Apakah perbezaannya dan bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis sendi?

Meniskus

Artritis, arthrosis, polyarthritis dan polyarthrosis, rematik - semua konsep ini hampir sama, tetapi pada masa yang sama berbeza antara satu sama lain. Sukar bagi seorang profesional perubatan untuk mengetahui perbezaannya..

Lesi reumatoid mencederakan beberapa organ pada masa yang sama: jantung, saluran darah, sistem saraf, pernafasan, muskuloskeletal. Antara penyakit sendi, arthrosis dan arthritis adalah yang paling biasa. Untuk menentukan bagaimana arthritis berbeza dari arthrosis, perlu menentukan masing-masing..

Intipati diagnosis

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Satu ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHRITIS ada." Baca lebih lanjut.

Artritis adalah penyakit radang pada sendi, akibatnya enzim dilepaskan di dalam badan yang memusnahkan tisu penghubung dan tulang rawan. Osteoartritis adalah penyakit yang disebabkan oleh proses yang tidak dapat dipulihkan yang memusnahkan tisu tulang rawan, menipisnya. Perbezaan antara arthritis dan arthrosis adalah bahawa artritis adalah proses keradangan. Osteoartritis disebabkan oleh sebab mekanikal dan gangguan metabolik dalam badan yang berkaitan dengan usia atau beberapa sebab lain.

Memahami bagaimana arthritis berbeza dari arthrosis, anda perlu menerangkan gejala setiap penyakit dan bagaimana merawat arthrosis dan arthritis.

Gejala arthrosis dan artritis

Artritis ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sakit sendi, kadang-kadang ia melayang, iaitu mengalir dari satu tempat ke tempat lain. Kesakitan tidak hilang walaupun pada waktu rehat;
  • peningkatan suhu di tempat di mana kesakitan berlaku;
  • kemerahan dan bengkak di kawasan sendi;
  • pergantungan cuaca;
  • kecacatan sendi, deposit garam yang kelihatan;
  • pembekuan anggota badan;
  • bengkak dan kebas pada anggota badan, terutamanya pada waktu pagi selepas bangun tidur.

Gejala arthrosis agak berbeza:

  1. Kesakitan dari sedikit beban pada sendi (ketika berjalan, mengangkat tangan, membengkokkan lutut). Sakit hanya kerana bersenam, pada rehat sendi tidak sakit.
  2. Kenaikan suhu di mana kesakitan berlaku.
  3. Kesukaran pergerakan sendi atau pergerakannya yang tidak betul.
  4. Pergantungan meteorologi.

Sebahagiannya, simptomnya serupa, satu-satunya perbezaan adalah bahawa rasa sakit pada arthrosis hanya berlaku selepas terkena sendi, dan pada arthritis mereka selalu sakit, walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya. Sekiranya tidak ada rawatan, dengan pemusnahan tulang rawan, kemungkinan imobilitas sendi tinggi, dengan keradangan tisu sendi, pergerakan, walaupun sukar, masih dapat dilakukan melalui rasa sakit.

Perbezaan rawatan

Rawatan arthrosis bertujuan menghilangkan penyebab yang menyebabkan perubahan pada tisu tulang rawan sendi. Ubat hormon, kompleks vitamin boleh diresepkan untuk rawatan utama, yang terdiri daripada ubat nonsteroidal dan analgesik jangka panjang (hingga 3 bulan) yang dapat menghilangkan rasa sakit. Pemulihan sepenuhnya tidak mungkin dilakukan, anda hanya dapat mengekalkan tulang rawan dalam keadaan memuaskan dan menghentikan proses degeneratif yang berlaku di dalamnya..

Rawatan artritis difokuskan pada penyingkiran proses keradangan yang berlaku pada tisu artikular. Keradangan diatasi dengan pengambilan antibiotik sistematik jangka panjang, ubat anti-radang nonsteroid, analgesik dan ubat hormon.

Gejala artritis dan arthrosis berbeza; terapi mempunyai tujuan yang berbeza. Untuk yang terakhir, tugas utama adalah memelihara tulang rawan dan mencegahnya daripada terus rosak, untuk memulihkan pemakanan tisu tulang rawan. Untuk yang pertama, tugas utama adalah menghilangkan proses keradangan dan fokus jangkitan yang ada, memulihkan proses metabolik normal pada tisu penghubung sendi.

Ubat tradisional dalam rawatan arthrosis dan artritis

Malah ARTHRITIS "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Adalah mungkin untuk merawat artritis dan arthrosis dengan ubat-ubatan rakyat hanya selepas terapi ubat atau bersamaan dengannya; mengabaikan kaedah tradisional berbahaya bagi kesihatan. Ubat rakyat cukup berkesan, tertakluk kepada rejimen kemasukan dan jangka masa kursus (kadang-kadang kursus berlangsung selama enam bulan):

  • rawatan dengan telur ayam. Untuk menyediakan produk, anda perlu mengambil dua telur ayam, pukul, tambah turpentin dan ammonia pada bahagian yang sama. Campurkan semuanya, gosokkan ke sendi sakit selama tidak lebih dari lima hari;
  • rawatan propolis. Hancurkan propolis ke dalam serbuk, tambahkan seratus gram minyak ke dalamnya, panaskan dalam mandian air, gosokkan minyak yang dipanaskan sehingga cecair diserap;
  • rawatan dengan hellebore Kaukasia. Campurkan serbuk hellebore dan madu lebah dalam perkadaran yang sama, tambah minyak dan serbuk mustard (nisbah - 2 hingga 1), campurkan segalanya, panaskan dalam mandi air, bersikeras satu minggu di tempat yang teduh. Panaskan minyak sebelum digunakan, sapu ke tempat yang sakit. Pakai sesuatu yang hangat dari atas, sebaiknya diperbuat daripada bulu;
  • rawatan daun salam. Masukkan 5 daun laurel sederhana ke segelas air panas, rebus selama kira-kira sejam dengan api kecil. Minum air teluk pada siang hari dengan meneguk kecil;
  • pes bawang putih untuk kesakitan. Untuk menyediakan produk, anda perlu mengambil minyak zaitun dengan bawang putih (nisbah - 1 hingga 10), campurkan minyak dengan bawang putih parut. Ambil setengah sudu teh sebelum sarapan. Tidak merawat arthritis dan arthrosis, tetapi melegakan sindrom kesakitan dengan baik, meningkatkan pemakanan tisu.

Pencegahan penyakit

Matlamat utama terapi ini adalah untuk menjaga kesihatan sendi, jadi pencegahan penyakit hampir sama. Untuk mengelakkan penyakit, anda mesti:

  1. Makan dan diet dengan betul.
  2. Periksa dengan doktor sekali setahun.
  3. Jangan membebani sendi secara berlebihan.
  4. Untuk menolak dari tabiat buruk.
  5. Kerja fizikal dan kerja mental alternatif.
  6. Pada kecurigaan sedikit pun mengenai penampilan penyakit sendi, berjumpa doktor.
  7. Pakai pembalut elastik atau gelang untuk keseleo.
  8. Minum kompleks vitamin dan kompleks mineral dua kali setahun.
  9. Sekiranya penyakit itu sudah ada, maka untuk mengelakkan gejala, minum dua kali setahun ubat anti-radang nonsteroid.

Diet untuk penyakit sendi tidak hanya bermaksud pemakanan yang betul, tetapi juga mencegah berat badan berlebihan atau membuang berat badan yang ada untuk mengurangkan beban pada sendi.

Mengubati arthrosis dan arthritis sama sukar dan memakan masa, dan pemulihan sepenuhnya mustahil. Dengan pendekatan rawatan, pencegahan, latihan terapeutik, diet yang betul, anda boleh melupakan gejala penyakit ini, tetapi tidak mungkin memulihkan tisu tulang rawan. Bercakap mengenai perbezaan dan persamaan antara kedua penyakit ini, berikut adalah beberapa senarai perbandingan..

Senarai persamaan dan perbezaan

Osteoartritis dan artritis: persamaan:

  1. Lesi adalah sendi.
  2. Pencegahan penyakit serupa.
  3. Set latihan serupa.
  4. Gejala.
  5. Peningkatan suhu badan, bengkak dan kemerahan pada sendi.

Arthrosis dan arthritis - perbezaan:

  1. Artritis - penyakit keradangan kronik, arthrosis - perubahan yang berkaitan dengan usia yang merosot.
  2. Artritis menyerang orang dewasa dan kanak-kanak, arthrosis adalah penyakit orang tua.
  3. Proses keradangan artritis, yang dilokalisasi pada sendi, memindahkan jangkitan ke bahagian tubuh dan organ yang berlainan. Arthrosis tidak boleh pergi dari satu tempat ke tempat lain.

Mustahil untuk menyembuhkan arthrosis atau arthritis sepenuhnya, anda hanya dapat menghilangkan gejala, menghentikan pemusnahan tulang rawan, meredakan radang, melegakan kesakitan.

Latihan untuk arthrosis dan artritis

Artritis dan arthrosis akan menjadi kurang mengganggu, gejalanya akan berkurang jika satu set latihan dilakukan dua kali sehari, baik di darat maupun di air. Semua gimnastik harus mengandungi satu set latihan yang dapat mempengaruhi bahagian tubuh yang terjejas, tanpa membebankannya, tetapi menguli dan memanaskan badan. Mana-mana gimnastik bermula dengan pemanasan pendek dan dilakukan dari atas ke bawah, iaitu, pertama leher dipanaskan, kemudian bahu, lengan, dan lain-lain. Hanya selepas pemanasan anda boleh meneruskan latihan..

Bergantung pada tempat penyakit ini dilokalisasikan, sendi yang terkena terjejas. Ini boleh menjadi putaran lembut ke arah yang berbeza, pukulan irama bulat, lenturan / panjangan anggota badan, bawa ke sisi / bawah / atas, mencubit, menepuk.

Kesimpulannya

Bercakap tentang arthritis atau arthrosis, bagaimana ia berbeza, mari kita simpulkan. Artritis adalah penyakit yang gejalanya serupa dengan arthrosis, tetapi rasa sakitnya tidak sementara, tetapi kekal, walaupun sendi berada dalam keadaan rehat. Sebab utama kemunculan patologi adalah proses keradangan kronik yang tidak dirawat, tetapi hanya dihentikan. Kekuatan penyakit yang merosakkan bertindak sangat cepat, dan jika tidak dirawat, artritis merebak ke bahagian sendi yang lain.

Osteoartritis adalah penyakit orang tua, intipati penyakit ini adalah kekurangan nutrisi terhad dan lengkap untuk tulang rawan sendi, akibatnya ia mulai memakan dirinya sendiri, menipiskan lapisan tulang rawan. Apabila yang terakhir tidak kekal, tulang sendi mula "duduk" satu sama lain, memberikan rasa sakit yang tidak dapat difikirkan kepada pemiliknya.

Arthritic arthritis adalah sekumpulan penyakit reumatik pada sendi, gejalanya sangat serupa, tetapi mempunyai etiologi yang berbeza, dan rawatannya berbeza.

Artritis dan arthrosis adalah penyakit serius yang mengganggu kegunaan pergerakan, gejala mereka bukan sahaja dapat merosakkan mood, tetapi juga dapat mengurangkan prestasi, tidak bergerak, dan menyebabkan kehilangan sendi. Rawatan adalah proses yang sukar dan panjang yang memerlukan disiplin dan ketekunan, kaedah sistematik untuk mengambil sebilangan besar ubat.

Artritis dan arthrosis: rawatan, sebab, gejala, pencegahan. Bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis

Hari ini kita akan membincangkan kaedah berkesan merawat arthritis, arthrosis. Adakah terdapat perbezaan antara penyakit ini? Apakah simptom dan penyebabnya? Soalan-soalan ini melanda banyak orang. Setelah membaca artikel ini hingga akhir, anda akan mengetahui doktor mana yang harus dikunjungi, apakah cara untuk menghilangkan kesakitan dan merawat penyakit di rumah..

Sangat penting untuk diperhatikan bahawa banyak yang beralih kepada pakar yang mengalami masalah sendi yang sudah berada dalam keadaan yang sangat terabaikan. Anda tidak boleh berusaha menyembuhkan diri di rumah, dan pada gejala pertama anda perlu pergi ke hospital. Mari mulakan artikel kami dengan bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis. Kami mencadangkan untuk mempertimbangkan penyakit secara berasingan dan membuat kesimpulan.

Artritis

Artritis dan arthrosis, rawatan yang sedang kita pertimbangkan, adalah penyakit yang serupa dari segi gejala. Dalam kedua-dua kes pertama dan kedua, kita melihat patologi sendi, yang disertai oleh sejumlah gejala yang tidak menyenangkan (sakit, pergerakan terhad, dan sebagainya). Tanda-tanda arthritis dan arthrosis sangat serupa, tetapi terdapat perbezaan utama:

  • artritis - keradangan;
  • arthrosis - kemusnahan.

Dalam kedua kes tersebut, kita berurusan dengan akibat penyakit, diagnosis hanya dapat dilakukan oleh doktor yang berpengalaman setelah pemeriksaan lengkap terhadap pesakit (misalnya, artritis reaktif, osteoartritis, dan sebagainya). Pada bahagian ini, kita akan memberi tumpuan kepada arthritis.

Adakah lutut anda sakit, sendi anda cacat dan ukurannya bertambah, berjalan disertai dengan kesakitan yang teruk, dan keretakan muncul di lutut anda? Segera pergi ke hospital, gejala ini mungkin menunjukkan adanya artritis. Istilah perubatan ini, yang diterjemahkan dari bahasa Latin, bermaksud sakit sendi. Artritis difahami sebagai satu set keradangan sendi. Gejala utama penyakit ini adalah sakit, terutamanya dengan senaman fizikal..

Artritis boleh mencirikan lebih dari seratus patologi reumatoid, ia juga mempengaruhi:

  • jari;
  • siku;
  • lutut;
  • sendi pergelangan kaki;
  • sendi pinggul;
  • tulang belakang.

Seperti yang telah disebutkan, artritis mengubah sendi, di samping itu, fungsi beberapa organ mungkin terganggu:

  • hati;
  • hati;
  • buah pinggang.

Terdapat kes apabila artritis adalah ancaman serius bagi kehidupan manusia. Semakin awal anda berjumpa dengan pakar untuk mendapatkan pertolongan, semakin baik prognosis rawatan. Menurut maklumat statistik, beberapa puluh juta orang menderita penyakit ini. Angka itu meningkat dengan ketara setiap tahun. Orang yang telah mencapai usia enam puluh lima tahun paling mudah terkena penyakit radang sendi. Walau bagaimanapun, kerana gaya hidup orang muda jauh dari ideal, orang muda lebih kerap menderita penyakit ini..

Jenis-jenis artritis

Artritis, arthrosis adalah penyakit sendi yang serupa dalam gejala. Namun, seperti yang telah disebutkan, baik artritis maupun arthrosis dianggap sebagai diagnosis, karena ada banyak varietas. Sekarang kita akan mengetengahkan jenis arthritis utama dan mencirikannya sedikit. Bentuk yang paling biasa adalah:

Penyakit ini menyerang sendi kecil. Sebabnya tidak ditentukan dengan tepat, tetapi doktor cenderung ke arah penyakit berjangkit. Asas manifestasi adalah perubahan distrofi dan patologi pada tisu penghubung sendi. Gejala yang paling biasa adalah: kelemahan, penurunan selera makan, pergerakan sendi yang lemah pada waktu pagi, sakit, bengkak, demam kulit.

Jenis ini mempunyai tahap pembesaran dan pengampunan. Sekiranya penyakit itu berkembang, maka ubah bentuk sendi yang tidak dapat dipulihkan, tisu tulang rawan berlaku. Di samping itu, beban pada tendon meningkat, yang menyebabkan peregangan mereka.

Ini adalah hasil dari beberapa jenis jangkitan pada tubuh ketika mikroorganisma menyerang sendi. Gejala termasuk: suhu badan tinggi, sakit otot (berhampiran sendi yang terjejas), sakit kepala, bengkak, dan sebagainya..

Memandangkan penyebabnya adalah jangkitan, maka spesies ini merebak kepada anak-anak. Penting untuk diperhatikan bahawa gejala lebih ketara pada kanak-kanak. Sendi berikut terjejas oleh penyakit: lutut, bahu, sendi pinggul, punggung bawah, iaitu, yang lebih banyak dimuat.

Sekiranya anda mempunyai sedikit kecurigaan jenis ini, anda harus segera berjumpa doktor untuk mengelakkan perubahan struktur dan fungsi sendi yang tidak dapat dipulihkan

Ini adalah keradangan bukan supuratif pada kapsul sendi. Adalah sangat penting untuk diperhatikan bahawa lelaki muda rentan terhadap penyakit ini. Kenapa? Artritis reaktif adalah akibat penyakit saluran gastrousus atau sistem pembiakan, dan lelaki paling sering menderita ulser perut. Penyakit ini dapat berkembang secara beransur-ansur, tetapi ada kasus ketika gejala muncul secara tiba-tiba. Penyakit ini dilokalisasi pada lengan, kaki. Gejala termasuk kelemahan, demam, sakit kepala, radang, sakit kepala, gangguan penglihatan, gangguan pencernaan, dan sebagainya..

Manifestasi pertama berlangsung sekitar dua bulan, diikuti dengan tahap pengampunan. Ciri khas jenis ini adalah kesakitan yang berlaku semasa bersantai. Sekiranya anda tidak bertindak, akibatnya boleh sangat berbeza, seperti katarak mata. Rawatan dijalankan dengan antibiotik selama dua minggu

Artritis jenis ini adalah isyarat mengenai gangguan metabolik dalam tubuh manusia, kandungan garam tinggi, pengumpulan asid urik.

Mempengaruhi artritis gouty pada tangan dan sendi pergelangan kaki. Di zon risiko, orang yang telah mencapai usia empat puluh tahun, ketika aktiviti fizikal menurun, perubahan terjadi di dalam tubuh.

Orang yang menderita diabetes, obesiti, darah tinggi harus berhati-hati. Provokitor adalah makanan alkohol, berlemak dan protein. Gejala termasuk rasa sakit yang teruk, perubahan warna pada kulit, peningkatan suhu badan, suhu kulit, pemendapan garam pada sendi, yang menyebabkan segel.

Sekiranya penyakit itu tidak diubati, maka serangan akan muncul semakin kerap, dan penyakit itu sendiri akan mula menyerang sendi tetangga.

Jenis ini adalah akibat penyakit kulit dan kuku. Sekiranya anda mempercayai statistiknya, maka sepuluh peratus daripada semua kes adalah psoriatic arthritis. Selain itu, tekanan, pengambilan ubat anti-radang, ubat untuk darah tinggi, dan sebagainya boleh menjadi sebabnya. Gejala termasuk sakit, kulit kemerahan, dan psoriasis. Akibat tidak bertindak seperti berikut: kecacatan sendi, kehilangan, pembedahan

Kini perubatan dapat memberikan taraf hidup yang baik bagi orang-orang walaupun pada usia tua. Dan ini walaupun terdapat pelbagai penyakit sistem muskuloskeletal. Adalah perlu untuk berjumpa doktor tepat pada masanya untuk diagnosis dan rawatan..

Gejala artritis

Sekarang mari kita senaraikan secara ringkas gejala arthritis:

  • kemerahan kulit di kawasan sendi yang meradang;
  • kelemahan;
  • pengurangan berat;
  • hilang selera makan;
  • peningkatan suhu badan;
  • peningkatan suhu kulit di kawasan yang terjejas;
  • sakit;
  • menggigil;
  • mudah marah;
  • sakit;
  • bengkak;
  • ubah bentuk;
  • sekatan pergerakan dan sebagainya.

Bagaimana dengan rawatan artritis dan arthrosis? Doktor apa yang merawat penyakit ini? Sekiranya anda mengalami kesakitan pada sendi, anda harus berjumpa dengan ahli terapi. Dia akan melakukan tinjauan pendek dan menulis rujukan kepada pakar yang tepat. Bergantung pada jenis penyakit, anda mungkin memerlukan khidmat pakar bedah, ortopedis, reumatologi, traumatologist, arthrologist, dan sebagainya. Harap maklum bahawa agak sukar untuk mencari pakar terakhir, kerana biasanya, mereka membuat janji di klinik berbayar.

Penyebab artritis

Dalam artikel ini, kami mempertimbangkan penyakit arthritis dan arthrosis: sebab, pencegahan dan rawatan. Sekarang mari kita perhatikan sedikit penyebab arthritis..

Penyakit ini telah dikaji selama bertahun-tahun, tetapi doktor tidak dapat memberikan jawapan yang tepat untuk persoalan ini. Walau bagaimanapun, mereka masih mengenal pasti beberapa faktor yang menyebabkan perkembangan artritis. Ini termasuk:

  • alahan;
  • gangguan metabolik;
  • kegagalan sistem saraf dan sebagainya.

Sebabnya mempunyai sebilangan ciri:

  • patogen memasuki badan melalui trauma pada kulit atau mulut; tentu saja, penghalang pelindung dihidupkan, dengan kegagalan sedikit pun jangkitan menyerang zon yang lemah;
  • selalunya penyakit ini diperhatikan pada atlet yang membebani badan mereka (angkat berat paling banyak menderita); perkara yang sama berlaku untuk ahli terapi urut yang terlalu banyak bekerja semasa bekerja;
  • berat badan berlebihan adalah sebab kematian sendi, sehingga berat badan yang besar mengancam artritis dan sebagainya.

Rawatan artritis komprehensif

Untuk artritis, arthrosis, penghilang rasa sakit adalah mustahak. Mereka diresepkan oleh ahli terapi pada lawatan pertama ke institusi perubatan dengan masalah ini. Kami akan bercakap sedikit kemudian mengenai arthrosis, kami akan mempertimbangkan rawatan arthritis dalam bab ini..

Perkara pertama yang dituju oleh terapi adalah menghilangkan penyebab penyakit, jika artritis bersifat berjangkit, alergi atau gout. Yang kedua adalah terapi patogen, yang melakukan sejumlah fungsi:

  • normalisasi metabolisme;
  • pembetulan kereaktifan imunologi;
  • penghapusan keradangan (ini dapat dicapai dengan tiga cara - ubat, fisioterapi, rawatan spa);
  • pemulihan sendi dengan urutan, akupunktur dan sebagainya.

Berdasarkan semua yang telah dikatakan, kita dapat menyimpulkan bahawa artritis adalah penyakit yang memerlukan pendekatan bersepadu. Hanya doktor yang berpengalaman yang boleh menetapkan rawatan, kerana ia adalah individu untuk setiap orang.

Ubat tradisional dalam rawatan artritis

Rawatan artritis dan arthrosis dengan ubat-ubatan rakyat adalah perkara biasa, kerana orang-orang, kerana beberapa sebab, tidak mahu mengunjungi institusi perubatan. Sudah tentu, mungkin untuk menambah resipi "nenek" ke terapi utama yang ditetapkan oleh doktor. Tetapi tidak berbaloi untuk mengubati sendiri dan menunggu artritis hilang dari losyen.

Rawatan di rumah untuk artritis termasuk gelatin, cuka sari apel, baking soda, ais, dan hidrogen peroksida. Sekarang sebentar mengenai ubat yang paling biasa.

Gelatin gel: 2 sudu kecil butiran gelatin, 100 ml air suam, 100 ml jus. Tuangkan gelatin semalaman dengan air, dan pada waktu pagi tuangkan jus, gaul rata dan minum. Tempoh kursus - 30 hari.

Kaedah berikut tidak sesuai untuk orang yang mengalami masalah perut. 1 sudu kecil cuka sari apel, segelas air. Campurkan semua dan minum sebelum makan (anda tidak boleh makan selama setengah jam). Anda boleh menggunakan produk ini sehingga lima kali sehari..

Untuk kaedah seterusnya, anda memerlukan seperempat sendok teh baking soda dan segelas air suam. Kacau bahan dan minum seperempat jam sebelum makan. Sekiranya anda berusia di bawah 40 tahun, maka dua dos sehari sudah mencukupi, jika tidak, gunakan produk tiga kali sehari. Selepas 3 hari, tingkatkan kandungan soda penaik menjadi satu sudu besar.

Arthrosis

Jadi, bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis? Sekarang anda dapat mengetahui jawapan untuk soalan ini. Kami sekarang mencadangkan untuk membincangkan arthrosis. Penyakit ini tercermin dalam pemusnahan tisu tulang rawan pada sendi. Sekiranya anda mempercayai statistiknya, maka lapan puluh peratus populasi planet kita menderita penyakit ini. Dengan perkembangan penyakit yang berpanjangan, perubahan dan penstrukturan semula berlaku pada sendi, dan akibatnya, proses keradangan muncul. Akibat dari proses ini adalah degenerasi tisu yang terletak berdekatan dengan sendi..

Perbezaan antara arthritis dan arthrosis adalah seperti berikut:

  • arthrosis adalah lesi pada sendi;
  • artritis adalah penyakit keradangan seluruh organisma secara keseluruhan (secara umum, organ lain juga menderita - hati, ginjal, jantung, dan sebagainya).

Varieti arthrosis

Jenis arthrosis yang paling biasa:

Jenis ini mempengaruhi sendi pinggul, sementara lelaki dan wanita setelah berumur empat puluh tahun menderita penyakit ini. Sangat penting untuk diperhatikan bahawa penyakit ini dapat berkembang pada satu atau dua pinggul sekaligus.

Jenis ini hanya dipengaruhi oleh sendi lutut orang tua. Gonarthrosis terkenal dengan gejala kesakitan yang kuat, yang agak sukar untuk dihilangkan.

Ini adalah arthrosis kaki. Menurut statistik, tujuh puluh peratus kes arthrosis berlaku pada spesies ini. Osteoartritis kaki menampakkan dirinya sebagai gangguan tergelincir antara tulang rawan dan tulang, yang mengakibatkan kecacatan

Penyakit ini adalah subspesies arthrosis pergelangan kaki. Ia dibezakan menjadi kumpulan yang terpisah, kerana hanya mempengaruhi sendi kecil jari kaki. Arthrosis interphalangeal adalah akibat daripada kurangnya penembusan cecair nutrien ke sendi jari kaki

Gejala arthrosis

Tanda-tanda pertama artritis dan arthrosis termasuk ketidakselesaan semasa pergerakan, sakit pada sendi, keterbatasan pergerakan kawasan yang terjejas. Di bahagian ini, anda akan belajar mengenai gejala arthrosis yang paling biasa. Ini kami boleh merangkumi:

  • kesakitan yang semakin teruk dengan tenaga;
  • edema;
  • keperitan;
  • ketidakselesaan;
  • kekakuan selepas tidur atau rehat;
  • sakit malam;
  • sakit "untuk cuaca";
  • had pergerakan;
  • kepincangan;
  • ubah bentuk sendi;
  • meningkat.

Perhatikan bahawa gejala yang disenaraikan di atas muncul dalam urutan ini semasa penyakit itu berkembang. Pada peringkat awal, praktikalnya tidak ada tanda-tanda luaran (pembengkakan ringan, rasa sakit sederhana pada palpasi mungkin), namun, dengan perkembangan penyakit ini, kelengkungan, peningkatan, kesakitan teruk, dan sebagainya mungkin muncul.

Penyebab arthrosis

  • primer (idiopatik);
  • sekunder.

Jenis pertama berkembang tanpa sebab yang jelas, dan yang kedua adalah hasil patologi pada sendi. Penyebab arthrosis sekunder mungkin termasuk:

  • kecederaan;
  • displasia;
  • gangguan metabolik;
  • penyakit autoimun;
  • keradangan;
  • penyakit sistem endokrin;
  • peningkatan pergerakan sendi;
  • hemofilia.

Kumpulan risiko merangkumi orang-orang berikut:

  • orang tua;
  • orang yang mempunyai berat badan berlebihan;
  • orang yang berlebihan sendi (atlet, orang tua yang lemas, menggunakan tongkat, dan sebagainya);
  • orang yang telah menjalani pembedahan sendi;
  • orang yang berada di bawah pengaruh bahan toksik dan sebagainya.

Rawatan arthrosis

Semasa merawat arthritis dan arthrosis, tablet harus diambil mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor yang merawat. Selain rawatan ubat, penekanannya adalah pada urut, akupunktur, terapi senaman dan sebagainya. Yaitu, dalam satu dan dalam kes kedua, pendekatan bersepadu untuk rawatan diperlukan..

Rawatan artritis, arthrosis hanya boleh diresepkan oleh pakar yang berpengalaman, kerana setiap pesakit memerlukan pendekatan khusus. Semasa merawat arthrosis, doktor cuba mencegah kecacatan dan mengembalikan fungsi pada sendi. Terapi merangkumi aktiviti tempatan dan umum. Selain terapi senaman, berenang, berbasikal, mandi khas dan banyak prosedur lain, ubat diperlukan:

  • mengambil NSAID (ubat anti-radang bukan steroid);
  • pelantikan ubat penenang, penenang otot;
  • suntikan intramuskular;
  • suppositori rektum.

Sinovitis reaktif melibatkan tusukan dan pemberian glukokortikosteroid. Pengenalan GCS tidak boleh melebihi empat kali setahun.

Ubat tradisional dalam rawatan arthrosis

Salap untuk artritis dan arthrosis sangat biasa dalam perubatan rakyat, yang boleh disediakan sendiri di rumah. Berikut adalah contoh beberapa di antaranya:

  • daun salam yang dihancurkan, jarum juniper yang dihancurkan, mentega dicampurkan dalam bahagian 6: 1: 12 dan disapu ke sendi (analgesik, kesan menenangkan pada sendi);
  • bunga semanggi manis (2 sudu besar.) atau St. John's wort dan 50 gram jeli petroleum, campurkan dan sapukan ke kawasan yang rosak.

Mengenai diet untuk artritis dan arthrosis, cadangannya adalah seperti berikut:

  • mengehadkan penggunaan lemak haiwan;
  • peningkatan jumlah buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet.

Musuh yang sangat berbahaya bagi sendi adalah berat badan berlebihan, yang menekan, dan sendi cepat hilang.

Oleh itu, kesimpulannya adalah seperti berikut: artritis dan arthrosis adalah penyakit sendi (yang pertama disebabkan oleh proses keradangan, dan yang kedua disebabkan oleh kecederaan dan penyakit lain), gejala dan rawatannya serupa, tetapi hanya pakar yang berpengalaman yang harus menetapkan yang terakhir, berdasarkan ciri-ciri individu organisma. Semua ubat tradisional harus dibincangkan dengan doktor anda..

Bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis: gejala, sebab, diagnosis, rawatan

Ini adalah penyakit yang sama sekali berbeza yang tidak serupa. Dengan mengetahui perbezaan antara penyakit ini, anda dapat mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang berkesan..

Definisi arthritis dan arthrosis

Artritis adalah keradangan pada sendi. Beberapa sendi artikular atau hanya satu yang terlibat dalam proses keradangan. Semuanya bergantung pada etiologi asal.

Artritis menyebabkan:

  • hipotermia;
  • reaksi autoimun;
  • jangkitan;
  • gangguan metabolik;
  • trauma.

Artritis boleh menjadi primer, iaitu penyakit bebas atau akibat penyakit lain. Ia berlaku dalam bentuk akut atau kronik. Dalam kes terakhir, komplikasi mungkin berlaku..

Tidak seperti arthritis, arthrosis adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh perubahan degeneratif-distrofik pada sendi artikular. Ia tidak disertai dengan proses keradangan, walaupun dapat terjadi dengan latar belakangnya.

Arthrosis lebih kerap didiagnosis pada pesakit tua dan orang yang bersukan, kerana kecederaan adalah penyebab utama perubahan patologi.

Perbezaan

Osteoartritis dan artritis berlaku terutamanya pada orang berusia lebih dari 35 tahun. Menurut statistik, setiap orang ketiga mempunyai masalah sendi. Oleh kerana penyakit ini adalah perkara biasa, anda perlu mengetahui apa perbezaannya..

Sebab-sebabnya

Menurut etiologi asal, terdapat perbezaan dan persamaan. Faktor umum berikut boleh bertindak sebagai provokator arthritis dan arthrosis:

  • trauma;
  • tekanan berpanjangan yang berlebihan pada sendi artikular;
  • hipotermia;
  • anomali kongenital tulang atau tisu penghubung.

Sudah tentu, keturunan memainkan peranan penting..

Tetapi ada faktor yang memprovokasi yang wujud dalam satu penyakit sahaja. Perbezaan antara arthrosis dan arthritis adalah yang terakhir disebabkan oleh jangkitan yang menyebabkan keradangan. Juga, gangguan metabolik dan disfungsi sistem kekebalan tubuh boleh menjadi penyebab proses keradangan..

Kejadian artritis dikaitkan dengan keadaan umum badan. Penyakit ini boleh menyebabkan keradangan pada organ lain..


Arthrosis adalah penyakit tidak berjangkit. Penyebab utama perkembangannya adalah trauma atau perubahan berkaitan dengan usia pada tisu tulang rawan. Selalunya pelakunya adalah arthritis yang tidak dirawat atau dirawat dengan tidak betul.

Arthrosis berbeza kerana ia disebabkan oleh provokator lain:

  • gangguan hormon;
  • hemofilia;
  • mabuk badan.

Arthrosis adalah penyakit atlet.

Gejala

Mengenai simptomnya, pada pandangan pertama mungkin kelihatan sama. Tanda-tanda utama adalah sakit dan penurunan mobiliti sendi. Tetapi setelah mengetahui ciri-cirinya, anda dapat membezakan arthrosis dari arthritis sendiri dan memilih pakar yang tepat yang boleh anda hubungi untuk terapi.

Ahli arthrologi menangani rawatan sendi artikular. Kadang-kadang diperlukan bantuan pakar bedah ortopedik, traumatologist dan reumatologi.

Jadual menunjukkan perbezaan antara gejala artritis dan arthrosis..

GejalaArtritisArthrosis
Sensasi kesakitanKesakitan tidak bergantung pada aktiviti fizikal. Dia bimbang semasa bergerak dan berehat. Kesakitan pagi adalah ciri, dalam selang waktu antara jam 3: 00-6: 00 pagiPada peringkat awal, rasa sakit hanya muncul di bawah beban berat, tidak ada ketika rehat. Semasa tulang rawan pecah, rasa sakit dapat berlaku secara berterusan. Terdapat rasa sakit pada waktu malam kerana genangan darah
Mobiliti terhadKekakuan pagi. Seseorang tidak dapat bergerak secara normal sehingga mereka mengembangkan sendiPenurunan ciri dalam gerakan, dan pada peringkat seterusnya - imobilisasi sendi sepenuhnya
RangupTidak seperti arthrosis, tidak ada keretakanKlik terdengar pada sendi ketika melakukan pergerakan di dalamnya. Semakin teruk keadaan tisu tulang rawan, semakin ketara keretakannya, kerana ia berlaku kerana lelasan tisu tulang rawan dan geseran tulang antara satu sama lain
Perubahan sendi yang kelihatanTerdapat perbezaan luaran. Terdapat kemerahan dan pembengkakan, hipertermia tempatan. Cecair dikumpulkan di rongga artikular. Palpasi menyakitkan. Dalam kes yang rumit, nodul munculPerbezaan utama adalah sendi cacat
Peningkatan suhu badanPada peringkat akut, penunjuk suhu boleh mencapai 39 ˚СSuhu badan dalam had normal
Manifestasi sistemikKelemahan, menggigil, berpeluh, penurunan berat badan, sakit kepala, sakit badanTidak hadir


Perbezaannya adalah bahawa dalam manifestasi klinikal arthritis serupa dengan penyakit berjangkit, tetapi arthrosis serupa dengan kecederaan sendi.

Dalam penyakit ini, sendi artikular besar dan kecil boleh terjejas..

Perbezaannya adalah bahawa sendi berikut lebih kerap terlibat dalam proses keradangan:

  • lutut;
  • radiocarpal;
  • jari dan jari kaki.

Artritis dicirikan oleh kerosakan sendi yang besar. Contohnya, hari ini sendi siku meradang, dan esok sendi bahu sudah meradang. Beberapa sendi tidak simetri boleh menjadi radang, yang tidak biasa untuk arthrosis. Perbezaannya adalah bahawa dengan itu, sendi artikular besar terlibat dalam proses patologi, kerana mereka membawa beban terbesar sepanjang hidup. Ini adalah sendi pinggul, lutut dan pergelangan kaki. Kecil - jari dan jari kaki mungkin menderita. Selalunya, proses yang merosakkan mempengaruhi tulang rawan intervertebral.

Tempat yang paling rentan adalah sendi lutut, kerana kerap memberi tekanan. Ia dikenakan keausan lebih cepat daripada sendi lain.

Diagnostik

Perbezaan antara arthritis dan arthrosis terdapat dalam diagnosis. Penyakit pertama boleh disyaki selepas pemeriksaan makmal. Diagnosis arthrosis dibuat hanya setelah pemeriksaan instrumental.

Anda dapat membezakan arthrosis dari arthritis dengan ujian darah klinikal dan biokimia. Dalam kes pertama, terdapat keradangan, dan, dengan itu, leukosit dan ESR meningkat. Dengan arthrosis, perbezaannya adalah bahawa jumlah darah adalah normal. Perubahan degeneratif hanya dapat dilihat melalui radiografi. Gambar menunjukkan kawasan pemusnahan tisu tulang rawan.

Dalam kes yang kontroversial, ujian reumatik dilakukan.

Bagaimana arthritis atau arthrosis didiagnosis? Kaedah yang paling boleh dipercayai untuk membezakan penyakit ini adalah CT dan MRI, namun pemeriksaan ini mahal.

Prinsip rawatan

Kedua-dua penyakit ini sukar untuk diubati. Semakin maju tahapnya, semakin menyedihkan prognosisnya. Perjalanan rawatan boleh sampai 6 bulan. Dengan perubahan distrofi, memerlukan masa bertahun-tahun untuk pulih.

Mengetahui perbezaan antara arthritis dan arthrosis, anda boleh memulakan terapi yang betul tepat pada masanya. Pendekatan rawatan berbeza, kerana etiologi asal penyakit berbeza. Tetapi kerumitan pendekatan terapi tetap biasa. Setelah dapat menentukan sama ada pesakit mempunyai arthritis atau arthrosis, perlu mengetahui penyebabnya.

Dengan asal penyakit yang menular, antibiotik tidak dapat dikeluarkan. Matlamat terapi untuk artritis adalah untuk menghilangkan agen berjangkit, mengurangkan keradangan dan mencegahnya merebak ke organ lain. Ubat yang sesuai adalah makrolida, fluoroquinolones, tetracyclines, misalnya, Ofloxacin, Clarithromycin.

Selain itu, NSAID tempatan atau sistemik semestinya ditetapkan. Ia boleh menjadi Nimesulide, Diclofenac, Fastum gel, Nise.

Sekiranya penyebab arthritis adalah reaksi autoimun, maka ubat hormon ditetapkan. Dengan gangguan metabolik, misalnya, gout, anda memerlukan dana yang mempengaruhi pembentukan asid urik dan bahan lain. Ubat-ubatan anti-gout boleh digunakan, seperti Kolhikum, Dispert.

Tidak seperti arthritis, tugas utama terapi arthrosis adalah memulihkan tisu tulang rawan dan memulihkan mobiliti sendi. Untuk tujuan ini, chondroprotectors digunakan, sebagai contoh, Glucosamine, persediaan asid hyaluronik, NSAID di dalam dan luar (jika terdapat proses keradangan). Pesakit mesti menjalani latihan fisioterapi.

Sekiranya pemusnahan tisu tulang rawan yang teruk pada arthrosis, pembedahan penggantian sendi ditunjukkan..

Penyakit mana yang lebih teruk?

Jawapan untuk soalan ini mudah, mengetahui mekanisme perkembangan penyakit ini. Perbezaan antara arthritis dan arthrosis sendi lutut adalah bahawa proses keradangan dapat disembuhkan tanpa akibat. Adalah mungkin untuk mengembalikan sepenuhnya pergerakan sendi artikular dan menjalani kehidupan yang penuh.

Perbezaan antara arthrosis dan arthritis sendi lutut adalah bahawa yang pertama dicirikan oleh perubahan yang tidak dapat dipulihkan. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, kemungkinan kecacatan mungkin berlaku. Ini adalah jawapan kepada persoalan yang lebih teruk - artritis atau arthrosis. Sudah tentu, penyakit jenis ini lebih berbahaya bagi sendi..

Tetapi jika kita menganggap bahaya pada tubuh secara keseluruhan, maka artritis lebih teruk. Penyakit ini menyerang organ dan sistem lain, termasuk hati, paru-paru, ginjal, saluran darah, dan jantung. Akibatnya boleh mengerikan.

Penyakit sendi berkembang secara beransur-ansur, sehingga gejala awalnya mungkin tidak diperhatikan. Malangnya, ini menyebabkan pesakit mendapatkan rawatan lewat, terapi konservatif tidak berjaya atau berpanjangan. Untuk mengelakkan arthritis atau arthrosis terperanjat, perlu mematuhi langkah pencegahan, iaitu mengelakkan kecederaan, tekanan dan makan dengan betul.

Pengarang: Oksana Belokur, doktor,
khas untuk Ortopediya.pro

Video berguna mengenai bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis

Senarai sumber:

  • Arthrosis, artritis. Rawatan dan pencegahan. - M.: Gazetny mir, 2011.-- 160 p..
  • Lukyanenko T.V. Sendi dan saluran yang sihat. Pencegahan dan rawatan arthrosis, arthritis, osteoporosis dan vena varikos / T. V. Lukyanenko, A. A. Pendel. - M.: Kelab buku "Kelab riadah keluarga". Kharkiv, 2009.-- 320 s.
  • Artritis dan arthrosis. Diagnostik, pencegahan, rawatan / Zh. A. Rzhevskaya, EA Romanova. - M.: World of Books Retail, 2011.-- 160 p..

Perbezaan antara arthritis dan arthrosis: mengkaji manifestasi kesakitan

Nama-nama penyakit ini benar-benar terdengar seperti mempengaruhi sistem organ yang sama, iaitu muskuloskeletal.
Apakah perbezaan antara arthritis dan arthrosis dan apa persamaannya?

Sudah pasti diketahui bahawa penyakit ini mempengaruhi sistem muskuloskeletal, khususnya sendi, tetapi etiologi penyakitnya berbeza.

Oleh itu, artritis berlaku disebabkan oleh sebarang jangkitan: tempatan atau umum, dan arthrosis adalah proses degeneratif yang berlaku di tulang rawan artikular, kerana penuaan tubuh manusia.

Walau bagaimanapun, mana-mana orang, tidak kira berapa umurnya, boleh menghidap radang sendi dan arthrosis..

Antara lain, arthrosis juga boleh merujuk kepada proses distrofi, sementara arthritis boleh menjadi kesan sampingan penyakit endo dan eksogen lain.

Antara yang pertama, osteoarthritis dan arthrosis ubah bentuk sendi dibezakan, dan arthritis adalah rheumatoid dan reumatik, berjangkit tertentu dan selepas trauma, serta artritis boleh menyertai penyakit bersamaan darah, organ pernafasan, pencernaan dan lain-lain. Baca mengenai penyebab arthritis.

Maklumat asas

    Arthrosis adalah patologi kronik yang bersifat degeneratif-distrofik. Permulaan penyakit ini tidak dikaitkan dengan komponen keradangan. Proses patologi didasarkan pada kehilangan keupayaan untuk menjana semula dan memulihkan oleh sel-sel tulang rawan artikular. Lama kelamaan, keabnormalan yang menyakitkan merangkumi struktur anatomi berdekatan: ligamen, bursa, sinovium, otot dan tisu tulang. Orang yang berusia pertengahan dan lebih tua paling mudah terkena arthrosis. Menurut hasil kajian klinikal, pada usia 45 - 65 tahun, 30% - 40% penduduk mengalami perubahan degeneratif pada unsur artikular, dan setelah 65 tahun, jumlah kes meningkat menjadi 70% - 85%. Artritis mempengaruhi bahagian populasi yang lebih muda. Beberapa jenis penyakit dijumpai pada setiap seribu anak. Keseluruhan prevalensi artritis adalah tinggi di kalangan orang-orang dari semua peringkat umur. Tidak seperti arthrosis, penyakit ini adalah radang. Keradangan berkembang pada membran sinovial rongga artikular. Semasa patologi berkembang, ia menyebar ke tulang rawan dan alat ligamen, berubah menjadi arthrosis.

Ini tidak boleh dikatakan mana yang lebih teruk: artritis atau arthrosis. Patologi saling berkaitan. Unsur-unsur artikular, mengalami perubahan degeneratif-distrofik, bertindak balas terhadapnya dengan perkembangan proses keradangan. Situasi yang sama boleh berlaku sebaliknya. Tempat keabnormalan patologi setelah menderita arthritis - persekitaran yang baik untuk arthrosis.

Mekanisme pembentukan patologi

Perbezaan antara penyakit diperhatikan sejak awal - mekanisme asal usulnya. Peranan asas dalam perkembangan arthrosis dimainkan oleh:

    perubahan berkaitan dengan usia; menopaus; pelanggaran proses metabolik; aktiviti fizikal yang berat; campur tangan pembedahan yang sangat trauma; berat badan berlebihan; mikrotrauma sendi yang kerap; peningkatan tahap asid urik; kekurangan bekalan darah; keracunan toksik badan; kekurangan mikronutrien.

Faktor-faktor yang menentukan perkembangan arthrosis adalah patologi awal yang ditransfer: penonjolan asetabulum, osteochondropathy kepala femoral, penyakit endokrin, hemofilia, penyakit yang menimbulkan peningkatan ketidakstabilan sendi, kelemahan alat ligamen. Pada usia muda, perubahan degeneratif berkembang dengan latar belakang kongenital rasa rendah sendi lesi dan trauma: subluksasi dan dislokasi kepala femoral, patah leher dan pelvis femoral.

Titik permulaan pembentukan arthritis adalah:

    jangkitan luar artikular yang dipindahkan; reaksi autoimun badan; kesediaan gen yang mengekod maklumat dari permukaan sel ke penyimpangan; penyebaran agen berjangkit melalui saluran limfa dan peredaran darah dari fokus utama; keradangan tisu penghubung; penyakit sistem saraf; hipotermia.

Jangkitan cecair sinovial mempunyai jalan langsung - luka terbuka yang menembusi sendi. Mekanisme permulaan arthritis dilengkapi dengan gudang senjata yang kompleks dan bervariasi. Sebabnya terletak pada kemampuan sendi untuk cepat bertindak balas terhadap sebarang kesan keradangan..

Perbezaan gejala yang disertakan

Penyakit dan simptom ini serupa, misalnya, dalam kedua-dua kes itu terdapat suara berderak pada sendi ketika seseorang melakukan pergerakan, sakit dan bengkak. Tetapi ada juga perbezaan yang ketara, misalnya, kesakitan yang sama berlaku dalam keadaan yang berbeza.

Oleh itu, dengan artritis, kesakitan paling kerap berlaku semasa latihan fizikal, dan rasa sakit juga dapat terjadi pada waktu malam ketika seseorang berada dalam posisi yang sama untuk waktu yang lama.

Dengan arthrosis, rasa sakit berlaku di mana-mana tempat, iaitu, di mana proses keradangan berlaku, tetapi pada waktu rehat rasa sakit hilang.

Sifat kesakitan juga berbeza. Sebagai contoh, pesakit yang mengalami artritis menderita sakit akut, teruk dan berkedut, dan sakit kusam dan sakit menyertai arthrosis.

Petunjuk ujian darah juga sangat baik. Dalam kes pertama, terdapat peningkatan kadar pemendapan eritrosit (ESR) dan peningkatan tahap protein C-reaktif, serta tahap leukosit dan seromucoid yang tinggi. Dalam kes kedua, tidak ada penyimpangan seperti itu..

Tanda-tanda yang menyertai penyakit ini akan membantu memahami bagaimana arthrosis berbeza dengan arthritis..

Pada arthrosis, sendi lutut dan pinggul terutamanya dipengaruhi oleh kelainan yang tidak normal, kadang-kadang prosesnya dilokalisasi di kawasan bahu. Patologi berkembang secara beransur-ansur. Kesakitan jangka pendek pertama tidak memungkinkan menentukan lokasi sebenar lesi. Lama kelamaan, gambaran klinikal dilengkapi dengan tanda-tanda berikut:

    semasa bergerak, sejenis bunyi yang tajam muncul; terdapat pergantungan meteorologi; intensiti sindrom kesakitan meningkat dengan latar belakang peningkatan beban, pada waktu rehat rasa sakit berlalu; julat pergerakan secara beransur-ansur menurun; penebalan dibezakan di sepanjang tepi ruang sendi; meningkat dalam jumlah, proses memerah ujung saraf, menyebabkan sakit yang teruk yang berterusan; sendi terdedah kepada ketidakstabilan.

Dengan artritis, mana-mana sendi sistem muskuloskeletal dapat dipengaruhi oleh kelainan patologi. Yang paling rentan adalah unsur kecil kaki, tangan, kaki bawah dan sendi siku yang bergerak. Artritis dalam bentuk reumatoid dicirikan oleh simetri lesi fokus.

Simptomologi pertama, seperti pada arthrosis, muncul di luar jangkaan. Klinik patologi bermula dengan kelainan umum. Keabnormalan patologi berkembang pesat, mempengaruhi pergerakan dan kemampuan fungsional sendi yang terjejas. Tetapi, jika arthrosis dicirikan oleh peningkatan rasa sakit semasa pergerakan, maka dalam kes artritis, semakin banyak anda bergerak, semakin kurang rasa sakit. Keamatan sensasi menyakitkan meningkat pada waktu malam. Pada waktu pagi, pesakit sukar mengatasi kekejangan pada sendi. Pada palpasi, rasa sakit ditentukan di seluruh permukaan sendi.

    hiperemia tempatan; pembentukan nodul subkutan; kelenjar getah bening yang bengkak; kerosakan saraf periferi.

Patologi dalam fasa aktif disertai dengan kompleks gejala umum yang jelas: peningkatan penunjuk suhu, menggigil, demam, dan sindrom mabuk. Sekiranya terdapat komplikasi, elemen lain dari sistem biologi terlibat dalam keadaan patologi: organ penglihatan, pernafasan, pencernaan, kardiovaskular, kencing, sistem saraf.

Arthrosis, selain pemusnahan rawan sepenuhnya, menyebabkan gangguan pada biomekanik sistem muskuloskeletal.

Kaedah penyelidikan pembezaan

Kajian terperinci mengenai gambaran klinikal semasa membolehkan kita memahami bagaimana membezakan arthritis dari arthrosis dengan ketepatan yang paling besar. Ciri pembezaan dikenal pasti mengikut hasil kajian berikut.

    Analisis darah umum. Dengan arthrosis, dalam kebanyakan kes, kadar pemendapan dan reaksi eritrosit dalam darah tetap normal. Artritis dicirikan oleh peningkatan penunjuk yang ketara, yang mengesahkan adanya proses keradangan di dalam badan. Analisis ini tidak memberikan definisi yang jelas mengenai penyakit ini, tetapi memungkinkan untuk membezakan antara perubahan degeneratif-dystrophik dari keradangan. Analisis biokimia pengambilan sampel darah. Sekiranya arthritis, kajian mengesahkan adanya penanda keradangan di biomaterial: C-reactive protein, seromucoid. Adalah mungkin untuk mengesan faktor reumatoid - antibodi imunoglobulin yang secara tidak sengaja dihasilkan oleh badan. Parameter biokimia untuk arthrosis tetap normal.
    Pemeriksaan sinar-X. Pada peringkat awal perkembangan arthritis, tidak ada perubahan yang nyata yang dapat dikesan. Dengan arthrosis, penyempitan ruang sendi yang tidak rata dicatat, pembentukan osteofit (pertumbuhan pada permukaan tisu tulang). MRI. Diagnosis pembezaan arthritis dan arthrosis yang paling dipercayai pada peringkat awal. Teknik ini membolehkan anda mengenal pasti perubahan struktur struktur tulang rawan, pemadatan membran sinovial, efusi sendi ke dalam rongga, sista yang baru terbentuk, pertumbuhan diri tisu tulang.

Ciri terapi

Doktor dari pelbagai kelayakan terlibat dalam rawatan patologi. Dengan arthrosis, pesakit dirujuk kepada pakar traumatologi ortopedis. Dalam kes artritis, penyebab sebenar perubahan patologi pada awalnya ditentukan. Bergantung pada keadaan yang dinyatakan, pakar dipilih.

Akibatnya, bahawa kedua-dua penyakit tersebut mempengaruhi keadaan alat pendukung, maka kaedah rawatannya sama antara satu sama lain. Keadaan penting untuk pemulihan adalah penurunan jumlah berat badan, dan, oleh itu, penurunan beban pada organ yang terkena penyakit ini. Dalam kedua kes tersebut, jika ubat-ubatan dan kursus fisioterapi tidak membawa hasil positif, artroplasti sendi digunakan.

Terapi khusus, gimnastik terapeutik, ubat-ubatan, dan fisioterapi juga digunakan. Untuk komplikasi yang paling teruk, artroplasti digunakan.

Sebagai tambahan kepada kaedah yang serupa, terdapat beberapa perbezaan dalam rawatan patologi.

1 Untuk artritis, rawatan bermula dengan terapi segera dan kuat. Ubat anti-radang dan antibakteria ditetapkan. Keutamaan diberikan kepada ubat-ubatan dengan kesan sampingan yang paling sedikit. Sekiranya hasilnya tidak memenuhi jangkaan, ubat akan diganti secara berturut-turut.

Kursus ubat kompleks merangkumi:

    suntikan antihistamin intra-artikular; kortikosteroid; sitostatik; sulfonamida; produk berdasarkan garam emas.

Prognosis dengan rawatan artritis yang mencukupi dan tepat pada masanya biasanya baik.

2 Osteoartritis memerlukan rawatan jangka panjang dan menyeluruh. Tugas utama langkah-langkah terapeutik dalam rawatan arthrosis adalah pemulihan tisu tulang rawan sendi. Produk farmaseutikal dengan kemampuan ini merangkumi chondroprotectors. Yang paling berkesan ialah kondroitin dan glukosamin.

Peredaran mikro darah yang terganggu dihilangkan dengan bantuan ubat vasodilator. Untuk menghilangkan rasa sakit spastik, merendahkan nada otot, relaksan otot diresepkan. Penggunaan salap dan krim pemanasan tempatan ditunjukkan, yang dilarang sama sekali berkaitan dengan artritis..

Secara selari, dana digunakan untuk merangsang proses metabolik, tubuh diberi makan vitamin dan unsur mikro. Bukan tempat terakhir dalam terapi arthrosis diduduki oleh gimnastik terapeutik yang dikembangkan khas.

Arthrosis tergolong dalam kumpulan penyakit kronik yang menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan yang tidak dapat dihilangkan sepenuhnya. Langkah-langkah terapi dirancang untuk memperlambat proses degeneratif sebanyak mungkin.

Dalam kedua-dua kes tersebut, orang yang memerhatikan tanda-tanda penyakit ini jelas harus segera berjumpa pakar, dan tidak semestinya merawat penyakit ini sendiri. Jaga kesihatan anda dan dapatkan apa yang anda mahukan.