Arthrosis sendi pergelangan tangan

Artritis

Arthrosis sendi pergelangan tangan adalah sekumpulan penyakit di mana kerosakan degeneratif-dystrophik berlaku pada sendi artikular kecil tangan. Penyebab patologi boleh sangat berbeza, dan juga jenisnya. Sekiranya arthrosis lutut atau bahu didiagnosis terutamanya pada orang tua berusia 50 hingga 70 tahun, maka arthrosis sendi pergelangan tangan yang cacat dapat menampakkan diri seawal 20-25 tahun kerana aktiviti profesional, penyakit kongenital atau kecederaan.

Penyakit ini dimanifestasikan oleh kesakitan yang teruk, ubah bentuk tapak tangan dan jari. Pada peringkat awal, arthrosis pergelangan tangan dapat diatasi dan memulihkan sepenuhnya pergerakan anggota badan. Tetapi, jika penyakit ini dimulakan, satu-satunya cara untuk menghilangkan rasa sakit yang tidak tertahankan adalah pembedahan dan prostetik.

Sebagai rujukan: jenis arthrosis pada wanita berlaku 10 kali lebih kerap daripada pada lelaki. Semakin tua pesakit, semakin tinggi risiko mengembangkan patologi. Kira-kira 70% pesakit pergi ke doktor kerana sakit teruk, sekitar 80% - kerana keterbatasan pergerakan tangan. Dalam 50% kes, pra-tangan rumit oleh arthritis; dalam perubatan, patologi seperti itu ditakrifkan sebagai arthrosis-arthritis. Dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor dan rawatan yang cukup dan kompleks, 85% daripadanya berjaya menghentikan proses patologi dan mengembalikan fungsi pada sendi..

Sebab pembangunan

Sendi pergelangan tangan terletak di persimpangan pergelangan tangan dan tulang lengan bawah - jejari dan ulna. Ini adalah artikulasi kompleks dari banyak elemen artikular dengan pelbagai ukuran, yang dihubungkan oleh ligamen dalam bentuk elips. Sendi sangat mudah alih dan fleksibel. Berkat sendi ini, penculikan dan penambahan, lenturan dan pemanjangan tangan dilakukan.

Di bawah pengaruh faktor negatif, tisu sendi dapat mulai merosot. Lapisan tulang rawan pertama kering, kemudian menjadi lebih nipis dan retak. Deposit garam terkumpul di celah-celah, yang meningkatkan proses degeneratif, menimbulkan keradangan pada sendi dan, dengan itu, sakit. Secara visual, pergelangan tangan cacat, bengkak, bengkok, pesakit tidak lagi bebas melenturkan dan memanjangkan lengan.

Penyebab utama osteoartritis sendi pergelangan tangan adalah:

  • Trauma.
  • Proses keradangan pada tisu-tisu sendi.
  • Perubahan berkaitan dengan usia di mana, disebabkan oleh gangguan metabolik dan kekurangan zat makanan, lapisan tulang rawan mula runtuh.
  • Kecenderungan genetik untuk penyakit sendi.

Faktor yang memprovokasi utama adalah aktiviti profesional. Seorang pesakit biasa yang menunjukkan tanda-tanda arthrosis sendi pergelangan tangan adalah seorang wanita berusia antara 25 hingga 45 tahun (atau lebih tua) yang menderita penyakit kronik yang mempengaruhi proses metabolik, bekerja sebagai artis, pemuzik, jahitan, jurutaip, pereka web selalunya dengan sejarah patah tangan, pergelangan tangan, atau lengan bawah.

Pengelasan

Osteoartritis tangan dikelaskan mengikut beberapa kriteria:

  • Asal. Arthrosis primer atau arthrosis idiopatik dibezakan, yang berkembang kerana trauma pada tisu artikular semasa beban berterusan, kuat, atau sekunder, apabila lesi pergelangan tangan berkembang dengan latar belakang patologi artikular lain atau gangguan metabolik pada penyakit kronik yang tidak berkaitan dengan sendi.
  • Etiologi. Osteoarthritis adalah spesifik jika disebabkan oleh jangkitan umum yang teruk - tuberkulosis, sifilis, gonorea, atau tidak spesifik, jika penyebab penyakit ini adalah proses keradangan. Juga, osteoartritis sistemik dibezakan jika ia berkembang dengan latar belakang kerosakan sistemik pada sendi, metabolik, yang disebabkan oleh pelanggaran proses metabolik dalam tubuh, alergi berjangkit, timbul akibat mabuk badan yang teruk dalam penyakit berjangkit (influenza, campak, disentri).
  • Aliran. Terdapat tiga peringkat dalam perkembangan lesi artikular. Dengan arthrosis sendi pergelangan tangan darjah 1, rasa sakit tidak ketara, pergerakan sendi dipelihara, sedikit penyempitan ruang sendi atau kecacatan dapat dikenali pada sinar-X. Dengan penyakit tahap 2, rasa sakit menjadi lebih kerap, menjadi lebih kuat, pergerakan sendi dikurangkan dengan ketara. Pada sinar-X, penyempitan ruang sendi dan pembentukan pertumbuhan tulang - osteofit dibezakan dengan baik. Dalam patologi 3 darjah kesakitan dengan intensiti yang berbeza-beza, rasa sakit selalu ada, sendi cacat teruk, sinar-X menunjukkan ketiadaan ruang sendi, penggantian tisu penghubung yang luas dengan osteofit.

Arthrosis pasca trauma sendi pergelangan tangan dibezakan secara berasingan. Sebab-sebab patologi jenis ini adalah pelbagai mikrotraum dengan tekanan berterusan pada sendi. Klasifikasi ini mempermudah diagnosis penyakit dan membantu menentukan penyebabnya dengan cepat dan tepat..

Bagaimana ia menampakkan

Gejala utama lesi struktur artikular tangan adalah rasa sakit. Pada mulanya, ia tidak penting, ia berlaku hanya dari semasa ke semasa - dengan kecederaan, latihan berat, hipotermia. Kemudian rasa sakit timbul semakin kerap, menjadi lebih kuat. Dengan arthrosis sendi 2-3 darjah, pesakit sering bangun pada waktu malam dari rasa sakit yang tidak dapat ditanggung dan sensasi terbakar di tangan, sensasi menyakitkan timbul walaupun pada waktu rehat, adalah mungkin untuk mengeluarkannya dengan bantuan analgesik konvensional hanya untuk waktu yang singkat.

Apa lagi yang menunjukkan lesi distrofi unsur artikular pergelangan tangan:

  • bengkak;
  • kemerahan kulit di atas sendi;
  • ciri khas ketika melenturkan dan memanjangkan tangan;
  • had pergerakan;
  • pembentukan meterai subkutan dalam bentuk nodul dengan pelbagai saiz dan bentuk;
  • kecacatan pergelangan tangan dan tangan.

Gejala arthrosis sendi pergelangan tangan berbeza-beza bergantung pada peringkat penyakit dan jenisnya. Sebilangan mungkin tidak hadir, yang lain lebih jelas. Gejala khusus yang menunjukkan bahawa arthrosis yang berkembang adalah penurunan kesakitan setelah mengembangkan tangan. Sekiranya pesakit bekerja dengan tangannya secara intensif, rasa sakit akan mereda sebentar. Tetapi mungkin untuk melakukan ujian diagnostik ini hanya dengan patologi 1-2 darjah, dengan arthrosis pergelangan tangan 3 darjah, pergerakan tangan mana pun menyebabkan sakit akut.

Kaedah diagnostik dan rawatan

Diagnostik dijalankan dalam beberapa peringkat:

  1. Menemu ramah pesakit, mengumpulkan anamnesis, pemeriksaan luaran anggota badan yang terkena.
  2. Analisis klinikal air kencing dan darah.
  3. Ujian darah untuk ujian biokimia dan reumatik.
  4. Radiografi sendi pergelangan tangan dalam dua unjuran.
  5. Pengiraan tomografi atau pengimejan resonans magnetik.

Sekiranya arthrosis sekunder sendi lengan disyaki berlatarbelakangkan jangkitan umum, ujian dan pemeriksaan khusus tambahan mungkin diperlukan, serta rundingan dengan pakar sempit yang berkaitan. Penghilang rasa sakit boleh diresepkan dengan segera untuk melegakan keadaan pesakit. Dalam kes yang teruk, sekatan sendi novocaine dilakukan. Rejimen rawatan yang komprehensif dibuat hanya setelah mendapat hasil semua analisis dan kajian.

Matlamat terapi kompleks untuk arthrosis sendi pergelangan tangan:

  • sindrom kesakitan berhenti, melegakan bengkak, kemerahan, demam;
  • menghentikan pemusnahan dan ubah bentuk struktur artikular;
  • memulihkan, jika boleh, elemen artikular dan pergerakan tangan yang terjejas;
  • mencegah kambuh dan komplikasi.

Untuk menyelesaikan tugas yang ditetapkan, kombinasi kaedah rawatan dan ubat-ubatan yang berlainan kesan digunakan. Apa maksud terapi kompleks patologi artikular:

  • Rawatan perubatan. Ubat anti-radang nonsteroid, chondroprotectors, kompleks vitamin-mineral, bahan tambahan aktif secara biologi dengan asid hyaluronik dan kolagen, glukokortikoid, jika perlu, dipilih dalam dos yang sesuai untuk usia diagnosis. Gabungan ubat yang betul membantu melegakan kesakitan dan bengkak, menghentikan proses keradangan, memperbaiki pemakanan tisu tulang rawan dan memulihkannya, dengan syarat ia tidak musnah sepenuhnya.
  • Fisioterapi. Dari prosedur fisioterapi tradisional, elektroforesis dan UHF digunakan, dari yang moden, magnetoterapi, cryotherapy, terapi laser, terapi lumpur, akupunktur telah menunjukkan kesan yang baik. Kursus rawatan biasanya merangkumi dua hingga tiga prosedur dan terdiri daripada 10-20 sesi. Kecekapan: normalisasi peredaran darah dan proses metabolik, kerana gejala keradangan juga hilang, ubat diserap dengan lebih baik, pergerakan tangan dipulihkan.
  • Terapi diet. Penekanannya adalah pada makanan yang mempunyai kesan yang baik terhadap proses metabolik dan pertumbuhan semula tisu tulang rawan. Diet semestinya merangkumi kekacang, bijirin, kubis dari pelbagai jenis, ikan laut, daging lembu, jeli. Anda perlu mengecualikan kopi, alkohol, sayur-sayuran dari keluarga nighthade, hidangan pedas dan masin, daging asap.
  • Fisioterapi. Gimnastik khas untuk sendi membolehkan anda mengembangkan sendi beberapa kali lebih cepat dan memulihkan fungsinya. Senaman secara teratur menjaga peredaran darah di sendi dan menguatkan otot, tulang rawan, tulang dan ligamen. Dianjurkan untuk melakukan senam sendi secara berkala dan berterusan, ia tidak mempunyai kontraindikasi dan hanya akan bermanfaat.
  • Penggunaan peralatan ortopedik. Terdapat pembalut khas dan pembalut elastik untuk sendi pergelangan tangan, dengan bantuan beban pada sendi yang terjejas dikurangkan dan kecederaan baru dapat dicegah. Terdapat juga sarung tangan untuk penghidap artritis dan arthrosis tangan. Mereka memberikan kesan kosmetik (jari dan pergelangan tangan yang melengkung oleh arthrosis tidak kelihatan sangat menyenangkan secara estetik), malah pengedaran beban dan perlindungan dari kecederaan atau jangkitan yang tidak disengajakan.
  • Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat. Keberkesanan fitopreparasi berdasarkan tanaman ubat, serta pelbagai salap dan gosok dari komponen organik belum terbukti secara rasmi. Sebilangan dari mereka benar-benar dapat meringankan keadaan pesakit, menghilangkan rasa sakit dan sensasi terbakar, dan mengurangkan gejala keradangan. Tetapi mereka tidak akan mempengaruhi penyebab penyakit dan tidak akan membantu memulihkan tulang rawan. Menggunakannya atau tidak adalah masalah peribadi bagi setiap pesakit. Tetapi harus diingat bahawa kebanyakan tanaman ubat boleh menyebabkan reaksi alergi dan tidak dapat digabungkan dengan ubat-ubatan. Sebaiknya anda berunding dengan profesional penjagaan kesihatan anda sebelum bereksperimen dengan homeopati..

Sekiranya semua kaedah ini tidak berkesan, pembedahan akan dilakukan. arthrodesis (imobilisasi buatan sendi) atau endoprosthetics (penyingkiran unsur artikular yang musnah dan implantasi prostesis) dilakukan bergantung pada petunjuk.

Apa lagi yang perlu diketahui

Dengan osteoartritis yang progresif dan berulang, masuk akal untuk memikirkan mengubah profesion anda. Mengurangkan tekanan pada sendi, menghilangkan kerja monoton yang panjang adalah langkah pencegahan utama setelah berjaya menjalani rawatan. Seseorang yang pernah mengalami arthrosis tangan atau mempunyai kecenderungan untuk itu harus sentiasa memantau kesihatannya.

Adalah perlu untuk mengelakkan kecederaan dan hipotermia, untuk merawat jangkitan pada waktunya. Adalah mustahil untuk menghentikan latihan terapeutik, juga penting untuk terus mematuhi diet, untuk meningkatkan imuniti umum. Sekiranya sendi mula sakit lagi, anda harus segera berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan tepat pada masanya..

Abstrak: Arthrosis sendi pergelangan tangan bukanlah patologi yang paling biasa, ia berlaku lebih kerap pada wanita daripada pada lelaki, ia dapat menampakkan dirinya pada usia 20-25 tahun. Penyebab perubahan degeneratif distrofi pada tisu sendi adalah selalunya kelebihan unsur-unsur artikular dan mikrotraum yang berterusan disebabkan oleh sebab ini. Gejala utama adalah kesakitan yang teruk dan ubah bentuk sendi lengan yang kelihatan. Pada peringkat awal, arthrosis tangan berjaya dirawat dengan ubat-ubatan dan fisioterapi. Dalam kes lanjut, sekurang-kurangnya sebahagiannya dapat memulihkan fungsi sendi hanya dengan bantuan campur tangan pembedahan.

Arthrosis sendi pergelangan tangan: sebab, gejala, rawatan

Arthrosis sendi pergelangan tangan paling kerap terjadi pada mereka yang aktivitinya berkaitan dengan beban berlebihan di tangan. Ini adalah atlet, pembina, pekerja komputer, penagih judi. Mekanisme perkembangan patologi dikaitkan dengan fakta bahawa hujung sendi, kerana tekanan yang berpanjangan, menyebabkan degenerasi tisu artikular. Tulang rawan mengering, menjadi lebih kurus, kehilangan mobiliti, transformasi degeneratif bermula dalam strukturnya.

Maklumat am

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHROSIS." Baca lebih lanjut.

Dengan perkembangan arthrosis pada sendi pergelangan tangan, proses distrofik merebak ke tulang rawan, tendon, yang memastikan pergerakan tangan. Sangat sukar untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal, kerana ia tidak mempunyai tanda-tanda ciri dan praktiknya tidak mengganggu seseorang. Kecacatan luaran yang kuat diperhatikan apabila kejadian arthrosis diprovokasi oleh kecederaan mekanikal (patah tulang, dislokasi) tangan. Pada peringkat awal penyakit ini, ia dapat menampakkan diri dengan keretakan atau tekan di tangan semasa putaran atau lenturan / panjangan anggota badan, kekakuan, pergerakan terhad.

Tendon dan tulang rawan kehilangan jumlah cecair sinovial, menjadi lebih rapuh terhadap sebarang kesan. Pengeringan struktur menyebabkan penipisan, kekasaran, kehilangan sifat penyerap kejutan.

Perjalanan penyakit ini panjang dan lambat. Untuk masa yang lama ia tidak menampakkan diri, tetapi sendi terus runtuh. Tanpa rawatan, arthrosis sendi pergelangan tangan menyebabkan kecacatan teruk, yang secara signifikan memburukkan kualiti kehidupan manusia..

Pendapat traumatologist pada video:

Sebab pembangunan

Sebilangan besar arthrosis yang didiagnosis dikaitkan dengan aktiviti kerja seseorang. Kira-kira 75% daripada semua pesakit adalah atlet, pekerja binaan, pekerja komputer, wakil profesion lain, yang pekerjaannya dikaitkan dengan tekanan sistematik di pergelangan tangan.

Secara keseluruhan, terdapat empat sebab utama perkembangan arthrosis sendi pergelangan tangan:

  1. Faktor pasca trauma. Penyakit ini berlaku akibat mikrotraum dan beban biasa di pergelangan tangan pengaturcara, guru, pemuzik, pemain tenis, dan perwakilan profesi lain yang berkaitan dengan beban pergelangan tangan.
  2. Faktor keradangan. Penyakit ini boleh dipicu oleh masalah kronik di kawasan tulang rawan, tendon pergelangan tangan.
  3. Faktor usia, sebagai akibat kemunculan patologi degeneratif struktur intra-artikular. Gangguan distrofik berlaku dengan latar belakang penyakit endokrin, masalah metabolik, dan tanda-tanda penuaan yang lain.
  4. Faktor bercampur: fraktur nonunion, anomali kongenital.

Kesihatan sendi bergantung pada seberapa baik mereka dibekalkan nutrien dan oksigen. Peredaran darah di saluran pada sendi yang rosak dikurangkan dengan ketara, dan dengan perkembangan penyakit ini, darah pada umumnya stagnan.

Perkembangan penyakit ini bergantung pada keadaan otot: semakin kuat, kuat, semakin kuat, semakin mudah untuk mereka menjaga sendi pada kedudukan yang betul. Oleh itu, pada lelaki, arthrosis lebih mudah daripada pada wanita..

Arthrosis sendi pergelangan tangan boleh muncul akibat gabungan faktor yang memprovokasi. Trauma, microtrauma adalah salah satu penyebab umum penyakit ini, malah kerosakan kecil pada struktur boleh menyebabkannya. Secara umum, sendi cenderung menyembuhkan diri mereka sendiri. Tetapi kadang-kadang proses penyembuhan dapat dikaburkan oleh trauma atau jangkitan berulang. Maka risiko peningkatan komplikasi dan perubahan degeneratif meningkat.

Kecederaan berulang, yang disebut kronik, menyebabkan banyak kecederaan di rawan dan ligamen: koyakan kapsul sendi, penurunan jumlah cecair sinovial, mikrofraktur struktur tulang. Semua perubahan ini secara signifikan meningkatkan kemungkinan pembentukan arthrosis. Ia boleh diprovokasi oleh kecederaan yang tidak dirawat, jika seseorang mula mengalami pramatang, bebankan sendi yang belum pulih sepenuhnya.

Genetik memainkan peranan penting dalam perkembangan penyakit sistem muskuloskeletal. Arthrosis itu sendiri tidak diwarisi, tetapi faktor-faktor yang memprovokasi penampilannya mempunyai kecenderungan ini. Ini adalah gangguan metabolik, struktur struktur tulang rawan, tulang dan anomali kongenital lain..

Tahap dan gejala

Gejala penyakit bergantung pada tahap perkembangannya. Keterukannya ditentukan oleh hasil gambaran klinikal penyakit ini dan pemeriksaan sinar-X. Terdapat tiga peringkat arthrosis sendi pergelangan tangan:

  • Tahap I. Ia dicirikan oleh sedikit pergerakan dan kesakitan. X-ray menunjukkan penyempitan ruang sendi dan penajaman tepi permukaan sendi;
  • Tahap II. Menguatkan gejala utama: kesakitan intensiti sederhana, sekatan pergerakan yang lebih ketara. Dalam gambar, doktor akan melihat penyempitan ruang sendi yang lebih jelas, pembentukan osteofit di sepanjang permukaan sendi;
  • Tahap III. Ia dicirikan oleh batasan pergerakan yang signifikan di pergelangan tangan, disertai dengan kesakitan teruk pada sendi tangan. Pada gambar sinar-X, ruang sendi sama sekali tidak ada, pertumbuhan tulang sista dapat dilihat, ubah bentuk sendi yang dapat dilihat.

Semua gejala yang dijelaskan mencirikan keparahan penyakit, tetapi arthrosis sendi pergelangan tangan mempunyai sejumlah tanda tambahan ciri penyakit ini:

  • kesakitan yang berbeza-beza. Selalunya, sensasi sakit muncul pada seseorang pada waktu malam dan pada waktu pagi. Bergantung pada tahap penyakit, sifat ketidakselesaan itu sangat kuat sehingga pesakit sering bangun;
  • keradangan tisu. Manifestasi gejala ini bergantung pada tahap penyakit dan ciri-ciri perjalanannya, kehadiran penyakit bersamaan, kecederaan dan faktor-faktor lain yang memprovokasi;
  • had pergerakan, kekakuan pada sendi. Selalunya, gejala ini diperhatikan pada waktu pagi setelah bangun atau tinggal anggota badan dalam keadaan rehat yang berpanjangan;
  • bengkak, kemerahan tisu. Gejala seperti itu muncul dengan latar belakang proses keradangan aktif. Tempoh tempoh eksaserbasi antara 5 hingga 15 hari dan diulang secara berkala pada selang waktu yang tetap. Tempoh kursus kronik, bergantung pada tahap penyakit, dikurangkan;
  • aktiviti fizikal di kawasan sendi yang terjejas menyebabkan kelegaan sementara. Keadaan ini khas untuk arthrosis. Sekiranya tindakan sedemikian menyebabkan kesakitan meningkat, terdapat proses keradangan lain di dalam badan;
  • ubah bentuk artikulasi tulang dengan pembentukan nod subkutan. Pembentukan tophi gouty pada jari adalah mungkin;
  • peningkatan suhu badan terhadap latar belakang proses keradangan pada sendi.

Sekiranya terdapat satu atau sekumpulan tanda, anda harus berjumpa dengan pakar ortopedik untuk mendapatkan nasihat. Sekiranya anda terlepas masa dan tidak memulakan rawatan untuk arthrosis sendi pergelangan tangan, maka anda tidak akan dapat mengelakkan operasi.

Adalah mustahil untuk mengubati penyakit ini sendiri, sehingga tidak memperburuk perjalanannya. Terapi yang cekap dan berkesan hanya boleh diresepkan oleh doktor.

Langkah-langkah diagnostik

Pakar bedah ortopedik akan membantu mengenal pasti arthrosis sendi pergelangan tangan. Semakin cepat ini dilakukan, semakin mudah memulihkan tisu tulang rawan. Kaedah diagnostik:

  1. Pemeriksaan dan pengumpulan anamnesis. Setelah berbincang dengan pesakit, doktor akan menentukan penyebab penyakit ini, menentukan faktor-faktor yang memprovokasi, menasihati bagaimana mengurangkan beban pada sendi supaya mereka tidak memburukkan lagi keadaannya semasa rawatan.
  2. Ujian makmal: analisis klinikal darah dari jari, analisis untuk ujian reumatik dari urat. Petunjuk ini diperlukan untuk mengecualikan artritis. Gambaran klinikal penyakit ini menyerupai arthrosis, tetapi kaedah terapi berbeza bagi mereka. Pembezaan satu penyakit dari yang lain adalah penting.
  3. X-ray. Ia dilakukan dalam dua unjuran supaya doktor dapat mempertimbangkan ukuran ruang sendi, kehadiran osteofit dan struktur umum sendi.
  4. Pengimejan resonans magnetik. Kaedah penyelidikan ini diperlukan sekiranya doktor meragui diagnosisnya..

Berdasarkan hasil yang diperoleh, adalah mungkin untuk memilih kaedah terapi yang paling berkesan untuk pesakit..

Rawatan arthrosis

Biasanya, rawatan arthrosis sendi pergelangan tangan cukup berkesan, dengan syarat sendi yang sakit tidak terdedah kepada tekanan, diperbaiki dengan selamat dan pesakit mengikuti arahan doktor. Kaedah kawalan penyakit:

  • terapi ubat;
  • fisioterapi;
  • kelas terapi fizikal;
  • diet;
  • mod ortopedik;
  • etnosains.

Terapi ubat

Untuk rawatan arthrosis sendi pergelangan tangan, ubat anti-radang bukan steroid digunakan. Kumpulan dana ini bertujuan untuk menghilangkan keradangan di kawasan kerosakan, melegakan kesakitan ringan. Ia merangkumi Aspirin, Diclofenac, Indomethacin, Ibuprofen, Ketoprofen dan lain-lain.

Malah ARTHROSIS "maju" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

NSAID dianggap sebagai ubat yang agak selamat untuk tubuh, tetapi pengambilannya untuk waktu yang lama tidak digalakkan kerana kemungkinan terdapat reaksi buruk. Ubat-ubatan mempunyai kontraindikasi: penyakit perut, jantung, ginjal, hati. Penggunaan dana jangka panjang dari kumpulan ini mempunyai kesan menghakis pada membran mukus..

Ubat kortikosteroid adalah ubat berasaskan hormon. Dalam rawatan gangguan degeneratif radas osteochondral, kumpulan ubat ini sangat berkesan. Ubat-ubatan ditetapkan untuk kesakitan yang teruk apabila ubat-ubatan bukan steroid tidak memberikan hasil yang diinginkan. Mengikut intensiti tindakan, semua kortikosteroid terdiri daripada beberapa jenis:

  • lemah - Prednisolone, Hydrocortisone;
  • tindakan sederhana - Ftorocort, Lorinden;
  • kuat - Ekolom, Advantan, Triderm;
  • sangat kuat - Cloveith.

Semakin kuat ubatnya, semakin berhati-hati..

Rawatan dengan ubat kortikosteroid hanya boleh diresepkan oleh doktor. Penggunaan spontan mereka membahayakan kesihatan..

Ubat-ubatan dalam kumpulan ini juga mempunyai kontraindikasi. Mereka harus digunakan dengan berhati-hati dalam diabetes, darah tinggi, ulser perut, gangguan mental. Lebih baik tidak menggunakan ubat kuat untuk rawatan jika terdapat gangguan pendarahan, jangkitan, bentuk osteoporosis yang teruk. Kortikosteroid tidak berkesan jika pesakit mengalami patah tulang artikular, dengan kemusnahan progresif dan kecacatan ubat yang tidak dapat disembuhkan pada sendi.

Reaksi buruk termasuk kerengsaan saraf, mudah marah, kekejangan otot, kenaikan berat badan yang tidak terkawal, kelambatan pertumbuhan pada kanak-kanak, masalah dengan akil baligh.

Chondroprotectors adalah ubat yang memperbaiki keadaan tulang rawan dan mendorong pemulihannya, menyuburkan dan melembapkan struktur artikular. Hasil pertama dicatat setelah sekian lama dari awal pengambilan ubat-ubatan kumpulan ini, kerana proses regenerasi sangat lambat. Chondroprotectors paling berkesan dalam rawatan arthrosis pada peringkat awal sendi pergelangan tangan. Sekiranya proses ubah bentuk sendi telah bermula, maka tidak masuk akal untuk menggunakan ubat ini.

Senarai ubat untuk memulihkan struktur tulang rawan sangat luas. Chondroxide, Teraflex, Artrodar, Alflutop dan lain-lain banyak digunakan dalam amalan perubatan patologi osteo-ligamen. Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk penggunaannya. Kerabatnya termasuk kehamilan, penyusuan susu ibu dan alergi terhadap komponen individu ubat.

Fisioterapi

Matlamat rawatan fisioterapeutik adalah untuk merangsang proses metabolik, memperbaiki peredaran darah, dan menguatkan tisu tulang rawan. Senarai prosedur perubatan cukup luas. Untuk menghilangkan proses keradangan, terapi lumpur, elektroforesis, magnetoterapi, cryotherapy, urut dengan ubat anti-radang (gel, salap, krim), balut, kompres digunakan.

Anton Epifanov mengenai fisioterapi untuk sendi:

  • Terapi lumpur adalah teknik yang selamat. Pengaruhnya terhadap penyakit ini tidak cukup berkesan, tetapi ia membolehkan anda menghilangkan gejala sakit yang tidak menyenangkan. Selalunya, terapi lumpur digabungkan dengan rawatan ubat, digunakan sebagai langkah pemulihan selepas pembedahan. Lebih baik tidak menggunakannya sebagai rawatan bebas. Tidak ada kontraindikasi, kecuali kemungkinan reaksi alergi terhadap komposisi campuran ubat;
  • elektroforesis adalah prosedur untuk mendedahkan kawasan yang terkena arus elektrik. Ia membolehkan anda melegakan kesakitan yang teruk pada pergelangan tangan. Sekiranya rawatan dijalankan bersama dengan gel atau salap anti-radang, maka kesan terapi yang baik dapat dicapai;
  • magnetoterapi bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit, melambatkan proses degeneratif yang menyertai perjalanan arthrosis sendi pergelangan tangan. Sebaiknya gabungkan teknik ini dengan latihan fizikal yang aktif yang membantu menguatkan otot berhampiran kawasan yang rosak. Elektrostimulasi dapat digunakan bersama dengan terapi magnet untuk meningkatkan kekuatan otot tanpa membebani sendi semasa pemulihan pesakit;
  • cryotherapy bertujuan untuk menghilangkan sindrom kesakitan. Tekniknya adalah rawatan suhu sejuk. Penggunaan sejuk yang berterusan dan berterusan menjadikan serat otot dalam keadaan mampatan. Manipulasi ini dapat membantu mengawal kesakitan di pergelangan tangan dan mengurangkan kesan kecederaan. Paling berkesan untuk kerosakan mekanikal pada sendi, disertai oleh edema tisu lembut, gangguan peredaran darah di dalamnya;
  • urut harus dimulakan tidak lebih awal dari 3-5 hari selepas berakhirnya tempoh akut penyakit ini. Kesan terapi yang baik dicapai semasa menggunakan ubat anti-radang luaran semasa sesi. Tujuan urutan adalah untuk meningkatkan peredaran darah di kawasan yang rosak, memperbaiki pemakanan tisu. Ini akan menyebabkan pemulihan tisu tulang rawan, meningkatkan pertumbuhan semula cecair sinovial, mengurangkan manifestasi proses keradangan dan meningkatkan mobiliti sendi..

Kekhususan teknik fisioterapeutik adalah pelantikan mereka hanya dalam tempoh tidak akut. Sekiranya keperluan ini tidak diambil kira, maka anda boleh memperburuk keadaan pesakit dan merosakkan sendi..

Fisioterapi

Latihan fisioterapi dirancang untuk mengembalikan pergerakan tangan dan pergelangan tangan selepas kecederaan. Sebab-sebab perkembangan penyakit ini tidak menjadi masalah. Set latihan fizikal dipilih oleh pengajar, bergantung kepada keparahan masalah. Dianjurkan untuk berlatih secara sistematik agar kesan latihan fisioterapi dimaksimumkan.

Urut dan gimnastik tangan dari Margarita Levchenko:

Pemakanan untuk arthrosis

Diet adalah asas untuk memperbaiki tulang rawan dan ligamen yang berkesan dan mendalam. Amat mustahak untuk mengubah tabiat makan anda sehingga dapat meningkatkan penyembuhan dalam kombinasi dengan rawatan konservatif..

Diet harus mengandungi makanan berikut:

  • sayur-sayuran segar mentah (dalam bentuk salad, jus sayuran). Mereka kaya dengan enzim, vitamin, mineral yang berguna untuk manusia. Memakannya dalam makanan melancarkan proses detoksifikasi dalam badan, penyingkiran toksin dan toksin, meningkatkan pemakanan tisu pada tahap antara sel;
  • buah-buahan sangat berkhasiat dan membantu mengurangkan keradangan sendi dengan membuang toksin dan menguatkan serat otot. Semua ini memberi kesan positif kepada proses penyembuhan. Anda boleh makan buah apa pun, satu-satunya syarat ialah ia tidak boleh dicampur dengan produk lain, anda perlu berehat setengah jam antara waktu makan. Makanan berbeza yang dicampurkan di dalam perut kurang dicerna, menyebabkan radang pada sendi;
  • Bijirin dan roti bakar kaya serat untuk membantu membersihkan usus dengan lembut dan berkesan. Penyalahgunaan makanan dan gula-gula yang dipanggang menyebabkan slagging. Produk pemecahan toksin terkumpul di sendi dan menyebabkan masalah kesihatan;
  • air bersih adalah sebahagian daripada diet yang sihat, terutamanya untuk arthrosis. Minum sekurang-kurangnya 2 liter cecair bersih sehari. Ini akan memastikan pengaktifan reaksi oksidatif dalam badan, pembersihan toksin.

Semasa rawatan dan untuk pencegahan arthrosis sendi dari diet, perlu mengecualikan atau sekurang-kurangnya membatasi penggunaan gula, makanan tepung putih, goreng, asap, makanan masin. Jangan terlalu banyak menggunakan daging merah, susu lembu, keju, minuman yang mengandungi kafein, alkohol. Semua produk ini mengganggu metabolisme, menyumbang kepada pengumpulan toksin dalam struktur artikular, dan mempengaruhi keadaannya secara negatif..

Arthrosis sendi pergelangan tangan dirawat secara berkesan dengan kaedah terapi konservatif jika penyakit ini dikesan pada peringkat awal. Sekiranya proses ubah bentuk yang tidak dapat dipulihkan telah bermula pada sendi, hanya pisau bedah yang akan membantu. Tugas pesakit adalah tidak memulakan penyakit dan mengelakkan pembedahan.

Arthrodesis sendi pergelangan tangan, gejala dan rawatan arthrosis

Arthrosis sendi pergelangan tangan dianggap bentuk patologi yang agak jarang berlaku. Sebagai peraturan, penyakit seperti itu didiagnosis sekiranya berlaku kerosakan pada tangan. Ini berlaku dengan patah tulang, lebam, kehelan, atau berkaitan dengan aktiviti profesional. Beban berlebihan sendi pergelangan tangan juga boleh menyebabkan perkembangan proses patologi. Selalunya, tanda-tanda pertama penyakit ini tidak dihiraukan, akibatnya ia berlanjutan dan boleh menyebabkan pelbagai kesukaran dalam kehidupan seharian. Inilah sebabnya mengapa diagnosis awal sangat penting untuk mencegah penyakit dan masalah kesihatan yang lebih serius..

Penerangan mengenai penyakit ini

Sendi pergelangan tangan adalah komponen penting dalam sistem muskuloskeletal, walaupun kerapuhannya. Lokasinya berada di sempadan tangan dan tulang lengan bawah. Di tempat ini, proses degeneratif dapat terjadi, yang menjadi penyebab perkembangan pelbagai penyakit. Salah satu penyakit ini adalah arthrosis sendi pergelangan tangan..

Arthrosis sendi pergelangan tangan adalah penyakit kronik. Selalunya ia berlaku dengan beban tinggi di lengan, begitu juga dengan kecederaan. Sendi yang terjejas berubah, kehilangan cecair yang bertindak sebagai pelincir, kehilangan kelembapan, tulang rawan menjadi kering dan kasar, secara beransur-ansur menjadi lebih nipis dan kehilangan sifat pelindungnya. Apabila penyakit ini berkembang, penyakit ini semakin lama semakin meningkat, yang menyebabkan ketidakselesaan semasa pergerakan lengan. Tulang rawan secara beransur-ansur hancur, mengakibatkan ubah bentuk tulang kecil.

Maklumat mengenai rawatan arthrosis sendi siku darjah 1 dengan ubat-ubatan rakyat boleh didapati di pautan ini.

Osteoartritis adalah penyakit sendi yang paling biasa didiagnosis pada 80% populasi. Orang yang berumur lebih dari 50 tahun paling mudah dijangkiti penyakit ini.

Sebab-sebabnya

Di antara faktor utama yang boleh menyebabkan perkembangan proses patologi, faktor utama berikut dapat dibezakan:

  • menerima kecederaan tangan;
  • kehadiran proses keradangan di dalam badan;
  • tekanan berlebihan pada sendi untuk masa yang lama;
  • perubahan berkaitan dengan usia di dalam badan, yang disertai dengan kehausan tulang rawan.

Selepas kecederaan tangan yang serius, misalnya patah tulang terbuka atau kehelan yang teruk, disarankan untuk menjalani pemeriksaan berkala oleh traumatologist selama 3 tahun. Ini membolehkan anda mengesan bermulanya proses degeneratif, komplikasi.

Tahap pembangunan

Dalam amalan perubatan, tahap keparahan penyakit berikut dibezakan:

  1. Ia dicirikan oleh sedikit kerosakan pada sendi, ketumpatan dan komposisi perubahan cecair sendi. Proses keradangan berkembang dan pemakanan tisu terganggu. Pembengkakan sedikit mungkin muncul. Sindrom nyeri semasa pergerakan aktif, tetapi pada waktu rehat hilang dengan sendirinya.
  2. Terdapat perubahan ketara pada sendi, keretakan muncul, dan pembentukan tulang terbentuk. Sensasi menyakitkan semakin meningkat.
  3. Sindrom nyeri tidak berhenti, fungsi sendi semakin terhad, dan harta tanahnya yang lengkap timbul. Tulang boleh bercampur, kemudian lengan menjadi bengkok. Pembentukan tulang menjadi kelihatan. Pada tahap ini, arthrosis menjadi kronik.

Penyakit ini jarang didiagnosis pada peringkat awal. Tetapi lebih cepat ia dikenal pasti, semakin mudah dan cepat anda dapat memulakan rawatan..

Gejala

Pada peringkat awal, sangat sukar untuk mengenali perkembangan proses patologi. Seseorang jarang memperhatikan kesakitan yang berulang, jadi dia tidak berunding dengan doktor. Gejala utama arthrosis:

  • sakit di pergelangan tangan;
  • bunyi ciri khas;
  • batasan pergerakan sendi yang terjejas.

Sindrom nyeri pada mulanya lemah, muncul hanya setelah melakukan senaman yang berpanjangan di lengan. Dengan perkembangan penyakit ini, rasa sakit bertambah, rasa tidak selesa dapat muncul ketika membengkokkan pergelangan tangan atau mengangkat benda berat. Kekejangan menjadi lebih terdengar, pergerakan pergelangan tangan secara beransur-ansur berkurang. Pada peringkat kemudian, kerana penampilan pembentukan tulang, benjolan mungkin muncul, dan anggota badan menjadi tidak bergerak sepenuhnya di tempat lesi. Dalam proses penyakit kronik, diagnosis penyakit boleh menjadi sukar, kerana tempoh eksaserbasi bergantian dengan tempoh pengampunan.

Perbezaan antara arthrosis dan arthritis

Arthrosis sering dikelirukan dengan arthritis, tetapi penyakit ini berbeza. Dengan artritis, rasa sakit berlaku pada waktu rehat atau semasa tidur malam, dan dengan arthrosis - semasa beban di tangan. Dengan arthrosis, bengkak jarang diperhatikan di tempat lesi, yang sering terjadi pada arthritis. Jadi, tangan, yang terkena artritis reumatoid, membengkak, dapat dilihat bahawa otot-otot tersebut mengalami atrofi.

Artritis sering menyerang pelbagai sendi, menyebabkan keradangan. Sekiranya kita bercakap mengenai arthrosis, maka ia terutama dicirikan oleh sindrom pasca-trauma. Dengan arthrosis, suhu juga tidak naik, tidak ada kelesuan dan berat badan.

Kaedah diagnostik

Untuk membuat diagnosis yang tepat, pemeriksaan komprehensif ditetapkan, yang merangkumi:

  • pengumpulan anamnesis;
  • pemeriksaan dan palpasi;
  • ujian darah makmal (pengesanan proses keradangan);
  • Pemeriksaan sinar-X;
  • pemeriksaan ultrasound;
  • MRI dan CT.

Dalam beberapa kes, mungkin perlu berjumpa doktor lain sekiranya pesakit mempunyai penyakit lain. Sebagai peraturan, ada keperluan untuk ini dengan gejala rheumatoid arthrosis..

Taktik rawatan

Semasa mendiagnosis penyakit, rawatan individu dipilih, bergantung pada tahap pengabaian proses patologi. Pada peringkat awal, rawatan konservatif dijalankan, yang semestinya menyeluruh. Sebagai sebahagian daripada rawatan konservatif:

  • terapi ubat;
  • kaedah fisioterapi;
  • mod ortopedik;
  • pemakanan yang betul, kaya dengan vitamin dan mineral;
  • fisioterapi;
  • perubatan tradisional.

Dalam rawatan arthrosis sendi pergelangan tangan, seperti jenis patologi lain (arthrosis tangan, bahu, dan lain-lain), ubat penting adalah chondoprotectors yang memenuhi rawan yang rosak dengan nutrien khas. Di samping itu, kaedah rawatan merangkumi jenis ubat berikut:

  • kortikosteroid (melegakan sindrom kesakitan yang teruk, menekan proses autoimun);
  • ubat anti-radang nonsteroid (melegakan kesakitan dan keradangan).
  • vitamin dan mineral (meningkatkan peredaran darah dan proses metabolik pada tisu yang terjejas).

Selain tablet dan suntikan, untuk arthrosis sendi pergelangan tangan, krim dan salap yang mengandungi bahan aktif aktif juga boleh digunakan. Kelebihan jenis ubat ini adalah bahawa ia senang digunakan dan kesan sampingan jarang berlaku..

Fisioterapi

Prosedur berikut membantu meningkatkan peredaran darah pada sendi yang terjejas dan mempercepat metabolisme:

  • penyembuhan lumpur;
  • urut dengan salap berdasarkan bahan anti-radang;
  • terapi laser;
  • elektroforesis;
  • terapi parafin;
  • magnetoterapi.

Sekiranya penyakit itu dalam bentuk lanjutan atau rawatan konservatif tidak memberikan kesan yang diharapkan, campur tangan pembedahan ditunjukkan. Hanya doktor yang hadir yang dapat menentukan kaedah dan skop operasi.

Pemulihan mobiliti sendi

Dalam rawatan arthrosis, salah satu tugas penting adalah memulihkan mobiliti tulang artikulasi sendi. Urut (termasuk saliran limfa) dan terapi manual telah menunjukkan kecekapan tinggi dalam mencapai tujuan ini. Kaedah ini akan berkesan pada semua peringkat penyakit, tanpa mengira usia pesakit. Urut dan terapi manual dicirikan oleh kesan langsung pada sendi yang terjejas, meregangkan dan menguatkan otot dan ligamen, mengembangkan rongga sendi.

Anda boleh membaca mengenai gimnastik dengan spondylosis dalam artikel ini..

Sekiranya tidak ada kesakitan dan keradangan akut, satu set latihan khas akan membantu mengembalikan pergerakan sendi yang terjejas. Latihan terapeutik mesti diresepkan oleh doktor yang menghadiri, yang akan membantu memilih beban yang optimum pada sendi dan mengembalikan pergerakannya. Keberkesanan rawatan hanya bergantung pada ketekunan dan kesabaran pesakit untuk pulih..

Simulator untuk arthrosis jarang digunakan. Berat badan yang mencukupi untuk senaman yang optimum dan kesan lembut.

Pencegahan

Untuk mengurangkan kemungkinan terkena arthrosis sendi pergelangan tangan dan menghentikan perkembangan penyakit ini, disarankan:

  • mengurangkan atau menghilangkan aktiviti fizikal yang berat;
  • elakkan hipotermia badan;
  • merawat penyakit radang tepat pada masanya;
  • elakkan kecederaan pada tangan;
  • makan dengan betul;
  • minum cecair yang mencukupi.

Petua mudah ini dapat membantu anda mengelakkan perkembangan penyakit dan banyak masalah sendi yang lain..

Video

Video ini menceritakan mengenai spesifik arthrosis sendi pergelangan tangan.

kesimpulan

  1. Arthrosis sendi pergelangan tangan adalah perubahan patologi pada tisu tulang rawan dan tulang, akibatnya seseorang merasa tidak selesa dan sakit semasa pergerakan tangan.
  2. Penyebab utama arthrosis: kecederaan sendi, beban tinggi dan perubahan yang berkaitan dengan usia.
  3. Kekurangan rawatan atau pilihan yang salah boleh menyebabkan imobilisasi sendi sepenuhnya..
  4. Rawatan untuk arthrosis sendi radial harus rumit, hanya boleh diresepkan oleh doktor secara individu.

Baca juga mengenai gejala dan rawatan bursitis sendi pergelangan tangan dalam bahan ini..

Tanda-tanda dan penyebab arthrosis pergelangan kaki

Apa itu bursitis suprapatellar lutut dan bagaimana rawatannya

Sendi Maxillofacial: gejala arthrosis, rawatan, yang mana doktor harus dihubungi

Kekhususan sinovitis sendi pinggul pada kanak-kanak dan orang dewasa

Arthrosis sendi pergelangan tangan

Sendi pergelangan tangan adalah kompleks dan mempunyai lebih dari dua permukaan artikular. Ia berbeza dengan kebanyakan sendi lain, kerana 5 tulang terlibat di dalamnya (dan bukan 2-3, seperti, misalnya, di lutut atau sendi interphalangeal). Selain itu, sendi pergelangan tangan mempunyai dua paksi putaran, bukan hanya satu. Ini membolehkan anda menggerakkan berus ke semua arah dan bahkan memutarnya dalam bulatan..

Mekanisme yang rumit seperti ini menyesuaikan tangan seseorang untuk bekerja dan kehidupan yang berkaitan dengan banyak manipulasi kecil. Oleh itu, kegagalan sendi ini sering menyebabkan kecacatan dan kecacatan. Apakah simptom dan rawatan arthrosis sendi pergelangan tangan?

Kekhususan proses degeneratif pada sendi pergelangan tangan

Sendi pergelangan tangan rapuh terletak di antara tangan dan lengan bawah dan, kerana lokasinya, terdedah kepada kecederaan (contohnya, dari kejatuhan). Dalam kehidupan seharian, dia mengalami beban yang kurang berfungsi daripada sendi lutut, tetapi kapsul sendi juga lebih nipis. Oleh itu, sendi rentan walaupun mengalami kerosakan kecil..

Kes arthrosis sendi pergelangan tangan kerana lelasan semula jadi tulang rawan sangat jarang berlaku. Oleh itu, sekiranya tidak ada kecederaan atau beban kerja, kemungkinan jatuh sakit dengan mereka adalah rendah..

Punca arthrosis pergelangan tangan

Arthrosis sendi pergelangan tangan boleh menjadi penyakit primer (idiopatik) dan penyakit sekunder. Dalam kes pertama, kita mempunyai sendi yang sihat yang berubah akibat pengaruh luaran yang teruk - kecederaan atau tekanan pekerjaan. Pada yang kedua - penyakit yang mendasari (gout, diabetes mellitus, rheumatoid arthritis dan lain-lain), yang membawa kepada perubahan degeneratif-dystrophik pada tulang rawan.

Antara faktor yang mempengaruhi perkembangan arthrosis sendi pergelangan tangan, perlu disebutkan:

  • beban berlebihan dan kecederaan - sukan, rumah tangga, profesional (contohnya, ketika bekerja dengan alat getar);
  • hipotermia;
  • patologi keradangan maju pada tisu sendi atau periartikular;
  • gangguan endokrin dan metabolik dan penyakit autoimun;
  • jangkitan masa lalu (artritis reaktif, batuk kering, osteomielitis dan lain-lain);
  • perempuan;
  • keturunan (mempengaruhi sintesis kolagen, ketumpatan tulang rawan, ciri struktur anatomi).

Trauma adalah penyebab penyakit yang paling biasa. Dalam kes ini, gejala pemusnahan tulang rawan mungkin tidak segera muncul, tetapi setelah beberapa tahun.

Osteoarthritis pergelangan tangan sering bermula berdasarkan artritis sendi pergelangan tangan dan berjalan selari dengannya. Faktor usia tidak banyak mempengaruhi perkembangan arthrosis pergelangan tangan. Walaupun perubahan hormon menopaus pada wanita dapat mempengaruhi kekuatan tisu tulang rawan.

Selalunya, osteoartritis sendi pergelangan tangan diperhatikan pada pembangun, tukang yang bekerja di kilang dan di hiasan premis, pekerja pejabat, dan juga atlet profesional (terutamanya jika terdapat dislokasi dan subluksasi, patah tulang, pecah dan keseleo ligamen atau otot).

Tanda-tanda arthrosis sendi pergelangan tangan

Pada peringkat awal, arthrosis jarang membuat dirinya terasa. Tanda-tanda utama arthrosis sendi pergelangan tangan sudah diperhatikan pada osteoartritis - apabila proses merosakkan menuju ke kepala tulang. Penyakit ini bermula dengan rasa tidak selesa di kawasan pergelangan tangan, rasa sesak, dan sakit ringan. Perasaan agak serupa dengan DOMS.

Ini adalah ciri bahawa tanda-tanda arthrosis sendi pergelangan tangan hanya diperhatikan pada sendi ini, sementara penyakit reumatik lain kelihatan "bergerak" dari satu sendi ke sendi yang lain, secara bersamaan mempengaruhi beberapa.

Sekiranya gejala berikut muncul, anda harus menghubungi pakar reumatologi secepat mungkin:

  • sakit sendi, terutamanya selepas senaman fizikal di pergelangan tangan, tekanan, kekeringan;
  • kesukaran bergerak, yang meningkat ketika penyakit itu berkembang (perasaan bahawa ada sesuatu yang mengganggu pergerakan tangan secara bebas);
  • bengkak pergelangan tangan, pembengkakan tangan (pilihan, tetapi ciri khas);
  • kekejangan kasar pada sendi (bukannya klik cahaya biasa, bunyi kusam muncul, yang disertai dengan ketegangan).

Rasa sakit semakin kuat ketika memakai benda berat, bahkan menahannya untuk waktu yang singkat, berusaha bersandar di telapak tangan, menghulurkan tangan. Ini adalah ciri bahawa ia dirasakan pada kedudukan yang melampau untuk sendi (membengkokkan tangan) atau semasa pergerakan tertentu. Sekiranya, selepas kecederaan, gejala keradangan pada sendi diperhatikan selama lebih dari 2-3 minggu, ini juga mungkin merupakan gejala permulaan penyakit..

Pada mulanya, kekakuan pergerakan dapat hilang setelah mandi air panas dan pemanasan. Dari masa ke masa, mobiliti menurun sebanyak 30-50%. Apabila tulang rawan hilang dan permukaan tulang subkondral terdedah, osteofit muncul. Mereka dengan ketara menghalang pergerakan di pergelangan tangan, terutama ketika cuba memutar pergelangan tangan. Serpihan kecil osteofit kadang-kadang menyebabkan kesakitan akut dan keradangan teruk pada pesakit.

Sebagai peraturan, adalah mungkin untuk menentukan kehadiran osteofit hanya pada sinar-X. Tetapi pesakit dapat mengenalinya dengan manifestasi berikut:

  • pergerakan terhad pada sendi;
  • kekejangan yang kerap tidak terkawal, terutamanya ketika bergerak dengan berus;
  • palpasi mendedahkan tuberkel subkutan yang keras.

Kesakitan pada osteoartritis pergelangan tangan harus dibezakan daripada sakit artritis. Dengan artritis, sindrom kesakitan meningkat pada waktu rehat, lebih dekat ke malam, pada waktu pagi. Pada osteoartritis, sebaliknya, pada waktu siang - dengan aktiviti harian.

Deformasi sendi pergelangan tangan semasa penyakit, sebagai peraturan, tidak hadir, serta edema yang teruk. Ciri "penipisan" anggota badan kerana atrofi otot juga merupakan ciri arthritis pergelangan tangan daripada arthrosis.

Tahap dan tahap arthrosis sendi pergelangan tangan

Perkembangan arthrosis karpal lambat - sebelum merawat arthrosis pergelangan tangan, pesakit mungkin tidak menyedari penyakit ini selama sepuluh tahun. Semasa berlakunya penyakit, tulang rawan menjadi lembut, proses pertumbuhan semula terganggu, dan cecair sinovial kehilangan kelikatannya dan dihasilkan dalam jumlah yang lebih kecil. Bergantung pada keparahan lesi, tahap penyakit berikut dibezakan.

Arthrosis sendi pergelangan tangan 1 darjah

Proses yang merosakkan bermula dengan rasa sakit ringan di pergelangan tangan, yang secara berkala mengganggu pesakit - terutamanya setelah bersusah payah. Mereka tidak begitu kuat sehingga pesakit akan mementingkan mereka. Perasaan dengan arthrosis sendi pergelangan tangan darjah 1 menyerupai sakit yang sakit - seperti "cuaca". Terdapat sedikit pembengkakan dan gejala lain dari kemerosotan trofisme tisu, kadang-kadang terdengar gangguan lembut.

Pada peringkat ini, gejala dan rawatan arthrosis pergelangan tangan mudah ditoleransi..

Arthrosis sendi pergelangan tangan 2 darjah

Pada peringkat ini, tulang rawan hampir musnah sepenuhnya di permukaan penyangga. Pertumbuhan tulang pertama muncul, jelas kelihatan pada gambar sinar-X, dan penyempitan ruang sendi yang jelas. Kadang-kadang osteofit dapat dirasakan sendiri. Rasa sakit menjadi terasa, hampir setiap hari. Semasa bergerak, pesakit mendengar kerengsaan yang berbeza. Tangan cepat letih berbanding sebelumnya. Pemulihan sepenuhnya dari arthrosis sendi pergelangan tangan darjah 2 tidak lagi mungkin dilakukan, tetapi rawatan sangat meningkatkan kualiti hidup pesakit, menjaga mobiliti pada sendi.

Arthrosis sendi pergelangan tangan 3 darjah

Kekakuan pergerakan di pergelangan tangan membataskan pesakit dalam kehidupan seharian. Pada akhirnya, ankylosis berkembang - kekebalan sendi yang lengkap, sebenarnya, penyatuannya, kerana tepi osteofit ditutup. Kesakitan pada osteoartritis lanjutan pada sendi pergelangan tangan mengganggu pesakit walaupun dalam keadaan rehat, selepas berehat. Membengkokkan lengan mungkin kelihatan tidak wajar. Pada peringkat ketiga, hanya rawatan pembedahan yang dapat dilakukan. Mobiliti tidak dapat dipulihkan sepenuhnya walaupun selepas pembedahan.

Harap maklum: semakin kurang otot-otot di sekitar sendi yang terjejas, semakin cepat penyakit ini berlanjutan. Sistem otot yang sihat mengekalkan kedudukan semula jadi sendi, memberi khasiat, dan melindungi dari kerosakan.

Diagnosis arthrosis sendi pergelangan tangan

Gejala osteoartritis pergelangan tangan serupa dengan penyakit reumatik yang lain. Oleh itu, untuk diagnosis yang tepat, doktor memerlukan kajian berikut:

  • pertanyaan lisan pesakit, palpasi dan pemeriksaan sendi yang terkena pada temu janji awal;
  • X-ray (2 atau 3 unjuran);
  • analisis umum darah dan, jika perlu, air kencing;
  • ujian darah biokimia mengikut petunjuk;
  • analisis untuk faktor reumatik;
  • Pengimejan resonans ultrabunyi, dikira atau magnetik jika ditunjukkan;
  • kadangkala diperlukan tusukan untuk menilai cecair sinovial.

Rawatan osteoartritis sendi pergelangan tangan

Strategi terapi dipilih oleh doktor secara individu untuk setiap kes, dengan mengambil kira penyebab penyakit, tahapnya, kesihatan umum pesakit, dll..

Pendekatan standard untuk rawatan arthrosis pergelangan tangan tahap 1-2 merangkumi:

  • farmakoterapi;
  • fisioterapi;
  • gimnastik pemulihan;
  • diet dan rutin harian yang sihat;
  • pematuhan dengan rejim ortopedik.

Pada peringkat ke-3, keputusan mengenai operasi biasanya dibuat.

Rawatan arthrosis sendi pergelangan tangan dijalankan secara berperingkat. Pada peringkat pertama, gejala akut penyakit ini - sakit dan keradangan - "dipadamkan". Yang kedua memerlukan rawatan yang kompleks. Dan yang ketiga melibatkan pemulihan pesakit untuk menggabungkan kesan selepas kursus utama.

Kerana kesukaran dalam aktiviti harian yang disebabkan oleh disfungsi sendi, ketidakselesaan fizikal disertai dengan psikologi. Ini boleh menjadi salah satu faktor perkembangan kemurungan, oleh itu, pesakit disyorkan untuk mengunjungi ahli psikologi dan ahli pemulihan..

Harap maklum bahawa osteoartritis sendi pergelangan tangan adalah penyakit kronik yang memerlukan kepatuhan seumur hidup dengan cadangan doktor.

Farmakoterapi

Dalam rawatan arthrosis sendi pergelangan tangan, kumpulan farmakologi berikut digunakan:

  • ubat anti-radang bukan hormon (NSAID, NSAID) - kursus sehingga 21 hari;
  • glukokortikosteroid;
  • chondroprotectors;
  • vasodilator;
  • relaksan otot;
  • kompleks vitamin dan mineral;
  • dengan sifat berjangkit penyakit - antibiotik

Mereka digunakan dalam bentuk tablet dan kapsul, salap, gel, kompres dan suntikan intra-artikular..

Ubat-ubatan sendiri untuk arthrosis pergelangan tangan boleh menyebabkan keadaan bertambah buruk dan masalah dengan saluran gastrousus. Sebelum menggunakan semua ubat (kecuali salap dan gel topikal), diperlukan nasihat doktor.

Tablet untuk osteoartritis sendi pergelangan tangan

Untuk melegakan keradangan, sakit dan demam dengan arthrosis pergelangan tangan, NSAID tablet berikut disyorkan: diclofenac, celecoxib, ibuprofen, piroxicam, ketoprofen, indomethacin, meloxicam, nimesulide, butadion dan lain-lain.

Untuk mengelakkan degenerasi tulang rawan lebih lanjut, doktor boleh menetapkan chondroprotectors: artrac, teraflex, struktum dan lain-lain.

Semasa tempoh pemulihan, ubat digunakan untuk memperbaiki trofisme tisu (pentoxifylline, trental) dan relaksasi otot (midocalm, tizalud).

Sekiranya rasa sakit tidak dapat dihilangkan dengan bantuan tablet, suntikan ditambahkan pada janji temu: metilprednisolon, diprospan, hidrokortison.

Salap untuk osteoartritis pergelangan tangan

Salap dan krim bukan steroid untuk kegunaan luaran banyak digunakan sebagai agen pembantu dalam rawatan osteoartritis sendi pergelangan tangan. Contohnya, gel fastum, dolgit, voltaren, diclak gel, ketoprofen. Dalam bentuk dos ini, chondroprotectors juga dihasilkan - artrakam, struktum, rumalon.

Rawatan pembedahan arthrosis sendi pergelangan tangan

Rawatan pembedahan arthrosis pergelangan tangan ditunjukkan pada peringkat ke-3 penyakit ini dan dalam kes di mana kaedah lain tidak berkesan.

Plasmolifting dan endoprosthetics cecair sinovial lebih disukai - manipulasi invasif minimum. Mereka melibatkan suntikan plasma darah pesakit atau polimer hypoallergenic, yang bertindak sebagai pelincir, terus ke kapsul sendi. Ia membantu melegakan kesakitan dan keradangan, mencegah hakisan sehingga 24 bulan.

Sekiranya pendekatan ini gagal, adalah mungkin untuk menanam prostesis pirokarbon yang meniru tulang rawan. Ia tidak melekat pada tulang proksimal, dan oleh itu tidak melonggarkan dan dapat digunakan walaupun dengan kerosakan teruk pada permukaan artikular.

Sekiranya tidak mungkin untuk menyelamatkan atau mengganti sendi, doktor menggunakan alat pembedahan ortopedik terakhir - arthrodesis separa dengan implantasi plat titanium. Dalam operasi ini, sendi yang hancur tidak bergerak sepenuhnya. Jadi sekurang-kurangnya pesakit tidak akan terganggu oleh kesakitan dan keradangan yang berterusan..

Fisioterapi untuk osteoartritis pergelangan tangan

Untuk melegakan kesakitan, meningkatkan peredaran mikro dan mobiliti dengan arthrosis pergelangan tangan, teknik berikut digunakan:

    akupunktur;
  • terapi manual;
  • terapeutik, termasuk akupresur;
  • kelonggaran pasca isometrik;
  • hirudoterapi;
  • terapi laser inframerah;
  • magnetoterapi;
  • krioterapi;
  • elektroforesis;
  • terapi ultrasound;
  • elektromisostimulasi;
  • terapi parafin;
  • balneotherapy (lumpur terapi);
  • yang lain.

Rawatan fisioterapi arthrosis sendi pergelangan tangan dijalankan secara kursus.

Gimnastik terapeutik (terapi senaman) untuk osteoartritis pergelangan tangan

Latihan fisioterapi untuk osteoartritis pergelangan tangan dirancang untuk menggabungkan hasil terapi, mencegah hakisan lebih lanjut dan membantu pesakit menjalani gaya hidup yang memuaskan.

Jumlah dan jenis latihan ditentukan oleh instruktur terapi senaman secara individu. Latihan (contohnya, menyatukan jari yang ditentukan, memutar lengan bawah sambil memasang pergelangan tangan dengan tangan yang sihat) dilakukan 2-3 kali sehari sebagai pemanasan dan tidak memerlukan peralatan khas. Latihan bola adalah wajar.

Pemakanan untuk osteoartritis pergelangan tangan

Tidak sukar untuk mengekalkan diet yang sihat dalam rawatan osteoartritis sendi pergelangan tangan. Adalah perlu untuk mengecualikan dari makanan makanan masin yang menyebabkan dehidrasi, dan juga termasuk dalam makanan yang kaya dengan vitamin A (antioksidan, pertumbuhan chondrocytes), C (perlindungan sel, sintesis kolagen), E (melindungi tulang rawan dari radikal bebas dan penuaan), B5 dan B6 (regenerasi, melegakan keradangan), tembaga (meningkatkan "pernafasan" tulang rawan) selenium (untuk penghasilan enzim sinovial), serta kolagen, kondroitin dan glukosamin (bahan bangunan untuk tisu tulang rawan).
Untuk melakukan ini, makan ikan, daging dan kaldu tulang, daging jeli, jeli buah, tulang rawan asal haiwan, gandum tumbuh dan makanan sihat lain..

Pencegahan arthrosis sendi pergelangan tangan

Langkah-langkah pencegahan untuk arthrosis pergelangan tangan juga ditunjukkan jika penyakit itu sudah didiagnosis. Mematuhi cadangan membolehkan anda memelihara tulang proksimal dan mengelakkan kecacatan.

Sebagai tambahan kepada diet sihat yang kaya dengan vitamin dan kolagen, penting untuk menjaga keseimbangan garam-air kerana pengambilan air yang mencukupi (2-3 liter sehari) dan elektrolit. Ia mendorong pengeluaran cecair sinovial dan mengekalkan keanjalan sel-sel tulang rawan.

Dianjurkan juga untuk memakai pembalut, pembalut elastik dan gelang.

Jangan mengabaikan urutan diri, memanaskan tangan anda dengan air suam. Pastikan anda memasukkan chondroprotectors dengan glukosamin dan kondroitin dalam makanan anda.

Sekiranya boleh, elakkan kecederaan dan hipotermia, atasi gangguan hormon tepat pada masanya. Luangkan sekurang-kurangnya 5 minit setiap hari, 2 kali sehari, di gimnastik pemulihan. Hadkan latihan dumbbell.

Keupayaan anda untuk bekerja ada di tangan anda. sihat!