Punca, gejala, darjah dan rawatan arthrosis sendi pinggul

Artritis

Osteoartritis sendi pinggul adalah penyakit progresif di mana tulang rawan dan tisu tulang sendi pinggul (disingkat sebagai sendi pinggul) musnah. Nama lain untuk penyakit ini adalah coxarthrosis.

Penyakit ini berkembang setelah mencecah 40 tahun, wanita lebih kerap sakit. Menurut statistik, pada pesakit tua, arthrosis sendi pinggul - dalam 70% kes berlaku disebabkan oleh penuaan semula jadi badan. Orang-orang yang berkemampuan muda mengalami arthrosis kerana kesan pada sendi faktor-faktor yang tidak baik: aktiviti fizikal yang sengit, trauma, kegemukan.

Tahap awal penyakit ini dimanifestasikan oleh kesakitan berkala pada sendi pinggul, tidak menimbulkan banyak kebimbangan, oleh itu, sering tidak mendorong untuk berjumpa doktor. Namun, tanpa rawatan, patologi terus berkembang dan bahkan boleh menyebabkan kecacatan. Untuk mengelakkan kecacatan dan mengekalkan cara hidup yang biasa, rawatan arthrosis sendi pinggul adalah wajib, dan mesti dimulakan pada tanda-tanda pertama penyakit.

Selanjutnya dalam artikel ini kami akan memberitahu anda secara terperinci mengenai intipati penyakit, penyebabnya, gejala dan prinsip rawatannya. Maklumat ini akan membantu mengesyaki arthrosis pada peringkat awal dan berjumpa doktor pada waktunya. Patologi harus dirawat oleh pakar rheumatologi setelah pemeriksaan komprehensif - rawatan diri membawa kepada perkembangan arthrosis dan perkembangan komplikasi.

Mekanisme perkembangan coxarthrosis

Sendi pinggul adalah sendi terbesar dalam tubuh manusia. Ini membawa beban yang sangat besar semasa pergerakan dan memiliki ruang sendi yang sempit, yang membuatnya rentan terhadap faktor buruk..

Sendi pinggul dibentuk oleh kepala femoral dan asetabulum tulang pelvis, diperkuat dari luar oleh beg artikular dan alat muskul-ligamen.

Struktur sendi pinggul

Dari bahagian dalam, kapsul artikular dilapisi dengan membran sinovial. Ia mensintesis cecair sinovial, pelincir biologi yang menyuburkan sendi dan memastikan pergerakan lancar pada sendi. Permukaan tulang intra-artikular ditutup dengan rawan hyaline elastik dan berkilat, yang melakukan fungsi penyerap kejutan semasa berjalan. Struktur anatomi dan aktiviti fungsional yang betul dari semua struktur sendi memastikan aktiviti motor normal tanpa batasan dan kesakitan.

Kerana perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan atau pengaruh faktor yang tidak baik, bekalan darah dan metabolisme pada sendi terganggu. Tisu tulang rawan kehilangan air, menjadi kurang elastik dan rapuh, retakan muncul di permukaannya - ini adalah tanda-tanda pertama arthrosis

Kemajuan penyakit ini membawa kepada pembentukan kecacatan tulang rawan, lelasan dan retaknya. Zarah rawan memasuki rongga artikulasi dan menyebabkan keradangan aseptik atau "steril", yang berlaku tanpa penyertaan patogen.

Selanjutnya, proses keradangan menyebar ke tisu tulang, menyebabkan nekrosis aseptik (nekrosis) asetabulum dan kepala femoral. Pertumbuhan tulang terbentuk - osteofit - yang mencederakan tisu sekitarnya, memperburuk proses keradangan dan menyebabkan kesakitan yang kuat.

Pada peringkat lanjut penyakit ini, tanda-tanda periarthritis muncul ketika tisu lembut periartikular (otot, ligamen, saraf, saluran darah) terjejas.

Akhir penyakit - pemusnahan sendi sepenuhnya, yang membawa kepada imobilisasi - ankylosis sendi pinggul.

Punca penyakit

Arthrosis sendi pinggul boleh menjadi primer dan sekunder.

(jika jadual tidak dapat dilihat sepenuhnya, tatal ke kanan)

Punca arthrosis tidak diketahui (tidak ditetapkan). Arthrosis primer atau idiopatik sering berkembang pada usia tua setelah mencapai 50-60 tahun, dicirikan oleh simetri lesi sendi pinggul dan mempunyai jalan yang tidak baik.

Coxarthrosis sekunder berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit. Penyebab bentuk arthrosis ini dalam banyak cara serupa dengan faktor penyakit degeneratif sendi lain yang tidak baik..

Walau bagaimanapun, beberapa sebab hanya wujud dalam coxarthrosis (iaitu, ia bukan "faktor buruk"): misalnya, patologi displastik pada sendi pinggul dan penyakit Perthes (nekrosis kepala femoral).

Penyebab utama arthrosis sendi pinggul:

  • trauma (patah tulang, kehelan, lebam);
  • aktiviti fizikal yang berat (membawa berat badan, sukan profesional);
  • mikrotrauma sendi untuk masa yang lama;
  • kelengkungan tulang belakang (scoliosis, kyphosis patologi);
  • Kaki leper;
  • displasia sendi pinggul selepas kelahiran, semasa menopaus;
  • jangkitan (keradangan bakteria atau virus - arthritis);
  • patologi endokrin (gout, diabetes mellitus);
  • obesiti 3-4 darjah;
  • artritis reumatoid;
  • Penyakit Perthes;
  • kecacatan tulang rawan dengan pembentukan badan intra-artikular bebas (chondromatosis sendi).

Coxarthrosis sekunder biasanya berkembang pada usia muda, mempengaruhi satu sendi pinggul, mempunyai perjalanan progresif yang perlahan dan hasil yang baik dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor.

Gejala khas

Gejala arthrosis sendi pinggul bergantung pada peringkat penyakit, keparahan perjalanan dan ciri-ciri individu organisma. Tanda-tanda arthrosis mempunyai perjalanan progresif yang perlahan dengan peningkatan sindrom kesakitan secara beransur-ansur, aktiviti motor terhad anggota badan yang terjejas dan kemerosotan kualiti hidup.

Menurut tanda klinikal dan radiologi, 3 darjah patologi dibezakan.

1 darjah coxarthrosis

Tahap perubahan sendi dalam arthrosis pada contoh kerosakan lutut. Klik pada foto untuk membesarkan.

Ijazah awal berlangsung tanpa gejala yang ketara, dan oleh itu biasanya tidak dipandang serius oleh pesakit, dan mereka menangguhkan lawatan ke doktor. Jaminan pemulihan adalah diagnosis dan terapi tepat pada masanya pada peringkat pertama penyakit ini. Jika tidak, sangat sukar untuk mengembalikan struktur sendi sepenuhnya, rawatan memerlukan masa yang lama dan selalunya tidak memberikan kesan positif..

  • Coxarthrosis darjah 1 ditunjukkan oleh kesakitan berkala pada sendi pinggul, yang berlaku selepas latihan fizikal yang berat. Rasa sakit itu membosankan dan sakit, cepat berlalu setelah berehat sebentar.
  • Kadang-kadang ketidakselesaan pangkal paha mungkin satu-satunya tanda penyakit..
  • Julat pergerakan tidak terhad.
  • X-ray tidak mendedahkan perubahan patologi atau mendedahkan sedikit penyempitan ruang sendi.

Adalah mungkin untuk merawat penyakit tahap 1 dengan berkesan menggunakan kaedah konservatif..

Darjah 2

  • Perkembangan penyakit ini menyebabkan peningkatan kesakitan; sekarang mereka berlaku dengan sedikit usaha fizikal. Biasanya, ketidakselesaan pada sendi muncul pada akhir hari bekerja, untuk menghilangkannya anda harus minum ubat penghilang rasa sakit. Dengan kecacatan ketara pada struktur sendi, rasa sakit mengganggu ketika rehat, semakin kuat pada waktu malam.
  • Dengan berjalan kaki yang lama, kelalaian atau "bebek" berjalan - orang itu bergerak dari sisi ke sisi. Ini disebabkan oleh pergerakan yang terhad kerana pemusnahan tulang rawan dan keradangan tisu periartikular..
  • Sukar bagi pesakit untuk memakai kasut atau kaus kaki, membengkokkan kaki pada sendi pinggul, membawanya ke sisi.
  • Terdapat "permulaan" kesakitan: ketidakselesaan semasa langkah pertama setelah lama tinggal dalam keadaan tidak bergerak. Semasa bergerak, rasa tidak selesa hilang, tetapi kemudian kembali semula setelah beban yang kuat pada kaki yang cedera.
  • Kaki dipendekkan, otot paha dan punggung di sisi patologi menurun dalam jumlah. Ini berlaku kerana pesakit menjauhkan kaki semasa pergerakan, otot tidak berkontrak dan secara beransur-ansur kering.
  • Pada roentgenogram, doktor mendedahkan penyempitan ruang sendi yang ketara, nekrosis ilium dan kepala femur, percambahan osteofit.
  • Semasa menjalankan pengimejan resonans magnetik atau tomografi yang dikira, penipisan tulang rawan, serpihannya di rongga sendi, perubahan keradangan pada tisu lembut periartikular dikesan.

Untuk rawatan penyakit pada tahap ini, ubat-ubatan diresepkan yang memperlambat perkembangan penyakit dan pemusnahan tulang rawan lebih lanjut.

Gred 3

X-ray coxarthrosis kelas 3 (kanan): pemusnahan tulang rawan yang sangat teruk, osteofit yang sangat besar

Arthrosis sendi pinggul kelas 3 - peringkat akhir, yang membawa kepada gangguan aktiviti motor kaki dan menyebabkan kecacatan.

  • Sindrom nyeri bersifat kekal dan tidak bergantung pada aktiviti fizikal. Akibatnya, keadaan umum terganggu, tidur bertambah buruk, kerengsaan dan kemurungan muncul..
  • Bahagian bawah anggota badan biasanya dipendekkan, tetapi dalam 10% kes, kaki boleh memanjang - ini disebabkan oleh keanehan pemusnahan sendi.
  • Ankylosis sendi berkembang, di mana pergerakan tidak mungkin dilakukan.
  • Pesakit mengalami lemas yang teruk ketika berjalan, dia boleh menggunakan tongkat.
  • X-ray dan tomogram mendedahkan ketiadaan lapisan tulang tulang rawan, pemusnahan kepala femoral dan asetabulum, pembentukan osteofit besar.

Adalah mungkin untuk merawat arthrosis kelas 3 hanya dengan pembedahan.

Taktik terapeutik

Prinsip bagaimana merawat coxarthrosis bergantung pada keparahan penyakit. Pada tahap pertama, mungkin untuk mengembalikan struktur tulang rawan sepenuhnya dengan kaedah konservatif, pada tahap kedua - untuk menghentikan perkembangan penyakit ini, dan tahap ketiga memerlukan rawatan radikal dengan pembedahan.

Kaedah rawatan konservatif coxarthrosis 1 dan 2 darjah

Ubat

(jika jadual tidak dapat dilihat sepenuhnya, tatal ke kanan)

Bentuk utama penyakit iniMenengah

Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID).

Contoh ubat: diclofenac, indomethacin, piroxicam, butadion, celebrex, movalis, nimesulide, arcoxia.

Mereka mempunyai kesan anti-radang, menghilangkan sindrom kesakitan. Mereka digunakan sebagai agen simptomatik..

Glukokortikoid (hidrokortison, kenalog, diprospan).

Mereka mempunyai kesan anestetik dan anti-radang. Doktor menetapkannya apabila NSAID tidak berkesan.

Chondroprotectors (Artra, Dona, Teraflex, Structum, Chondrolone, Chondroitin AKOS, Elbona).

Mengembalikan struktur tulang rawan, menormalkan pengeluaran cecair sinovial, mencegah pemusnahan tisu tulang rawan.

Chondroprotectors menghilangkan penyebab penyakit dan, dengan demikian, gejala. Mereka mabuk dalam kursus 3-6 bulan.

Persediaan asid hyaluronik ("prostesis cecair"): pharmatron, dyurolan, ostenil.

Ubat ini disuntik ke rongga sendi dan mereka menggantikan cecair sinovial, melincirkan permukaan artikular, dan memberikan pergerakan yang tidak menyakitkan..

Relaksan otot (sirdalud, mydocalm).

Mengurangkan kekejangan otot patologi, menormalkan aliran darah, mengurangkan kesakitan.

Meregangkan kapsul sendi, melegakan permukaan artikular tulang.

Urut, terapi manual

Mengembalikan kedudukan anatomi komponen sendi yang betul, meningkatkan aliran darah dan metabolisme.

Fisioterapi

Menguatkan otot dan ligamen, menormalkan aktiviti motor pada sendi.

Gred rawatan 3

Tahap akhir arthrosis tidak boleh diterima oleh terapi ubat, yang diresepkan sebagai agen sokongan. Dalam keadaan ini, pembedahan penggantian sendi dilakukan. Semasa tempoh pemulihan, urut dan gimnastik terapeutik ditetapkan untuk memulihkan aktiviti fizikal.

Secara umum, arthrosis sendi pinggul mempunyai prognosis yang baik dengan diagnosis dan rawatan penyakit yang tepat pada masanya..

  • Bersentuhan dengan
  • Facebook
  • Twitter
  • Rakan sekelas
  • Dunia Saya
  • Google+

Di bahagian atas suapan komen terdapat 25 blok soal jawab terakhir. Galina Pivneva, pendidikan tinggi dalam bidang khusus "Kesihatan manusia, guru Asas Kesihatan" menjawab soalan dengan nama samaran admin Alex.

Kami menerbitkan balasan untuk komen seminggu sekali, biasanya pada hari Isnin. Jangan gandakan soalan - semuanya menghubungi kami.

Helo! Beberapa tahun yang lalu, saya mengalami arthrosis sendi pinggul, sakit secara berkala muncul. Saya merawat dengan Movalis, Diclofenac. Kesakitan semakin teruk kebelakangan ini. Sehari sebelum itu sangat panas dan saya berenang di sungai beberapa kali. Airnya cukup sejuk. Mungkin ini adalah alasan untuk memburukkan lagi? Atau tidak? Adakah mungkin untuk terus berenang? Oleh kerana saya tahu tentang faedah berenang untuk sendi pinggul dan saya cuba menggunakan peluang ini.

Helo, saya gembira. Ya, eksaserbasi boleh menyebabkan hipotermia. Mustahil dengan diagnosis ini untuk naik ke dalam air sejuk, mungkin ada komplikasi. Latihan fisioterapi, termasuk berenang di kolam renang, mempunyai kesan yang baik terhadap peredaran darah dan pemakanan sendi, oleh itu ia berguna, tetapi selepas rawatan pembengkakan yang memburukkan. Jumpa doktor anda untuk mendapatkan preskripsi rawatan. Anda juga boleh mengikuti kursus fisioterapi (magnet, laser), aplikasi dengan bischofite atau ozokerite.

Arthrosis sendi pinggul dan lutut 2 sudu besar, sakit selama lebih dari 5 tahun, saya berumur 67 tahun, doktor menulis larangan di bilik wap di rumah mandian-mengapa?

Helo Leonid Alekseevich. Tidak tahu mengapa doktor anda membuat larangan. Mandi ditunjukkan dalam rawatan kebanyakan patologi sistem muskuloskeletal (arthrosis, arthritis dan penyakit tulang belakang). Tinggal sebentar di tempat mandi baik untuk sendi dan seluruh badan. Lawatan ke bilik wap dianggap sebagai prosedur fisioterapi. Hanya selepas mandi dengan arthrosis dilarang mencuci di tempat mandi sejuk, terjun ke dalam air ais. Iaitu, jika tidak ada kontraindikasi, mandi dan sauna untuk arthrosis adalah pilihan rawatan yang sangat baik. Bilik wap meningkatkan peredaran darah, menjenuhkan tisu dengan oksigen, membantu menormalkan berat badan, yang penting, kerana berat badan berlebihan memberi tekanan pada sendi. Kontraindikasi mungkin termasuk penyakit jantung, darah tinggi, dll..

Selamat petang! Pada radiografi langsung sendi pinggul, ruang sendi tidak disempitkan. Terdapat penutup atap asetabulum dengan osteofit di sepanjang pinggir luar atasnya, lebih banyak di sebelah kiri. Kepala femur tidak berubah, tisu lembut tanpa perubahan yang kelihatan. Ini adalah hasil sinar-X sendi pinggul. Tolong beritahu saya apa itu. dan bagaimana merawatnya? Sekarang saya minum gonarthrosis bilateral lutut teraflex dan diclofenac.

Helo Aigul. Gonarthrosis, seperti osteofit, tidak dirawat sepenuhnya. Anda hanya dapat melambatkan penyakit, tetapi lebih baik melakukan arthroscopy. Rawatan konservatif harus merangkumi ubat-ubatan anti-radang, misalnya, Diclofenac atau Indomethacin, chondroprotectors (teraflex yang lebih baik, yang anda ambil) yang sama, serta fisioterapi (ultrasound, magnetoterapi), kompres dengan bischofite, dll..

Terdapat rawatan alternatif yang digunakan dalam kombinasi dengan yang tradisional: cuka sari apel digunakan untuk osteofit. Campurkan cuka sari apel dengan madu asli (20 g). Rawat kawasan yang terjejas dengan sebatian ini setiap hari sebelum tidur..

Teh Elderberry juga akan membantu dalam rawatan pembentukan tulang. Bancuh 15 g elderberry dalam 100 ml air. Letakkan bekas di atas dapur sehingga mendidih. Terikan dan minum 30 ml ubat tiga kali sehari.

Helo! Semalam, tanpa sebab yang jelas, saya mula bimbang akan sakit tajam berkala di paha di bahagian paling atas di satu sisi. Ia menyakitkan dengan tajam dan melepaskan. Kesakitan muncul dalam kedudukan apa pun. Dan pada waktu malam juga. Sangat pendek. Tetapi tajam dan sangat menyakitkan. X-ray dilakukan di bilik kecemasan, mereka mengatakan bahawa tidak ada yang salah (gelap, pengumpulan cecair). Tetapi kita tidak mempunyai ortopedis. Ahli traumatologi memandang saya. Tidak ada rasa sakit ketika memusingkan kaki. Tetapi saya memilikinya sendiri, secara spontan, dan tidak kerap. Mereka tidak menemui apa-apa, mereka menghantar saya pulang tanpa diagnosis. Dan rasa sakit itu datang secara berkala. Apa itu? Adakah saya perlu melakukan ultrasound lain pada sendi pinggul?

Helo Ekaterina. Lebih baik melakukan MRI, walaupun ini adalah pemeriksaan yang lebih mahal, tetapi yang paling bermaklumat. Kesakitan seperti itu mungkin muncul dan bukan disebabkan oleh penyakit ini, misalnya, setelah berdiri lama di kaki, berjalan lama, mengangkat berat, memakai tumit tinggi, dll. Sapukan semasa salap, misalnya, Voltaren dan / atau Diclofenac.

Helo. Saya menderita arthrosis sendi pinggul kanan, tetapi kerana gastritis-esofagitis dan penyakit refluks gastrik, saya tidak boleh mengambil NSAID atau chondroprotectors. Perut bertindak balas dari pil pertama. Apa yang boleh anda nasihatkan kepada saya. Untuk menahan kesakitan kadang-kadang sangat menyakitkan. Saya kerap bersenam, tetapi tidak banyak membantu. terima kasih.

Helo Vladimir. Anda boleh mengikuti kursus fisioterapi, urutan terapeutik, kompres dengan bischofite dan / atau ozokerite (semua perkara di kompleks mesti diresepkan oleh doktor yang hadir). Anda juga boleh mencuba rawatan alternatif: campurkan 3 sudu besar vodka, madu asli dan lobak parut halus (1: 1). Sapukan campuran tersebut pada sendi yang terkena 2 kali sehari.

Atau, campurkan masing-masing 100 g alkohol, 50 g mustard dan minyak kapur barus. Kemudian masukkan 3 putih telur yang telah dipukul dan gaul. Gosokkan ke kawasan sendi. Ulangi 2 kali sehari selama 10 hari. Rehat selama seminggu, ulangi.

Helo, Doktor. Sila tulis saya. Adakah mungkin sendi tidak stabil dengan coxarthrosis dan memanjangkan misalignment kaki atau pelvis? Sangat penting bagi saya untuk mengetahui perkara ini, kerana saya sudah keletihan dari kesakitan rahsia ini yang tidak dapat ditentukan oleh doktor Perancis. adakah sinar-x ultrasound dan mereka mengatakan bahawa tidak ada arthrosis dan sendi pinggul di sebelah kiri sakit kerana orang di sini mengadu gejala yang sama. ketika saya berjalan ada perasaan bahawa tulang pelvis keluar dari cawan, mengubah kedudukannya dan kemudian kembali ke tempatnya ketika saya berhenti ketika berjalan. Saya sangat memerlukan diagnosis yang betul, kerana saya hanya kanak-kanak dan penting bagi saya kesihatan ini sehingga anak-anak saya membesar kerana suami saya pergi kerana saya jatuh sakit dan tidak dapat berjalan berhari-hari kerana sakit di pinggul yang memancar ke lutut.

Nov, dengan coxarthrosis, mungkin terdapat pemendekan kaki dan kemunculan sekatan pergerakan. Pelvis yang miring biasanya disebabkan oleh ketidakseimbangan otot yang biasa. Teknologi maju dengan sangat cepat dan gaya hidup yang tidak aktif adalah salah satu sebab utama perkembangan ketidakseimbangan, kerana tubuh kita memerlukan sejumlah pergerakan, yang tidak diterima. Duduk dan aktiviti fizikal yang berpanjangan adalah keadaan yang mencukupi untuk perkembangan ketidakseimbangan otot, yang menyebabkan gangguan pada pelvis dan, sebagai akibatnya, munculnya gangguan disfungsi pada tulang belakang dan berlakunya sakit belakang. Perbezaan panjang kaki juga boleh menjadi penyebab kemerosotan pelvis dan dalam kes seperti itu, kemiringan boleh dari kanan ke kiri atau sebaliknya. Tetapi perpindahan itu juga boleh ke depan atau ke belakang, atau terdapat pelanggaran pada pelvis.
Untuk rawatan, terapi manual, latihan terapi, NSAID, fisioterapi, dan lain-lain diperlukan..

Selamat petang, saya berumur 21 tahun dan didiagnosis dengan coxatrosis 2 darjah kesakitan, kuat dan panjang, selama lebih dari 3 tahun, selalu di diclofenac atau cinepar. Mereka mengatakan operasi hanya boleh dilakukan selepas 25, dan pada masa ini mereka menetapkan tablet sulfasalazine 2 sebelum operasi, beritahu saya bagaimana

Helo Nurlybek. Dengan coxarthrosis darjah 2, ketika rasa sakit biasanya tidak terlalu ketara, Paracetamol dapat menjadi "ubat pilihan", kerana cukup selamat dengan penggunaan jangka panjang, memberikan kesan analgesik yang baik, dan tidak mahal. Ulasan rawatan dengan parasetamol untuk coxarthrosis darjah 2 menunjukkan bahawa dalam kebanyakan kes, ubat yang lebih kuat tidak diperlukan untuk pesakit. Sekiranya kesakitan masih tidak dapat ditanggung, anda boleh mengambil Ketolong (anda tidak boleh lama mengambilnya). Teraflex, diambil secara dalaman dan luaran, juga dapat membantu mengurangkan keradangan dan kesakitan. Chondroprotectors selamat untuk kesihatan, praktikalnya tidak mempunyai kontraindikasi, oleh itu ia telah digunakan selama bertahun-tahun.

Anda boleh menolong diri anda pada tahap 2 penyakit ini dengan melakukan satu set latihan fisioterapi sederhana tanpa beban statik pada sendi. Contohnya, latihan seperti "basikal" ketika berbaring adalah sesuai. Berenang di kolam renang, berjalan kaki juga bermanfaat untuk keadaan sendi pinggul..

Pad pemanasan panas atau sejuk, kesan ultrasound pada sendi, laser, akupunktur dapat menghilangkan rasa sakit akibat fisioterapi.

Helo! Saya berumur 50 tahun. Sendi TB kanan telah menderita selama bertahun-tahun. Saya tidak boleh berbaring di sebelah kanan.Jika saya berbaring, maka rasa sakit itu segera disebarkan ke lutut dan kaki bawah. Di paha yang berguna, tekan dengan kesakitan yang teruk semasa berjalan lama dan ketika saya menaiki tangga. Doktor mendiagnosis rematik. Sakit sakit semakin teruk pada waktu malam. Saya tidak boleh tidur lena. Tolong beritahu saya bagaimana dan bagaimana merawat kesakitan seperti itu. Terima kasih.

Helo Raushan. Rheumatism adalah penyakit yang serius, pakar rheumatologi anda harus menetapkan rejimen rawatan untuk anda. Ini tidak dilakukan melalui Internet. Anda mesti lulus semua ujian yang diperlukan, selepas itu rawatan kompleks ditetapkan.

Cuba tambahkan rawatan alternatif: kaldu dari akar dan daun lingonberry palsu (telinga beruang). Pada hari ke 2 - 3 cawan; untuk sebarang kuah atau infus, ambil satu sudu teh di atas segelas air mendidih.

Atau, cairkan 100 g mentega dan tambahkan jumlah birch tunas yang sama dengannya. Masukkan periuk dengan campuran ini dalam ketuhar panas dan reneh di sana selama kira-kira 10 - 11 jam. Kemudian sejukkan dan masukkan kapur barus dalam nisbah,, campurkan, tapis. Gosokkan salap ke sendi dan otot yang sakit selama 5 minit beberapa kali sehari.

Dan jangan lupa tentang diet nombor 10.

Helo, Doktor!
Saya didiagnosis dengan arthrosis tahap 1. Terdapat kesakitan yang jarang berlaku (sekitar sebulan sekali) setelah berjalan kaki lama. Pada waktu rehat, rasa sakit hilang dengan cepat.
Saya tahu bahawa dengan arthrosis, aktiviti fizikal sederhana dapat diterima. Tolong beritahu saya, adakah mungkin untuk berlatih berjalan kaki Nordik dengan arthrosis??
terima kasih!

Helo Irina. Berjalan Scandinavia dengan arthrosis 1 darjah berkesan mempengaruhi kesihatan sendi anda, kerana menghilangkan kekakuan, meningkatkan nada otot, menguatkan alat ligamen artikulasi, dll. Dan pada masa yang sama, menggunakan tongkat, beban dari berat badan berkurang, kerja otot diaktifkan, dll. d. Namun, jika anda mula berlatih terlalu aktif, tidak akan ada faedahnya. Semuanya baik secara sederhana.

Selamat petang. Saya berumur 31 tahun. Kami didiagnosis dengan tanda-tanda manifestasi arthrosis sebelah kanan sendi pinggul. Doktor mengatakan bahawa, malangnya, kita hanya dapat menghentikan perkembangan penyakit ini. Suntikan dan fisioterapi yang ditetapkan. Sakit pinggul yang tahan sakit mula muncul hanya setelah 5 kilometer berlalu. Tolong beritahu saya jika ada kemungkinan menyembuhkan penyakit ini pada peringkat pertama? Terima kasih terlebih dahulu atas jawapan anda.

Helo Andrei. Osteoarthritis sememangnya penyakit progresif yang "tidak disukai" sama ada aktiviti berlebihan atau tidak aktif. Anda boleh menangguhkan penyakit ini pada peringkat awal, ya, dengan bantuan ubat chondroprotective dan ditambah dengan apa yang ditetapkan oleh doktor untuk anda. Lebih baik menyuntikkan chondroprotectors di dalam sendi, ia lebih berkesan, tetapi pada peringkat awal penyakit ini, kaedah rawatan seperti ini jarang dilakukan. Oleh itu, ia boleh diambil secara oral dalam bentuk tablet dan secara luaran dalam bentuk salap. Contohnya, Teraflex, Artra, Structum, dan lain-lain. Sebilangan ubat mesti diambil sekurang-kurangnya enam bulan, jika tidak, kesan pemulihan tisu tulang rawan tidak akan berlaku, iaitu, ikuti arahan dengan teliti.

Helo! Saya berumur 31 tahun, setelah melahirkan (30 tahun) kesakitan di dalam sudu besar bermula, saya fikir ia selepas bersalin dan saya akan lulus tidak lama lagi! Akibatnya, saya didiagnosis dengan arthrosis tahap 1. Ahli terapi menetapkan rawatan (mereka mengatakan bahawa sekarang ahli terapi, bukan pakar bedah, menangani sakit ini), iaitu, amflutop 10 suntikan, fisioterapi 7 sesi magnetik dan mana-mana chondroprotectors, saya minum teraflex selama sebulan, seperti yang saya diberitahu. Tinggi badan saya ialah 155 cm, berat badan adalah 84 kg, kegemukan, saya sudah tentu berusaha menurunkan berat badan Selepas rawatan yang ditetapkan, kelegaan datang, tetapi tidak lama. Sekarang satu sendi kiri sakit, saya tidak dapat tidur di sebelah kiri saya, kadang-kadang saya menusuk Movasin, ia membantu saya selama kira-kira 2 hari, saya cuba untuk tidak menyalahgunakannya, saya biasa mengambil pil Movalis, sekarang tidak membantu. Tolong beritahu saya, tidak mungkin menyembuhkannya sama sekali, adakah ia akan mengikuti saya hingga usia tua dan pada akhirnya akan ada 3 tahap? Mungkin anda memerlukan ubat lain? Pada masa ini saya mula minum Tazan, jangan beritahu saya, adakah ini ubat yang baik atau yang lain lebih baik? Terima kasih terlebih dahulu!

Irina, arthrosis adalah penyakit progresif dan perlu dirawat secara berkala untuk menghentikan perkembangan komplikasi. Pada peringkat awal, perlu mengambil chondroprotectors, baik secara dalaman dan luaran, dan sebaiknya sekurang-kurangnya enam bulan. Terdapat ubat dengan tempoh rawatan yang lebih pendek, tetapi walaupun selepas itu lebih baik berehat sebentar dan minum lagi. Berat berlebihan adalah musuh pertama untuk semua sendi, kerana ia adalah beban tambahan, jadi cubalah menurunkan berat badan. Penerangan Tazan membincangkan keberkesanannya, tetapi bagaimana dia bertindak, saya tidak dapat mengatakannya. Chondroprotectors yang paling popular adalah Teraflex, Artra, Dona, Structum.

Saya berumur 30 tahun, rasa sakit yang dimulakan setahun yang lalu dari awal tidak kuat di tds, rasa sakit lega dengan suntikan Decofofenac. tetapi sekarang, selama 6 bulan sekarang, tidak ada yang membantu. Kesakitan di kaki kiri, kemudian di sebelah kanan, saya mencuba banyak ubat, urut, dll. Semasa anda duduk atau berbaring, kaki anda berdetik, pada waktu pagi sukar untuk mengembangkan kaki dengan kesakitan, tetapi ketika rasa sakit menyimpang, saya masih mula lemas. ?

Alexander, arthrosis adalah patologi serius yang berkembang di sendi pinggul akibat kekurangan zat makanan dan, sebagai akibatnya, pemusnahan tisu tulang rawan. Penyakit ini berbahaya kerana dengan permulaan rawatan yang tepat pada waktunya, dengan rawatan yang tidak rumit, penyakit ini berlanjutan, kesakitan dapat diturunkan dengan lebih teruk, komplikasi mungkin terjadi. Kami tidak menetapkan rawatan di Internet, anda perlu menghubungi pakar ortopedik untuk memberikan rawatan komprehensif, yang juga harus merangkumi latihan fisioterapi.

Selamat petang. Saya berumur 66 tahun. Berat 92kg. Sudah tentu, tambahan. TAPI saya bergerak, saya banyak berjalan, saya berenang. Untuk bulan ketiga, saya merasa sakit tajam pada waktu pagi ketika memusingkan badan ke bahagian kiri di kawasan paha kiri di belakang. Untuk berpaling, anda harus menarik diri dan benar-benar merangkak dari tempat tidur. Kemudian saya berjalan, membongkok, berjongkok, semuanya boleh diterima. Tetapi dia mula merasakan sakit yang membosankan semasa pergerakan di kawasan sendi pinggul kiri di belakang dan dari sisi, mulai lemas. Tablet (saya berpaling kepada ahli terapi, dihantar ke pakar bedah, dia mengatakan bahawa perlu berjumpa dengan pakar neurologi atau reumatologi. temu janji dua minggu lebih awal dan sekali lagi melalui ahli terapi, akan memakan masa sekurang-kurangnya sebulan sehingga saya berjumpa doktor, dan kemudian mereka akan menulis surat kepada salah seorang dari mereka, dan mereka mengambil sinar-X dalam dua minggu.
Tolong beritahu saya kemungkinan algoritma untuk tindakan saya untuk mempercepat proses peperiksaan. Sekiranya saya mula mengambil chondoprotectors? Dan adakah perlu untuk menghentikan kelas di kolam renang. terima kasih.

Tatyana, ketika anda "berjalan, berjongkok sedikit", peredaran darah bertambah baik dan anda merasa sedikit lebih mudah, sendi anda menjadi lebih mudah bergerak. Apa yang perlu anda lakukan sekarang adalah untuk menghilangkan tekanan serius pada sendi dan semua latihan fizikal, dan meninggalkan berenang, ia selalu berguna dan beban ringan selalu diperlukan.

Anda memerlukan perundingan dengan pakar neurologi dan pakar ortopedik, sinar-X sendi pinggul boleh dilakukan terlebih dahulu supaya anda dapat berjumpa doktor dengan gambar, supaya lebih cepat. Anda tidak memerlukan pakar rheumatologi.

Halo, saya berumur 80 tahun, coxarthrosis tahap 3, operasi ini dikontraindikasikan untuk saya kerana alasan kesihatan. Beritahu saya, adakah saya pergi ke rawatan. Gimnastik dan berenang tidak dikontraindikasikan? Terima kasih.

Helo Wieslawa. Darjah 3 dapat dikaitkan dengan selamat dari kategori coxarthrosis yang diabaikan. Rawatan pada peringkat ini boleh dilakukan tanpa pembedahan, tetapi memerlukan skema yang panjang dan kompleks, yang boleh dan harus diresepkan oleh doktor anda, dengan mengambil kira gambaran klinikal penyakit ini, keadaan umum, usia dan ciri-ciri individu badan anda. Ini harus: terapi ubat kompleks intensif dengan kombinasi ubat luaran dan sistemik (Movalis, Diclofenac, Mydocalm, Theonikol), fisioterapi (terapi UHF, pendedahan ultrasound, radiasi laser, aeroionotherapy), gimnastik terapeutik dan urut, refleksologi, kaedah rakyat. Untuk rawatan coxarthrosis kelas 3, pilihan terapi senaman dijalankan dengan berhati-hati. Kekerapan, intensiti dan jangka masa latihan dan senaman secara umum hanya dapat ditentukan oleh doktor yang menghadiri. Gimnastik air (termasuk berenang sederhana) sangat berguna untuk arthrosis seperti itu, terutama di air laut.

Berikut adalah kaedah yang popular untuk menolong anda, berjumpalah terlebih dahulu dengan doktor anda: Potong 3 lemon bersama-sama dengan kulitnya, tambahkan 100 g bawang putih cincang dan 250 g akar saderi parut. Lipat menjadi 2 liter. balang, tuangkan air mendidih dan biarkan mendidih selama kira-kira 12 jam. Selepas minum segelas pagi pada waktu perut kosong.

Beritahu saya, boleh menyebabkan sakit besar pada 2-3 peringkat kok, tetapi tidak ada nekrosis pada MRI. Saya telah minum chondroprotectors untuk masa yang lama (bahkan sebelum timbulnya kesakitan pada sendi pinggul, saya minum sakit lutut dan punggung bawah) - dengan kursus yang dipergiatkan sejak 2012. Sekarang saya telah minum struktur selama 4 bulan.Kenapa.. Selama 2 tahun terakhir, tahap 1 merosot menjadi 2-3 kanan, dan yang kiri telah menjadi tahap 2 dari 0-1. Kapet sakit. Sakit untuk pecah adalah mudah! Mereka tidak dikeluarkan oleh apa-apa !! NPVS juga tidak mengambil tramadol. Doktor mengatakan bahawa dia tidak boleh sakit, walaupun 2-3 peringkat, tulangnya baik.. Saya menghantarnya ke pakar imunologi, pakar rheumatologi untuk pemeriksaan mahal. Dia mengatakan sesuatu mengenai kolagenosis tisu (seperti itu), poliartritis dipersoalkan, sifat kesakitan yang viral. Bagaimana mungkin? - bahawa bukan coke yang menyakitkan pada tahap ini, tetapi apa yang disyaki ortopedis? Saya berumur 50 tahun, berat 70 kg, tinggi 163. Menurut ahli imunologi dan pada tahun 2013, Epstein Barra dikenal pasti dalam bentuk aktif. Saya tidak dirawat, kerana saya tidak mengalami ruam dan herpes sejak lahir. Diperiksa oleh pakar imunologi untuk alergi berterusan terhadap ubat-ubatan.

Helo Nadezhda. Doktor anda betul, ada kemungkinan kesakitan teruk disebabkan kekalahan virus (anda juga perlu lulus ujian reumatik dengan pakar rheumatologi!). Fakta bahawa anda tidak mengalami ruam kulit dari herpes hingga sekarang tidak membawa sebarang makna. Herpes mempunyai banyak jenis, setelah masuk ke dalam badan, hampir mustahil untuk menyingkirkannya, dan hingga kini para saintis belum dapat menemui "penawar" 100% darinya. Virus ini boleh menjangkiti mana-mana organ, otak, sistem, tulang dan sendi, secara harfiah memakannya dari dalam, menyebabkan kesakitan yang teruk. Dan agen penyebab Epstein-Barr hanyalah virus yang mengandungi DNA dari keluarga Herpesviridae (virus gamma herpes). Ini adalah herpesvirus jenis 4. Antara lain, ia mempunyai tropisme untuk sel-sel sistem imun (ia berkembang biak dalam B-limfosit, di mana ia dapat bertahan seumur hidup, kerana keadaan fungsinya terganggu dan kekurangan imunodia terjadi!).

Oleh itu, jika sifat penyakit anda bersifat virus, maka tidak ada analgesik yang dapat membantu, anda memerlukan ubat antibakteria. Anda boleh memilih rawatan hanya setelah menjalani pemeriksaan penuh.

Selamat petang. Saya ingin bertanya kepada anda. Sejak lahirnya angiodysplasia anggota bawah kiri, sindrom Parks Weber juga hadir dengan kelahiran dislokasi sendi pinggul. Baru-baru ini, sakit pada sendi pinggul ketika berjalan ketika berbaring di sisi ini dan ketika cuba berdiri lama juga menyakitkan. Apa yang boleh anda lakukan dan di mana untuk memulakan.

Ekaterina, anda perlu memulakan dengan berunding dengan pakar neurologi dan ortopedis. Pemeriksaan klinikal, ujian, ultrasound saluran otak, sinar-x sendi pinggul (lebih baik daripada MRI!).

Pada usia 24 tahun, dia menderita brucellosis. Sekarang saya berumur 57 tahun. Kira-kira 4-5 tahun yang lalu, terdapat sakit yang teruk di lutut dan pangkal paha. Rawatan Molbek, Movalis. Sekarang, setengah tahun yang lalu, dengan beban di lengan kiri, rasa sakit yang membosankan muncul di sendi pinggul kanan, yang melegakan penurunan berat badan. Sekarang rasa sakit telah turun ke lutut dan di bawah lutut, dan kadang-kadang rasa sakit yang teruk muncul sebagai kilatan di pergelangan kaki. Pada waktu rehat, rasa sakit tidak mengganggu, tetapi untuk berguling dari sisi ke sisi, sekali lagi memutar h / w ke sebelah kiri sakit parah ke kanan, dan jauh lebih mudah untuk berpusing ke sisi yang sakit.

Tatyana, sukar untuk memberi anda nasihat tanpa diagnosis yang tepat. Selalunya, gejala yang sama sesuai dengan pelbagai penyakit, dan setiap penyakit memerlukan rawatan khusus. Anda memerlukan konsultasi secara langsung dengan pakar, anda perlu melakukan ultrasound atau MRI, mengambil ujian darah (am dan biokimia). Ada kemungkinan bahawa ini adalah arthrosis.

Selamat hari!
Sensasi kesemutan di kawasan sendi pinggul, baik di sebelah kanan dan di sebelah kiri, kebanyakan pada waktu malam, ketika tidur di sebelah.
Adalah tidak realistik untuk duduk di atas benang membujur. Sebelum ini, saya terlibat dalam masalah peregangan-bnz yang berlarutan. Saya tidak boleh sekarang. Kesemutan lebih merisaukan! Tidak kuat, tetapi tidak selesa (dari sisi, di suatu tempat di sepanjang punggung, lebih dekat dengan bahagian luar sendi)
Apa yang mungkin. Mencari MRI

Selamat petang, Dmitry. Untuk simptom seperti itu, mampatan saraf femoral adalah mungkin. Berlaku berdasarkan tekanan pekerjaan yang berat, yang boleh menyebabkan pendarahan otot.

Untuk menetapkan rawatan yang mencukupi, anda perlu mengenal pasti penyebab terjebaknya saraf. Untuk ini, diagnosis klinikal menyeluruh dilakukan berdasarkan kajian neurologi dan analisis taburan gangguan deria dan motorik..

Untuk mengecualikan mampatan saraf oleh tumor atau hematoma, CT dan / atau MRI diperlukan. Keadaan saraf di ligamen inguinal dan paha dapat dinilai menggunakan ultrasound. Elektromiografi (EMG) juga dapat mengesahkan kerosakan pada saraf tertentu..

Dengan paresis otot (jika itu adalah paresis), kursus terapi senaman dan urut ditetapkan untuk mengekalkan jarak gerakan pada sendi dan mengaktifkan otot yang terjejas, kursus rangsangan elektrik otot yang diubah dan penggunaan ubat-ubatan yang meningkatkan penularan neuromuskular (Neostigmine, Ipidacrine, dll.).

Helo! Kira-kira 14 tahun yang lalu saya membuat sinar-X pada sendi lutut. Manifestasi awal arthrosis didiagnosis. Saya telah mengikuti Artru selama 4 kursus selama 6 bulan. 2 bulan yang lalu saya mula merasa sakit di sendi pinggul. memancar ke pangkal paha, belakang paha, kadang-kadang bahagian depan, kadang-kadang sisi. Terdapat sensasi bahawa rasa sakit ini berasal dari belakang. Tolong beritahu saya jika coxarthrosis dapat berkembang dengan latar belakang pengambilan chondroprotectors yang berterusan?

Laura, tidak, dia tidak boleh. Chondroprotectors, sebaliknya, menghalang perkembangan perubahan degeneratif. Anda perlu mengambil sinar-X baru, termasuk ruang tulang belakang, kerana nampaknya anda masih mempunyai osteochondrosis lumbal.

Helo! Tolong beritahu saya jika ada klinik seperti di Rusia sehingga anda dapat melakukan operasi ortosis tahap 3?

Selamat malam, 10 tahun yang lalu, dari 2 pukulan kuat di sudut meja sisi katil, di kawasan tulang rawan sendi pelvis paha di sebelah kanan, nampaknya tulang rawan patah, dengan ultrasound mereka mengatakan bahawa tulang rawan tidak kelihatan, tetapi setelah melahirkan 3 tahun telah berlalu, dan begitulah bulan ini sakit berjalan dan dia merengek, nampaknya ada sesuatu yang asing, walaupun ketika beruban, saya merasakan bagaimana dia keluar dan merengek, saya sentiasa harus memutar, menyebarkan kaki saya sehingga pelvis jatuh ke tempatnya. Saya berumur 24 tahun, tinggi 168 cm dan berat 100 kg. Saya sangat takut bahawa sekarang hanya operasi yang diperlukan ?

Yana, seperti yang anda katakan, mustahil untuk memahami apa sebenarnya sendi anda pada masa ini. Anda pergi ke traumatologist atau pakar bedah, melakukan sinar-X atau MRI, maka gambarnya akan jelas.

Ngomong-ngomong, anda pasti perlu menurunkan berat badan tambahan itu, kerana jika anda berlebihan berat badan, semua sendi akan menderita..

Helo. Saya telah mengalami masalah dengan sendi pinggul selama lebih kurang 10 tahun. Nampaknya saya menjadi lebih baik selepas latihan bola sepak pada musim sejuk, sepertinya saya demam. Pergerakan ke sisi terhad, saya boleh meletakkan kaki saya "selebar bahu", kemudian menyebabkan kesakitan (walaupun saya terus bermain bola sepak), pergerakan sepanjang masa tidak terhad. Selepas banyak beban (seperti yang mudah alih... bola sepak, bermain ski di alpine), rasa sakit diperhatikan pada keesokan harinya (tidak selalu)... tetapi pada keesokan harinya mereka biasanya hilang. Beban lain (jongkok dengan barbel, beban berat, berjalan kaki panjang) tidak membawa masalah tertentu. Pada mulanya saya didiagnosis menghidap radang sendi, tetapi ketika saya masih muda saya tidak menyelesaikannya. Sekarang saya memutuskan untuk mengurus diri sendiri, dan nampaknya keadaan saya semakin teruk (musim bunga, musim luruh semakin buruk). Beritahu saya.. walaupun kepada siapa untuk dihubungi dan di mana untuk memulakan.. adakah wajar melakukan MRI terlebih dahulu dan kemudian berjumpa doktor. Terima kasih banyak-banyak. Saya benar-benar mahu sihat dan lebih jauh.
(30 tahun)

Dmitry, dan saya rasa saya sudah memberikan jawapannya kepada anda. Balik halaman, cari.

Untuk memulakan rawatan, anda perlu diuji lagi. Mulakan dengan doktor haiwan. Berdasarkan pemeriksaan dan aduan anda, doktor akan menentukan sendiri ujian apa yang perlu anda tetapkan. Kiraan darah yang lengkap dapat mendedahkan tanda-tanda keradangan. Ultrasound juga dapat menunjukkan gambaran jelas mengenai periarthritis, MRI yang mahal kemudian tidak diperlukan.
Ubat anti-radang disyorkan, dan kadang-kadang suntikan kortikosteroid diberikan. Juga, dengan periarthritis, magnetoterapi berdenyut dan ultraphonophoresis dengan hidrokortison, aplikasi parafin-ozokerit, dll..

Aktiviti fizikal semasa rawatan harus dikurangkan minimum..

Terima kasih banyak-banyak. Saya juga ingin memperhatikan bahawa rasa sakit semakin kuat pada waktu petang, terutamanya setelah ada beban pada kaki. Untuk melegakan kesakitan, saya berbaring di punggung dan mula melakukan pergerakan melingkar dengan kaki, mengusahakan sendi pinggul selama 5-10 minit. Ketika saya melakukan kaki kanan (yang menyakitkan), terdapat beberapa klik, berderak, ketika dengan kaki kiri saya (tidak sakit), satu atau dua klik pendek. Adakah saya faham dengan betul bahawa dalam proses latihan ini, osteofit pada sendi saya terputus (haus atau hancur)? Berguna, atau sebaliknya, berbahaya, latihan ini untuk sendi?
Terima kasih banyak - banyak

Nurlan, osteofit tidak dapat "putus" semasa bersenam. Semua latihan mesti dilakukan secara berurutan. Terdapat juga gimnastik sendi berkesan yang baik mengikut kaedah Evdokimenko, yang tersedia untuk pesakit dari semua kategori umur, dapatkannya dengan kata kunci di Internet, kerana saya tidak dapat menulis begitu banyak jawapannya. Jangan buat latihan yang banyak menyakitkan anda..

selamat petang.
Pada musim panas 2016, ketika bermain bola sepak, saya melompat dan entah bagaimana berjaya mendarat, ada sensasi yang tidak menyenangkan di kaki saya. Kemudian kesakitan secara beransur-ansur meningkat. Seorang pakar rheumatologi, setelah melihat sinar-X, mendiagnosis coxatrosis. Selama lebih kurang 3 bulan saya minum Artru, saya tidak merasakan kesannya. kemudian 2 atau 3 bulan beberapa jenis makanan tambahan, saya tidak ingat namanya.
Selepas senaman fizikal, pada mulanya rasa sakit berada di bahagian punggung kanan, sekarang setelah melakukan senaman fizikal, otot betis di kaki kanan lebih banyak sakit. Seorang pakar rheumatologi mengatakan bahawa sakit pada otot betis tidak berkaitan dengan arthrosis. Saya ingin mendengar komen anda mengenai perkara ini, serta cadangan anda mengenai cara merawat kaki saya lebih lanjut.

Nurlan, jika semuanya dalam keadaan rehat, dan di bawah beban, rasa sakit di kaki memancar ke punggung, penyebab masalahnya mungkin berlaku apabila terdapat osteoartritis yang cacat. Namun, jika ada kecederaan, dan anda menuliskan bahawa "anda tidak berjaya mendarat setelah terjun," maka dalam hal ini bursitis dapat berkembang. Dalam kes ini, rawatan dilakukan dengan ubat-ubatan bukan steroid yang melegakan keradangan: Ibuprofen, Nimesulide, dan lain-lain. Anggota badan yang cedera dilindungi dari senaman fizikal, membatasi pergerakan yang meningkatkan gejala. Terdapat banyak sebab untuk kesakitan pada otot gastrocnemius: ketegangan otot, myositis, perkembangan trombophlebitis, penyakit saraf periferi, dll. Hubungi pakar neurologi dan ahli phlebolog untuk mendapatkan nasihat tambahan.

Terima kasih banyak kepada admin Alex kerana berunding dengan anda mengenai isu prosedur air, yang saya minta. Terima kasih banyak atas perhatian anda, sebuah laman web yang sangat baik yang anda ingin kekal berguna pada masa akan datang.!

Helo, Alexander! Senang anda menyukai komen dan petua. Terima kasih atas permintaan anda!
sihat!

Kumpulan ubatKesan penyembuhan