Berenang dengan arthrosis dan artritis

Artritis

Ramai orang menderita penyakit sendi sistem muskuloskeletal, dan rawatan yang kompeten diperlukan untuk mengurangkan keadaan dan melambatkan kecacatan. Manfaat berenang untuk artritis, arthrosis dan patologi sendi lain sangat berharga. Senaman yang kerap di kolam menguatkan bukan sahaja otot, tetapi semua tisu tubuh manusia. Selalunya, doktor mengesyorkan berenang kepada pesakit dengan artritis reumatoid, osteochondrosis, arthrosis pasca-trauma.

Ciri-ciri penyakit sendi

Patologi degeneratif, yang merangkumi arthrosis sendi lutut, disertai dengan kesakitan yang teruk di lutut. Penyakit ini paling kerap berlaku pada orang tua, berusia lebih dari 60 tahun. Patologi dicirikan oleh keausan tulang rawan artikular, yang diperlukan untuk melonggarkan dan memudahkan pergerakan tulang. Dalam kes ini, pemusnahan tulang yang kuat berlaku. Penyakit ini disertai dengan sakit, bengkak di kawasan lutut, kekakuan pergerakan.

Rheumatoid arthritis tergolong dalam kumpulan patologi sifat keradangan, di mana membran artikular dan tulang rawan rosak. Jenis penyakit sendi lain adalah arthritis gout, yang berlaku ketika proses metabolik asid urik terganggu. Dalam kes ini, kristal terbentuk, yang berlama-lama pada sendi, memprovokasi gejala keradangan dan kesakitan..

Tanda ciri utama dari semua patologi tersebut adalah: kehilangan mobiliti sendi yang cacat, bengkak dan sakit. Berenang dianggap salah satu kaedah rawatan dan pencegahan penyakit sendi yang paling berkesan dan selamat. Kegiatan yang kuat di kolam mempunyai kesan positif pada seluruh sistem muskuloskeletal, menguatkan otot dan tisu badan. Sebilangan besar aktiviti fizikal tidak berkesan dalam memerangi patologi seperti itu, dan beberapa aktiviti sukan (berjalan, berlari) dilarang sama sekali. Berenang dengan arthrosis dan arthritis membantu menghilangkan blok neuromuskular, melegakan keradangan, dan mengurangkan kesakitan. Semasa latihan di kolam renang, tidak ada beban statik dan kesan nadi kejutan, jadi tidak ada pemusnahan tisu dan tulang rawan semasa latihan.

Manfaat Berenang dalam Merawat dan Mencegah Artritis

Penyakit ini disertai oleh keradangan pada sendi kerana penyakit berjangkit, gangguan metabolik dan kecederaan. Apabila bakteria memasuki rongga sendi, artritis berjangkit berkembang. Apabila proses metabolisme biokimia dalam tubuh terganggu, artritis metabolik berlaku.

Berenang untuk artritis adalah satu-satunya jenis aktiviti fizikal yang dibenarkan semasa penyakit akut. Air menyejukkan sendi, yang mengurangkan kesakitan dan pembengkakan dengan ketara. Aktiviti berkala di kolam menggalakkan urutan tisu periartikular, yang menyebabkan aliran keluar limfa. Berenang juga meningkatkan proses metabolik dalam badan, sehingga menghilangkan penyebab perkembangan patologi.

Semasa berenang, pentingnya diberikan kepada tahap beban. Latihan intensif dikontraindikasikan untuk penyakit sendi. Kesakitan paling sedikit di lutut harus menjadi alasan untuk berhenti bersenam.

Semasa bergerak di dalam air, semua otot badan terlibat, oleh itu latihan seperti ini adalah kaedah yang paling berkesan untuk merawat dan mencegah arthritis, serta penyakit lain. Apabila direndam di dalam air, pemampatan sendi tidak berlaku, jadi seseorang dapat melakukan pelbagai latihan tanpa rasa sakit dan tidak selesa. Keadaan utama untuk bersenam sepenuhnya ialah suhu air. Sekiranya penyakit sendi, hipotermia sangat tidak digalakkan..

Tempoh dan intensiti kelas ditentukan secara individu, bergantung pada tahap penyakit, usia pesakit dan tahap kecergasan fizikalnya. Pada tahap pengampunan, jangka waktu berenang meningkat, dan kolam renang juga dapat dikunjungi lebih kerap. Tetapi dengan arthritis akut, beban dikurangkan menjadi minimum, atau tidak hadir sama sekali.

Berenang dapat menguatkan kumpulan otot tertentu, yang sangat penting untuk penyakit sendi. Kaedah pergerakan yang disyorkan di dalam air adalah gaya dada dan gaya bebas. Sekiranya tidak mungkin berenang dengan cara tertentu, sekiranya koordinasi pergerakan terganggu, latihan dapat dilakukan dengan pengembangan elemen renang individu.

Set senaman yang disyorkan untuk latihan di kolam dengan artritis sendi:

  1. Pergerakan kaki secara bergantian (atas dan bawah), semasa berada di air di belakang (sambil memegang tangan di pegangan tangan atau sisi).
  2. Pergerakan basikal. Semasa berada dalam kedudukan yang sama, kaki membengkokkan lutut secara bergantian.
  3. Dengan jari kaki, anda perlu menangkap pegangan tangan di dalam air, dan kemudian bengkokkan dan lepaskan kaki anda di lutut pada masa yang sama.
  4. Relaksasi: menolak sebelah kaki dengan kaki bengkok, berbaring di punggung di dalam air.

Set latihan ini adalah asas. Prestasi elemen yang kerap akan mengembalikan pergerakan sendi yang cacat dan meningkatkan kesejahteraan. Dengan tahap kecergasan fizikal yang baik, pergerakan air yang lebih kompleks dilakukan. Terapi fizikal adalah salah satu komponen dalam rawatan artritis. Anda juga harus mematuhi peraturan tertentu dalam pemakanan, mengikuti kursus fisioterapi. Bersenam secara berkala mengurangkan risiko terkena radang sendi.

Manfaat berenang dalam rawatan dan pencegahan arthrosis

Dengan perubahan degeneratif pada tulang rawan sendi dan pemusnahan tisu sendi, arthrosis berkembang. Tahap awal penyakit ini dicirikan oleh kerosakan pada tulang rawan sahaja. Tetapi dengan perkembangan proses keradangan, pemusnahan bahagian tulang berlaku. Arthrosis adalah patologi biasa yang paling sering berlaku pada orang yang berlebihan berat badan. Dengan kegemukan, berat badan yang berlebihan menimbulkan tekanan dan tekanan yang kuat pada sendi, yang menimbulkan kemusnahan mereka.

Hampir semua sendi di badan terdedah kepada arthrosis, tetapi biasanya pemakaian diperhatikan pada sendi lutut dan pinggul, yang paling mudah mengalami tekanan fungsional. Gejala ciri utama penyakit ini adalah rasa sakit ketika berjalan, terutama setelah kedudukan badan yang tidak bergerak lama (pada waktu pagi, setelah tidur malam).

Adakah berenang baik untuk arthrosis? Sebilangan besar doktor memastikan bahawa manfaat berenang di kolam renang untuk kecacatan sendi sangat berharga. Berenang tidak hanya membantu menguatkan semua otot dan tisu, tetapi juga untuk menormalkan proses metabolik dalam badan, yang bertanggungjawab untuk menurunkan berat badan berlebihan. Dengan arthrosis, sukar bagi orang untuk bermain sukan, yang seterusnya menyebabkan pergerakan rendah, dan kenaikan berat badan. Dan untuk mengurangkan tekanan pada sendi yang rosak, aktiviti dan pergerakan sangat penting. Lingkaran setan ini dapat dipatahkan dengan senaman kolam biasa. Di dalam air, sendi tidak akan mengalami tekanan yang berlebihan, yang membolehkan anda melakukan senaman yang cukup kompleks untuk kerja otot dan tulang rawan.

Berenang dengan arthrosis sendi lutut adalah kompleks elemen aerobik yang meningkatkan kelenturan, meningkatkan daya tahan manusia. Suhu air yang disyorkan semasa latihan tidak lebih rendah daripada 350C.

Kelas di kolam renang membolehkan anda melakukan pergerakan kaki tanpa rasa sakit, sementara berat badan berlebihan tidak akan membawa ketidakselesaan, kerana di dalam air seseorang hanya merasakan separuh dari berat badannya. Penyelidikan menunjukkan bahawa dengan senaman yang kerap, otot, ligamen dan tulang rawan artikular diperkuat.

Untuk arthrosis yang teruk, disyorkan untuk melakukan latihan berikut:

  1. Berjalan. Berjalan lurus, ke sisi, ke depan dengan punggung anda dalam kedalaman yang cetek, atau di bahagian dalam kolam membantu meningkatkan nada otot. Berjalan di air dalam dianggap lebih berat, jadi lebih baik memulakan berjalan di perairan cetek.
  2. Ayunkan kaki anda. Memegang ke sisi, kaki naik ke atas dan membengkokkan lutut pada sudut 450. Elemen diulang untuk kaki yang lain.
  3. Menaikkan kaki ke sisi. Berdiri di dalam air, kaki diangkat secara bergilir, memegang kedudukan ini selama beberapa saat. Latihan membolehkan anda meningkatkan jarak gerakan, mengembangkan fleksibiliti.
  4. Mac di air. Perarakan pinggul tinggi dilakukan untuk menyokong otot quadriceps dan popliteal, yang sangat dipengaruhi oleh arthrosis sendi lutut..
  5. Setinggan. Bersandar di dinding kolam, lakukan squat lutut biasa. Sebagai permulaan, anda tidak boleh melakukan lebih dari 5 pengulangan, dan secara beransur-ansur meningkatkan jumlahnya..
  6. Pergerakan kaki bulat. Membengkokkan kaki di lutut, pergerakan bulat dilakukan di sepanjang lintasan besar dan kecil.
  7. Meregangkan tendon. Berdiri di dalam air, bersandar di dinding kolam, otot paha dan gluteal tegang, lengan dilanjutkan ke sisi, telapak tangan menyentuh dinding. Satu kaki dilanjutkan ke depan, yang diluruskan sebanyak mungkin. Posisi dipegang selama 5 saat, sehingga muncul sensasi peregangan tendon. Disarankan melakukan 5 ulangan dengan setiap kaki.
  8. Berenang dada. Cara yang ideal untuk berkeliling di dalam air untuk arthrosis pelbagai sendi.

Latihan yang mudah tetapi berkesan ini akan mengurangkan kesakitan pada sendi lutut dan meningkatkan pergerakannya..

Berenang dengan arthrosis sendi pinggul juga banyak digunakan dalam rawatan penyakit ini. Kompleks unsur-unsur di dalam air tetap hampir sama, tetapi pelaksanaannya mengambil kira tahap dan keparahan patologi, kemungkinan pembatasan pergerakan sendi pinggul. Untuk bentuk yang teruk, disarankan untuk menggunakan gaya bebas berenang. Sekiranya tidak ada sekatan - teknik sapuan payudara.

Gaya hidup pesakit juga memainkan peranan penting dalam rawatan dan pencegahan arthrosis. Kehilangan berat badan berlebihan, dan mematuhi peraturan dalam pemakanan, adalah mungkin untuk mengurangkan risiko terkena penyakit sendi, untuk mengurangkan keadaan semasa eksaserbasi.

Berenang terapeutik untuk penyakit sistem muskuloskeletal dapat meningkatkan fungsi sendi dengan ketara, meningkatkan jarak pergerakan, dan menghilangkan rasa sakit. Menghemat beban di kolam untuk artritis dan arthrosis adalah kaedah yang unik dan berkesan untuk merawat penyakit sendi.

Berenang di Baku

Sekiranya anda berminat untuk latihan berenang di Baku, berenang untuk anak-anak di Baku, kolam renang anak-anak di Baku, berenang terapi di Baku, berenang profesional di Baku, kemudian hubungi kami:

E-mel: Alamat e-mel ini dilindungi dari robot spam. Javascript mesti diaktifkan di penyemak imbas anda untuk melihat alamatnya.

Lawatan ke kolam untuk arthrosis sendi

Kandungan

  1. Rawatan komprehensif arthrosis sendi
  2. Peranan senaman dalam osteoartritis
  3. Lawatan ke kolam pada tahap perkembangan arthrosis yang berbeza

Arthrosis sendi dicirikan oleh pemakaian tisu tulang rawan yang terlalu awal disebabkan oleh gangguan metabolik, akibat daripada proses keradangan pasca-trauma dan berjangkit, atau aktiviti fizikal yang berlebihan pada sendi. Osteoartritis bukan penyakit radang. Gejala utama arthrosis dikurangkan menjadi sakit akut pada sendi semasa latihan fizikal, pudar dan hilang sepenuhnya semasa rehat dan rehat relatif. Mungkin terdapat keretakan pada sendi ketika membongkok, sedikit bengkak, ketegangan otot.

Rawatan komprehensif arthrosis sendi

Osteoartritis adalah penyakit yang perlahan berkembang, tanpa rawatan yang betul, akan menyebabkan ubah bentuk sendi dan kerosakan tulang. Dalam kes ini, campur tangan pembedahan adalah satu-satunya jalan keluar. Dengan tanda-tanda utama arthrosis, rawatan difokuskan pada pemulihan peredaran darah di tisu tulang rawan dan menghilangkan rasa sakit. Terapi untuk arthrosis termasuk ubat-ubatan, fisioterapi, pemulihan spa (mandi lumpur dan garam), kaedah bukan tradisional (akupunktur), pemakanan diet, latihan fizikal khas.

Rawatan arthrosis bermula dengan perkembangan diet individu. Diet pesakit dengan arthrosis terdiri terutamanya daripada makanan yang mengandungi vitamin kumpulan B. Penggunaan serat, sayur-sayuran (bit, bawang putih, labu, zucchini) dan buah-buahan kering (prun dan aprikot kering) meningkat. Penggunaan daging dan makanan laut sangat terhad. Semua makanan mesti dikukus tanpa menggunakan lemak. Perhatian khusus harus diberikan kepada diet untuk pesakit dengan kegemukan, fakta ini secara signifikan memperburuk perjalanan penyakit ini.

Peranan senaman dalam osteoartritis

Aktiviti fizikal intensif dengan arthrosis dikontraindikasikan, dan hampir mustahil. Sekiranya sendi pinggul, pergelangan kaki atau lutut terjejas, maka pesakit harus melupakan maraton. Sekiranya berlaku kerosakan pada sendi bahu atau siku, beban kuasa dan latihan pada palang tidak boleh diterima. Walau bagaimanapun, latihan pendidikan jasmani yang meningkatkan kesihatan sangat penting untuk memulihkan mobiliti sendi, mencegah atrofi otot dan meningkatkan aliran darah..

Seluruh latihan fizikal untuk arthrosis dapat dibahagikan secara bersyarat kepada beberapa kumpulan: gimnastik dan atletik, berenang dan yoga untuk arthrosis. Dengan arthrosis, aktiviti fizikal mestilah sederhana dan berpisah, tidak lebih dari 35 minit sehari, dengan rehat setiap 10-15 minit. Pergerakan dan latihan regangan yang tiba-tiba harus dikecualikan. Berjalan pantas di taman pagi dengan elemen-elemen berikut adalah sempurna: mengangkat lutut dengan setiap langkah, melemparkan kaki ke belakang dalam usaha mencapai punggung, berjongkok ketika berjalan, putaran lengan bulat, putaran batang tubuh dengan tangan yang bengkok di siku. Latihan boleh dilakukan secara sewenang-wenang dengan penekanan pada masalah sendi, tetapi anda tidak boleh terlalu banyak melakukan kerja sendi, tidak boleh dilanjutkan untuk terus bersenam melalui kesakitan. Larian ringan dan pendek juga bermanfaat..

Di rumah, di atas tikar sukan, anda boleh melakukan latihan berikut: berbaring telentang, tarik lutut ke perut dengan lancar dan kembalikan ke belakang, ulangi beberapa kali; kemudian kami mengangkat kaki yang dilanjutkan 10-15 cm dari lantai dan menahannya, menukar kaki dan mengulangi tindakan; lebih jauh, tanpa mengubah kedudukan, kita mensimulasikan berbasikal; kesimpulannya, kita duduk di atas tikar, membengkokkan satu kaki dan, mengetatkan kaki dengan tangan kita, meluruskannya. Tempoh setiap latihan bergantung pada ciri dan keadaan badan masing-masing. Lebih baik memulakan kecil, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah pengulangan..

Lawatan ke kolam pada tahap perkembangan arthrosis yang berbeza

Bersenam di kolam menenangkan sakit sendi, meningkatkan berat badan, dan memperbaiki peredaran kulit. Dalam proses prosedur air, kesan air adalah penyembuhan dengan sendirinya, pergerakan di dalam air disertai dengan hydromassage, meningkatkan aliran darah dan meningkatkan nada. Berenang di kolam renang sangat menyihatkan dengan pendekatan yang tepat. Kolam mesti dikunjungi beberapa kali seminggu sepanjang tahun. Di kolam renang, otot-otot mengendur, beban pada sendi berkurang, tetapi pada masa yang sama, kerana ketumpatan air, pergerakannya lebih berkesan dan hasilnya dicapai lebih cepat. Kolam renang adalah alternatif yang baik untuk orang gemuk yang sukar untuk bersenam dalam keadaan normal.

Dengan arthrosis, anda boleh berenang dengan gaya biasa, pastikan untuk menggunakan kaki anda. Sekiranya penyakit sendi lutut, berjalan di air memberikan hasil yang baik. Pergerakan mengepak anggota badan dan gerakan bulat secara sukarela juga berkesan..

Kolam renang, dengan lawatan berkala, juga merupakan langkah pencegahan yang baik terhadap arthrosis. Dengan arthrosis primer, program latihan bebas dibenarkan. Penyakit bentuk yang lebih teruk memerlukan pendekatan profesional dalam menyusun satu set latihan dan pembahagian beban yang betul untuk masalah sendi.

Osteoarthritis adalah diagnosis yang serius, tetapi sama sekali tidak menjadi tanda kehidupan aktif dalam bergerak. Adalah mustahil untuk mengalahkan penyakit ini hanya dengan ubat-ubatan dan fisioterapi - banyak bergantung pada kemampuan pesakit untuk mengubah gaya hidupnya, iaitu mulai makan dengan betul dan dengan sabar membuat catatan sendiri dalam pendidikan jasmani. Berenang, yoga, jalan-jalan pagi, gimnastik rumah dan makan yang sihat akan membantu mencegah kemungkinan penyakit lain.

Berenang dengan arthrosis sendi lutut

Arthrosis lutut adalah penyakit degeneratif. Sakit lutut, yang merupakan gejala utama penyakit ini, berlaku pada kebanyakan orang berusia lebih dari 65 tahun. Ada kalanya usia dikurangkan dengan ketara.

Apa yang dialami sendi lutut dengan arthrosis??

Selama bertahun-tahun, lutut berfungsi seiring dengan tulang rawan. Mereka membantu menghilangkan geseran tulang antara satu sama lain, melindungi mereka dari pemakaian pramatang. Tulang rawan, sebagai penyerap kejutan, patah dari masa ke masa, sendi kehilangannya, yang menyebabkan ketidakselesaan, berjalan menjadi lebih sukar. Seseorang mengalami rasa kekakuan, bengkak di kaki, bentuk sendi berubah, tulang mula runtuh. Keadaan pesakit bertambah buruk. Dalam kes yang teruk, berjalan kaki menyebabkan ketidakselesaan yang serius, tidak mungkin.

Cecair sinovial digunakan untuk melincirkan bahagian dalam ruang lutut. Dengan ubah bentuk, jumlahnya berkurang dengan mendadak, zarah rawan yang musnah dapat mengapung. Mereka menyebabkan sakit sendi yang teruk, terutamanya dengan berjalan kaki yang lama. Osteophytes mula terbentuk pada tulang. Neoplasma memusnahkan tisu di sekitarnya. Menjadi lebih sukar untuk berjalan, turun dengan mudah, menaiki tangga adalah mustahil. Untuk memulakan rawatan, anda harus berjumpa doktor yang akan menetapkan rejimen rawatan, khususnya, menetapkan campur tangan pembedahan.

Bagaimana untuk membantu diri anda dengan arthrosis?

Sakit kaki adalah penyakit yang serius, sistem lutut adalah mekanisme sokongan badan. Tulang, tendon, ligamen yang merupakan bahagian badan terdedah kepada kerosakan dan kecederaan. Penyakit yang berkaitan dengan kerja sendi yang tidak normal, termasuk arthrosis, tidak membenarkan pesakit melakukan kerja asas dengan normal. Ramai orang sukar bangun dari tempat tidur, turun, naik tangga, duduk, memandu kenderaan.

Penting untuk mengikuti rawatan jangka panjang yang serius, termasuk kaedah tradisional, pemantauan berterusan terhadap kesihatan anda..

Perhatikan berat badan. Sekiranya anda mempunyai berat badan tambahan, anda perlu mengambil langkah-langkah untuk memastikan badan anda tetap sihat. Kilogram tambahan adalah beban yang serius, yang membawa kepada permulaan penyakit ini.

Untuk memantau berat badan, sendi secara umum, anda tidak boleh berhenti melakukan latihan fisioterapi. Apabila kaki mula sakit, diagnosis arthrosis telah dibuat, dan langkah-langkah pemulihan harus dibincangkan dengan doktor. Selepas memulakan latihan.

Salah satu aktiviti sukan terbaik adalah berenang, aerobik air. Penting agar latihan dilakukan di dalam air dengan suhu tidak melebihi 36 ° C.

Kelebihan latihan air

Air telah digunakan selama bertahun-tahun, bahkan pada zaman kuno, untuk tujuan terapi. Akan memberi kesan yang baik pada otot.

  1. Dengan bantuan prosedur, otot dapat dilonggarkan, rasa sakit dapat dikurangkan.
  2. Hidroterapi membantu meregangkan, membengkokkan lutut dengan daya tahan paling sedikit, yang penting semasa mendiagnosis arthrosis.

Adakah manipulasi di dalam air berkesan untuk ruang lutut?

Perdebatan bahawa persekitaran air berguna untuk penyakit pada tulang rawan lutut telah berlangsung lama. Pada tahun 2007, Majlis Perubatan telah menjalankan kajian yang mengkaji keberkesanan latihan air, bersenam di darat, dan rehat sepenuhnya di lutut. Pesakit yang sebelumnya mengalami kesakitan yang teruk ketika berjalan, tetapi yang mencatat peningkatan positif setelah prosedur air mulai merasa lebih baik.

Untuk mendapatkan kesan yang berpanjangan, anda harus bertanggungjawab melaksanakan cadangan tersebut. Kunjungi kolam dengan kerap untuk jangka masa yang panjang. Lebih baik melakukan aktiviti yang ditetapkan oleh doktor, lawati kumpulan pesakit yang dibuat untuk rawatan penyakit sendi lutut.

Latihan berkesan jika pesakit tidak dapat berjalan sendiri, yang berjalan kaki Nordik tidak dapat digunakan untuk rawatan.

Latihan dilakukan di kolam renang

Selalunya doktor mengesyorkan menggunakan prosedur air, berjalan kaki Nordik untuk mendapatkan rawatan. Sukar bagi banyak orang untuk bergerak, melakukan latihan fisioterapi bagi pesakit seperti itu di dalam air.

Latihan fizikal di ruang air merangkumi manipulasi:

    Berjalan di dalam air. Berjalan di bahagian cetek perairan, di dalam. Berjalan ke hadapan, ke belakang, ke samping, ke depan dengan belakang, yang akan membantu menguatkan otot-otot badan.

Bolehkah saya menggunakan simulator?

Adalah mungkin untuk menggunakan alat tersebut, doktor tidak keberatan, hanya dengan bijak. Treadmill telah dikeluarkan dari senarai peralatan yang harus digunakan untuk sakit kaki. Lebih baik menggunakan ergometer basikal dan bukannya pilihan kekuatan. Sebelum kelas, anda harus memperhatikan nuansa:

  • Memanaskan badan sebelum memulakan senaman.
  • Jangan gunakan berat semasa bekerja di mesin..
  • Ubat penahan sakit tidak boleh diambil sebelum memulakan kelas.
  • Beban dikenakan pada kedua kaki secara merata.

Untuk merawat masalah yang berkaitan dengan tulang rawan yang tidak memungkinkan anda bergerak secara normal, untuk wujud, anda harus memberi perhatian khusus untuk berenang, bersenam di kolam renang, menggunakan simulator yang diluluskan oleh doktor, jika tidak, anda akan menyebabkan bahaya serius.

Arthrosis dan berenang

Doktor mengesyorkan berenang untuk osteoartritis untuk meningkatkan daya tahan dan mengembangkan fleksibiliti. Menurut penyelidikan, gimnastik air adalah kaedah rawatan paling berkesan yang tidak mempunyai kontraindikasi. Namun, penting untuk diingat bahawa ketika mendiagnosis penyakit kronik pada sendi, misalnya, dengan osteoartritis, terapi kompleks ditunjukkan, termasuk tidak hanya berenang, tetapi juga mengambil ubat. Pesakit dinasihatkan untuk terlebih dahulu berunding dengan doktor dan pengajar yang hadir untuk memilih intensiti latihan yang optimum.

Berenang adalah kaedah yang berkesan untuk merawat arthrosis

Tidak seperti latihan kardio di darat, gimnastik di dalam air tidak memuat sendi yang rosak, dan juga ditunjukkan untuk orang yang mengalami patologi jantung bersamaan.

Berenang mempunyai kesan kompleks pada sistem muskuloskeletal, membantu menghentikan gejala negatif tanpa risiko kerosakan mekanikal. Teknik lembut disarankan oleh doktor baik ketika mendiagnosis arthrosis dan untuk mencegah kecacatan. Aerobik air yang paling berkesan untuk arthrosis sendi lutut, kerana air membantu memanjangkan kaki sepenuhnya tanpa rasa sakit. Juga, pesakit mencatat peningkatan berikut setelah berolahraga di dalam air:

  • normalisasi berat badan, yang membantu mengurangkan beban pada sendi;
  • pemulihan proses metabolik;
  • melegakan sindrom kesakitan;
  • kelemahan proses keradangan dalam fokus patologi;
  • menguatkan otot;
  • meningkatkan kemampuan berfungsi sendi.

Pada masa yang sama, telah terbukti bahawa air suam membantu merehatkan rangka otot, dan air sejuk berkesan untuk kesakitan yang teruk. Lebih baik memilih suhu optimum berdasarkan cadangan individu doktor yang hadir. Kemerosotan keadaan umum badan atau peningkatan kesakitan menunjukkan intensiti latihan yang berlebihan atau prestasi teknik yang tidak betul.

Kebaikan bersenam di dalam air

Tidak seperti aktiviti fizikal ringan, berenang mempunyai beberapa kelebihan:

  • Tiada had umur.
  • Latihan yang dilakukan di air kurang menyakitkan daripada yang dilakukan di darat.
  • Melegakan kesakitan selepas sesi pertama.
  • Senamrobik Aqua meningkatkan kesejahteraan psikologi pesakit.
  • Peningkatan keanjalan otot dan ligamen.
  • Teknik yang berkesan untuk menurunkan berat badan dengan cepat.
Kembali ke senarai kandungan

Langkah berjaga-berjaga

Walaupun hidroterapi tidak mempunyai kontraindikasi, pesakit harus mematuhi cadangan perubatan agar tidak memburukkan lagi keadaan badan:

  • Suhu air yang ditunjukkan sekurang-kurangnya 23 ° C. Hipotermia boleh menyebabkan kekejangan otot dan peningkatan kesakitan..
  • Dengan arthrosis sendi pinggul, sangat penting untuk mengelakkan pergerakan kaki yang tersentak dan tiba-tiba..
  • Pilihan terbaik adalah mengunjungi kolam renang di pusat pemulihan atau di kemudahan perubatan untuk berada di bawah pengawasan doktor yang berkelayakan.
  • Sekiranya, bukannya kolam, pesakit memutuskan untuk terlibat dalam takungan semula jadi, maka untuk aerobik air, dia harus memilih kawasan rata pada kedalaman cetek.
  • Penggunaan bulatan dan rakit tambahan dibenarkan. Peralatan akan membantu mengurangkan tekanan pada sendi.
  • Angin dan angin kencang harus dielakkan setelah meninggalkan air..
  • Pelajaran pertama terbaik dilakukan di bawah bimbingan tenaga pengajar yang berpengalaman yang akan mengetahui sejarah pesakit. Senaman yang berlebihan dapat memburukkan keseluruhan kesihatan.
  • Lengan ekstrim harus dilakukan dengan berhati-hati sekiranya arthrosis sendi bahu.
Kembali ke senarai kandungan

Kompleks sukan di kolam renang

Bersenam di dalam air

Pesakit disyorkan tidak hanya berenang, tetapi juga melakukan kompleks sukan seperti itu:

  • Duduk di tepi kolam, anda perlu menurunkan kaki anda ke dalam air dan melakukan pergerakan berayun.
  • Setelah jatuh ke kolam, anda harus memegang sisi dengan tangan anda. Kaki dibengkokkan di lutut naik dan kemudian jatuh. Masa pelaksanaan yang optimum adalah setengah jam untuk kedua-dua anggota badan. Latihan sangat berkesan sekiranya sendi lutut terkena arthrosis..
  • Pegang ke sisi, ayunkan dengan kaki lurus.
  • Mesti berjalan di air di satu tempat.
  • Dengan arthrosis sendi bahu, anda harus berhati-hati.
  • Setelah terjun ke air hingga ke pinggang, berpegangan di sebelah tangan dengan tangan anda, anda harus mengayunkan kaki anda seperti bandul. Fiksasi ditunjukkan pada titik maksimum. Anda juga boleh melakukan pergerakan bulat..
  • Dengan punggung anda bersandar di dinding kolam dan lengan anda terpisah, anda perlu mengangkat kaki lurus. Harus ada perasaan tegang di bawah lutut. Jumlah pendekatan optimum adalah 5 kali.
  • Berdiri di dalam air, anda harus menegangkan sebanyak mungkin dan mengangkat jari kaki ke atas. Pembetulan ditunjukkan selama 5 s. Jumlah pendekatan optimum adalah 10-20 kali.

Doktor membenarkan penggunaan basikal latihan aqua di kolam renang. Walau bagaimanapun, disarankan untuk meregangkan otot. Dalam kes ini, beban harus sama rata pada kedua kaki..

Berenang di kolam renang

Untuk memulihkan mobiliti sendi, doktor mengesyorkan berjalan di bahagian kolam yang cetek. Menunjukkan pergerakan lurus, ke sisi atau ke belakang. Lebih baik menggabungkan pelbagai arah untuk melibatkan semua kumpulan otot. Beban seperti ini dapat bertindak sebagai latihan pemanasan atau latihan penuh sekiranya berlaku peningkatan arthrosis. Masa pelajaran yang optimum ialah 10-15 minit.

Berenang dengan arthrosis dan artritis

Ciri-ciri penyakit ini

Arthrosis disebabkan oleh gangguan metabolik pada sendi. Tulang rawan musnah, yang dari masa ke masa boleh menyebabkan fenomena berikut:

  1. Kecacatan tulang artikular.
  2. Proses keradangan.
  3. Perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam tisu periartikular.

Tulang rawan yang bertanggungjawab untuk fungsi normal anggota badan mula kehilangan keanjalan. Sebab utamanya adalah keretakan pada tulang rawan itu sendiri, dari mana proteoglikan dan protein "bangunan" keluar. Juga, sel-sel boleh berfungsi, yang menyebabkan kehilangan proteoglikan.

Keanehan dan kegelisahan penyakit ini adalah bahawa penyakit ini dapat berkembang lebih dari satu tahun. Sepanjang hayatnya, seseorang mungkin tidak menyedari kehadiran patologi ini. Tetapi suatu hari penyakit ini akan menyatakan dirinya sebagai sindrom kesakitan yang tajam.

Sebab-sebab berikut membawa kepada pemusnahan tulang rawan:

  • kegagalan metabolik;
  • berat badan berlebihan;
  • tekanan berlebihan pada lutut (terutamanya pada atlet);
  • kegagalan tahap hormon;
  • bekalan darah tidak mencukupi;
  • keturunan;
  • usia lanjut;
  • mengalami kecederaan;
  • penyakit latar belakang (psoriasis, artritis reumatoid).

Pilihan aktiviti yang disyorkan

Aktiviti dan sukan yang berguna untuk gonarthrosis adalah yang berikut.

Yoga dan Pilates

Berlatihlah dengan tenaga pengajar yang baik yang akan memantau keselamatan tindakan anda.

Jangan berhenti latihan, keteraturan akan terbayar dalam bentuk kesihatan yang lebih baik dan pemburukan yang lebih jarang berlaku.

Berjalan

Bergerak dengan terukur dan berhati-hati, elakkan terjunan dan terutama jatuh. Medan untuk berjalan-jalan anda semestinya selesa dan setingkat mungkin..

Gunakan tongkat atau tongkat Nordik untuk memudahkan pergerakan. Jenis jalan kaki ini adalah beban yang sesuai untuk gonarthrosis pada usia berapa pun..

Berbasikal

Di sini juga, disyorkan untuk dilakukan tanpa melampau. Pada peringkat pertama arthrosis, anda boleh menunggang jarak jauh, tetapi tidak ada lompatan dan perlumbaan berkelajuan tinggi.

Ahli terapi pemulihan menasihatkan untuk berlatih dengan basikal senaman, sementara beban, amplitud selalu dikendalikan, dan tidak ada kemungkinan cedera akibat jatuh.

Berski lebih sihat daripada berjalan kaki untuk mengurangkan tekanan lutut.

Meluncur, pergerakan merata sangat baik untuk menguatkan otot dan mencegah berat badan berlebihan..

Langkah meluncur tidak termasuk.

Bandar dan golf

Sukan ini menggabungkan banyak faktor yang bermanfaat: selekoh dan latihan untuk lengan, berjalan di tanah dan rumput lembut, pendedahan yang lama ke udara segar, jongkok cetek.

Berenang

Jenis beban yang paling universal untuk masalah sendi betul dianggap aktiviti di dalam air. Ia membantu memaksimumkan penggunaan otot dan pada masa yang sama melegakan sendi. Anda boleh melakukan senamrobik air secara berkumpulan, secara individu dengan pelatih, atau berenang secara bebas dengan gaya apa pun. Walaupun berjalan dengan mudah di dalam air berguna, perkara utama adalah bergerak sama rata.

Tetapi pada masa yang sama, sukan air, dan khususnya pilihan untuk berenang, dengan arthrosis penuh dengan bahaya besar. Walaupun manfaatnya untuk otot, selalu ada kemungkinan menjadi lebih teruk atau lebih teruk dari kelembapan dan penyejukan. Hal ini berlaku terutamanya untuk berenang di musim sejuk untuk pengerasan. Anda mungkin tidak merasakan kesan suhu air pada sendi sehingga penyakit itu melambung ke peringkat kedua.

Langkah berjaga-jaga yang sama berlaku untuk arthrosis psoriatik, manifestasi kulit dari air berklorin dan perubahan suhu dapat meningkat dengan ketara. Rheumatoid arthritis dan arthrosis adalah penyakit yang berbeza, tetapi sayangnya, sangat mudah untuk memprovokasi perkembangan yang pertama terhadap latar belakang kedua

Sekiranya keadaan di kolam renang tidak memungkinkan anda mengelakkan penyejukan badan, dan sendi bereaksi semasa latihan di dalam air dengan kesakitan, anda mesti berhenti bersenam. Anda mungkin akan memburukkan lagi keadaan. Adalah perlu untuk pergi berunding dengan pakar rheumatologi.

Terapi yoga

Yoga untuk arthrosis memberikan hasil yang lebih produktif daripada terapi fizikal konvensional. Lagipun, dengan bantuannya, nada otot lutut dipulihkan. Di samping itu, yoga membolehkan anda menghilangkan kawasan ketegangan otot, akibatnya sukar bagi pesakit untuk bergerak. Oleh kerana itu, anda dapat mencapai nada otot yang sama di kedua lutut. Tetapi perlu juga bahawa yoga bergantian dengan terapi senaman. Urut dalam kes ini juga sangat penting. Walau bagaimanapun, yoga lebih sesuai untuk orang dewasa yang berumur lebih dari 25 tahun..

Yoga merangkumi pelbagai teknik. Tetapi dalam kes arthrosis, lebih baik memberi keutamaan kepada yoga hada. Sekiranya yoga dilakukan secara berkala oleh pesakit, ia akan memungkinkan untuk mencapai aktiviti seimbang di semua kumpulan otot. Yoga dan senaman kesihatan khas dapat memulihkan sendi lutut. Namun, harus diingat bahawa yoga akan memberikan hasil yang positif hanya di bawah bimbingan tuan yang berpengalaman, walaupun dapat dilakukan di rumah. Tetapi tidak dilakukan di rumah..

Apa yang berlaku di dalam badan

Doktor membezakan tiga peringkat penyakit:

  1. Pada mulanya, ramai yang tidak memperhatikan gejala atau tidak mementingkannya. Kesakitan, kekejangan, keterbatasan pergerakan tidak selalu mengganggu dan sering berlaku selepas kecederaan, yang akhirnya mencetuskan proses ubah bentuk.
  2. Fasa seterusnya dalam perkembangan arthrosis dikaitkan dengan rasa sakit dan ketidakselesaan yang sangat ketara; rawatan ubat diperlukan di sini untuk mengekalkan mobiliti dan keadaan fizikal dan psikologi normal pesakit (penyakit sendi adalah faktor risiko kemurungan).
  3. Tahap terakhir sudah hampir sama dengan kecacatan, kecacatan sendi dan sakit berterusan tidak termasuk kemungkinan penarikan dadah. Perkara utama adalah memilih dos yang tepat sehingga ubat-ubatan membahayakan semua sistem badan yang lain..

Pada setiap peringkat penyakit, perlu melakukan latihan yang mungkin untuk menjaga kerangka tulang dengan bantuan otot, jika tidak, tidak hanya kelemahan dan kehilangan stamina, tetapi kontraksi dan pengepit otot muncul, yang mencegah sendi yang sudah rosak tidak berfungsi.

Pendidikan jasmani selalu diperlukan, tetapi anda perlu melakukannya dengan bijak.

Adakah mungkin bermain sukan dengan arthrosis sendi lutut

Dalam keadaan ini, satu-satunya pilihan yang tepat adalah aktiviti fizikal yang sederhana, kerana banyak latihan bukan sahaja tidak berbahaya untuk arthrosis, tetapi juga akan membawa manfaat yang besar dalam merawat penyakit ini. Jangan lupa bahawa salah satu komponen penting dalam rawatan patologi artikular adalah latihan fisioterapi.

Sukan individu juga tidak dikontraindikasikan pada osteoartritis lutut. Anda boleh bermain ski, berenang, bermain barisan, bermain golf, ping pong. Pada masa yang sama, tidak ada peningkatan tekanan pada sendi dan bahaya perkembangan penyakit. Oleh itu, tidak boleh dikatakan bahawa sukan dan arthrosis yang cacat adalah konsep yang tidak sesuai.!

Di mana hendak bermula

Sekiranya sukan itu sama sekali tidak menarik perhatian anda hingga saat diagnosis, maka sudah tiba masanya untuk memperhatikannya. Sebaiknya mulakan dengan satu set latihan fisioterapi, jika boleh, secara berkumpulan

Di sana, bukan sahaja pengajar akan memeriksa ketepatan pergerakannya, tetapi juga akan ada kesan sosialisasi: biasanya lebih sukar untuk berlatih sedikit dan buruk dalam kumpulan daripada di rumah.

Gonarthrosis, seperti penyakit sendi lain, dikaitkan dengan kesakitan berterusan. Sensasi meletihkan ini datang dari pagi, setelah lama tidak bergerak sukar bergerak, perlu "bersurai", memanaskan sendi, meregangkan tulang rawan

Melakukan satu set latihan segera setelah bangun tidur terlalu sukar, anda perlu menginjak kaki anda dengan berhati-hati. Apabila anda merasa lega dan melegakan kesakitan, anda boleh mula bersenam.

Ketidakselesaan semasa gimnastik adalah sifat yang berbeza, jika ketegangan otot dari peregangan, maka anda harus mengurangkan intensiti atau amplitud, tetapi jangan berhenti bersenam. Sekiranya sakit pada sendi, tidak semestinya lutut, pinggul atau pergelangan kaki, tangan dan jari atau jari kaki, bahu mungkin terkena. Adalah perlu untuk merevisi teknik melakukan gerakan atau membuang latihan seperti itu sama sekali. Beban pada organ yang berpenyakit mestilah minimum dan bahagian sendi yang lain juga harus terhindar.

Masa untuk sukan harus ditingkatkan secara beransur-ansur, bermula dari 15-20 minit sehari. Memanaskan badan dan bersenam selama setengah jam akan lebih bermanfaat daripada senaman yang panjang..

Ubat penahan sakit tidak boleh diambil sebelum bersenam, sensasi yang membosankan, dan anda akan terlepas saat anda berhenti.

Kompleks sukan di kolam renang

Bersenam di dalam air

Membolehkan anda membengkokkan dan meluruskan sendi dengan daya tahan yang kurang.

Pesakit disyorkan tidak hanya berenang, tetapi juga melakukan kompleks sukan seperti itu:

  • Duduk di tepi kolam, anda perlu menurunkan kaki anda ke dalam air dan melakukan pergerakan berayun.
  • Setelah jatuh ke kolam, anda harus memegang sisi dengan tangan anda. Kaki dibengkokkan di lutut naik dan kemudian jatuh. Masa pelaksanaan yang optimum adalah setengah jam untuk kedua-dua anggota badan. Latihan sangat berkesan sekiranya sendi lutut terkena arthrosis..
  • Pegang ke sisi, ayunkan dengan kaki lurus.
  • Mesti berjalan di air di satu tempat.
  • Dengan arthrosis sendi bahu, anda harus berhati-hati.
  • Setelah terjun ke air hingga ke pinggang, berpegangan di sebelah tangan dengan tangan anda, anda harus mengayunkan kaki anda seperti bandul. Fiksasi ditunjukkan pada titik maksimum. Anda juga boleh melakukan pergerakan bulat..
  • Dengan punggung anda bersandar di dinding kolam dan lengan anda terpisah, anda perlu mengangkat kaki lurus. Harus ada perasaan tegang di bawah lutut. Jumlah pendekatan optimum adalah 5 kali.
  • Berdiri di dalam air, anda harus menegangkan sebanyak mungkin dan mengangkat jari kaki ke atas. Pembetulan ditunjukkan selama 5 s. Jumlah pendekatan optimum adalah 10-20 kali.

Berenang di kolam renang

Untuk memulihkan mobiliti sendi, doktor mengesyorkan berjalan di bahagian kolam yang cetek. Menunjukkan pergerakan lurus, ke sisi atau ke belakang. Lebih baik menggabungkan pelbagai arah untuk melibatkan semua kumpulan otot. Beban seperti ini dapat bertindak sebagai latihan pemanasan atau latihan penuh sekiranya berlaku peningkatan arthrosis. Masa pelajaran yang optimum ialah 10-15 minit.

Nampaknya mustahil untuk menyembuhkan sendi.

Berdasarkan fakta bahawa anda membaca baris ini sekarang, kemenangan dalam memerangi keradangan tisu tulang rawan belum ada di pihak anda...

Dan adakah anda sudah memikirkan rawatan pesakit dalam? Ini dapat difahami, kerana sakit sendi adalah gejala yang sangat berbahaya, yang, jika tidak ditangani dengan segera, dapat mengakibatkan pergerakan yang terbatas. Kekejangan yang mencurigakan, kekakuan setelah berehat malam, kulit di sekitar kawasan masalah tegang, bengkak di tempat yang sakit... Semua gejala ini sudah biasa anda ketahui.

(fungsi (w, d, n, s, t) < w = w || []; w.push(function() < Ya.Context.AdvManager.render(< blockId: ‘R-A-267561-2’, renderTo: ‘yandex_rtb_R-A-267561-2’, async: true >); >); t = d.getElementsByTagName (‘skrip’); s = d.createElement (‘skrip’); s.type = 'text / javascript'; s.src = ‘//an.yandex.ru/system/context.js’; s.async = benar; t.parentNode.insertSebelum (s, t); >) (ini, dokumen ini, 'yandexContextAsyncCallbacks');
var m5c7780e466284 = document.createElement (‘skrip’); m5c7780e466284.src = 'https: //www.sustavbolit.ru/show/?' + Math.round (Math.random () * 100000) + '=' + Math.round (Math.random () * 100000) + '&' + Math.round (Math.random () * 100000) + '= 7397 &' + Math.round (Math.random () * 100000) + '=' + document.title + '&' + Math.round (Math.random () * 100000); fungsi f5c7780e466284 () < if(!self.medtizer) < self.medtizer = 7397; document.body.appendChild(m5c7780e466284); >yang lain < setTimeout(‘f5c7780e466284()’,200); >> f5c7780e466284 ();
window.RESOURCE_O1B2L3 = ‘kalinom.ru’; EtoSustav.ru »Semua mengenai arthrosis» Rawatan arthrosis

Jenis arthrosis dan ciri utamanya

Gejala pertama penyakit ini adalah sakit sendi. Tetapi ia juga terdapat dalam patologi lain yang berkaitan dengan sistem muskuloskeletal. Bagaimana anda dapat mengetahui apakah kesakitan ini menunjukkan adanya masalah? Sekiranya arthrosis telah mempengaruhi sendi, maka orang itu akan merasa sakit semasa melakukan sebarang aktiviti (contohnya, ketika berjoging, membongkok atau berjongkok). Tetapi apabila seseorang berbaring dan mengambil posisi yang selesa untuk kawasan yang terjejas, rasa sakit akan mulai pudar. Dengan muatan baru, ia akan muncul lagi.

Gejala utama arthrosis adalah sakit sendi semasa bersenam.

Dalam perubatan, terdapat lebih daripada selusin jenis arthrosis yang mempengaruhi sendi manusia. Tetapi yang paling biasa adalah jenis berikut:

  • Lutut (gonarthrosis) - berlaku pada orang yang berumur 45-50 tahun, serta mereka yang mengalami kecederaan dan berat badan berlebihan. Atlet paling mudah terkena gonarthrosis;
  • Arthrosis sendi pinggul (coxarthrosis) - berlaku pada orang-orang dari segala usia, sangat sukar untuk dirawat. Menyebabkan kesakitan teruk, kepincangan dan gaya berjalan itik;
  • Serviks - terdapat pada orang tua. Ia disertai dengan gangguan penglihatan, tinitus dan perubahan postur;
  • Bahu - cacat sendi tangan. Ini terdapat pada atlet, dan juga orang yang banyak bekerja dengan tangan mereka;
  • Tangan dan jari - menampakkan diri dalam bentuk neoplasma tulang pada falang jari, menyebabkan rasa sakit ketika ditekan;
  • Tulang belakang - disebabkan oleh terlalu banyak bahagian tulang belakang. Ia disertai dengan sakit yang mereda ketika berehat;
  • Ankle - Disebabkan oleh kecederaan pada kaki dan pergelangan kaki. Kumpulan risiko - atlet (pemain bola sepak, pemain hoki, pemain skater) dan pencinta kasut tumit tinggi.
  • Polyosteoarthritis - berlaku dalam bentuk arthrosis umum bahagian ekstremitas.

Arthrosis apa yang baik untuk sendi dan apa yang buruk

Berguna

Aktiviti fizikal yang kerap

Agar sendi berfungsi dengan baik, nutrien mesti dibekalkan ke tulang rawannya tepat pada masanya. Di rawan itu sendiri, tidak ada saluran darah, jadi ia mendapat nutrisi dari tisu sekitarnya. Dan ketika kita bergerak, bekalan darah meningkat.

Berjalan dan berenang sangat membantu. Beri mereka sekurang-kurangnya satu jam setiap hari (mungkin dengan gangguan), dan risiko arthrosis akan berkurang.

Penggantian kerja dan rehat

Sendi dapat menahan banyak tekanan, tetapi mereka tidak dapat "bertoleransi" sepanjang masa. Oleh itu, semasa melakukan kerja fizikal, anda perlu berehat setiap 1.5-2 jam.

Sangat berguna untuk melakukan senaman regangan di kawasan-kawasan yang mengalami tekanan terutamanya - ini akan mengurangkan ketegangan dan meningkatkan aliran darah. Ia juga bagus untuk memuatkan sendi, yang hampir tidak bergerak semasa operasi..

Makanan kaya kolagen

Kolagen adalah protein yang merupakan bahagian tulang rawan, tendon, tulang, menjadikannya lebih anjal dan tahan lasak. Kolagen disintesis dalam badan, tetapi dengan bertambahnya usia dan tekanan yang meningkat, pengeluarannya menjadi perlahan, jadi bermanfaat untuk mendapatkan kolagen dari makanan. Terdapat banyak di dalam daging jeli, tetapi juga mengandung banyak kolesterol. Lebih baik makan ikan jeli dan jeli. Mereka disediakan dengan gelatin, turunan kolagen.

Kasut dengan sol elastik lembut

Setiap langkah, sebenarnya, kesan kaki ke tanah. Sol elastik lembut memberikan pelindung yang baik, tekanan pada tulang rawan intra-artikular dikurangkan, yang bermaksud bahawa risiko pemakaian pramatang mereka berkurang.

Untuk kesihatan sendi penyokong, penting juga bahawa kasut itu luas, bahagian atasnya cukup lembut, dan tumit tidak lebih tinggi dari 4 cm

Memudaratkan

Dengan senaman fizikal yang berat, tekanan pada sendi meningkat berkali-kali. Ini membawa kepada mikrotrauma ke tulang rawan dan pemusnahan pramatang. Risiko sangat besar jika pekerjaan atau latihan di gim tidak sesuai dengan kecergasan fizikal orang tersebut.

Jenis kecergasan tertentu berbahaya bagi sendi di dalam diri mereka sendiri. Ini adalah angkat berat, aerobik langkah, berlari, melompat..

Kerja panjang dari jenis yang sama

Jahitan selalunya mempunyai arthrosis tangan, sementara pelukis sering mengalami arthrosis sendi bahu. Sangat mudah: yang pertama melakukan gerakan dengan jari selama beberapa jam berturut-turut, yang kedua memegang roller atau berus di tangan mereka. Pergerakan yang berpanjangan dari jenis yang sama meningkatkan tekanan pada sendi. Serta tinggal lama dalam satu kedudukan: berjongkok, membongkok atau... duduk di kerusi pejabat. Ingatlah untuk bangun dan memanaskan badan.

Makanan berlemak, makanan segera, gula-gula

Penyalahgunaan makanan sedemikian menyebabkan kenaikan berat badan yang dipercepat. Pound tambahan meningkatkan beban pada sendi penyokong - lutut dan pinggul dengan ketara. Tidak hairanlah bahawa mereka secara beransur-ansur mulai merosot. Para saintis telah mengira bahawa wanita gemuk mengalami arthrosis sendi lutut empat kali lebih kerap daripada rakan mereka yang langsing, dan ia lebih teruk.

Kasut kurus dan kasut tumit tinggi

Kasut ketat memicit sendi kaki, dan ini menyebabkan gangguan metabolik di dalamnya.
Bagi tumit tinggi, mereka tidak hanya merosakkan kaki, tetapi juga sendi lutut: ketika berjalan di tumit stiletto, tekanan pada bahagian dalam mereka meningkat. Oleh itu, kasut seperti itu tidak sesuai untuk dipakai setiap hari, disarankan untuk memakainya hanya pada majlis-majlis khas, dan walaupun hanya selama 3-4 jam.

Petua di atas hanya berkaitan jika sendi itu sihat. Sekiranya tanda-tanda arthrosis: kekakuan, kesakitan, batasan jarak pergerakan - sudah muncul, anda perlu bertindak berbeza.

  • Mengurangkan tekanan pada kawasan yang terjejas. Sekiranya ini adalah sendi kaki, selain kasut yang selesa, beli sol ortopedik. Gunakan tongkat jika perlu. Jangan bekerja semasa berjongkok atau berlutut. Sekiranya sendi tangan cedera, jangan meremas cucian, jangan bersatu - secara amnya, jangan memuatkan jari anda. Jangan angkat berat.
  • Produk yang berguna untuk sendi mesti dimasukkan dalam diet. Tetapi tidak ada gunanya hanya bergantung pada mereka jika sakit - kemusnahan di tulang rawan akan berjalan dengan begitu cepat sehingga makanan tidak dapat mengimbangi makanan tersebut. Anda perlu mengambil ubat dari kumpulan chondroprotectors. Mereka mengandungi zat glukosamin dan kondroitin sulfat, dari mana beberapa komponen tulang rawan disintesis dalam badan. Chondroprotectors bukan sahaja memberi khasiat pada tulang rawan, tetapi juga menghalang pemusnahannya, menjadikannya lebih lembap dan elastik, dan juga mengurangkan rasa sakit pada sendi.
  • Anda harus berhenti berjalan-jalan dan kelas kecergasan semasa eksaserbasi. Tetapi anda perlu melakukan gimnastik khas, yang meningkatkan keadaan fungsi sendi dan menguatkan otot-otot di sekitarnya. Sekiranya anda tidak berlatih "melalui kesakitan" - ini mempercepat pemusnahan tulang rawan artikular! Kemudian, apabila anda merasa lebih baik semasa rawatan, anda boleh berenang dan berjalan..

Hubungan antara sukan dan penyakit

Atlet profesional dan peminat luaran lebih cenderung daripada yang lain untuk memperoleh pemendapan garam di lutut dan sendi buku lali. Untuk memahami bagaimana arthrosis dan sukan yang serasi, dan adakah mungkin untuk melibatkan diri dalam pendidikan jasmani dengan penyakit ini, anda perlu mengetahui hubungan mereka. Deposit garam di hujung kaki boleh menjadi masalah serius bagi atlet profesional dan amatur. Orang yang tidak dapat membayangkan hidup tanpa bersukan tidak dapat mengelakkan pelbagai jenis kecederaan. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, ini adalah penyebab langsung pengambilan arthrosis. Penyakit ini terutamanya mempengaruhi lutut dan pergelangan kaki. Oleh itu, beberapa sukan membawa kepada patologi pada anggota badan..

Doktor sangat mengesyorkan mengehadkan aktiviti fizikal dan menjadikannya sederhana, tetapi anda sama sekali tidak boleh berhenti bersukan.

Sukan diperlukan, sesuai berjalan atau berlari

Baru-baru ini, latihan fisioterapi menjadi sangat popular. Ahli ortopedik mengatakan bahawa dengan arthrosis lutut, anda juga boleh melakukan sukan. Perkara utama adalah memilih latihan sedemikian di mana akan ada minimum beban pada sendi yang terjejas. Kelas akan memberi banyak faedah:

  • bermain ski;
  • berenang;
  • mendayung;
  • Pingpong;
  • golf.

Dengan gonarthrosis, dilarang sama sekali:

  1. Latihan di mana beban utama jatuh pada sendi yang sakit.
  2. Latihan paksa (berulang).
  3. Latihan dan senaman berkala.
  4. Beban boleh guna yang berlebihan.
  5. Aktiviti yang menyakitkan.

Dengan arthrosis, sukan seperti bola sepak, hoki, tenis, bola tampar, ski alpine, bermain skateboard dan meluncur dilarang. Dan untuk persoalan: sama ada untuk menolak menjalani gaya hidup sukan yang aktif atau tidak, setiap orang mesti memutuskan apa yang lebih penting untuknya - sukan atau kesihatan.

Untuk terapi fizikal, anda perlu berjumpa pakar - pakar ortopedik, jurulatih kecergasan atau doktor sukan. Hanya dalam kes ini, pesakit akan mendapat bantuan dan terapi kualiti yang berkelayakan..

Ciri ciri perjalanan arthrosis

Kesakitan adalah gejala arthrosis yang berterusan. Ia meningkat selepas aktiviti fizikal yang berpanjangan, perubahan keadaan cuaca. Penyakit ini dicirikan oleh rasa sakit yang bermula yang dapat menurun beberapa minit selepas permulaan pergerakan. Pada waktu malam, sindrom kesakitan boleh bertambah buruk, mengganggu tidur yang betul. Untuk melegakan kesakitan, para pakar mengesyorkan merancang lawatan ke kolam renang sebelum tidur. Ini menjamin tidak selesa sehingga pagi..

Penyakit ini berlanjutan dengan peningkatan yang berkala. Kambuh boleh disebabkan oleh kecederaan sendi, penyalahgunaan alkohol, pendedahan kepada faktor tekanan. Arthrosis disertai oleh kecacatan sendi, yang dapat diperlahankan dengan bantuan latihan fizikal khas. Tanpa tekanan yang berterusan dan sederhana, sendi akan membengkok, rasa sakit akan semakin meningkat, yang akan menyebabkan kecacatan dan keperluan untuk melakukan intervensi pembedahan yang kompleks.

Arthrosis dan kolam

Dengan mengunjungi kolam renang, anda boleh melakukan senaman khas yang dapat mengurangkan sakit sendi dengan ketara. Air itu sendiri mempunyai kesan penyembuhan pada badan. Pergerakan di dalam air disertai dengan hydromassage, yang meningkatkan nada otot.

Ini melemaskan otot, mengurangkan beban pada tulang dan sendi. Walau bagaimanapun, anda mesti mengunjungi kolam renang sepanjang tahun dan beberapa kali seminggu. Sekiranya anda menderita arthrosis, anda boleh berenang dengan cara yang mudah, menggunakan kaki anda. Berjalan di air boleh memberikan hasil yang baik. Sekiranya anda menggunakan tambalan ubat, lepaskan sebelum merendam di dalam air. Kolam ini juga merupakan langkah pencegahan yang baik terhadap arthrosis.

Apakah aktiviti sukan yang terbaik untuk dielakkan

Tidak semua varian aktiviti fizikal dibenarkan walaupun pada tahap pertama arthrosis. Jangan memperburuk keadaan dan terlibat dalam sukan berpasukan dan ekstrem, di mana kemungkinan kecederaan lutut. Pertimbangkan juga bahawa beban statik yang besar memudaratkan sendi, sama ada mengangkat berat atau menaikkan berat badan anda sendiri. Akan bertambah buruk:

  • bola keranjang, bola sepak, ragbi, bola tampar dan sukan berpasukan yang lain;
  • ski alpine dan lompat ski;
  • hoki;
  • Angkat berat;
  • pertempuran tunggal;
  • tenis.

Kehidupan atlet profesional dan penari sering penuh dengan kecederaan dan bahaya kesihatan. Dalam kes seperti itu, orang itu, tentu saja, memutuskan dan menilai risiko sendiri. Sekiranya anda terlibat dalam sukan atau kecergasan, tetapi amatir, dan anda telah didiagnosis dengan gonarthrosis, maka anda harus memikirkan untuk mengubah latihan anda.

Daya tahan fizikal dan aktiviti atlet amatur, tentu saja, lebih tinggi daripada seseorang yang tidak mengunjungi gim. Sekiranya badan terbiasa melakukan senaman, maka anda mampu membayar lebih banyak daripada pesakit lain dengan arthrosis dan tidak mengurangkan beban pada otot. Tetapi tekanan pada sendi yang terjejas mesti dikeluarkan. Semua latihan dengan sokongan pada kaki mesti digerakkan ke tanah dan dilakukan dari posisi berbaring atau duduk. Adalah perlu untuk mengecualikan lompatan dan elemen aerobik langkah, jangan melakukan apa-apa dengan kaki lurus.

Menari amatur tidak akan membahayakan arthrosis, jika anda tidak melompat, jangan mengangkat pasangan, jangan melakukan pergerakan dengan amplitud besar atau jongkok dalam, selekoh atau angkat kaki. Wanita hampir dua kali lebih mungkin menderita penyakit sendi kerana perubahan hormon yang tidak dapat dielakkan yang berlaku sepanjang hayat.

Adalah berguna untuk arthrosis untuk terlibat dalam tarian oriental atau plastik jalur, tetapi tanpa berehat di atas lutut dan latihan yang berlebihan.