Arthrosis darjah 1: sebab, gejala, jenis dan rawatan

Siku

Mengapa arthrosis darjah 1 tidak boleh diabaikan? Bagaimana ia berbeza dengan arthritis pada tahap yang sama? Bagaimana mengenali tanda-tanda pertama penyakit ini? Jawapan untuk semua soalan ini adalah asas untuk pergerakan yang tidak menyakitkan pada usia tua. Walau bagaimanapun, ini mesti dijaga, tanpa menunggu utusan arthrosis pertama dengan tahap pertama. Pengetahuan mengenai gejala klinikal, diagnosis biasa, dan kepatuhan terhadap cadangan pencegahan menyumbang kepada tujuan ini..

Fakta mengenai arthrosis gred 1

Arthrosis dari mana-mana jenis asal pasti bermula dari tahap pertama dan akhirnya melalui tiga fasa sekiranya tidak ada terapi yang tepat dan diagnosis tepat pada masanya. Tahap awal penyakit ini dijangkakan oleh sekitar 60% orang berusia 45-55 tahun..

Kira-kira separuh daripada mereka akan melupakan masalah sendi untuk masa yang lama dalam beberapa minggu, dengan mengambil kira nasihat pakar dan mengikuti langkah pencegahan. Kira-kira 50% daripada jumlah ini menjadi pesakit ortopedis, reumatologi, pakar bedah, ahli phlebolog. Sepertiga pesakit yang tidak menghadapi penekanan penyakit pada fasa pertama berhadapan dengan rawatannya yang sudah berada pada tahap ketiga.

Kadang-kadang tanda-tanda patologi ini sangat mirip dengan gejala artritis, akibatnya, orang sakit sering kali mengelirukan kedua konsep ini. Ini cukup semula jadi, kerana jika tidak ada pengalaman perubatan dan manifestasi penyakit yang serupa, sangat sukar untuk membezakannya. Perbezaan utama antara keduanya adalah bahawa artritis adalah hasil dari proses keradangan..

Walaupun arthrosis, walaupun pada fasa awal perkembangan, adalah penyakit yang kompleks. Ia disertai dengan perubahan komposisi struktur tisu tulang rawan artikulasi, keadaan tisu penghubung dan serat otot yang tidak normal. Di samping itu, dengan arthrosis, bekalan nutrien dalam cecair sinovial yang mengisi sendi habis. Dialah yang dirancang untuk melembapkan tisu tulang rawan, dan meningkatkan pergerakan sendi..

Pada masa yang sama, perubahan degeneratif dan atropik dicatat pada semua tisu sendi. Ini bermakna tulang rawan dan tulang cacat, ketumpatannya berkurang, dan apabila diperas, apa yang disebut osteofit terbentuk - neoplasma atau pertumbuhan tulang.

Penyakit ini berkembang di bahagian atas dan bawah. Tetapi selalunya ia didiagnosis pada sendi lutut kaki..

Varieti patologi

Dalam klasifikasi perubatan Kementerian Kesihatan, penyakit ini tergolong dalam beberapa kategori. Mengikut jenis perkembangan, terdapat bentuk arthrosis kronik dan akut. Di samping itu, adalah kebiasaan untuk membezakan arthrosis pada peringkat awal mengikut fasa penglibatan tisu bersebelahan dalam proses patologi dan kawasan manifestasi penyakit ini:

  • Bentuk yang dilokalkan - tidak lebih daripada 3 sendi kecil yang terpisah dari satu kumpulan terlibat dalam proses tersebut;
  • Bentuk umum - dengan kerosakan pada 4 dan kawasan yang lebih kecil dan kumpulan artikular;
  • Polyarthrosis - dua atau lebih sendi terjejas;
  • Monoarthrosis adalah bentuk paling ringan di mana satu atau dua sendi yang terletak secara simetri pada kedua-dua anggota badan terdedah kepada penyakit ini.

Di samping itu, terdapat dua kategori penyakit di lokasi penyetempatan - sisi kiri dan sisi kanan.

Sebab-sebab penampilan dan faktor yang memprovokasi

Faktor etiologi (kausal) dari sebarang bentuk arthrosis boleh menjadi pelanggaran sifat dalaman dan sifat luaran. Namun, ada keadaan ketika anomali berkembang dengan latar belakang penyakit yang sudah ada. Dengan mengambil kira ciri-ciri ini, adalah kebiasaan untuk membezakan antara arthrosis primer dan sekunder pada tahap pertama. Kadang-kadang pesakit tidak membuat banyak perbezaan antara penyakit tahap pertama dan bentuk primer. Dalam kes pertama, kita bercakap mengenai fasa awal penyakit, dan yang kedua - mengenai sebab-sebab kemunculannya..

Bentuk primer sering muncul pada orang yang menderita kelainan morfologi tisu tulang dan tulang rawan, serta pada orang dengan kecenderungan keturunan dan kecacatan genetik pada tisu-tisu ini. Selalunya, bentuk utama arthrosis pada darjah 1 mempengaruhi orang-orang dari kumpulan umur 45-55 tahun, serta orang-orang dari beberapa profesi dengan peningkatan aktiviti fizikal, atlet dengan latihan intensif.

Penyebab tahap pertama penyakit ini boleh menjadi anomali autoimun dan gangguan dalam kerja fisiologi metabolik. Sekiranya tidak ada metabolisme nutrien yang betul, ciri-ciri perubahan tidak sihat pada tulang rawan sendi muncul.

Bentuk sekunder, walaupun pada peringkat pertama, sering diprovokasi oleh penyakit lain - dalam sistem endokrin, dalam fungsi pencernaan.

Faktor penyebab arthrosis juga:

  • Gangguan fungsi hormon dan ketidakstabilan hormon;
  • Penyakit saluran darah, kehilangan keanjalannya, pembentukan gumpalan darah, gangguan peredaran mikro limfa dan aliran darah di kawasan artikulasi;
  • Keadaan kekurangan tisu tulang rawan;
  • Kekurangan nutrien pada tulang, tulang rawan, cecair sinovial dan tisu lembut sendi;
  • Akibat kecederaan;
  • Memperolehi kecacatan unsur artikular, displasia atau kecacatan artikular anatomi.

Gangguan metabolik, komplikasi selepas pembedahan juga sering menjadi asas permulaan penyakit ini. Selalunya, pada pesakit dengan arthritis tahap kedua atau ketiga, arthrosis mula berkembang sebagai komplikasi.

Perkembangan penyakit ini difasilitasi oleh kekurangan diet seimbang, tekanan berlebihan pada sendi, luka tisu berjangkit.

Tanda-tanda klinikal

Bahaya arthrosis tahap pertama adalah bahawa pada awalnya tidak ada gejala yang jelas. Pada orang yang sakit, pada mulanya, hanya secara berkala, terdapat keadaan ketidakselesaan kecil di kawasan sendi yang terjejas. Kemudian, mereka berkembang menjadi kesakitan menarik dengan intensiti rendah..

Biasanya, kesakitan muncul ketika berjalan, senaman fizikal, dan pergerakan tiba-tiba. Setelah berehat sebentar, sindrom kesakitan hilang. Kadang kala sensasi kesakitan mengeluarkan rasa sakit pada sendi yang berdekatan.

Pada masa yang sama, tanda-tanda berikut menjadi ciri:

  • Kekakuan pergerakan, terutamanya dapat dilihat pada waktu pagi dan pada penghujung hari selepas bersenam;
  • Kemunculan klik ringan, dan kemudian - kelemahan yang lemah semasa belokan tajam, semasa kerja intensif. Kemudian keretakan menjadi lebih kerap dan lebih jelas.

Kemudian ada tidak aktif, rasa sakit semakin meningkat. Dengan perkembangan akut tahap pertama arthrosis, pembengkakan tempatan (tempatan) mungkin berlaku.

Kaedah diagnostik

Gambaran simtomatik ini memberikan sedikit idea mengenai arthrosis itu sendiri dan hanya relevan pada akhir peringkat pertama..

Pemahaman yang lebih jelas mengenai sebab dan definisi penyakit ini diberikan oleh prosedur diagnostik moden:

  • X-ray;
  • Ultrasound;
  • CT;
  • MRI;

Selain itu, ujian darah makmal boleh diresepkan untuk komposisi biokimia, kehadiran beberapa komponen kimia dan kemungkinan jangkitan.

Rawatan yang berkesan

Untuk memulihkan fungsi sendi, prosedur fisioterapeutik ditetapkan, termasuk terapi magnetik dan laser, kesan ultrasound pada tisu, dan rangsangan elektrik. Hasil yang sangat baik ditunjukkan oleh ozokeritotherapy, cryotherapy, elektroforesis.

Untuk memulihkan sifat cecair sinovial, persiapan berdasarkan asid hyaluronik ditunjukkan.

Untuk memulihkan struktur tisu tulang rawan, doktor yang merawat menetapkan ubat dari sejumlah chondroprotectors:

  • Teraflex;
  • Chondrolone;
  • Arthra;
  • Aflutol.

Untuk mengelakkan kemungkinan proses keradangan dan melegakan kesakitan, ubat-ubatan yang berasal dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid digunakan:

  • Ibuprofen;
  • Dicloberl;
  • Diclofenac;
  • Indomethacin;
  • Movalis;
  • Ketoprofen.

Pemulihan mobiliti difasilitasi oleh penstabilan aliran darah. Untuk tujuan ini, serta untuk normalisasi kerja saluran darah, suntikan Theonikol dan Trental semestinya ditetapkan.

Serentak dengan ubat-ubatan ini untuk suntikan dan penggunaan dalaman dalam bentuk serbuk atau tablet, agen topikal dalam bentuk salap, balsem, dan krim diresepkan. Yang paling berkesan adalah Fastum-gel, Viprosal, Butadion, Dolgit, Apizartron.

Untuk menghentikan perkembangan penyakit ini, kurangkan intensitasnya dan cegah perkembangan 2 bentuk arthrosis, yang bermaksud mengembalikan struktur tisu lembut dan tulang rawan artikular - Bishofit, Dimexide, hempedu perubatan, dan juga kompres menggunakan salap ini.

Pencegahan

Dengan kemudahan perjalanan dan tanda-tanda yang tidak ketara, rawatan penyakit ini nampaknya sangat sukar dan mahal. Oleh itu, adalah berhati-hati untuk menjaga pencegahan. Anda hanya perlu mengikuti diet, menambah pelbagai makanan, mengambil cukup air - hingga 3 liter sehari.

Pada masa yang sama, perlu memantau intensitas dan kekerapan aktiviti fizikal, menyingkirkan tabiat buruk yang menghancurkan struktur tulang rawan. Mengelakkan gaya hidup yang tidak aktif dan menghilangkan berat badan berlebihan juga lebih mudah untuk mencegah risiko mengembangkan arthrosis hingga darjah 1.

Tetapi jika anda masih harus menghadapi tanda-tanda arthrosis atau jika terdapat kecurigaan mengenai sifat keadaan yang tidak selesa, anda harus segera menetapkan diagnosis yang tepat dan segera mula merawat patologi.

Apakah arthrosis gred 1 dan bagaimana merawatnya?

Arthrosis (osteoartritis) adalah patologi sistem muskuloskeletal yang paling biasa yang mempengaruhi tisu tulang rawan permukaan artikular. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, selalunya selama beberapa tahun, berturut-turut melalui tiga peringkat. Pada masa awal, gejala gangguan yang teruk biasanya tidak ada, yang menjadikannya sukar untuk membuat diagnosis tepat pada masanya. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk menyembuhkan patologi sepenuhnya dan mencegah kerosakan sendi yang lebih lanjut hanya pada peringkat awal. Pertimbangkan bagaimana arthrosis darjah 1 menampakkan dirinya, kaedah diagnosis dan terapi.

Punca dan mekanisme perkembangan penyakit ini

Osteoartritis berkembang akibat disfungsi dan perubahan patologi dalam struktur tulang rawan. Di bawah pengaruh faktor luaran dan dalaman yang tidak menguntungkan pada tisu tulang rawan dan cecair sinovial sendi, kepekatan komponen utamanya - kolagen dan glukosamin - secara beransur-ansur berkurang. Akibatnya, tulang rawan menjadi lebih longgar dan lebih lembut, dan kehilangan keupayaannya untuk menahan senaman fizikal. Jumlah cecair sinovial, yang memainkan peranan pelincir, menurun, yang menyebabkan geseran semasa pergerakan dan kerosakan mekanikal pada tisu sendi.

Dalam 75% kes, penyakit ini menyerang sendi kecil tangan, kaki dan semua bahagian tulang belakang. Tetapi yang paling sukar adalah arthrosis sendi besar: pinggul, lutut, pergelangan kaki. Gangguan ini selalunya menyebabkan hilangnya mobiliti anggota bawah dan kecacatan..

Patologi berlaku pada hampir 40% orang tua, yang berkaitan dengan perubahan semula jadi yang berkaitan dengan usia pada membran tulang rawan. Sebab dan faktor risiko lain untuk mengembangkan arthrosis termasuk yang berikut:

  • Kecederaan pada sendi dan tisu di sekitarnya (lebam, patah tulang, keseleo, pembedahan);
  • Displasia kongenital;
  • Aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • Penyakit berjangkit dan keradangan pada sendi;
  • Gangguan metabolik;
  • Berat badan berlebihan;
  • Hipotermia biasa, selsema yang kerap;
  • Keracunan kronik badan.

Gejala arthrosis darjah pertama

Pada peringkat awal arthrosis, perubahan morfologi serius pada tulang rawan dan gejala yang berkaitan biasanya tidak ada. Tanda-tanda berikut dapat menunjukkan perkembangan penyakit:

  • Rasa tidak selesa dan keletihan anggota badan yang terjejas semasa bersenam;
  • Rasa kekejangan pada waktu pagi, hilang sendiri dalam 10-15 minit setelah bangun;
  • Kekejangan berkala pada sendi;
  • Kesakitan sederhana dengan pergerakan yang berpanjangan, mereda setelah berehat sebentar;
  • Batasan pergerakan yang sedikit.

Sekiranya anda mengesyaki arthrosis peringkat pertama, anda harus berjumpa doktor. Mengabaikan gejala penyakit ini pasti menyebabkan perkembangannya cepat dan keperluan untuk rawatan jangka panjang, termasuk pembedahan.

Diagnostik

Diagnosis merangkumi aktiviti berikut:

  • Perbualan dengan pesakit untuk mengumpulkan anamnesis (aduan, keadaan kerja dan kehidupan, penyakit bersamaan);
  • Pemeriksaan visual anggota badan yang terjejas, palpasi sendi dan ujian untuk had pergerakan;
  • Pemeriksaan sinar-X. Gambar menunjukkan sedikit penebalan tulang rawan dan sedikit penyempitan ruang sendi. Salah satu tanda awal arthrosis sendi tahap 1 adalah osteofit - pertumbuhan tulang yang terbentuk akibat perubahan patologi pada tulang rawan;
  • Ujian darah dan kajian makmal dan instrumental lain untuk mengecualikan penyakit dengan gejala yang serupa.

Rawatan awal

Arthrosis tahap pertama yang tidak rumit biasanya tidak memerlukan rawatan perubatan. Prinsip utama terapi adalah:

  • Mengehadkan beban pada sendi yang berpenyakit. Anda tidak perlu memakai kasut yang tidak selesa, tidak termasuk aktiviti fizikal yang berlebihan, menggunakan ortosis atau alat ortopedik lain seperti yang ditetapkan oleh doktor;
  • Pematuhan dengan peraturan motor. Selalunya, batasan pergerakan patologi dan perkembangan sindrom kesakitan memaksa pesakit untuk menyelamatkan anggota badan yang terkena arthrosis. Tetapi ketidakaktifan fizikal boleh menyebabkan atrofi otot dan ligamen yang cepat yang menyokong sendi, memprovokasi ubah bentuknya yang lebih jauh dan memperburuk perjalanan penyakit ini. Tugas utama terapi adalah dos yang betul menggunakan terapi senaman. Pelepasan sendi mesti digabungkan dengan aktiviti fizikal yang mencukupi. Satu set latihan untuk melakukan di rumah dikembangkan oleh doktor secara individu, dengan mengambil kira usia dan keadaan pesakit, sifat dan penyetempatan patologi;
  • Pemulihan fungsi dan biomekanik sendi. Untuk mengekalkan nada otot, menormalkan peredaran darah tempatan dan memulihkan mobiliti, rawatan urut terapeutik dan kursus fisioterapi ditetapkan (rangsangan elektrik, ultrasound dan terapi laser magnetik).

Semua pesakit yang didiagnosis mengalami gangguan tahap 1 memerlukan rawatan spa tahunan dan pengawasan berterusan oleh pakar.

Pada peringkat awal, arthrosis dirawat oleh pakar rheumatologi - pakar dalam rawatan sendi dan tisu penghubung yang tidak memerlukan pembedahan. Sekiranya penyakit itu timbul kerana trauma atau telah memasuki tahap kedua, anda harus menghubungi traumatologist ortopedik.

Terapi ubat

Dengan kekalahan sendi besar, penggunaan ubat anti-radang bukan steroid (Diclofenac, Ibuprofen, Celebrex) sering diperlukan untuk menghilangkan rasa sakit dan edema. Sekiranya penyakit itu berlanjutan dan disertai dengan pemusnahan tulang rawan yang cepat, rawatan ubat arthrosis tahap 1 termasuk mengambil kumpulan ubat berikut:

  • Chondroprotectors - bermaksud berdasarkan kondroitin sulfat dan glukosamin untuk pentadbiran oral (Chondrolone, Teraflex, Aflutol, Artra);
  • Persediaan asid hyaluronik dalam bentuk suntikan untuk mengimbangi kekurangan cecair sinovial.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Rawatan arthrosis bukan ubat yang berkesan tahap 1 di rumah mungkin termasuk penggunaan resipi ubat tradisional:

  • Kompres yang diperbuat daripada tanah liat putih, oatmeal rebus atau lobak parut (menyebarkan pada sendi yang sakit, melindungi dan biarkan semalaman);
  • Urut dengan minyak sayuran atau campuran madu cair dan jus aloe;
  • Salap beri juniper parut dan jelatang segar;
  • Mandi dengan garam laut;
  • Minum ramuan ramuan perubatan (pudina, daun lingonberry, bunga linden).

Hanya pakar yang dapat menjawab persoalan bagaimana merawat arthrosis yang baru bermula. Kaedah terapi dipilih secara individu sesuai dengan gambaran klinikal.

Gaya hidup arthrosis peringkat pertama

Pesakit prihatin mengenai persoalan bagaimana hidup dengan arthrosis darjah 1 untuk mengecualikan perkembangan penyakit ini. Perubahan degeneratif-distrofik pada sendi adalah kronik, oleh itu, rawatan yang ditetapkan oleh doktor diperlukan sepanjang hayat.

Selain mengehadkan beban pada aktiviti fizikal sendi dan sederhana, semua pesakit perlu sentiasa mengikuti diet. Diet harus merangkumi makanan yang kaya dengan kolagen (daging jeli, jeli semula jadi), sayur-sayuran dan buah-buahan segar, dan ikan laut. Adalah perlu untuk membatasi jumlah garam, gula-gula, makanan berlemak dan pedas, alkohol yang dimakan.

Sekiranya anda mempunyai berat badan berlebihan, anda perlu segera mengurangkannya. Menurut kajian perubatan, pengurangan berat badan hanya 2-3 kg dapat memperlambat perkembangan arthrosis sendi besar hampir 30%.

Walaupun tidak ada gejala yang teruk, arthrosis darjah 1 memerlukan rawatan wajib. Terapi yang dimulakan tepat pada masanya membolehkan anda mencegah ubah bentuk tulang rawan, mengembalikan sebahagian struktur dan fungsinya..

Arthrosis darjah 1 sendi lutut: rawatan

Arthrosis gred 1 menyebabkan beberapa gejala, tetapi memerlukan rawatan aktif. Kerana penyakit ini terus berkembang, dan sebagai akibatnya, menyebabkan seseorang menjadi cacat jika dia tidak mengambil langkah-langkah untuk menjaga kesihatannya.

Arthrosis gred 1 menyebabkan beberapa gejala, tetapi memerlukan rawatan aktif. Kerana penyakit ini terus berkembang, dan sebagai akibatnya, menyebabkan seseorang menjadi cacat jika dia tidak mengambil langkah-langkah untuk menjaga kesihatannya.

  • Penerimaan murah dari traumatologist-orthopedist, Ph.D. dari 4000 rubel
  • Temujanji Segera Mendesak pada hari yang sama
  • Tutup 12 minit dari metro Fonvizinskaya dan Milashenkova Street
  • Temujanji peribadi yang selesa dengan janji temu

Pengarang

Apakah arthrosis darjah 1

Tahap gonarthrosis ditetapkan berdasarkan tanda-tanda kerosakan sendi yang ditentukan secara radiologi. Dengan arthrosis darjah pertama, hanya osteofit kecil (pertumbuhan tulang) yang diperhatikan tanpa penyempitan ruang sendi. Terdapat rekonstruksi racemose struktur tulang, osteosklerosis linier diperhatikan di tulang subkondral (terletak di bawah tulang rawan).

Di Rusia, klasifikasi Kosinskaya sering digunakan. Menurutnya, pada tahap 1, pertumbuhan tulang marjinal muncul, dan penyempitan ruang sendi juga mungkin terjadi..

Beberapa pengarang percaya bahawa pada tahap 1 gonarthrosis, perubahan radiologi mungkin tidak ada. Tetapi mereka dikesan menggunakan ujian diagnostik yang lebih tepat: MRI dan CT.

Klasifikasi klinikal juga digunakan. Dengan arthrosis lutut 1 darjah, sakit intensiti rendah yang lemah diperhatikan. Mereka berlaku hanya apabila terdapat beban yang signifikan pada sendi lutut. Kadang-kadang edema lutut muncul, yang hilang sendiri, dalam keadaan rehat berfungsi. Tiada ubah bentuk.

Pada peringkat ini, seseorang sering tidak mementingkan penyakitnya. Terutama jika tidak ada yang menyakitkannya, dan tanda-tanda arthrosis baru dapat dilihat hanya pada sinar-X. Tetapi ini adalah taktik yang salah: dengan arthrosis tahap pertama, perlu mengubah gaya hidup dan memulakan rawatan. Sesungguhnya, penyakit ini dicirikan oleh perkembangan yang stabil, yang, sebagai akibatnya, boleh mengakibatkan kehancuran sendi sepenuhnya.

Kaedah bukan ubat

Tidak ada pil dan suntikan yang akan membawa hasil rawatan yang lebih baik pada tahap 1 arthrosis daripada kaedah pembetulan gaya hidup dan terapi bukan ubat.

Arthrosis berkembang apabila beban pada sendi tidak sesuai dengan kemampuannya untuk menahan beban ini. Mungkin ada dua sebab untuk ini:

beban yang terlalu tinggi;

sendi yang terlalu lemah.

Biasanya kedua-dua faktor ini diperhatikan bersama dalam satu nisbah atau yang lain. Tidak mustahil untuk menguatkan sendi. Tetapi sangat mungkin untuk mengurangkan beban di atasnya. Ini akan menyebabkan penurunan kesakitan dan melambatkan perkembangan gonarthrosis. Kemungkinan anda telah mengambil langkah-langkah yang diperlukan pada waktunya, anda tidak akan menunggu peralihan penyakit ini ke tahap kedua dan ketiga..

Pengurangan berat

Arthrosis paling kerap mempengaruhi sendi bahagian bawah kaki. Kenapa? Jawapannya jelas: mereka membawa beban utama. Mereka menahan berjalan, berlari, melompat, buruh manual dan sukan. Dan semakin banyak berat badan anda, semakin sukar sendi anda. Obesiti adalah salah satu faktor risiko utama untuk perkembangan gonarthrosis.

Berat badan berlebihan:

beberapa kali meningkatkan beban pada lutut ketika berjalan;

secara tidak langsung mempengaruhi bahagian sendi yang tidak tertekan kerana tindakan sistemik sitokin pro-radang.

Pada pesakit gemuk, bergantung pada tahapnya, risiko arthrosis boleh meningkat sebanyak 4-10 kali. Secara semula jadi, pada mereka yang telah mengalami gonarthrosis, penyakit ini, sekiranya terdapat pound tambahan pada badan, akan berkembang lebih cepat.

Berat badan adalah salah satu faktor yang agak mudah dibetulkan. Penurunan berat badan mempunyai kesan yang baik terhadap arthrosis tahap 1. Menentukan bahawa:

penurunan indeks jisim badan sebanyak 2 unit dapat mengurangkan risiko terkena osteoartritis lutut sebanyak 50%;

penurunan berat badan dengan latar belakang penyakit yang sudah ada hanya 5% daripada penyakit awal yang dapat mengurangkan gejala dengan ketara, dan kadang-kadang menghilangkan sindrom kesakitan sepenuhnya.

Salah satu kajian yang dilakukan dengan penyertaan 159 pesakit dengan berat badan berlebihan dan arthrosis lutut menunjukkan bahawa penurunan berat badan dalam 4 bulan dengan purata 13 kg menggunakan diet rendah kalori membantu meningkatkan nada otot dengan purata 12%, meningkatkan aktiviti fizikal dan ketara meredakan sakit lutut.

Latihan fizikal

Meningkatkan tahap aktiviti fizikal anda adalah cara yang baik untuk menurunkan berat badan, dan kegemukan, seperti yang telah kita ketahui, adalah musuh utama sendi lutut. Di samping itu, terapi senaman berfungsi melalui mekanisme lain. Ia memberi kesan positif walaupun pada pesakit yang tidak berlebihan berat badan. Terapi fizikal berfungsi kerana mekanisme seperti itu:

peningkatan kestabilan sendi;

peningkatan vaskularisasi (peningkatan bilangan kapal yang memberi makan pada sendi, yang meningkatkan trofisme tulang rawan artikular);

meningkatkan kekuatan dan nada otot paha, dan otot yang dilatih melegakan sebahagian beban dari sendi lutut.

Kajian menunjukkan bahawa terapi senaman memperlambat perkembangan penyakit ini. Wanita mendapat hasil terbaik. Pada mulanya mereka mempunyai otot quorisriceps femoris yang lemah, kekuatannya rata-rata 2 kali lebih sedikit daripada pada lelaki. Ini adalah salah satu sebab mengapa arthrosis lutut didiagnosis lebih kerap pada pesakit wanita. Hanya dalam 5 minggu melakukan latihan selama 30 minit, terdapat peningkatan kekuatan otot secara statistik, peningkatan kestabilan sendi, dan penurunan kesakitan. Hasil ini berterusan walaupun orang tersebut berhenti bersenam sekurang-kurangnya 6 bulan..

Fisioterapi

Terdapat banyak kaedah rawatan fizikal, dalam beberapa tahun kebelakangan ini mereka muncul lebih banyak. Terdapat puluhan kaedah fisioterapi. Gelombang magnetik, laser, tenaga elektrik, faktor terma, dan lain-lain digunakan untuk mempengaruhi sendi..

Mekanisme tindakan untuk kebanyakan teknik fisioterapeutik adalah sama: mereka merangsang peredaran darah pada sendi masalah, mempunyai kesan analgesik dan anti-radang. Dalam sindrom kesakitan kronik, fisioterapi sering digunakan bersamaan dengan analgesik. Selain itu, penggunaannya secara berkala membolehkan anda mengurangkan dos ubat yang digunakan dan meminimumkan risiko kesan sampingan..

Orthotics

Ini merangkumi sekumpulan kaedah di mana sendi lutut melegakan dengan menggunakan ortosis. Ini adalah alat perubatan luaran: korset, pembalut, alat, kasut khas, dll. Pengetatan sering digunakan dalam kes seperti itu: ia tidak hanya memperbaiki sendi, tetapi juga meningkatkan peredaran darah di dalamnya, mengurangkan rasa sakit dan bengkak.

Rawatan ubat

Dengan arthrosis darjah 1 sendi lutut, rawatan dijalankan dengan menggunakan ubat. Sebilangan daripadanya tidak mempengaruhi perjalanan penyakit ini, tetapi hanya mengurangkan simptomnya, meningkatkan kualiti hidup pesakit. Yang lain melambatkan perkembangan penyakit ini. Dadah boleh diambil secara oral, disapukan pada kulit, secara parenteral atau terus ke sendi.

Krim

Dengan arthrosis sendi lutut 1-2 darjah, rawatan dapat dilakukan dengan menggunakan ubat tempatan sahaja. Mereka mengandungi:

bahan penyejuk atau pemanasan - mengganggu dan menghilangkan rasa sakit dan membantu mengatasi bengkak;

ubat anti-radang bukan steroid - mengurangkan kesakitan;

chondroprotectors - direka untuk meningkatkan metabolisme pada tisu tulang rawan.

Sebilangan besar ubat topikal tidak berkesan. Masalah dengan salap pemanasan dan penyejukan adalah bahawa ia tidak bertahan lama. Kulit cepat terbiasa, ia memerlukan peningkatan dos. Akhirnya, gangguan seperti itu berhenti berfungsi. Memandangkan arthrosis lutut adalah penyakit jangka panjang, kaedah rawatan ini secara amnya tidak menyelesaikan masalah..

Chondroprotectors topikal tidak mempunyai keberkesanan yang terbukti secara klinikal.

Ubat anti-radang nonsteroid lebih kurang berkesan secara topikal berbanding dengan mulut. Tetapi kadang-kadang pemakaiannya ke lutut adalah langkah yang perlu jika perut pesakit sakit atau berdarah akibat pil sakit.

Tablet

Selalunya, NSAID diresepkan (aceclofenac, diclofenac, ibuprofen, dan lain-lain). Sekiranya boleh, ia harus digunakan sesedikit mungkin, ingatlah bahawa:

ubat ini tidak selamat, terutamanya dengan penggunaan yang berpanjangan;

mereka tidak menyembuhkan arthrosis, tetapi hanya menghilangkan rasa sakit.

Suntikan

Pemberian ubat intramuskular dan intravena untuk arthrosis tidak masuk akal, kerana ini adalah penyakit kronik yang berlangsung selama bertahun-tahun.

Tetapi dengan arthrosis 1-2 darjah, rawatan dijalankan menggunakan suntikan intra-artikular. Pendekatan ini sangat berkesan kerana:

ubat yang digunakan selepas beberapa suntikan memberi kesan selama beberapa bulan;

tidak ada bahaya pendarahan gastrousus, seperti ketika mengambil NSAID;

toleransi rawatan yang baik;

suntikan sendi bukan sahaja melegakan kesakitan, tetapi juga melambatkan perkembangan arthrosis.

Selalunya, plasma hyaluronat dan kaya platelet diberikan. Kurang biasa, glukokortikoid digunakan - ia diperlukan sebagai langkah sementara sekiranya berlaku proses keradangan.

Bagaimana arthrosis darjah 1 dirawat, dan bagaimana ia berbahaya bagi pesakit?

Kursus arthrosis dibahagikan kepada beberapa peringkat. Tahap pertama disukai secara kondisional dan lebih mudah dirawat. Dari peralihan penyakit dari peringkat awal ke tahap akhir, bertahun-tahun dan bahkan beberapa dekad boleh berlalu, jika dikenal pasti dan dirawat dengan tepat.

Kemajuan arthrosis adalah proses berterusan yang tidak dapat dihentikan sepenuhnya. Tugas doktor adalah melambatkannya dan memaksimumkan peralihan dari satu peringkat ke tahap yang lain. Tanpa rawatan, arthrosis melepasi dari tahap 1 hingga tahap 2 dalam 1-3 tahun, dan dengan rawatannya boleh memakan waktu 10-20 tahun.

1 Apa yang berlaku pada sendi dengan arthrosis darjah 1?

Tahap pertama arthrosis berlaku dengan simptom yang minimum atau secara amimtomatik. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa tidak ada perubahan pada tulang rawan. Sebenarnya, mereka ada di sana, walaupun hampir tidak dapat dilihat (mereka bahkan dapat dilewati ketika mendiagnosis arthrosis, jika kecurigaan telah muncul).

Perubahan berikut diperhatikan:

  1. Kemunculan mikrokrak pada permukaan artikular, yang setakat ini tidak terlalu mempengaruhi fungsi tulang rawan.
  2. Proses merosakkan bermula di lapisan tengah sendi. Tidak ada perubahan patologi jauh di dalam tisu tulang rawan.
  3. Permukaan tulang rawan tidak lagi licin, lebam dan kekurangan kelihatan.
  4. Jumlah cecair sinovial, yang terlibat dalam pelunasan sendi dan memastikan pergerakannya, dapat berkurang.

Tidak ada apa-apa bencana, tetapi ciri khas semasa aktiviti fizikal, ketidakselesaan sederhana mungkin sudah muncul. Sebilangan pesakit mengalami kesakitan ringan secara berkala, yang mudah dikaitkan dengan kerja berlebihan..
ke menu ↑

1.1 Seberapa cepat anda dapat mengenal pasti penyakit pada tahap 1?

Diagnosis arthrosis pada tahap 1 boleh menjadi sukar, kerana perubahan pada sendi sangat kurang berkembang. Walaupun sinar-X atau MRI / CT mungkin tidak selalu membantu.

Malah pakar traumatologi, ortopedis atau reumatologi yang berpengalaman boleh melakukan kesalahan dalam diagnosis. Oleh itu, pada banyak pesakit pada peringkat pertama, penyakit ini tidak didiagnosis, walaupun mereka diperiksa oleh doktor yang berpengalaman..

Sekiranya anda terdedah kepada penyakit seperti itu (kerana usia, atau spesifikasi profesion), anda perlu menjalani diagnosis yang komprehensif. Untuk melakukan ini, anda perlu menjalani X-ray, dan jika tidak menunjukkan hasil, maka lakukan CT scan (lebih teruk) atau MRI (lebih baik). Arthroscopy pada tahap ini belum dilakukan, kerana petunjuk untuk pelaksanaannya adalah tahap arthrosis yang kemudian.

Perubahan sendi pada tahap arthrosis yang berbeza

Anda juga boleh melakukan ujian darah (biokimia, klinikal) dan menderma darah untuk ujian reumatik. Ujian ini akan menghilangkan artritis reumatoid dan penyakit lain yang juga menyebabkan ketidakselesaan atau keretakan pada sendi..
ke menu ↑

2 Gejala arthrosis 1 darjah

Tanda-tanda klinikal arthrosis pada tahap 1 sering tidak dapat dilihat (baik untuk doktor, atau untuk pesakit itu sendiri). Tidak ada pembengkakan atau kemerahan sendi yang jelas, secara praktikal tidak ada rasa sakit (atau muncul secara berkala), tidak ada ketidakselesaan semasa pergerakan.

Gejala yang perlu diperhatikan:

  • kekejangan pada sendi semasa pergerakan, biasanya semakin kuat pada waktu pagi (setengah jam pertama atau jam selepas bangun);
  • sedikit kekakuan dalam pergerakan pada waktu pagi (1-2 jam pertama selepas bangun);
  • peningkatan ketidakselesaan pada sendi dengan pergerakan anggota badan yang aktif;
  • dengan kerosakan pada sendi bahagian bawah kaki, mungkin ada perasaan seolah-olah satu kaki menjadi lebih pendek daripada yang lain, kaki kaki boleh berkembang;
  • dalam kes yang jarang berlaku, anda dapat melihat sedikit peningkatan pada sendi yang terjejas berbanding dengan yang sihat;
  • sedikit kekakuan pada otot-otot di sekitar sendi sakit (kerana peningkatan nada otot, untuk mengurangkan beban pada sendi yang sakit).

Gejala yang disenaraikan mungkin menunjukkan bukan arthrosis, tetapi penyakit lain, oleh itu, mustahil untuk membuat diagnosis berdasarkannya..
ke menu ↑

3 Rawatan arthrosis 1 darjah

Sekiranya pada tahap pertama arthrosis dikenal pasti, maka kaedah berikut dapat digunakan untuk mengobatinya:

  1. Pembetulan gaya hidup. Sekiranya seseorang berlebihan berat badan, maka dia harus menyingkirkannya. Sekiranya seseorang tidak banyak bergerak, maka dia disarankan untuk meningkatkan aktiviti. Dan sebaliknya: jika seseorang memuatkan sendi terlalu banyak, maka bebannya harus dikurangkan.
  2. Penggunaan ubat-ubatan. Chondroprotectors, relaxer otot, dan dalam kes yang jarang berlaku, ubat anti-radang bukan steroid biasanya diresepkan.
  3. Gimnastik terapeutik (terapi senaman). Membolehkan anda melambatkan kemajuan penyakit dengan ketara dan menguatkan otot, yang akan melegakan sendi.
  4. Prosedur urut. Pada peringkat pertama arthrosis, urut digunakan hanya untuk menghilangkan kekejangan otot. Ia jarang diresepkan.
  5. Diet. Pesakit disarankan untuk makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, menggunakan suplemen vitamin dan mineral, mengecualikan atau mengurangkan pengambilan makanan berbahaya dan terlalu masin. Juga disarankan untuk menyingkirkan tabiat buruk, jika ada (berhenti merokok dan minum alkohol).

Adalah sangat penting untuk segera memulakan rawatan arthrosis kelas 1. Ini akan melambatkan peralihannya ke peringkat kedua..
ke menu ↑

3.1 Prognosis rawatan

Prognosis untuk rawatan arthrosis kelas 1 adalah baik jika ia dimulakan tepat pada masanya dan sepenuhnya. Sekiranya penyakit itu didiagnosis tepat pada waktunya, maka pesakit mungkin tidak mengalami peningkatan gejala yang tidak menyenangkan hingga akhir hayatnya. Semakin muda pesakit, dan semakin baik kesihatannya, semakin tinggi kemungkinan arthrosis tidak berkembang ke tahap yang lebih parah..

Tetapi ingat: mustahil untuk menyembuhkan arthrosis sepenuhnya walaupun pada peringkat pertama. Perubahan pada tisu artikular akan berterusan, tetapi sangat perlahan. Maksudnya, anda dapat sepenuhnya menghilangkan kemungkinan peralihan penyakit ke tahap yang teruk..
ke menu ↑

Cadangan untuk rawatan dan pencegahan arthrosis gred 1

Sepanjang hayat seseorang, sendi-sendi bergerak. Tisu mereka secara beransur-ansur lesu, dan pada usia 50 tahun, hampir 40% populasi dewasa menghadapi sakit sendi, penyebabnya adalah arthrosis, penyakit yang disertai dengan pemusnahan tulang rawan dan ubah bentuk tulang..

Tahap awal - arthrosis darjah 1 - membuat dirinya merasa sakit yang lemah dan batasan pergerakan yang sedikit ketara. Sekiranya anda tidak memperhatikan tanda-tanda ini pada waktunya, penyakit ini akan memasuki tahap yang lebih teruk, dan kemudian anda tidak dapat melakukannya tanpa kerugian yang nyata.

Bagaimana sendi berfungsi

Sendi adalah sambungan bergerak sepasang tulang. Di luar, ia dilindungi oleh kapsul sendi. Hujung tulang artikular ditutup dengan tisu tulang rawan, yang merupakan sejenis span dengan liang-liang halus. Terdapat jurang antara tulang rawan yang dipenuhi dengan cecair sinovial. Ia dihasilkan oleh membran dengan nama yang sama, yang dilapisi dengan permukaan dalam beg artikular. Di samping itu, mereka melakukan fungsi pelindung terhadap hujung rawan..

Apa itu arthrosis

Arthrosis adalah penyakit yang menyerang semua tisu sendi. Pada mulanya, proses degeneratif mempengaruhi sinovium, yang memerlukan sedikit perubahan dalam komposisi cecair pelincir.

Akibatnya, beban pada tulang rawan meningkat, dia harus bekerja dalam mod yang ditingkatkan. Beban yang tidak tertanggung membawa kepada pemusnahan tisu tulang rawan. Perkembangan fenomena ini membawa kepada kerosakan tulang..

Punca berlakunya

Arthrosis, berbeza dengan arthritis, mempengaruhi sendi tunggal. Selalunya, penyakit ini "memilih" pinggul dan lutut, lebih jarang pergelangan kaki.

Perkara berikut boleh menyebabkan kerosakan sendi sebahagian atau sepenuhnya:

  • Trauma berulang: kadang-kadang walaupun satu - yang serius - sudah cukup untuk proses degeneratif bermula;
  • Penyakit metabolik;
  • Gangguan hormon: ini menjelaskan permulaan perkembangan arthrosis pada wanita pada peringkat menopaus;
  • Berat badan berlebihan;
  • Keturunan, yang boleh menyebabkan perkembangan arthrosis pada bila-bila masa, bahkan pada usia muda;
  • Kehadiran penyakit sendi lain.

Arthrosis tidak asing lagi bagi pesakit diabetes dan orang yang menderita vena varikos, artritis.

Kumpulan risiko merangkumi:

  1. Atlet profesional.
  2. Orang yang telah bekerja keras selama bertahun-tahun.
  3. Pengalaman Diet: Sebilangan besar mereka mempunyai pemahaman yang sangat kabur tentang pentingnya merumuskan diet yang betul. Tindakan mereka yang buta huruf menyebabkan ketidakseimbangan tubuh, merosakkan kesihatannya secara amnya dan sendi khususnya.
  4. Vegetarian: dengan melepaskan protein hewani, mereka menyumbang kepada penyusutan tulang rawan yang cepat dan pemusnahannya yang seterusnya.

Kekurangan vitamin atau hipotermia yang berpanjangan juga boleh menyebabkan arthrosis..

Perbezaan antara arthrosis dan osteoartritis 1 darjah

Hasil rawatan yang berjaya bergantung pada seberapa tepat penyakit ini didiagnosis. Orang yang jauh dari pendidikan perubatan tidak melihat perbezaan antara arthrosis, arthritis dan osteoartritis. Sementara itu, penyakit ini sangat berbeza, oleh itu, mereka mesti dirawat dengan cara yang berbeza..

Osteoartritis mula berkembang hanya selepas ubah bentuk tulang rawan. Penyebab kejadiannya tidak boleh menjadi kecenderungan genetik: hanya beban kuat pada sendi dan kesan mekanikal pada sendi menyebabkan kemunculan penyakit sendi jenis ini.

Selalunya, sendi kecil mudah terkena osteoartritis, sementara arthrosis lebih "suka" besar.

Gejala arthrosis gred 1

Sangat sukar untuk mendiagnosis arthrosis tahap pertama: sendi pada tahap ini tidak menyakitkan, tidak ada perubahan yang diperhatikan pada mereka pada sinar-X. Tetapi pesakit merasakan ketidakselesaan, menjelaskan kepada mereka sendiri sensasi yang tidak menyenangkan dengan keletihan dangkal.

Anda harus mendengar perasaan anda. Gangguan sendi boleh disyaki jika:

  • Mengurangkan amplitud pergerakan anggota badan di kawasan sendi yang terjejas.
  • Selepas aktiviti yang berpanjangan, sedikit kepincangan muncul, kadang-kadang rasa sakit meletus ke pangkal paha atau paha: ini mungkin merupakan tanda arthrosis sendi pinggul. Tetapi pesakit harus diperiksa oleh pakar di organ panggul - gejala serupa adalah ciri penyakit sistem pembiakan dan buah pinggang.
  • Lutut sakit semasa turun atau ketika bangun dari tidur pada waktu pagi: mungkin terdapat arthrosis sendi lutut.
  • Semasa bergerak di sendi, suara terdengar, mirip dengan suara yang dipancarkan oleh permukaan kasar yang bergelombang antara satu sama lain.
  • Pesakit sering memusingkan kaki: kaki yang terkena arthrosis rentan terkehel.

Rawatan

Inti rawatan arthrosis peringkat pertama adalah untuk mencegah perkembangan penyakit ini. Tugas utama adalah menghilangkan gejala dan mengurangkan tekanan pada sendi yang terjejas. Matlamat dapat dicapai dengan tindakan berikut:

  1. Ubat ditetapkan. Chondroprotectors digunakan untuk menormalkan struktur tisu tulang rawan. Sekiranya pesakit mengalami kesakitan, yang kadang-kadang diperhatikan pada peringkat awal arthrosis, dia diresepkan ubat-ubatan dan analgesik anti-radang nonsteroid.
  2. Urutan yang berkualiti akan membantu mengembalikan pergerakan sepenuhnya ke sendi. Ia juga berfungsi untuk menghilangkan rasa sakit. Terapi lumpur dan elektroforesis memberi kesan yang baik.
  3. Gimnastik pemulihan juga telah membuktikan dirinya dengan baik. Pelaksanaan latihan khusus dengan teliti membantu mengatasi kekakuan pergerakan. Program latihan dipilih secara individu, dengan mengambil kira keadaan tenunan pesakit. Tujuannya adalah untuk mengelakkan atrofi otot dan pembentukan lekatan pada sendi.
  4. Adalah perlu untuk mengimbangkan diet pesakit. Sebaik sahaja tubuh mula menerima bahan yang hilang, metabolisme akan bertambah baik, enzim yang melawan proses keradangan akan dihasilkan, bahan yang diperlukan untuk pemulihan tulang rawan akan muncul.

Perhatian khusus harus diberikan untuk menghilangkan berat badan berlebihan. Sekiranya beban pada sendi tidak berkurang, semua aktiviti di atas tidak akan membawa hasil yang diinginkan.

Rawatan arthrosis gred 1 tidak melibatkan campur tangan pembedahan. Agar tidak jatuh di bawah pisau bedah di masa depan, perlu untuk mengurangkan beban pada sendi yang terjejas dengan menyemak semula gaya hidup anda. Dalam beberapa kes, pesakit harus memakai alat ortopedik untuk jangka masa yang lama (atau berterusan) - pembalut lutut, penyokong instep, dll..

Tetapi mustahil untuk melepaskan sepenuhnya beban sendi. Dalam rutin harian pesakit, mereka harus mencari tempat untuk berjalan dengan santai dan berenang - tindakan ini dengan arthrosis menjadi penting.

Pembetulan pemakanan

Adalah sangat penting untuk menyediakan tisu yang terkena arthrosis dengan zat-zat yang diperlukan yang diterima oleh tubuh dari makanan.

Kolagen

Protein khas, bahan utama dari mana tisu tulang rawan dibina. Tubuh muda secara bebas menghasilkan bahan ini, tetapi seiring bertambahnya usia, fungsi ini akan hilang, jadi anda harus beralih kepada sumber luaran untuk mendapatkan bantuan. Salah satunya adalah daging jeli, tetapi hidangan ini tidak boleh dimakan tanpa sekatan: kerana kandungan kolesterol dan kalori yang tinggi, ia boleh dimakan tidak lebih dari sekali seminggu..

Sekiranya terdapat aterosklerosis dan hipertensi, bahkan frekuensi ini tidak digalakkan untuk pesakit. Anda boleh, atas nasihat pakar pemakanan, makan hidangan yang disediakan berdasarkan gelatin (kolagen yang diubah suai) - ikan jeli, jeli buah.

Selenium dan sulfur

Sulfur sangat penting untuk penghasilan kolagen, tetapi tanpa selenium, ia tidak akan dapat mengatasi tugas tersebut. Anda boleh jenuh badan dengan belerang dengan memasukkan dalam diet:

  • Daging lembu;
  • Daging ayam;
  • Telur;
  • Kekacang;
  • Ikan laut.

Ia juga terdapat dalam produk tumbuhan: epal, kubis, gooseberry, bawang, plum..

Keadaan selenium sedikit lebih rumit - sumbernya adalah makanan laut, kelapa, dan kacang Brazil yang mahal. Sekiranya tidak ada wang untuk eksotisme seperti itu, anda boleh menambahkan rumput laut ke menu - kandungan selenium di dalamnya sedikit lebih rendah, tetapi dengan harga yang berpatutan, ia dapat diberikan oleh orang yang mempunyai kewangan terhad.

Selenium terdapat dalam jumlah kecil dalam telur, bawang putih, susu, dan roti gandum. Sekiranya anda memastikan kehadiran produk ini secara berkala, maka kekurangan unsur jejak yang diperlukan tidak akan mengancam pesakit.

Asid poli tak jenuh omega 3

Dengan sendirinya, arthrosis bukanlah penyakit radang. Tetapi mereka dapat muncul dengan latar belakang pemusnahan tulang rawan. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, cukup untuk mengisi badan tepat pada masanya dengan asid tak jenuh ganda. Mereka terdapat dalam jumlah besar dalam jenis ikan laut berlemak:

  • Herring;
  • Sardin;
  • Ikan kembung.

Akan lebih berguna untuk tidak menggoreng ikan seperti itu, tetapi memanggang atau memasak dengan menggunakan dandang berganda.

Minyak biji rami yang sejuk juga merupakan sumber Omega 3 yang bernilai..

Sekiranya tubuh menerima jumlah protein haiwan dan tumbuhan yang mencukupi, ia tidak akan kehilangan keupayaannya untuk memulihkan tisu tulang rawan untuk jangka masa yang panjang. Dan lebih rasional untuk mengurangkan berat badan bukan dengan diet bergaya, tetapi dengan mengurangkan ukuran bahagian makanan.

Pencegahan arthrosis

Sebarang penyakit lebih mudah dan murah untuk dicegah daripada menyembuhkan. Untuk memastikan sendi anda berfungsi dengan baik, anda perlu mengikuti lima peraturan mudah:

  1. Berikan mereka pergerakan yang wajar. Tulang rawan tidak mengandungi saluran darah, dan satu-satunya sumber pemakanan adalah cecair sendi. Sekiranya aliran darah ke tisu sekitarnya bertambah baik, cecair sinovial akan diisi semula dengan oksigen dan nutrien. Berski, berenang, senaman pagi dan aktiviti fizikal yang lain tanpa penggunaan beban statik menyumbang kepada proses penting ini..
  2. Mencegah hipotermia pada sendi.
  3. Dapatkan timbangan dengan kerap. Sekiranya tanda-tanda pertama kegemukan muncul, segera ambil langkah-langkah untuk menormalkan berat badan - setiap kilogram tambahan tidak dapat dilihat tetapi tidak dapat dibunuh membunuh sendi.
  4. Mematuhi rutin harian yang normal: kurang tidur, jarang makan, tetapi dalam kuantiti yang banyak, mengabaikan berjalan di udara segar juga boleh menyebabkan masalah sendi.
  5. Cuba melindungi sendi anda daripada kecederaan. Semakin baik anda menjaganya ketika anda muda, semakin sedikit masalah kesihatan yang anda akan hadapi ketika anda meningkat usia..

Arthrosis tahap 1

Arthrosis adalah penyakit sendi di mana kemusnahan dan kerosakan yang ketara pada tulang rawannya, serta tisu ligamen, tulang, sinovial mula berlaku. Pada awalnya, semua perubahan berlaku dengan sangat perlahan, tanpa menyebabkan gejala yang teruk. Oleh kerana itu, agak sukar untuk mendiagnosis arthrosis gred 1. Biasanya, seseorang mula berjumpa doktor apabila gejalanya menjadi lebih jelas. Tetapi penting tepat pada waktunya untuk mengenal pasti permulaan penyakit ini..

Sebab-sebabnya

Yang pertama dimusnahkan adalah membran sinovial, yang melapisi permukaan dalaman sendi. Komposisi cecair yang melembapkan menisci sendi dan tulang rawan itu sendiri berubah. Beban biasa, yang biasa untuk sendi sebelumnya, meningkat dengan mendadak. Dia berhenti menangani fungsinya, mulai runtuh secara beransur-ansur, memprovokasi rasa sakit dan keradangan.

Jangan campurkan konsep seperti arthrosis primer dan osteoartritis tahap 1. Dalam kes pertama, titik yang paling penting adalah asal-usul penyakit seperti itu, dan pada peringkat kedua perkembangan penyakit ini. Osteoartritis lebih kerap berlaku pada orang tua. Remaja dan kanak-kanak jarang menderita penyakit ini. Pada awalnya, hanya beberapa sendi yang rosak, dan kemudian keradangan mula menyebar secara aktif. Sebab utama berlakunya penyakit seperti ini termasuk:

  • kecenderungan keturunan;
  • kecederaan yang diterima;
  • kehadiran penyakit bersamaan;
  • peningkatan aktiviti fizikal;
  • berat badan berlebihan;
  • gangguan metabolik yang ketara;
  • penyusunan semula tahap hormon.

PERHATIAN! Faktor yang memprovokasi permulaan penyakit ini boleh menjadi intervensi pembedahan awal di kawasan sendi itu sendiri, aktiviti profesional tertentu, kegagalan dalam sistem peredaran artikular. Sekiranya seseorang melakukan kerja keras fizikal sepanjang hidupnya, maka dia segera jatuh ke zon risiko terkena penyakit seperti itu dan dapat melihat tanda-tanda arthrosis setiap saat. Faktanya ialah dengan senaman fizikal, sendi mula lusuh lebih cepat..

Ramai atlet yang menyalahgunakan latihan dan tidak membiarkan badan mereka berehat secara normal juga menghadapi arthrosis darjah satu. Walaupun melakukan salah satu latihan yang dilakukan secara tidak betul menimbulkan keradangan pada tisu sendi di kawasan kaki, tangan, lutut.

Atlet yang tidak memberi peluang untuk berehat berisiko

Kadang-kadang kekurangan zat makanan boleh menyebabkan penyakit ini. Garam karbonat yang terdapat dalam beberapa makanan mula secara beransur-ansur tumbuh di sendi, menjengkelkan tisu penghubung dan tulang rawan. Ini membawa kepada penampilan proses keradangan secara langsung. Kekurangan protein haiwan yang masuk ke dalam badan juga boleh menyumbang kepada permulaan arthrosis tahap 1. Semua tulang rawan sistem rangka terdiri daripada sebatian protein. Dan jika jumlahnya terhad, ini akan memberi kesan negatif terhadap pergerakan dan struktur tisu artikular..

Cadangan untuk rawatan dan pencegahan arthrosis gred 1

Sepanjang hayat seseorang, sendi-sendi bergerak. Tisu mereka secara beransur-ansur lesu, dan pada usia 50 tahun, hampir 40% populasi dewasa menghadapi sakit sendi, penyebabnya adalah arthrosis, penyakit yang disertai dengan pemusnahan tulang rawan dan ubah bentuk tulang..

Tahap awal - arthrosis darjah 1 - membuat dirinya merasa sakit yang lemah dan batasan pergerakan yang sedikit ketara. Sekiranya anda tidak memperhatikan tanda-tanda ini pada waktunya, penyakit ini akan memasuki tahap yang lebih teruk, dan kemudian anda tidak dapat melakukannya tanpa kerugian yang nyata.

Bagaimana sendi berfungsi

Sendi adalah sambungan bergerak sepasang tulang. Di luar, ia dilindungi oleh kapsul sendi. Hujung tulang artikular ditutup dengan tisu tulang rawan, yang merupakan sejenis span dengan liang-liang halus. Terdapat jurang antara tulang rawan yang dipenuhi dengan cecair sinovial. Ia dihasilkan oleh membran dengan nama yang sama, yang dilapisi dengan permukaan dalam beg artikular. Di samping itu, mereka melakukan fungsi pelindung terhadap hujung rawan..

Apa itu arthrosis

Arthrosis adalah penyakit yang menyerang semua tisu sendi. Pada mulanya, proses degeneratif mempengaruhi sinovium, yang memerlukan sedikit perubahan dalam komposisi cecair pelincir.

Akibatnya, beban pada tulang rawan meningkat, dia harus bekerja dalam mod yang ditingkatkan. Beban yang tidak tertanggung membawa kepada pemusnahan tisu tulang rawan. Perkembangan fenomena ini membawa kepada kerosakan tulang..

Punca berlakunya

Arthrosis, berbeza dengan arthritis, mempengaruhi sendi tunggal. Selalunya, penyakit ini "memilih" pinggul dan lutut, lebih jarang pergelangan kaki.

Perkara berikut boleh menyebabkan kerosakan sendi sebahagian atau sepenuhnya:

  • Trauma berulang: kadang-kadang walaupun satu - yang serius - sudah cukup untuk proses degeneratif bermula;
  • Penyakit metabolik;
  • Gangguan hormon: ini menjelaskan permulaan perkembangan arthrosis pada wanita pada peringkat menopaus;
  • Berat badan berlebihan;
  • Keturunan, yang boleh menyebabkan perkembangan arthrosis pada bila-bila masa, bahkan pada usia muda;
  • Kehadiran penyakit sendi lain.

Arthrosis tidak asing lagi bagi pesakit diabetes dan orang yang menderita vena varikos, artritis.

Kumpulan risiko merangkumi:

  1. Atlet profesional.
  2. Orang yang telah bekerja keras selama bertahun-tahun.
  3. Pengalaman Diet: Sebilangan besar mereka mempunyai pemahaman yang sangat kabur tentang pentingnya merumuskan diet yang betul. Tindakan mereka yang buta huruf menyebabkan ketidakseimbangan tubuh, merosakkan kesihatannya secara amnya dan sendi khususnya.
  4. Vegetarian: dengan melepaskan protein hewani, mereka menyumbang kepada penyusutan tulang rawan yang cepat dan pemusnahannya yang seterusnya.

Kekurangan vitamin atau hipotermia yang berpanjangan juga boleh menyebabkan arthrosis..

Perbezaan antara arthrosis dan osteoartritis 1 darjah

Hasil rawatan yang berjaya bergantung pada seberapa tepat penyakit ini didiagnosis. Orang yang jauh dari pendidikan perubatan tidak melihat perbezaan antara arthrosis, arthritis dan osteoartritis. Sementara itu, penyakit ini sangat berbeza, oleh itu, mereka mesti dirawat dengan cara yang berbeza..

Osteoartritis mula berkembang hanya selepas ubah bentuk tulang rawan. Penyebab kejadiannya tidak boleh menjadi kecenderungan genetik: hanya beban kuat pada sendi dan kesan mekanikal pada sendi menyebabkan kemunculan penyakit sendi jenis ini.

Selalunya, sendi kecil mudah terkena osteoartritis, sementara arthrosis lebih "suka" besar.

Gejala arthrosis gred 1

Sangat sukar untuk mendiagnosis arthrosis tahap pertama: sendi pada tahap ini tidak menyakitkan, tidak ada perubahan yang diperhatikan pada mereka pada sinar-X. Tetapi pesakit merasakan ketidakselesaan, menjelaskan kepada mereka sendiri sensasi yang tidak menyenangkan dengan keletihan dangkal.

Anda harus mendengar perasaan anda. Gangguan sendi boleh disyaki jika:

  • Mengurangkan amplitud pergerakan anggota badan di kawasan sendi yang terjejas.
  • Selepas aktiviti yang berpanjangan, sedikit kepincangan muncul, kadang-kadang rasa sakit meletus ke pangkal paha atau paha: ini mungkin merupakan tanda arthrosis sendi pinggul. Tetapi pesakit harus diperiksa oleh pakar di organ panggul - gejala serupa adalah ciri penyakit sistem pembiakan dan buah pinggang.
  • Lutut sakit semasa turun atau ketika bangun dari tidur pada waktu pagi: mungkin terdapat arthrosis sendi lutut.
  • Semasa bergerak di sendi, suara terdengar, mirip dengan suara yang dipancarkan oleh permukaan kasar yang bergelombang antara satu sama lain.
  • Pesakit sering memusingkan kaki: kaki yang terkena arthrosis rentan terkehel.

Rawatan

Inti rawatan arthrosis peringkat pertama adalah untuk mencegah perkembangan penyakit ini. Tugas utama adalah menghilangkan gejala dan mengurangkan tekanan pada sendi yang terjejas. Matlamat dapat dicapai dengan tindakan berikut:

  1. Ubat ditetapkan. Chondroprotectors digunakan untuk menormalkan struktur tisu tulang rawan. Sekiranya pesakit mengalami kesakitan, yang kadang-kadang diperhatikan pada peringkat awal arthrosis, dia diresepkan ubat-ubatan dan analgesik anti-radang nonsteroid.
  2. Urutan yang berkualiti akan membantu mengembalikan pergerakan sepenuhnya ke sendi. Ia juga berfungsi untuk menghilangkan rasa sakit. Terapi lumpur dan elektroforesis memberi kesan yang baik.
  3. Gimnastik pemulihan juga telah membuktikan dirinya dengan baik. Pelaksanaan latihan khusus dengan teliti membantu mengatasi kekakuan pergerakan. Program latihan dipilih secara individu, dengan mengambil kira keadaan tenunan pesakit. Tujuannya adalah untuk mengelakkan atrofi otot dan pembentukan lekatan pada sendi.
  4. Adalah perlu untuk mengimbangkan diet pesakit. Sebaik sahaja tubuh mula menerima bahan yang hilang, metabolisme akan bertambah baik, enzim yang melawan proses keradangan akan dihasilkan, bahan yang diperlukan untuk pemulihan tulang rawan akan muncul.

Perhatian khusus harus diberikan untuk menghilangkan berat badan berlebihan. Sekiranya beban pada sendi tidak berkurang, semua aktiviti di atas tidak akan membawa hasil yang diinginkan.

Rawatan arthrosis gred 1 tidak melibatkan campur tangan pembedahan. Agar tidak jatuh di bawah pisau bedah di masa depan, perlu untuk mengurangkan beban pada sendi yang terjejas dengan menyemak semula gaya hidup anda. Dalam beberapa kes, pesakit harus memakai alat ortopedik untuk jangka masa yang lama (atau berterusan) - pembalut lutut, penyokong instep, dll..

Tetapi mustahil untuk melepaskan sepenuhnya beban sendi. Dalam rutin harian pesakit, mereka harus mencari tempat untuk berjalan dengan santai dan berenang - tindakan ini dengan arthrosis menjadi penting.

Pembetulan pemakanan

Adalah sangat penting untuk menyediakan tisu yang terkena arthrosis dengan zat-zat yang diperlukan yang diterima oleh tubuh dari makanan.

Kolagen

Protein khas, bahan utama dari mana tisu tulang rawan dibina. Tubuh muda secara bebas menghasilkan bahan ini, tetapi seiring bertambahnya usia, fungsi ini akan hilang, jadi anda harus beralih kepada sumber luaran untuk mendapatkan bantuan. Salah satunya adalah daging jeli, tetapi hidangan ini tidak boleh dimakan tanpa sekatan: kerana kandungan kolesterol dan kalori yang tinggi, ia boleh dimakan tidak lebih dari sekali seminggu..

Sekiranya terdapat aterosklerosis dan hipertensi, bahkan frekuensi ini tidak digalakkan untuk pesakit. Anda boleh, atas nasihat pakar pemakanan, makan hidangan yang disediakan berdasarkan gelatin (kolagen yang diubah suai) - ikan jeli, jeli buah.

Selenium dan sulfur

Sulfur sangat penting untuk penghasilan kolagen, tetapi tanpa selenium, ia tidak akan dapat mengatasi tugas tersebut. Anda boleh jenuh badan dengan belerang dengan memasukkan dalam diet:

  • Daging lembu;
  • Daging ayam;
  • Telur;
  • Kekacang;
  • Ikan laut.

Ia juga terdapat dalam produk tumbuhan: epal, kubis, gooseberry, bawang, plum..

Keadaan selenium sedikit lebih rumit - sumbernya adalah makanan laut, kelapa, dan kacang Brazil yang mahal. Sekiranya tidak ada wang untuk eksotisme seperti itu, anda boleh menambahkan rumput laut ke menu - kandungan selenium di dalamnya sedikit lebih rendah, tetapi dengan harga yang berpatutan, ia dapat diberikan oleh orang yang mempunyai kewangan terhad.

Selenium terdapat dalam jumlah kecil dalam telur, bawang putih, susu, dan roti gandum. Sekiranya anda memastikan kehadiran produk ini secara berkala, maka kekurangan unsur jejak yang diperlukan tidak akan mengancam pesakit.

Asid poli tak jenuh omega 3

Dengan sendirinya, arthrosis bukanlah penyakit radang. Tetapi mereka dapat muncul dengan latar belakang pemusnahan tulang rawan. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, cukup untuk mengisi badan tepat pada masanya dengan asid tak jenuh ganda. Mereka terdapat dalam jumlah besar dalam jenis ikan laut berlemak:

  • Herring;
  • Sardin;
  • Ikan kembung.

Akan lebih berguna untuk tidak menggoreng ikan seperti itu, tetapi memanggang atau memasak dengan menggunakan dandang berganda.

Minyak biji rami yang sejuk juga merupakan sumber Omega 3 yang bernilai..

Sekiranya tubuh menerima jumlah protein haiwan dan tumbuhan yang mencukupi, ia tidak akan kehilangan keupayaannya untuk memulihkan tisu tulang rawan untuk jangka masa yang panjang. Dan lebih rasional untuk mengurangkan berat badan bukan dengan diet bergaya, tetapi dengan mengurangkan ukuran bahagian makanan.

Pencegahan arthrosis

Sebarang penyakit lebih mudah dan murah untuk dicegah daripada menyembuhkan. Untuk memastikan sendi anda berfungsi dengan baik, anda perlu mengikuti lima peraturan mudah:

  1. Berikan mereka pergerakan yang wajar. Tulang rawan tidak mengandungi saluran darah, dan satu-satunya sumber pemakanan adalah cecair sendi. Sekiranya aliran darah ke tisu sekitarnya bertambah baik, cecair sinovial akan diisi semula dengan oksigen dan nutrien. Berski, berenang, senaman pagi dan aktiviti fizikal yang lain tanpa penggunaan beban statik menyumbang kepada proses penting ini..
  2. Mencegah hipotermia pada sendi.
  3. Dapatkan timbangan dengan kerap. Sekiranya tanda-tanda pertama kegemukan muncul, segera ambil langkah-langkah untuk menormalkan berat badan - setiap kilogram tambahan tidak dapat dilihat tetapi tidak dapat dibunuh membunuh sendi.
  4. Mematuhi rutin harian yang normal: kurang tidur, jarang makan, tetapi dalam kuantiti yang banyak, mengabaikan berjalan di udara segar juga boleh menyebabkan masalah sendi.
  5. Cuba melindungi sendi anda daripada kecederaan. Semakin baik anda menjaganya ketika anda muda, semakin sedikit masalah kesihatan yang anda akan hadapi ketika anda meningkat usia..