Yang merawat arthritis dan arthrosis sendi?

Trauma

Seperti yang anda ketahui, penyakit sendi seperti arthrosis dan arthritis kini semakin berleluasa. Apakah sebabnya? Persekitaran boleh memberi kesan buruk kepada sendi, juga kekurangan mineral dan vitamin atau gaya hidup yang tidak sesuai. Untuk mengelakkan penyakit ini terus berlanjutan, anda mesti berjumpa doktor. Juga, mari kita cari tahu siapa yang merawat arthritis dan arthrosis..

Perbezaan utama antara arthrosis dan arthritis

Kedua-dua penyakit ini tidak hanya mempengaruhi sendi, tetapi juga tisu periartikular. Di samping itu, ini secara signifikan memperburuk kualiti kehidupan manusia, kerana ini menyebabkan pelanggaran fungsi regeneratif dan motorik tulang rawan. Ramai orang mengelirukan arthritis dengan arthrosis kerana konsonan, namun, mereka mempunyai perbezaan yang ketara..

Artritis

Artritis biasanya disebut proses keradangan di mana seluruh badan terjejas. Di samping itu, penyakit ini boleh berkembang seawal usia empat puluh tahun. Ia berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Artritis berbeza dalam jenis:

  • Gouty. Ini adalah jenis artritis yang agak biasa, yang melibatkan pemendapan asid urik dan pelbagai garam di dalam badan. Ini pada dasarnya adalah gout..
  • Rheumatoid arthritis berlaku pada 45% populasi. Ejen penyebabnya adalah jangkitan staphylococcal.
  • Pada arthritis traumatik, sendi besar terjejas, kerana mereka paling tertekan.
  • Berjangkit berkembang kerana pelbagai jangkitan usus, seperti disentri, salmonellosis dan demam kepialu.
  • Klamidia paling kerap menyerang orang yang menderita radang paru-paru, prostatitis dan penyakit keradangan lain.
  • Psoriatik arthritis adalah penyakit sendi kronik yang berkembang kerana psoriasis..
  • Kecederaan pasca trauma berlaku kerana kecederaan anggota badan.
  • Rheumatoid arthritis adalah keradangan pada sendi yang biasanya menyebabkan rematik. Pesakit merasakan peningkatan suhu, sementara kemerahan sendi pinggul, lutut dan siku berlaku.
  • Perkembangan artritis reaktif didiagnosis setelah seseorang mengalami keadaan perubatan. Juga, pesakit merasakan kesakitan yang teruk..

Punca penyakit ini boleh menjadi faktor berikut:

  • selesema;
  • sejuk;
  • lebam teruk;
  • hipotermia.

Dalam kes ini, sendi yang meradang bukan sahaja menjadi merah, tetapi juga membengkak dan sakit banyak. Sendi sakit terutamanya pada waktu malam. Anda juga perlu memilih satu kumpulan arthritis, seperti lupus eritematosus psoriatik, reumatik, sistemik, yang dirawat untuk waktu yang cukup lama dan bahkan boleh menyebabkan kecacatan..

Artritis jari atau jari kaki, serta tulang belakang, tulang pelvis dan sendi lutut paling banyak diperhatikan. Sekiranya kita mengambil kira penyakit sistemik, maka dalam hal ini, kerusakan diperhatikan tidak hanya pada sistem muskuloskeletal, tetapi juga pada jantung, hati, ginjal dan juga penglihatan..

Terdapat peringkat utama dalam perkembangan penyakit ini:

  1. Pada mulanya, artritis tidak menunjukkan tanda-tanda, kecuali sinar-X diambil, yang menunjukkan permulaan proses keradangan. Selalunya, pesakit mungkin mengalami sedikit kekakuan dan sedikit rasa sakit, misalnya, semasa latihan fizikal. Berjumpa doktor untuk artritis adalah wajib.
  2. Kemudian keradangan berlangsung, mengakibatkan penipisan tisu struktur artikular itu sendiri. Bengkak muncul, suhu meningkat, kulit di kawasan yang terjejas menjadi merah, dan kerengsaan terdengar semasa pergerakan.
  3. Sendi musnah dan cacat dengan ketara. Di samping itu, pesakit merasakan kesakitan yang berterusan semasa pergerakan..
  4. Selepas itu, sendi yang terjejas tidak bergerak sepenuhnya. Ankylosis juga berkembang. Ankylosis adalah penyatuan kepala tulang artikular. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kapsul sendi dipenuhi dengan tisu berserabut atau tulang.

Arthrosis

Penyakit ini biasanya didiagnosis pada orang tua. Sebagai peraturan, bermula dari usia 45 tahun. Semasa penyakit ini, tulang rawan secara beransur-ansur musnah. Ini biasanya berlaku akibat dari keausan yang berkaitan dengan usia. Dengan tanda-tanda apa anda dapat menentukan kehadiran penyakit ini? Sebagai peraturan, seseorang merasakan:

  • sakit ketika bergerak;
  • kekakuan, seperti berjalan.

Sebagai peraturan, setelah berehat sebentar, rasa tidak selesa itu hilang. Sekiranya arthrosis tidak dirawat, maka ia akan mula berkembang dengan cepat. Dalam kes ini, bukan sahaja pelanggaran pergerakan sendi itu sendiri, tetapi juga kesakitan yang teruk tidak dapat dielakkan. Adalah mustahak untuk berjumpa doktor yang merawat arthrosis.

Ada satu fakta yang ingin tahu, yang mana dalam 80% kes penyakit seperti arthrosis didiagnosis pada orang yang mempunyai binaan penuh, terutama jika mereka menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Makan dengan baik dan bersenam dengan kerap adalah mustahak untuk mencegah penyakit..

Sebagai peraturan, jika tahap penyakit diabaikan, maka dalam hal ini, kesihatan manusia berisiko. Di samping itu, arthritis itu sendiri dapat didiagnosis lebih jarang daripada arthrosis..

Doktor mana yang merawat arthritis dan arthrosis?

Biasanya, pesakit berpaling kepada doktor jika dia bimbang akan kesakitan yang teruk, dan dia juga merasa tidak selesa ketika bergerak. Tetapi siapa yang merawat artritis dan arthrosis sendi? Sekiranya ini adalah gejala pertama yang tidak diperhatikan sebelumnya, maka anda harus berjumpa dengan ahli terapi tempatan anda.

Apa yang akan dilakukan oleh doktor? Setelah memeriksa sendi, dia perlu menetapkan kaedah diagnostik tambahan. Sebaik sahaja pemeriksaan selesai, diagnosis ditentukan, walaupun masih awal. Dan hanya selepas itu rujukan untuk berunding dengan pakar tertentu dikeluarkan. Sekarang mari kita ketahui apa perbezaan antara pakar rheumatologi dan ortopedis.

Mengapa anda perlu menghubungi pakar rheumatologi?

Artritis dirawat oleh pakar rheumatologi. Sebagai peraturan, pakar seperti itu dapat diterima baik di pusat-pusat perawatan wilayah dan di kota-kota besar. Klinik swasta tidak terkecuali. Untuk mendapatkan janji temu, anda harus mendapatkan rujukan dari ahli terapi, keputusan ujian dan kad pesakit luar. Bagaimana pemeriksaan pakar rheumatologi??

Dalam kes ini, pakar rheumatologi bertanya kepada pesakit apa kesakitan yang mengganggunya. Selepas itu, dia mencari sebab apa penyakit ini mula berkembang. Rawatan juga menarik minat pakar. Hanya selepas itu pakar rheumatologi memeriksa sendi yang berpenyakit. Adalah perlu untuk mengetahui seberapa mudah pergerakan sendi, betapa menyakitkannya mereka bertindak balas terhadap pergerakan ini atau pergerakan itu, dan juga ketika rehat.

Juga, doktor perlu memeriksa keadaan rongga mulut dan faring, merasakan perut dan mendengar jantung dan pernafasan. Sekiranya kita mengambil kira arthrosis atau arthritis, apakah pemeriksaan yang diperlukan? Senarai tersebut merangkumi:

  • ujian darah untuk asid sialik;
  • analisis darah umum;
  • biokimia darah;
  • Ultrasound sendi;
  • radiografi sendi ilio-sacral.

Setelah pemeriksaan selesai, diagnosis akhir akan ditentukan. Seterusnya, doktor mesti membuat kursus terapi perubatan. Sekiranya diagnosis masih tidak jelas pada kali pertama, dalam kes ini kaedah diagnostik tambahan akan diperlukan..

Apa yang dirawat oleh traumatologist ortopedik??

Bilakah perlu menghubungi pakar traumatologi ortopedik? Sebagai peraturan, dalam kes arthritis atau arthrosis maju. Sebagai peraturan, doktor ini pakar dalam rawatan pembedahan penyakit tertentu, dan juga dapat memberikan bantuan ortopedik. Di samping itu, perlu dilakukan intervensi pembedahan bagi pesakit yang mengalami arthrosis tahap ketiga, serta psoriatik dan rheumatoid arthritis..

Bagaimana anda boleh mencirikan perawatan ortopedik ini? Sebagai peraturan, doktor memilih kasut khas untuk pesakit, serta semua alat yang diperlukan untuk memudahkannya bergerak..

Juga, pesakit perlu memperhatikan bahawa perlu menjalani pemeriksaan, dan juga menjalani terapi pemulihan, yang dapat berlangsung cukup lama. Apakah tekniknya? Dalam kes ini, doktor memeriksa rekod perubatan dan pemeriksaan lengkap sendi. Selanjutnya, ada kemungkinan bahawa ini akan diikuti oleh operasi.

Bagaimana arthritis dan arthrosis dirawat??

Adalah lebih baik untuk mula merawat artritis seawal mungkin. Mengapa ia penting? Faktanya adalah bahawa pada peringkat pertama penyakit ini, mereka belum menunjukkan ubah bentuk sendi yang ketara. Juga, rejimen rawatan harus dipilih bergantung pada sebab mengapa arthritis mula berkembang..

Bagaimana rawatan itu dilakukan? Pertama sekali, doktor cuba mengurangkan kesakitan, menghilangkan proses keradangan itu sendiri. Pada masa akan datang, perlu untuk mencegah perkembangan artritis. Terdapat beberapa kaedah untuk merawat bukan sahaja arthritis, tetapi juga arthrosis:

Terapi vitamin

Dalam kes ini, pesakit mengambil asid amino sedemikian yang mungkin diperlukan untuk pembinaan tisu baru. Contohnya, ini adalah arginin.

Kaedah farmakologi

Pesakit diberi salap, gel, dan krim anti-radang. Juga, glukokortikosteroid disuntik ke sendi..

Kaedah bukan ubat

Doktor memilih kasut otropedik, menetapkan latihan terapi, urut, dan juga hidroterapi. Dalam kes ini, pesakit perlu melepaskan semua tabiat buruknya..

Kaedah pembedahan

Endoprosthetics sendi, dengan cara lain, prostetik, hanya boleh digunakan apabila tahap artritis sudah cukup maju.

Kebetulan sel stem disuntik. Ini perlu apabila penyakit ini berkembang terlalu serius. Juga, pesakit harus menjalani kompleks latihan fisioterapi yang bertujuan secara langsung untuk mengembangkan fleksibiliti. Latihan aerobik semestinya ada dalam senarai. Nampaknya sesetengah pesakit tidak dapat melakukannya kerana beban yang berlebihan, tetapi ini adalah salah tanggapan. Mengapa begitu? Kelas harus dilakukan pada masa pengampunan, di samping itu, kompleks itu sendiri dipilih secara individu. Sudah tentu, anda mesti mengikuti diet khas..

Doktor mana yang merawat arthritis dan arthrosis: ciri dan kaedah rawatan

Artritis dan arthrosis - doktor mana yang merawat proses keradangan ini? Apa itu dan bagaimana mengenal pasti mereka?

Ini adalah penyakit yang sangat menyakitkan dan tidak menyenangkan yang berlaku pada orang pada usia yang berbeza. Walaupun penyakit ini kadang-kadang dapat dikelirukan dengan adanya gejala yang serupa, sebenarnya ia berbeza, dan mereka perlu dirawat secara komprehensif.

Arthrosis mempengaruhi sendi seseorang, dan arthritis adalah proses keradangan yang mempengaruhi semua organ. Ini disebabkan oleh pelanggaran proses metabolik, kegagalan sistem imun atau jangkitan yang melanda badan.

Artritis dan arthrosis - doktor mana yang merawat penyakit ini? Di mana seseorang mesti pergi pada gejala pertama?

Bagaimana mengenali penyakit?

Sebelum mencari pertolongan di klinik atau hospital, anda perlu memahami secara kasar apa yang berlaku dengan badan, disarankan untuk mengetahui tanda-tanda masalah yang timbul agar tidak memulakan penyakit ini dan berjumpa pakar yang merawat arthritis. Doktor apa yang diperlukan untuk ini? Bagaimanapun, seperti semua orang tahu, lebih mudah untuk dirawat pada peringkat awal, dan bukan dalam versi yang diabaikan.

Dengan artritis awal, sakit sendi tidak terlalu teruk, hanya setelah melakukan senaman fizikal yang serius. Selalunya orang tidak memperhatikan tanda ini, memikirkan bahawa rasa sakit itu disebabkan oleh keletihan dan kegembiraan yang berlebihan. Kemudian, rasa sakit tidak akan reda walaupun dengan seluruh badan terasa selesa, terutamanya pada waktu malam.

Serentak dengan kesakitan, seseorang mendengar kekejangan dan merasakan kekakuan pada pergerakan sendi. Dengan arthritis, terdapat banyak gejala yang menyertainya yang mempengaruhi seluruh badan. Suhu meningkat, saiz tisu di sekitar sendi meningkat, terdapat rasa mengantuk, kelemahan, keputihan yang tidak menyenangkan dari alat kelamin dan juga kulit psoriasis mungkin muncul. Mempunyai gejala yang berbeza untuk arthritis, yang mana doktor untuk berunding, seseorang tidak selalu faham.

Di mana hendak mendapatkan rawatan?

Selalunya, pada tanda pertama penyakit, pesakit dirujuk kepada doktor keluarga atau ahli terapi mereka. Ini adalah doktor umum, pada akhirnya dia masih akan merujuk anda ke doktor lain, sebelum ini memaksa anda berlari-lari di pejabat dan menjalani banyak ujian, melakukan fluorogram, dan wanita itu akan dihantar ke pakar sakit puan. Banyak masa akan hilang, dan sendi yang sakit tidak akan mendapat rawatan. Di kebanyakan poliklinik tidak ada doktor yang akan menjadi pakar yang hanya merawat penyakit sendi. Hanya beberapa klinik swasta atau pusat rawatan besar yang mempunyai ahli arthrologi.

Selalunya, ahli terapi akan merujuk pesakit kepada pakar bedah atau pakar ortopedis. Tetapi penyebab penyakit itu dapat disembunyikan di dalam badan. Semasa memilih doktor mana yang harus berunding dengan arthritis, anda perlu memahami bahawa anda perlu menyelesaikan masalah secara komprehensif. Beberapa pakar mesti mengambil bahagian sekaligus. Semuanya bergantung kepada penyebab arthritis atau arthrosis. Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci.

Penyebab arthrosis

Osteoartritis boleh berlaku pada orang tua kerana pemendapan garam dan keausan tisu tulang rawan. Tetapi ada jenis arthrosis lain yang sering dapat diperhatikan pada orang yang terlibat dalam sukan atau buruh fizikal yang keras..

Tetapi patologi juga berlaku kerana banyak sebab lain. Metabolisme yang berlebihan dan tidak betul, kelemahan sistem imun, pemakanan yang buruk dan pelanggaran gaya hidup sihat menyumbang kepada perkembangan arthrosis. Juga, sendi boleh meradang selepas hipotermia yang teruk. Kekalahan itu boleh disebabkan oleh sejumlah jangkitan, seperti sifilis, gonore, artritis purulen, selsema, keracunan toksin yang teruk.

Pelbagai jenis kecederaan, patah tulang dan kehelan dapat menyumbang kepada keradangan sendi. Juga mempengaruhi keadaannya adalah penyakit tiroid dan darah.

Apa yang menyebabkan arthritis?

Penyebab artritis boleh berupa alergi, penyakit pada sistem saraf, tuberkulosis, gout, gangguan pada sistem endokrin, perubahan hormon pada tubuh wanita semasa menopaus, kekurangan vitamin, alkohol dan ketagihan dadah. Artritis boleh menyebabkan gigitan serangga beracun di rongga sendi.

Menganalisis semua ini, pakar merawat arthritis. Analisis dan kajian akan menunjukkan doktor mana yang pertama diperlukan oleh pesakit. Oleh itu, tidak mustahil untuk menjawab soalan ini dengan tegas..

Apabila memilih untuk artritis, doktor mana yang akan merawat penyakit ini, anda perlu menentukan punca penyakit dengan betul dan merujuk, sebagai tambahan kepada pakar bedah dan ortopedis, kepada pakar lain yang diperlukan.

Diagnosis yang betul

Untuk menentukan jenis arthritis dan arthrosis, doktor mana yang merawat penyakit jenis ini, anda perlu melakukan beberapa kajian, mengumpulkan anamnesis. Darah diperiksa untuk mengetahui tahap pemendapan eritrosit, bilangan leukosit dan eosinofil dikira. Berdasarkan hasilnya, doktor akan memahami sekiranya terdapat jangkitan bakteria atau alergi. Dengan gout, ujian darah biokimia dilakukan. Menguji parameter imunologi akan menunjukkan kehadiran rheumatoid arthritis.

X-ray akan membantu menentukan degenerasi sendi dan tahap penyakit. Ultrasound dan komputasi tomografi akan menunjukkan sendi, terutama yang besar, dalam beberapa kedudukan, yang akan menentukan keadaan tisu tulang dan otot. MRI digunakan dalam kes kerosakan yang jarang berlaku pada cakera dan ligamen tulang belakang.

Sekiranya perlu, arthroscopy dilakukan dengan biopsi tisu dan cecair sendi (biasanya lutut).

Bantuan pakar arthritis

Doktor mana yang merawat pesakit ditentukan oleh data yang diperoleh. Pakar bedah atau doktor haiwan, pakar rheumatologi atau arthrologist boleh menetapkan rawatan awal. Mula-mula anda perlu menghilangkan keradangan dan membius pesakit. Terapi ubat anti-radang yang sedang berjalan harus disertai dengan salap dan gel yang menghilangkan keradangan secara langsung di kawasan tubuh yang diinginkan. Ia akan membantu memakai produk rambut anjing (pelindung lutut, tali pinggang, tali pinggang, sarung tangan) dan alat ortopedik khas.

Dengan artritis bakteria, anda perlu mengambil antibiotik. Tisu tulang rawan dipulihkan dengan chondroprotectors.

Sekiranya penurunan imuniti dikaitkan dengan diet yang tidak betul atau berat badan berlebihan, maka anda perlu berjumpa pakar pemakanan dan ahli endokrinologi. Pemakanan yang betul dan gaya hidup yang sihat akan membantu anda pulih lebih cepat dari penyakit.

Sekiranya terdapat keadaan artritis atau arthrosis, doktor mana yang merawat pesakit dapat difahami tanpa sebarang cadangan. Ini adalah pakar bedah. Semasa operasi, sendi yang hancur dikeluarkan dan prostesis diletakkan di tempatnya.

Pemulihan dari penyakit

Untuk pemulihan akhir, satu set prosedur dijalankan. Ini termasuk rawatan lumpur, fisioterapi, urut, akupunktur.

Salah satu kaedah utama rawatan tambahan adalah latihan fisioterapi, iaitu gimnastik artikular, yang meningkatkan mobiliti sendi dan mengembalikan peredaran darah di tempat yang betul..

Dengan bantuan senam seperti itu, seniman sarkas dan penyembuh rakyat terkenal dunia, Valentin Ivanovich Dikul memberikan kebebasan bergerak kepada banyak pesakit yang putus asa setiap tahun. Rawatannya berdasarkan pemulihan aktif dan kinesiologi.

Pencegahan artritis dan arthrosis

Untuk mengelakkan masalah seperti itu atau menangguhkannya dalam jangka waktu yang lama, anda perlu menjalani gaya hidup sihat, makan dengan betul dan rasional, makan sayur dan buah sebanyak mungkin. Sebaiknya mentah atau selepas pemprosesan minimum. Bijirin dan produk tenusu yang berguna, ikan, unggas dan daging lembu rendah lemak.

Anda juga perlu memantau berat badan anda, maka anda tidak perlu merawat artritis. Doktor apa yang boleh membantu dengan ini? Pakar pemakanan, tentu saja. Pada hakikatnya, diet tidak begitu ketat. Anda hanya perlu menyingkirkan kebiasaan minum alkohol, makanan berlemak, garam, gula, jeroan, kekacang. Sekiranya perlu, anda perlu minum vitamin.

Perkara yang paling penting adalah banyak bergerak, tetap aktif hingga usia tua, maka artritis tidak akan menimbulkan kesulitan dan kesakitan.

Seorang doktor yang merawat arthrosis: orthopedist, traumatologist, rheumatologist

Sekiranya pesakit mengalami arthrosis sendi, maka soalan pertamanya adalah doktor mana yang harus dikunjungi? Walau bagaimanapun, sifat polyetiologikal patologi dan tahap perjalanan penyakit ini tidak membenarkan jawapan yang jelas. Bergantung pada manifestasi khas dan sifat sensasi pesakit, pesakit beralih kepada doktor dengan beberapa pengkhususan. Oleh itu, nampaknya perlu untuk menganalisis keadaan secara bertahap sehingga setiap orang mengetahui doktor mana yang merawat arthrosis..

Secara ringkas mengenai sebab dan manifestasi utama penyakit ini

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHROSIS." Baca lebih lanjut.

Tidak semua arthrosis mempunyai jenis kejadian yang sama. Penyakit ini boleh menyebabkan:

  • proses degeneratif-distrofik pada sendi;
  • kerosakan sistemik pada tisu penghubung;
  • kecederaan;
  • gangguan tempatan bekalan darah ke sendi dengan penyumbatan jalan raya pusat;
  • nekrosis aseptik salah satu permukaan artikular;
  • kerosakan pada sistem saraf, menyebabkan kepekaan sendi yang tidak mencukupi.

Setiap sebab yang menyebabkan patologi mempengaruhi sifat sensasi pesakit. Oleh itu, gejala utama yang muncul membuat anda berjumpa doktor tidak mengikut profil anda. Tanda-tanda klinikal utama arthrosis:

  • sakit;
  • penyinaran di sepanjang plexus saraf;
  • pelanggaran pergerakan aktif;
  • manifestasi khusus ciri kerosakan pada sendi tertentu - gangguan berjalan, kelemahan pada lengan atau kaki, dan gejala lain.

Oleh kerana gambaran klinikal penyakit selalu berubah-ubah, sensasi menyakitkan seseorang biasanya menguasai. Dari kedudukan inilah seseorang mula meminta pertolongan perubatan..

Siapa yang merawat arthrosis - rawatan pesakit yang paling kerap

Senarai pakar yang datang menemui pesakit dengan aduan yang berkaitan dengan kerosakan sendi adalah banyak. Berikut adalah keistimewaan utama doktor dan sebab mengapa orang beralih kepada mereka:

  • pakar bedah. Bukan traumatologist, tetapi pakar umum yang menerima di klinik. Oleh kerana rasa sakit adalah gejala yang dominan, kebanyakan orang pertama pergi ke pakar bedah;
  • ahli terapi. Pesakit mendapatkannya dalam dua kes: ketika prosesnya baru bermula, hanya terdapat penyimpangan kecil dalam kerja sendi, misalnya, sakit atau permulaan sakit, atau pada saat ketika, kerana usia, proses itu telah dilancarkan jauh;
  • pakar traumatologi. Permintaan awal kepada doktor seperti itu hanya dapat dilakukan dengan menyebut kecederaan. Dalam kes lain, traumatologist tetap berada di luar jangkauan kumpulan pesakit yang banyak;
  • pakar bedah vaskular. Biasanya wanita datang ke doktor ini, kerana mereka bertemu dengannya kerana urat varikos. Dalam keadaan seperti itu, sakit sendi disebabkan oleh kerosakan pada sistem vena. Kategori kedua orang yang boleh datang ke pakar bedah vaskular adalah perokok yang menderita aterosklerosis arteri pada bahagian bawah kaki;
  • pakar neurologi. Selalunya sakit sendi, terutamanya di pinggul atau tulang belakang, mensimulasikan gambaran klinikal osteochondrosis. Oleh itu, pesakit beralih kepada pakar neurologi.

Walaupun jumlah doktor yang pertama kali didatangi oleh pesakit cukup besar, masing-masing, dengan pengecualian patologi profil, memberikan rujukan untuk pemeriksaan sinar-X pada sendi yang terjejas. Ini membawa kepada penjelasan mengenai sebab-sebab ketidakselesaan pesakit. Kemudian pesakit dirujuk ke doktor khusus, bergantung pada dugaan diagnosis.

Osteoartritis sendi pinggul - yang dirawat oleh doktor

Salah satu sendi yang paling rosak akibat proses degeneratif-dystrophik adalah sendi pinggul. Berikut adalah pilihan untuk merawat arthrosis sendi oleh doktor pelbagai kepakaran, bergantung pada peringkat dan penyebab penyakit:

  • 1 peringkat arthrosis. Seseorang bimbang tentang kesakitan yang bersambung di sendi, kesukaran dengan aktiviti fizikal, gangguan berkala dan ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan aktif yang biasa. Arthrosis tahap 1 paling sering berlaku kerana 2 sebab: proses degeneratif-distrofik atau kerosakan sistemik pada tisu penghubung. Pada tahap ini, ahli terapi tempatan biasa dapat merawat arthrosis. Penting untuk membuat diagnosis dengan betul untuk mengecualikan perkembangan penyakit ini;
  • Tahap 2. Penyakit ini berkembang dengan stabil, gejala sakit meningkat, fungsi sendi terjejas. Jumlah cecair sinovial semakin kurang, yang mengancam dengan peralihan cepat untuk menyelesaikan keadaan tidak bergerak. Ini adalah titik yang paling penting - jika pesakit dirawat dengan tidak betul, maka ankylosis pasti akan berlaku, yang akan menyebabkan kecacatan. Oleh itu, sekiranya berlaku proses degeneratif-distrofik, seorang traumatologist bertanggungjawab terhadap langkah-langkah terapi, dan seorang pakar rheumatologi sekiranya berlaku kerosakan tisu sistemik. Biasanya, kompleks terapi ubat diresepkan bersama dengan fisioterapi, terapi senaman dan urut;
  • Tahap 3. Ketidakupayaan lengkap sendi pinggul. Langkah-langkah terapi tidak berguna, kerana hanya pembedahan - endoprosthetics - yang dapat membantu pesakit secara radikal. Sebelum intervensi, terapi senaman ditunjukkan untuk mempersiapkan otot anggota badan untuk perubahan yang akan datang. Oleh itu, seorang doktor terapi senaman terlibat dalam rawatan tersebut, dan seorang traumatologist ortopedik memainkan peranan utama dalam membantu pesakit yang mengalami lesi pada sendi pinggul..

Dalam keadaan sistem penjagaan kesihatan moden, bantuan pakar sempit, termasuk traumatologist atau doktor terapi senaman, adalah secara eksklusif nasihat. Hanya dalam kes yang jarang berlaku, pesakit diperhatikan secara langsung oleh doktor khusus. Walau bagaimanapun, pematuhan yang tegas terhadap cadangan traumatologist atau reumatologi mungkin dikendalikan oleh ahli terapi tempatan. Doktor inilah yang sentiasa memantau perjalanan patologi..

Sebaik sahaja pesakit menyedari bahawa dia mempunyai masalah, pertanyaan segera muncul untuknya, yang mana doktor merawat arthrosis sendi pinggul. Dan rayuan awal kepada ahli terapi adalah betul, kerana perlu melakukan diagnostik minimum sebelum menghubungi doktor khusus yang sempit. Pada mulanya, pada tahap pertama, prosesnya dapat distabilkan, dan nasihat pakar traumatologi atau reumatologi akan sangat berguna.

Taktik rawatan bergantung pada peringkat penyakit

Oleh kerana perjalanan arthrosis sendi mempunyai tahap yang jelas, yang mencirikan tahap penglibatan sendi dalam patologi, kaedah rawatan dan pilihan doktor berbeza secara signifikan. Dengan manifestasi awal arthrosis sendi, arahan utama untuk membantu pesakit adalah terapi konservatif. Prinsip rawatan pada tahap 1 arthrosis:

  • peningkatan aliran darah pada sendi;
  • peningkatan pengeluaran cecair sinovial;
  • peningkatan aktiviti pergerakan;
  • menguatkan otot dan ligamen yang terlibat dalam kerja sendi;
  • penstabilan sendi dan pencegahan perkembangan.

Malah ARTHROSIS "maju" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Kaedah terapi asas:

  • mengambil ubat: chondroprotectors, NSAID, vasodilators periferal;
  • pengurangan berat badan untuk menghilangkan tekanan pada sendi, terutama pada anggota badan;
  • pembetulan penyakit bersamaan, khususnya, patologi kardiovaskular dan endokrin;
  • penggunaan kursus terapi senaman dan urut;
  • akupunktur;
  • pelantikan sesi fisioterapi.

Oleh itu, pakar berikut terlibat dalam rawatan arthrosis yang kompleks:

  • ahli terapi;
  • ahli endokrinologi;
  • doktor terapi senaman;
  • ahli fisioterapi;
  • pakar rheumatologi;
  • di hadapan patologi teruk yang bersamaan - ahli kardiologi.

Ahli terapi mengawasi rawatan pada tahap 1 arthrosis sebarang sendi. Dia bertindak secara bebas, tetapi dengan sokongan doktor khusus. Dengan lawatan ke ahli terapi tempatan di poliklinik, proses rawatan dan diagnostik harus dimulakan.

Tahap 2 arthrosis adalah sempadan dari segi taktik selanjutnya untuk membantu pesakit. Pada mulanya, terapi konservatif selalu dijalankan, terutama jika terdapat keradangan sistemik di dalam badan. Pakar terkemuka yang membetulkan rawatan adalah doktor khusus. Sangat mustahak untuk menghentikan perkembangan penyakit ini, kerana semasa peralihan ke tahap berikutnya, operasi tidak dapat dielakkan. Pesakit biasanya ditugaskan:

  • terapi ubat yang dipertingkatkan, termasuk chondroprotectors, NSAID, hormon, dan kadang-kadang sitostatik;
  • fisioterapi;
  • urut;
  • Terapi senaman;
  • suntikan ubat ke rongga sendi.

Biasanya, hanya rawatan pesakit luar yang tidak berakhir; anda memerlukan sekurang-kurangnya 3 kursus setahun pengaruh pegun aktif pada sendi. Terapi oral digabungkan dengan terapi parenteral, dan sering kali pemberian ubat intra-artikular sangat diperlukan.

Pada peringkat 2, penyakit ini sudah diperbaiki, hampir mustahil untuk membalikkan prosesnya. Oleh itu, sangat penting untuk mendapatkan bantuan perubatan terlebih dahulu pada manifestasi awal penyakit ini. Sekiranya kualiti hidup dan kemampuan bekerja pesakit tidak dapat dipulihkan dengan langkah-langkah konservatif, maka timbul persoalan mengenai pembetulan pembedahan radikal menggunakan endoprosthetics. Pesakit diawasi oleh pakar rheumatologi dan ahli terapi, tetapi diperlukan perundingan berkala dengan traumatologi ortopedik untuk memilih taktik terbaik untuk membantu pesakit.

Terdapat situasi ketika, pada tahap 2, rawatan konservatif tidak berkesan. Antara patologi:

  • proses yang semakin pesat;
  • nekrosis kepala femoral;
  • patah tulang intra-artikular;
  • kehadiran kekurangan vaskular kerana kecederaan atau urat varikos;
  • kecacatan estetik kasar;
  • ketidakupayaan untuk melakukan kerja harian;
  • kemerosotan kualiti hidup pesakit yang ketara;
  • kontraindikasi untuk mengambil ubat penyelenggaraan.

Dalam kes-kes ini, traumatologist-orthopedist menjadi doktor yang merawat arthrosis, kerana pesakit memerlukan bantuan segera.

Pada peringkat 3 penyakit ini, tindakan konservatif hanya memberi kesan simptomatik. Dengan pertolongan mereka, mungkin untuk mengurangkan kesakitan, tetapi nampaknya tidak realistik untuk membuat aktiviti di sendi. Oleh itu, dengan persetujuan pesakit dan ketiadaan kontraindikasi, pesakit menjalani operasi radikal - arthroplasty. Sekiranya prostesis tidak dapat dipasang untuk alasan teknikal atau lain-lain, maka pakar ortopedis juga dapat menolong seseorang..

Operasi lain dilakukan - penetapan sendi yang terjejas - arthrodesis. Ini tidak menyembuhkan pesakit, tetapi meningkatkan kualiti hidupnya. Sekiranya mungkin, pemantauan pesakit dengan arthrosis pada tahap 3 dilakukan oleh traumatologist ortopedik, yang memutuskan apakah ada intervensi radikal. Keputusan ini sering dibuat, kerana endoprosthetics adalah satu-satunya jalan keluar untuk pemulihan pesakit..

Kesimpulannya

Mustahil untuk menjawab dengan tegas doktor mana yang merawat arthrosis. Bergantung pada tahap penyakit dan penyebab patologi, pesakit dibantu oleh pakar dari pelbagai arah. Faktor penentu untuk rawatan pesakit yang optimum bukanlah pilihan doktor tertentu, tetapi akses awal ke rawatan perubatan. Pada peringkat awal penyakit ini, bahkan pengetahuan ahli terapi tempatan akan cukup untuk melambatkan atau menghentikan sepenuhnya perkembangan keadaan yang menyakitkan. Langkah-langkah perubatan ke arah konservatif akan memberi manfaat kepada orang itu, dan pemerhatian terhadapnya akan dilakukan dengan kerjasama pakar rheumatologi.

Semakin jauh prosesnya, semakin kecil kemungkinan kesan rawatan konservatif. Sudah di tahap 2, timbul pertanyaan mengenai penggunaan teknik pembedahan, dan di masa depan, ketika ankylosis terbentuk, campur tangan pembedahan tidak lagi mungkin dilakukan. Oleh itu, pesakit dibantu oleh traumatologist ortopedik, yang akan menawarkan kaedah radikal untuk memulihkan kualiti kehidupan manusia - pemasangan endoprosthesis.

Doktor mana yang merawat artritis dan arthrosis sendi

Sepanjang hayat, seseorang bergerak kerana sambungan tulang yang bergerak. Sendi melakukan pelbagai beban berfungsi dan mempunyai jarak gerakan yang berbeza, bergantung pada lokasinya. Di bawah pengaruh beberapa sebab, kemampuan fungsi sendi tulang menurun, yang menyebabkan berlakunya penyakit sendi. Perkembangan arthrosis memerlukan perubahan yang merosakkan dalam struktur permukaan artikular, tulang rawan hyaline dan cecair sinovial. Ketiadaan manifestasi pada peringkat awal sering tidak memungkinkan diagnosis penyakit tepat pada masanya dan permulaan rawatan. Ketika penyakit ini berkembang, mereka membawa penderitaan kepada pesakit..

Apa yang dicirikan dan bagaimana arthrosis didiagnosis??

Tanda ciri penyakit ini sama dengan penyakit lain dari sistem muskuloskeletal:

  1. Kekejangan sendi pada waktu pagi dan selepas rehat yang berpanjangan..
  2. Sindrom nyeri berkembang selari dengan perubahan degeneratif pada persimpangan tulang yang rosak.
  3. Kemunculan klik, jeritan dan keperitan ketika melakukan pergerakan secara tiba-tiba.
  4. Pembengkakan tisu para-artikular.
  5. Perubahan visual pada garis besar sendi.
  6. Julat pergerakan menurun, pergerakan sendi terjejas.
  7. Kerosakan permukaan artikular.

Diagnosis pembezaan pada peringkat awal diperumit oleh ketiadaan atau manifestasi klinikal kecil. Apabila manifestasi pertama penyakit muncul, pesakit sering bertanya pada diri sendiri: doktor mana yang merawat artritis dan arthrosis sendi? Temujanji utama dilakukan oleh doktor keluarga (ahli terapi), setelah melakukan tinjauan dan pemeriksaan, dia memberikan rujukan kepada doktor dengan fokus khusus yang sempit untuk diagnosis menyeluruh dan rawatan selanjutnya.

Arthrosis adalah penyakit sendi bukan radang yang serius yang akhirnya menyebabkan lesi degeneratif pada tisu tulang rawan

Diagnosis arthrosis

Doktor mana yang merawat arthrosis, arthritis? Mari cuba mengetahuinya. Setelah pemeriksaan awal, palpasi pada sendi, dan juga pembiasaan dengan anamnesis, doktor keluarga membuat cadangan untuk menjalankan kajian diagnostik dasar. Kaedah penyelidikan yang bermaklumat untuk mengenal pasti penyakit ini adalah sinar-X. Pada permulaan penyakit ini, perubahan patologi tidak ditentukan secara radiografi. Tanda-tanda pertama muncul kemudian. Terdapat perubahan struktur tulang rawan, struktur pengoksidaan inti kelenjar pineal, penyempitan lumen artikular.

Pada peringkat terakhir, ditentukan secara radiografi:

  • ubah bentuk permukaan sendi;
  • pemadatan, pemecahan tisu tulang rawan;
  • kalsifikasi tidak sekata apofisis tulang yang termasuk dalam sendi yang terjejas;
  • pembentukan osteofit;
  • fokus iskemia dan perubahan sklerotik pada tulang.

Sebagai tambahan kepada radiografi, kajian diagnostik berikut ditetapkan untuk menetapkan diagnosis:

  1. Analisis klinikal air kencing, darah.
  2. Ujian darah biokimia.
  3. Pemeriksaan ultrabunyi pada tisu bersebelahan.
  4. MRI, tomogram dikira.
  5. Tusukan pelinciran sendi.
  6. Arthroscopy untuk diagnosis.
  7. Uji protein C-reaktif (faktor reumatik).

Berdasarkan hasil kajian diagnostik, doktor menentukan tahap kerosakan sendi dan tahap perkembangan penyakit, mengikut klasifikasi yang diterima di seluruh dunia..

Adalah perlu untuk melakukan pemeriksaan yang komprehensif, doktor akan memilih kajian yang diperlukan

Pakar yang merawat arthrosis

Dengan aduan pertama, pesakit sering berjumpa doktor-ahli terapi keluarga.

Selepas pengumpulan anamnesis secara menyeluruh, pesakit akan dirujuk ke doktor khusus, pilihannya bergantung kepada:

  • faktor yang mempengaruhi kemungkinan mengembangkan penyakit ini;
  • sifat kursus dan manifestasi simptom penyakit;
  • masa berlakunya penyakit yang tidak terkawal, tahap perkembangannya;
  • ketiadaan atau kehadiran fokus keradangan di rongga artikular.

Pada masa ini, terdapat pendapat bahawa keberkesanan rawatan meningkat dengan interaksi pakar sempit dari pelbagai orientasi..

Pakar Rheumatologi

Subjek pengkhususan doktor ini adalah penyakit tisu penghubung dan tulang yang bersifat sistemik, perubahan patologi degeneratif dan distrofi pada sendi, disertai dengan proses keradangan. Selalunya penyakit ini disebabkan oleh gangguan sistem imun..

Ahli rheumatologi menjalankan diagnostik, pencegahan, rawatan dan pemantauan keadaan pesakit dengan penyakit yang bersifat autoimun:

  • RA, JRA (artritis reumatoid, RA remaja);
  • SLE (lupus erythematosus);
  • "BB" (ankylosing spondylitis);
  • sinovitis;
  • artritis yang disebabkan oleh gout;
  • spondylosis;
  • poliartritis;
  • arthrosis.
Kadang-kadang orang tidak tahu doktor mana yang harus menangani rawatan arthrosis

Petunjuk untuk berunding dengan pakar rheumatologi adalah:

  • kemerahan dan sianosis tisu periartikular;
  • hiperemia kulit pada sendi yang berpenyakit;
  • sakit tajam;
  • kerosakan pada beberapa sendi tulang;
  • kekurangan dinamika positif dalam terapi anti-radang asas.

Ahli Arthrologi

Artritis dan arthrosis, doktor mana yang meminta pertolongan?

Pakar bedah yang berkelayakan terlibat dalam diagnosis dan terapi penyakit sendi, tisu paraartikular (tendon, serat otot, aponeurosis, alat ligamen).

Rundingan dan rawatan dengan pakar ini diperlukan untuk:

  • diagnosis yang sukar di semua peringkat penyakit;
  • perubahan patologi yang jelas dalam fungsi sendi yang terdedah kepada penyakit;
  • penglibatan dalam proses patologi tisu periartikular.

Anda boleh mendapatkan janji temu dengan ahli arthrologi di institusi perubatan khusus yang mempunyai kepentingan di bandar dan wilayah.

Rawatan hanya boleh dilakukan dengan penyertaan pelbagai pakar

Pakar Ortopedik

Seorang doktor pengkhususan ini terlibat dalam pengenalpastian, pencegahan dan rawatan patologi fungsional rangka otot dan tulang yang telah berkembang akibat kecederaan, malformasi kongenital, dan penyakit berjangkit. Dalam kes arthrosis kronik yang maju, dengan tanda-tanda ubah bentuk permukaan tulang yang jelas pada sendi, dan kehilangan mobiliti, disarankan untuk berjumpa dengan pakar traumatologi ortopedik. Traumatologist - orthopedist - doktor yang merawat artritis dan arthrosis.

Dia cekap dalam perkara-perkara seperti:

  • rawatan arthrosis pasca trauma;
  • Terapi konservatif dengan penggunaan ubat-ubatan dan produk ortopedik untuk imobilisasi sementara atau kekal sendi yang berpenyakit;
  • rawatan pembedahan - endoprosthetics, arthroplasty, arthrodesis.

Sebab berjumpa doktor

Kejadian sakit pada sendi, disertai dengan berderit dan klik, rasa sakit dengan peningkatan aktiviti fizikal menandakan kemungkinan timbulnya arthrosis. Apabila diagnosis yang tidak menyenangkan muncul - artritis dan arthrosis, doktor mana yang merawat penyakit ini - persoalan ini tetap menjadi masalah utama sekiranya perlu berjumpa doktor.

Ketidakselesaan atau sakit sendi yang ringan, terutama pada penghujung hari, walaupun dengan sedikit latihan fizikal

Anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke institusi perubatan sekiranya aktiviti fizikal yang kerap dilakukan adalah:

  • sakit pada palpation;
  • kesakitan, diperburuk oleh usaha mekanikal dan fizikal;
  • peningkatan keletihan sambungan tulang;
  • kenaikan suhu tempatan dan umum;
  • tisu periartikular pasta;
  • iringan latihan fizikal dengan berderit dan renyah;
  • perubahan dalam kontur sendi yang berpenyakit;
  • ubah bentuk teruk sendi artikular;
  • hiperemia kulit di atas persimpangan tulang yang rosak.

Sekiranya anda tidak mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan tepat pada waktunya, apabila berlanjutan, penyakit ini boleh menyebabkan had pergerakan separa atau lengkap..

Doktor mana yang harus anda hubungi terlebih dahulu?

Setelah mengkaji perkara di atas yang mana doktor merawat arthritis dan arthrosis, penting untuk mengetahui siapa yang harus dihubungi pada mulanya.

Oleh itu, patologi di kawasan sendi ditangani:

  • pakar traumatologi;
  • pakar bedah ortopedik;
  • reumatologi-imunologi;
  • ahli arthrologi.
Pesakit pada tanda penyakit pertama, biasanya merujuk kepada ahli terapi

Sebagai tambahan kepada pakar khusus yang disebutkan di atas, dalam proses meringankan keadaan pesakit dan merawat penyakit ini, yang berikut dapat turut serta:

  • kiropraktor;
  • ahli fisioterapi;
  • ahli terapi urut;
  • ahli terapi pemulihan;
  • pakar pemakanan.

Namun, janji awal dilakukan oleh doktor keluarga (ahli terapi), yang, setelah pemeriksaan, berdasarkan keluhan pesakit dan manifestasi objektif penyakit, mengarahkannya untuk melakukan penyelidikan untuk tujuan diagnosis dan perundingan selanjutnya dengan pakar profil sempit.

Undian

Selalunya, pengunjung datang dengan keluhan sakit di pelbagai sendi. Pakar pakar, yang ditangani oleh pesakit dengan kecurigaan arthrosis, mengajukan sejumlah soalan utama untuk menentukan penyetempatan patologi. Selalunya, rasa sakit memancar ke sendi yang berdekatan, yang menjadikan diagnosis sukar. Pesakit kurang mencirikan kesakitan, jadi doktor meminta untuk menunjukkan dengan jelas tempat di mana rasa sakit itu sangat merisaukan. Manifestasi penting arthrosis adalah kekakuan dan pembengkakan sendi yang berpenyakit. Soalan langsung mengenai kehadiran kekakuan tidak betul, jadi doktor mengajukan soalan mengenai sensasi yang dialami pesakit semasa palpasi. Terdapat pesakit yang sangat mencurigakan yang tidak dapat menentukan lokasi dan sifat kesakitan secara bebas.

Pemeriksaan

Pemeriksaan fizikal berdasarkan palpasi dan dilakukan setelah tinjauan. Doktor melakukan palpasi pada kawasan yang terjejas, pemeriksaan visual, keadaan kulit, jarak pergerakan.

Adakah bentuk sendi telah berubah, jika demikian, sejauh mana jaraknya?

Tugas utama adalah mengenal pasti fokus kesakitan:

  • peringkat awalnya tidak maklumat, kemudian perubahan kontur sendi diperhatikan;
  • pengenalpastian sinovitis, hiperemia kulit dan peningkatan suhu tempatan;
  • penentuan visual pergerakan terhad, kepincangan;
  • penentuan pengumpulan cecair dan kemungkinan penyusupan;
  • pengukuran sudut pergerakan dengan goniometer;
  • penilaian nada otot atau kemungkinan atrofi;
  • pengesanan perubahan panjang anggota badan yang terjejas di bawah pengaruh perubahan patologi.

Rujuk kepada pakar sempit

Doktor mana yang merawat arthritis dan arthrosis? Rawatan penyakit ini memperuntukkan kemungkinan penyertaan bersama beberapa pakar dengan orientasi yang berbeza. Selepas kemasukan awal dan penentuan manifestasi penyakit ini, doktor keluarga merujuk pesakit ke pakar sempit. Sekiranya pemeriksaan klasik, tinjauan pesakit dan radiografi tidak bermaklumat, pakar sempit menetapkan kajian tambahan. Pilihan rejimen rawatan tetap bersama doktor yang pakar dalam penyakit ini..

Diagnosis

Setelah menerima hasil kajian diagnostik dan berdasarkan pemeriksaan visual, doktor menetapkan diagnosis arthrosis, yang mempunyai sinonim:

  • osteoartritis;
  • osteoartritis ubah bentuk (DOA);
  • polarthrosis.

Arthrosis adalah proses patologi yang merosakkan - degeneratif pada rongga sendi. Diagnosis ini memerlukan rawatan dan kesabaran yang lama di pihak saudara-mara pesakit dan pesakit itu sendiri. Dengan pengesanan lewat dan ketiadaan kesan terapi yang betul, menyebabkan kecacatan.

Rawatan

Setelah menentukan diagnosis, doktor menetapkan satu set langkah-langkah terapeutik yang bertujuan menghentikan fokus proses patologi, mengurangkan manifestasi kesakitan dan memulihkan kemampuan berfungsi yang hilang.

Jumlah ubat yang digunakan untuk arthrosis meningkat sepanjang masa

Rawatan boleh:

  • tradisional;
  • konservatif;
  • operasi;
  • dengan bantuan ubat tradisional dan alternatif;
  • dengan penggunaan gimnastik pemulihan dan pendidikan jasmani.

Pada peringkat awal, kaedah utama terapi adalah rawatan ubat menggunakan:

  1. NSAID (ubat anti-radang nonsteroid).
  2. Hormon steroid atau kortikoid.
  3. Analgesik.
  4. Relaksan otot.
  5. Vasodilator.
  6. Chondroprotectors.
  7. Pelinciran sendi buatan, dengan suntikan intra-artikular.
  8. Ubat antibakteria.

Pada peringkat terakhir, jika tidak ada tindak balas yang mencukupi terhadap terapi yang dilakukan dan dalam kes ubah bentuk sendi yang teruk, yang menghalang fungsi normalnya, rawatan pembedahan disarankan..

Kesimpulannya

Sebelum mengemukakan soalan mengenai siapa yang merawat artritis dan arthrosis, disarankan untuk membiasakan diri dengan pencegahan dan pencegahan perkembangan penyakit ini. Osteoartritis merujuk kepada penyakit yang lebih mudah dicegah daripada menghabiskan banyak masa dan usaha untuk merawatnya. Ubat-ubatan sendiri dan diagnosis diri terhadap arthrosis sendi boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan yang memperburuk prognosis rawatan dan kehidupan kemudian.

Doktor apa yang merawat artritis dan arthrosis sendi?

Penyakit sendi kaki, seperti artritis dan arthrosis, memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup orang, yang menyebabkan pembatasan pergerakan dan aktiviti kerja. Semasa berjalan, kaki, di sendi yang mana proses keradangan atau distrofik berkembang, selalu mengingatkan dirinya dengan rasa sakit.

Sekiranya perlu membuat diagnosis dan membuat rejimen rawatan, pesakit memikirkan perlunya membuat janji temu dengan pakar. Untuk mendapatkan pertolongan yang berkelayakan, pesakit mesti mempunyai idea tentang jenis doktor yang merawat arthritis dan arthrosis sendi..

Sebab berjumpa doktor

Artritis didefinisikan sebagai proses keradangan pada sendi artikular (yang cenderung merebak ke ligamen dan otot) dan dalam kebanyakan kes berjangkit. Jangkitan boleh memasuki sendi melalui luka pada kulit atau datang dengan aliran darah dari organ lain. Kadang-kadang arthritis mempunyai penyebab autoimun atau muncul selepas kecederaan.

Penyakit ini berlaku dengan kekerapan yang paling besar pada orang-orang pertengahan umur, yang profesinya berkaitan dengan tetap berada di kaki mereka, tetapi juga boleh berlaku pada anak-anak (terutama yang aktif secara fizikal) dan orang tua. Artritis paling kerap menyerang lutut, pinggul dan jari kaki..

Pada orang yang menderita artritis autoimun, keradangan sering kali mempengaruhi bukan sahaja sendi anggota badan, tetapi juga organ yang menyokong kehidupan seperti jantung dan ginjal. Trauma pada sendi kaki adalah penyebab arthritis kanak-kanak yang paling biasa. Sekiranya keradangan diabaikan, ia boleh berkembang menjadi arthrosis (proses degeneratif pada sendi).

Arthrosis adalah penyakit yang berkaitan terutamanya dengan usia di mana perubahan distrofik pada lapisan tulang rawan sendi berlaku. Sebabnya adalah kompleks dan biasanya merangkumi kombinasi kekurangan zat makanan (penyalahgunaan acar, daging asap dalam kombinasi dengan kekurangan mineral), kemerosotan proses metabolik yang berkaitan dengan usia dan tekanan jangka panjang pada sendi. Osteoartritis biasanya menyerang sendi tulang besar - lutut dan pinggul.

Faktor risiko untuk perkembangan arthritis dan arthrosis boleh dipertimbangkan:

  • Umur selepas 30 tahun;
  • Kepenuhan berlebihan;
  • Aktiviti sukan yang menyebabkan kecederaan dan mikrotraum sendi kaki;
  • Otot kaki yang tidak terlatih;
  • Wanita lebih mudah terkena penyakit sendi berbanding lelaki.

Gejala yang memerlukan nasihat perubatan segera termasuk: penurunan mobiliti sendi, sakit teruk, keretakan, bengkak, peningkatan suhu tempatan.

Doktor mana yang harus anda hubungi terlebih dahulu?

Apabila tanda-tanda yang membimbangkan muncul pada pesakit, timbul persoalan - doktor mana yang merawat arthrosis dan artritis sendi. Sistem muskuloskeletal adalah kompetensi doktor dengan beberapa profil, dan patologinya kadang-kadang menjadi komplikasi yang lain - jangkitan pada alat kelamin dan saluran kencing (dalam kes sendi pinggul) atau luka purulen besar.

Sekiranya pesakit menyedari adanya (atau kebarangkalian tinggi) patologi seperti itu, atau jika dia tidak berpeluang mendapatkan janji temu dengan ahli arthrologi (doktor yang pakar dalam rawatan sendi yang terjejas), doktor pertama yang harus dia kunjungi akan menjadi ahli terapi tempatan. Dia akan mengarahkan pesakit ke satu set ujian dan pemeriksaan instrumental tertentu, serta berunding dengan pakar penyakit penyakit sistem muskuloskeletal - seorang pakar rheumatologi dan ortopedis.

Ahli terapi

Seorang ahli terapi tempatan hadir di kakitangan mana-mana poliklinik, termasuk klinik pesakit luar di kawasan penempatan kecil. Ahli terapi luar bandar sering merawat kecederaan lutut, pergelangan kaki dan sendi lain, serta bekerja dengan pesakit yang tidak dapat menghadiri klinik.

Semasa berunding, doktor membuat anamnesis penyakit ini, bertanya kepada pesakit mengenai aduan, penyakit sebelumnya dari profil apa pun, memeriksa sendi yang terjejas, menulis petunjuk untuk serangkaian kajian (pencitraan resonans magnetik, sinar-X, biokimia darah, termasuk analisis untuk penanda proses keradangan). Berdasarkan data ini, diagnosis awal dibuat, dan rujukan kepada pakar khusus - pakar rheumatologi atau ortopedis ditulis untuk pekerjaan selanjutnya.

Pakar Rheumatologi

Doktor ini pakar dalam keradangan sendi yang bersifat autoimun (yang paling biasa adalah arthritis rheumatoid) dan berkaitan dengan patologi seperti periarteritis dan lupus erythematosus. Penduduk di luar bandar perlu pergi ke klinik di bandar terdekat untuk berunding dengan pakar rheumatologi, sementara di megalopoli malah fungsi hospital reumatologi.

Sekiranya rujukan untuk lawatan ke pakar rheumatologi diterima dari ahli terapi, maka kad perubatan dengan catatan doktor daerah dan data semua langkah diagnostik mesti dibawa ke konsultasi. Selepas pemeriksaan, doktor boleh menetapkan rujukan untuk kajian profil yang lebih sempit. Setelah penjelasan lengkap mengenai diagnosis, dikembangkan satu langkah terapi ubat dan fisioterapi individu, atau, jika ditunjukkan, rujukan ke rumah sakit dikeluarkan.

Perundingan dengan pakar rheumatologi diperlukan untuk pembengkakan dan kemerahan pada bahagian sendi, digabungkan dengan peningkatan suhu badan dan gejala demam lain.

Pakar Ortopedik

Doktor ini bertugas dalam merawat arthrosis sendi kaki, lutut, bahu dan sendi lain. Ramai ortopedis juga mempunyai kelayakan trauma. Doktor juga bekerja dengan perubahan degeneratif pada tisu tulang rawan, yang dikembangkan berdasarkan arthritis yang tidak dirawat atau maju, dan dengan osteoartritis (penyebaran proses dari sendi ke tulang).

Setelah menerima keputusan diagnostik, dia memilih alat ortopedik dan menetapkan rawatan ubat, dan jika tidak berkesan atau tidak mencukupi, campur tangan pembedahan dilakukan.

Ahli Arthrologi

Ini adalah nama doktor yang pengkhususannya adalah rawatan penyakit sendi. Kecekapannya merangkumi semua patologi umum sendi - autoimun, berkaitan dengan usia, berjangkit, metabolik. Sekiranya pembedahan diperlukan, ahli arthrologi akan bekerjasama dengan pesakit bersama dengan pakar bedah.

Di pos perubatan negeri di Rusia, ahli arthrologi hanya terdapat di bandar-bandar besar. Dalam kebanyakan kes, mereka dibawa ke klinik komersial. Setelah memeriksa dan mengkaji anamnesis, doktor menetapkan arahan untuk biokimia darah, urinalisis dan sejumlah pemeriksaan instrumental yang berkaitan dengan kes tertentu (langkah diagnostik dapat diambil secara percuma di klinik terdekat). Berdasarkan data ini, diagnosis (arthrosis atau arthritis) dibuat dan rejimen rawatan disediakan.

Setelah menjelaskan doktor mana yang harus dihubungi dengan arthrosis dan arthritis, berdasarkan keadaan pesakit dan adanya konsultasi dengan pakar tertentu di klinik penyelesaiannya, perlu menjalani beberapa prosedur diagnostik, berdasarkan mana rejimen rawatan individu akan dibuat.