Artritis bahu: gejala dan rawatan

Trauma

Artritis sendi bahu adalah penyakit sistem muskuloskeletal, di mana proses keradangan berkembang pada sendi bahu, yang hasilnya adalah pelanggaran trofisme tisu sendi dan pemusnahannya secara beransur-ansur. Dengan patologi yang panjang, sendi secara beransur-ansur kehilangan keupayaannya untuk berfungsi dengan normal. Lebih sering, penyakit ini menyerang orang tua, namun, dengan sejumlah faktor, ia juga boleh berlaku pada orang muda..

Apa yang menyumbang kepada perkembangan artritis sendi bahu?

Artritis adalah istilah yang menunjukkan adanya keradangan pada tisu-tisu sendi. Bergantung pada sifat proses keradangan dan faktor-faktor yang memprovokasi, beberapa bentuk penyakit dibezakan..

Artritis pasca trauma adalah bentuk penyakit yang paling biasa yang berlaku selepas kerosakan mekanikal pada tisu sendi: patah tulang, keseleo, dislokasi, pecahnya kapsul sendi. Kerosakan sendi yang ketara boleh mencetuskan artritis segera. Sekiranya kerosakan tidak begitu besar, tetapi berulang secara berkala (contohnya, sebagai hasil latihan dengan atlet), artritis boleh berkembang dari masa ke masa..

Rheumatoid dan artritis berjangkit - lesi sendi yang disebabkan oleh pendedahan kepada agen berjangkit pada tisu dengan penurunan imuniti yang bersamaan. Pada artritis berjangkit, agen penyebab penyakit boleh memasuki sendi dengan aliran darah dari fokus jauh, dan sekiranya terdapat luka di kawasan sendi, melalui saluran luka.

Reaktif artritis adalah perkembangan keradangan reaktif pada tisu sendi sebagai tindak balas kepada kehadiran fokus berjangkit tertentu di dalam badan. Dalam kes ini, penyebab keradangan adalah tindak balas imun tubuh yang spesifik..

Osteoarthritis (osteoarthritis) adalah penyakit yang berkembang terutamanya pada usia tua dan tua, serta pada orang yang mengalami, untuk satu atau lain sebab, beban yang berlebihan pada sendi bahu (pemuat, pelempar tukul, ahli gusti, pemukul tembakan, pengangkat berat, pemain skating rumah kaca, dll.). P.). Pemusnahan tisu tulang rawan yang berkaitan dengan usia atau penurunannya disebabkan oleh beban yang berlebihan menyebabkan pendedahan permukaan artikular secara beransur-ansur dan penggantian tulang rawan dengan pertumbuhan tulang, yang menyebabkan penurunan pergerakan sendi secara beransur-ansur.

Gejala artritis bahu

Gejala utama pada artritis bahu adalah sakit, sering sangat sengit, yang mengganggu pergerakan pada sendi yang terjejas. Di samping itu, gejala berikut adalah ciri artritis bahu:

peningkatan suhu - lebih kerap berlaku di kawasan sendi yang terjejas, kulit di mana, dengan keradangan yang kuat, menjadi merah, menjadi edematous dan panas apabila disentuh. Di samping itu, arthritis yang teruk mungkin disertai dengan kenaikan suhu badan secara umum, lebih kerap tidak lebih tinggi daripada 38 ° C;

kemunculan kekejangan, klik pada sendi semasa membuat pergerakan di dalamnya;

penurunan jarak pergerakan pada sendi yang terjejas;

kekejangan pagi adalah gejala awal artritis yang tidak diperhatikan oleh banyak orang secara khusus pada sendi bahu. Ia dapat dikesan, misalnya, dengan menyikat rambut anda sebaik sahaja tidur, ketika sukar untuk mengangkat tangan ke kepala;

gejala umum proses keradangan di dalam badan: kelemahan, kelesuan pesakit, mual, kehilangan selera makan, dll..

Keterukan simptom lebih kuat pada arthritis akut atau memburukkan lagi proses kronik. Artritis bahu kronik boleh berlaku tanpa manifestasi yang jelas, menampakkan diri, sebagai contoh, hanya dengan kerengsaan ketika bergerak atau kesakitan sederhana ketika cuaca berubah.

Tahap artritis bahu

Artritis bahu dan skapula bahu secara beransur-ansur berkembang, melalui tiga peringkat dalam perkembangannya:

Tahap pertama - pesakit bimbang terutamanya tentang rasa sakit yang muncul dan tumbuh semasa bersenam, dan kemudian, ketika berehat, hilang. Juga, rasa sakit dapat meningkat pada waktu malam atau ketika cuaca berubah, bahu mulai "sakit" sebelum hujan atau salji. Tangan cepat letih walaupun melakukan kerja yang mudah dan biasa. Kekakuan pagi dapat diperhatikan, yang hilang dengan sendirinya setelah seperempat hingga setengah jam setelah permulaan pergerakan pada sendi. Secara amnya, jarak pergerakan pada sendi bahu dipelihara.

Tahap kedua - rasa sakit menjadi berterusan, tidak hilang setelah berehat. Semasa bergerak, ciri khas muncul pada sendi yang terjejas. Julat pergerakan sendi menurun.

Tahap ketiga - ubah bentuk sendi bahu yang tidak dapat dipulihkan berkembang, rentang gerakan di dalamnya adalah minimum, rasa sakit semasa pemburukan proses keradangan boleh menjadi begitu sengit sehingga tidak ada cukup analgesik bukan narkotik untuk melegakannya.

Diagnostik artritis sendi bahu

Biasanya, artritis bahu tidak sukar untuk didiagnosis. Setelah memeriksa pesakit, melakukan pemeriksaan sinar-X dan ultrasound pada sendi, sebagai peraturan, adalah mungkin untuk menentukan bentuk dan tahap penyakit ini. Untuk memperjelas diagnosis, ujian makmal juga dilakukan: ujian darah klinikal, ujian reumatik, dll. Berdasarkan data yang diperoleh, doktor menetapkan rawatan yang paling berkesan pada peringkat penyakit ini.

Rawatan artritis bahu

Rawatan artritis paling berkesan jika dimulakan secara harfiah dari gejala pertama penyakit - dalam kes ini, perkembangan tisu tulang rawan yang tidak dapat dipulihkan dapat dielakkan. Tulang rawan tidak dapat dipulihkan, dan jika hancur, ia tidak dapat diganti dengan apa pun. Itulah sebabnya perlu segera, dari gejala pertama penyakit ini - ketidakselesaan, sedikit sakit di bahu - untuk berjumpa doktor, tanpa menunggu keradangan berkembang.

Ubat untuk artritis bahu

Apabila didiagnosis menderita artritis bahu, rawatan harus lengkap. Matlamat utama terapi ubat adalah untuk menghilangkan rasa sakit dan menghilangkan keradangan pada tisu-tisu sendi. Untuk tujuan ini, ubat-ubatan dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid, baik tempatan dan umum, digunakan. NSAID digunakan secara tempatan dalam bentuk salap dan gel, ia digunakan pada kulit di kawasan sendi yang terjejas. Umumnya ubat bertindak cukup berkesan, ia diambil dalam bentuk tablet atau kapsul di dalamnya, terdapat juga bentuk ubat yang boleh disuntik. Kelebihan menggunakan NSAID umum adalah permulaan kesan analgesik dan anti-radang yang cepat. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa ubat-ubatan tersebut mempunyai kesan menjengkelkan pada mukosa gastrik, oleh itu, pengambilannya yang tidak terkawal, terutama untuk jangka masa panjang, dapat memprovokasi perkembangan gastritis dan ulser gastrik. Hanya doktor yang harus menetapkan NSAID.

Sebagai tambahan kepada ubat anti-radang, pesakit juga boleh diberi analgesik untuk menghilangkan sindrom kesakitan yang lebih lengkap.

Dengan keradangan yang kuat pada sendi, sifat anti-radang NSAID mungkin tidak mencukupi, dalam hal ini doktor boleh memutuskan untuk menetapkan glukokortikosteroid dalam bentuk salap atau tablet. Untuk arthritis yang teruk, suntikan glukokortikoid intra-artikular boleh diberikan. Ini adalah ubat yang mengandungi hormon korteks adrenal, ia dibezakan oleh kesan anti-radang yang kuat. Namun, apabila mengambil ubat seperti itu untuk waktu yang lama, tubuh dapat bertindak balas dengan ketagihan dan penurunan pengeluaran hormonnya sendiri. Pengambilan ubat kumpulan secara tiba-tiba juga tidak boleh diterima, oleh itu, hanya doktor yang boleh menetapkan ubat glukokortikoid, dia mesti sentiasa memantau pengambilan ubat-ubatan tersebut.

Sekiranya penyakit itu berlanjutan mengikut jenis osteoartritis, penggunaan chondroprotectors telah membuktikan dirinya dengan baik. Ini adalah nama sekumpulan ubat yang tugasnya adalah untuk merangsang proses metabolik semula jadi dalam tisu tulang rawan, akibatnya struktur dan sifat biokimia dipulihkan. Don juga chondroprotector - ubat yang bahan aktifnya, glukosamin sulfat kristal, adalah komponen semula jadi tulang rawan yang sihat, tanpanya proses normal dalam tisu tulang rawan tidak mungkin dilakukan. Glukosamin sulfat yang mendorong pengeluaran protein struktural proteoglikan di tisu tulang rawan. Sebagai tambahan kepada pembentukan struktur tisu tulang rawan, mereka juga menekan perubahan keradangan di dalamnya, memperlambat proses pemusnahan. Penting untuk diingat bahawa untuk rawatan yang berjaya, perjalanan mengambil chondroprotectors mestilah cukup lama. Di samping itu, mereka paling berkesan pada peringkat awal penyakit, sehingga perubahan patologi pada tulang rawan menjadi tidak dapat dipulihkan..

Pembedahan artritis

Dengan tidak berkesannya rawatan ubat, penurunan mobiliti yang ketara pada sendi yang terjejas, pesakit mungkin disyorkan untuk menjalani pembedahan artritis bahu. Ia boleh terdiri daripada prostetik sendi - penggantian lengkap sendi yang terkena dengan prostesis atau dalam pelbagai operasi yang bertujuan untuk memulihkan mobiliti: cantuman tulang, kapsul sendi, dll..

Fisioterapi untuk artritis bahu

Setelah keradangan akut reda, disarankan untuk menambah rawatan konservatif dengan teknik fisioterapi. Urut, refleksologi, magnetoterapi, terapi lumpur, elektroforesis dengan analgesik dan ubat anti-radang telah membuktikan diri mereka dengan baik. Fisioterapi merangsang bekalan darah ke tisu sendi dan otot dan ligamen di sekitarnya, dan membantu memanjangkan pengampunan. Gimnastik perubatan (latihan dipilih oleh doktor bergantung pada tahap proses keradangan dan keadaan sendi) dan berenang juga membantu memulihkan mobiliti pada sendi yang terjejas. Latihan untuk artritis sendi bahu mestilah lembut, beban harus sederhana.

Pemakanan untuk Artritis Bahu

Makan dengan baik bukanlah langkah penyembuhan, tetapi dapat mempercepat pemulihan anda. Diet pesakit harus kaya dengan vitamin, serat, asid lemak tak jenuh ganda. Acar dan perap harus dibuang; juga disarankan untuk mengecualikan daging asap dan makanan goreng. Sudah tentu, alkohol dilarang, produk pembusukan yang boleh menyebabkan peningkatan radang pada sendi..

Artritis sendi bahu adalah penyakit yang tidak menyenangkan yang boleh menyebabkan kecacatan bagi pesakit. Tepat pada masanya, dari tanda-tanda pertama penyakit ini, permohonan kepada doktor dan pelaksanaan cadangannya akan menghentikan perkembangan proses keradangan dan mencegah perkembangan tisu tulang rawan yang tidak dapat dipulihkan..

Artritis bahu

Semua orang mengalami kesakitan di bahu, tetapi sebab-sebab yang menyebabkannya banyak. Artritis bahu dianggap salah satunya. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan topik: artritis sendi bahu: gejala dan rawatan.

Varieti penyakit ini

Sekiranya terdapat keradangan pada sendi bahu, gejalanya mungkin berbeza, bergantung pada bentuk penyakitnya.

Artritis bahu dikelaskan kepada tiga jenis:

  1. Osteoartritis. Penyakit ini khas untuk orang tua. Kecenderungan ini disebabkan oleh fakta bahawa proses patologi muncul akibat pemakaian tisu. Osteoartritis membawa kepada pemusnahan tulang rawan artikular.
  2. Artritis reumatoid. Penyakit ini berkembang tanpa mengira jantina dan usia. Proses keradangan mempengaruhi sendi, dan kedua-duanya sekali gus.
  3. Artritis pasca trauma. Bentuk ini berlaku dengan latar belakang kecederaan, patah tulang atau kehelan sebelumnya.
Artritis sendi bahu merujuk kepada keradangan tisu lembut yang berdekatan dengan sendi.

Perkembangan penyakit

Artritis adalah sekumpulan penyakit yang mempengaruhi sendi kecil dan besar. Proses patologi menyebabkan kemerosotan tulang rawan dan kehilangan fungsinya. Sendi bahu adalah sendi paling mudah bergerak di dalam tubuh manusia, oleh itu, artritis bahu didiagnosis lebih kerap daripada yang lain. Kekalahan boleh berlaku secara sepihak dan dua hala.

Sendi bahu dapat menahan tekanan yang berpanjangan dan meningkat, tetapi pada masa yang sama ia tetap rentan. Selalunya kawasan ini mengalami kecederaan. Akibatnya, artritis boleh berkembang. Dengan rawatan pesakit yang tepat pada masanya kepada doktor, prognosisnya baik.

Sebab dan simptom

Faktor-faktor berikut mempengaruhi patogenesis artritis bahu:

  • hipotermia;
  • trauma;
  • penyakit berjangkit;
  • kecenderungan keturunan;
  • beban panjang dan berlebihan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • penuaan badan;
  • hipersensitiviti sendi.
Pada masa yang sama, seseorang mengalami kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk pada sendi yang terjejas.

Pada peringkat awal penyakit ini, terdapat rasa sakit yang menyakitkan, yang diperburuk oleh usaha fizikal. Pesakit mengadu rasa tidak selesa apabila cuaca berubah. Keletihan dan kelemahan yang cepat ditambahkan pada gejala. Ketika penyakit itu berkembang, tanda-tanda klinikal baru muncul: penurunan mobiliti, ciri khas atau klik ketika bergerak. Kesakitan semakin sengit. Pada peringkat terakhir, artritis membawa kepada degenerasi dan degenerasi tisu dan tulang rawan sendi. Kecacatan bahu dibayangkan.

Artritis gout

Bentuk penyakit gouty berlaku kerana pemendapan garam asid urik di tisu-tisu sendi. Bentuk ini lebih kerap mempengaruhi lelaki berusia lebih dari 45-50 tahun..

Serangan gouty boleh diprovokasi oleh:

  • pengambilan produk daging yang berlebihan;
  • penderaan alkohol;
  • mengambil ubat tertentu.

Hasil daripada alasan di atas, kristal (tofus) garam asid urik terbentuk dalam ketebalan tisu tulang rawan, yang menghalang sendi bergerak sepenuhnya. Gejala muncul dengan mendadak dan paroxysm, lebih kerap pada waktu malam. Pesakit mengalami kesakitan yang teruk. Sendi yang terjejas menjadi bengkak dan ungu. Keadaan umum pesakit bertambah buruk: suhu badan meningkat, menggigil dan rasa tidak enak badan muncul.

Rawatan artritis gout bertujuan menghilangkan rasa tidak selesa, melegakan keradangan. Rawatan ubat tradisional (glukokortikoid dan ubat anti-radang bukan steroid) dilakukan bersamaan dengan fisioterapi (kinesioterapi, urut, penyinaran ultraviolet, magnetoterapi).

Ia berkembang dengan penuaan atau kemerosotan tisu, yang menyebabkan pemusnahan tulang rawan artikular

Artritis traumatik

Artritis traumatik bahu berlaku akibat kecederaan. Menurut statistik perubatan, orang muda yang bermain sukan tidak selamat cenderung menjadi mangsa. Penyakit ini dapat dikenali oleh kekejangan sendi, bengkak, sakit dan keretakan pada sendi. Sekiranya gejala ini muncul, anda harus segera berjumpa doktor untuk menetapkan rawatan, jika tidak, proses keradangan boleh menyebabkan pemusnahan tisu dan tulang rawan periartikular. Gejala boleh muncul baik selepas kecederaan (bentuk akut), dan setelah beberapa waktu.

Proses mengubati arthritis traumatik, seperti penyakit vaskular lain, adalah panjang. Pesakit ditunjukkan ubat, senaman, urut. Tertakluk kepada cadangan perubatan, prognosis bagi pesakit adalah baik. Namun, dengan sikap cuai terhadap kesihatan seseorang, rawatan hanya mungkin dilakukan dengan pembedahan (endoprosthetics).

Artritis berjangkit

Bentuk artritis berjangkit berkembang selama beberapa jam atau hari. Bentuk ini juga disebut purulen atau pyogenic. Ejen penyebabnya adalah jangkitan atau bakteria. Berisiko adalah orang yang baru saja menjalani pembedahan atau trauma, dengan sejarah pembentukan onkologi, diabetes mellitus, penyakit sistemik (HIV, gonorea).

Jangkitan patogen memasuki sendi bersama dengan darah. Anda juga boleh dijangkiti semasa operasi pembedahan. Artritis berjangkit pada bayi baru lahir tidak biasa. Dalam kes ini, jangkitan ditularkan kepada bayi dari ibu..

Secara beransur-ansur rasa sakit semakin meningkat, menjadi lebih tajam, dan kemudian tidak dapat ditoleransi sepenuhnya

Simptomologi diucapkan. Rasa sakit yang tajam muncul. Sendi yang rosak membengkak dan menjadi merah. Pesakit mengalami demam tinggi, menggigil, berpeluh, lemah, sakit otot, dan muntah. Sekiranya keradangan tidak dapat dihentikan dengan cepat, komplikasi serius akan menimbulkan ancaman tidak hanya kepada kesihatan, tetapi juga kehidupan pesakit. Artritis berjangkit mengancam dengan pemusnahan tulang rawan dan tisu tulang, anjakan sendi tulang. Dengan latar belakang ini, pesakit mungkin mengalami kejutan septik, yang akan menyebabkan kematian..

Sekiranya agen penyebab penyakit ini adalah jangkitan bakteria, maka ia boleh merebak ke tisu dan organ berdekatan. Ini akan menyebabkan keracunan darah dan abses..

Artritis berjangkit dirawat di persekitaran hospital. Terapi kompleks merangkumi sesi ubat dan fisioterapi. Dalam kes yang teruk, campur tangan pembedahan digunakan.

Rheumatoid arthritis bahu

Rheumatoid arthritis bahu adalah penyakit bebas yang memerlukan rawatan dan pemantauan selama bertahun-tahun. Walaupun terdapat perkembangan perubatan, penyebab penyakit ini tetap tidak dapat difahami sepenuhnya..

Bentuk artritis ini mempengaruhi sinovium, yang diperlukan untuk melincirkan permukaan sendi untuk mengelakkan geseran. Rheumatoid arthritis bahu didiagnosis tanpa mengira jantina dan usia pesakit. Proses patologi dalam kebanyakan kes melibatkan dua sendi. Untuk mengesahkan diagnosis, doktor menetapkan analisis biokimia dan klinikal air kencing dan darah. Terdapat ubat-ubatan yang berkesan di pasaran farmakologi yang, pada peringkat awal artritis, dengan cepat menghentikan gejala kesakitan dan menghentikan pemusnahan tisu..

Pada artritis reumatoid, sinovium menjadi radang, yang merupakan sejenis mekanisme pelinciran pada sendi.

Komplikasi

Sekiranya pesakit mempunyai diagnosis artritis bahu, gejala tidak akan lama lagi. Adalah mungkin untuk mengabaikan penyakit ini, tetapi berbahaya. Artritis bahu yang tidak dirawat boleh menyebabkan penyakit serius. Selama bertahun-tahun, penyakit ini menjadi kronik dan membawa kepada kapsulitis pelekat. Rongga sendi menurun kerana pembentukan lekatan. Capsulitis pelekat dapat dikenali dengan rasa sakit dan kesakitan yang teruk serta kekejangan sendi..

Arthrosis sendi adalah komplikasi lain yang menyebabkan arthritis. Tisu tulang rawan dengan arthrosis menjadi lebih nipis dan ditutup dengan pertumbuhan tulang. Bahu mula diklik dan retak. Dengan tenaga yang berlebihan, pesakit mengalami kesakitan yang teruk.

Diagnostik

Diagnosis artritis diperlukan untuk menentukan tahap penyakit dan menetapkan rawatan yang kompeten. Diagnosis arthritis bahu berdasarkan:

  1. Pemeriksaan dan palpasi. Tahap perkembangan penyakit dapat ditentukan oleh penampilan sendi dan tahap kesakitan.
  2. Penyelidikan makmal. Pesakit wajib melakukan analisis urin, darah dan tinja. Ini akan membantu mengetahui apa yang menyebabkan perkembangan penyakit ini..
  3. X-ray. X-ray akan menunjukkan kepada doktor penyetempatan proses patologi dan sejauh mana pemusnahan tisu.
  4. Pengimejan resonans magnetik. MRI dilakukan dalam kes yang jarang berlaku apabila sinar-X tidak menunjukkan kecacatan patologi pada sendi.
  5. Ultrasound. Membantu mengenali kerosakan pada sendi dan lapisannya.

Untuk mendapatkan gambaran klinikal yang lengkap, diperlukan perundingan dengan pakar lain: traumatologist, reumatologi, pakar penyakit berjangkit.

Pemeriksaan sinar-X pada sendi yang rosak

Rawatan

Rawat artritis sendi bahu secara menyeluruh. Fisioterapi telah terbukti dengan baik pada semua peringkat penyakit ini. Untuk artritis, sapukan:

  1. Teknik mengurangkan kesakitan (sinaran ultraviolet). Kesan aktif gelombang mengurangkan kepekaan saraf, yang menyebabkan penurunan intensiti kesakitan.
  2. Kaedah yang mengurangkan keradangan (terapi laser inframerah, terapi UHF).
  3. Teknik pemulihan (magnetoterapi).
  4. Kaedah yang meningkatkan trofisme dan bekalan darah (hidrogen sulfida dan mandi radon, darsonvalisasi tempatan).

Bilangan sesi dan tempohnya bergantung kepada keparahan penyakit dan ciri-ciri individu organisma..

Rawatan ubat

Selepas Diagnosis Artritis Bahu: Gejala dan Rawatan Adalah Apa yang diminati oleh Pesakit.

Ubat harus dimulakan pada tanda pertama penyakit. Terapi bertujuan untuk:

  • penghapusan kesakitan;
  • pengurangan keradangan;
  • pemulihan trofisme tisu.
Sekiranya artritis sendi bahu, rawatan dimulakan dengan menghilangkan rasa sakit dan penyingkiran proses keradangan.

Pada peringkat awal penyakit, pesakit diperlihatkan chondroprotectors dan ubat anti-radang bukan steroid ("Wobenzym", "Chondroitin", "Celecoxib", "Nimesulide"). Mereka menghentikan proses patologi dan memperbaiki struktur sendi. Ubat-ubatan datang dalam bentuk tablet, salap, atau penyelesaian untuk suntikan intravena atau intramuskular.

Di samping itu, doktor menetapkan ubat Teraflex. Ia mempunyai kesan pertumbuhan semula yang kuat. Juga diwajibkan untuk menetapkan multivitamin dan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah..

Untuk menghilangkan rasa sakit, analgesik digunakan. Mereka juga membantu mengurangkan suhu badan dan menggigil. Dos dan cara rawatan ditetapkan oleh doktor, bergantung kepada keparahan penyakit. Untuk kegunaan luaran, gel dan salap ditunjukkan. Mereka mengurangkan tekanan pada sendi dan menghilangkan rasa sakit dengan cepat.

Fisioterapi dijalankan bersamaan dengan rawatan ubat. Pemanasan, elektroforesis, kesan ultrasound mempunyai hasil yang baik.

Terapi pembedahan

Sekiranya keradangan pada sendi bahu tidak bertindak balas terhadap rawatan konservatif atau penyakitnya berada pada tahap 3-4, maka doktor terpaksa menggunakan kaedah rawatan radikal (pembedahan). Walaupun kerumitan operasi, doktor selalu berusaha untuk memelihara sendi. Sekiranya ini tidak mungkin dilakukan, maka hemiarthroplasty dilakukan (bahagian atas humerus lengan diganti dengan prostesis).

Kaedah pembedahan tanpa implan dilakukan dalam rawatan artritis sendi acromioclavicular. Dalam kes ini, doktor hanya memotong sebahagian tulang, dan ruang yang dihasilkan akhirnya ditutup dengan tisu parut..

Sekiranya kaedah standard tidak memberikan kesan yang diinginkan, mereka menggunakan campur tangan pembedahan.

Operasi pembedahan dalam kebanyakan kes menghilangkan kemungkinan komplikasi.

Prosedur yang disebut arthroscopy dianggap invasif minimum. Ia biasanya dijalankan pada peringkat 1-2 penyakit. Semasa operasi, pakar bedah menggunakan arthroscope khas, yang dimasukkan ke dalam sendi yang terjejas. Terdapat kamera video kecil di hujung arthroscope yang menghantar gambar ke layar. Tempoh pemulihan selepas arthroscopy adalah minimum. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan ini hanya menghilangkan rasa sakit, tetapi tidak membasmi penyebab penyakit, oleh itu, kemungkinan kambuh..

Ubat-ubatan rakyat

Mengetahui gejala artritis bahu, rawatan boleh dilakukan di rumah. Ubat tradisional dapat membantu melegakan kesakitan dan keradangan. Tetapi tidak semua kaedah sama baik dan selamat. Mereka dapat menolong sebilangan orang dan membahayakan orang lain. Sebelum menggunakan ubat ini atau ubat itu, anda harus berjumpa doktor..

Ubat tradisional sebagai rawatan untuk artritis menunjukkan penggunaan:

  1. Memampatkan:
  • parut kentang mentah. Pindahkan campuran yang dihasilkan ke beg linen. Sapukan kompres ke bahu untuk kesakitan yang teruk;
  • rendam sehelai kain dalam minyak cemara dan sapukan ke tempat yang sakit. Tutup bahagian atas dengan kerajang, dan balut dengan selendang. Biarkan kompres semalaman;
  • Sebarkan daun kubis dengan madu dan sapukan pada sendi yang sakit. Lindungi dengan pembalut. Simpan kompres sekurang-kurangnya 2 jam.
Semasa memilih kaedah perubatan tradisional, harus diingat bahawa penyebab perkembangan penyakit ini pelbagai.
  1. Salap:
  • cairkan 50 g mentega dalam tab mandi air. Masukkan secubit bunga ungu di sana. Untuk pemejalan, hantarkan cecair ke peti sejuk. Anda boleh menggunakan salap siap pada siang hari;
  • Campurkan 50 g lemak babi dengan 3 g propolis hingga rata. Gosok bahu anda pagi dan petang.

Ubat-ubatan rakyat dalam kombinasi dengan terapi ubat berkesan untuk artritis pada peringkat 1-2. Pada peringkat 3-4, kaedah rawatan yang sudah berteknologi tinggi digunakan.

Pencegahan

Langkah-langkah pencegahan bertujuan untuk menguatkan nada sendi. Untuk mengelakkan kambuh, disarankan untuk mengikuti diet dan memantau senaman yang sederhana. Kompleks pengecasan, pengerasan, vitamin dan mineral mempunyai kesan positif. Prasyarat pencegahan adalah penolakan minuman beralkohol.

Diet seimbang

Pemakanan yang mencukupi memainkan peranan yang sama pentingnya dalam merawat artritis bahu. Telah terbukti bahawa beberapa makanan dapat memprovokasi dinamika negatif. Diet diresepkan untuk mengurangkan berat badan pesakit, membuang deposit garam, dan menormalkan proses metabolik. Diet yang dipilih dengan betul akan mencegah terjadinya proses keradangan.

Sayuran dan buah-buahan segar, ikan, produk tenusu, jus semula jadi menguatkan sistem imun

Untuk artritis sendi bahu, perkara berikut dianggap berguna:

  • salmon;
  • kacang;
  • kacang;
  • sayur-sayuran;
  • buah;
  • bijirin;
  • produk tenusu;
  • daging tanpa lemak;
  • hijau;
  • makanan laut.

Bahagiannya mestilah kecil. Adalah disyorkan untuk makan sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Keutamaan harus diberikan kepada hidangan yang dikukus, direbus atau dibakar di dalam ketuhar.

Sekiranya tidak termasuk dalam diet:

  • teh dan kopi yang kuat;
  • alkohol;
  • kuah kaya;
  • daging salai;
  • makanan dalam tin;
  • perasa.

Anda perlu meminimumkan pengambilan gula dan garam. Dengan pengampunan yang berpanjangan, larangan diet yang teruk dapat dihilangkan.

Roti lebih disukai daripada tepung gandum

Gimnastik

Dalam tempoh ketenangan, disarankan untuk melakukan latihan terapeutik:

  1. Kedudukan permulaan adalah berdiri. Angkat tangan kiri ke atas dan letakkan di belakang punggung anda. Cuba sentuh bilah bahu kiri anda dengan jari anda. Pastikan siku anda setinggi mungkin. Gunakan tangan kanan anda untuk menahan siku..
  2. Peluklah diri anda. Cuba angkat siku. Pada titik maksimum, betulkan kedudukan selama 2-3 saat.
  3. Bengkokkan lengan anda ke siku. Letakkan telapak tangan anda di bahu anda. Angkat siku perlahan-lahan sehingga tapak tangan menyentuh pipi anda.

Ayunan tangan juga dianggap berkesan. Semua pergerakan harus dilakukan dengan perlahan tanpa tersentak. Waktu optimum untuk gimnastik ialah makan tengah hari. Sekiranya semasa pelajaran anda merasa sakit, maka latihan harus dihentikan dan doktor harus berunding..

Satu set latihan yang dipilih dengan betul membolehkan anda memperkayakan tisu dengan oksigen. Gimnastik tidak akan mendapat manfaat daripada peningkatan artritis, penyakit kronik organ dalaman, penyakit berjangkit, ARVI.

Kesimpulannya

Pematuhan dengan peraturan mudah akan membantu mengelakkan perkembangan penyakit ini. Sekiranya anda masih menghadapi artritis sendi bahu, maka anda tidak boleh mengubati sendiri. Ini adalah penyakit serius yang memerlukan rawatan yang cekap dan tepat pada masanya di bawah pengawasan doktor..

Artritis bahu

Artritis sendi bahu adalah patologi keradangan yang mempengaruhi kawasan artikulasi rongga skapula dengan kepala tulang.

Sebab-sebab perkembangannya adalah kecederaan sebelumnya, penyakit autoimun sistemik, jangkitan pernafasan dan urogenital, gaya hidup yang tidak aktif, aktiviti fizikal yang berlebihan. Manifestasi klinikal khas artritis bahu adalah sakit yang meningkat dengan pergerakan lengan, bengkak, krepitus, kekakuan.

Diagnosis dibuat berdasarkan hasil kajian instrumental: X-ray, MRI, CT. Analisis biokimia diperlukan untuk menentukan spesies agen berjangkit, kepekaannya terhadap ubat-ubatan. Terapi ini menggunakan ubat farmakologi, fisioterapi, urut, terapi senaman.

Sekiranya rawatan konservatif tidak berkesan, operasi pembedahan dilakukan (arthrotomy, hemiarthroplasty, endoprosthetics).

Sebab pembangunan

Ramai pesakit berminat bagaimana arthritis sendi bahu berbeza dengan arthrosis, kerana gejala penyakit ini sangat serupa. Arthrosis adalah penyakit degeneratif di mana terdapat penggunaan rawan secara beransur-ansur pada sendi. Dan dengan artritis, proses keradangan berlaku di rongga sendi.

Pelbagai faktor negatif yang mempengaruhi tubuh dari dalam dan luar boleh menimbulkan keradangan pada sendi bahu:

  • gaya hidup pasif;
  • beban berat di bahu, kerja monoton;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • diabetes;
  • penyakit metabolik;
  • kecederaan bahu;
  • penyakit berjangkit;
  • hipotermia;
  • reaksi alahan;
  • reaksi autoimun;
  • kecenderungan keturunan.

Bergantung pada penyebab penyakit ini, jenis artritis sendi bahu berikut dibezakan:

  • rheumatoid - patologi autoimun;
  • tekanan selepas trauma berlaku semasa kerja keras dan selepas kecederaan;
  • gouty dikaitkan dengan gangguan metabolik;
  • psoriatik berlaku terhadap latar belakang psoriasis;
  • artritis berjangkit berkembang apabila ada patogen yang memasuki rongga sendi.

Setiap jenis arthritis memerlukan rawatan khusus, sebab itulah sangat penting untuk diuji dan mendapat diagnosis yang betul. Ubat-ubatan sendiri untuk keradangan sendi boleh dipenuhi dengan komplikasi serius.

Gejala dan tanda pertama

Simptom yang biasa dialami oleh semua jenis artritis bahu adalah sakit teruk yang menyebabkan ketidakselesaan berterusan. Secara beransur-ansur rasa sakit meningkat, mencegah pergerakan tangan.

Terdapat tanda-tanda lain yang menunjukkan arthritis:

  1. Suhu badan meningkat (khususnya, ini mempengaruhi kawasan berpenyakit).
  2. Mobiliti tangan dikurangkan, sukar bagi pesakit untuk mengangkatnya.
  3. Malah sedikit pergerakan disertai dengan kekejangan tertentu pada sendi..
  4. Kemerosotan keadaan umum, kelemahan kronik.
  5. Bengkak (biasa pada artritis reumatoid).

Bentuk akut penyakit ini membuat dirinya terasa dengan serangan sakit yang tajam, artritis kronik dapat menjadi tidak simptomatik.

Semasa menganalisis gejala penyakit, tahapnya juga diambil kira:

  • Peringkat pertama. Sakit yang meningkat dengan bertenaga, reda ketika rehat. Keamatan manifestasi kesakitan bergantung pada waktu siang (dipergiatkan pada waktu malam), cuaca semasa. Lengan dan bahu cepat letih.
  • Tahap kedua. Sifat sensasi menyakitkan berubah menjadi kekal, mereka tidak dapat dihilangkan dengan bantuan rehat dan pengurangan beban. Terasa kaku dan menambah bunyi klik ketika menggerakkan tangan.
  • Tahap Tiga. Perubahan yang tidak dapat dipulihkan mengambil alih tisu artikular, ubah bentuk bahu berlaku.

Diagnostik

Untuk mengenali artritis sendi, satu pemeriksaan tidak mencukupi. Setelah diperiksa dengan palpasi dan disoal untuk mendapatkan gambaran umum mengenai aduan, pesakit harus dirujuk ke kaedah diagnostik tambahan.

  1. X-ray. X-ray akan membantu memeriksa lokasi arthritis, meramalkan perkembangannya dan menilai sejauh mana lesi. Juga, mungkin terdapat penyisipan asing di sendi, yang jelas dapat dilihat dengan radiografi digital berkualiti tinggi. Dari gambar, anda dapat menentukan penyempitan ruang artikular, ubah bentuk tulang dan pembentukan pertumbuhan tulang (osteophytes). Kaedah ini juga tidak termasuk (atau mengesahkan) tumor, patah bahu, patologi kongenital, dll..
  2. Ultrasound. Pemeriksaan ultrabunyi membolehkan anda menentukan jumlah kerosakan pada sendi dan melihat apakah membran sinovial rosak.
  3. Penyelidikan makmal. Ujian darah dan urinalisis membantu menentukan penyebab arthritis bahu (jangkitan bakteria, dll.).
  4. Arthroscopy. Arthroscopy sendi adalah kaedah intervensi minimum invasif untuk tujuan diagnosis tepat perubahan intra-artikular dan rawatannya.

Rawatan artritis bahu

Rawatan awal untuk artritis selalu konservatif. Pada fasa akut, rejimen penghindaran dianjurkan, perubahan dalam jenis aktiviti untuk menghilangkan situasi yang menimbulkan rasa sakit, dalam beberapa kes - imobilisasi sendi. Terapi ubat bertujuan untuk mengurangkan tahap keradangan, menghilangkan penyebab arthritis, memulihkan fungsi sendi bahu dan merangkumi pelantikan NSAID, analgesik, ubat hormon, chondroprotectors, vitamin, dll..

Yang ditunjukkan adalah tusukan terapeutik dengan suntikan intra-artikular diprospan dan glukokortikoid lain, persediaan asid hyaluronik, penyekat periartikular. Pengurusan konservatif artritis purulen termasuk terapi antibiotik, serangkaian tusukan terapeutik dengan aspirasi nanah, mencuci rongga sendi bahu dengan antiseptik dan menyuntikkan enzim proteolitik ke dalam rongga (lavage sendi).

Fisioterapi (SMT, UHF, magnetoterapi, terapi laser), balneotherapy, terapi senaman, urut, terapi manual, cryotherapy digunakan bersama dengan kesan ubat. Dengan artritis maju dan rumit, rawatan pembedahan dapat ditunjukkan: arthrotomy, reseksi sendi bahu, endoprosthetics (total arthroplasty atau hemiarthroplasty), dll..

Pemakanan dan diet

Diet tidak boleh menjadi satu-satunya alat untuk memerangi artritis bahu. Walau bagaimanapun, ia memberi kesan positif terhadap keadaan imuniti pesakit, mempercepat proses penyembuhan..

  • Apa yang tidak boleh anda makan? Semasa membuat menu diet, anda harus meminimumkan atau meninggalkan makanan masin, manis dan berlemak sepenuhnya. Produk pastri juga dilarang, pesakit hanya dapat membeli roti yang terbuat dari tepung gandum. Minuman beralkohol yang memberi kesan negatif terhadap keberkesanan ubat sama sekali tidak dibenarkan.
  • Apa yang anda boleh makan? Sayuran dan buah-buahan (hijau, oren dan kuning) harus menjadi asas diet seseorang yang menderita arthritis. Anda juga perlu menambahkan produk tenusu ke menu. Ikan sangat berguna untuk pesakit (salmon, tuna, trout akan sangat berharga). Sebaiknya tumpukan perhatian pada makanan rebus dan rebus, biarkan makanan goreng hingga pulih.
  • Apa yang boleh anda minum? Pesakit memerlukan dua liter air pegun setiap hari. Jus yang baru diperah juga akan memberi manfaat kepadanya..

Resipi rakyat

Anda juga boleh merawat radang sendi bahu dengan ubat-ubatan rakyat. Hanya perlu menggunakannya setelah berjumpa doktor dan mendapat cadangan yang sesuai daripadanya..

Sebilangan besar resipi ini bertujuan untuk menghilangkan gejala penyakit..

  1. Daun blackcurrant mesti dituangkan dengan air mendidih dan direbus dalam mandian air selama 20 minit. Ubat rakyat siap diambil beberapa kali sehari..
  2. Tuangkan tunas birch dengan air mendidih dan didihkan dengan api kecil. Selepas itu, angkat kuahnya dan tutup dengan tuala untuk meresap. Minum beberapa kali sehari sebelum makan.
  3. Ubat rakyat yang berkesan adalah akar burdock. Ia harus dicincang halus dan diletakkan di dalam bekas legap. Tuangkan dengan vodka dan tutup penutupnya. Campuran itu ditekankan untuk masa yang lama. Produk siap digunakan untuk menggosok sendi yang sakit..

Gimnastik

Beberapa latihan terapi senaman yang paling mudah dan berkesan:

  1. Memulakan kedudukan - duduk atau berdiri. Angkat tangan kanan ke atas, bengkok di siku dan letakkan di belakang punggung anda, menyentuh bilah bahu. Kira hingga 10 saat, tekan perlahan pada siku dengan tangan anda yang lain. Tukar tangan. Ulangi 5-8 kali.
  2. Kedudukan permulaan - berdiri, kaki selebar bahu. Letakkan tangan anda sedemikian rupa sehingga telapak tangan kanan anda berada di bahu kiri anda dan sebaliknya. Siku dipisahkan. Cuba pegang bahu sekuat mungkin, cuba sampai ke tulang belakang.
  3. Memulakan kedudukan - duduk atau berdiri. Letakkan tangan anda di belakang kepala anda, pasangkan jari anda. Dalam kedudukan ini, lakukan selekoh dangkal dari sisi ke sisi, cuba merasakan bagaimana otot bahu meregang.

Komplikasi artritis

  1. Artritis jangka panjang boleh menyebabkan penyakit seperti capsulitis pelekat atau sindrom bahu beku. Lekapan terbentuk di dalam rongga sendi antara dinding kapsul, ia berkurang. Ia dicirikan oleh kesakitan yang menyakitkan dan penurunan rentang pergerakan sendi ke semua arah. Sekiranya terapi konservatif tidak berfungsi, pembedahan arthroscopic dengan peregangan kapsul sendi dapat dilakukan.
  2. Arthrosis sendi adalah penyakit degeneratif di mana lapisan tulang rawan permukaan artikular menderita: ia menjadi lebih nipis, pertumbuhan tulang muncul. Pesakit mengadu sakit semasa bersenam, berderak, klik, had pergerakan. Artritis yang tidak dirawat atau berulang boleh menyebabkan arthrosis.

Sekiranya terdapat tanda-tanda kecil patologi sendi bahu, jangan berharap ia berlalu dari masa ke masa, jangan mengubati sendiri, hubungi pakar.

Ramalan dan pencegahan

Jika tidak dirawat, artritis bahu sangat menyekat atau bahkan mengecualikan pergerakan tali pinggang bahu dan anggota badan atas, sehingga menjejaskan kualiti hidup pesakit. Dalam kes yang teruk, satu-satunya rawatan adalah operasi yang mahal dengan tempoh pemulihan yang panjang, jadi sangat penting untuk mengenali tanda-tanda pertama penyakit pada waktunya dan memulakan terapi pada peringkat awal..

Pencegahan artritis difasilitasi dengan penghapusan peningkatan latihan fizikal dan kecederaan sendi bahu, terapi penyakit bersamaan, dan diet seimbang.

Artritis sendi bahu (bahu): sebab, gejala, rawatan

Artritis sendi bahu adalah patologi keradangan yang mempengaruhi kawasan artikulasi rongga skapula dengan kepala tulang. Sebab-sebab perkembangannya adalah kecederaan sebelumnya, penyakit autoimun sistemik, jangkitan pernafasan dan urogenital, gaya hidup yang tidak aktif, aktiviti fizikal yang berlebihan. Manifestasi klinikal khas artritis bahu adalah sakit yang meningkat dengan pergerakan lengan, bengkak, krepitus, kekakuan.

Diagnosis dibuat berdasarkan hasil kajian instrumental: X-ray, MRI, CT. Analisis biokimia diperlukan untuk menentukan spesies agen berjangkit, kepekaannya terhadap ubat-ubatan. Dalam terapi, persediaan farmakologi, fisioterapi, urut, terapi senaman digunakan. Sekiranya rawatan konservatif tidak berkesan, operasi pembedahan dilakukan (arthrotomy, hemiarthroplasty, endoprosthetics).

Ciri ciri patologi

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Satu ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHRITIS ada." Baca lebih lanjut.

Artritis bahu adalah sekumpulan luka radang pada sendi pelbagai patogenesis. Semasa penyakit itu berkembang, hampir semua elemen sendi sfera terlibat dalam proses patologi. Keradangan merosakkan membran sinovial, kapsul, tulang rawan, dan seterusnya - dan tisu tulang. Sendi bahu (scapular-thoracic) dikelilingi oleh kapsul di bahagian luar. Ligamen coracoacromial yang kuat dan otot-otot sekitarnya (deltoid, subscapularis, supra- dan infraspinatus, putaran kecil dan besar) menstabilkan artikulasi, memberikan kebebasan pergerakan tangan. Struktur anatomi bahu khas membolehkan seseorang untuk:

  • bengkokkan dan lepaskan lengan;
  • buat penculikan, penambahan, putaran bulat.

Oleh itu, jika satu elemen tisu penghubung rosak oleh patologi, maka aktiviti fungsional seluruh sendi akan berkurang.

Keradangan sendi bahu penyetempatan ini didiagnosis paling kerap pada pesakit tua, tetapi sering dikesan pada orang pertengahan umur. Ia boleh diasingkan, iaitu hanya mempengaruhi sendi bahu, atau sistemik, apabila beberapa sendi besar dan kecil terlibat dalam patologi (polyarthritis). Taktik rawatan bergantung pada jenis arthritis. Sekiranya penyakit berjangkit (syphilitic, gonorrheal, brucellosis) dikesan, sudah cukup untuk menjalankan terapi antibiotik dengan betul agar pesakit pulih sepenuhnya. Artritis psoriatik, rheumatoid, gout belum sembuh sepenuhnya. Tugas utama terapi mereka adalah untuk mencapai pengampunan yang berterusan..

Punca dan faktor yang memprovokasi

Penyebab perkembangan penyakit ini adalah patologi berjangkit, sistemik, endokrin. Artritis pasca trauma berlaku selepas kecederaan sebelumnya - patah tulang yang membentuk artikulasi, kemunculan retakan, pecah celah pemutar, kerosakan pada alat ligamen-tendon.

Rheumatoid arthritis berkembang akibat kerusakan sistem kekebalan tubuh, ketika ia mula menghasilkan antibodi untuk menyerang sel-sel tubuh sendiri. Akibat keradangan autoimun, membran sinovial terjejas, tisu granulasi terbentuk, ankylosis lengkap atau separa berlaku, dan perubahan yang merosakkan pada tisu tulang rawan berlaku. Etiologi rheumatoid arthritis belum dapat dipastikan. Diandaikan bahawa penyebab perkembangannya adalah gabungan faktor-faktor yang memprovokasi tertentu:

  • kecenderungan keturunan;
  • kecacatan kongenital dalam imuniti selular;
  • pengenalan mikroorganisma patogen, virus.

Osteoartritis (osteoartritis) didiagnosis terutamanya pada pesakit tua dan orang tua. Patologi degeneratif-distrofik berlaku akibat penurunan pengeluaran kolagen, perlambatan proses regenerasi, dan kemerosotan tisu tulang rawan.

Artritis gout dan psoriatik adalah komplikasi penyakit sistemik. Gambar klinikal mereka menunjukkan tanda-tanda kerosakan pada organ dalaman, kulit, dan sistem saraf pusat..

Perkembangan artritis berjangkit sering dipicu oleh trauma yang menjejaskan integriti kulit. Ini adalah tusukan, luka dalam, pukulan kuat, patah pecah. Dari permukaan kulit, bakteria patogen menembusi ke dalam rongga kapsul sendi - epidermis atau Staphylococcus aureus.

Mikroorganisma patogen boleh memasuki sendi humeral dengan aliran darah dari fokus keradangan primer. Selalunya ia terbentuk di saluran pernafasan atas dan bawah, saluran gastrointestinal, dan organ-organ sistem genitouriner. Oleh itu, arthritis berjangkit sering dikesan pada pesakit dengan tuberkulosis, brucellosis, sifilis, gonore kerana penembusan streptokokus, staphylococci, spirochetes, treponemas dan agen berjangkit lain ke dalam rongga artikular.

Hipotermia yang teruk, hipokinesia, aktiviti fizikal yang berlebihan, situasi tekanan yang kerap, pemendapan garam pada sendi menjadi faktor yang cenderung kepada permulaan patologi..

Gambar klinikal

Gejala utama sebarang jenis artritis adalah sakit pada sendi bahu. Pada peringkat awal patologi, ia tidak diucapkan, biasanya berlaku setelah latihan fizikal yang sengit. Sensasi menyakitkan tidak stabil, hilang setelah berehat sebentar. Rheumatoid arthritis dicirikan oleh lesi sendi (simetri) dua hala. Oleh itu, rasa sakit boleh muncul di kedua sendi bahu kanan dan kiri..

Pada peringkat awal patologi keradangan, seseorang tidak meminta bantuan perubatan, menghilangkan rasa tidak selesa kerana keletihan setelah seharian bekerja. Oleh itu, penyakit ini berkembang, yang mempengaruhi tisu bahu, tulang rawan lembut, ligamen dan tendonnya.

Dengan tahap keparahan tahap ke-2, rasa sakit menjadi berterusan, berlaku semasa pergerakan dan rehat. Serangan yang menyakitkan pada waktu malam menimbulkan gangguan tidur, pada waktu pagi seseorang merasa terbeban. Manifestasi klinikal arthritis bahu tahap kedua termasuk keletihan, mengantuk, kelesuan, gangguan psikoemosi. Kesakitan disertai dengan pergerakan bahu yang terhad. Masalah timbul ketika memutarnya, mengangkat lengan, membawanya ke sisi.

Malah ARTHRITIS "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Gejala berikut juga merupakan ciri patologi:

  • crepitus - keretakan bahu, klik, retak ketika sendi bergerak;
  • hiperemia (kemerahan) kulit di kawasan bahu;
  • pada palpasi, rasa sakit dirasakan, peningkatan suhu tempatan;
  • bengkak sendi bahu, terutamanya pada waktu pagi;
  • kekejangan pada waktu pagi.

Pada palpasi bahu dengan arthritis gred 3, sakit akut dan menusuk muncul, memancar ke lengan bawah, siku, leher. Artikulasi cacat, kaku kerana gabungan keseluruhan atau separa ruang sendi. Perubahan yang merosakkan dan degeneratif pada tulang rawan hyaline menyebabkan kehilangan prestasi dan kecacatan.

Dengan artritis berjangkit, rumit oleh keradangan purulen, pembengkakan diperhatikan di kawasan bahu. Semasa menekan pada meterai, turun naik ditentukan - pergerakan cecair. Untuk mengurangkan keparahan kesakitan, orang itu terus membengkokkan lengan di siku, menekannya ke badan, dan menurunkan bahu dan sedikit memindahkannya ke anterior. Pada tisu para-artikular, phlegmon terbentuk - keradangan purulen meresap akut. Ejen berjangkit yang aktif dalam proses aktiviti penting melepaskan produk toksik yang dibawa oleh aliran darah ke seluruh badan.

Sebagai tambahan kepada gejala artritis sendi, terdapat tanda-tanda keracunan umum. Suhu badan boleh meningkat hingga 40 ° C beberapa kali sehari, gangguan dyspeptik, sakit kepala, dan pening muncul. Sekiranya phlegmon terbentuk di kawasan bahu, tidak lama kemudian sendi kehilangan pergerakannya sepenuhnya.

Diagnostik

Diagnosis dibuat berdasarkan gambaran klinikal, pemeriksaan luaran pesakit, kajian anamnesis, hasil kajian sitologi dan mikrobiologi cecair sinovial, data sinar-X.

Sekiranya disyaki etiologi autoimun penyakit ini, diperlukan perundingan dengan pakar rheumatologi. Sejumlah kajian instrumental dan biokimia (termasuk serologi) dilakukan untuk mengecualikan artritis reumatoid. Kaedah diagnostik yang paling bermaklumat adalah radiografi dalam beberapa unjuran (langsung dan lateral). Untuk menjelaskan diagnosis, CT, MRI, arthrography, electroradiography, pembesar radiografi, arthroscopy boleh diresepkan.

Jenis, tahap, bentuk artritis bahuTanda sinar-X
BerjangkitPembentukan sequesters - kawasan tisu mati yang terletak bebas di antara struktur yang utuh
Artritis sekunder dengan osteomielitisHamparan periosteal dalam unjuran zon metaphyseal tulang tubular
KronikSubluxasi dan kehelan sendi, pertumbuhan pinggir plat tulang yang terlalu banyak
Osteoartritis, arthritis gred 3Gabungan penuh atau separa ruang sendi, membentuk osteofit
Artritis 1 dan 2 darjahPembentukan fokus sista tisu tulang periartikular yang merosakkan

Termografi diagnostik memungkinkan untuk mengenal pasti arthritis oleh perubahan tempatan dalam ciri pemindahan haba dalam perjalanannya. Ultrasound sendi bahu dilakukan untuk mengesan eksudat patologi pada struktur bursa sinovial dan periartikular. Hasil scintigraphy radionuklida membantu mengenal pasti perubahan yang merosakkan pada tisu tulang, tahap proses keradangan. Sekiranya perlu, arthroscopy dilakukan untuk memeriksa permukaan dalaman sendi. Prosedur diagnostik agak trauma, oleh itu, ia dijalankan apabila kajian lain tidak memberi maklumat. Dengan menggunakan podografi (kaedah merakam jangka masa tempoh individu), jarak gerakan diukur untuk menilai aktiviti fungsional sendi bahu.

Taktik rawatan

Sejak hari pertama rawatan, pesakit diperlihatkan rejimen yang lembut dan memakai alat ortopedik: orthosis pelbagai tahap kekakuan, pembalut elastik.

Dalam beberapa kes, imobilisasi bahu lengkap dilakukan. Untuk menghilangkan kesakitan akut, penyumbatan ubat dilakukan. Biasanya, anestetik (Novocaine, Lidocaine) digunakan untuk prosedur perubatan dalam kombinasi dengan glukokortikosteroid (Triamcinolone, Diprospan, Hydrocortisone, Dexamethasone).

Sekiranya pesakit mengadu sakit sakit ringan atau sederhana, maka kaedah terapi termasuk ubat anti-radang bukan steroid dalam pelbagai bentuk dos:

  • penyelesaian suntikan - Meloxicam, Artrozan, Diclofenac, Ortofen;
  • tablet - Nurofen, Ibuprofen, Celecoxib, Nise, Ketorol, Ketoprofen, Diclofenac;
  • salap dan gel - Dolgit, Voltaren, Fastum, Artrosilene, Finalgel, Ketonal, Indomethacin.

Untuk rawatan artritis berjangkit, diperlukan antibiotik dari kumpulan makrolida, penisilin, sefalosporin. Sekiranya perlu, rejimen terapi merangkumi chondroprotectors, relaksan otot, ubat untuk meningkatkan peredaran darah.

Untuk meningkatkan kesan klinikal, pesakit diberi terapi fisioterapi (terapi UHF, magnetoterapi, terapi laser), urut, dan terapi senaman biasa..

Dalam rawatan artritis bahu tahap keparahan 1 dan 2 darjah, kaedah konservatif digunakan. Setelah mengesan fusi berserat atau tulang yang lengkap, operasi dilakukan, kerana penghancuran tisu yang dihasilkan tidak dapat dihilangkan dengan mengambil ubat. Mobiliti sendi dipulihkan dengan arthrotomy, reseksi, atau penggantian sendi dengan endoprosthesis.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi dan artritis?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang benar-benar berkesan untuk ARTHRITIS ada! Baca lebih lanjut >>>