapi lebih baik pergi ke doktor sama, agar tidak mengambil risiko

pakar neurologi atau ahli terapi. Anda boleh minum pil ketonal (atau meloxicam, arthrosan), kesannya sama. Tablet boleh diminum 2 kali sehari, tidak lebih dari 5 hari, semasa perut penuh..

. nky macam tu. Ia menjengkelkan tisu-tisu di sekitarnya ketika berjalan - maka sakit. Seperti kata pakar bedah, hampir semua orang mengalami taji, tetapi tidak semuanya menjadi radang. Saya bernasib baik. Rawatan - Artrozan (sangat baik, selepas suntikan kedua menjadi lebih mudah), memampatkan dengan hempedu perubatan (dijual di farmasi, sebotol besar sekitar 250 rubel), sol ortopedik (jika mahal, sekurang-kurangnya bantal tumit). Perjalanan rawatan berlalu dan untuk beberapa lama melupakan tunjang. Dan pada suatu hari ia bermula lagi, sial. Dan saya menyedari bahawa ini adalah untuk sepanjang hayat saya. Saya tidak akan menyuntikkan arthrosan lagi - perut saya sakit dari itu, walaupun ia banyak membantu. Saya membeli Movalis - saya akan mencucuknya, kata doktor.

Semasa saya baru mengetahui hernia, seorang pakar neurologi yang menetapkan untuk minum ARTPA dalam kursus, minum 1 pc. 3 bulan sehari, 2 kursus setahun (musim luruh dan musim bunga), dan untuk kesakitan akut, arthrosan. Tetapi saya sangat mengesyorkan mencari doktor

. keadaan lebur secara umum, dari itu dan keletihan, dan keengganan untuk melakukan apa-apa, dan segala macam pemikiran buruk. Urut tidak membantu, hanya ubat - penitis dengan trental dan vitamin b6, suntikan arthrosan dan aplikator Kuznetsov, tetapi semua ini mustahil semasa kehamilan. Bercakap dengan doktor anda, dia mungkin akan menetapkan sesuatu yang hemat buat masa ini, dan kemudian merawat diri anda dengan betul. Duduk (berbohong) dalam satu kedudukan kurang, saya merasa sangat tidak senang bekerja di komputer untuk masa yang lama, melakukan latihan khas untuk osteochondrosis (.

Penyelesaian untuk suntikan intramuskular Pharmstandard Artrozan 3 ampul 2.5 ml - kaji semula

Arthrosan dalam suntikan untuk osteochondrosis adalah ketika anda berusia 30 tahun dan anda sudah menjadi penguji ubat-ubatan profesional untuk rawatan masalah sendi

Helo!

Semuanya bermula seperti orang lain - punggung saya sakit dan saya memutuskan bahawa pelbagai jenis krim dan salap akan membantu saya - contohnya. Sedikit tidak menolong. Saya pergi ke pakar neurologi - Midocalm dan Ksefokam tidak diselamatkan, tetapi diberi banyak kesan sampingan. Saya juga tidak tahu sama ada saya perlu merawat punggung, atau mungkin juga. Kemudian ahli terapi itu menawarkan diri untuk merawat dan ternyata ahli terapi itu jauh lebih pintar daripada pakar neurologi dan rawatannya lebih berkesan, dan yang paling penting - murah. Kerana dompet saya yang terseksa sudah tidak menyanyikan apa-apa pada masa itu. Terdiam.

Penyelesaian untuk suntikan intramuskular Pharmstandard Artrozan

  • Anda boleh membeli di mana-mana farmasi.
  • Harga untuk 10 ampul ialah 520 rubel. Nampaknya mahal, tetapi ubat itu tidak hanya dirancang untuk kursus, tetapi juga akan kekal dan akan membantu anda jika anda memutuskan untuk mula memakai rel.
  • Saya mempunyai 10 ampul. Saya sepatutnya membeli 3, tetapi pada masa itu terdapat 10 di farmasi. Konspirasi, kata catur.

Bahan aktifnya adalah meloxicam dan saya sudah biasa dengan ubat lain, tetapi saya tidak ingat yang mana. Terlalu banyak yang telah dicuba dan terlalu banyak analog di pasaran farmaseutikal. Sejujurnya, itu membuatku kesal. Saya telah mencuba banyak perkara dalam sebulan rawatan belakang, tetapi tidak ada akal untuk mengurangkannya.

Ubat itu seperti ubat. Ulasan bagus, tetapi tidak di mana-mana dan sama sekali tidak. Saya membuat kesimpulan bahawa jika kasusnya mudah, maka arthrosan dapat membantu dengan cepat, tetapi apabila anda seorang ibu yang membawa anaknya yang berharga dalam pelukannya, dan mereka tidak memberi anda pengampunan dengan gangguan, maka itu mungkin tidak dapat.

Arthrosan terdapat dalam ampul dan tablet. Ampul diresepkan pada hari-hari pertama eksaserbasi, dan kemudian mereka beralih ke tablet. Itulah sebabnya tidak masuk akal untuk membeli 10 ampul sekaligus. Tetapi kami juga mempunyai suami dan nenek dalam keluarga kami, dan ada seseorang yang mewarisi arthrosan. Yaitu, kebaikan tidak terlepas pandang.

Ubat ini sudah siap untuk pentadbiran dan tidak perlu dicairkan. Terdapat sedikit perkara dalam bungkusan untuk membuka ampul, tetapi saya berjaya melepaskannya dengan segera dan pada masa yang sama tidak memotong separuh tangan saya.

Arthrosan arahan

Arahannya cukup panjang, tetapi baca dengan cepat. Arthrosan adalah ubat anti-radang dan analgesik. Pada mulanya saya tertarik dengan kemampuan analgesiknya, kerana saya hanya mahu tidur tanpa rasa sakit.

Petunjuk untuk penggunaan arthrosan

Meloxicam merawat penyakit tertentu dan, yang menggembirakan saya, hanya menyembuhkannya. Dia tidak mempunyai resipi untuk semua penyakit. Profilnya adalah reumatologi dan sesuai dengan saya. Dan kemudian di Rusia terdapat banyak ubat dengan khasiat yang tidak terbukti yang menyembuhkan segala-galanya dan tidak menyembuhkan apa-apa.

Kontraindikasi terhadap penggunaan arthrosan

Terdapat banyak kontraindikasi dan doktor harus mempelajarinya dengan lebih berhati-hati terlebih dahulu, dan tidak hanya bertanya tentang alahan terhadap ubat-ubatan. Walaupun terima kasih kerana bertanya tentang perkara itu juga.

Arthrosan adalah ubat kuat dan berbahaya. Terdapat banyak kesan sampingan, ia serius.

Kaedah menggunakan arthrosan

Saya diberi dua suntikan - pada waktu pagi dan petang. Jadi tiga hari, dan kemudian saya beralih ke ubat lain.

Saya mengharapkan penghilang rasa sakit dari arthrosan. Selebihnya, saya sudah berada di sisi.

Suntikan itu menyakitkan, tetapi boleh diterima. Sebarang vitamin B seperti Compligam jauh lebih sukar untuk ditoleransi.

Saya diberi suntikan pada waktu pagi dan lewat petang.

Kesan sampingan arthrosan

Jangan meningkatkan dos sendiri. Ini penuh dengan kesan sampingan yang serius..

Saya hanya mengalami pening, tetapi juga boleh muncul kerana masalah pada bahagian belakang saya secara umum. Selebihnya telah berlalu, mujurlah. Jika tidak, saya benar-benar menguasai kesan sampingan.

Kesan penggunaan arthrosan

Melegakan selepas suntikan. Punggung berhenti menarik, rasa sakit mereda. Adalah masuk akal untuk memberi suntikan sebelum tidur, sehingga pada waktu tidur, rasa sakit telah hilang sepenuhnya.

Kesakitan yang teruk melegakan separuh, lemah, menarik menghilangkan hampir sepenuhnya.

Pada saat eksaserbasi, saya dapat menganggap arthrosan sebagai penyelamat dengan selamat, TETAPI ada analog arthrosan dalam bentuk tulennya - meloxicam, yang harganya beberapa kali lebih murah.

Artrosan adalah tongkat sihir lurus.

Aksi itu, sayangnya, tidak kekal selama-lamanya. Selepas beberapa jam dalam mod aktif dan rasa sakit itu ada di sana lagi. Sekiranya anda meletakkan rehat di tempat tidur lurus, maka tindakannya akan lebih lama, tetapi juga tidak selamanya. Menjelang pagi, anda sudah boleh bangun dengan rasa sakit di bahagian belakang. Kita mesti berlari dan melakukan suntikan seterusnya.

Tanpa sokongan ubat lain, makna arthrosan hilang. Cukup rasa sakit bukan penawar.

Saya mengesyorkan arthrosan sebagai ubat yang berkesan, tetapi ingat bahawa anda tidak boleh menetapkannya sendiri. Terdapat kesan sampingan. Sekian lama anda tidak boleh mengambil kesan sampingan.

Saya berpuas hati dengan arthrosan tetapi menilai pada 4-. Masih bukan penyelamat langsung. Semoga semua ubat lebih baik.

Arthrosan

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Artrozan: 11 ulasan doktor, 9 ulasan pesakit, arahan penggunaan, analog, infografik, 2 borang pelepasan.

Ulasan doktor mengenai arthrosan

Penilaian 3.8 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Gunakan dengan berhati-hati pada pesakit dengan penyakit buah pinggang. Reaksi kulit mungkin berlaku. Gatal dan kerengsaan.

Ubat itu tidak buruk. Tetapi tidak tahan lama. Ia digunakan hanya dalam terapi kompleks. Sebahagian daripada ubat domestik "Meloxicam" mempunyai kesan analgesik, antipiretik dan beberapa kesan anti-radang. Juga "Artrozan" mempunyai kesan antispasmodik, terutama pada otot licin. Ini menunjukkan dirinya sangat baik untuk kesakitan pada osteochondrosis. Saya memberi resep kepada pesakit yang berumur 18 tahun ke atas (ubat tidak digunakan pada usia dini), dos tidak boleh melebihi 7.5 mg sehari.

Penilaian 3.3 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Kelebihan besar ubat ini adalah harganya yang berkaitan dengan kesannya. Saya selalu berhati-hati dengan ubat generik, tetapi ubat ini adalah kejutan yang menyenangkan. Sudah tentu, ada perbezaan dengan ubat yang asli dan dapat dilihat: tempoh dan keberkesanan penghilang rasa sakit di "Artrozan" lebih rendah. Tetapi pada masa yang sama, ubat ini melegakan sakit sendi, sakit keseleo dan kecederaan, dan kerana selektif, ia juga mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit..

Penilaian 4.6 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat anti-radang bukan steroid yang baik. Ia digunakan secara meluas dalam praktik pakar neurologi untuk rawatan sakit belakang, serta oleh ahli terapi dan ortopedis untuk patologi sendi. Melegakan kesakitan akut. Diterapkan dalam kursus pendek.

Ia digunakan dengan berhati-hati pada pesakit dengan gastritis dan ulser gastrik.

Penilaian 4.6 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

"Artrozan" adalah ubat domestik yang sangat baik. Ia adalah domestik dan efisien sangat memberangsangkan. Ia digunakan secara meluas dalam praktik klinikal dalam rawatan proses keradangan pada kapsul sendi dengan kesan sampingan yang minimum. Harga rendah ubat ini meninggalkannya dengan peranan yang dominan di pasaran.

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Salah satu daripada banyak ubat dalam keluarga NSAID, tidak lebih buruk atau lebih baik. Sekiranya "Diclofenac" tidak menolong seseorang, maka "Artrozan" tidak akan membantu. Pada satu ketika, ubat asli didaftarkan semula dan Artrozan dengan cepat memenuhi ceruknya dan tidak hilang..

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat ini memenuhi sepenuhnya sifat yang dinyatakan. Berkesan, hasilnya dapat dilihat dari suntikan pertama, agak selamat - semasa latihan saya tidak menemui kesan yang tidak diingini. Kursus pendek berjaya mencapai kesan analgesik dan anti-radang maksimum.

Sekiranya rasa sakit di leher, di kawasan toraks atau lumbar, timbul atau diperburuk oleh latihan fizikal, dengan tinggal lama dalam satu posisi, atau dengan perubahan kedudukan badan, lebih baik menggabungkan Artrozan dengan relaxer otot dan vitamin B untuk mencapai kesan maksimum dan cepat.

Penilaian 4.6 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat anti-radang bukan steroid yang berkesan dengan kesan sampingan yang minimum berbanding ubat lain dalam kumpulan ini. Gabungan harga dan kualiti yang optimum. Tidak ada alahan yang diperhatikan semasa penggunaan.

Saya menggunakannya dengan berjaya dalam sindrom kesakitan vertebra sederhana. Untuk penggunaan jangka panjang, ia mesti digabungkan dengan omeprazole.

Penilaian 3.8 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

"Meloxicam" Rusia, lebih berpatutan daripada "Movalis" yang asal. Bertoleransi dengan baik.

Ubat asli, pada pendapat saya, selalu lebih baik daripada ubat generik, tetapi tidak selalu mungkin dan kewangan untuk mendapatkan ubat yang asli. "Artrozan" adalah salinan "Meloxicam" yang layak. Terdapat tempat untuknya dalam latihan saya..

Penilaian 5.0 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat yang sangat baik, bertoleransi, berkesan dan murah! Kami sering menetapkannya dalam rawatan osteochondrosis, terutama pada fasa akut, pada penyakit radang akut pada otot dan sendi, dalam terapi kompleks. Kesan sampingan dari saluran gastrointestinal sangat jarang berlaku, dan ia berlanjutan sendiri setelah pemberhentian ubat.

Penilaian 3.8 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Kesan analgesik yang baik.

Ubat yang cukup berkesan dalam rawatan pelbagai sindrom kesakitan, khususnya radikulopati vertebrogenik, dan juga pada osteoarthralgia, sindrom kesakitan otot-tonik, dalam kombinasi dengan relaksan otot, mempunyai kesan anti-radang dan analgesik yang berterusan..

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Meloxicam adalah optimum untuk rawatan gabungan proses keradangan otot dan artikular yang sederhana. Kesan sampingan dari saluran gastrointestinal, pada pendapat saya, memberikan lebih jarang daripada semua NSAID lain. Dengan harga, Artrozan adalah separuh harga Movalis, walaupun kecekapannya tidak kalah. Mungkin ubat yang paling kerap diresepkan oleh saya hari ini.

Ulasan pesakit mengenai arthrosan

Selepas operasi, sakit sendi mula mengganggu saya. "Artrozan" secara harfiah segera setelah mengambil ubat melegakan semua kesakitan. Penghilang rasa sakit yang sangat berkesan. 200 rubel untuk 20 tablet setiap pek cukup bagus, saya rasa. Saya tidak tahu bagaimana kaitannya dengan ubat ini, tetapi sepertinya kesan sampingan mempengaruhi saya, ia muncul dalam pedih ulu hati terkuat selepas makan, dan makanannya tidak terlalu pedas, tetapi ada pedih ulu hati. Perkara utama adalah bahawa terdapat hasil positif pada sendi, dan jika ini benar-benar kesan sampingan, maka saya tidak begitu penting, jadi saya berani mengambil ubat untuk memperbaiki badan saya.

Sebagai orang yang menderita radang sendi lutut, saya telah menggunakan ubat ini lebih daripada sekali. Jalan rawatannya tidak lama, tetapi hasilnya tidak lama lagi. Selepas suntikan ketiga, ia menjadi lebih mudah bagi seluruh badan. Pada titik yang saya tidak dapat meluruskan lutut dan terpaksa lemas. Hanya suntikan ini yang membantu.

Pakar neurologi menetapkan rawatan yang tidak dapat difahami, tidak ada yang membantu selama 4 hari, sehingga saya membeli Artrozan. Saya mempunyai hernia lumbal, saya bahkan tidak dapat bergerak. Saya menyuntik "Artrozan" dan nampaknya dilahirkan semula. Saya sangat gembira. Anestetik dengan sempurna. Hanya beberapa hari kemudian tangan di tangan saya mula sakit. Saya tidak tahu mengapa, mungkin cuaca buruk, walaupun saya berumur 30 tahun, terlalu awal untuk menderita cuaca.

Selepas 10 hari rawatan, aritmia kembali. Tetapi lutut terdiam, tidak ada rasa sakit yang tajam. Walaupun sekarang saya dapat membengkokkan kaki saya, tumornya hilang. Dan sekarang saya merawat aritmia dengan verapamil.

Untuk lumbal blues dia memberikan suntikan arthrosan dan melaxicam. Pada akhir rawatan, ulser perut terbentuk, saya tidak mengesyorkan.

Suami saya telah lama menderita penyakit yang sangat tidak menyenangkan, cakera intervertebral herniated, ditambah dengan osteochondrosis. Pekerjaannya sukar, dengan mengangkat berat. Siapa yang bekerja di lombong akan faham. Pada cuti sakit berikutnya, setelah menjalani rawatan dan tidak merasakan dinamik positif, doktor menetapkan arthrosan dalam suntikan dan pil. Dia berjanji bahawa dalam tiga hari dia akan menjadi baik seperti baru. Sesungguhnya, ubat ini membantu. Tetapi sebelum itu dia mengambil ubat mahal. Sekarang, sebaik sahaja rasa sakit muncul, saya mengeluarkan "Artrozan", selama 3 hari dan suami saya kembali merasa seperti lelaki. Saya menasihatkan ubat ini kepada orang tua yang sakit sendi, ia membantu mereka dengan sempurna. Ada baiknya ada ubat yang berkesan dengan harga yang sangat berpatutan..

Rheumatoid arthritis di negara kita mungkin diwarisi. Ayah adalah orang pertama yang bertemu, dan farmasi menawarkan ubat ini untuk sakit sendi. Dalam tempoh keadaan cuaca yang berubah-ubah, sendi saya juga sakit. Ubat ini selalu menyelamatkan saya dan saudara-mara saya. Pertama sekali, ia memuaskan dengan tindakan yang cukup cepat, rasa sakit saya hilang dalam 20 minit. Harganya juga lebih berpatutan daripada ubat serupa.

Ketika rematik menjadi komplikasi sakit tekak yang dipindahkan, saya sering, terutama ketika cuaca berubah, pada waktu malam diseksa oleh kesakitan yang teruk pada sendi lengan dan kaki, maka Artrozan datang untuk menyelamatkan. Kelebihannya adalah dengan cepat menghilangkan rasa sakit, bertindak lembut pada saluran gastrointestinal, tidak benar-benar "memukul poket".

seorang tetamu

Malangnya, saya berkenalan dengan arthrosan berkaitan dengan hernia tulang belakang lumbar. Benar-benar berfungsi ubat dan jauh lebih murah daripada ubat lain yang serupa. Satu-satunya keselamatan dari kesakitan hernia tulang belakang. Yang lain sama ada sangat mahal atau tidak berguna. By the way, saya menggunakannya sebagai sebahagian daripada terapi beberapa ubat (seperti yang ditentukan oleh pakar neurologi kepada saya).

Borang pelepasan

DosPembungkusanPenyimpananJualanJangka hayat
20, 30, 40, 50, 60, 75, 100

Arahan untuk penggunaan arthrosan

Penerangan Ringkas

Artrozan (INN - meloxicam) adalah ubat anti-radang bukan steroid Rusia yang digunakan terutamanya untuk menghilangkan rasa sakit pada penyakit radang-degeneratif pada sendi dan sistem muskuloskeletal. Seperti yang anda ketahui, ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan NSAID adalah asas terapi simptomatik untuk pesakit dengan penyakit reumatologi. Mereka melegakan keradangan, sakit kusam dan mengurangkan demam, yang sangat penting untuk meningkatkan kualiti hidup orang yang menderita penyakit sendi dan tulang belakang yang bersifat radang dan metabolik. Mekanisme tindakan NSAID tidak sepenuhnya jelas untuk waktu yang lama, dan hanya pada awal 1990-an abad yang lalu menjadi jelas bahawa NSAID menekan pembentukan mediator keradangan prostaglandin dengan menghambat enzim cyclooxygenase-2 (COX-2), yang "harus disalahkan" untuk pengaktifan biosintesis prostaglandin dalam fokus keradangan. Kualiti penting bagi NSAID adalah selektiviti, kerana jika tidak, adalah mustahil untuk menekan aktiviti COX-1, yang, seterusnya, bertanggungjawab untuk pembentukan prostaglandin "berguna" yang melindungi membran mukus saluran pencernaan dan mengatur aliran darah ginjal. Oleh kerana selektivitas tindakan mereka, perencat COX-2 selektif cenderung menyebabkan perkembangan lesi erosif dan ulseratif pada saluran gastrointestinal. Dengan penggunaan NSAID yang berpanjangan dalam dos tinggi, serta bergantung pada ciri-ciri individu organisma, selektiviti untuk COX-2 dapat menurun..

Di antara penghambat selektif COX-2, salah satu ubat yang paling sering digunakan dalam amalan klinikal adalah meloxicam, yang disajikan di kaunter farmasi Rusia dalam pelbagai "samaran" yang sinonim..

Salah satunya adalah arthrosan ubat domestik. Sudah tentu, movalis asli yang sama dari syarikat Jerman Boehringer Ingelheim International lebih digemari di pasaran farmaseutikal, tetapi ada juga niche pengguna untuk arthrosan. Dengan keberkesanan dan keselamatan yang sebanding, kos arthrosan sebagai ubat generik akan jauh lebih rendah, yang memberikan penjimatan kos kerana penyakit reumatologi memerlukan farmakoterapi jangka panjang, dan ini boleh menjadi beban berat pada dompet. Sebilangan besar pengguna perencat COX-2 yang terpilih adalah golongan tua, yang paling rentan terhadap penyakit radang sendi, sakit tulang belakang dan penyakit lain yang memerlukan meloxicam diambil sebagai rawatan simptomatik. Dan kategori populasi ini, kerana taraf hidup pesara yang rendah dan terus terang di ruang pasca Soviet sangat tepat mengenai kos ubat yang dibeli..

Arthrosan dengan latar belakang penghambat COX-2 yang tidak selektif mempunyai kesan yang agak lembut pada membran mukus saluran pencernaan, dengan syarat, tentu saja, penggunaannya secara rasional. Selain itu, ubat tersebut, tidak seperti NSAID lain, tidak memusnahkan tisu tulang rawan, yang memainkan peranan penting dalam rawatan pesakit dengan osteoartritis dan patologi degeneratif-dystrophik lain dari sistem muskuloskeletal..

Farmakologi

Meloxicam adalah NSAID dengan kesan anti-radang, antipiretik dan analgesik. Milik kelas oxicams, adalah turunan dari asid enolik.

Mekanisme tindakan dikaitkan dengan penghambatan sintesis prostaglandin sebagai akibat penghambatan selektif aktiviti enzimatik jenis kedua siklooksigenase (COX-2), yang terlibat dalam biosintesis prostaglandin di kawasan keradangan. Apabila diberikan dalam dos tinggi, penggunaan jangka panjang dan ciri-ciri individu badan, selektiviti untuk COX-2 menurun. Pada tahap yang lebih rendah, ia bertindak pada jenis pertama cyclooxygenase (COX-1), yang terlibat dalam sintesis prostaglandin yang melindungi mukosa gastrointestinal dan terlibat dalam pengaturan aliran darah di buah pinggang. Kerana selektiviti yang ditunjukkan untuk menekan aktiviti COX-2, ubat ini jarang menyebabkan lesi erosif dan ulseratif pada saluran gastrointestinal..

Farmakokinetik

Pengikatan protein plasma adalah 99%. Ubat ini menembusi halangan histohematogen, kepekatan dalam cecair sinovial adalah 50% dari kepekatan plasma maksimum. Hampir dimetabolisme sepenuhnya di hati dengan pembentukan empat derivatif yang tidak aktif secara farmakologi.

Metabolit utama, 5'-carboxymeloxicam (60% daripada dos), terbentuk oleh pengoksidaan metabolit perantaraan, 5'-hydroxymethylmeloxicam, yang juga diekskresikan, tetapi pada tahap yang lebih rendah (9% daripada dos). Kajian in vitro menunjukkan bahawa isoenzim CYP2C9 memainkan peranan penting dalam transformasi metabolik ini, dan isoenzim CYP3A4 memainkan peranan tambahan. Peroksidase terlibat dalam pembentukan dua metabolit lain, yang masing-masing membentuk 16% dan 4% dari dos ubat..

Pelepasan plasma rata-rata 8 ml / min. Pada orang tua, pelepasan ubat menurun. Isipadu taburan rendah dan rata-rata 11 liter. Kegagalan hepatik atau buah pinggang dengan tahap keparahan sederhana tidak mempengaruhi farmakokinetik meloxicam secara signifikan.

Ia diekskresikan dalam perkadaran yang sama dengan tinja dan air kencing, terutama dalam bentuk metabolit. Kurang daripada 5% dos harian diekskresikan tidak berubah melalui usus, dalam air kencing tidak berubah ubat hanya terdapat dalam jumlah.

Borang pelepasan

Penyelesaian untuk suntikan intramuskular, berwarna kuning kehijauan, telus.

1 ml1 amp.
meloxicam6 mg15 mg

Eksipien: meglumin - 3,75 mg, poloxamer 188 (lutrol F68) - 50 mg, glycofurfural (glycofurol) - 100 mg, glisin - 5 mg, natrium klorida - 3 mg, larutan natrium hidroksida 1M - hingga pH 8,2-8,9, air d / dan - hingga 1 ml.

2.5 ml - ampul dengan kapasiti 5 ml (5) - pek sel berkontur (1) - pek kadbod.
2.5 ml - ampul dengan kapasiti 5 ml (5) - pek sel berkontur (2) - pek kadbod.

Dos

Pentadbiran ubat intramuskular ditunjukkan dalam 2-3 hari pertama rawatan. Pada masa akan datang, rawatan diteruskan dengan penggunaan bentuk oral (tablet). Dos yang disyorkan ialah 7.5 atau 15 mg 1 kali sehari, bergantung pada intensiti kesakitan dan keparahan proses keradangan. Oleh kerana potensi risiko reaksi buruk bergantung pada dos dan jangka masa rawatan, dos efektif paling rendah dan kursus sesingkat mungkin harus digunakan..

Pada pesakit dengan gangguan ginjal yang teruk pada hemodialisis, dos tidak boleh melebihi 7.5 mg sehari.

Ubat ini diberikan dengan suntikan intramuskular yang mendalam. Kandungan ampul tidak boleh dicampurkan dalam picagari yang sama dengan ubat lain. Ubat itu tidak boleh diberikan secara intravena.

Overdosis

Gejala: kesedaran terganggu, mual, muntah, sakit epigastrik, pendarahan di saluran gastrousus, kegagalan buah pinggang akut, kegagalan hati, penangkapan pernafasan, asistol.

Rawatan: tidak ada penawar dan antagonis khusus. Diuresis paksa, alkaliisasi air kencing, hemodialisis tidak berkesan kerana hubungan ubat dengan protein darah yang tinggi.

Interaksi

Dengan penggunaan serentak dengan NSAID lain (termasuk asid acetylsalicylic), risiko luka erosif dan ulseratif dan pendarahan gastrousus meningkat.

Dengan penggunaan serentak dengan ubat antihipertensi, adalah mungkin untuk mengurangkan keberkesanannya.

Dengan penggunaan serentak dengan sediaan litium, pengembangan pengumpulan litium dan peningkatan kesan toksiknya mungkin (disyorkan untuk mengawal kepekatan litium dalam darah).

Dengan penggunaan serentak dengan methotrexate, kesan sampingan yang terakhir pada sistem hematopoietik meningkat (risiko anemia dan leukopenia, ujian darah umum berkala ditunjukkan).

Dengan penggunaan serentak dengan diuretik dan siklosporin, risiko mengembangkan kegagalan buah pinggang meningkat.

Dengan penggunaan serentak dengan kontraseptif intrauterin, keberkesanannya dapat berkurang.

Dengan penggunaan serentak dengan antikoagulan (heparin, warfarin), ubat trombolitik (streptokinase, fibrinolysin), dan agen antiplatelet (ticlopidine, clopidogrel, acetylicylic acid), risiko pendarahan meningkat (diperlukan pemantauan berkala parameter pembekuan darah).

Dengan penggunaan serentak dengan kolestiramina, penghapusan meloxicam melalui saluran gastrointestinal dipercepat.

Apabila digunakan serentak dengan perencat pengambilan serotonin selektif, risiko pendarahan gastrousus meningkat.

Kesan sampingan

Dari sistem pencernaan: lebih daripada 1% - dispepsia, termasuk. loya, muntah, sakit perut, cirit-birit, sembelit, perut kembung; 0.1-1% - peningkatan sementara dalam aktiviti transaminase "hepatik", hiperbilirubinemia, belching, esofagitis, ulser gastrik atau duodenum, pendarahan gastrointestinal (laten atau terang), stomatitis; kurang daripada 0.1% - perforasi saluran pencernaan, kolitis, hepatitis, gastritis.

Dari sisi hematopoiesis: lebih daripada 1% - anemia; 0.1-1% - leukopenia, trombositopenia.

Pada bahagian kulit: lebih daripada 1% - gatal, ruam kulit; 0.1-1% - urtikaria; kurang daripada 0.1% - kepekaan fotosensitif, ruam bulosa, eritema multiforme, termasuk Sindrom Stevens-Johnson, nekrolisis epidermis toksik.

Dari sistem pernafasan: kurang daripada 0.1% - bronkospasme.

Dari sisi sistem saraf pusat: lebih daripada 1% - pening, sakit kepala; 0.1-1% - tinnitus, mengantuk; kurang daripada 0.1% - ketidakupayaan emosi, kekeliruan, kecelaruan.

Dari sisi sistem kardiovaskular: lebih daripada 1% - edema periferal; 0.1-1% - peningkatan tekanan darah, berdebar-debar, pembilasan muka.

Dari sistem kencing: 0,1-1% - hipercreatininemia, peningkatan kepekatan urea serum; kurang daripada 0.1% - kegagalan buah pinggang akut; hubungan dengan penggunaan meloxicam belum terjalin - nefritis interstisial, albuminuria, hematuria.

Dari deria: kurang daripada 0.1% - konjungtivitis, penglihatan kabur.

Reaksi alergi: kurang daripada 0.1% - tindak balas angioedema, anaphylactic, anaphylactoid.

Petunjuk

Rawatan simptomatik penyakit keradangan dan degeneratif sistem muskuloskeletal, disertai dengan rasa sakit, termasuk:

  • osteoartritis;
  • artritis reumatoid;
  • ankylosing spondylitis (ankylosing spondylitis);
  • osteochondrosis.

Kontraindikasi

  • hipersensitiviti terhadap meloxicam atau komponen tambahan ubat;
  • kegagalan jantung dekompensasi;
  • tempoh awal operasi selepas cantuman pintasan arteri koronari;
  • kombinasi lengkap atau tidak lengkap asma bronkial, poliposis berulang hidung dan sinus paranasal dan intoleransi terhadap asid asetilsalisilat atau NSAID lain; pemburukan ulser gastrik dan ulser duodenum; pendarahan gastrousus aktif;
  • penyakit radang usus (kolitis ulseratif, penyakit Crohn akut);
  • pendarahan serebrovaskular atau pendarahan lain;
  • hemofilia dan gangguan pembekuan darah lain;
  • kegagalan hati yang teruk atau penyakit hati yang aktif;
  • kegagalan buah pinggang kronik (pada pesakit yang tidak menjalani hemodialisis (pelepasan kreatinin kurang daripada 30 ml / min)); penyakit buah pinggang progresif, termasuk hiperkalemia yang disahkan;
  • kanak-kanak sehingga usia 18 tahun;
  • kehamilan; tempoh penyusuan.

Dengan berhati-hati: pada pesakit tua dan dengan adanya keadaan berikut dalam sejarah: penyakit jantung koronari, kegagalan jantung kongestif, penyakit serebrovaskular, penyakit arteri perifer, dislipidemia / hiperlipidemia, diabetes mellitus, kegagalan buah pinggang kronik (pelepasan kreatinin 30-60 ml / min) ; luka ulseratif saluran gastrousus, kehadiran jangkitan Helicobacter pylori, merokok, penyakit somatik yang teruk.

Dengan penggunaan NSAID jangka panjang, penyalahgunaan alkohol, terapi antikoagulan bersamaan (misalnya, warfarin), agen antiplatelet (contohnya, asid asetilsalisilat, clopidogrel), glukokortikosteroid oral (contohnya, prednisolon), perencat pengambilan serotonin terpilih (contohnya, sertralinetoxinetinetine (eg, sertralinetoxinetinetine (eg, sertralinetoxinetinetine) ) ubat itu harus diambil dengan berhati-hati.

Untuk mengurangkan risiko terkena kesan buruk dari saluran gastrointestinal, dos efektif minimum harus digunakan dalam jangka pendek.

Ciri aplikasi

Permohonan semasa mengandung dan menyusui

Permohonan pelanggaran fungsi hati

Permohonan fungsi buah pinggang terjejas

Pada pesakit dengan gangguan ginjal yang teruk pada hemodialisis, dos tidak boleh melebihi 7.5 mg sehari.

Permohonan pada kanak-kanak

Kontraindikasi pada kanak-kanak di bawah umur 18 tahun.

arahan khas

Ubat ini dapat mengubah sifat platelet, tetapi tidak menggantikan kesan profilaksis asid asetilsalisilat pada penyakit kardiovaskular.

Perhatian harus diambil ketika menggunakan ubat tersebut oleh pasien dengan riwayat ulser gastrik dan ulser duodenum, dan pesakit yang menjalani terapi antikoagulan. Pesakit ini mempunyai peningkatan risiko penyakit erosif dan ulseratif pada saluran gastrousus..

Perhatian harus diambil untuk memantau pengeluaran air kencing harian dan fungsi ginjal ketika menggunakan ubat pada orang tua dan pesakit dengan penurunan BCC dan penurunan penyaringan glomerular (dehidrasi, kegagalan jantung kronik, sirosis hati, sindrom nefrotik, penyakit ginjal yang diucapkan secara klinikal, diuretik, dehidrasi setelah operasi pembedahan utama ).

Sekiranya terdapat tanda-tanda kerosakan hati (gatal-gatal kulit, menguning kulit, mual, muntah, sakit perut, urin gelap, peningkatan tahap transaminase yang berterusan dan perubahan dalam petunjuk fungsi hati yang lain), ubat harus dihentikan dan berjumpa dengan doktor anda.

Selepas dua minggu menggunakan ubat, perlu mengawal aktiviti enzim "hati".

Tidak diperlukan penyesuaian dos pada pesakit dengan penurunan fungsi ginjal ringan atau sederhana (CC> 30 ml / min).

Pesakit yang mengambil diuretik dan meloxicam pada masa yang sama harus mengambil cukup cecair.

Sekiranya reaksi alahan berlaku (gatal, ruam kulit, urtikaria, fotosensitif) semasa rawatan, anda harus berjumpa doktor untuk memutuskan sama ada berhenti mengambil ubat.

Meloxicam, seperti NSAID lain, dapat menyembunyikan gejala penyakit berjangkit.

Penggunaan meloxicam, seperti ubat lain yang menyekat sintesis prostaglandin, boleh mempengaruhi kesuburan, oleh itu tidak digalakkan untuk wanita yang merancang kehamilan..

Jangan gunakan ubat bersamaan dengan NSAID lain.

Pengaruh terhadap kemampuan memandu kenderaan dan mekanisme penggunaan

Penggunaan ubat ini boleh menyebabkan sakit kepala, pening dan mengantuk. Sekiranya fenomena ini berlaku, anda harus meninggalkan kenderaan memandu dan melakukan aktiviti lain yang berpotensi berbahaya yang memerlukan peningkatan perhatian dan kepantasan reaksi psikomotor.

ARTHROSAN (penyelesaian): ulasan

Baru-baru ini perkara yang sangat tidak menyenangkan berlaku kepada saya kerana mencubit saraf sciatic. Siapa yang tidak tahu apa itu, dia sangat bertuah. Rasa sakitnya dahsyat, dari punggung bawah hingga hujung jari kaki, mustahil untuk duduk atau berjalan seperti biasa. Saya secara peribadi berbaring di sana selama beberapa hari dan kehidupan keluarga saya berlalu tanpa penyertaan saya. Saya juga memanggil ambulans, kerana ini tidak pernah berlaku kepada saya sebelum ini, sehingga tidak boleh duduk atau bangun.
Ambulans diberitahu bahawa sangat mustahak untuk menyuntikkan sesuatu yang anti-radang, dan kerana saya sudah biasa dengan arthrosan dan beberapa ampul masih ada dari rawatan terakhir, saya memutuskan untuk menyuntiknya.
Dijual dalam 3.6, 10 ampul. Saya tidak tahu, mungkin ada kuantiti lain. Harganya berpatutan, tidak terlalu tinggi, tetapi saya tidak ingat dengan tepat, saya tidak menyimpan resit.
Dalam ampul 2.5 ml. Saya menggunakan picagari. baca 2.5 kiub lagi.
Suntikan secara intramuskular.

Ampul dibuka dengan mudah tanpa mengemukakan.
Sudah tentu, anda perlu membaca arahan sebelum digunakan. Gunakan seperti yang diarahkan oleh doktor.
Artrozan tidak akan mengatakan bahawa ia sangat menyakitkan. Tidak. Tetapi ia juga bergantung pada tangan tusukan. Pada kesempatan ini, saya mengajar perniagaan saya kepada suami - seorang doktor yang sangat baik akan meninggalkannya, ternyata)
Di laman kausal setelah 20 suntikan (juga vitamin dalam rawatan kompleks), tidak ada lebam, tidak ada lebam)
Anda harus tahu bahawa semua NSAID, yang dimiliki Artrozan, mempengaruhi perut dan ulser peptik dikontraindikasikan. Saya juga mempunyai satu untuk "penutup" dalam tempoh rawatan saya minum Omeprazole.
Artrozan tidak membantu dengan segera, bergantung pada tahap penyakit. Saya berasa lebih baik selepas suntikan kelima.
Pendapat mengenai ubat ini positif, ia selalu menyelamatkan saya dengan peningkatan osteochondrosis.

Baru-baru ini perkara yang sangat tidak menyenangkan berlaku kepada saya kerana mencubit saraf sciatic. Siapa yang tidak tahu apa itu, dia sangat bertuah. Rasa sakitnya dahsyat, dari punggung bawah hingga hujung jari kaki, mustahil untuk duduk atau berjalan seperti biasa. Saya secara peribadi berbaring di sana selama beberapa hari dan kehidupan keluarga saya berlalu tanpa penyertaan saya. Saya juga menelefon ambulans, kerana ini tidak pernah berlaku kepada saya sebelum ini, jadi seperti ini, jangan duduk atau bangun.
Ambulans diberitahu bahawa sangat mustahak untuk menyuntikkan sesuatu yang anti-radang, dan kerana saya sudah biasa dengan arthrosan dan beberapa ampul masih ada dari rawatan terakhir, saya memutuskan untuk menyuntiknya.
Dijual dalam 3.6, 10 ampul. Saya tidak tahu, mungkin ada kuantiti lain. Harganya berpatutan, tidak terlalu tinggi, tetapi saya tidak ingat dengan tepat, saya tidak menyimpan resit.
Dalam ampul 2.5 ml. Saya menggunakan picagari untuk 2.5 kiub.
Suntikan secara intramuskular.

Ampul dibuka dengan mudah tanpa mengemukakan.
Sudah tentu, anda perlu membaca arahan sebelum digunakan. Gunakan seperti yang diarahkan oleh doktor.
Artrozan tidak akan mengatakan bahawa ia sangat menyakitkan. Tidak. Tetapi ia juga bergantung pada tangan tusukan. Pada kesempatan ini, saya mengajar suami saya perniagaan ini - seorang doktor yang sangat baik akan meninggalkannya, ternyata)
Di laman kausal setelah 20 suntikan (juga vitamin dalam rawatan kompleks), tidak ada lebam, tidak ada lebam)
Anda harus tahu bahawa semua NSAID, yang dimiliki Artrozan, mempengaruhi perut dan ulser peptik dikontraindikasikan. Saya juga mempunyai satu untuk "penutup" "Saya minum Omeprazole semasa rawatan.
Artrozan tidak membantu dengan segera, bergantung, tentu saja, pada tahap penyakitnya. Saya berasa lebih baik selepas suntikan kelima.
Pendapat mengenai ubat ini positif, ia selalu menyelamatkan saya dengan peningkatan osteochondrosis.

Saya membeli ampul ini pada musim luruh.
Saya rasa biarkan mereka berbohong, sekiranya berlaku kebakaran.
Sendi, osteochondrosis, myositis, dan sebagainya, perkara seperti ini. Kadang-kadang ia akan membawa anda, sekurang-kurangnya menembak.
Sudah tentu, saya sentiasa menyokong, atau lebih tepatnya cuba menyokong sendi saya.
Dua kali setahun "Alflutop", pengambilan chondroprotectors berterusan dalam bentuk glukosamin dan kondroitin. Salap, gel. dan pelbagai perkara.
Tetapi ia berlaku, kesakitan seperti itu. Anda tahu, misalnya, bagaimana gigi sakit.
Saya membeli "Movalis" beberapa kali. Tetapi bagi saya untuk cepat menghilangkan rasa sakit - itu tidak membantu. Dan tiga ampul berharga lebih daripada 600 rubel.
Saya membeli "Diclofenac". berfungsi. Tetapi terdapat kesan sampingan yang sangat jelas pada saluran pencernaan.
Oleh itu, saya memutuskan untuk membeli analog "Movalis" - "Artrozan", yang dihasilkan oleh kilang farmasi Ufa.
Bahan aktifnya sama. baca lebih lanjut, seperti dalam "Movalis" " "Melaxen" ".
Semalam seluruh tangan kiri saya sakit teruk. Semua sendi kecil di atasnya sakit.
Pada waktu petang saya melakukan suntikan, pada waktu pagi rasa sakit menjadi hampir tidak dapat dilihat.
Saya fikir saya akan meletakkan satu lagi hari ini. Dan saya akan memikirkan yang ketiga.
Dalam pakej saya terdapat tiga ampul bernilai 221 rubel.

Saya membeli ampul ini pada musim luruh.
Saya rasa biarkan mereka berbohong, sekiranya berlaku kebakaran.
Sendi, osteochondrosis, myositis, dan sebagainya, perkara seperti ini. Kadang-kadang akan membawa anda, sekurang-kurangnya menembak.
Sudah tentu, saya sentiasa menyokong, atau lebih tepatnya cuba menyokong sendi saya.
Dua kali setahun "Alflutop", pengambilan chondroprotectors berterusan dalam bentuk glukosamin dan kondroitin. Salap, gel. dan semua jenis perkara.
Tetapi ia berlaku, kesakitan seperti itu. Anda tahu, misalnya, bagaimana gigi sakit.
Saya membeli "Movalis" beberapa kali. Tetapi bagi saya untuk cepat menghilangkan rasa sakit - itu tidak membantu. Dan tiga ampul berharga lebih daripada 600 rubel.
Saya membeli "Diclofenac". berfungsi. Tetapi terdapat kesan sampingan yang sangat jelas pada saluran pencernaan.
Oleh itu, saya memutuskan untuk membeli analog "Movalis" - "Artrozan", yang dihasilkan oleh kilang farmasi Ufa.
Bahan aktifnya sama seperti dalam "Movalis" " Melaxen ".
Semalam seluruh tangan kiri saya sakit teruk. Semua sendi kecil di atasnya sakit.
Pada waktu petang saya melakukan suntikan, pada waktu pagi rasa sakit menjadi hampir tidak dapat dilihat.
Saya fikir saya akan meletakkan satu lagi hari ini. Dan saya akan memikirkan yang ketiga.
Dalam pakej saya terdapat tiga ampul bernilai 221 rubel.

Saya bangun pada suatu pagi dan menyedari bahawa saya tidak dapat bangun secara normal - seolah-olah tiang ditarik di antara bilah bahu, dan saya tidak dapat memusingkan leher saya, semuanya sangat menyedihkan. Setelah bertahan selama beberapa hari bekerja dengan menovasin dan ubat penahan sakit, saya tetap menyerah kepada doktor, kerana tidak ada yang hilang. Di sana mereka mendiagnosis cervicalgia vertebra (dalam bahasa manusia - sakit vertebra yang teruk semasa pemburukan osteochondrosis). Doktor itu cuti sakit dan menetapkan 6 suntikan "Artrozan" dan 10 "Kombilipen" (analog "Milgamma").
Saya segera memulakan rawatan. Ubat itu dalam ampul 5 ml. 10 ampul berharga 600 rubel, 6 ampul digunakan (sangat mengejutkan bahawa 6, 10 ampul berharga sama di farmasi - saya mengambilnya dengan jimat). Saya menyuntik ubat itu sendiri secara intramuskular. Ianya hebat. ia masih mudah dibaca, praktikalnya tidak menyakitkan bagi saya, ia tidak menyakitkan seperti vitamin, saya tidak melihat kesan sampingan daripadanya.
Dari suntikan Artosan dalam kombinasi dengan vitamin, punggung menjadi lebih baik dalam sehari, tetapi masih menyakitkan untuk memusingkan leher, ia membalas dengan kesakitan pada bilah bahu - leher bergerak setelah 5 hari lagi dengan gejala yang beransur-ansur hilang. Ubat ini sangat meringankan keadaan saya dan memungkinkan untuk pergi bekerja dan meneruskan senaman belakang dalam bentuk urutan.

Saya bangun pada suatu pagi dan menyedari bahawa saya tidak dapat bangun secara normal - seolah-olah tiang ditarik di antara bilah bahu, dan saya tidak dapat memusingkan leher saya, semuanya sangat menyedihkan. Setelah bertahan selama beberapa hari bekerja dengan menovasin dan ubat penahan sakit, saya tetap menyerah kepada doktor, kerana tidak ada yang hilang. Di sana mereka mendiagnosis cervicalgia vertebra (dalam bahasa manusia - sakit vertebra yang teruk semasa pemburukan osteochondrosis). Doktor itu cuti sakit dan menetapkan 6 suntikan "Artrozan" dan 10 "Kombilipen" (analog "Milgamma").
Saya segera memulakan rawatan. Ubat itu dalam ampul 5 ml. 10 ampul berharga 600 rubel, 6 ampul digunakan (sangat mengejutkan bahawa 6, 10 ampul berharga sama di farmasi - saya mengambilnya dengan jimat). Saya menyuntik ubat itu sendiri secara intramuskular. Sungguh sukar untuk disuntik, bagi saya ia tidak menyakitkan, tidak menyakitkan seperti vitamin, saya tidak melihat kesan sampingan daripadanya.
Dari suntikan Artosan dalam kombinasi dengan vitamin, punggung menjadi lebih baik dalam sehari, tetapi masih menyakitkan untuk memusingkan leher, ia membalas dengan kesakitan pada bilah bahu - leher bergerak setelah 5 hari lagi dengan gejala yang beransur-ansur hilang. Ubat ini sangat meringankan keadaan saya dan memungkinkan untuk pergi bekerja dan meneruskan senaman belakang dalam bentuk urutan.

Semua sihat. Menolong. Dengan kos arthrosan berbanding Movalis, saya akan mengatakan satu perkara. Kos Movalis, katakanlah, 560 rubel 3 ampul, dan arthrosan 236 rubel. Meloxicam (bahan aktif) dalam arthrosan dalam satu ampul hanya 6 mg, dan dalam movalis 15 mg, iaitu, 2.5 kali lebih banyak. 3 ampul Movalis = 7.5 ampul Artrosan. Kami menganggap: 7.5 ampul arthrosan akan berharga sekitar 590 rubel berbanding 560 rubel untuk Movalis. Dan di mana Artrosan lebih murah daripada Movalis Jerman.

Semua sihat. Menolong. Dengan kos arthrosan berbanding Movalis, saya akan mengatakan satu perkara. Kos Movalis, katakanlah, 560 rubel 3 ampul, dan arthrosan 236 rubel. Meloxicam (bahan aktif) dalam arthrosan dalam satu ampul hanya 6 mg, dan dalam movalis 15 mg, iaitu, 2.5 kali lebih banyak. 3 ampul Movalis = 7.5 ampul Artrosan. Kami menganggap: 7.5 ampul arthrosan akan berharga sekitar 590 rubel berbanding 560 rubel untuk Movalis. Dan di mana Artrosan lebih murah daripada Movalis Jerman.

Arthrosan untuk suntikan intramuskular diresepkan kepada suami saya untuk serangan lain dari osteochondrosis dan hernia intervertebral. Biasanya, punggung bawahnya mula sakit banyak, dan perpindahan berlaku, selepas itu menjadi sukar bagi dia untuk bergerak. Sebarang pergerakan membawa kesakitan yang luar biasa.
Kotak itu hanya mengandungi tiga ampul 2.5 ml. Suntikan diberikan secara intramuskular hanya sekali sehari..
Ubat itu membantu satu jam selepas suntikan pertama. Kesakitan mereda dan menjadi mungkin untuk bergerak. Pada hari kedua, rasa sakit mereda sehingga suami dapat bergerak sepenuhnya dan pergi bekerja.
Apa lagi yang baik mengenai ubat ini? Ubat sakit biasanya mempunyai kesan sampingan gastrousus yang teruk. Artrozan mempunyai kesan sampingan yang sama, tetapi dalam peratusan yang berkurang. baca lebih lanjut shenii. Perlu diketahui bahawa suami tidak mengalami komplikasi dari penggunaan suntikan ini.
Kontraindikasi untuk Artrosan tidak begitu besar, terutamanya penyakit jantung, perut, sistem bronkopulmonari yang kompleks dalam bentuk asma. Dalam kes kami, tidak ada penyakit seperti itu, dan oleh itu ubat itu sempurna..
Artrozan tidak sesuai dengan asid acetylsalicylic, dalam ubat-ubatan yang menurunkan tekanan, dan ada juga senarai ubat-ubatan yang tidak dianjurkan penggunaan Artrosan. Walau apa pun, pelantikan doktor untuk ubat ini dibenarkan sepenuhnya dan mempunyai kesan analgesik yang baik..

Arthrosan untuk suntikan intramuskular diresepkan kepada suami saya untuk serangan lain dari osteochondrosis dan hernia intervertebral. Biasanya, punggung bawahnya mula sakit banyak, dan perpindahan berlaku, selepas itu menjadi sukar bagi dia untuk bergerak. Sebarang pergerakan membawa kesakitan yang luar biasa.
Kotak itu mengandungi hanya tiga ampul 2.5 ml. Suntikan diberikan secara intramuskular hanya sekali sehari..
Ubat itu membantu satu jam selepas suntikan pertama. Rasa sakit mereda dan menjadi mungkin untuk bergerak. Pada hari kedua, rasa sakit mereda sehingga suami dapat bergerak sepenuhnya dan pergi bekerja.
Apa lagi yang baik mengenai ubat ini? Ubat sakit biasanya mempunyai kesan sampingan gastrousus yang teruk. Artrozan mempunyai kesan sampingan yang sama, tetapi dalam peratusan yang berkurang. Perlu diketahui bahawa suami tidak mengalami komplikasi dari penggunaan suntikan ini..
Kontraindikasi untuk Artrosan tidak begitu besar, terutamanya penyakit jantung, perut, sistem bronkopulmonari yang kompleks dalam bentuk asma. Dalam kes kami, tidak ada penyakit seperti itu, dan oleh itu ubat itu sempurna..
Artrosan tidak sesuai dengan asid acetylsalicylic, dalam ubat yang menurunkan tekanan darah, dan ada juga senarai ubat yang tidak digalakkan penggunaan Artrosan. Walau apa pun, pelantikan doktor untuk ubat ini dibenarkan sepenuhnya dan mempunyai kesan analgesik yang baik..

Sakit di lutut untuk masa yang lama membuatkan saya berjumpa dengan pakar bedah. Sebagai sebahagian daripada terapi kompleks, suntikan ubat "Artrozan" diresepkan.

Untuk 10 ampul 2.5 mililiter larutan untuk suntikan intramuskular, 462 rubel perlu dibayar. Hanya 5 suntikan yang ditetapkan untuk kursus ini. Adalah mungkin untuk mengambil 2 bungkus 3 ampul setiap satu, tetapi dengan mengambil kira perbezaan kos yang kecil, saya memutuskan bahawa cadangan untuk mengulang kursus, jika perlu, tidak akan menyakitkan.
Bahan aktif utama adalah meloxicam, yang secara aktif digunakan dalam rawatan arthritis, arthrosis, dan sakit sendi..
Di dalam bungkusan terdapat 2 sel kontur 5 ampul dengan larutan kekuningan. Suntikan itu sendiri sama sekali tidak menyakitkan, tidak ada sensasi yang tidak menyenangkan sama ada semasa suntikan (seperti dalam vitamin gru. Baca lebih lanjut pp B), atau selepasnya (seperti larutan kalsium). Mungkin, tentu saja, ini adalah kebaikan jururawat yang baik, tetapi selepas suntikan tidak ada lebam atau lebam yang tersisa.
"Artrozan" adalah ubat yang serius dan mempunyai banyak kontraindikasi (lebih daripada sekadar petunjuk), yang harus anda baca dengan teliti sebelum menggunakan.
Terdapat juga banyak kesan sampingan, untungnya, tidak ada yang harus dihadapi.
Dan sekarang mengenai perkara yang paling penting - mengenai kecekapan. Ubat ini mempunyai tindakan tiga kali ganda - analgesik, anti-radang dan antipiretik. Saya tidak tahu mengenai dua yang terakhir, tetapi rasa sakit hilang setelah suntikan pertama. Jadi tidak ada keraguan mengenai kesan analgesik. Benar, pada akhir kursus lima hari, rasa sakit itu kembali, tidak sekuat sebelum memulakan rawatan, tetapi masih.
Setelah tamat prosedur fisioterapi dan mengambil vitamin, dapat membuat kesimpulan akhir mengenai keberkesanan rawatan yang ditetapkan. Tetapi satu perkara yang pasti - " Artrozan " membantu, jika tidak menghapuskan sepenuhnya, sekurang-kurangnya mengurangkan kesakitan dengan ketara.

Sakit di lutut untuk masa yang lama membuatkan saya berjumpa dengan pakar bedah. Sebagai sebahagian daripada terapi kompleks, suntikan ubat "Artrozan" diresepkan.

Untuk 10 ampul 2.5 mililiter larutan untuk suntikan intramuskular, 462 rubel perlu dibayar. Hanya 5 suntikan yang ditetapkan untuk kursus ini. Adalah mungkin untuk mengambil 2 bungkus 3 ampul setiap satu, tetapi dengan mengambil kira perbezaan kos yang kecil, saya memutuskan bahawa cadangan untuk mengulang kursus, jika perlu, tidak akan menyakitkan.
Bahan aktif utama adalah meloxicam, yang secara aktif digunakan dalam rawatan arthritis, arthrosis, dan sakit sendi..
Di dalam bungkusan terdapat 2 sel kontur 5 ampul dengan larutan kekuningan. Suntikan itu sendiri sama sekali tidak menyakitkan, tidak ada ketidakselesaan sama ada semasa pemberian (seperti dalam vitamin B), atau selepas (seperti dalam larutan kalsium). Mungkin, tentu saja, ini adalah kebaikan jururawat yang baik, tetapi selepas suntikan tidak ada lebam atau lebam yang tersisa.
"Artrozan" adalah ubat yang serius dan mempunyai banyak kontraindikasi (lebih daripada sekadar petunjuk), yang harus anda baca dengan teliti sebelum menggunakan.
Terdapat juga banyak kesan sampingan, untungnya, tidak ada yang harus dihadapi.
Dan sekarang mengenai perkara yang paling penting - mengenai kecekapan. Ubat ini mempunyai tindakan tiga kali ganda - analgesik, anti-radang dan antipiretik. Saya tidak tahu mengenai dua yang terakhir, tetapi rasa sakit hilang setelah suntikan pertama. Jadi tidak ada keraguan mengenai kesan analgesik. Benar, pada akhir kursus lima hari, rasa sakit itu kembali, tidak sekuat sebelum memulakan rawatan, tetapi masih.
Setelah tamat prosedur fisioterapi dan mengambil vitamin, dapat membuat kesimpulan akhir mengenai keberkesanan rawatan yang ditetapkan. Tetapi satu perkara yang pasti - "Artrozan" "membantu, jika tidak sepenuhnya menghilangkan, maka sekurang-kurangnya mengurangkan kesakitan.

Sebagai penerusan topik rawatan yang tidak menyenangkan, saya ingin memberikan ulasan mengenai ubat "Artrozan". Saya telah menulis mengenai masalah punggung saya, tetapi keadaannya bertambah buruk setelah rawatan yang dipilih tidak betul dan bukannya penambahbaikan, saya mendapat masalah baru: sakit belakang menjadi hampir berterusan, bengkak punggung bawah dan punggung bawah, sakit kaki, kadang-kadang akut, tetapi kuat, dan kadang-kadang berterusan, sakit, bertoleransi, tetapi sangat merosakkan keadaan kesihatan dan mood secara umum. Sangat menakutkan bahawa rasa sakit itu dapat muncul secara tiba-tiba dan tidak disangka-sangka, beberapa kali kerana dari kesakitan yang tajam saya baru sahaja jatuh, saya berada di rumah, tetapi jatuh seperti itu di tengah jalan sangat menakutkan, hampir tidak ada yang akan datang dan menolong kemudian mencapai sekurang-kurangnya bangku terdekat.

Sekarang saya dirawat mengikut skema yang berbeza dan saya mengambil ubat yang sama sekali berbeza. Arthrosis. en adalah salah satu ubat pertama yang diresepkan oleh pakar neurologi yang lain.
Artrozan adalah analog Movalis, yang telah lama mengubati osteochondrosis, dia pasti pernah mendengar mengenai ubat ini. Komposisi mereka serupa, perbezaannya lebih besar dari segi harga. Saya berjaya membeli Artrosan dengan harga 10 ampul 2.5 ml untuk 460 rubel. Tidak murah, tetapi apabila semuanya menyakitkan sepanjang masa, anda ingin memberi lebih banyak, hanya untuk membantu.

Saya terpaksa memberikan 7 suntikan sebanyak 2 ml. Saya meletakkannya setiap hari pada waktu malam. 0,5 ml selalu masuk ke dalam singki, bukan secara ekonomi, tetapi dengan cara lain, kerana ampul terbuka tidak dapat disimpan.

Ubat ini dikeluarkan tanpa resep, komposisi boleh dibaca di bahagian belakang bungkusan. Terdapat juga arahan terperinci, anda juga perlu membiasakannya. Terdapat beberapa kontraindikasi, suntikan intramuskular harus dilakukan apabila tidak ada pemburukan saluran gastrousus di dalam badan (ulser, gastritis, pankreatitis), dan tidak boleh ada penyakit berjangkit.

Ubat Rusia.
Penyelesaiannya berwarna kuning, sedikit menggelegak. Suntikan sama sekali tidak menyakitkan, saya ingat mereka meletakkan Milgamma, jadi selepas suntikan ini anda hanya merasakan bagaimana jarum dimasukkan. Selepas tidak ada lebam dan pembengkakan. Tempat suntikan tidak menyakitkan, anda boleh duduk di atas imam dengan selamat dan tidur di punggung.

Selepas suntikan pertama, saya mengalami sakit kepala yang teruk, saya tidak tahu apakah ini adalah kesan sampingan atau jika itu kerana kegembiraan saya, saya sangat takut untuk memberikan suntikan. Tetapi sakit belakang hilang dalam 20 minit selepas suntikan, saya menjadi sangat mudah, seolah-olah tidak ada penyakit. Tetapi kesan suntikan itu tidak lama, setelah setengah hari rasa sakit kembali, tetapi masih tidak begitu kuat. Dan sehingga suntikan ke-5. Semasa saya meletakkan 2 suntikan yang tinggal, keadaan kesihatannya normal, tetapi rasa sakit tidak hilang sepenuhnya setelah suntikan. Saya sudah mula bimbang lagi bahawa semua ini bersifat sementara dan sebaik sahaja saya selesai memberikan suntikan, semuanya akan sama seperti sebelumnya. Tetapi beberapa minggu selepas kursus 7 hari, saya merasa lebih baik, saya merasa hebat selama hampir sebulan, tidak ada rasa sakit yang teruk, tidak ada pembengkakan. Semuanya menjadi indah lagi, banyak kekuatan muncul dan yang paling penting adalah keinginan untuk melakukan sesuatu dan menikmati hidup.

Tetapi tentu saja, tidak mungkin untuk menyembuhkan masalah hanya dengan Artrosan, rawatan hernia dan penonjolan intervertebral sangat sukar dan rumit dan memerlukan waktu yang lama.

Sebagai penerusan topik rawatan yang tidak menyenangkan, saya ingin memberikan ulasan mengenai ubat "Artrozan". Saya telah menulis mengenai masalah punggung saya, tetapi keadaannya bertambah buruk setelah rawatan yang dipilih tidak betul dan bukannya penambahbaikan, saya mendapat masalah baru: sakit belakang menjadi hampir berterusan, bengkak punggung bawah dan punggung bawah, sakit kaki, kadang-kadang akut, tetapi kuat, dan kadang-kadang berterusan, sakit, bertoleransi, tetapi sangat merosakkan keadaan kesihatan dan mood secara umum. Sangat menakutkan bahawa rasa sakit itu dapat muncul secara tiba-tiba dan tidak disangka-sangka, beberapa kali kerana dari kesakitan yang tajam saya baru sahaja jatuh, saya berada di rumah, tetapi jatuh seperti itu di tengah jalan sangat menakutkan, hampir tidak ada yang akan datang dan menolong kemudian mencapai sekurang-kurangnya bangku terdekat.

Sekarang saya dirawat mengikut skema yang berbeza dan saya mengambil ubat yang sama sekali berbeza. Artrosan adalah salah satu ubat pertama yang diresepkan oleh pakar neurologi lain kepada saya.
Artrozan adalah analog Movalis, yang telah lama mengubati osteochondrosis, dia pasti pernah mendengar mengenai ubat ini. Komposisi mereka serupa, perbezaannya lebih besar dari segi harga. Saya berjaya membeli Artrosan dengan harga 10 ampul 2.5 ml untuk 460 rubel. Tidak murah, tetapi apabila semuanya menyakitkan sepanjang masa, anda ingin memberi lebih banyak, hanya untuk membantu.

Saya terpaksa memberikan 7 suntikan sebanyak 2 ml. Saya meletakkannya setiap hari pada waktu malam. 0,5 ml selalu masuk ke dalam singki, bukan secara ekonomi, tetapi dengan cara lain, kerana ampul terbuka tidak dapat disimpan.

Ubat ini dikeluarkan tanpa resep, komposisi boleh dibaca di bahagian belakang bungkusan. Terdapat juga arahan terperinci, anda juga perlu membiasakannya. Terdapat beberapa kontraindikasi, suntikan intramuskular harus dilakukan apabila tidak ada pemburukan saluran gastrousus di dalam badan (ulser, gastritis, pankreatitis), dan tidak boleh ada penyakit berjangkit.

Ubat Rusia.
Penyelesaiannya berwarna kuning, sedikit menggelegak. Suntikan sama sekali tidak menyakitkan, saya ingat mereka meletakkan Milgamma, jadi selepas suntikan ini anda hanya merasakan bagaimana jarum dimasukkan. Selepas tidak ada lebam dan pembengkakan. Tempat suntikan tidak menyakitkan, anda boleh duduk di atas imam dengan selamat dan tidur di punggung.

Selepas suntikan pertama, saya mengalami sakit kepala yang teruk, saya tidak tahu apakah ini adalah kesan sampingan atau jika itu kerana kegembiraan saya, saya sangat takut untuk memberikan suntikan. Tetapi sakit belakang hilang dalam 20 minit selepas suntikan, saya menjadi sangat mudah, seolah-olah tidak ada penyakit. Tetapi kesan suntikan itu tidak lama, setelah setengah hari rasa sakit kembali, tetapi masih tidak begitu kuat. Dan sehingga suntikan ke-5. Semasa saya meletakkan 2 suntikan yang selebihnya, keadaan kesihatannya normal, tetapi rasa sakit tidak hilang sepenuhnya walaupun selepas suntikan. Saya sudah mula bimbang lagi bahawa semua ini bersifat sementara dan sebaik sahaja saya selesai memberikan suntikan, semuanya akan sama seperti sebelumnya. Tetapi beberapa minggu selepas kursus 7 hari, saya merasa lebih baik, saya merasa hebat selama hampir sebulan, tidak ada rasa sakit yang teruk, tidak ada pembengkakan. Semuanya menjadi indah lagi, banyak kekuatan muncul dan, yang paling penting, keinginan, untuk melakukan sesuatu dan menikmati hidup.

Tetapi tentu saja, hanya Artrosan yang tidak dapat menyembuhkan masalahnya, rawatan hernia dan penonjolan intervertebral sangat rumit dan rumit dan memerlukan waktu yang lama..