Cara membuat aplikator Kuznetsov dengan tangan anda sendiri

Trauma

Anda boleh membuat aplikator Kuznetsov sendiri di rumah. Ia ringkas dan cukup pantas. Anda tidak memerlukan kemahiran dan bahan khas. Terdapat dua cara untuk membuat aplikator Kuznetsov dengan tangan anda sendiri.

Cara pertama adalah menggunakan elemen tindik siap pakai yang banyak dijual.
Cara kedua adalah menggunakan penutup botol dengan tepi tajam.

Mari kita perhatikan lebih dekat kedua-dua kaedah tersebut..

Yang perlu anda lakukan hanyalah membeli sekeping pinggan tindik yang longgar dan sehelai tisu. Kemudian jahit tali urut ke kain. Anda boleh menjahit jarum bukan hanya pada sehelai kain, tetapi juga pada karpet, bantal atau roller. Di dalam setiap plat aplikator Kuznetsov terdapat lubang di mana jarum dan benang diikat, dengan selamat mengikat jarum Kuznetsov ke kain. Lebih baik menggunakan kain yang lebih padat agar produk tahan lebih lama.

Faedah:

  • kepantasan pembuatan
  • harganya cukup murah. Tetapi anda perlu memilih pinggan secara pukal dengan teliti, kerana kadangkala harga pinggan seperti itu boleh melebihi harga permaidani siap.

Kekurangan:
  • kerapuhan - permaidani yang dibuat dengan cara ini biasanya bertahan dalam masa yang sangat singkat. Kainnya berkedut dan hancur.
  • longgar pemasangan plat ke permukaan kulit
  • estetika - penampilan permaidani ini agak tidak menarik.

Gambar di bawah menunjukkan pemandangan permaidani yang sudah siap, setelah pinggan dijahit ke kain..

Tutup botol boleh digunakan sebagai unsur urut yang menusuk. Contohnya, dari air soda. Anda perlu mengambil kain tebal seperti kulit kecil, menandakan tempat di mana penutupnya dipasang, dan menjahit penutup ke pangkal menggunakan tali pancing. Untuk mempercepat proses pembuatan aplikator Kuznetsov, penutupnya dapat dilekatkan pada lem dan bukan dijahit.

Faedah:

  • pilihan percuma untuk membuat aplikator

Kekurangan:
  • kesungguhan pembuatan - penutupnya agak panjang dan sukar dipasang di pangkalan

Cara membuat Ipplicator Kuznetsov

Dia adalah "aplikator". Dan ini, sayangnya, omong kosong saintifik.

Sudah tentu, lebih tepat untuk menyebutnya "aplikator", tetapi Kuznetsov sengaja menukar nama untuk memisahkan penemuannya dari aplikator lain.

tetapi ada tempat meletakkan penutup selepas bir.

Tidak lama dahulu di Internet saya terjumpa - "Pada tahun 2005, semasa percubaan, Ivan Ivanovich Kuznetsov, penemu iplikator Kuznetsov, meninggal dunia".

"Jangan bercinta dengan diri sendiri," saya fikir, "dia sudah hampir 7 tahun, tetapi saya baru mengetahui tentangnya sekarang".

datuk mempunyai perkara seperti itu! suka berbaring di atasnya, sensasi yang sangat sejuk.

Kucing tidak masuk ke kotak sampah. Sebab dan jalan keluar untuk masalah ini

Di antara pemilik mana yang tidak kesal kerana ketinggalan dulang? Ya, ini tidak cukup menyenangkan. Tetapi adakah benar mengalihkan tanggungjawab sepenuhnya kepada "hati nurani" kucing dalam masalah ini? Bertentangan dengan kepercayaan popular, kucing tidak membalas dendam terhadap pemiliknya dengan cara ini. Sebenarnya ada banyak alasan untuk menolak masuk ke kotak sampah. Dan ini disebabkan oleh faktor objektif, dan bukan keinginan untuk "menjengkelkan" anda.

Kesedaran yang buruk tentang pemilik prinsip asas mengenai syarat menjaga haiwan menyebabkan fakta bahawa banyak yang terakhir, yang melakukan kesalahan, berakhir di jalan atau di tempat perlindungan. Di tempat perlindungan kita, seperti di institusi serupa yang lain, banyak mangsa kejahilan manusia disimpan. Dan tentu saja, kita ingin mempengaruhi keadaan menjadi lebih baik..

Kotak sampah kucing secara praktikal adalah tempat yang suci. Pematuhan dengan etika tandas adalah elemen penting bagi keberadaan kucing yang selesa. Haiwan tidak dapat bercakap, tetapi perubahan tingkah laku yang jelas adalah cara mereka untuk berkomunikasi bahawa ada masalah. Oleh itu, anda harus selalu memperhatikan kegagalan dalam sistem yang berfungsi dengan baik, mencari sebab dan menghapusnya..

Mengapa kucing enggan pergi ke kotak sampah, dan apa yang harus dilakukan mengenainya?

1 tempat. Kucing lebih suka tempat terpencil daripada mata yang memikat. Ruang yang sesak, terlalu ringan dan terbuka untuk proses intim seperti ini pasti tidak sesuai. Yang sederhana sederhana akan menyukai rumah dulang tertutup. Sekiranya kucing rajin menandakan tempat tertentu, letakkan dulang tambahan di sana..

2) Dulang. Mereka hadir dalam pelbagai bentuk, ukuran dan konfigurasi. Contohnya, model kecil dengan sisi rendah sesuai untuk anak kucing. Kucing mesti dipasang dengan bebas di dalam dulang, dan bahagian atasnya tidak akan membiarkan sampah menyebarkan terlalu banyak semasa menanam. Kotak di dulang diperlukan untuk menggunakannya tanpa pengisi - ia murah, marah, tetapi banyak kucing tidak menyukai pilihan ini..

Di tempat perlindungan kami, menjaga keselamatan wad, kami tidak menggunakan jaring di dalam dulang. Untuk semua kucing, momen penguburan secara naluriah penting, kerana menyembunyikan bau nenek moyang mereka melindungi mereka dari musuh dan menolong mereka mendekati mangsa mereka. Sekarang untuk kucing peliharaan bukan masalah hidup dan mati, tetapi pentingnya ritual tetap ada..

Satu dulang di pangsapuri mungkin tidak mencukupi. Formula standard untuk mengira jumlah kotak sampah adalah bilangan kucing di rumah + 1 kotak sampah tambahan. Kucing sangat bersih dan ada yang lebih suka menggunakan kotak sampah yang berbeza untuk aktiviti kucing yang berbeza..

3) Kebersihan. Dulang perlu dibersihkan secara berkala. Untuk kucing, ini adalah perkara asas. Kadang kala, kotoran di sebelah dulang boleh menyebabkan anda enggan menggunakannya. Jangan lupa menukar pengisi tepat pada masanya (mengikut arahan pada bungkusan, kerana setiap jenis pengisi mempunyai peraturan penggunaannya sendiri).

4) Pengisi. Ya, kadang-kadang semuanya cukup mudah - kucing mungkin tidak menyukai pengisi yang dipilih oleh pemiliknya. Mereka adalah kayu dari serutan yang ditekan, penggumpalan mineral dan penyerap, gel silika (kristal). Kaedah percubaan dan kesilapan akan membolehkan anda menentukan pilihan terbaik dalam setiap kes..

5) Bau. Elakkan pengisi wangi, produk berbau kuat semasa membersihkan dulang dan tempat berdekatan. Perhatikan juga bahan dulang itu sendiri - plastik murah berbau sangat kuat dan menjijikkan.

Yang paling semula jadi dari segi bau adalah pengisi tanah liat mineral, kerana menyerupai bumi di habitat semula jadi. Sekiranya kucing itu lewat, anda perlu mengumpulkan dan memindahkan "karya" nya ke dulang. Haiwan memahami penjelasan bau dengan cukup baik. Terdapat juga semburan khas untuk latihan tandas. Untuk mengelakkan kucing pergi ke tempat yang salah, sebarkan kulit sitrus di sana atau taburkan dengan minyak sitrus - kucing tidak menyukai bau ini.

6) Pergaulan negatif. Sebab seperti itu mungkin berlaku jika lawatan ke kotak sampah dikaitkan dengan kucing dengan cubaan memberinya pil atau strok, dengan suara yang kuat (mesin basuh, pembersih vakum, pengering rambut, pengeringan). Kes lain adalah kesakitan pada masa lalu atau sekarang. Keadaan ini memerlukan bantuan doktor haiwan.

7) Hormon. Tanda berbau di seluruh apartmen adalah demonstrasi tingkah laku seksual kerana peningkatan hormon. Dan kucing dalam kes ini tidak jauh lebih rendah daripada kucing dalam aktiviti. Tidak ada teknik tambahan yang dapat menggantikan penyelesaian utama masalah - pensterilan atau pengebirian. Bonus itu adalah pelembutan umum dari kucing, tingkah laku yang lebih tenang, pencegahan onkologi dan penyakit lain, pemanjangan hidup haiwan.

8) Kesihatan. Sekiranya kucing tiba-tiba berhenti menggunakan kotak sampah, ini adalah alasan untuk melawat doktor haiwan. Kemungkinan penyebabnya: jangkitan dan keradangan sistem genitouriner (cystitis), urolithiasis, kehilangan kepekaan, dan lain-lain. Jangan menangguhkan lawatan ke doktor, dan jangan sesekali menghukum kucing.

9) Tekanan. Tekanan juga boleh menjadi alasan untuk tidak menggunakan dulang. Sekiranya sesuatu telah berubah di rumah, bermula dari penampilan objek baru di apartmen, pengenalan jiran yang bising dan berakhir dengan perselisihan dalam hubungan antara penyewa. Ini juga termasuk bergerak, munculnya anggota keluarga baru, binatang baru di wilayah ini dan perhatian yang kurang dari pemiliknya. Sudah tentu, tidak semua kucing sangat memerlukan masyarakat manusia, tetapi memang ada.

Berpindah ke tempat baru adalah pengalaman yang sangat hebat. Sebagai haiwan kebiasaan, perubahan boleh menjadi sukar bagi kucing. Tugas pemilik dalam situasi ini adalah: membantu menyesuaikan diri dengan perubahan, mengurangkan tahap tekanan, memperhatikan kucing, dan bersabar..

Logik kucing tidak selalu bertepatan dengan kita. Di samping itu, setiap kucing mempunyai pilihan sendiri, yang perlu dipertimbangkan oleh pemiliknya. Dengan mewujudkan persekitaran yang menyokong haiwan kesayangan anda, anda sendiri mendapat manfaatnya, kerana banyak masalah masa lalu atau kemungkinan yang berkaitan dengan penggilingan bersama hilang. Anda hanya perlu menikmati suasana damai di rumah dan semua daya tarikan komunikasi dengan kucing yang bersyukur.

Semua bangsal tempat perlindungan kami terbiasa dengan dulang dan goresan. Di rumah baru, sebilangan kucing kadang-kadang tidak mempunyai masa untuk mengarahkan diri ke tandas, atau terlalu gugup kerana berpindah. Semua ini adalah kesulitan sementara yang dapat diselesaikan dengan mudah dan tidak boleh menjadi alasan untuk memberikan hidup bahagia selama bertahun-tahun dengan kucing. Tidak ada situasi putus asa. Kami sentiasa berhubung dengan pemilik lulusan kami dan bersedia membantu dalam menyelesaikan masalah yang timbul.

Keajaiban refleksologi - aplikator Kuznetsov

Perubatan mengetahui sebilangan besar penyakit dan terdapat beberapa kaedah rawatan untuk hampir setiap penyakit. Salah satunya adalah refleksologi, yang merangkumi penggunaan aplikator Kuznetsov.

Peranti ini disyorkan dengan baik bukan sahaja untuk kegunaannya (mereka dapat digunakan untuk merawat sejumlah patologi), tetapi juga untuk kemudahan penggunaannya. Pada masa yang sama, aplikator adalah kaedah rawatan yang berkesan dan tidak berbahaya. Sekarang kita akan membincangkan tentang jenis peranti itu, dalam hal apa aplikator berkesan, apa sebenarnya, dll..

Apa aplikator Kuznetsov?

Aplikator Kuznetsov adalah alat yang dibuat dalam bentuk permaidani getah atau kain, di mana duri atau jarum kecil terletak. Mereka diedarkan dalam urutan yang seragam di seluruh kawasan peranti, strukturnya berbentuk segi empat atau bulat yang diperbuat daripada perubatan: polistirena, lebih jarang daripada aloi logam khas.

Aplikator atau aplikator mempunyai beberapa variasi reka bentuk, berbeza dari segi bentuknya:

  • Apa yang kelihatan seperti permaidani rata dengan pelbagai saiz.
  • Ia boleh menjadi tali pinggang panjang lebar.
  • Beberapa peranti dibuat dalam bentuk roller yang boleh bergerak (bulat atau separuh bulatan).

Apa yang berguna

Seperti disebutkan sebelumnya, prinsip permaidani Kuznetsov didasarkan pada kaedah refleksologi. Simulator bertindak secara langsung pada kulit, di mana jisim ujung saraf yang berkaitan dengan tisu dan organ di zon manipulasi terletak.

Duri menjengkelkan dan merangsang ujung saraf yang disebutkan, mempengaruhi zon pengaruh refleks, mengaktifkan beberapa proses biologi. Oleh itu, penggunaan aplikator Kuznetsov membolehkan mencapai kesan berikut:

  • Meningkatkan peredaran darah.
  • Rangsangan proses metabolik pada tahap sel.
  • Peningkatan pengaliran ujung saraf.
  • Mengurangkan sindrom kesakitan, menghilangkan rasa sakit.
  • Meningkatkan nada otot dan merehatkan badan pada masa yang sama.
  • Menetapkan bioritme dan tidur.

Seperti yang anda lihat, penggunaan aplikator adalah pelbagai aspek, ini membolehkan anda menangani banyak masalah dan proses patologi.

Varieti

Untuk mencapai kesan terapeutik maksimum, perlu memilih alat yang tepat, dengan mengambil kira kawasan aplikasinya, sifat penyakit dan hasil yang diinginkan. Pertimbangkan jenis aplikator Kuznetsov apa:

  • Gulung leher biasanya adalah tukang urut bergerak bulat untuk rawatan aktif tulang belakang serviks. Ia sering digunakan untuk menghilangkan rasa sakit di leher atau kepala. Penggelek terdapat dalam pelbagai saiz dan sesuai digunakan pada bahagian badan yang lain.
  • Tikar urut adalah bentuk pelepasan yang paling biasa dan diminta; selalunya aplikator seperti ini digunakan untuk merawat tulang belakang, punggung dan tulang belakang. Walau bagaimanapun, jenis alat seperti ini, juga bervariasi dalam ukuran, dapat digunakan pada bagian tubuh yang lain. Contohnya, terdapat permaidani dalam bentuk insol atau dimensi yang direka untuk kanak-kanak.
  • Bantal - inilah yang sering disebut jenis roller khas, yang dibuat bukan dalam bentuk bulat, tetapi berbentuk setengah bulat. Kawasan rata aplikator boleh diletakkan di lantai atau tempat tidur, berbaring di atasnya dengan leher, punggung bawah, melekap pada lengkung lengan dan kaki.
  • Tali pinggang atau tali pinggang - alat yang panjang dan lebar ini mempunyai satu ciri khas - boleh dipasang pada batang badan, oleh itu saya paling kerap menggunakannya untuk merawat dan melegakan kesakitan di kawasan lumbosacral.

Jenis alat terapi ini juga bermaksud pembahagiannya mengikut usia dan kepekaan pesakit terhadap kesakitan. Untuk kemudahan, mereka dibahagikan mengikut warna:

  • Hijau - bertujuan untuk orang yang mengalami penurunan kesakitan atau kanak-kanak, berkat bentuk paku yang istimewa.
  • Biru - duri lebih tajam, yang menjadikan aplikator sesuai untuk orang yang mempunyai kulit yang kurang sensitif.
  • Kuning - selain fakta bahawa peranti jenis ini mempunyai lonjakan yang lebih tajam, ia dilengkapi dengan magnet yang meningkatkan keberkesanannya.
  • Merah - jarum dalam versi ini paling tajam, jadi peranti ini hanya sesuai untuk orang yang mempunyai tahap kesakitan yang tinggi.
  • Semasa membeli, selalu perhatikan penunjuk warna, kerana alat yang dipilih dengan tidak betul dapat membahayakan tubuh atau memperburuk penyakit.

Tetapi bukan itu sahaja, terdapat tiga jenis aplikator lagi, yang masing-masing harus dibincangkan secara berasingan..

Jarum

Dalam kebanyakan kes, aplikator jarum Kuznetsov dibuat dalam bentuk tali pinggang, di mana duri terletak dalam satu sisi yang ketat. Ia sering digunakan untuk melegakan sakit belakang, kekejangan otot, dan kekejangan otot. Peranti ini digunakan untuk rawatan hernia intervertebral, osteochondrosis dan penyakit lain.

Jenis alat jarum lebih kerap dihasilkan dengan jarum logam, walaupun ia dilakukan sekurang-kurangnya dengan jarum plastik. Kelebihan lain ialah aplikator boleh diletakkan di kawasan lumbar dan diikat dengan manset elastik.

Magnetik

Aplikator dengan magnet, seperti yang disebutkan sebelumnya, terbukti lebih berkesan. Intinya adalah bahawa magnet membuat medan magnet yang mempunyai kesan yang baik pada kapal dan tisu badan. Berkat sifat ini, ia lebih baik merangsang peredaran darah dan proses metabolik badan..

Peranti ini lebih moden, ia digunakan bukan hanya untuk rawatan bahagian belakang, tetapi juga untuk pelbagai sendi dan organ, pemulihan dari patah tulang, dll..

Orang Tibet

Aplikator Tibet Kuznetsov berbeza dengan yang lain kerana duri di atasnya terletak dalam dua baris. Ciri ini meningkatkan kesan pada kulit, tisu, otot, sendi dan organ dalaman.

Sebagai tambahan kepada aplikasi yang dijelaskan sebelumnya, ia secara aktif digunakan untuk merawat patologi sistem pernafasan, kardiovaskular dan saraf badan. Walau bagaimanapun, peranti ini tidak sesuai untuk semua orang, oleh itu penting untuk berunding dengan pakar sebelum membeli..

Mekanisme tindakan aplikator Kuznetsov pada badan

Ramai orang meragui adakah bernilai membeli dan menggunakan rawatan seperti aplikator Kuznetsov. Soalan seperti ini akan hilang sebaik sahaja anda memahami bagaimana peranti ini berfungsi..

Prinsip operasi aplikator Kuznetsov berdasarkan akupunktur, dan juga merangkumi mekanisme urut dan akupunktur. Untuk mencapai kesan yang diinginkan, anda perlu mengetahui di mana titik tekanan yang sesuai..

Dengan kata lain, tempat penyetempatan, jenis dan sifat patologi secara langsung bergantung pada bahagian tubuh tertentu yang mana lonjakan aplikator harus bersentuhan dengan kulit. Titik aktif secara biologi biasanya terletak di zon tersebut. Dengan menjengkelkannya dengan bertindak pada ujung saraf kulit, proses metabolik, regenerasi dan lain-lain dicetuskan, ia mempengaruhi semua sistem tubuh.

Prosedur diulang beberapa kali, perjalanan rawatan berlangsung dari 7 hingga 15 sesi secara berkala. Tetapi setelah 1-2 prosedur, orang melihat peningkatan, terutama berkaitan dengan pengurangan kesakitan.

Petunjuk untuk digunakan

Penggunaan aplikator Kuznetsov adalah mungkin dengan sejumlah besar proses patologi, disertai dengan kesakitan dan gangguan kerja seluruh sistem atau organ individu.

Petunjuk penggunaannya adalah seperti berikut:

  • Penyakit sistem saraf, pusat dan periferal. Kesan pada pusat saraf tertentu membolehkan anda mengatasi patologi seperti migrain, keadaan kemurungan, gangguan tidur, sciatica, dll..
  • Patologi sistem kardiovaskular, yang merangkumi penurunan tekanan darah secara sistematik, iskemia saluran individu, dystonia vegetatif-vaskular, ensefalopati, dll. Aplikator Kuznetsov juga membolehkan anda mempercepat proses pemulihan selepas strok atau serangan jantung.
  • Penyakit tulang belakang dan punggung secara umum, yang paling biasa di antaranya, untuk rawatan dengan aplikator, adalah osteochondrosis. Alat Kuznetsov ditunjukkan untuk sakit di bahagian bawah punggung, tulang belakang toraks dan serviks.
  • Proses patologi yang mempengaruhi sistem pernafasan. Ini merujuk kepada kedua-dua penyakit saluran pernafasan atas (hingga hidung berair), dan bronkitis atau radang paru-paru.
  • Masalah dengan sistem muskuloskeletal. Ini semua jenis penyakit sendi, serta lebam, patah tulang, terkehel, keseleo dan banyak lagi..
  • Aplikator mempunyai kesan yang baik dalam memerangi penyakit perut, iaitu saluran gastrousus. Kita bercakap mengenai bisul, kolitis, gastritis, penyakit hati, pankreas, dll...
  • Aplikator digunakan secara aktif dalam ginekologi untuk rawatan proses keradangan di ovari, rahim, normalisasi peredaran darah di organ pelvis.
  • Pesakit dinasihatkan untuk menggunakan aplikator semasa hamil untuk mengurangkan sakit belakang atau mempercepat pemulihan badan selepas melahirkan..
  • Dengan penyakit sistem genitouriner, antara yang paling biasa adalah cystitis, prostatitis dan banyak lagi.

Perlu difahami bahawa terdapat banyak cara untuk menggunakan aplikator dan senarai di atas jauh dari lengkap, anda boleh menambahkan memerangi buasir, diabetes mellitus dan sejumlah penyakit lain. Penting untuk diingat bahawa untuk rawatan yang betul dan lengkap, sebelum menggunakan tukang urut, anda mesti berjumpa doktor.

Kontraindikasi

Terkait dengan kontraindikasi, pertama sekali, penting untuk menggunakan aplikator dengan betul, bertindak tegas pada bahagian tubuh manusia tertentu, bergantung pada penyakit tertentu. Jika tidak, kesannya mungkin tidak dapat disembuhkan, tetapi sebaliknya..

Sekiranya kita bercakap mengenai kontraindikasi tertentu, ia adalah seperti berikut:

  • Kelainan pada kulit di tempat pemijatan, yang merangkumi degenerasi kulit (calar, hematoma, luka, ulserasi), ketuat, papilloma, dll..
  • Gangguan pembekuan darah, serta trombophlebitis.
  • Penyakit berjangkit dalam bentuk akut, disertai dengan keracunan umum badan dan peningkatan suhu badan.
  • Kegagalan jantung dan paru-paru, serta epilepsi dianggap sebagai kontraindikasi langsung..
  • Proses onkologi dalam badan, disertai oleh neoplasma ganas dan jinak.

Cara menggunakan aplikator

Aplikator membantu menyingkirkan banyak penyakit. Bergantung pada patologi dan tujuan yang dihadapi oleh doktor dan pesakit, alat ini digunakan dengan cara yang berbeza. Kami bercakap mengenai titik pengaruh yang berbeza dalam proses patologi tertentu. Untuk lebih memahami cara menggunakan tukang urut seperti itu, kami akan mempertimbangkan kaedah yang paling biasa..

Untuk menghilangkan rasa sakit

Kesakitan adalah gejala yang paling biasa di mana aplikator paling berkesan. Peranti yang digunakan menggunakan berbeza:

  • Sekiranya ini adalah permaidani, anda perlu berbaring di atasnya, merata berat badan secara merata ke seluruh kawasan tukang urut.
  • Ketika datang ke tali pinggang, ia hanya dipasang di bahagian di mana rasa sakit dilokalisasi.
  • Penggunaan roller mempunyai kesan aktif, anda perlu menggerakkannya ke atas kulit di kawasan pusat aktif secara biologi.

Untuk meningkatkan metabolisme badan

Untuk menormalkan metabolisme dalam badan, sedikit perubahan, prinsip tindakan tetap sama. Semuanya bergantung pada tujuan yang dicapai. Contohnya, jika anda perlu menghilangkan selulit, kesannya langsung ke tempat penyetempatannya. Untuk mengurangkan berat badan, tukang urut digunakan pada kawasan di mana anda perlu "membuang" lapisan lemak. Juga dalam kes ini, penting untuk mengetahui pusat biologi mana yang harus ditindaklanjuti, untuk ini lebih baik menghubungi pakar.

Tindakan aplikator pada kaki dan telapak tangan

Menurut doktor, sambil berdiri di atas duri atau meletakkan telapak tangan di atasnya, pusat saraf seluruh badan terlibat. Prosedur mudah seperti ini dapat meningkatkan kualiti tidur, memberi kesan yang baik kepada psikosomatik, dll..

Hati-hati, jika tikar dipilih dengan tidak betul (terlalu tajam), ada risiko kecederaan pada kaki, kerana anda menekan paku dengan seluruh berat badan anda.

Melawan osteochondrosis dengan aplikator

Osteochondrosis adalah proses patologi yang mempengaruhi bahagian berlainan ruang tulang belakang. Penyakit ini membawa kepada kerosakan pada cakera intervertebral, yang disebabkan oleh gangguan pada saraf tunjang, pemampatan akar saraf dan saluran darah besar di kawasan ini.

Arahan untuk menggunakan aplikator untuk osteochondrosis melibatkan pendedahan kepada bahagian tulang belakang yang berlainan untuk mencegah perkembangan patologi dan memerangi gejala berikut:

  • Sakit di bahagian belakang, leher, sakit kepala.
  • Menormalkan peredaran darah.
  • Peningkatan metabolisme tisu.
  • Rangsangan nada dan keanjalan otot.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memahami bahawa rawatan dengan aplikator untuk osteochondrosis dada dan, misalnya, osteochondrosis serviks, agak berbeza..

Serviks

Penggelek atau tali digunakan untuk mempengaruhi tulang belakang serviks. Prinsip tindakannya mudah, aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis tulang belakang serviks ditekan rapat ke leher, prosedurnya mengambil masa 15-30 minit.

Masa tindakan pada tulang belakang serviks bergantung pada tahap perkembangan penyakit, serta beberapa faktor individu.

Sektoral

Untuk menghilangkan osteochondrosis kawasan toraks dan gejalanya, digunakan aplikator dalam bentuk permaidani. Pesakit harus berbaring di atasnya dengan lancar dan berhati-hati, merata berat badannya dan mengelakkan tekanan yang berlebihan pada duri untuk mengelakkan kecederaan. Jika tidak, prinsipnya tetap sama.

Lumbar

Untuk merawat tulang belakang dengan osteochondrosis lumbal, saya menggunakan roller atau tikar. Seperti sebelumnya, adalah perlu untuk merata berat badan secara merata, dan untuk kesan yang lebih berkesan pada kawasan lumbar, anda boleh membuat gulungan halus ke kiri dan kanan..

Rawatan hernia tulang belakang

Hernia tulang belakang adalah patologi serius yang disertai dengan penggantian cakera, yang menyebabkan kesakitan teruk dan kadang-kadang kehilangan kawalan pada bahagian tertentu badan. Komplikasi secara langsung berkaitan dengan lokasi hernia di tulang belakang. Sebagai contoh, dengan hernia tulang belakang serviks, terdapat risiko kehilangan kawalan terhadap tangan..

Rawatan dengan aplikator Kuznetsov dalam kes ini memungkinkan untuk menghentikan sindrom kesakitan, memulihkan proses persalinan, memperbaiki peredaran darah, dan juga memulakan proses regenerasi pada tisu intervertebral. Jenis alat dan kaedah aplikasinya bergantung pada penyetempatan hernia dan keparahan patologi..

Cara penggunaan dengan betul?

Sekiranya sebelumnya kita mempertimbangkan bagaimana menghilangkan pelbagai gejala dan mempengaruhi zon aktif badan untuk mencapai tujuan tertentu. Sekarang perlu dibincangkan mengenai prinsip penggunaan aplikator pada pelbagai bahagian badan, bergantung pada keadaannya..

Melangsingkan badan

Pertama sekali, penggunaan alat Kuznetsov untuk menurunkan berat badan dinyatakan dalam mempercepat proses metabolik dalam badan. Dalam kes ini, prinsip tindakan adalah dengan bertindak pada kawasan kulit, aliran dan aliran keluar darah di kawasan yang disebut masalah bertambah baik. Pada masa yang sama, proses metabolik dipercepat dan seseorang menurunkan berat badan, prinsip yang sama memungkinkan anda menyingkirkan selulit. Sudah tentu, pada masa yang sama penting untuk mempengaruhi bahagian tubuh tertentu dengan betul..

Untuk melakukan semuanya dengan betul, hamparkan permaidani di permukaan rata, berbaring di atas kawasan yang bermasalah dan buat gerakan menggulung dengan lancar.

Dengan sciatica

Dalam istilah perubatan, kata sciatica menggambarkan penyakit di mana saraf sciatic dicubit. Dalam kes ini, seseorang mengalami kesakitan dengan tahap dan tahap intensiti yang berbeza..

Dengan penyakit ini, penggunaan aplikator yang betul diperbaiki oleh doktor, kerana saraf sciatic membentang hampir di seluruh tulang belakang dan, melewati zon pelvis, masuk ke kaki. Ini bermaksud bahawa rawatan mungkin memerlukan rangsangan di lokasi yang berbeza..

Dengan radiculitis

Radiculitis, tanda klinikal paling jelas adalah sakit belakang, lebih kerap kawasan lumbal. Dalam kes ini, pilihan terbaik adalah menggunakan alat seperti jarum..

Untuk meningkatkan kesan terapeutik, tukang urut dilekatkan pada tempat sakit dengan pembalut atau manset, selepas itu anda perlu melakukan satu siri latihan dengan kecenderungan, lebih baik berjumpa doktor.

Dengan lonjakan tumit

Tumit tumit didahului oleh microtrauma ke plantar fascia. Osteofit runcing terbentuk secara beransur-ansur di tempat kecederaan, panjangnya boleh mencapai 12 mm, pertumbuhannya disertai dengan kesakitan yang teruk.

Dalam kes ini, aplikator Kuznetsov sekali lagi akan menjadi ubat yang sangat baik, tetapi sekarang dalam bentuk sol. Penggunaan tukang urut seperti ini bukan sahaja dapat menghilangkan rasa sakit, tetapi juga menyumbang kepada penyerapan semula pendidikan.

Dengan kaki rata

Pasti ramai yang mendengar nasihat bahawa berguna untuk berjalan di pantai berbatu dengan kaki rata. Pemijat Kuznetsov dalam situasi seperti itu berkali-kali lebih berkesan, kerana berkat susunan duri yang simetris, rangsangan ujung saraf yang lebih seragam berlaku.

Dalam kes ini, sol juga digunakan, tetapi anda boleh berjalan di atas permaidani. Teknik ini sangat berguna untuk kanak-kanak..

Semasa mengandung

Aplikator Kuznetsov semasa hamil membantu meningkatkan peredaran darah di organ pelvis dan rahim, melegakan pembengkakan kaki, dan juga mengurangkan toksikosis. Tetapi terdapat kontraindikasi yang ketara - anda tidak boleh menggunakan tukang urut untuk wanita hamil, bermula dari trimester kedua. Dengan kata lain, penggunaan alat ini mungkin dilakukan dengan petunjuk khas doktor pada peringkat awal dan tidak ada kaedah yang harus digunakan pada perut.

Berapa banyak untuk berbohong pada aplikator?

Sangat sukar untuk memberikan jawapan yang jelas mengenai masa, kerana dalam hal ini terdapat banyak pemboleh ubah. Antaranya, usia pesakit, ambang kepekaan, penyakit, tahap perkembangannya dan banyak lagi..

Tetapi dalam hal ini, ada peraturan tertentu. Penting untuk diingat bahawa:

  • Dalam kes yang berbeza, masa prosedur boleh berlangsung dari 10 hingga 30 minit, tetapi tidak boleh melebihi nilai ini.
  • Penting untuk melekapkan tikar dengan lancar dan merata berat badan anda pada lonjakan.
    Sepanjang keseluruhan prosedur, anda semestinya sangat selesa, tidak ada rasa tidak selesa dan lebih banyak lagi kesakitan yang tidak dapat dirasakan oleh orang tersebut.

Aplikator Kuznetsov DIY

Tidak semua orang memikirkan apa yang boleh anda lakukan dengan aplikator Kuznetsov anda sendiri, tetapi demikian. Untuk membuatnya, anda memerlukan penutup botol timah runcing, selembar bahan tahan lama dan gam.

Tandakan kanvas ke dalam kotak sama rata menggunakan kapur, cat setiap penutup di bahagian belakang dengan gam, sapukan dengan kuat pada bahan yang dipilih dan kemudian letakkan seluruh struktur di bawah penekan. Lebih jimat untuk menjahit penutup menggunakan benang dan mesin basuh yang kuat untuk diikat dari belakang..

Walau bagaimanapun, di sini wajar dinyatakan bahawa penutup boleh mencederakan diri sendiri, mencederakan kulit, atau jika tidak diproses dengan cukup, anda boleh menjangkiti. Oleh itu, lebih baik membeli permaidani di farmasi.

Mana yang lebih baik, aplikator Kuznetsov atau Lyapko?

Untuk menentukan pilihan aplikator - Lyapko atau Kuznetsov, kami akan mempertimbangkan jadual perbandingan peranti ini, kami akan memaparkan perbezaan utama di dalamnya, sehingga lebih mudah bagi anda untuk membuat pilihan.

Kriteria penilaian
Pemohon KuznetsovPemohon Lyapko
Bahan kajiPlastikLogam dengan pemprosesan
SensasiKurang menyakitkanLebih menyakitkan (jarum lebih tajam)
Bahan asaskain ituGetah
Secara berasingan, hanya perlu disebutkan fakta bahawa peranti Kuznetsov diciptakan sebelumnya. Sudah tentu, semua maklumat ini tidak bermaksud apa yang harus dipilih adalah lebih baik, pilihan peribadi, sifat penyakit dan cadangan doktor memainkan peranan..

Ulasan

Doktor berbeza mengenai kelebihan penggunaan peranti ini. Pakar refleksologi berpendapat bahawa Ipplicator Kuznetsov boleh membahayakan dan bermanfaat. Dalam kes ini, banyak bergantung pada pengalaman doktor yang menggunakan kaedah rawatan ini..

Bagi pesakit, 90% orang yang menggunakan tukang urut melaporkan peningkatan yang ketara dalam kesejahteraan mereka. Pesakit yang menderita osteochondrosis secara harfiah menyelamatkan diri dari serangan sakit dengan menggunakan tikar dan roller.

Bagaimana memilih aplikator Kuznetsov dan berapa harganya?

Sebelumnya, jenis aplikator, sifatnya, dan sebagainya disebut berulang kali. Walaupun begitu, hanya doktor yang hadir yang dapat memilih alat yang betul bergantung kepada penyakit orang tersebut..

Untuk harganya, semuanya bergantung pada ukuran dan jenis peranti. Di farmasi, harganya dari 200 rubel, tetapi ukurannya lebih besar, semakin tinggi harganya. Secara amnya, harganya rendah, semua orang dapat membeli "ubat" ini.

Do-it-yourself Kuznetsov applicator # 200 - Kedai dalam talian Medtech dan alat ganti di St. Petersburg, alamat, laman web rasmi

jaminan harga rendah

  • magnetoterapi
  • lampu kuarza
  • tonometer
  • pengairan
  • penyedut
  • aplikator
  • terapi oksigen
  • radas elektroforesis
  • peranti vibroacoustic
  • aspirator hidung
  • simulator pernafasan
  • alat urologi
  • lampu inframerah
  • radas fisioterapi
  • terapi ultrasound
  • penganalisis darah
  • barang lain
  • jersi mampatan
    • katalog
    • ketat pemampatan
    • stoking mampatan
    • stoking lutut mampatan
    • lengan pemampatan
    • pakaian ketat untuk hamil
    • jersi antiembolik
    • jersi anti-varikos
    • Kaus kaki pemampatan Sigvaris
    • Jersi mampatan sederhana
    • kaus pemampatan hospital
    • satu set latihan untuk latihan urat
    • saiz dan kelas
  • pembalut
    • katalog
    • pembalut bersalin
    • pembalut selepas bersalin
    • pembalut pranatal
    • pembalut pasca operasi
    • pita perut
    • pendakap leher
    • pembalut pergelangan tangan
    • pendakap bahu
    • pembalut siku
    • pendakap buku lali
    • kumpulan hernial
  • ortosis
    • pendakap lutut
    • ortosis pergelangan kaki
    • ortosis pergelangan tangan
    • pendakap bahu
    • pendakap serviks
    • kolar ortopedik
    • pembalut lutut ortopedik
    • ortosis pelekapan jari
  • sol ortopedik
  • kerusi ortopedik
  • sol ortopedik
  • pembetulan jari kaki, pelindung
    • penjepit jari (katalog)
    • pengekangan ibu jari
    • septa interdigital silikon
    • pembetulan jari
    • pad silikon
  • tikar urut
  • bantal ortopedik
    • bantal ortopedik
    • bantal memori
    • bantal untuk kanak-kanak
  • tempat duduk
  • pembetulan postur
  • korset
    • korset tulang belakang
    • korset postur
    • korset lumbar
    • korset belakang
    • korset ortopedik
  • tali pinggang penyembuhan
  • pengikat bersama
  • kasut ais
  • pembersih udara
  • lampu kuman
  • ambilife
  • pengion udara
  • ozonizer
  • pelembap
  • hygrometer
  • dipanaskan
    • pad pemanasan elektrik
    • kepingan elektrik
    • selimut elektrik
  • mesin basuh udara
  • pengaktif air
  • penguji nitrat
  • dosimeter
    • Kaunter Geiger
    • ekotester
  • parut
  • meter kelembapan dan suhu
  • stesen cuaca rumah
  • lampu garam
  • selang penyiraman Xhose
  • meter nitrat
  • alat ganti TZMOI Tyumen
  • alat ganti untuk mikroskop
  • aksesori untuk peranti IVL
  • sterilizer TZMOI Tyumen
  • penumpuk
  • elektrod ecg dan untuk fisioterapi
  • elemen pemanasan untuk penyuling EMO SPb
  • unsur piezoelektrik
  • komponen untuk stesen oksigen
  • berpuluh
  • Kabel ECG
  • lampu perubatan
  • alat ganti untuk monitor tekanan darah
    • alat ganti untuk monitor tekanan darah
    • Katalog tonometer
    • Manset untuk tonometer
      • Cuff tonometer tensoval
      • B. Baiklah tonometer cuff
      • Cuff tonometer Microlife
      • Omset tonometer omron
      • Tonometer cuff DAN
    • Kamera
    • Silinder dan injap
    • Tolok tekanan
    • Fonendoskop
    • Stetoskop
  • bahan habis
  • penyuling air
  • injap solenoid
  • alat fisiologi
  • endoskopi
  • kateter
  • Katalog aplikator
  • Pemohon Kuznetsov
  • Aplikator Tibet
  • Aplikator Lyapko
  • Aplikator roller
  • Doktor Redox Kerusi

Aplikator Kuznetsov No. 200 sendiri

Untuk memperbaiki semua sistem badan, menyingkirkan rasa sakit dari pelbagai jenis, melegakan osteochondrosis, kaki rata, melegakan keletihan dan ketegangan saraf, ubat yang terkenal akan membantu - alat pijat jarum Kuznetsov-iplikator.

Pemohon Kuznetsov No. 200 di St. Petersburg dengan harga murah boleh didapati di kedai kami dengan membuat pesanan di laman web atau melalui telefon: (812) 244-72-48, (812) 244-72-31, mob. 8-921-591-79-21. Anda boleh mendapatkan barang dengan pengambilan sendiri atau penghantaran pesanan.

Satu set jarum aplikator membolehkan anda membuat alat pijat dengan cara yang selesa. Setiap elemen urut mengandungi lubang di mana aplikator hanya perlu dijahit ke permukaan yang dipilih (kain, bantal, dll.).
Set mengandungi 200 pcs.

Iplikator Kuznetsova: bagaimana refleksoterapi Soviet menyembuhkan dan melumpuhkan

Dia adalah seorang guru muzik biasa dari Chelyabinsk, yang meletakkan seluruh Soviet Union pada jarum... Lebih tepatnya, pada banyak jarum yang secara bebas dijahit ke permaidani kecil oleh semua orang yang ingin disembuhkan dari sebarang penyakit. Ivan Ivanovich Kuznetsov, pencipta ubat mujarab untuk penyakit dan kelemahan fizikal seseorang - iplikator Kuznetsov. Hanya sekarang iplikator membunuh bukan sahaja isteri penemu, tetapi juga dirinya sendiri.

Penemuan iplicator

Kuznetsov pernah meracuni lipas di apartmennya. Seperti orang Rusia, dia tidak menjaga keselamatan. Hasilnya adalah luka bakar paru-paru, yang tidak bertindak balas terhadap rawatan ubat. Meninggalkan harapan untuk doktor, pencipta masa depan memutuskan untuk menolong dirinya sendiri.

Setelah mempelajari asas perubatan tradisional Cina, khususnya akupunktur - kesan pada tubuh manusia dengan jarum khas di tempat-tempat tertentu, Kuznetsov membuat prototaip pertama iplikator - sekeping busa dengan jarum jahit yang disatukan ke dalamnya. Ya, ya, pada asalnya, iplikator mempunyai jarum jahit, tetapi yang biasa kita lihat adalah versi yang disesuaikan untuk pasaran.

Dia secara peribadi mengalami akupunktur Soviet. Dan yang paling mengagumkan ialah kaedah itu berjaya! Ivan Ivanovich pulih, yang disahkan oleh ujian dan sinar-X. Tidak ada batasan yang mengejutkan para doktor. Penyembuh diri itu disarankan untuk pergi ke Moscow, untuk menunjukkan penemuannya kepada para saintis, sehingga dapat melayani orang-orang..

Di Moscow, tentu saja pakar dari Kementerian Kesihatan di Kuznetsov hanya tertawa. Mungkin kerana sifatnya yang keras kepala dan tidak selalu dapat diramalkan, ini hanya mendorong pencipta dan membantunya untuk tidak meninggalkan ideanya untuk mempopularkan pengetahuan. Tanpa sebarang paten untuk penemuannya, tanpa dokumen perubatan yang mengesahkan keberkesanan rawatan, Kuznetsov memulakan praktik akupunktur.

Selama 20 tahun, seorang guru dari Chelyabinsk telah merawat mereka yang telah ditinggalkan oleh ubat rasmi. Ketenaran penyembuh bertambah dan bertambah kuat, walaupun terdapat pendekatan dan kaedah yang luar biasa.

"Tanggalkan seluar anda!"

Ivan Ivanovich diterima di pejabat di Institut Budaya Fizikal. Bersama dengannya, Roman Kashigin terlibat dalam pemulihan atlet dengan bantuan urut, yang ingatannya, sebenarnya, adalah satu-satunya bukti kaedah rawatan Kuznetsov: "Daripada 'hello', Ivan mengatakan beberapa ungkapan seperti 'Oh, saya makan sebelum bersendawa!' Kashigin.

- Biasanya pesakit baru, melihat seorang lelaki dengan tongkat, yang tumbuh di depannya, mulai mengoceh dengan bingung, tetapi Ivan Ivanovich tidak membiarkan siapa pun selesai. "Lepaskan seluarmu!" - dia berteriak dengan suaranya yang cengkerik, dan, sebagai peraturan, perintah itu segera dilaksanakan, setelah itu Kuznetsov segera menariknya dengan pantat telanjangnya. "Ya, saya tahu! Rampas sejuk! Inilah sebab masalah anda! Mari buat! "- dia menyimpulkan.

Kemudian, tanpa basa-basi lagi, Ivan menekan pinggan dengan jarum jahit logam ke titik kelima pesakit dalam keadaan tidak selesa. Pelanggan mula mengerang, tetapi ini hanya menghidupkan Kuznetsov dan mendorongnya menekan jarum lebih dalam dan lebih dalam. Dia adalah orang yang kuat dan tidak membiarkan orang lain menunjukkan kelemahan, oleh itu, begitu sedikit tanda belas kasihan muncul di wajah pesakit, Ivan segera menghentikannya: "Berlari di tempat!" - dia memerintahkan, dan pelanggan dengan patuh mula mengetuk kakinya di lantai ".

Menurut ingatan Kashigin yang sama, Kuznetsov selalu memulakan rawatannya dari titik kelima pesakit, mungkin percaya bahawa inilah fokus ujung saraf tubuh manusia. "Saya ingat seorang pesakit mengadu kerengsaan kulit belakang yang muncul setelah menggunakan iplikator," lanjut Kashigin. "Kita mesti melakukan perkara berikut," kata Ivan Ivanovich dan berhenti sejenak.

Seorang pesakit strok baru-baru ini bergelut untuk menarik notepad dan pen dari poket jaketnya. Dia mengeluarkannya dengan tangan kirinya, kerana yang kanan lumpuh. Saya bersiap untuk menulisnya. "Beli sendiri sendok," sambung Ivan Ivanovich, "dan gores punggungmu," kata Ivan Ivanovich dengan ekspresi serius di wajahnya, melihat ke kejauhan, "sangat mudah untuk menggaru punggung dengan sendok.".

Paten yang dihargai

Mereka mengatakan bahawa genius selalu berbatasan dengan kegilaan... Dan Kuznetsov kelihatan sama. Botak, dengan pakaian berminyak, yang tidak dilepaskannya ketika tidur, dan dia tidur secara eksklusif di iplikatornya. Dan hanya empat jam sehari.

Alih-alih satu kaki, dia mempunyai prostesis, jadi dia berjalan, bersandar pada penjahat, di sisi lain dia membawa beg tangan kulit lusuh yang kekal, yang dia tidak biarkan dari tangannya walaupun di tandas, kerana takut musuh akan mencuri dokumentasi untuk mendapatkan paten dan buku harian berharga tentang amalan mereka. Saya tidak mencuci, memandangkan sabun adalah sumber semua penyakit, kerana ia merosakkan lapisan pelindung pada kulit.

Dia makan produk tenusu masam, yang dia simpan pada bateri, menambahkan sepotong mentega pada mereka, kadang-kadang merendam roti. Anda mungkin berfikir bahawa ini benar-benar berlebihan, tetapi hakikat bahawa Ivan Ivanovich menghormati susu yang ditapai adalah fakta. Ini disahkan oleh kata-kata cucunya, Vladimir Kuznetsov, yang juga membicarakan resepnya untuk selesema dan penyakit berjangkit. Larutkan kalium permanganat dalam enam liter air, tuangkan kalium permanganat hingga air berubah warna ceri. Bahagian penyelesaian ini mesti diambil secara lisan.

Sediakan isipadu yang sama untuk membilas mulut dan hidung dan untuk enema. Selepas itu, anda perlu minum susu tiga liter dan berbaring di iplikator. Susu, seperti yang dijamin Kuznetsov, akan memulihkan populasi bakteria bermanfaat, yang dihancurkan oleh kalium permanganat bersama dengan yang buruk. Walaupun pendekatan kontroversial untuk rawatan penyakit, dan Kuznetsov percaya bahawa iplikator dapat membantu bahkan yang paling putus asa, peminatnya hanya meningkat.

Setelah mengumpulkan pengalaman dan "pangkalan bukti" dalam bentuk catatan harian dan ulasan pelanggan yang berterima kasih, Ivan Ivanovich memutuskan untuk menyerbu panel pakar dari Kementerian Kesihatan untuk kali kedua. Dan kemudian dia memutuskan untuk masuk semuanya, menawarkan untuk memberikan pesakit yang "sukar" kepadanya. Dan itu dijumpai - seorang pegawai dari alat parti. Kuznetsov menyembuhkannya! Sebagai tanda terima kasih, pekerja parti itu menolong penyelamatnya untuk menerima dokumen yang diinginkan.

"Ivan Ivanovich terobsesi dengan idea ini (pengedaran massa iplikator - nota oleh Factrum), oleh itu, sebaik sahaja aktiviti buruh swasta dibenarkan, dia membuka koperasi," kata Andrey Prokhorov, pembantu Kuznetsov. "Mereka membuat jarum untuk kami di satu kilang berhampiran Moscow, menyediakan bekalan plastik fleksibel, menyewa pasukan pekerja rumah: mereka memasukkan jarum ke dalam plastik, memotongnya menjadi jalur dan menghubungkannya dengan pengikat fleksibel".

Penculikan isteri Kuznetsov

Walaupun kemasyhuran penemuan Kuznetsov bergemuruh di seluruh Kesatuan, syarikat itu tidak bertahan lama, dan koperasi itu muflis. Selepas itu, beberapa orang yang giat datang ke Kuznetsov, yang memujuknya untuk menjual paten untuk iplikator. Tetapi bagaimana Kuznetsov dapat melakukan ini? Isteri penemu hilang, dan penculik menuntut tebusan untuknya, tetapi bukan wang, tetapi hak untuk penemuan terkenal.

Ivan Ivanovich tidak dapat menilai keadaan dengan serius dan menolak. Penjenayah itu membunuh isteri Kuznetsov yang malang. Selepas itu, penemu kelihatan lewat - dia semakin tua. Namun, dia meneruskan pekerjaan aktif penyembuh dan mengembangkan ide untuk membuat spacesuit berbentuk jarum dari mana udara akan dipompa keluar: vakum harus meningkatkan kesan penyembuhan. Tetapi pengubahsuaian ini membunuh penciptanya..

Valery Pukov, yang bekerja dengan Kuznetsov pada tahun-tahun terakhir hidupnya, ingat: “Pada ujian pertama pada dirinya sendiri, dia merasakan sakit di hatinya. Saya memutuskan untuk melakukan kitaran kedua lagi dengan segera. Rasa sakit di hati saya tidak hilang. Dia mula meneruskan kekosongan. Pada prosedur kelima, dia meninggal. Pada masa itu cucunya ada bersamanya. Ivan Ivanovich tidak memperhatikan bahawa pada manusia, sebahagian daripada limfa memasuki darah vena.

Semasa prosedur vakum, banyak limfa memasuki aliran darah ke seluruh badan, jadi sukar untuk jantung. Dia sepatutnya berhenti selepas prosedur pertama. " Dan, seperti biasa, nasib menjadi ironik. Ivan Kuznetsov tidak dapat menahan diri daripada mempercayai UFO dan alam semesta lain. Dan ketika dia berkesempatan, dia membeli sebuah apartemen, tinggal dengan pakaiannya yang berminyak dan beg bimbit yang sudah usang, di sebuah bangunan tinggi untuk lebih dekat dengan makhluk asing. Dan dia menghampiri mereka di ruang kerjanya.

Perlu diingat bahawa terdapat sedikit bukti rasmi mengenai bagaimana Kuznetsov hidup sehingga hampir mustahil untuk membandingkan fakta dan mencari kebenaran. Sebagai contoh, menurut salah satu versi, dia tidak membeli sebuah apartmen, tetapi menerimanya sebagai penemu terhormat. Ngomong-ngomong, Kuznetsov tidak mempunyai masalah untuk mendapatkan hak paten untuk jurubahasa tersebut. Setidaknya inilah yang dikatakan oleh cucunya Vladimir: “Dia sudah terkenal.

Doktor telah mengesahkan kesan spacesuit seperti jarum dan mengesyorkannya sebagai tonik. Pada waktu pagi, bukannya secawan kopi, anda boleh melakukan prosedur ini selama empat saat. Dan berjalan cepat ke tempat kerja (udara dipompa keluar dari sut dengan pembersih vakum - kira-kira "Factrum"). Kakek akan hidup lama, hingga seratus tahun. Saya percaya bahawa iplikator akan membuat semua orang menjadi tenang.

Dia benar-benar ceria pada usia 87 tahun, terus bekerja, mencipta, mempromosikan ideanya. Semua ujian hanya dilakukan pada diri saya sendiri. Tapi hati, nampaknya, tidak lagi siap untuk beban yang berlebihan. " Ini mungkin fanatik yang membunuh Kuznetsov - apa itu empat saat bagi seseorang yang meminum enam liter permanganat kalium...

Bolehkah semua orang menggunakannya

Seperti urutan apa pun, terdapat kontraindikasi untuk menggunakan aplikator Kuznetsov:

- tahi lalat, papilloma atau ketuat di tempat pijat digunakan;

- dermatitis dan kerosakan kulit di tempat pendedahan;

- kecenderungan pendarahan;

Apa bahaya yang boleh dilakukan oleh aplikator?

Pada asasnya, semasa menggunakan urutan seperti itu, kesan sampingan tidak diperhatikan. Bagi orang yang mengalami ambang kesakitan yang berkurang, terdapat varieti khas dengan tulang belakang yang lebih tumpul. Oleh itu, kebanyakan pesakit bertolak ansur dengan aplikator Kuznetsov dengan baik. Keburukan dan faedahnya tidak ada bandingannya Bagaimanapun, kesan negatif hanya boleh berlaku dengan penggunaan tukang urut yang salah. Sebilangan orang merasakan demam yang kuat, jantung berdebar-debar, tekanan mungkin meningkat, atau tinitus mungkin muncul. Dalam kes ini, prosedur mesti dihentikan. Terdapat juga pendapat bahawa kesan pada titik aktif biologi menggunakan aplikator adalah berbahaya. Memang, dengan akupresur, pakar mesti memilih tempat dan kekuatan tekanan dengan tepat. Dan apabila menggunakan alas jarum, ini tidak dapat dilakukan..

  • 10,106 pandangan

Bahan berkaitan

Dan inilah yang lain:

Kecerdasan: dari genetik hingga "wayar" dan "pemproses" otak manusia

Mengapa sebilangan orang lebih pintar daripada yang lain? Sejak zaman dahulu lagi, para saintis telah berusaha mencari tahu apa yang harus dilakukan untuk menjaga kebersihan kepala. Merujuk kepada sejumlah kajian saintifik, Spektrum membincangkan komponen kecerdasan - dari genetik hingga "wayar" dan "pemproses" otak manusia.

Mengapa sebilangan orang lebih pintar daripada yang lain? Sejak zaman dahulu lagi, para saintis telah berusaha untuk mengetahui apa yang perlu dilakukan agar kepala memahami dengan baik. Tetapi sekarang sekurang-kurangnya jelas: senarai komponen kecerdasan lebih panjang daripada yang dijangkakan..

Pada bulan Oktober 2018, Wenzel Grüs menunjukkan sesuatu yang luar biasa kepada jutaan penonton TV: seorang pelajar dari kota kecil Lastrut di Jerman memukul bola sepak dengan kepalanya lebih dari lima puluh kali berturut-turut, tidak pernah menjatuhkan atau mengambilnya dengan tangannya. Tetapi kenyataan bahawa penonton rancangan TV Rusia "Amazing People" memberinya tepuk tangan yang bersemangat tidak hanya dijelaskan oleh ketangkasan atlet lelaki muda itu. Faktanya adalah bahawa ketika bermain dengan bola, dia di antara waktu menaikkan angka 67 menjadi kekuatan kelima, setelah mendapat hasil sepuluh digit hanya dalam 60 saat..

Wenzel, yang berusia 17 tahun hari ini, mempunyai hadiah matematik yang unik: dia mengalikan, membahagi, dan mengorek akar dari dua belas angka tanpa pen, kertas atau alat bantu lain. Pada kejuaraan dunia terakhir dalam pengiraan lisan, dia menduduki tempat ketiga. Seperti yang dia katakan sendiri, dia memerlukan masa 50 hingga 60 minit untuk menyelesaikan masalah matematik yang sangat sukar: sebagai contoh, apabila dia perlu memasukkan nombor dua puluh digit menjadi faktor utama. Bagaimana dia melakukannya? Mungkin, ingatan jangka pendeknya memainkan peranan utama di sini..

Jelas bahawa otak Wenzel agak unggul daripada organ pemikiran rakan sebayanya yang biasanya berbakat. Sekurang-kurangnya ketika datang ke angka. Tetapi mengapa, secara umum, ada orang mempunyai kemampuan mental yang lebih besar daripada yang lain? Soalan ini masih ada di fikiran penyelidik alam Britain Francis Galton 150 tahun yang lalu. Pada masa yang sama, dia menarik perhatian pada kenyataan bahawa selalunya perbezaan kecerdasan dikaitkan dengan asal usul seseorang. Dalam karyanya "Gened keturunan" dia menyimpulkan bahawa kecerdasan manusia dapat diwarisi.

Koktel pelbagai ramuan

1. Otak sesetengah orang berfungsi dengan lebih cekap daripada yang lain. Pemiliknya mempunyai kemampuan intelektual yang hebat. Tetapi asas neurobiologi umum belum jelas..

2. Saintis menemui semakin banyak gen yang menyumbang kepada perkembangan kecerdasan tinggi. Sebilangan besar dari mereka terletak di sel piramidal korteks serebrum..

3. Semakin lama dan lebih bercabang serat selular di lobus temporal otak, semakin cerdas seseorang. Di bahagian otak yang lain, ketumpatan rendah neuron mempunyai kesan yang baik terhadap kecerdasan..

Ternyata kemudian, tesis ini betul - sekurang-kurangnya sebahagiannya. Ahli psikologi Amerika Thomas Bouchard dan Matthew McGue menganalisis lebih daripada 100 kajian yang diterbitkan mengenai kesamaan kecerdasan di kalangan anggota keluarga yang sama. Dalam beberapa karya, kembar identik telah dijelaskan, dipisahkan sebaik sahaja dilahirkan. Walaupun begitu, pada ujian kecerdasan, mereka menunjukkan hasil yang hampir sama. Anak kembar yang tumbuh bersama lebih serupa dalam kepintaran. Mungkin, persekitaran juga mempengaruhi mereka..

Para saintis hari ini percaya bahawa 50-60% kecerdasan diwarisi. Dengan kata lain, perbezaan IQ antara dua orang dengan separuh yang baik dijelaskan oleh struktur DNA mereka yang diterima dari ibu bapa mereka..

Dalam mencari gen untuk kecerdasan

Walau bagaimanapun, pencarian bahan keturunan yang secara khusus bertanggungjawab untuk ini menyebabkan sedikit. Benar, kadang-kadang mereka menemui beberapa elemen yang pada pandangan pertama berkaitan dengan kecerdasan. Tetapi setelah diperiksa dengan lebih dekat, hubungan ini ternyata salah. Situasi paradoks timbul: di satu pihak, banyak kajian membuktikan komponen kecerdasan keturunan yang tinggi. Sebaliknya, tidak ada yang dapat mengetahui gen mana yang bertanggungjawab secara khusus untuk ini..

Baru-baru ini, gambarnya sedikit berubah, terutamanya disebabkan oleh kemajuan teknologi. Rancangan pembinaan setiap individu terkandung dalam DNAnya - sejenis ensiklopedia raksasa, yang terdiri dari sekitar 3 miliar huruf. Malangnya, ia ditulis dalam bahasa yang hampir tidak kita ketahui. Walaupun kita dapat membaca hurufnya, makna teks ensiklopedia ini tetap tersembunyi dari kita. Walaupun para saintis berjaya menguraikan keseluruhan DNA seseorang, mereka tidak tahu bahagian mana yang bertanggungjawab terhadap kemampuan mentalnya..

Kepintaran dan IQ

Kata intelek berasal dari kata nama intelektual Latin, yang dapat diterjemahkan sebagai "persepsi", "pemahaman", "pemahaman", "akal" atau "fikiran". Ahli psikologi memahami kecerdasan sebagai kemampuan mental umum yang merangkumi pelbagai kecekapan: misalnya, kemampuan menyelesaikan masalah, memahami idea yang kompleks, berfikir secara abstrak dan belajar dari pengalaman..

Kecerdasan biasanya tidak terhad pada satu mata pelajaran, seperti matematik. Seseorang yang baik dalam satu bidang sering unggul di tempat lain. Bakat yang jelas terhad kepada satu subjek jarang berlaku. Oleh itu, banyak saintis berpindah dari fakta bahawa ada faktor kecerdasan umum, yang disebut faktor G.

Sesiapa yang akan mempelajari kecerdasan memerlukan kaedah untuk mengukurnya secara objektif. Ujian kecerdasan pertama dikembangkan oleh ahli psikologi Perancis Alfred Binet dan Théodore Simon. Mereka menggunakannya untuk pertama kalinya pada tahun 1904 untuk menilai kemampuan intelektual pelajar sekolah. Berdasarkan tugas-tugas yang dikembangkan untuk tujuan ini, mereka menciptakan apa yang disebut "skala perkembangan mental Binet-Simon." Dengan bantuannya, mereka menentukan usia perkembangan intelektual anak. Ini sesuai dengan sejumlah skala masalah yang dapat diselesaikan sepenuhnya oleh anak..

Pada tahun 1912, ahli psikologi Jerman William Stern mencadangkan kaedah baru di mana usia perkembangan intelektual dibahagikan dengan usia kronologi, dan nilai yang dihasilkan disebut sebagai kecerdasan kecerdasan (IQ). Dan walaupun namanya bertahan hingga ke hari ini, hari ini IQ tidak lagi menggambarkan nisbah usia. Sebaliknya, IQ memberikan idea bagaimana tahap kecerdasan seseorang individu dengan tahap kecerdasan orang biasa..

Orang berbeza antara satu sama lain, dan dengan itu set DNA mereka berbeza. Walau bagaimanapun, individu yang mempunyai IQ tinggi mesti sepadan dengan sekurang-kurangnya bahagian DNA yang berkaitan dengan kecerdasan. Para saintis hari ini meneruskan tesis asas ini. Dengan membandingkan DNA beratus-ratus ribu subjek ujian dalam berjuta-juta bahagian, saintis dapat mengenal pasti kawasan keturunan yang menyumbang kepada pembentukan kemampuan intelektual yang lebih tinggi..

Sejumlah kajian serupa telah diterbitkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Berkat analisis ini, gambaran menjadi semakin jelas: kebolehan mental khas tidak hanya bergantung pada data keturunan, tetapi pada ribuan gen yang berbeza. Dan masing-masing hanya memberikan sumbangan kecil terhadap fenomena kecerdasan, kadang-kadang hanya beberapa ratus persen. "Sekarang dipercayai bahawa dua pertiga dari semua gen pemboleh ubah manusia secara langsung atau tidak langsung dikaitkan dengan perkembangan otak dan dengan itu berpotensi dengan kecerdasan," menekankan Lars Penke, profesor psikologi keperibadian biologi di Universiti Georg August di Göttingen..

Tujuh Misteri Dimeteraikan

Tetapi satu masalah besar masih ada: hari ini terdapat 2 ribu tempat (loki) dalam struktur DNA yang dikaitkan dengan kecerdasan. Tetapi dalam banyak kes, masih belum jelas untuk apa sebenarnya lokasi ini bertanggungjawab. Untuk menyelesaikan misteri ini, penyelidik perisikan melihat sel mana yang lebih cenderung daripada yang lain untuk bertindak balas terhadap maklumat baru. Ini mungkin bermaksud bahawa sel-sel ini berkaitan dengan kemampuan berfikir..

Pada masa yang sama, para saintis selalu berhadapan dengan kumpulan neuron tertentu - sel piramidal yang disebut. Mereka tumbuh di korteks serebrum, yaitu, di cangkang otak dan otak kecil, yang para pakar memanggil korteks. Ia mengandungi sel-sel saraf yang memberikannya warna kelabu, itulah sebabnya ia disebut "abu-abu".

Mungkin sel piramidal memainkan peranan penting dalam pembentukan kecerdasan. Bagaimanapun, ini ditunjukkan oleh hasil kajian yang dilakukan oleh ahli sains saraf Natalia Goryunova, profesor di Universiti Bebas Amsterdam..

Goryunova baru-baru ini menerbitkan hasil kajian yang menarik perhatian semua orang: dia membandingkan sel piramid dalam subjek dengan kemampuan intelektual yang berbeza. Sampel tisu diambil terutamanya dari bahan yang diperoleh semasa operasi pada pesakit dengan epilepsi. Dalam kes yang teruk, pakar bedah saraf cuba menghilangkan fokus kejang berbahaya. Dengan berbuat demikian, mereka selalu membuang bahagian bahan otak yang sihat. Bahan inilah yang dikaji oleh Goryunova.

Dia pertama kali menguji bagaimana sel piramidal yang terkandung di dalamnya bertindak balas terhadap impuls elektrik. Dia kemudian memotong setiap sampel menjadi kepingan paling tipis, memotretnya di bawah mikroskop dan memasangnya kembali di komputer menjadi gambar tiga dimensi. Oleh itu, dia, misalnya, menentukan panjang sel dendrit - proses bercabang, dengan bantuannya mereka mengambil isyarat elektrik. "Pada masa yang sama, kami menjalin hubungan dengan IQ pesakit," jelas Goryunova. - Semakin lama dan lebih bercabang dendrit, semakin pintar individu yang sesuai..

Penyelidik menjelaskan perkara ini dengan sangat sederhana: dendrit bercabang panjang dapat membuat lebih banyak hubungan dengan sel lain, iaitu, mereka menerima lebih banyak maklumat yang dapat mereka proses. Ditambah dengan ini adalah faktor lain: "Kerana percabangan yang kuat, mereka dapat memproses maklumat yang berlainan di cabang yang berbeza secara serentak," menekankan Goryunova. Oleh kerana pemprosesan selari ini, sel mempunyai potensi komputasi yang besar. "Mereka bekerja lebih pantas dan produktif," kata Goryunova.

Hanya sebahagian kebenaran

Tidak kira seberapa meyakinkan tesis ini, ia tidak dapat dibuktikan sepenuhnya, seperti yang diakui oleh pengkaji sendiri. Faktanya adalah bahawa sampel tisu yang dikaji diambil terutamanya dari satu kawasan yang sangat terhad di lobus temporal. Sebilangan besar kejang epilepsi berlaku di sana, dan oleh itu, sebagai peraturan, operasi untuk epilepsi dilakukan di kawasan ini. "Kami belum dapat mengatakan bagaimana keadaan di bahagian otak yang lain," Goryunova mengakui. "Tetapi hasil penyelidikan baru yang belum diterbitkan dari kumpulan kami menunjukkan, misalnya, bahawa hubungan antara panjang dan kecerdasan dendrit lebih kuat di otak kiri daripada di sebelah kanan.".

Masih mustahil untuk membuat kesimpulan umum dari hasil penyelidikan para saintis Amsterdam. Lebih-lebih lagi, ada bukti yang menyatakan sebaliknya. Mereka diperoleh oleh pakar psikikologi dari Bochum, Erhan Genç. Pada tahun 2018, dia dan rakannya juga menyiasat bagaimana struktur bahan kelabu berbeza antara orang yang sangat pintar dan kurang cerdas. Pada masa yang sama, dia sampai pada kesimpulan bahawa percabangan kuat dari dendrit lebih berbahaya daripada kondusif untuk kemampuan berfikir..

Benar, Gench tidak memeriksa sel-sel piramid individu, tetapi meletakkan subjeknya dalam pengimbas otak. Pada prinsipnya, pencitraan resonans magnetik tidak sesuai untuk memeriksa struktur gentian terbaik - resolusi gambar, sebagai peraturan, ternyata tidak mencukupi. Tetapi para saintis Bochum menggunakan kaedah khas untuk melihat arah penyebaran cecair tisu..

Dendrit menjadi penghalang cecair. Dengan menganalisis penyebaran, adalah mungkin untuk menentukan arah mana dendrit berada, seberapa bercabang, dan seberapa dekatnya satu sama lain. Hasil: pada orang yang lebih pintar, dendrit sel saraf individu tidak begitu padat dan tidak cenderung hancur menjadi "wayar" nipis. Pemerhatian ini bertentangan dengan kesimpulan yang dibuat oleh pakar neurobiologi Natalia Goryunova..

Tetapi tidakkah sel piramidal memerlukan pelbagai maklumat luar untuk melaksanakan tugasnya di otak? Bagaimana ini selaras dengan tahap percabangan rendah yang dikenal pasti? Gench juga menganggap hubungan antara sel penting, tetapi menurutnya, hubungan ini harus mempunyai tujuan. "Sekiranya anda mahu pokok itu berbuah lebih banyak, potonglah dahan tambahan," jelasnya. - Begitu juga dengan hubungan sinaptik antara neuron: ketika kita dilahirkan, kita mempunyai banyak daripadanya. Tetapi sepanjang hidup kami, kami mengecilkannya dan meninggalkan hanya yang penting bagi kami. ".

Agaknya, berkat ini, kami dapat memproses maklumat dengan lebih berkesan..

"Kalkulator hidup" Wenzel Grius melakukan perkara yang sama, mematikan segala yang ada di sekelilingnya ketika menyelesaikan masalah. Mengendalikan rangsangan latar belakang akan menjadi kontraproduktif kepadanya pada ketika ini..

Memang, orang yang mempunyai kecerdasan yang kaya menunjukkan aktiviti otak yang lebih fokus daripada orang yang kurang berbakat ketika mereka harus menyelesaikan masalah yang kompleks. Di samping itu, organ pemikiran mereka memerlukan lebih sedikit tenaga. Kedua-dua pemerhatian ini menyebabkan hipotesis neural yang disebut kecekapan kecerdasan, yang menurutnya bukanlah intensiti otak yang menentukan, tetapi kecekapan..

Terlalu banyak tukang masak merosakkan kuahnya

Gench percaya bahawa penemuannya menyokong teori ini: "Sekiranya anda berurusan dengan sejumlah besar hubungan, di mana masing-masing dapat menyumbang kepada penyelesaian masalah, ini menyulitkan masalah daripada membantunya," katanya. Menurutnya, ia sama dengan meminta nasihat walaupun dari rakan-rakan yang tidak memahami TV sebelum membeli TV. Oleh itu, masuk akal untuk menekan faktor yang mengganggu - jadi ahli sains saraf dari Bochum percaya. Mungkin orang pintar melakukannya lebih baik daripada yang lain..

Tetapi bagaimana ini dapat dibandingkan dengan keputusan kumpulan Amsterdam yang diketuai oleh Natalia Goryunova? Erkhan Gench menunjukkan bahawa perkara itu mungkin dalam teknik pengukuran yang berbeza. Tidak seperti penyelidik Belanda, dia tidak memeriksa sel-sel individu di bawah mikroskop, tetapi mengukur pergerakan molekul air dalam tisu. Dia juga menunjukkan bahawa tahap percabangan sel piramidal di sektor otak yang berlainan mungkin berbeza. "Kami berurusan dengan mosaik yang masih kekurangan banyak potongan.".

Lebih banyak hasil penyelidikan serupa dijumpai di tempat lain: ketebalan lapisan bahan kelabu sangat penting untuk kecerdasan - mungkin kerana korteks serebrum besar mengandungi lebih banyak neuron, yang bermaksud ia mempunyai lebih banyak "potensi komputasi." Hari ini hubungan ini dianggap terbukti, dan Natalia Goryunova sekali lagi mengesahkannya dalam kerjanya. "Pentingnya ukuran" - ini ditubuhkan 180 tahun yang lalu oleh ahli anatomi Jerman Friedrich Tiedemann. "Tidak dapat disangkal ada kaitan antara ukuran otak dan tenaga intelektual," tulisnya pada tahun 1837. Untuk mengukur jumlah otak, dia mengisi tengkorak orang yang sudah meninggal dengan millet kering, tetapi hubungan ini juga disahkan oleh kaedah pengukuran moden menggunakan pengimbas otak. Menurut pelbagai anggaran, dari 6 hingga 9% perbezaan IQ dikaitkan dengan perbezaan ukuran otak. Namun ketebalan korteks serebrum nampaknya kritikal.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak misteri di sini juga. Ini berlaku sama pada lelaki dan wanita, kerana pada kedua-dua jantina, otak yang lebih kecil sesuai dengan kemampuan mental yang lebih kecil. Sebaliknya, wanita mempunyai otak rata-rata 150 g lebih kecil daripada lelaki, tetapi mereka melakukan ujian IQ yang sama seperti lelaki..

"Pada masa yang sama, struktur otak lelaki dan wanita berbeza," jelas Lars Penke dari University of Göttingen. "Lelaki mempunyai lebih banyak masalah abu-abu, yang bermaksud korteks serebrum mereka lebih tebal, sementara wanita memiliki lebih banyak bahan putih." Tetapi sangat penting bagi kemampuan kita untuk menyelesaikan masalah. Pada masa yang sama, pada pandangan pertama, ia tidak memainkan peranan penting seperti bahan kelabu. Bahan putih terutamanya terdiri daripada serat saraf panjang. Mereka boleh menghantar impuls elektrik pada jarak jauh, kadang-kadang sepuluh sentimeter atau lebih. Ini mungkin kerana mereka dilindungi dengan sempurna dari persekitarannya oleh lapisan zat tepu lemak - myelin. Sarung myelin memberikan serat warna putih. Ia mencegah kehilangan voltan kerana litar pintas dan juga mempercepat pemindahan maklumat.

Pecah pada "wayar" di otak

Sekiranya sel piramidal dapat dianggap sebagai pemproses otak, maka benda putih itu seperti bas komputer: terima kasih, pusat otak yang terletak pada jarak yang sangat jauh antara satu sama lain dapat berkomunikasi antara satu sama lain dan bekerjasama dalam menyelesaikan masalah. Walaupun begitu, perkara putih telah lama dipandang rendah oleh penyelidik perisikan..

Kenyataan bahawa sikap ini kini telah berubah disebabkan oleh Lars Penke. Beberapa tahun yang lalu, dia mendapati bahawa bahan putih berada dalam keadaan yang lebih teruk pada orang yang kurang berakal. Dalam otak mereka, saluran komunikasi individu kadang-kadang berjalan secara kacau-bilau, dan tidak kemas dan selari antara satu sama lain, sarung myelin tidak terbentuk secara optimum, dan dari semasa ke semasa bahkan "putus wayar" berlaku. "Sekiranya terdapat lebih banyak kemalangan seperti itu, maka ini menyebabkan perlambatan dalam memproses maklumat dan akhirnya fakta bahawa individu yang menjalani ujian kecerdasan menunjukkan hasil yang lebih buruk daripada yang lain," jelas psikologi keperibadian Penke. Dianggarkan bahawa kira-kira 10% perbezaan dalam IQ disebabkan oleh keadaan jirim putih..

Tetapi kembali kepada perbezaan antara jantina: Menurut Penke, menurut beberapa kajian, wanita berjaya dalam tugas intelektual seperti lelaki, tetapi kadang-kadang mereka menggunakan kawasan otak yang lain. Sebabnya hanya dapat ditebak. Sebahagiannya, penyimpangan ini dapat dijelaskan oleh perbezaan struktur bahan putih - saluran komunikasi antara pusat otak yang berlainan. "Bagaimanapun, berdasarkan data-data ini, kita dapat melihat dengan jelas bahawa ada lebih dari satu dan satu-satunya kesempatan untuk menggunakan akal," tegas peneliti dari Bochum. "Kombinasi faktor yang berbeza boleh menyebabkan tahap kecerdasan yang sama.".

Oleh itu, "kepala pintar" terdiri daripada banyak komponen, dan nisbahnya dapat berbeza. Sel piramidal juga penting sebagai pemproses yang cekap, dan bahan putih sebagai sistem komunikasi pantas dan memori kerja yang berfungsi dengan baik. Tambahan ini adalah peredaran otak yang optimum, imuniti yang kuat, metabolisme tenaga aktif, dan sebagainya. Semakin banyak sains mempelajari fenomena kecerdasan, semakin jelas ia tidak dapat dikaitkan dengan hanya satu komponen dan bahkan dengan satu kawasan otak tertentu..

Tetapi jika semuanya berfungsi sebagaimana mestinya, maka otak manusia mampu melakukan perkara yang menakjubkan. Ini dapat dilihat dalam contoh ahli fizik nuklear Korea Selatan, Kim Un Yong, yang, dengan IQ 210, dianggap orang paling pintar di Bumi. Pada usia tujuh tahun, dia menyelesaikan persamaan integral yang kompleks dalam rancangan televisyen Jepun. Pada usia lapan tahun dia diundang ke NASA di AS, di mana dia bekerja selama sepuluh tahun.

Benar, Kim sendiri memberi amaran agar tidak terlalu mementingkan IQ. Dalam artikel tahun 2010 di Korea Herald, dia menulis bahawa orang yang sangat cerdas tidak mahakuasa. Seperti rekod dunia untuk atlet, IQ tinggi hanyalah satu manifestasi bakat manusia. "Sekiranya terdapat banyak hadiah, maka hadiah saya hanyalah sebahagian dari mereka.".