Apa yang dilarang dilakukan dengan arthrosis?

Trauma

Walaupun terdapat keterbatasan pergerakan dan ubah bentuk sendi, alam semula jadi telah menyediakan kemungkinan pembaharuan. Adalah mustahil untuk membatalkan aktiviti fizikal dengan arthrosis sendi lutut, penting untuk memerhatikan kontraindikasi tertentu yang akan mencegah perkembangan keradangan selanjutnya dan menghentikan proses pemusnahan.

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan arthrosis?

Rawatan dengan ubat osteoartritis mungkin tidak berfungsi dengan baik jika sekatan yang disyorkan tidak dipatuhi.

Seseorang berkenalan dengan gejala penyakit yang hampir 60 tahun. Perubahan yang berlaku pada sendi menyebabkan rasa tidak selesa dan disertai dengan rasa sakit. Agar seseorang dapat meneruskan aktiviti kehidupannya yang biasa, sekatan yang diperlukan mesti dimasukkan ke dalam irama hariannya..

Penyesuaian pemakanan

Sendi dapat menahan beban yang agak besar, dan jika seseorang menderita berat badan berlebihan, tekanan kepadanya meningkat. Dengan menghilangkan jisim yang berlebihan, anda dapat mengurangkan kadar perkembangan patologi. Adalah perlu untuk mengurangkan berat badan secara beransur-ansur, tanpa menggunakan diet yang kaku. Adalah penting bahawa tubuh menerima semua unsur surih dan vitamin yang diperlukan yang akan membantu mengembalikan kapsul sendi sekiranya berlaku arthrosis. Semasa membuat rancangan makan, faktor-faktor berikut diambil kira:

  • Produk semasa memasak tidak boleh digoreng, pemprosesan wap, rebusan dan memasak dibenarkan.
  • Anda perlu makan dalam bahagian kecil, 5-6 kali sehari.
  • Makanan dikunyah dengan sempurna, tanpa tergesa-gesa.
  • Anda perlu memantau proses pergerakan usus. Najis mestilah biasa, tanpa sembelit.

Asas pemakanan penyakit adalah seperti berikut:

  • Makanan keras dan sukar dicerna dilarang, kerana pengambilannya menyebabkan kehilangan cairan, yang menghilangkan kalsium dari badan.
  • Jumlah garam yang dikonsumsi dikurangkan, penekanannya adalah pada diet rendah garam.
  • Hilangkan pengambilan lemak haiwan. Sebagai pengecualian, adalah mungkin untuk memasak ikan yang mengandungi asid lemak.
  • Anda perlu melupakan gula, anda tidak boleh memakannya. Anda boleh menggantinya dengan buah atau madu..
  • Untuk mengekalkan keadaan normal ligamen dan sendi, memulihkan tisu tulang rawan, penggunaan kaldu tulang dibenarkan.
  • Gunakan makanan dengan kandungan protein rendah. Menu ini merangkumi produk susu yang diperam, yang mengandungi protein yang cepat dicerna.
Kembali ke senarai kandungan

Aktiviti fizikal yang boleh diterima

Latihan dengan beban paksi atau kejutan dikontraindikasikan pada pesakit dengan arthrosis. Ini termasuk:

  • setinggan;
  • lari;
  • senaman aerobik dan asimetri.

Beban pada otot paha, pergerakan tiba-tiba juga dilarang. Tetapi tidak dianjurkan untuk mengecualikan sepenuhnya aktiviti fizikal, kerana sendi memerlukan pemakanan, yang mungkin dilakukan dengan bekalan darahnya yang normal. Oleh itu, latihan yang disyorkan harus dilakukan semasa duduk atau berbaring. Semasa latihan, seseorang tidak boleh merasa sakit, ketidakselesaan akut adalah isyarat untuk mengakhiri kelas dan alasan untuk berjumpa doktor..

Program senaman yang tetap

  • Langkah di tempat. Tangan di tali pinggang, anda perlu berjalan sambil berusaha menaikkan lutut lebih tinggi.
  • Keriting kaki. Berdiri pada penyokong, angkat anggota badan lurus ke atas dan perlahan-lahan bengkokkan dan lepaskan pada lutut. Amplitud latihan adalah maksimum, bilangan pengulangan adalah 8-10 kali.
  • Gulung. Kaki bersama, bergantian naik ke atas jari kaki dan gulung ke tumit anda. Jumlah pengulangan adalah sekitar 25 kali.
Kembali ke senarai kandungan

Senaman terlentang

Ciri kasut

Bagi penghidap arthrosis, ciri kasut mestilah seperti berikut:

  • Anda perlu melepaskan permukaan yang keras. Bahagian luar yang lembut dan menyerap kejutan akan melembutkan beban yang "dirasakan" sendi.
  • Tumit dilarang. Untuk kestabilan, semua kasut, kasut, but dipilih pada kelajuan rendah, dengan tumit lebar.
  • Penting untuk memantau kelengkapan kasut, tidak boleh sempit atau terlalu luas.
Kembali ke senarai kandungan

Sekatan lain

Sebilangan besar penghidap arthrosis berminat dengan kegunaan urut untuk penyakit seperti ini. Walaupun prosedur urut diakui berguna, mustahil untuk melakukannya secara langsung di kawasan tersebut dengan perubahan artritis. Ini disebabkan oleh keradangan bursa, kerana aliran darah yang disebabkan oleh menggosok dapat memperburuk peradangan..

Bagi orang yang mesti bekerja duduk dalam jangka masa yang lama, penting untuk menjaga kerusi yang betul. Adalah penting bahawa sendi lutut berada di bawah paha, oleh itu, lebih baik memilih perabot untuk tempat duduk dengan kaki tinggi. Selain itu, kehadiran sandaran tangan akan membolehkan anda bersandar semasa mengangkat, sehingga mengurangkan tahap dan kawasan tekanan pada sendi yang sakit.

Gimnastik untuk sendi, atau Apa yang ditakuti oleh arthrosis??

Kerja tidak aktif, kekurangan aktiviti fizikal dan diet yang tidak sihat adalah musuh utama manusia moden. Banyak, setelah 50 tahun, menunjukkan penyakit seperti sistem muskuloskeletal seperti arthrosis, arthritis dan osteochondrosis. Statistik menunjukkan bahawa selalunya orang kehilangan kemampuan untuk bekerja dengan tepat kerana patologi ini. Gimnastik bersama dengan diet seimbang membantu mengembalikan mobiliti pesakit.

Selalunya, arthrosis yang cacat mempengaruhi sendi tangan, kaki, lutut dan pinggul. Bahu juga sering terkena. Matlamat pendidikan jasmani untuk penyakit ini adalah untuk meningkatkan peredaran darah di anggota badan, yang akan memulakan proses penyembuhan. Walau bagaimanapun, latihan ini harus digunakan dengan berhati-hati. Sekiranya anda merasakan kesakitan yang tajam semasa melakukan, serta suara berderak, ini mungkin menunjukkan bahawa sendi tidak boleh dimuat. Jadi, apa itu gimnastik sendi?

1. Dengan arthrosis sendi bahu, latihan ini berguna. Kedudukan permulaan: berdiri di atas lantai, lengan ke bawah. Bahagian belakang lurus, kepala ditarik ke atas. Kemudian kita mula memutar sendi bahu - pertama 5 kali ke hadapan, kemudian 5 kali ke belakang. Ulangi 2x.

2. Senaman mengembangkan sendi lutut dengan sempurna dan membantu cepat kembali ke kehidupan aktif. Anda perlu duduk di atas kerusi, mengangkat kaki dari lantai sejauh 10-12 cm, meniru berjalan. Dalam kes ini, tumit harus diarahkan ke arah anda, membengkokkan lutut sebanyak mungkin. Lakukan selama satu minit, kemudian meregangkan kaki anda dan merehatkannya. Kesan terapi akan meningkat sekiranya anda mengurut tempat sakit..

3. Latihan ini akan meredakan keadaan sendi pinggul. Ini juga akan membantu mengatasi genangan darah di pelvis, yang diderita oleh kebanyakan pekerja pejabat. Kami berdiri lurus, selebar bahu. Tangan diangkat dan merebak ke sisi. Angkat kaki, bengkok di lutut, terus selari dengan lantai. Kami mula melakukan pergerakan putaran dengan pinggul. Kami melakukannya 5 kali dalam satu arah, kemudian 5 kali ke arah yang lain. Kemudian kami mengulangi perkara yang sama untuk kaki yang lain. Sekiranya anda tidak dapat menjaga keseimbangan, anda boleh menggunakan sesuatu dengan tangan anda.

4. Dengan coxarthrosis maju, latihan sebelumnya menyakitkan, jadi anda boleh melakukan yang lebih sederhana. Anda perlu berbaring telentang, tekuk lutut sebanyak mungkin, sambil tidak melepaskan kaki dari lantai. Selepas itu, kami mula merebak dan menyatukan kaki, cuba mempercepat pergerakan. Ia cukup untuk melakukan ini 15-20 kali..

5. Latihan ini bermanfaat untuk sendi lutut dan sendi pinggul. Kedudukan permulaan: berbaring di lantai, kaki dilunjurkan. Bengkokkan lutut, tarik ke dada. Kami cuba menekan lutut ke badan dan memperbaiki kedudukan selama 3-5 saat. Kemudian kami kembali ke posisi awal dan melakukan ini dengan kaki kedua. Ulangi 5 kali.

6. Latihan ini menguatkan sendi jari kaki, yang sangat penting untuk arthrosis kaki. Kedudukan permulaan: berdiri di atas lantai, kaki selebar bahu. Kami mengambil satu kaki ke belakang sedikit dan meletakkan ibu jari di atas lantai. Kemudian kami memutar kaki di sekitar paksi ini - 5 kali ke satu arah dan 5 kali ke arah yang lain. Jangan takut untuk menekan jari anda, dengan cara ini anda akan mengurut sakit sendi dengan sempurna. Kemudian ulangi prosedur ini dengan kaki yang lain..

7. Dengan arthrosis tangan dan jari, latihan yang mudah tetapi diuji masa akan melegakan. Lebih baik melakukannya semasa duduk di meja. Letakkan telapak tangan anda di atas meja, kemudian mulailah menyambungkan jari anda mengikut skema: ibu jari - telunjuk, besar - sederhana, cincin besar, dll. Ulangi selama satu minit, cuba meningkatkan kelajuan manipulasi.

Sudah tentu, aktiviti fizikal adalah cara yang cukup berkesan untuk memerangi arthrosis, tetapi ini jelas tidak cukup untuk memulihkan sendi yang rosak. Rawan perlu disuburkan untuk memulakan proses pertumbuhan semula di dalamnya. Penyembuhan yang sangat baik untuk penyakit sendi adalah tanaman dandelion yang biasa, tetapi ramai yang tidak mengetahui tentang sifat penyembuhannya yang unik. Kerana kemampuannya menolong sejumlah penyakit berbahaya di Timur, bunga kuning dihargai setara dengan ginseng..

Ia juga merupakan penolong yang tidak tergantikan untuk sakit sendi. Dandelion glycosides - taraxacin dan taraxacerol - meratakan hati, kerana faktor pertumbuhan tulang rawan terbentuk di dalamnya. Kedua-dua ubat ini - gimnastik untuk sendi dan tumbuhan mempunyai kesan penyembuhan yang kuat..

Adakah mungkin bermain sukan dengan arthrosis?

Adakah konsep seperti arthrosis dan sukan sesuai - terdapat beberapa pendapat yang bertentangan sama ada aktiviti fizikal dibenarkan untuk arthrosis. Setiap pesakit harus mengetahui jenis tekanan yang akan membantu memerangi penyakit ini, dan mana yang hanya akan memburukkan lagi keadaan kesihatan.

Adakah beban dibenarkan

Pergerakan adalah kehidupan. Walau bagaimanapun, sukan dengan arthrosis dapat memperburuk keadaan jika jenis dan intensiti beban dipilih dengan tidak betul..

Aktiviti fizikal untuk arthrosis sendi lutut adalah perlu, tetapi harus sederhana. Satu set latihan yang dipilih dengan betul akan membantu dalam rawatan penyakit ini..

Latihan fizikal yang betul meningkatkan pergerakan sendi yang terjejas, mengurangkan kesakitan dan meningkatkan proses pertumbuhan semula pada tisu tulang rawan.

Sukan yang dibenarkan dan dilarang

Adakah mungkin bermain sukan dengan arthrosis sendi lutut - untuk pesakit yang menderita arthrosis, jenis beban berikut sesuai:

  • Berenang;
  • Berjalan;
  • Sebuah basikal;
  • Berski.

Dengan coxarthrosis sendi pinggul, arthrosis, gonarthrosis dan patologi lain dari tisu tulang rawan, sukan berikut harus ditinggalkan:

  • Kecergasan;
  • Senamrobik;
  • Bola Sepak;
  • Tenis;
  • Badminton;
  • Hoki;
  • Bola Tampar;
  • Ragbi.

Simulator, yang memerlukan peningkatan aktiviti fizikal dan ketegangan kuat pada sendi yang berpenyakit, mempunyai kesan negatif. Tidak digalakkan melakukan squats untuk arthrosis sendi lutut. Dengan pengecualian yang jarang berlaku, anda boleh berjongkok di dalam air. Anda tidak boleh berhenti sampai akhir. Anda boleh melakukan pergerakan, seperti semasa berjongkok, hanya berbaring di punggung, menarik sendi lutut ke dada.

Sukan boleh menjadi buruk

Beban yang berlebihan dan berat menyebabkan kemerosotan keadaan sendi. Oleh itu, peminat luar dan atlet profesional sering menderita patologi tisu tulang rawan..

Sukan dan aktiviti yang kuat tidak mungkin dilakukan tanpa kecederaan. Latihan "untuk dipakai" membawa kepada lelasan pramatang tisu tulang rawan. Akibatnya, arthrosis berkembang.

Kesan sukan tertentu pada sendi

Adakah mungkin berlari dengan arthrosis - tidak ada satu jawapan untuk soalan ini. Hanya doktor yang akan memutuskan sama ada beban seperti itu dibenarkan dalam setiap kes..

Semasa berjalan, sendi dimuat 4 kali lebih banyak daripada ketika berjalan. Sekiranya joging dibenarkan pada peringkat awal penyakit, maka dengan perkembangan patologi, beban seperti itu harus dikecualikan sepenuhnya.

Sekiranya larian dijalankan pada peringkat awal penyakit, ada baiknya memilih kasut yang selesa dan jalan yang rata. Dengan cara ini anda dapat mengelakkan daripada mendapat microtraumas..

Berenang dengan arthrosis adalah rawatan yang sangat baik untuk sendi. Beban yang disebabkan oleh daya apung air dikurangkan, dan otot dikuatkan. Kunjungan kolam biasa ditunjukkan jika lutut, pergelangan kaki, atau paha terjejas.

Walaupun kolamnya sangat berguna, anda harus berenang di air laut bila boleh. Melalui kulit, tubuh akan mendapat nutrien yang diperlukan, peredaran darah dan pemakanan sendi yang terjejas akan bertambah baik.

Prosedur air mempunyai kesan berikut pada tubuh manusia:

  • Menguatkan otot dan ligamen;
  • Meredakan tekanan;
  • Menghilangkan sakit sendi;
  • Menggalakkan perkembangan sendi tanpa risiko kecederaan;
  • Menormalkan fungsi jantung dan sistem pernafasan.

Senamrobik air hanya dibenarkan pada tahap pertama arthrosis. Kelas harus dijalankan dengan jurulatih.

Basikal senaman dibenarkan pada peringkat awal arthrosis. Semasa memilih antara berbasikal dan bersenam di gim, lebih baik memilih yang terakhir. Risiko masuk ke lubang jalan dan mendapat mikrokrak pada sendi lebih sedikit daripada ketika menunggang di jalan. Semasa berbasikal, elakkan pemanduan merentas desa.

Semasa memulakan basikal pegun, penting untuk memeriksa seberapa baik pedal berfungsi. Anda tidak perlu melakukan pergerakan secara tiba-tiba untuk mula menatal. Sekiranya pedal turun terlalu rapat, tahap beban harus disesuaikan atau pilih mesin lain.

Anda boleh melakukan latihan "basikal". Untuk melakukan ini, anda perlu berbaring di permukaan mendatar, di belakang anda, meregangkan kaki ke hadapan dan menaikkannya ke ketinggian 30 cm. Kemudian bengkokkan pada sendi lutut dan lakukan pergerakan seperti ketika menunggang basikal. Bersenam secara teratur akan membantu meningkatkan pemakanan sendi dan memulakan proses regenerasi pada tisu tulang rawan.

Kecergasan untuk arthrosis dikontraindikasikan pada setiap peringkat penyakit, walaupun dengan pelajaran individu dengan pelatih.

Bermain ski tidak dikontraindikasikan pada pesakit dengan arthrosis. Walau bagaimanapun, dengan patologi sendi, jangan melompat dari loncatan atau naik dengan pantas. Penting untuk melakukan segala usaha untuk mengelakkan kecederaan. Berski memberi tekanan yang lebih sedikit pada sendi anda daripada berjalan di atas aspal atau tanah. Ini disebabkan oleh gelongsor kaki di salji..

Semasa bermain ski untuk memperbaiki sendi dengan arthrosis, petua keselamatan berikut harus dipertimbangkan:

  • Pelajaran pertama harus dilakukan dengan tenaga pengajar;
  • Anda perlu mematuhi rentak berjalan yang tenang;
  • Tempoh mestilah minimum pada mulanya;
  • Perlu mengelakkan cerun berbahaya.

Sekiranya seseorang tidak tahu bermain ski sebelum mengalami arthrosis, seseorang tidak boleh memulakan latihan seperti itu. Dengan keinginan yang tinggi, anda harus terlebih dahulu mempelajari sukan ini bersama dengan tuan. Pengalaman dan kekurangan kemahiran meningkatkan risiko kecederaan serius, yang akan menjadikan rawatan arthrosis lebih sukar.

Peraturan untuk aktiviti sukan untuk arthrosis

Untuk mengelakkan osteoartritis menjadi lebih teruk semasa bersenam, penting untuk mengikuti garis panduan sukan selamat yang mudah. Latihan mesti bermanfaat, bukan mempercepat proses merosakkan pada tisu tulang rawan.

Untuk memaksimumkan faedah latihan sukan, pertimbangkan panduan berikut:

  • Sentiasa memakai kasut yang selesa;
  • Jangan berlatih melalui kesakitan;
  • Jangan terlalu banyak bekerja;
  • Sukan harus menjadi kegembiraan, bukan beban;
  • Keteraturan kelas adalah penting;
  • Anda tidak boleh berlebihan;
  • Waktu latihan hanya dapat ditingkatkan secara beransur-ansur.

Berkat berenang, anda dapat menurunkan berat badan, yang akan mengurangkan beban pada sendi dan meningkatkan kesejahteraan.

Jangan melakukan pergerakan secara tiba-tiba yang boleh menyebabkan kecederaan. Perlu mengikuti langkah yoga. Pergerakannya perlahan, lancar, progresif. Ini akan membantu mengembalikan pergerakan pada sendi dan meningkatkan kelenturan otot..

Peralatan pelindung boleh digunakan semasa berjoging. Perlu menggunakan alas lutut dan siku. Untuk berjalan kaki Nordik, anda perlu membeli tiang khas yang ringan dan praktikal digunakan.

Beban sukan dengan arthrosis dibenarkan. Walaupun kerja berlebihan boleh membuat anda merasa lebih teruk dan teruk, latihan yang dipilih dengan baik dapat membantu mengatasi rasa sakit dan keradangan..

Sukan apa yang harus dipilih untuk arthrosis sendi?

Dengan arthrosis sendi lutut, proses merosakkan berlaku pada tisu tulang rawan pada manusia, yang memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan mereka. Pada masa yang sama, pesakit sering mendengar cadangan berlawanan mengenai perlunya melakukan aktiviti fizikal. Di satu pihak, dikatakan mengenai penurunan tahap beban pada keletihan lutut, di sisi lain, keperluan untuk aktiviti fizikal ditekankan. Sehubungan itu, pesakit dengan diagnosis seperti itu disarankan untuk mengetahui apakah mungkin bermain sukan dengan arthrosis dan bagaimana melakukannya dengan betul.

Mengapa perlu bersukan dengan arthrosis?

Arthrosis pada peringkat pertama dapat menjadi tidak simptomatik dan seseorang mungkin tidak menyedari masalah itu untuk masa yang lama. Lama kelamaan, bukannya sedikit ketidakselesaan, rasa sakit yang teruk datang, yang menjadi sebab kemustahilan kehidupan normal. Ramai pesakit dengan arthrosis sendi lutut memutuskan untuk mengecualikan latihan sukan dari kehidupan dan melumpuhkan sendi lutut sebanyak mungkin, yang merupakan salah satu kesalahan utama..

Manifestasi arthrosis sering membawa kepada:

  • berat badan berlebihan;
  • trauma, lebam;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • kekuatan otot dan ligamen tidak mencukupi.

Semua masalah arthrosis di atas diselesaikan dengan bantuan sukan, oleh itu, ia mengurangkan risiko proses patologi mengalir ke bentuk yang lebih kompleks. Senaman yang teratur membantu mengekalkan peredaran darah dan memberi khasiat pada tisu di kawasan sendi lutut, yang menyumbang kepada pemulihan masa kerjanya.

Selalunya, rasa sakit yang teruk menjadi alasan kurangnya keinginan seseorang untuk bergerak, yang membawa kepada akibat yang berbahaya.

Rawatan arthrosis melibatkan pendekatan bersepadu, sukan adalah bahagian penting dalam proses ini.

Sukan apa yang dilarang untuk arthrosis?

Sama ada kemungkinan terlibat dalam arthrosis sendi lutut, gunakan aktiviti kegemaran anda dan bermain sukan bergantung pada banyak faktor, tetapi latihan apa pun harus dilakukan dengan mengambil kira sekatan tertentu yang dikenakan oleh penyakit ini. Untuk masalah dengan sendi lutut, latihan harus dilakukan dan dilakukan dengan mengambil kira kesejahteraan pesakit.

Atlet profesional dan orang yang lebih suka bekerja dengan berat badan terdedah kepada arthrosis.Perkembangan penyakit dalam kes ini berlaku akibat daripada beban berlebihan yang berterusan pada sendi lutut. Dengan arthrosis, diperlukan untuk menolak latihan yang berkaitan dengan beban yang signifikan pada sendi. Angkat Barbell, penekan bangku, angkat dengan berat untuk masalah dengan sendi lutut adalah dilarang.

Keputusan mengenai apakah mungkin untuk terlibat dalam sukan tertentu dengan arthrosis dan beban apa yang dibenarkan harus ditentukan oleh doktor yang hadir berdasarkan gambaran pemeriksaan klinikal. Terdapat beberapa jenis sukan, yang berkaitan dengan beban yang signifikan pada sendi lutut, jadi sangat mustahil untuk mempraktikkannya dengan arthrosis. Ini termasuk:

  • bola tampar;
  • bola sepak;
  • hoki;
  • tenis;
  • lari;
  • bola keranjang.

Banyak pakar tidak jelas mengenai berlari dengan arthrosis. Sebilangan besar bercakap mengenai tahap beban yang besar dan kebanyakannya cenderung berhenti berjalan. Ada yang membincangkan kemungkinan berlakunya penyakit pada awal penyakit sambil memberi terapi yang mencukupi untuk mencegah perkembangan penyakit ini.

Pada masa yang sama, terdapat jenis aktiviti sukan yang termasuk dalam terapi arthrosis. Ini termasuk berjalan kaki, bermain ski, yoga, berenang, berbasikal, atau berbasikal pegun. Semua latihan statik yang bertujuan meningkatkan peredaran darah di kawasan lutut mempunyai kesan positif terhadap keberkesanan rawatan.

Peraturan sukan untuk arthrosis

Jenis latihan tertentu boleh dilakukan walaupun terdapat rasa sakit pada sendi lutut. Disarankan untuk melakukan pergerakan tetap dalam bentuk tiruan postur berbasikal dalam posisi terlentang, yang dianggap sebagai salah satu alat yang paling berkesan untuk mencegah arthrosis. Berjalan setiap hari mengurangkan kemungkinan penyakit seperti itu kadang kala..

Apabila didiagnosis dengan arthrosis, dilarang melakukan pergerakan:

  • terpaksa, iaitu berulang-ulang;
  • tajam, tersentak;
  • dikaitkan dengan tekanan teruk pada sendi;
  • menyakitkan.

Semasa bermain sukan, anda perlu memanaskan otot sebelum memulakan satu set latihan, yang akan mengurangkan risiko kecederaan. Untuk mengelakkan masalah sendi, pembalut elastik khas dan pembalut lutut diperlukan.

Ramai pesakit dengan arthrosis berhenti bersukan kerana berat badan berlebihan, di mana berjalan normal walaupun sukar. Yang lain tidak dapat menggunakan program tradisional kerana ketidakselesaan kesakitan yang teruk. Hari ini, ortopedis terkemuka Rusia telah mengembangkan kompleks gimnastik terapeutik yang dapat membantu walaupun dengan arthrosis pada peringkat kemudian..

Semasa melakukan latihan, para pakar menasihatkan agar berusaha untuk melakukan pergerakan perlahan, mulakan dengan beban kecil, secara beransur-ansur mencapai kesan positif dan mengadakan kelas pertama di bawah pengawasan tenaga pengajar yang berpengalaman.

Adakah mungkin untuk bermain ski?

Sekiranya arthrosis, disarankan untuk berlatih ski dengan teknik ski tradisional dengan gerakan klasik. Anda boleh mempunyai hobi seperti ini dengan 1 dan 2 darjah penyakit, kerana pada tahap terakhir disarankan untuk menggunakan jenis hobi lain. Meluncur dengan teknik meluncur dilarang, kerana ketika kaki digerakkan ke sisi, ada beban serius pada sendi.

Anda boleh bermain ski dengan arthrosis, tertakluk kepada cadangan berikut:

  • mematuhi teknik menunggang yang betul;
  • mulakan dengan berjalan kaki selama 20 minit;
  • perjalanan maksimum tidak lebih dari 2 jam;
  • menjaga pakaian yang betul, untuk mencegah hipotermia pada sendi lutut;
  • jauhkan dari jatuh.

Sebaiknya tolak bermain ski dengan arthrosis, walaupun anda mempunyai pengalaman bermain ski yang mencukupi. Sukan jenis ini dikaitkan dengan keperluan untuk sentiasa memastikan keseimbangan, memusingkan sendi pinggul dan lutut, yang memberi kesan negatif terhadap keadaan tulang rawan..

Basikal senaman: ciri-ciri latihan untuk arthrosis

Osteoartritis melarang aktiviti penting, tetapi mengayuh tidak termasuk dalam kategori ini. Sukan ini memberikan beban yang lancar dan pergerakan terjemahan tidak membahayakan tisu tulang rawan. Kerja ini melibatkan sekumpulan besar otot, paha dan kaki bawah, yang menyebabkan peningkatan peredaran darah di kaki. Akibatnya, pemakanan tisu tulang rawan sendi lutut bertambah baik, lama kelamaan, pergerakannya pulih..

Anda boleh mengayuh dengan bantuan simulator, dan pada musim panas dengan basikal. Dalam kes ini, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  • kebanyakan basikal senaman moden dilengkapi dengan fungsi penyesuaian beban, tahap yang mesti dipilih untuk memastikan keperluan melakukan usaha, tetapi tidak memerlukan penekanan tajam, jika tidak, risiko mikrotrauma pada sendi lutut meningkat;
  • jangka masa latihan awal tidak boleh melebihi 15 minit;
  • berbasikal mesti dilakukan di permukaan yang rata, kerana gemetar dan menunggang di dalam lubang dipenuhi dengan keadaan yang memburukkan dan tahap pemusnahan tisu tulang rawan yang lebih besar lagi, jika tidak ada kemungkinan memenuhi syarat tersebut, perlu memberi keutamaan kepada latihan di simulator.

Cadangan penting untuk arthrosis adalah larangan mengayuh dengan kesakitan yang teruk. Dalam kes ini, gejala penyakit dihentikan terlebih dahulu, selepas itu sukan dibenarkan..

Faedah berjalan

Pesakit dengan arthrosis sering disarankan untuk berjalan dengan normal. Kelebihan jenis aktiviti ini adalah ketersediaan, kesederhanaan, keberkesanan kos dan dengan itu anda dapat menikmati masa yang menyenangkan. Hari ini terdapat beberapa jenis berjalan kaki, beberapa di antaranya dianggap sebagai sukan..

Teknik berjalan kaki Skandinavia menjadi sangat popular dalam beberapa tahun kebelakangan ini..

Berjalan memberikan kesan berikut:

  • peningkatan bekalan darah, yang menyumbang kepada pemakanan tisu yang lebih baik, kerja sistem penting, termasuk jantung;
  • sokongan dan peningkatan nada otot;
  • pemulihan keupayaan motor;
  • menguatkan ligamen, yang mengurangkan kemungkinan kecederaan.

Anda harus berjalan dengan rasional. Dengan arthrosis gred 3, pergerakan sering sukar dan berjalan kaki hanya dapat memperburuk keadaan. Pada peringkat awal penyakit, berjalan kaki adalah kaedah pencegahan dan terapi yang sangat baik. Untuk memudahkan proses dalam bentuk yang lebih serius, disarankan untuk mengembangkan laluan lalu lintas terlebih dahulu, memikirkan kemungkinan tempat berhenti dan berehat.

Berenang dengan arthrosis

Dengan arthrosis, anda boleh berlatih berenang, dengan bantuan kesihatan pesakit dapat ditingkatkan. Ketika berada di dalam air, tahap tekanan pada sendi sakit dikurangkan dengan ketara. Pergerakan di dalam air melibatkan semua kumpulan otot dan nada mereka meningkat. Dengan menguatkan ligamen cruciate, serat otot quadriceps dan kawasan betis, peningkatan fungsi sendi lutut diperhatikan dan gejala utama arthrosis dalam bentuk kesakitan hilang.

Beberapa teknik berenang ada sekarang. Paling kerap digunakan:

  • sakit dada;
  • pukulan belakang;
  • gaya percuma

Semasa berenang di air laut, kesannya bertambah. Kawasan sendi yang sakit dipengaruhi bukan sahaja oleh sukan, tetapi juga oleh air garam yang mengandungi sejumlah besar unsur penyembuhan semula jadi.

Adakah mungkin bermain sukan dengan arthrosis sendi lutut bergantung kepada beberapa faktor. Peluang menentukan tahap perkembangan patologi dan jenis aktiviti yang dipilih. Larangan tegas dikenakan pada sukan yang mencederakan sendi dalam bentuk angkat berat, bola tampar, lari dan sebilangan jenis lain. Berenang, berjalan kaki dan berbasikal bukan sahaja tidak dilarang, tetapi juga disarankan untuk arthrosis, kerana ia membolehkan anda mengembalikan kemampuan motor sendi dan meningkatkan pemakanan tisu tulang rawan.

Osteoartritis dan aktiviti fizikal - Semua mengenai sendi

Inilah yang dinyatakan oleh Profesor Pak yang sangat berharga mengenai pemulihan sakit sendi:

  1. Budaya fizikal dengan arthrosis
  2. Berjalan dengan arthrosis
  3. Gejala penyakit sendi
  4. Sukan yang dilarang
  5. Petua untuk atlet
  6. Berjalan dan berlari
  7. Sukan yang dibenarkan
  8. Berenang
  9. Latihan untuk kaki
  10. Berjalan dengan arthrosis
  11. Kecergasan untuk arthrosis
  12. Gim
  13. Berbasikal
  14. Sukan lain

Budaya fizikal dengan arthrosis

Walaupun dengan gonarthrosis sendi lutut, pergerakan menyakitkan, dan jumlahnya sangat terhad, ini sama sekali tidak bermaksud bahawa perlu untuk menghentikan sebarang aktiviti fizikal. Sebaliknya, arthrosis dirawat dengan pergerakan, dan bersama dengan pelaksanaan kompleks gimnastik perubatan, beberapa sukan ditunjukkan. Sudah tentu, aktiviti fizikal di arthrosis harus lembut, dosis, dan beberapa pergerakan bagi orang-orang dengan arthrosis sendi lutut tidak dapat dilakukan.

Mengapa senaman sederhana dalam arthrosis sendi lutut berguna?

  1. Dengan senaman, peredaran darah dan metabolisme diaktifkan, tisu sendi menerima lebih banyak nutrien.
  2. Otot dikuatkan, yang menstabilkan dan sebahagiannya meringankan sendi, tekanan pada tulang rawan menurun.
  3. Pada peringkat awal arthrosis, kekakuan mudah diatasi dengan melakukan pergerakan dengan kerap dengan amplitud yang layak. Tetapi jika pergerakan dielakkan, kontraksi otot yang berterusan akan terbentuk, mengatasi yang memerlukan usaha yang besar..
  4. Bersenam untuk arthrosis sendi lutut membantu menghilangkan berat badan berlebihan dan tetap normal, sehingga mengurangkan beban pada lutut.
  5. Latihan berkala meningkatkan nada keseluruhan, meningkatkan mood emosi, dan menguatkan sistem imun. Tubuh digerakkan untuk melawan penyakit.
  6. Aktiviti fizikal menghasilkan sedikit kesan analgesik.

Apakah pergerakan, sukan, aktiviti fizikal yang dikontraindikasikan dalam arthrosis sendi lutut? Sendi rosak akibat kejutan, beban getaran yang timbul akibat melompat. Berlari adalah satu siri lompatan mikro. Tetapi jika ada jenis lompatan dengan gonarthrosis yang jelas terdapat pada kontraindikasi, maka ketika ditanya apakah mungkin berlari dengan arthrosis sendi lutut, doktor tidak selalu menjawab secara negatif.

Semuanya bergantung pada tahap penyakit dan teknik berjalan. Beban aksial yang berlaku semasa mengangkat dan membawa beban "membunuh" lutut. Oleh itu, angkat berat dan sukan sukan dengan arthrosis sendi lutut adalah dilarang. Permainan berpasukan, seni mempertahankan diri dan sukan lain dengan risiko kecederaan yang tinggi juga dikontraindikasikan. Jongkok dalam untuk arthrosis sendi lutut memperburuk kehancurannya.

Untuk kesihatan sendi dan pemulihan fungsinya, disarankan untuk melakukan latihan fisioterapi. Kelas seperti itu tidak memerlukan banyak masa dan usaha, dan juga tidak mahal dari segi kewangan. Bergantung pada tahap penyakit, doktor akan mengesyorkan latihan tertentu..

Berjalan dengan arthrosis

Kebanyakan ortopedis hampir sebulat suara: berjalan kaki berguna untuk osteoartritis sendi lutut. Ia bukan sahaja mempunyai efek profilaksis, mencegah timbulnya penyakit, tetapi juga merupakan ubat yang baik. Semasa berjalan, sejumlah perubahan positif berlaku di badan:

  • Meningkatkan peredaran darah berkat kerja sistem pernafasan dan kardiovaskular - dan, oleh itu, peningkatan penghantaran nutrien ke tulang rawan dan tisu tulang.
  • Meningkatkan nada otot bekerja.
  • Menguatkan alat ligamen sendi.
  • Kehilangan kekakuan.
  • Perluasan jangkauan pergerakan.

Tetapi aktiviti biasa seperti berjalan mempunyai batasannya. Harus diingat bahawa dengan osteoartritis lutut 2-3 darjah, perjalanan panjang, pelancongan, bahkan perjalanan biasa dengan beg dari kedai boleh menjadi sukar. Walaupun beban pada sendi lutut jauh lebih sedikit daripada ketika berlari, seseorang tidak boleh mengabaikan langkah keselamatan, membebani sendi yang sakit. Berjalan kaki dengan berjalan kaki adalah pilihan terbaik untuk osteoartritis sendi lutut.

Telah diketahui bahawa ketika berlari, beban pada lutut meningkat lebih dari lima kali ganda berbanding keadaan normal. Oleh itu, walaupun berlatarbelakangkan aspek positif (peningkatan peredaran darah, percepatan proses metabolik umum dan tempatan), terlalu banyak alat artikular mempunyai kesan yang jauh lebih negatif. Ini boleh menyebabkan pemusnahan rawan yang dipercepat dan perkembangan penyakit ini..

Jangan terlibat dalam sukan aktif berikut, termasuk berlari:

  • Bola Sepak.
  • Tenis.
  • Hoki.
  • Bola keranjang.
  • Bola Tampar.
  • Badminton.
  • Berski.

Doktor dengan tegas mengatakan bahawa berlari dikontraindikasikan pada arthrosis tahap kedua sendi lutut. Walaupun dengan perubahan awal pada sendi, faedah berlari tidak disokong oleh semua orang. Hanya jangka pendek yang boleh dicadangkan. Bagaimanapun, anda mesti berunding dengan doktor anda untuk menilai nisbah faedah-risiko. Untuk menjalankan atau tidak dengan arthrosis sendi lutut - hanya pakar yang berkelayakan yang akan memutuskan, setelah mempertimbangkan semua kebaikan dan keburukan setiap kes tertentu.

Anda juga harus berhati-hati dengan squats. Ramai doktor untuk osteoartritis lutut sama sekali tidak mengesyorkannya, sementara yang lain - untuk menghadkan seberapa banyak yang mungkin, cuba pastikan syarat berikut dipenuhi:

  • Lakukan jongkok sedemikian rupa sehingga anda tidak dapat menekuk lutut sepenuhnya. Dalam kes ini, beban pada sendi kurang..
  • Sekiranya jongkok belum dianjurkan, maka anda boleh melakukan latihan berikut: berbaring di punggung dan tidak mengangkatnya dari lantai, bengkokkan lutut, cuba tarik tumit ke punggung.
  • Adalah baik untuk melakukan squats untuk arthrosis lutut di dalam air, kerana beban pada sendi menjadi kurang.

Perlu diingat bahawa jongkok yang tidak betul, walaupun pada orang yang sihat, dapat menyebabkan perkembangan arthrosis sendi lutut lebih lanjut. Oleh itu, anda harus melakukan latihan mengikut cadangan perubatan..

Setelah diagnosis dibuat, persoalan sama ada mungkin bermain sukan dengan arthrosis lutut menjadi perkara utama. Penyelesaiannya banyak bergantung pada bentuk, tahap pengabaian, tahap penyakit. Doktor menegaskan bahawa senaman sederhana bermanfaat:

  • menormalkan peredaran darah di kaki dan kawasan yang terjejas;
  • mencegah genangan darah, limfa, perkembangan edema;
  • menggalakkan nada otot, keanjalan vaskular;
  • menyokong mobiliti sendi;
  • mengekalkan aktiviti fizikal.

Gejala penyakit sendi

Gejala utama yang menunjukkan perkembangan arthrosis adalah kesakitan. Sindrom nyeri berlaku ketika melakukan pergerakan di mana terjejas oleh arthrosis sutav terlibat. Pada waktu rehat, sindrom kesakitan hilang. Terdapat juga pergerakan sendi yang terhad.

Atlet sering tidak memperhatikan sensasi yang menyakitkan pada sendi. Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, patologi berkembang, mempengaruhi lebih banyak tisu tulang rawan, tisu periartikular. Sekiranya pada manifestasi kesakitan yang pertama anda berjumpa doktor, dia akan menghantar anda untuk x-ray. X-ray sudah menunjukkan perubahan sambungan seperti itu:

  • kehadiran kawasan otosklerosis;
  • penyempitan ruang sendi;
  • kehadiran osteofit marginal.

Tanda arthrosis kedua dianggap sebagai "kesakitan awal", yang menampakkan dirinya sebagai berikut: sukar bagi pesakit untuk mengambil langkah pertama, kemudian dia "mondar-mandir", kiprah kembali menjadi yakin, kuat. Dengan kesakitan seperti itu, pesakit mungkin tidak pergi ke doktor selama beberapa tahun, dan penyakit ini berkembang pada masa ini. Satu lagi gejala arthrosis muncul - kekejangan pagi.

Sukan yang dilarang

Latihan kekuatan, pertandingan daya tahan tidak termasuk di mana-mana peringkat. Jenis sukan dengan arthrosis dilarang sama sekali:

  • hoki, bola sepak, bola tampar;
  • bola keranjang, lompat ski;
  • tenis, barbell deadlift.

Ia dibenarkan melakukan squats untuk arthrosis sendi lutut (gonarthrosis), tetapi dikenakan dos beban yang betul.

Tidak perlu meninggalkan sukan sepenuhnya ketika didiagnosis dengan arthrosis. Pakar mengesyorkan sedikit mengubah beban pada sendi yang berpenyakit. Terdapat sebilangan besar sukan yang dilarang oleh doktor untuk berlatih:

  • bola keranjang;
  • hoki;
  • bola sepak;
  • bola tampar;
  • tenis;
  • lompat ski.

Atlet sering didiagnosis dengan gonarthrosis. Dengan penyakit ini, doktor secara tegas melarang:

  • melakukan senaman paksa (latihan yang selalu diulang);
  • melakukan senaman dengan beban berat pada sendi yang terjejas;
  • melakukan senaman yang disertai dengan kesakitan;
  • melakukan beban berlebihan (sekali, berkala).

Petua untuk atlet

Beberapa sukan memprovokasi pemusnahan lapisan tulang rawan sendi. Osteoartritis sering disebut penyakit atlet. Tetapi penyebab utama penyakit sebatian adalah:

  • berat badan berlebihan;
  • kehadiran penyakit latar belakang (artritis reumatoid, psoriasis);
  • faktor keturunan;
  • gangguan metabolik;
  • usia lanjut;
  • gangguan pada latar belakang hormon;
  • beban berlebihan pada sambungan;
  • mengalami kecederaan;
  • bekalan darah tidak mencukupi.

Atlet sering mengalami arthrosis sendi:

  • lutut (gonarthrosis);
  • pinggul (coxarthrosis).

Mengapa kerentanan sendi terhadap perkembangan arthrosis pada atlet sangat hebat? Menurut statistik, patologi sendi ini lebih kerap dicatatkan pada atlet profesional daripada pada pemula. Patutlah. Sendi kaki harus menahan beban yang berat. Semasa bersenam, sendi sering dibebani dengan berat badan berlebihan. Kemungkinan terkena arthrosis lebih tinggi pada mereka yang tidak mengawal beban pada sendi, memprovokasi lelasan dan keretakan plat tulang rawan.

Punca kerosakan sendi pada atlet:

  1. Mengangkat berat yang tidak tertahankan (biasa).
  2. Melakukan pergerakan berulang (berlari, hoki, bola sepak, tenis, tinju).
  3. Keinginan untuk menurunkan berat badan secara mendadak. Orang yang mempunyai berat badan tidak disarankan berlari di trek dan melompat tali sebaik sahaja mengunjungi gimnasium. Pergerakan yang monoton dan berulang akan mencetuskan arthrosis.
  4. Tekanan darah tinggi. Sukan intensif tidak digalakkan untuk pesakit hipertensi.
  5. Merokok. Asap tembakau mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan sendi. Kesan negatif asap terhadap sintesis kolagen, yang bertanggungjawab terhadap kekuatan dan keanjalan tisu penghubung, telah terbukti..

Membuang sukan dengan diagnosis arthrosis tidak berbaloi. Anda perlu berunding dengan doktor anda dan mematuhi peraturan berikut:

  1. Gunakan pembalut elastik, pembalut lutut semasa mengerjakan berat badan.
  2. Memanaskan sambungan sebelum kelas, memanaskan badan.
  3. Konsumsi pil yang kerap mengandungi kondroitin, glukosamin.
  4. Untuk pemanasan, anda perlu menggunakan tali loncatan, lompat rendah (dengan berat normal).
  5. Tidak melakukan senaman yang menyebabkan sakit sendi.
  6. Menguatkan otot di sekitar sendi yang terjejas.
  7. Elakkan kardio jika anda berlebihan berat badan. Anda perlu menurunkan berat badan tambahan dengan diet.
  8. Lakukan senaman kaki seminggu sekali (selalunya tidak).
  9. Tidak melakukan program senaman kaki standard.
  10. Jangan bersenam dengan berat yang berat.
  11. Ambil ubat anti-radang bukan steroid, tetapi tidak kerap. Mereka memberi kesan negatif kepada hati.
  12. Gunakan untuk melegakan keradangan, melindungi artikulasi suntikan asid hyaluronik, kortison.
  13. Asid lemak omega-3 (biji rami, zaitun, minyak rapeseed, ikan berlemak, brokoli, kuning telur, daging sapi, kubis) harus ditambahkan ke dalam diet.

Sukan berguna jika anda mengetahui ukurannya dalam semua perkara, ikuti cadangan pakar. Arthrosis bukan ayat! Anda boleh berlatih banyak sukan untuk kesihatan dan kesenangan anda.

Berjalan dan berlari

Doktor memberi perhatian khusus untuk berjalan. Sukan ini sangat berguna untuk arthrosis, tetapi dikontraindikasikan untuk mereka yang gemuk. Lagipun, berat badan berlebihan meningkatkan beban pada sendi yang berpenyakit. Doktor membenarkan bermain ski, berjalan kaki Nordik, berjalan di simulator yang meniru bermain ski.

Berjalan mempunyai kesan positif pada sendi. Kesan positifnya ialah:

  • meningkatkan peredaran darah;
  • penghapusan kekakuan;
  • peningkatan julat pergerakan;
  • menguatkan ligamen;
  • pengaktifan otot-otot yang mengelilingi sebatian yang berpenyakit.

Berjalan kesihatan ditunjukkan pada tahap apa pun. Berjalan kaki meningkatkan peredaran darah pada sendi pada osteoartritis, berkesan dalam coxarthrosis sendi pinggul. Peraturan dan syarat berjalan kaki:

  • mulakan dengan berjalan kaki pendek hingga 10-15 minit, kemudian bawa hingga 30-40 minit;
  • secara purata, muatan maksimum adalah hingga 2-2.5 km sehari;
  • membawa berat - beg, beg galas, peralatan sukan dilarang;
  • peralatan yang betul - pakaian yang selesa, kasut yang menyerap kejutan.

Berjalan kaki dikontraindikasikan sekiranya berat badan berlebihan, yang dikaitkan dengan peningkatan tekanan dan risiko komplikasi. Doktor tidak jelas mengenai persoalan sama ada anda boleh berlari dengan arthrosis. Kemungkinan latihan ditentukan oleh bentuk, keparahan, pengabaian penyakit.

Sukan yang dibenarkan

Dengan arthrosis, doktor dibenarkan untuk terus bersukan. Perkara utama ialah pesakit menghadkan beban pada sendi yang terjejas. Semasa bermain sukan, perlu berunding dengan pakar, pengiraan beban yang betul pada sendi. Ini akan membantu kekal bugar, menguatkan otot di sekitar sendi yang terjejas, tanpa merosakkan serat tulang rawan..

  • berjalan;
  • bersenam dengan basikal pegun;
  • setinggan;
  • regangan
  • buat yoga;
  • main ping Pong;
  • pergi berenang;
  • melakukan kecenderungan;
  • untuk bermain golf.

Berenang

Berenang adalah rawatan serbaguna yang sangat baik untuk banyak penyakit sistem muskuloskeletal. Berada di dalam air, tubuh mengalami tekanan yang lebih sedikit pada sendi kerana penurunan berat badan. Berenang berguna pada usia berapa pun dan untuk patologi artikular, termasuk arthrosis sendi lutut. Dalam kes ini, sendi yang terjejas dibongkar, otot-otot mengendur, dan pergerakan menjadi lancar, tidak tajam.

Jangkauan latihan di air meningkat apabila anggota badan mengalami daya tahan yang lebih sedikit. Menjadi mungkin untuk memperkuat struktur yang bertanggungjawab untuk menstabilkan lutut. Ini termasuk:

  • Quadriceps femoris dan tendon.
  • Otot betis dan tendonnya.
  • Ligamen lateral medial dan lateral.
  • Ligamen cruciate posterior.

Gaya dan cara berenang berbeza bergantung pada sendi yang terjejas. Dengan osteoartritis lutut, anda boleh berenang dengan gaya gaya dada, dan juga gaya bebas di dada atau belakang. Sekiranya teknik berenang menderita, maka pertama sekali latihan pergerakan di air di sebelah ditunjukkan.

Anda boleh berenang bukan hanya di kolam renang, tetapi juga di perairan terbuka.

Tisu sendi menyerap komponen semula jadi yang diperlukan, trofisme dan peredaran darahnya bertambah baik. Selain itu, dalam konteks perawatan spa, mandi lumpur juga berguna, yang juga menyumbang untuk memunggah sendi dan membekalkan tulang rawan dan tisu tulang dengan bahan berguna..

Berenang bukan sahaja dapat memberikan pemulihan yang lebih cepat, tetapi juga membantu mencegah arthrosis lutut pada orang yang berisiko meningkat. Ini adalah langkah pencegahan yang sangat baik dan peluang yang baik untuk sentiasa dalam keadaan sihat..

Air adalah persekitaran terbaik untuk kecergasan kesihatan. Berenang ditunjukkan pada mana-mana peringkat penyakit. Di persekitaran air, beban pada sendi, otot dikurangkan dengan ketara, rasa sakit, ketidakselesaan pada tisu berkurang. Kelas di kolam ditunjukkan untuk gonarthrosis, coxarthrosis, lesi pergelangan kaki.

Pilihan teknik berenang tetap ada pada instruktur, bergantung pada bentuk penyakitnya. Dengan osteoartritis sendi lutut, disarankan untuk berenang gaya dada. Tempoh, intensiti latihan ditentukan oleh doktor yang hadir atau tenaga pengajar yang berpengalaman.

Berenang dianggap sukan yang disyorkan. Pakarnya diresepkan untuk tahap arthrosis yang berbeza. Sukan ini memungkinkan untuk mengaktifkan pergerakan sendi yang sakit tanpa rasa sakit yang tidak perlu. Sesungguhnya, di dalam air, semua pergerakan dilakukan dengan lancar, tidak ada beban tambahan pada sambungan.

Berenang mempunyai kesan positif berikut:

  • menguatkan otot;
  • peningkatan jarak pergerakan;
  • pengukuhan radas ligamen.

Gaya berenang dipilih oleh pakar, dengan mengambil kira cadangan doktor, tahap perkembangan penyakit ini:

  • sakit dada;
  • di bahagian belakang;
  • gaya bebas.

Latihan untuk kaki

Berjalan dengan arthrosis

Artikulasi kaki paling kerap terkena pada atlet. Mereka tidak lagi dapat melakukan banyak latihan kaki. Tetapi masih ada sebilangan latihan sukan yang dibenarkan sekiranya terdapat arthrosis kaki:

  1. Penculikan kaki sisi (dilakukan di blok crossover).
  2. Barbell Row (Bahasa Romania).
  3. Jambatan glute.
  4. Plate dengan dumbbells.
  5. Memerah statik.
  6. Penambahan-lanjutan kaki (dilakukan di simulator).
  7. Kontraksi-pelepasan otot gluteal (dilakukan semasa berbaring di lantai).
  8. Penculikan kaki ke sisi, ke atas (dilakukan dalam kedudukan "semua empat").

Pakar dibenarkan melakukan squat cetek. Basikal senaman dianggap sangat berguna..

Kecergasan untuk arthrosis

Dalam erti kata yang luas, kecergasan adalah sekumpulan aktiviti yang bertujuan meningkatkan tahap kecergasan fizikal umum. Terdapat banyak bidang kecergasan, banyak di antaranya adalah kontraindikasi pada arthrosis. Sebagai contoh, aerobik langkah - kerana melompat, aerobik pam, crossfit - kerana beban kekuatan.

Petunjuk yang dibenarkan dan berguna termasuk:

  • senamrobik air, iaitu melakukan senaman di dalam air;
  • regangan, iaitu senaman regangan yang menormalkan nada otot, membantu mengekalkan keanjalan ligamen. Hanya perlu mengecualikan kedudukan di mana lutut dilebih-lebihkan;
  • Pilates mempunyai kesan yang sama untuk arthrosis, pergerakan harus sehalus mungkin;
  • yoga kecergasan memulihkan pergerakan sendi dengan baik, tetapi asana perlu dipilih secara individu, di bawah bimbingan seorang pengajar yang mahir dalam anatomi;
  • Jalan kaki Nordik membolehkan anda menggunakan banyak otot, membantu membakar kalori, dan beban di lutut dikurangkan dengan ketara berkat penggunaan tiang khas.

Latihan aerobik dan kekuatan untuk arthrosis sendi lutut dibenarkan, tetapi dengan sejumlah sekatan. Peralatan senaman aerobik yang selamat untuk arthrosis sendi lutut: stepper, elipsoid, basikal senaman. Anda boleh berjalan di treadmill lereng, tetapi tidak berlari. Semasa latihan sedemikian, sendi tidak mengalami beban kejutan. Tahap rintangan simulator mesti disesuaikan agar tidak membebani sendi.

Semasa latihan kekuatan, perlu mengecualikan beban kejutan, paksi, asimetrik. Squats dengan barbel, latihan split, di mana bahagian belakang dan depan paha dimuat secara tidak rata, adalah kontraindikasi. Kaki tidak boleh diluruskan sepenuhnya dan dilenturkan sehingga gagal.

Kecergasan adalah istilah kolektif yang merangkumi pelbagai aktiviti yang berbeza. Untuk penyakit sistem muskuloskeletal, latihan dipilih tanpa beban daya dan pergerakan aktif. Untuk arthrosis, Pilates disyorkan - sukan yang lembut dengan senaman fizikal yang minimum. Kelebihannya:

  • pergerakan yang lancar, tanpa latihan menyentak dan kekuatan;
  • pengembangan semua otot tanpa peralatan sukan dan beban;
  • kesesuaian untuk usia apa pun, peringkat penyakit;
  • beban statik dengan kesan maksimum.

Pilates paling baik dilakukan dengan tenaga pengajar yang berpengalaman. Dia akan menyusun program, laju dan jangka masa latihan. Penyertaan pakar tidak termasuk kemungkinan kecederaan pada sendi, perkembangan akibat berbahaya.

Gim

Penurunan aktiviti motor dengan arthrosis disertai dengan kelemahan otot di sekitarnya. Lawatan ke gim membolehkan anda mengekalkan nada otot, merangsang peredaran darah di kawasan yang terjejas. Program pemulihan dipilih oleh tenaga pengajar, berdasarkan tahap penyakit, keadaan pesakit. Stepper (tiruan berjalan) dan basikal senaman dibezakan dengan keberkesanan terapi:

  • kemungkinan dos individu;
  • pilihan rejimen hemat tanpa mencederakan tulang rawan;
  • perkembangan mobiliti sendi yang terjejas.

Pilihan simulator tertentu ditentukan oleh tenaga pengajar atau doktor yang merawat. Program yang dirancang dengan baik menghilangkan kemungkinan kecederaan, komplikasi dan perkembangan penyakit.

Berbasikal

Berbasikal sangat berguna untuk gonarthrosis. Mereka memungkinkan untuk mengekalkan mobiliti sambungan. Berbasikal, basikal senaman dibenarkan pada bila-bila masa. Satu-satunya pengecualian adalah tempoh eksaserbasi..

Berbasikal menguatkan otot-otot kaki bawah, paha, alat ligamen. Mereka juga meningkatkan peredaran darah, pemakanan tisu. Pada basikal senaman moden, anda boleh mengubah beban otot dengan mengubah rintangan pedal. Pergerakan dilakukan dengan lancar, tanpa menyentak, meningkatkan ketegangan. Setelah berunding dengan doktor, anda dapat meningkatkan masa latihan, tahap beban.

Sukan lain

Dengan arthrosis, kelas yoga di rumah atau di komuniti khas ditunjukkan. Pergerakan yang lancar, beban statik dalam kombinasi dengan latihan pernafasan mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan sendi. Yoga disyorkan sebagai aktiviti yang ideal untuk osteoartritis.

Sukan ganjaran merangkumi bermain ski. Dibolehkan mengambil ski jika teknik berjalan dikuasai sebelum bermulanya arthrosis. Untuk mengelakkan komplikasi, perlu bermain ski di trek yang baik, tanpa halangan di trek, dalam cuaca baik. Sebaiknya elakkan manuver tajam, putaran tajam, kelajuan menunggang tinggi. Tempoh berjalan di peringkat awal - hingga 20 minit, kemudian meningkat menjadi 1 jam.

Ski alpine tidak dibenarkan sekiranya berlaku arthrosis. Untuk mengelakkan kecederaan pada sendi, anda perlu membeli peralatan ski yang berkualiti. Semasa kelas, pembalut pemasangan (kain kasa, pembalut) diperlukan di kawasan yang sakit.