Adakah aplikator Kuznetsov akan membantu mengatasi masalah osteochondrosis tulang belakang lumbal dan punggung? Penerangan dan permohonan

Artritis

Aplikator Kuznetsov digunakan untuk osteochondrosis tulang belakang lumbar untuk meringankan keadaan pesakit. Jarum (duri) di permukaan tikar mempunyai kesan yang baik pada bahagian belakang yang terkena, melegakan kesakitan dan kekejangan.

Apakah peranti ini?

Aplikator Kuznetsov kelihatan seperti permaidani biasa, di satu sisi di mana plat plastik bulat kecil dipasang. Permukaan plat ini ditutup dengan pancang kecil. Semasa prosedur, mereka secara intensif mempengaruhi bahagian belakang pesakit.

Prinsip tindakan ubat

Apabila seseorang berbaring telentang di atas tikar, duri mula menekan permukaan kulit. Kesan ini dapat dibandingkan dengan akupresur atau akupunktur, tetapi jika dibandingkan dengan prosedur ini, aplikator mempunyai kesan yang lebih lembut pada kulit dan otot..

Mekanisme kerja

Duri menekan ujung saraf sensitif pada tubuh manusia, kerana endorfin dihasilkan secara aktif di otak, yang menghentikan kesakitan di dalam badan. Selain itu, kerengsaan tempatan meningkatkan aliran darah dan metabolisme, dan melegakan kekejangan otot..

Kontraindikasi

  • Tempoh pemburukan osteochondrosis.
  • Kenaikan suhu.
  • Selsema dan selesema.
  • Penyakit kulit.
  • Kehamilan dan penyusuan.
  • Thrombophlebitis.
  • Tahi lalat dan ketuat di kawasan aplikasi aplikator.

Petunjuk

  • Sakit belakang.
  • Saraf mencubit dan meradang.
  • Radikulitis.
  • Sciatica.
  • Osteochondrosis.
  • Kekejangan otot yang teruk.
  • Keletihan dan kurang tidur.
  • Rasa kebas dan bengkak pada bahagian bawah kaki dan punggung bawah.
  • Sakit kepala yang kerap.

Cadangan umum

Aplikator hanya boleh digunakan oleh satu orang. Selepas prosedur, perlu membilas permukaan jarum dengan air suam dan detergen, atau mengelapnya dengan tisu yang mengandungi alkohol.

Langkah berjaga-berjaga

  • Prosedur harus dilakukan tidak lebih awal dari 2 jam setelah makan..
  • Dilarang berbaring di atas tikar lebih lama daripada yang dinyatakan dalam arahan.
  • Tidur di atas permaidani sepanjang malam juga dilarang..
  • Sekiranya semasa prosedur anda merasa pening, loya atau sakit kepala yang teruk, sesi tersebut harus dihentikan segera..

Kesan sampingan

Kadang-kadang dalam proses menggunakan permaidani atau sejurus selepas itu, anda mungkin mengalami ketidakselesaan:

  1. loya;
  2. muntah;
  3. pening;
  4. kelemahan teruk;
  5. sakit kepala.

Dalam kes ini, perlu memendekkan tempoh prosedur. Sekiranya kesan sampingan berterusan, ada baiknya menangguhkan penggunaan aplikator sebentar dan berjumpa dengan doktor anda..

Arahan untuk menggunakan alat untuk osteochondrosis tulang belakang lumbar

Kesan pada keseluruhan punggung

Sekiranya anda menggunakan tikar panjang penuh, mereka perlu mengerjakan seluruh permukaan punggung anda. Dalam kes ini, berbaring dengan lembut pada aplikator dan cuba merehatkan otot. Sensasi kesakitan akan redup setelah beberapa minit.

Pilihan ini sesuai untuk kekejangan otot yang teruk, yang mempengaruhi seluruh permukaan belakang..

Di kawasan lumbar

Anda boleh menggunakan kesan segmental (hanya pada kawasan lumbar). Untuk ini, tikar jarum kecil dibeli. Sebelum memulakan prosedur, ambil roller kecil (anda boleh memutarnya dari tuala), tutup dengan karpet, dan berbaring di atasnya sehingga duri hanya menekan di punggung bawah.

Pilihan ini sesuai untuk sensasi kesakitan ringan, atau sekiranya tidak ada masa untuk sesi (roller seperti itu dapat digunakan walaupun duduk di kerusi).

Gunakan untuk pencegahan

Untuk mengelakkan osteochondrosis, anda boleh melakukan perkara berikut: ambil karpet kecil atau aplikator berbentuk roller dan gulungkannya ke seluruh kawasan lumbar selama beberapa minit. Melakukan ini sendiri tidak begitu mudah, jadi anda harus meminta pertolongan saudara anda. Dalam kes ini, lebih baik pesakit berbohong, merehatkan otot sebanyak mungkin.

Zon pemprosesan

Oleh kerana sekiranya terdapat masalah pada tulang belakang lumbal, rasa sakit dan kekejangan dapat menyebar jauh di luar kawasan lumbar, zon berikut dapat dipengaruhi:

  • Punggung toraks.
  • Tali bahu dan lengan.
  • Punggung.
  • Belakang kaki.

Berapa banyak untuk berbohong pada peranti?

Dengan osteochondrosis, prosedur harus berlangsung dari 10 hingga 15 minit. Untuk pencegahan, 1 sesi sehari sudah cukup. Sekiranya kesakitan teruk, sehingga 3 prosedur dapat dilakukan setiap hari.

Apa yang perlu dilakukan selepas prosedur?

Setelah sesi selesai, perlu mengekalkan kedudukan mendatar selama 30-40 minit lagi. Selepas itu anda perlu mandi air suam dan anda boleh meneruskan perniagaan..

Cara memilih jenis yang anda mahukan?

Kuznetsov mencipta aplikatornya berdasarkan tikar yoga India. Terdapat beberapa pilihan untuk permaidani, yang masing-masing membantu mencapai kesan tertentu..

Pilihan jarum

Aplikator jenis ini boleh berupa tali pinggang, tali pinggang atau permaidani, di satu sisi pelat dengan jarum plastik dipasang. Ia melegakan kekejangan otot dan tisu lembut. Di samping itu, aplikator menona kulit. Sesuai untuk pencegahan dan pada peringkat awal osteochondrosis.

Orang Tibet

Aplikator Tibet kelihatan seperti aplikator jarum, tetapi piring yang dilekatkan padanya mempunyai jarum berlapis. Tikar ini paling berkesan untuk melegakan sakit otot. Sesuai untuk melegakan keadaan pesakit pada tahap 2 dan 3 osteochondrosis.

Kami mencadangkan menonton video mengenai aplikator Tibet:

Gulung leher

Ia adalah roller yang tahan lasak dengan plat jarum. Ia digunakan terutamanya untuk urutan leher, tetapi juga sesuai untuk kaki, tangan dan punggung bawah. Jarum menenangkan otot dan kulit, menormalkan peredaran darah dan melegakan ketegangan otot. Dalam rawatan osteochondrosis lumbal, ia dapat digunakan sebagai ubat ekspresi untuk menghilangkan rasa sakit dan ketegangan.

Versi dengan magnet

Aplikator magnet kelihatan seperti tikar dengan jarum, permukaannya dilengkapi dengan magnet. Kesan terapeutik (pengurangan kekejangan otot dan rasa sakit) ditambah dan ditingkatkan dengan pengaruh medan magnet, yang meningkatkan peredaran darah dan menormalkan keadaan tisu yang terkena osteochondrosis. Boleh digunakan pada semua peringkat penyakit.

Aplikasi lain dari perlawanan

Dengan hernia tulang belakang

Gunakan aplikator untuk hernia intervertebral dengan cara biasa:

  1. Berbaring telentang di atas tikar dan merehatkan otot. Tetapi dengan hernia, prosedurnya harus berlangsung lebih lama - sehingga 30 minit.
  2. Setelah akhir terapi, punggung harus dirawat dengan minyak kapur barus, ditutup dengan pelekat, dibalut dengan kain wol dan berbaring selama satu jam di bawah selimut..

Oleh itu, kawasan yang terkena terkena selama 5 hari, dan kemudian rehat bulanan diambil..

Kebaikan dan keburukan semasa kehamilan

Selalunya, wanita hamil dilarang menggunakan aplikator Kuznetsov. Tetapi kadang-kadang pada trimester kedua, alat ini dapat digunakan apabila terdapat sakit belakang yang teruk, terutama di punggung bawah. Dalam kes ini, tikar menjadi alternatif untuk urut dan ubat. Dalam kes ini, masa pendedahan dikurangkan menjadi 5-7 minit.

Pendapat pesakit mengenai tukang urut

Pesakit yang menggunakan aplikator menyatakan bahawa selepas prosedur pertama, sakit belakang dikurangkan dengan ketara. Sakit kepala hilang, tidur malam bertambah baik. Di samping itu, pergerakan di bahagian bawah belakang bertambah baik dan perasaan otot "kayu" hilang..

Pendapat doktor

Doktor mengesyorkan pesakit mereka untuk menggunakan aplikator Kuznetsov sebagai terapi tambahan untuk osteochondrosis lumbal, tidak melupakan rawatan konservatif.

Di samping itu, anda tidak boleh menyalahgunakan prosedur ini, kerana rangsangan ujung saraf yang berlebihan boleh menyebabkan sistem saraf pesakit berlebihan..

Perbandingan dengan Lyapko peranti

Kesan aplikator Lyapko serupa dengan aplikator Kuznetsov. Peranti ini mempunyai reka bentuk yang berbeza: ia adalah roller getah dengan pemegang. Pancang logam terletak di sepanjang perimeter roller getah. Kesukaran menggunakan alat sedemikian adalah bahawa untuk pendedahan yang berkesan, anda memerlukan pertolongan seseorang, kerana menggunakan roller tidak begitu berkesan semasa duduk, dan berbaring sama sekali tidak selesa.

Di mana anda boleh membeli dan berapa harganya?

Aplikator boleh didapati di farmasi dan kedai yang mengkhususkan diri dalam produk sukan, kecantikan dan kesihatan. Terdapat juga pengeluar yang menjual permaidani secara eksklusif dengan paku..

Harga produk bergantung pada bentuk dan saiznya. Berikut adalah jadual yang menunjukkan kedai dan farmasi di mana anda boleh membeli aplikator Kuznetsov, serta julat harga untuknya.

Nama kedaiKos produk
"Apteka.ru"Dari 180 hingga 3.400 rubel.
"EAPTEKA.RU"Dari 216 hingga 321 rubel.
"MedMag24"Dari 340 hingga 3.200 rubel.
"AlfaPlastik"Dari 300 hingga 1.100 rubel.
"Medtekhnika No. 7"Dari 650 hingga 2.770 rubel.

Sebelum membeli, periksa harga di kedai yang dipilih.

Aplikator Kuznetsov dapat dengan berkesan menghilangkan rasa sakit dan kekejangan dengan osteochondrosis punggung bawah yang terjejas, menjadikan hidup lebih mudah bagi pesakit. Tetapi jangan lupa bahawa tikar jarum bukan ubat mujarab dan jenis terapi bebas. Oleh itu, sebelum menggunakannya, pastikan untuk berunding dengan muntah penawar dan ikuti dengan tegas cadangan yang diberikan kepada mereka..

Aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis: arahan dan cadangan pakar

Sebelumnya, penyakit sistem muskuloskeletal, termasuk fenomena degeneratif pada sendi dan otot, terutama merupakan prerogatif generasi yang lebih tua. Lama kelamaan, mereka menjadi lebih muda, malah lelaki dan perempuan yang sangat muda menderita osteochondrosis. Ini berpunca dari gaya hidup yang tidak menetap, kerja tidak aktif dan kemalasan dangkal. Ia dapat memberikan banyak momen yang tidak menyenangkan, dan rasa sakit dapat mengurangkan kualiti hidup..

Berita baiknya adalah bahawa ia memberi rawatan simptomatik, yang mana banyak alat terapi telah diciptakan dalam perubatan. Akan membantu dengan osteochondrosis dan aplikator Kuznetsov, penerangannya terdapat di laman web kami.

Aplikator Kuznetsov: arahan penggunaan untuk osteochondrosis

Untuk lebih memahami perincian penggunaan alat keajaiban ini, yang dicipta oleh seorang guru muzik dari Chelyabinsk, anda mesti terlebih dahulu memahami bahawa isteri anda risau akan penyakit anda. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengetahui bagaimana aplikator melegakan gejala dan menjadikan hidup lebih mudah bagi beratus-ratus ribu orang di negara kita dan jauh melampaui batasnya..

Jenis osteochondrosis dan rawatannya dengan aplikator

Terdapat tiga jenis penyakit utama, rawatannya mungkin berbeza antara satu sama lain..

  • Serviks, yang dapat memberikan komplikasi pada penglihatan, konsentrasi. Daripadanya, sakit kepala sering berlaku, tekanan intrakranial meningkat.
  • Dada tidak menyebabkan begitu banyak ketidaknyamanan pada tahap awal, tetapi jika tidak dirawat, ia akan berubah, perubahan postur, rasa sakit terbakar muncul.
  • Lumbosacral adalah yang paling biasa. Dia dapat mewujudkan dirinya tanpa diduga, tidak membiarkannya membengkok atau meluruskan.

Setiap jenis osteochondrosis dapat dirawat jika dimulakan tepat pada waktunya. Bagus untuk melegakan dan melegakan simptom kesakitan yang teruk Aplikator Kuznetsov, yang mesti digunakan dengan betul.

Teknik untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Ramai pakar kiropraktor dan refleksologi menasihatkan menggunakan aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis serviks.

Cadangan

  • Permukaan di mana pesakit berbaring mestilah rata dan keras.
  • Untuk kemudahan, anda boleh meletakkan tikar gimnastik.
  • Dibolehkan meletakkan penggelek khas atau tuala yang digulung di bawah lutut dan punggung bawah.
  • Sekiranya tidak ada ruang yang cukup untuk berbaring pada ketinggian penuh, anda boleh menekan jalur aplikator ke tempat yang sakit dengan lembut tetapi dengan kuat menggunakan pembalut elastik.
  • Pertama, anda harus berbaring selama tiga puluh saat..
  • Seterusnya, anda boleh memusingkan kepala ke kiri dengan perlahan, dan kemudian ke kanan sehingga berhenti.
  • Untuk leher, para pakar tidak menyarankan untuk memanjangkan masa pendedahan lebih dari sepuluh minit..

Permohonan untuk osteochondrosis dada

Untuk varian penyakit ini, lebih baik mengambil permaidani yang cukup besar yang sesuai dengan lebar punggung di kawasan bilah bahu. Jangan lupa tentang permukaan rata di mana anda perlu meletakkan getah busa terlebih dahulu, dan hanya dengan itu alat penyembuh Kuznetsov itu sendiri.

Cadangan

  • Untuk kemudahan, minta orang yang berdekatan dengan anda untuk menolong anda dengan betul, berbaring dengan perlahan di aplikator.
  • Semasa berbaring, penting untuk mengagihkan berat badan secara merata. Untuk melakukan ini, anda perlu meluruskan lengan, kaki, kepala lurus, dan juga merehatkan semua otot.
  • Setelah berbaring tanpa bergerak (tiga puluh saat), anda boleh berguling dengan lembut dari satu sisi ke sisi lain.
  • Dibolehkan melakukan latihan sederhana: membongkok dan mengangkat lengan dan kaki. Masa pendedahan maksimum untuk satu sesi tidak lebih dari setengah jam.

Osteochondrosis lumbal: arahan untuk aplikator

Tidak mungkin merosakkan tulang belakang dengan alat Kuznetsov, jadi tidak perlu risau. Untuk tulang belakang lumbosacral, dibenarkan menggunakan permaidani yang sama, tetapi produk dalam bentuk roller yang diletakkan di bawah tempat sakit akan berfungsi lebih baik.

Cadangan

  • Berbaring di tempat yang disediakan sendiri atau dengan bantuan pembantu.
  • Berbaring selama tiga puluh saat.
  • Selepas itu, anda boleh melakukan latihan termudah seperti versi sebelumnya..
  • Impaknya harus terhad pada sesi setengah jam.

Petua Umum

Semua aplikator, termasuk penemuan Kuznetsov dan Dr. Lyapko, digunakan bukan dengan cara yang kacau, tetapi dalam kursus. Ini mesti difahami sebelum memulakan rawatan diri. Anda mesti berjumpa doktor terlebih dahulu, jika tidak, anda boleh melakukan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Sebagai tambahan, doktor akan memberi nasihat mengenai bentuk dan ukuran alat yang optimum, serta rejimen senaman..

  • Kursus standard biasanya berlangsung dua atau tiga minggu.
  • Anda perlu berbaring di duri setiap hari, lebih baik selepas hari bekerja, sebelum tidur.
  • Pastikan anda berehat selama tujuh hari antara kursus..
  • Sekiranya anda telah belajar selama tiga minggu, anda boleh mengganggu selama sepuluh hingga empat belas hari..
  • Dengan kepekaan yang meningkat, lebih baik mengurangkan masa pendedahan minimum sepuluh saat, dan kemudian secara bertahap meningkatkannya..
  • Sekiranya rasa sakit itu teruk, beli aplikator dengan corak lonjakan yang lebih padat.

Ketika berbaring dengan berat penuh pada peranti, walaupun terdapat langkah berjaga-jaga, masih tidak menyenangkan, ada pilihan pengganti. Untuk melakukan ini, anda memerlukan pembantu yang akan menggunakannya pada bintik-bintik sakit, mengubah tekanan semasa pesakit berbaring di perutnya..

Keberkesanan aplikator Kuznetsov dalam rawatan osteochondrosis tulang belakang

Arah yang cukup berkesan dalam rawatan osteochondrosis adalah refleksologi, yang melibatkan kesan titik pada kawasan tertentu badan..

Refleksoterapi mendorong kelonggaran otot dan melegakan kekejangan, menghilangkan sensasi yang menyakitkan dan mengembalikan bekalan darah ke kawasan yang terjejas.

Salah satu alat terapi yang berkesan untuk menghilangkan rasa sakit dan gejala osteochondrosis lain adalah aplikator Kuznetsov. Tukang urut ini sangat digemari oleh penduduk kerana kemudahan penggunaan, kecekapan dan kemampuannya..

Apa aplikator Kuznetsov?

Aplikator Kuznetsov standard adalah satu set plat berduri rata yang dipasang pada pangkalan yang diperbuat daripada kain, bahan elastik atau kaku.

Aplikator ini terdapat dalam berbagai bentuk, bergantung pada tempatnya digunakan:

  • Dalam bentuk permaidani rata;
  • Tali pinggang lebar;
  • Dalam bentuk roller bulat atau separuh bulatan.

Hari ini, terdapat banyak pengubahsuaian lanjutan dengan lonjakan pelbagai saiz atau sisipan magnet dan penambahan lain.

Foto itu menunjukkan aplikator Kuznetsov dalam bentuk roller separuh bulatan, digunakan untuk osteochondrosis serviks

Kesan aplikator jarum akan lebih lembut jika pinnya kecil dan saling berdekatan..

Petunjuk dan kontraindikasi

Aplikator jarum Kuznetsov paling berkesan dalam merawat keadaan patologi seperti:

  • Sakit pinggang;
  • Mencubit proses saraf;
  • Sakit yang berkaitan dengan arthritis;
  • Radikulitis;
  • Sindrom nyeri pada saraf sciatic;
  • Sakit di sendi lutut;
  • Sakit kekejangan dan otot sendi;
  • Kesemutan dan kebas pada bahagian bawah kaki;
  • Untuk gangguan tidur (insomnia, tidur gelisah, dll.);
  • Untuk menghilangkan sakit kepala;
  • Anti selulit;
  • Osteochondrosis penyetempatan;
  • Sakit leher kronik.

Seperti alat perubatan, alat urut seperti ini mempunyai beberapa batasan penggunaannya. Anda tidak boleh dirawat dengan aplikator Kuznetsov untuk keadaan seperti:

  1. Papilloma dan pembentukan seperti tumor;
  2. Thrombophlebitis - proses keradangan pada urat, disertai dengan pembentukan gumpalan darah;
  3. Kehadiran ketuat atau tahi lalat di kawasan pendedahan yang dimaksudkan;
  4. Gangguan pembekuan darah;
  5. Patologi kulit (dermatitis, dll.);
  6. Demam
  7. Kehamilan.

Jenis - cara memilih yang betul?

Aplikator tersedia dalam pelbagai modifikasi, walaupun berfungsi sama..

Tetapi tetap, anda harus memilih tukang urut berdasarkan patologi yang seharusnya dirawat..

Jarum

Aplikator jenis ini adalah permukaan dengan jarum satu sisi logam dengan ketinggian satu sentimeter. Bentuk tukang urut ini sangat senang kerana dapat digunakan untuk anestesia tempatan di kawasan tertentu..

Aplikator semacam itu digunakan untuk merawat patologi sistem saraf dan kardiovaskular, myositis, dan juga untuk meningkatkan warna kulit..

Aplikator logam sesuai untuk orang yang mempunyai ambang kesakitan biasa dan tidak mengalami luka pada kulit.

Orang Tibet

Aplikator Kuznetsov versi Tibet dibuat dalam bentuk permaidani, hanya jarum yang melekat padanya mempunyai dua titik. Alat urut ini digunakan untuk melegakan simptom kesakitan, memperbaiki kardiovaskular, sistem saraf, aktiviti pernafasan.

Magnetik

Aplikator ini kelihatan seperti tikar jarum, hanya tambahan yang mempunyai sisipan magnet. Berkat jarum, vasodilasi berlaku, dan magnet mencegah pembentukan trombus dan mendorong pengaktifan proses metabolik.

Roller leher dan belakang

Tukang urut ini tergolong dalam jenis aplikator Tibet. Ini bertujuan untuk menghilangkan gejala ciri osteochondrosis serviks. Di samping itu, ia dapat mengurangkan keletihan dan ketegangan pada otot leher setelah seharian bekerja..

Roller urut sering digunakan untuk merawat kaki atau punggung bawah. Ia meningkatkan nada, melegakan keletihan dan ketegangan, dan memastikan tidur nyenyak.

Besar

Tukang urut ini juga dipanggil permaidani Nirvana. Ia sering digunakan untuk menghilangkan keletihan dan ketegangan otot dan untuk menghilangkan tekanan. Jarumnya mempunyai kesan terapeutik pada seluruh kawasan belakang, oleh itu jangkauan penggunaannya cukup luas.

Baca juga mengenai penggunaan Revmalgon 911 dalam rawatan osteochondrosis.

Prinsip tindakan ubat

Rahsia keberkesanan terapi terletak pada kesan pada titik-titik tertentu yang bertanggungjawab terhadap aktiviti organ tertentu.

Aplikator jarum bertindak pada titik-titik ini, sehingga meningkatkan pertukaran cakera intervertebral.

Di samping itu, aplikator meningkatkan kesejahteraan, mengembang kapilari, yang memberikan kesan pemanasan, mengembalikan bekalan darah dan pemakanan umum otak dan saraf tunjang..

Akibat menggunakan aplikator jarum, pembengkakan berkurang dan perkembangan proses keradangan di kawasan yang terjejas dihentikan.

Semasa menggunakan aplikator Kuznetsov dalam rawatan osteochondrosis, pesakit mencatat dinamika positif yang stabil, yang ditunjukkan oleh penghapusan kesakitan dan peningkatan kesejahteraan umum.

Cara menggunakan aplikator jarum dengan betul untuk osteochondrosis: arahan ringkas

Selalunya, aplikator Kuznetsov digunakan dalam rawatan pelbagai jenis osteochondrosis..

Sekiranya pesakit menderita osteochondrosis serviks, maka aplikator diletakkan di kawasan permukaan dan kolar serviks posterior:

  • Anda perlu meletakkan bantal, roller getah busa di bawah alat urut, atau tekan dengan tangan anda sehingga sakit dari jarum dapat ditanggung;
  • Anda harus kekal dalam kedudukan ini selama kira-kira satu minit;
  • Kemudian aplikator jarum mesti sedikit terlantar;
  • Tempoh keseluruhan pendedahan adalah sekitar 6-7 minit;
  • Sesi seperti itu harus dilakukan kira-kira 2-3 kali sehari, sehingga rasa sakit dan gejala lain hilang..

Untuk rawatan osteochondrosis toraks, pilihan terbaik adalah menggunakan aplikator dalam bentuk permaidani, yang diletakkan di atas permukaan yang keras dan terletak di bawah kawasan skapular. Kesan terapi dijalankan kerana berat badan pesakit.

Tempoh sesi dalam kes ini adalah kira-kira setengah jam. Prosedur diulang setiap hari sekurang-kurangnya dua kali selama 14 hari, kemudian rehat satu setengah minggu.

Untuk osteochondrosis lumbal, disyorkan untuk menggunakan roller urut: anda boleh menggulungnya di sepanjang tulang belakang yang sakit atau hanya berbaring di atasnya. Anda juga boleh menggunakan aplikator biasa, yang terpaku pada kawasan yang terjejas dengan pembalut elastik selama kira-kira satu jam.

Untuk meningkatkan kesan, disarankan untuk bergerak lebih banyak, lakukan pusingan atau selekoh. Tempoh keseluruhan kursus adalah sekitar 10-20 hari, setelah itu para pakar mengesyorkan berehat mingguan.

Berapa banyak yang anda perlukan untuk berbaring di atas permaidani?

Seperti yang telah disebutkan, jumlah masa pendedahan bergantung pada penyetempatan osteochondrosis:

  • Dengan osteochondrosis serviks, anda perlu berbaring selama kira-kira 6-7 minit, tetapi pada masa yang sama anda harus bergerak sedikit setiap minit;
  • Sekiranya osteochondrosis dada, berbaring di atas tikar selama kira-kira setengah jam;
  • Sekiranya osteochondrosis telah melanda kawasan lumbar, maka jangka masa satu sesi adalah sekitar 20-30 minit.

Aplikasi lain

Oleh kerana prinsip operasi aplikator jarum didasarkan pada akupresur dan akupunktur, yang digunakan dalam terapi kompleks dari banyak patologi, maka penggunaan alat ini tidak terbatas hanya pada patologi tulang belakang.

  1. Untuk meningkatkan prestasi;
  2. Menentang sakit kepala;
  3. Untuk melegakan tekanan dan menghilangkan insomnia;
  4. Untuk menormalkan dan meningkatkan prestasi seksual;
  5. Untuk menstabilkan pencernaan, sistem saraf dan aktiviti kardiovaskular;
  6. Untuk menghilangkan berat badan berlebihan;
  7. Untuk mengurangkan kesakitan pada tisu muskuloskeletal.

Gunakan semasa mengandung: faedah dan keburukan

Menurut arahan, aplikator Kuznetsov dikontraindikasikan semasa kehamilan, tetapi pada peringkat awal, pakar sakit puan mungkin mengesyorkannya untuk meningkatkan perkembangan janin dan untuk bekalan darah normal ke rahim.

Untuk wanita hamil, anda boleh memasang aplikator di punggung bawah, dan juga menggunakannya pada tulang belakang toraks.

Mana yang lebih baik, aplikator Lyapko atau Kuznetsov?

Menurut para pakar, tukang urut Lyapko mempunyai kesan terapi yang lebih ketara. Ini disebabkan oleh fakta bahawa selain merangsang bekalan darah, teknik Lyapko didasarkan pada kesan fisioterapeutik tambahan yang berkaitan dengan galvanik.

Selain itu, aplikator Kuznetsov dicirikan oleh kesan yang lebih teruk, disertai dengan kesakitan yang tidak dapat ditanggung oleh setiap pesakit.

Di mana saya boleh membeli dan harga di farmasi

Produk serupa boleh dibeli di kedai urut dalam talian atau di farmasi biasa. Kosnya bergantung pada jenis aplikator, bahan asas, bilangan lonjakan, ketersediaan elemen tambahan dan adalah 120-990 rubel..

Ulasan pesakit dan doktor

Saya sudah biasa dengan tukang urut ini sejak kecil. Ibu saya juga kerap menggunakannya untuk melegakan osteochondrosis serviks. Setelah menggunakannya, kepalanya berhenti sakit, dan rasa sakit di tulang belakang hilang. Lama kelamaan, saya melupakannya, dan kehamilan membuat saya mengingatnya, selepas itu saya diseksa oleh sakit belakang. Hanya permaidani dan diselamatkan.

Alat urut Kuznetsov bagi saya adalah cara lama dan berulang kali terbukti untuk melegakan sakit belakang. Saya telah menderita osteochondrosis selama bertahun-tahun, yang berulang secara berkala. Semasa eksaserbasi seperti itu, saya juga menggunakan aplikator. Saya berbaring di atasnya setiap pagi dan petang selama kira-kira 15-20 minit dan seterusnya selama lebih kurang 10 hari. Cukup untuk melegakan eksaserbasi osteochondrosis. Perkara yang indah. Murah dan cekap.

Satu set latihan video mengenai aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis:

Permohonan aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis

Penyakit tulang belakang menyebabkan banyak masalah dan sukar untuk diubati. Aplikator Kuznetsov dengan osteochondrosis membantu mengurangkan risiko eksaserbasi, melegakan kesakitan, memulihkan mobiliti sistem muskuloskeletal.

Sukar untuk menilai sama ada aplikator membantu semua orang mencapai keputusan tanpa kecuali. Malah, terapi ubat yang paling berkesan tidak membawa kejayaan yang sama dalam rawatan. Akupunktur, sebaliknya, termasuk dalam jenis ubat-ubatan bukan tradisional, tindakannya telah sedikit dikaji, yang tidak mengurangkan keberkesanannya..

Mekanisme kerja

Kesan peranti ini berdasarkan prinsip akupunktur - rangsangan titik aktif secara biologi pada permukaan badan, secara refleks dihubungkan dengan semua organ dalaman dan sistem seseorang. Perbezaan antara aplikator dan teknik perubatan kuno adalah bahawa penggunaan alat ini tidak memerlukan kemahiran dan pengetahuan khusus mengenai selok-belok perubatan oriental. Ia cukup mudah digunakan.

Aplikator Kuznetsov (aplikator, indikator) adalah sekumpulan segmen plastik atau logam dengan baris lonjakan tunggal atau berganda. Bergantung pada tujuan untuk bahagian tubuh yang berlainan, pelat boleh dijahit pada permaidani kain minyak, tali pinggang khas, pembalut, pembalut atau penggelek. Panjang duri bergantung pada tahap hentaman yang diharapkan dan berbeza antara 2 hingga 5 mm dengan jarak antara 2-8 mm antara satu sama lain. Produk dengan jarum pendek dan kerap paling lembut; disyorkan untuk orang yang mempunyai kulit sensitif tipis. Aplikator dicelup dengan warna yang berbeza untuk mengenali perbezaan dengan lebih cepat. Pada masa yang sama, warna merah dan hijau mempunyai kesan yang paling hemat, kuning, biru lebih sengit - duri mereka lebih panjang, dalam warna putih, tidak seperti yang lain, mereka tidak berganda, tetapi jarum tunggal.

Praktik menunjukkan bahawa penggunaan alat dalam terapi kompleks dalam rawatan osteochondrosis serviks, patologi tulang belakang lumbosacral melegakan kesakitan yang tajam, mengurangkan keparahan dan kekerapan eksaserbasi. Penggunaan pada peringkat awal osteochondrosis membantu mencegah perkembangan proses degeneratif pada tisu.

Semasa menggunakan mesin

  • metabolisme pada tisu tulang rawan dan tulang vertebra dan cakera intervertebral diaktifkan;
  • bengkak dan keradangan ujung saraf dihilangkan, yang membantu mengurangkan kesakitan;
  • keadaan dan kebolehtelapan mesh kapilari bertambah baik;
  • merangsang peredaran darah di saluran otak dan saraf tunjang.

Cara memohon

Dalam rawatan osteochondrosis lumbosacral, arahan mengesyorkan meletakkan tikar aplikator pada permukaan mendatar yang rata, paling baik di atas lantai, meletakkan getah busa, berbaring dengan lembut sehingga duri ditekan secara merata dan rapat ke kulit. Kesan pertama boleh menjadi tidak menyenangkan dan bahkan menyakitkan kerana kesan duri yang menjengkelkan yang tidak biasa. Kemudian rasa tidak selesa itu tidak lagi dirasakan, ia digantikan oleh perasaan kehangatan cahaya dan kelonggaran fizikal. Selepas 1-2 minit, anda perlu perlahan-lahan bangkit dan berbaring di aplikator lagi, sedikit bergerak - dengan cara ini peranti akan mengurut titik yang lebih aktif. Dari semasa ke semasa, anda boleh mengangkat kaki dengan lancar, membengkokkannya ke lutut, menguatkan, kemudian melemahkan kesan jarum pada kulit.

Dalam latihan di atas permaidani, duri secara aktif mempengaruhi kawasan badan yang besar dari punggung hingga ke vertebra serviks. Masa yang disyorkan untuk satu prosedur adalah 15-30 minit. Sekiranya dikehendaki, ia dapat ditingkatkan atau dikurangkan, dengan fokus pada keadaan kesihatan.

Pada akhir sesi, adalah normal untuk merasakan sensasi kesemutan pada kulit, sedikit terbakar atau kehangatan. Selepas prosedur, dengan menggunakan gerakan mengurut, anda boleh meregangkan sedikit titik duri. Untuk osteochondrosis tulang belakang serviks, aplikator dalam bentuk roller digunakan dengan cara yang sama, diletakkan di bawah bahagian belakang leher dan zon kolar.

Semasa sesi, setiap 30 saat. anda perlu mengangkat kepala, sedikit memutar leher ke satu sisi, melakukan tindakan aktif yang lain. Untuk prosedur pertama, 4–5 minit sudah cukup, selepas akhir anda perlu menilai kesihatan anda.

Ketidakselesaan tempatan, sedikit pening, peningkatan degupan jantung, yang berlalunya waktu dianggap sebagai kebiasaan. Tanda-tanda negatif seperti kegelapan di mata, kekurangan udara, sakit kepala yang teruk adalah alasan untuk berhenti bersenam dengan segera dan berjumpa doktor.

Aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis serviks melegakan ketegangan, melonggarkan otot-otot leher, memulihkan pergerakan tulang belakang, merangsang bekalan darah ke otak. Berkat ini, sakit kepala, termasuk migrain, masalah dengan koordinasi dihilangkan, penglihatan dan pendengaran bertambah baik, dan perkembangan strok dicegah..

Keamatan hentaman peranti tidak hanya bergantung pada jenis duri, tetapi juga pada postur badan, kekuatan tekanan. Berbaring di atas tikar mungkin tidak sesuai untuk orang yang mengalami kecacatan tulang belakang yang teruk, dan juga bagi mereka yang berlebihan berat badan - dalam kes ini, prosedur ini lebih baik membahayakan daripada membantu. Sebagai pilihan, anda boleh menggunakan alat dalam bentuk tali pinggang, pembalut, meletakkan dan memasang dengan senang pada badan. Lebih baik memulakan amalan rawatan dengan penggunaan aplikator, mengawal kekuatan kesan duri.

Untuk mencapai hasil yang stabil dalam meningkatkan kesihatan, rawatan kursus disarankan: prosedur harian selama 2 atau 3 minggu, kemudian rehat 7 hari dan pengulangan kursus.

Dengan latihan yang kerap, kesan terapi sistemik dapat dikesan: keadaan emosi stabil, kerja organ dalaman bertambah baik, keletihan kronik, insomnia hilang.

Langkah berjaga-berjaga

Seperti mana-mana barang yang bersentuhan dengan kulit manusia, aplikator mesti digunakan secara ketat secara individu. Untuk tujuan kebersihan, sebelum dan sesudah digunakan, bahagian jarum mesti dibilas dengan teliti dengan air suam dan pencuci atau disapu dengan larutan berasaskan alkohol.

Kontraindikasi untuk rawatan dengan aplikator Kuznetsov adalah sama seperti untuk urut jenis lain:

  • penyakit berjangkit akut, pemburukan patologi kronik;
  • kegagalan jantung atau paru-paru yang teruk;
  • penyakit onkologi;
  • dermatitis, tahi lalat, bisul, papilloma, perubahan kulit lain di kawasan aplikator;
  • kehamilan;
  • gangguan pembekuan darah.

Anda tidak boleh berusaha semaksimal mungkin untuk berbohong pada aplikator selama berjam-jam - amalan ini tidak akan membawa hasil selain merengsakan kulit.

Walaupun tidak ada kontraindikasi, perundingan doktor diperlukan sebelum kelas..

Aplikator Kuznetsov bukan ubat mujarab untuk penyakit, ia tidak dapat menggantikan rawatan sepenuhnya, tetapi sebagai kaedah tindakan pengukuhan umum dan rawatan pencegahan, ia telah membuktikan keberkesanannya.

Kuasa penyembuhan aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis serviks, toraks dan lumbal: bahaya dan faedah, keberkesanan dalam rawatan

Bardukova Elena Anatolievna
pakar neurologi, homeopati, pengalaman kerja 23 tahun
✔ Artikel disemak oleh doktor

Ahli rheumatologi Jepun yang terkenal: “ITU BANYAK! Kaedah Rusia untuk merawat sendi dan tulang belakang hanya membingungkan. Lihat apa yang doktor tawarkan untuk merawat belakang dan sendi di Rusia: Voltaren, Fastum gel, Diclofenac, Milgamma, Dexalgin dan ubat lain yang serupa. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan ini TIDAK MENCUBA BERSAMA dan KEMBALI, ia hanya melegakan simptom penyakit - sakit, keradangan, bengkak. Sekarang bayangkan itu. "Baca wawancara penuh"

Artikel itu mengandungi maklumat lengkap mengenai aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis. Osteochondrosis mempengaruhi kira-kira 90% daripada keseluruhan populasi planet ini pada usia 35 tahun ke atas. Malangnya, gaya hidup tidak aktif, kerja tidak aktif, berat badan berlebihan dan kesan negatif lain pada tulang belakang secara langsung mempengaruhi perkembangan penyakit ini..

Gejala utama osteochondrosis adalah kesakitan teruk pada tulang belakang serviks, kekejangan otot, dan peredaran darah yang terganggu. Aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis adalah salah satu kaedah rawatan yang berkesan di rumah.

Untuk menghilangkan gejala dan menghilangkan penyakit, kaedah rawatan yang berbeza digunakan - fisioterapi, ubat-ubatan, urut, terapi manual dan kaedah yang tersedia secara percuma - gimnastik terapeutik. Kaedah perubatan alternatif juga popular di negara kita, walaupun tidak banyak dipelajari..

Aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis adalah kaedah rawatan rumah yang berkesan

Akupunktur adalah rawatan yang sangat mahal dan satu sesi tidak mencukupi. Untuk keluar dari situasi itu, Ivan Kuznetsov, seorang guru muzik dari Chelyabinsk, pada tahun 1980-an datang dengan aplikator - tikar jarum. Sekiranya pesakit tidak mahu berkeliaran di pejabat doktor dan menghabiskan banyak wang untuk prosedur, maka anda boleh melihat tikar rawatan ini dengan lebih dekat. Terdapat kedua-dua aplikator kecil untuk sesi refleksologi dan yang lebih besar untuk penyakit di tulang belakang toraks dan lumbar..

Aplikator Kuznetsov dengan osteochondrosis memberikan hasil yang positif. Produk ini merangsang titik aktif secara biologi pada leher dan tubuh manusia, yang mengurangkan kesakitan, melegakan kekejangan dan meningkatkan mobiliti sistem muskuloskeletal.

Menarik! Sebilangan besar orang di seluruh dunia menggunakan kaedah rawatan ini untuk osteochondrosis dan penyakit tulang belakang yang lain.

Adakah produk ini dapat membantu dalam memerangi osteochondrosis sukar dikatakan, kerana walaupun ubat-ubatan terbaik tidak selalu membawa kepada pemulihan sepenuhnya..

Aplikator juga merawat penyakit saluran pernafasan, memperbaiki sistem saraf, mengaktifkan pertahanan badan dan proses regeneratif. Tukang urut telah menjadi sangat popular di kalangan penduduk umum kerana kemudahan penggunaan, harga yang berpatutan dan kecekapan yang sangat baik..

Apa aplikator Kuznetsov?

Ivan Kuznetsov adalah peminat perubatan Cina. Suatu ketika, dia mendapat luka bakar paru-paru dari serbuk kerana umpan lipas dan memutuskan untuk berusaha menyembuhkan dirinya sendiri. Kuznetsov mengambil tikar yoga getah biasa dan memasang pin kecil di atasnya. Peranti buatan sendiri menunjukkan hasil yang baik, dan setelah itu Ivan mula memperlakukan orang biasa.

Ivan Kuznetsov - pencipta aplikator

Aplikator terdiri daripada dua bahagian: paku dan pangkalan di mana ia dipasang. Duri berbentuk seperti bunga plum - duri bercabang, tumpul. Bentuk ini tidak merosakkan kulit dan mempunyai kesan yang lebih lembut berbanding dengan tukang urut yang lain. Lonjakan aplikator terdiri daripada plastik perubatan dan sangat jarang dari aloi logam. Duri terdapat di atas pinggan bulat atau persegi. Bilangan lonjakan, panjang dan jarak di antara mereka mungkin berbeza.

Pangkal duri adalah kain atau tikar terpaku, yang mudah digunakan pada kulit.

Terdapat banyak bentuk aplikator:

  • tali pinggang, tali pinggang;
  • penggelek dengan paku dan sisipan magnet;
  • selipar;
  • permaidani besar untuk keseluruhan punggung.
    Aplikator tikar dan roller

Kesan yang lebih lembut mempunyai iplikator dengan pancang kecil yang terletak berdekatan satu sama lain.

Petunjuk untuk digunakan

Aplikator Kuznetsov digunakan untuk penyakit berikut:

  1. penyakit sistem kardiovaskular: hipertensi, penyakit jantung iskemia, angina pectoris, strok, dan lain-lain;
  2. penyakit sistem muskuloskeletal: osteochondrosis, arthrosis, hernia intervertebral, scoliosis, kecederaan tulang belakang, tempoh pemulihan selepas penyakit, kaki rata dan lain-lain;
  3. penyakit sistem saraf: neuralgia, insomnia, dystonia vegetatif-vaskular, dan lain-lain;
  4. penyakit sistem pencernaan: gastritis, pankreatitis, kolitis, kembung, dan lain-lain;
  5. penyakit sistem pernafasan: asma, bronkitis, hidung berair, radang paru-paru, dan lain-lain;
  6. penyakit sistem kencing: urolithiasis, sistitis, dan lain-lain;
  7. gangguan sistem endokrin: kegemukan, masalah tiroid, diabetes mellitus, dan lain-lain;
  8. penyakit sistem pembiakan: adenoma prostat, prostatitis;
  9. penyakit ginekologi: kemandulan, keradangan pada rahim, haid tidak teratur, masalah dengan penyusuan dan lain-lain.

Prinsip tindakan pada badan

Prinsip umum pengoperasian aplikator Kuznetsov sangat mudah. Jarum tumpul memberi kesan lembut pada kulit manusia. Dan di atasnya terdapat titik aktif secara biologi yang mempengaruhi seluruh tubuh manusia. Iplikator menyesuaikan kerja badan dengan menormalkan fungsi organ dalaman manusia.

Bagaimana aplikator Kuznetsov berfungsi pada badan

Dengan gabungan kesan tempatan dan umum, keadaan psikologi dan fizikal badan bertambah baik. Perkara yang sama berlaku dengan akupresur atau akupunktur..

Semasa merawat dengan aplikator Kuznetsov untuk osteochondrosis:

  • proses metabolik pada ujung saraf dan tisu cakera intervertebral bertambah baik;
  • terdapat kesan pemanasan;
  • proses keradangan menurun;
  • meningkatkan bekalan darah ke organ dalaman;
  • kegatalan berlebihan menurun;
  • keradangan saraf tunjang dikeluarkan;
  • penurunan pening dan kelemahan tiba-tiba;
  • pemulihan mobiliti tulang belakang;
  • migrain hilang;
  • tisu tulang rawan cakera intervertebral dipulihkan;
  • penghapusan ketegangan, kelonggaran otot leher dan seluruh badan secara keseluruhan;
  • pendengaran dan penglihatan dinormalisasi;
  • peningkatan pergerakan di anggota badan;
  • mengurangkan kemungkinan pukulan.

Dengan penggunaan jarum tikar yang berterusan, pembengkakan dihilangkan dan kemunculan proses keradangan di kawasan yang menyakitkan dapat dicegah.

Permohonan aplikator Kuznetsov di kaki

Tikar rawatan mempunyai kesan positif pada seluruh badan sekiranya masa rawatan dengan alat ini diperhatikan. Pada masa yang sama, kesakitan hampir tidak dirasakan kerana penghasilan endorfin - hormon keseronokan.

Menghilangkan rasa sakit

  1. Untuk mengurangkan sakit kepala, produk ini disapu di bahagian belakang kepala, kawasan serviks tulang belakang, dan kadang-kadang ke telapak tangan atau kaki. Dalam kes ini, aplikator ditekan selama 1 minit..
  2. Penghapusan kesakitan pada otot dan sendi. Iplikator digunakan pada kawasan yang menyakitkan di kawasan serviks, toraks, lumbal, sakral.
  3. Penghapusan kesakitan di bahagian belakang: aplikator jarum disapu ke tulang belakang selama setengah jam, pesakit mesti berbaring. Sekiranya sakit belakang, produk diletakkan di tempat yang sakit, diperbaiki dengan pembalut elastik, ditutup dengan selimut atau selendang bulu selama setengah jam.

Normalisasi metabolisme dan peningkatan nada

Semasa menggunakan aplikator di perut, paha atau punggung:

  • selulit dihapuskan;
  • mengurangkan lemak badan;
  • kulit menjadi lebih anjal, nadanya bertambah baik.
    Permohonan aplikator Kuznetsov pada perut

Apabila digunakan pada titik aktif secara biologi di kawasan oksipital-parietal, toraks, serviks:

  • kecekapan meningkat;
  • badan pulih lebih cepat selepas aktiviti fizikal yang berat;
  • kualiti tidur bertambah baik.

Semasa menggunakan tikar jarum, sangat mustahak untuk menggunakan kaedah rawatan lain untuk penyakit tulang belakang..

Ubat rasmi tidak mengesahkan bahawa iplikator ini dengan sendirinya tidak dapat menyingkirkan osteochondrosis. Tetapi dengan rawatan yang rumit, peranti ini mempercepat pemulihan, dan juga meningkatkan kesan baik dari jenis prosedur lain.

Batasan dan kontraindikasi

Kontraindikasi penggunaan aplikator Kuznetsov adalah sama seperti pada akupunktur.

  1. Kehamilan. Oleh kerana produk itu mempengaruhi seluruh badan, akibat yang tidak dapat diramalkan untuk janin mungkin muncul. Sejak awal, aplikator dapat digunakan untuk memperbaiki peredaran darah.
  2. Kehadiran tahi lalat, tanda lahir, ketuat, papilloma, dermatitis.
  3. Tumor malignan. Aplikator dapat membantu memperbesar neoplasma ini.
  4. Sensitiviti atau intoleransi produk yang tinggi.
    Bagi orang yang mempunyai kulit yang sangat sensitif, aplikator boleh menyebabkan ketidakselesaan yang teruk.
  5. Masalah dengan pembekuan darah, kecenderungan untuk berdarah, dan trombophlebitis (keradangan pada urat yang boleh menyebabkan pembekuan darah). Oleh kerana aplikator mempunyai duri, mereka boleh menyebabkan kerosakan subkutan..
  6. Suhu meningkat.
  7. Menghidap epilepsi.
  8. Alkoholisme, ketagihan dadah. Mereka yang menderita penyakit ini tidak boleh diberi prosedur, kerana sistem sarafnya dapat menimbulkan reaksi yang tidak dapat diramalkan.
  9. Penyakit berjangkit akut.
  10. Patologi kronik pada peringkat akut.
  11. Pesakit mengalami kegagalan paru-paru dan jantung.
  12. Tekanan darah tinggi.
  13. Masalah peredaran darah di otak.
  14. Kecederaan di kawasan aplikasi aplikator: luka, luka bakar, radang dingin.
  15. Pelbagai penyakit darah.
  16. Penipisan badan secara am.

Sebilangan orang sukar menggunakan alat perubatan kerana ketidakselesaan yang disebabkan oleh lonjakan. Petua penting - kembangkan tabiat bersantai dan rasa tidak selesa akan hilang.

Pastikan kebersihan semasa menggunakan alas jarum. Oleh kerana produk tersebut bersentuhan dengan kulit manusia, basuh paku dengan air sabun suam atau lap dengan alkohol.

Walaupun pesakit tidak mempunyai kontraindikasi yang disenaraikan, pastikan untuk berunding dengan doktor yang hadir sebelum membeli dan menggunakan aplikator Kuznetsov.

Arahan penggunaan

Versi klasik aplikator Kuznetsov terdiri daripada kepingan kain padat dengan paku tumpul, yang dijahit satu sama lain sesuai dengan ketinggian orang itu. Untuk penyakit tulang belakang, panjang produk mestilah dari vertebra serviks bawah hingga bahagian atas pantat, dan lebarnya harus sama dengan jarak antara bilah bahu.

Zon mana yang harus digunakan aplikator

Cara menggunakan aplikator dengan betul:

  • membetulkan badan dengan pembalut;
  • menekan urut dengan berat badan anda;
  • tekan dengan tangan ke tempat yang sakit.

Sekiranya kulit sangat sensitif, maka gunakan aplikator dengan paku yang berdekatan antara satu sama lain. Lap duri dan tikar dengan alkohol atau air suam dan sabun sebelum setiap prosedur. Sebaiknya gunakan produk secara individu untuk tujuan kebersihan diri. Sesi harus dijalankan setengah jam sebelum makan atau 2 jam selepas makan. Bilik tempat rawatan mesti dijalankan dengan pengudaraan.

Dengan osteochondrosis, jubah urut ditekan di bawah tekanan berat pesakit.

Selepas prosedur, sensasi terbakar sedikit, rasa kehangatan, kesemutan pada kulit di kawasan aplikasi aplikator dianggap sebagai norma. Anda boleh mengurut dengan gerakan ringan pada kulit di kawasan tikar jarum.

Kekuatan kesan produk bergantung sepenuhnya pada jenis dan lokasi lonjakan, tekanan dan postur badan. Sekiranya pesakit mempunyai ruang tulang belakang yang cacat teruk, maka rawatan ini mungkin tidak sesuai untuk mereka. Juga, bagi orang yang berlebihan berat badan, aplikator boleh melakukan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Alternatifnya ialah menggunakan aplikator dalam bentuk tali dan pembalut, memasangnya di badan.

Kursus rawatan harus dimulakan dengan menggunakan aplikator Kuznetsov pada kulit, mengawal tekanan.

Dengan penggunaan tikar jarum setiap hari, kegelisahan dan tekanan dikurangkan, insomnia dan keletihan kronik hilang, dan fungsi organ dalaman badan dinormalisasi.

Dengan osteochondrosis serviks

Dalam rawatan osteochondrosis serviks, aplikator dalam bentuk roller digunakan, yang diletakkan di zon kolar serviks. Dalam kes ini, anda perlu berbaring di tikar sukan, dengan roller di bawah leher anda. Semasa prosedur, setiap setengah minit anda perlu mengangkat kepala, sedikit memutar leher ke sisi atau membelok.

Prosedur pertama hendaklah 5 minit, kemudian waktu dapat ditingkatkan menjadi setengah jam.

Semasa menggunakan produk dalam bentuk karpet, ditekan ke kawasan serviks dengan tangan atau bantal kecil sekeras mungkin, tetapi mengelakkan sakit akut. Anda perlu berada dalam posisi ini selama 30-60 saat, selepas itu aplikator harus sedikit beralih dan tindakan diulang. Jumlah masa pendedahan pada kulit mestilah 5 minit. Sesi boleh diulang beberapa kali sehari sehingga sindrom kesakitan berkurang.

Permohonan aplikator untuk osteochondrosis serviks

Dengan osteochondrosis dada

Untuk rawatan osteochondrosis dada, perlu menggunakan tikar berduri. Produk harus diletakkan di permukaan rata, seperti getah busa 2-3 cm, dan perlahan-lahan berbaring di aplikator dengan punggung anda, menekannya dengan berat anda sendiri. Masa sesi - 30 minit. Kursus ini dua kali selama dua minggu dengan cuti selama 14 hari.

Dengan osteochondrosis lumbal

Sekiranya terdapat osteochondrosis kawasan lumbosacral, tikar jarum dilekatkan ke kawasan lumbar dengan pembalut selama 30-60 minit. Sebaiknya putar dan miring untuk meningkatkan kecekapan..

Anda juga boleh meletakkan tikar jarum pada getah busa setebal 2-3 cm. Kemudian anda perlu berbaring perlahan-lahan di atas aplikator supaya paku dibahagi secara merata di punggung bawah. Mungkin pada mulanya tidak akan menyenangkan dan sedikit rasa sakit akan muncul. Lama kelamaan, perasaan hangat dan relaks akan datang. Selepas beberapa minit, anda boleh naik dan menukar posisi untuk mengurut titik yang lebih aktif secara biologi. Anda juga boleh membengkokkan dan membengkokkan kaki untuk menguatkan dan mengurangkan kesan duri pada kulit. Kursus rawatan harus 14 hari, kemudian rehat satu minggu.

Video: Aplikator Kuznetsov (aplikator): mekanisme tindakan

Cara memilih yang betul

Aplikator Kuznetsov tersedia dalam pelbagai jenis, walaupun kesannya sama. Anda perlu memilih produk bergantung pada jenis penyakit yang dihidap oleh pesakit. Pengubahsuaian aplikator Kuznetsov:

  • jarum;
  • roller;
  • Tibet;
  • besar;
  • magnet.

Jarum

Aplikator terdiri daripada tikar dengan jarum logam satu sisi tajam setinggi 1 cm. Bentuk duri ini digunakan untuk menghilangkan rasa sakit. Aplikator datang dalam bentuk tali pinggang, tali pinggang atau permaidani. Aplikator jarum disyorkan untuk orang yang mempunyai toleransi kesakitan yang normal dan tidak merosakkan kulit.

Mereka dirawat untuk radang sendi, penyakit kardiovaskular, myositis, dan juga mengurangkan rasa sakit pada sendi lutut dan pinggul serta otot dan meratakan kulit. Produk disapukan dengan jarum ke kawasan yang menyakitkan..

Orang Tibet

Jenis produk ini dibuat serupa dengan jarum, tetapi hanya dengan duri yang bercabang. Permaidani Tibet:

  • menghilangkan rasa sakit pada pelbagai kumpulan otot;
  • memerangi penyakit kardiovaskular;
  • menguatkan sistem saraf;
  • menormalkan sistem pernafasan.
Permaidani Tibet

Magnetik

Tikar rawatan ini mempunyai paku dengan sisipan magnet. Dengan itu:

  • risiko pembekuan darah dikurangkan;
  • peredaran darah dinormalisasi;
  • metabolisme bertambah baik.

Roller Belakang dan Leher

Aplikator jenis ini direka untuk melegakan gejala osteochondrosis. Roller Tibet ini:

  • menghilangkan ketegangan di kawasan serviks;
  • melegakan keletihan di kaki dan punggung bawah;
  • meningkatkan nada badan;
  • meningkatkan kualiti tidur.

Besar

Ini adalah salah satu jenis aplikator Tibet, hanya dengan ukuran yang lebih besar - untuk keseluruhan punggung. Ia juga disebut permaidani Nirvana. Produk ini mempunyai kesan positif pada seluruh badan, melegakan ketegangan otot dan saraf.

Menarik! Terdapat juga sol dengan paku untuk merawat kaki dengan mempengaruhi zon refleks..

Juga, produk berbeza dalam ukuran dan panjang lonjakan. Ini disebabkan oleh kepekaan kulit pesakit.

Ingat bahawa hanya juruteknik berpengalaman yang boleh memilih jenis aplikator yang sesuai. Sebilangan besar orang memberi reaksi positif untuk membeli produk. Aplikator berkesan menghilangkan sindrom kesakitan, memulihkan mobiliti tulang belakang, dan memerangi gejala osteochondrosis dengan sempurna. Perkara utama dalam rawatan adalah menerapkannya dengan betul. Sekiranya anda tidak mengikuti arahan penggunaan dan cadangan doktor, maka ini boleh menyebabkan keadaan pesakit bertambah buruk..

Mengikut warna

Aplikator dicelup dengan warna yang berbeza mengikut ciri-cirinya..

  1. Biru. Mempunyai jarum yang lebih tajam. Ia disyorkan untuk orang yang mempunyai tahap kepekaan normal..
  2. Kuning. Bersama dengan lonjakan, terdapat magnet khas. Kesan maksimum rawatan dengan medan magnet dan akupresur.
  3. Hijau. Direka untuk orang yang mempunyai kulit sensitif kerana tidak mempunyai duri tajam tradisional.
  4. Merah. Ia direka untuk orang yang berlatih yoga. Mempunyai lonjakan khas yang panjang.
Jenis aplikator Kuznetsov mengikut warna

Saiz aplikator

Terdapat ukuran aplikator Kuznetsov berikut:

  1. Saiz kecil 3 × 8 cm. Ia digunakan dalam keadaan kritikal - serangan jantung, kekejangan otot, dan apabila dipakai untuk waktu yang lama, ia dapat menghilangkan kesakitan kronik.
  2. Ukuran rata-rata adalah 5 × 18 atau 6 × 18 cm. Ia sering digunakan untuk merawat sistem pernafasan, digunakan di bahagian dada dan bukannya plaster sawi.
  3. Iplikator dalam bentuk sol pada kaki. Tugas utama mereka adalah mempengaruhi titik aktif secara biologi pada kaki..
  4. Ukuran universal yang meluas ialah 12 × 47 cm. Oleh kerana luas produknya besar dan lonjakan berada di antara satu sama lain, ini memberikan kesan terapeutik yang sangat baik.
  5. Aplikator tunggal 10.5 × 23 cm. Ia digunakan secara bergantian pada bahagian tubuh manusia yang berbeza. Sifat penyembuhannya sama dengan penggunaan di atas..
  6. Permaidani Nirvana. Ini adalah tikar yoga berduri besar. Seseorang menekan dengan seluruh tubuhnya ke atasnya dan terdapat rangsangan banyak titik aktif di seluruh badan, yang memberikan kesan terapeutik maksimum.

Video: Aplikator Tibet. Tikar Urut. Pemohon Kuznetsov

Peraturan keselamatan

Cerita dari pembaca laman web: Bagaimana saya membantu ibu saya untuk menyembuhkan sendi. Ibu saya berusia 79 tahun, dia bekerja sebagai guru sastera sepanjang hidupnya. Ketika dia mula mengalami masalah pertama dengan punggung dan sendi, dia hanya menyembunyikannya dari saya supaya saya tidak menghabiskan ubat-ubatan. Ibu cuba dirawat hanya dengan decoctions dari akar bunga matahari, yang tentu saja tidak membantu. Dan ketika rasa sakit itu tidak dapat ditanggung, dia meminjam dari jiran dan membeli ubat penahan sakit di farmasi. Ketika seorang jiran memberitahu saya tentang perkara ini, pada mulanya saya sedikit marah dengan ibu saya - saya meminta cuti dari tempat kerja dan segera datang kepadanya dengan teksi. Keesokan harinya, saya membuat janji dengan ibu saya untuk berjumpa dengan pakar rheumatologi di klinik berbayar, walaupun dia meminta untuk tidak mengeluarkan wang. Doktor mendiagnosis arthritis dan osteochondrosis. Dia memberi rawatan, tetapi ibu saya segera membantah bahawa ia terlalu mahal. Kemudian doktor masuk ke posisi dan mencadangkan pilihan alternatif - latihan di rumah dan ubat nabati. Ia keluar lebih murah daripada suntikan chondroprotective dan bahkan tidak menyebabkan kemungkinan kesan sampingan. Dia mula menggunakan ubat itu dan melakukan latihan fisioterapi. Ketika saya pergi menemuinya beberapa hari kemudian, saya menjumpainya di kebun. Dia mengikat tomato, dan, nampaknya, sudah banyak berhasil. Dia bertemu saya dengan senyuman. Saya faham: ubat dan pendidikan jasmani membantu, kesakitan dan bengkak hilang. " Baca lebih lanjut »

Sebelum menggunakan aplikator Kuznetsov, anda perlu tahu apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan.

  1. Tidak digalakkan menggunakan tikar lebih dari yang sesuai dengan arahan.
  2. Tidur sepanjang malam di aplikator dilarang sama sekali.
  3. Sangat disarankan untuk menggunakan jenis rawatan lain bersama dengan iplikator, termasuk terapi senaman, pemakanan yang betul, urut.
  4. Aplikator harus diletakkan di atas permukaan yang lembut, ketebalannya tidak boleh lebih dari 3 cm.
  5. Semasa prosedur, anda perlu sedikit mengubah kedudukan anda setiap setengah minit..
  6. Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk semasa menekan aplikator dengan badan anda sendiri, kemudian tekan dengan tangan anda.

Mana yang lebih baik: Lyapko atau aplikator Kuznetsov?

Analog aplikator Kuznetsov adalah aplikator Lyapko, yang mempunyai kesan yang serupa dan mempunyai kontraindikasi yang sama. Ini adalah versi aplikator Kuznetsov yang lebih baik. Ia terdiri daripada asas getah dan paku logam yang terletak di atasnya. Jarum dilemparkan dari tembaga atau besi, dan di atasnya ditutup dengan tembaga, emas, perak, zink, nikel.

Terdapat aplikator Lyapko dengan arus galvanik, yang baik untuk menghilangkan keradangan dan edema. Untuk rawatan osteochondrosis serviks, digunakan aplikator dalam bentuk roller dengan pemegang. Mereka perlu menekan kawasan yang menyakitkan itu sendiri atau meminta seseorang.

Seperti apa aplikator Lyapko

Oleh kerana sekarang tidak ada cara untuk mengatasi osteochondrosis dengan cepat, perlu menggunakan rawatan yang kompleks, di mana aplikator akan menjadi kepentingan sekunder..

Perbezaan utama antara aplikator ditunjukkan dalam jadual.

CiriPemohon KuznetsovPemohon Lyapko
Pendedahan kulitLebih sukar, lebih menyakitkanLebih lembut, sesuai untuk orang yang mempunyai kulit sensitif
DuriPlastik, bercabangDari pelbagai logam
BentukPenggelek, permaidani, sol, tali pinggang, tali pinggangPenggelek, permaidani, sol, tali pinggang, sfera, tali pinggang
Ciri-ciri:Beberapa spesies mempunyai sisipan magnetKesan galvanik - tindakan dengan arus
Kesan penyembuhanKesan penyembuhan yang diucapkanKesan lemah, bertujuan untuk pencegahan dan kelonggaran

Semua pemohon ini diluluskan oleh Kementerian Kesihatan RF.

Manfaat dan keburukan

Terdapat banyak ulasan mengenai aplikator, dan kebanyakannya mengesahkan kesan terapi osteochondrosis.

Kelebihan rawatan lain:

  1. kemudahan penggunaan;
  2. kesan terapeutik yang terbukti;
  3. saiz produk yang padat;
  4. kos rendah;
  5. boleh digunakan bukan sahaja untuk rawatan, tetapi juga untuk pencegahan;
  6. merawat bukan sahaja osteochondrosis, tetapi juga banyak penyakit lain;
  7. tidak ada risiko keracunan darah kerana jarum tidak merosakkan kulit.

Walaupun jarum menakutkan, tikar tidak membahayakan kulit

Dengan penggunaan aplikator secara berkala, hasil positif berikut akan dicapai:

  • memulihkan tidur normal;
  • ketegangan otot menurun;
  • keadaan sistem saraf bertambah baik;
  • sindrom kesakitan secara beransur-ansur berkurang, sehingga penghapusannya sepenuhnya;
  • pemulihan badan yang cepat selepas bersenam;
  • meningkatkan peredaran darah, yang akan mengurangkan kebas pada anggota badan;
  • melawan saraf yang mencubit.
  1. kemungkinan sensasi menyakitkan;
  2. dilarang digunakan pada kulit yang cedera;
  3. jika digunakan dengan tidak betul, ia boleh memburukkan lagi penyakit.

Anda tidak boleh berbaring di atas permaidani Tibet dengan kecederaan di bahagian belakang anda

Jangan menyalahgunakan pemakai Kuznetsov! Agar hasil positif muncul, anda perlu menggunakan produk selama setengah jam sehari selama dua minggu, kemudian berehat seminggu.

Sebelum membeli aplikator, pastikan anda berunding dengan pakar khusus atau ahli farmasi yang kompeten..

Harga untuk aplikator Kuznetsov berbeza bergantung pada ukuran dan jenis pendedahan. Produk boleh dibeli di farmasi biasa dan di kedai dalam talian, dengan harga 10-15% lebih murah.
Lihat tawaran dari Yandex Market.

  • Permaidani - dari 150 rubel.
  • Roller - dari 400 r.
  • Magnetik - dari 200 r.
  • Roller besar dengan pemegang - dari 1100 r.
  • Sol - dari 1700 r.
  • Tali pinggang - dari 270 r.
  • Tibet - dari 250 rubel.

Kos permaidani Tibet yang paling mahal berbeza dari 2000 hingga 5000 r.

Kesan penyembuhan aplikator adalah sama atau lebih baik daripada rawatan mahal seperti akupunktur atau akupresur.

Jawapan untuk soalan yang sering diajukan

Berapa lama masa yang diperlukan untuk prosedur?

Jumlah masa bergantung pada individu dan bergantung kepada jenis osteochondrosis yang dihidapi oleh pesakit. Adalah mustahak untuk bersetuju mengenai jenis aplikator dan tempoh rawatan dengan doktor anda. Prosedur standard mengambil purata 20-30 minit. Kursus rawatan adalah 14 hari, dengan rehat 1-4 minggu.

Bergantung pada lokasi osteochondrosis:

  • osteochondrosis serviks - sapukan aplikator ke leher maksimum 5-7 minit, sedikit mengubah kedudukannya setiap 30 saat;
  • osteochondrosis dada - 30 minit;
  • osteochondrosis lumbal - masa sesi 15-30 minit.

Adakah mungkin menggunakan aplikator Kuznetsov semasa mengandung?

Dilarang menggunakan aplikator hanya pada awal kehamilan untuk memperbaiki peredaran darah di rahim dan menormalkan perkembangan bayi. Anda boleh menggunakan produk untuk osteochondrosis lumbal dan toraks untuk mengurangkan kesakitan.

Adalah disyorkan untuk menggunakan aplikator Kuznetsov semasa kehamilan hanya pada peringkat awal.

Anda perlu berjumpa pakar sakit puan sebelum menggunakan produk, kerana ini menyebabkan nada rahim lebih tinggi, yang sering menyebabkan keguguran.

Bagaimana perasaan aplikator??

Pada minit pertama penggunaan iplikator, rasa sakit sedikit mungkin muncul, yang setelah beberapa lama akan berubah menjadi perasaan kehangatan di tempat ini.

Sekiranya sensasi kehangatan yang menyenangkan tidak muncul, maka ia mesti dibangkitkan secara artifisial dengan bantuan pergerakan otot. Ada juga kemungkinan kulit terasa kencang, tetapi ini akan hilang dengan cepat dengan sendirinya..

Untuk kulit sensitif, ganti aplikator dengan yang kurang menyakitkan (hijau).

Adakah mungkin menggunakan alat untuk merawat kanak-kanak?

Aplikator boleh digunakan oleh kanak-kanak berumur lebih dari 12 bulan. Jarum harus tumpul, jarak di antara mereka adalah 3-6 mm. Perlu menggunakan produk pada kanak-kanak hanya dengan persetujuan doktor..

Penyakit apa yang boleh ditangani oleh aplikator??

Aplikator Kuznetsov boleh digunakan untuk pelbagai penyakit, mulai dari prostatitis hingga selulit. Tetapi, di sebalik semua ini, kesan terapeutik maksimum dinyatakan dalam rawatan osteochondrosis serviks.

Adakah dibenarkan menggunakan tikar rawatan untuk tujuan pencegahan?

Sekiranya seseorang tidak mempunyai tanda-tanda penyakit, maka menggunakan tikar perubatan akan membantu menghilangkan tekanan dan ketegangan saraf, mengurangkan keletihan badan, menormalkan tidur, dan meningkatkan imuniti. Terdapat peningkatan dalam kerja organ dalaman.

Bolehkah satu aplikator digunakan oleh orang yang berbeza?

Dengan rawatan tepat pada masanya dengan alkohol atau air sabun, beberapa orang dibenarkan menggunakan aplikator.

Bagaimana untuk tidak menjadi pemohon Kuznetsov palsu?

Palsu berbeza dari yang asli kerana paku memiliki lekatan yang buruk dan dapat hilang sama sekali. Pangkalannya tidak berbau, dan bungkusannya mengandungi arahan terperinci dan kad jaminan dengan alamat pengilang.

Ulasan sebenar pemohon Kuznetsov untuk osteochondrosis

Pada dasarnya, ulasan orang hanya positif - banyak yang berjaya meningkatkan kesihatan mereka secara signifikan, menyingkirkan gejala penyakit tertentu.

Maria, 45 tahun

Saya telah mengetahui tentang tikar rawatan ini sejak kecil - ibu saya menggunakannya untuk menyembuhkan osteochondrosis serviksnya. Pada masa yang sama, sakit kepala dan gejala sakit di lehernya hilang sepenuhnya. Semasa saya dewasa, saya lupa dia. Dia hamil - dia mula menderita sakit belakang. Saya teringat ubat yang luar biasa ini dan mula menggunakan aplikator ke kawasan lumbar. Kesakitan berlalu dengan jayanya.

Vladimir, 36 tahun

Saya didiagnosis menderita osteochondrosis, dan sering terdapat pemburukan. Aplikator Kuznetsov adalah kaedah yang boleh dipercayai dan terbukti untuk menghilangkan gejala yang menyakitkan. Berapa lamakah pemohon berbohong? Saya berbaring di aplikator 2 kali sehari pada waktu pagi dan pada waktu petang selama 20 minit selama 10 hari. Rasa sakit diredakan dengan sangat berkesan. Saya sangat mengesyorkannya, terutamanya kerana harganya tidak masuk akal.

Elena, 51 tahun

Aplikator banyak membantu saya pada masa ini dengan neuralgia interkostal. Oleh kerana salap dan hormon dikontraindikasikan untuk saya, saya mula mencari kaedah rawatan di rumah dan menemui tikar rawatan ini. Saya berbaring di atasnya dan menekannya ke tulang rusuk dengan tangan saya. Dalam sehari, saya sudah boleh bergerak (mereka yang biasa dengan neuralgia interkostal akan memahami perkara ini).

Maxim, 59 tahun

Di TV saya melihat bagaimana pengarang aplikator, Ivan Kuznetsov, menunjukkan cara menggunakan ciptaannya dengan betul. Anda hanya perlu menekan bahagian permasalahan dengan permaidani ini selama setengah minit. Lakukan sekurang-kurangnya 5 pengulangan. Secara peribadi, saya cuba melakukan ini - ia sangat membantu. Ibu saya merawat taji di kakinya dengan itu. Untuk melakukan ini, dia berdiri dengan berat badannya, yang sebenarnya sangat menyakitkan. Amalan seperti itu melakukan yoga - sangat berguna dan berkesan.!

Maria, 38 tahun

Saya menderita osteochondrosis serviks sejak sekolah. Ubat-ubatan dan urut hanya melegakan simptom penyakit untuk sementara waktu. Oleh kerana saya tidak mempunyai masa untuk berkeliling hospital dan kesakitannya sangat teruk, saya mula mencari ubat yang berkesan.

Pilihannya jatuh pada aplikator Kuznetsov. Saya berlari ke farmasi dan membeli aplikator kecil dengan harga 100 rubel. Saya berbaring di perut dan menekan kulit di satu sisi leher saya. Rasa seperti selepas urut itu bagus. Hanya dengan cara ini dia dapat menyelamatkan dirinya dalam tempoh penyakit yang teruk. Saya juga menggunakannya di kaki saya - hanya berdiri di atasnya. Kulit kemudian menjadi lebih lembut dan anda merasakan bagaimana titik aktif dirangsang. Saya tidak menemui kekurangan, tetapi kelebihannya - dengan cepat menghilangkan rasa sakit dan keletihan di kawasan serviks dan lumbar, peredaran darah meningkat.

Pemohon Kuznetsov untuk sakit kepala

Alexander, 35 tahun

Saya telah terlibat dalam sukan aktif selama lebih dari satu dekad dan pada usia 35 tahun saya mempunyai gerabak pelbagai penyakit yang berkaitan dengan bahagian belakang: hernia intervertebral, osteochondrosis, arthrosis pada sendi. Saya mendapat keselamatan di iplikator Kuznetsov. Saya mempunyai 3 daripadanya, yang saya gunakan untuk tempat yang menyakitkan.

Tikar jarum dengan cepat melegakan sakit tulang belakang saya dan tidak mahal. By the way, saya baru-baru ini diberi suntikan, dan saya mendapat benjolan, yang saya tidak dapat menyingkirkan selama beberapa minggu. Salap dan kompres tidak membantu. Saya memutuskan untuk menggunakan iplikator - dan anda tidak akan mempercayainya, lebam sudah mulai larut!

Angelina, 45 tahun

Saya memperoleh ubat yang luar biasa ini setelah munculnya osteochondrosis. Ini berlaku selepas kerja-kerja yang berterusan. Saya juga melakukan pelbagai latihan berguna untuk bahagian belakang, yang terdapat dalam arahan dari aplikator Kuznetsov.

Lebih baik segera membeli permaidani besar, sangat senang menggunakannya. Saya hanya berbaring di aplikator selama beberapa minit. Saya mempunyai banyak tikar penyembuh ini: satu untuk kaki saya, di bilik mandi, yang lain berwarna kuning, ada duri yang lebih tajam, yang saya letakkan di leher saya. Terdapat juga 4 yang hijau, saya menyebarkannya di lantai dan melakukan latihan penyembuhan. Dan dia membantu saudara-mara saya dengan penampilan kekejangan kaki..

Maria, 53 tahun

Kami membeli produk perubatan ini bertahun-tahun yang lalu. Salinan pertama murah - dan kualitinya mencukupi. Saya terpaksa memasang duri ke pangkal kain, yang jatuh sepanjang masa selepas setiap sesi.

Kami membeli aplikator yang lebih mahal dengan kualiti yang jauh lebih tinggi. Perkara utama adalah membasuhnya dengan baik selepas setiap prosedur. Pada mulanya, saya berbaring dengan badan saya yang telanjang, sangat menyakitkan. Oleh itu, pada mulanya saya melakukan prosedur dengan kemeja-T nipis..

Lama kelamaan, badan terbiasa dengannya, dan saya sudah boleh berbaring di atas permaidani dengan badan telanjang saya. Apabila anda hanya berbaring di atas permaidani yang indah ini, ia sedikit menyakitkan, tetapi kemudian timbul kehangatan, kelonggaran dan kesenangan. Semua otot saya, yang kaku dan mencubit semasa bekerja di komputer, sangat lega. Untuk mengurut mereka di leher, lebih baik membeli roller khas.

Ibu saya merawat sakit punggungnya dengan aplikator, malah kadang-kadang tertidur di atasnya. Dan pada waktu pagi dia berasa sangat indah! Saya juga melakukan urutan kaki dari semasa ke semasa. Sudah tentu, naik ke ketinggian penuh sangat menyakitkan, jadi saya menginjak permaidani sambil duduk di atas katil. Kelemahannya ialah jerawat muncul, tetapi ini mungkin disebabkan oleh masalah kulit saya. Secara amnya, selepas aplikator anda merasa seperti dilahirkan semula!

Violetta, 37 tahun

Saya ingat kami mempunyai aplikasi ini sebagai seorang kanak-kanak, tetapi saya tidak begitu berminat dengan tujuannya. Dan ketika saya dewasa, saya teringat tentang dia, ketika saya mengalami masalah belakang yang serius. Saya menghidap scoliosis dan osteochondrosis toraks. Gejala teruk: migrain, kegelisahan, ketergantungan pada cuaca dan lain-lain.

Untuk menguatkan punggung, saya pergi ke kolam renang, melakukan senaman terapi, akupresur, dan makanan sihat. Tetapi ini tidak cukup lama, eksaserbasi masih sering muncul. Saya sentiasa mencari kaedah baru untuk merawat tulang belakang saya. Pemohon Kuznetsov tidak terkecuali.

Saya ragu-ragu untuk masa yang lama sebelum membeli, membaca banyak ulasan untuk memahami idea umum aplikator. Oleh kerana ulasannya sangat positif, saya memutuskan untuk membeli tikar rawatan ini. Farmasi menunjukkan bahawa mereka mempunyai pelbagai jenis. Saya memutuskan untuk mengambil yang merah dengan magnet - terdapat lebih banyak lonjakan tumpul. Saya tidak melihat kesan magnet, tetapi jarum berfungsi dengan kuat!

Perkara utama adalah bahawa beberapa kelas pertama mesti bersabar. Anda harus menyukainya dalam prosedur ketiga. Di otak manusia, pusat kesakitan dan keseronokan sudah dekat, dan anda dapat merasakan sendiri kenyataan ini. Tetapi jika anda terus mengalami kesakitan yang tidak tertahankan, maka kurangkan waktu sesi atau cari permaidani dengan kesan yang lebih lembut. Aplikator Kuznetsov sangat membantu untuk insomnia. Sekiranya anda tidak mahu tidur, maka setelah 5 minit berbaring di aplikator, anda akan mula mengantuk. Produk ini bernilai wang, saya fikir anda akan menyukainya!

Aplikator Kuznetsov - contoh aplikasi

Untuk mengatasi osteochondrosis, satu aplikator Kuznetsov tidak mencukupi. Gunakan semua kaedah rawatan yang ada: terapi senaman, kolam renang, rawatan ubat-ubatan, urut.

Secara amnya, kesan tikar terapi ini disahkan oleh ubat rasmi, jadi anda boleh membeli produk yang berpatutan ini dengan selamat, yang dijual di mana-mana farmasi.

Komen: 45
_________________________________

Elena, 6 hari yang lalu

Untuk pelbagai kesakitan, tentu ada ubat khas. Sekiranya sendi sakit, belakang, leher, kepala - lebih baik selalu mengambil persediaan nimesulide. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mempunyai harga yang rendah, tetapi semuanya bertindak dengan cara yang sama. Sekurang-kurangnya saya tidak merasakan perbezaannya. Sekiranya anda memerlukannya dengan murah dan berkesan, maka ini adalah "Nimesan" - di sini sangat membantu (walaupun terdapat kesan sampingan - sakit di perut). Siapa yang mempunyai "ubat kegemaran"?

Nadezhda Zorina, 6 hari yang lalu

Ubat terbaik untuk rawatan sendi adalah daun salam kukus dengan gelatin. Dan tentu saja, senaman pagi.

Oleg, 6 hari yang lalu

Pada tahun 2017, saya mencuba plaster ortopedik Pain Relief pada diri saya, dan tanpa kimia farmasi saya menghilangkan kesakitan yang dahsyat, hampir setahun telah berlalu, kemudahan pergerakan seperti pada masa muda. Satu-satunya perkara yang tidak dijual oleh kedai, anda perlu membuat pesanan dari pengilang. Mereka menghantarnya kepada saya dalam 2 hari. Kesihatan kepada anda!

Natalya, 6 hari yang lalu

Apabila punggung anda sakit, NSAID adalah idea yang baik. minum. Doktor saya menasihati saya Neurodiclovitis, ia membantu dengan baik dan sejumlah besar ubat ini tidak berbahaya bagi perut. Saya minum selama beberapa minggu dan kesakitannya hilang. Kemudian saya juga melihat Neuromultivitis, terdapat vitamin dalam komposisi, mereka menggabungkan kesan rawatan. Sekarang saya tidak lagi mengadu sakit belakang, ada baiknya saya tidak menunggu ia berlalu dengan sendirinya.

Viktor Maksimov, 6 hari yang lalu

Saya berkeliaran di semua farmasi, tidak pernah mendengar produk seperti itu, secara umum, untuk pertama kalinya saya membeli sesuatu di Internet. Sekiranya menipu, saya akan memberitahu anda.

Irina, 6 hari yang lalu

Semasa saya bekerja, tanpa bangun, saya memiringkan kepala ke arah yang berbeza, hanya dengan amplitud kecil dan selama 2 minit di setiap arah. Ia banyak membantu. Dan saya membeli bantal baru Ascona Classic Green yang baru dan bagus. Juga penting.

Larisa G., 6 hari yang lalu

Apabila sendi sakit - ini adalah siksaan, saya tahu dari diri saya sendiri... seram! Lakukan senaman di sini, kadang-kadang nampaknya pernafasan terasa sakit. Pertama, ia dirawat dengan ubat-ubatan rakyat, kerang, beras, buah berangan, kaldu - peninggalan masa lalu, sehingga boleh dikatakan. Klinik mengatakan bahawa selain suntikan, tidak ada yang dapat membantu. Mereka meletakkan 10 keping, kerana saya tidak dapat berjalan dan sekarang, hanya anggaran yang lebih tinggi.

Nikolay A., 6 hari yang lalu

Jadi di mana untuk membeli Payne Relief? Beri alamat chtol.

Ekaterina Grigorieva, 6 hari yang lalu

Laman web ZB PAIN RELIEF - pautan.

Olga Odintsova, 5 hari yang lalu

Anda telah memperhatikan dengan betul, mengenai sisa-sisa masa lalu, mengapa menyeksa diri dan badan anda, jika anda dapat membeli ubat yang baik dan paling berkesan berkesan, sapukan ke kawasan yang sakit, dan setelah beberapa hari rasa tidak selesa itu hilang. Seluruh keluarga menggunakan plaster ini, saya dan suami berusia 52 tahun, kami juga memesan di Internet, tidak ada yang rumit, mereka menghantar terus ke rumah, pembayaran setelah diterima. Saya cadangkan sekarang kepada semua rakan serumah. Menjelang musim bunga kita akan berjalan.

Valery Zakharov, 5 hari yang lalu

Terima kasih untuk jawapan. Saya minum begitu banyak ubat sehingga sukar dikira. Saya mengambil 2 kursus suntikan, ia memerlukan banyak wang, saya akan cuba memesannya lagi, saya tidak melihat harganya.

Svetlana Alekseevna, 5 hari yang lalu

Patch bukan penyediaan bahan kimia, sebab itulah ia sangat berkesan dalam tindakan pencegahan. Saya lebih suka tampalan ubat daripada kimia yang menyembuhkan satu perkara dan melumpuhkan yang lain..

Andrey, 5 hari yang lalu

Sakit belakang, selain rawatan diri, juga memerlukan diagnosis. Terdapat banyak sebab kejadiannya. Anda tidak perlu takut pergi ke doktor, kerana hari ini anda dapat mendengar beberapa pendapat alternatif tanpa masalah (jika anda tiba-tiba menjadi orang yang tidak percaya diri atau jika kesimpulan doktor itu menakutkan / mengejutkan anda). X-ray, MRI, CT, densitometry (jika disyaki osteoporosis) - hari ini adalah kajian yang mudah dan berpatutan, yang dalam kebanyakan kes akan menjawab soalan pesakit.
Tetapi tidak kira apa yang ditulis dalam kesimpulan kajian, diagnosis akhir akan dibuat oleh pakar (pakar neurologi, traumatologi ortopedik, pakar bedah saraf, dll.). Dan untuk ini, selain penyelidikan, seseorang mesti melihat pesakit itu sendiri. Ini adalah pemeriksaan klinikal yang digabungkan dengan pemeriksaan instrumental yang akan memahami sepenuhnya keadaan dan masalah pesakit. Dan selepas itu, doktor dengan yakin dapat memberikan cadangannya mengenai rawatan..

Maria Ivanova, 5 hari yang lalu

Saya bekerja sebagai perunding di kedai wanita, semua orang tahu apa syaratnya, tidak berehat sebentar, tidak duduk dan selama 10 jam di atas kaki saya, saya berfikir untuk meninggalkan kerja sehinggakan saya merasa sakit, gambar menunjukkan semuanya berjalan lancar, dan ahli terapi mengatakan bahawa ia akan berlalu... Kemudian pekerja menasihati saya untuk menggunakan ZB PAIN RELIEF, dan secara semula jadi saya memahami bagaimana pasukan berjaya menjadi timun pada penghujung hari. Secara umum, saya mencuba plaster ini dan benar-benar melupakan kesakitan. Sudah tentu terpulang kepada anda.

Vitaly Nevedov, 5 hari yang lalu

Kekurangan kolagen dalam tisu - keretakan tulang rawan. Terdapat juga masalah dengan kalsium, nampaknya ia tidak diserap dalam badan anda, kerana ini anda perlu mengambil enzim yang disertakan dengan ZB PAIN RELIEF. Alat ini merangkumi semua komponen yang diperlukan dan berfungsi untuk memperkuat pelinciran tulang - ini adalah maklumat dari laman web rasmi

Victoria N., 4 hari yang lalu

Masalah sendi dan tulang bukan gurauan, mulailah merawatnya seawal mungkin dengan produk yang tidak akan merosakkan organ dalaman, termasuk saluran gastrik. Apa suntikan yang tidak dipersoalkan, suntikan hanya kesan analgesik - anda perlu merawat, dan tidak hanya menghilangkan gejala!

Grigory O., 4 hari yang lalu

Saya memerlukan patch ini, bolehkah seseorang menjual? Saya tidak mahir membeli-belah di Internet. Doktor mendapatkannya di hospital, segera memotongnya, mereka segera mencadangkan untuk melakukan operasi.

Lyudmila, 4 hari yang lalu

Saya mendengar mengenai plaster ini di barisan berhampiran kios roti, dua wanita tua membincangkan luka mereka, dan seorang membual bahawa sendi tidak mengganggu, cucunya menyampaikan plaster khas untuk Tahun Baru. Jadi dia memakainya selama 3 hari, dan keperitan dan kesakitan hilang seperti tangan. Saya mendengar nama itu dari sudut telinga saya, kemudian saya membaca mengenai produk ini di laman web rasmi, membuat pesanan dan dihantar kepada saya terus ke rumah.

Dmitry Prozveinikov, 3 hari yang lalu

Saya berfikir untuk membeli "ZB PAIN RELIEF", yang mencuba seberapa cepat kesakitan itu berlalu?

Andrey Pogorelov, 3 hari yang lalu

Saya fikir ia akan bergantung pada pengabaian, saya seorang atlet, saya juga suka bola sepak, kadang-kadang pada waktu petang selepas latihan saya mendengar sakit kepala dan mengalami kesakitan yang teruk ketika berjalan. Dan pelatih menyedari kekakuan dalam pergerakan, dan membawa saya plaster ortopedik ini, menyuruh saya menggunakannya setiap hari. Seluruh kursus tidak dilalui kerana rasa tidak selesa itu hilang dan keperluannya hilang, tetapi saya memutuskan untuk meninggalkan maklum balas saya, mungkin seseorang akan berguna.

Dmitry, 3 hari yang lalu

BANTUAN, hari ketiga saya tidak dapat bangun dari katil sehingga punggung saya sakit! Mengesyorkan ubat yang terbukti...

Michael, 3 hari yang lalu

Petua: berenang, jika ini tidak mungkin, cubalah hanya menggantung di bar mendatar, ia sangat membantu untuk bermula dengan satu minit dan secara beransur-ansur meningkat menjadi lima minit.

Evgeniya, 3 hari yang lalu

Saya mempunyai anak kecil, dan kemungkinan besar punggung saya sakit dari ini, kemudian di lengan saya, kemudian membongkok, dan sebelum kanak-kanak itu mungkin sakit akibat kerja tidak aktif, dan sehingga tidak aktif, mungkin dari berdiri, pendeknya, belakang adalah tempat yang lemah. Dan doktor, ya sama ada tidak percaya, atau mereka berkata, kerana kanak-kanak itu, tentu saja, akan berlalu, dan menghantar pulang, atau mungkin ada sesuatu yang jatuh, saya membesar-besarkan, tentu saja, anda tidak pernah tahu, mereka hanya ingin merawat atendan, mereka mempunyai alasan serius yang sama pergi ke doktor, tidak seperti muda.

Daria Kulish, 3 hari yang lalu

Komposisi tampalan itu semula jadi - senang, saya tidak pernah mendengar bahawa ZB PAIN RELIEF tidak menolong seseorang, saya sendiri tahu, sejak saya menyelamatkan suami saya untuk mereka. Kehidupan benar-benar terbalik ketika kita menyedari bahawa dia harus membayar kerja, dia tidak dapat berjalan, dan kita mempunyai tiga anak. Bukan kerana saya tidak mempercayai pekerja kesihatan, berdasarkan jawapannya, mereka tidak mengesyorkan sesuatu yang baik kepada sesiapa di hospital.

Max Reshetnikov, 3 hari yang lalu

Plaster yang baik, boleh saya katakan, diberikan kepada anak saya. sejak dia kekurangan tisu tulang rawan sejak kecil. Anak itu sepertinya telah hidup, sedang memandu sekarang.

Natalya, 3 hari yang lalu

Apabila punggung anda sakit, NSAID adalah idea yang baik. minum. Doktor saya menasihati saya Neurodiclovitis, ia membantu dengan baik dan sejumlah besar ubat ini tidak berbahaya bagi perut. Saya minum selama beberapa minggu dan kesakitannya hilang. Kemudian saya juga melihat Neuromultivitis, terdapat vitamin dalam komposisi, mereka menggabungkan kesan rawatan. Sekarang saya tidak lagi mengadu sakit belakang, ada baiknya saya tidak menunggu sehingga berlalu dengan sendirinya. Saya hanya memberi amaran kepada anda - lama-kelamaan, semasa mengambil NSAID, ulser di perut boleh berkembang, seperti yang saya lakukan. Berhati-hati!

Margarita Kuptsova, 3 hari yang lalu

Dengan arthrosis, saya diresepkan untuk menyuntik Hondrogard selama sebulan. Keseronokan ini berharga 9,700 rubel! Dan apa pendapat anda? Betul! 2 bulan semuanya kelihatan baik, dan kemudian bermula lagi. Doktor itu berkata, "Baiklah, ulangi kursus, ini sangat membantu." Ya, nifiga menolong dirinya sendiri! Anda telah menyuntik selama sebulan dan hanya 2 bulan yang memberi kesan, dan seumur hidup anda telah menyuntik chtoli? Nafig, saya memutuskan! Dengan keajaiban, saya dapati plaster ortopedik yang anda ceritakan, saya bahkan tidak ingat caranya. Kursus ini dirawat, yang selama satu minit, harganya hampir 3-4 kali lebih murah daripada kursus Hondroguard! Dan sekarang tahun ketiga telah berlalu, dan bahkan kenangan tentang arthrosis hilang. Jadi, kawan-kawan, buat kesimpulan, perlakukan diri anda dengan betul dan anda akan gembira.

Maxim Shukshinin, 2 hari yang lalu

Kerja tidak aktif juga merosakkan badan. Saya nampaknya tidak tegang, saya bekerja di pejabat, dan ini dia. Lutut sakit sangat, seolah-olah darah tidak mengalir di sana. Saya harap tampalan ini dapat membantu saya. Saya telah menahannya untuk hari ketiga. Pada waktu rehat dan ketika berjalan, tidak ada lagi rasa sakit yang menyenangkan. Tetapi jika anda melakukan jongkok yang dalam, maka ada rasa sakit. Harap mereka lulus tidak lama lagi.

Victor, sehari yang lalu

Apabila keradangan yang kuat dikeluarkan dengan ubat penahan sakit dan ubat lain, urutan biasa dan manual selesai, teraflex direndam selama berbulan-bulan, tetapi rasa sakit tetap ada, kenyataannya hanya dapat membantu. gimnastik - latihan fisioterapi. Dia menguatkan otot.

Viktor Maksimov, 1 hari yang lalu

Jadi, seperti yang saya janjikan, saya ingin berkongsi kesan saya. Plaster dihantar dengan cepat. Mereka kelihatan berkualiti tinggi, terbuat dari bahan bernafas berkualiti tinggi (iaitu, kulit di bawah plaster tidak berpeluh), agak mengingatkan pada plaster lada. Tetapi hanya secara lahiriah. Dari segi kesan, tentu saja, seperti langit dan bumi. Rasa sakit sebenarnya dapat dihilangkan dalam beberapa minit. Saya pun terkejut. Dan keduanya terpaku dengan isterinya, dan itu membantu kedua-duanya. Secara umum, kesan adalah yang terbaik. Saya memuat naik foto penyelamat saya:

Alexandra K., 1 hari yang lalu

Bertahun-tahun yang lalu saya menjadi vegetarian, mula berlatih yoga secara profesional, secara semula jadi, tanpa daging, tubuh mula berkelakuan sama sekali berbeza, dan tulang dan sendi mula mengganggu saya setiap hari dengan kesakitan dan kekejangan pergerakan. Kemudian saya menemui tampalan semula jadi yang disebut ZB PAIN RELIEF, dan saya bergabung dengan semua orang yang dibantu oleh ubat ini untuk menghilangkan rasa sakit. Sekarang hobi saya membawa saya kegembiraan tiga kali lebih banyak...

Lyudmila Abramovna, 1 hari yang lalu

Dan anak saya terlibat dalam menari, saya akan menasihati plaster ini untuk pencegahan, mengapa tidak. Supaya pada usia tua anda tidak mengalami masalah pada sendi dan tulang belakang.

Alexandra, 1 hari yang lalu

Sakit belakang saya bermula ketika saya berumur 25, sekarang saya 49. Berat badan saya selalu stabil pada 47-48. Selepas melahirkan anak, kesakitan semakin teruk, kemudian dijumpai hernia. Gaya hidup nampaknya tidak sepenuhnya tidak aktif, tetapi juga tidak cukup aktif. Walaupun saya menghabiskan banyak masa untuk menulis dokumen di komputer. Di Jerman, dia diperiksa 10 tahun yang lalu. Operasi hanya disarankan dalam kes-kes yang paling maju dan apabila ada risiko dibiarkan hilang upaya. Di sinilah saya disarankan untuk mencuba berenang. Saya berenang secara berkala selama satu setengah jam sehari, kadang-kadang saya menambah masa, saya menggabungkan gaya berenang yang berbeza. Bahagian belakang menjadi lebih mudah. Plus saya minum kursus vitamin B dan magnesium.

Natalya Shvetsova, 1 hari yang lalu

Saya memesan terus dari pengilang, dia memberikan sijil kualiti dan, tentu saja, produk asli. Inilah pautannya

Elena, 1 hari yang lalu

Maklumat berguna. Terima kasih, Natalia. Kami berjaya memesan plaster dengan potongan harga pada tindakan, ternyata hampir sepertiga lebih murah.

Ruslan Kashapov, 1 hari yang lalu

Terdapat juga pengalaman positif menggunakan plaster ZB PAIN RELIEF. Saya terkejut. Lebih-lebih lagi, saya menyedari rasa lega setelah digunakan, kesakitan yang menolong saya 90% masa saya terjaga, mula reda dan pada waktu petang berlalu sepenuhnya tanpa pil. Secara keseluruhan, saya menggunakan plaster selama 2 minggu, selama itu rasa sakit hilang sepenuhnya. saya rasa bagus.

Vladimir Mulin, hari ini

Tampalannya sangat hebat! Membantu menyingkirkan osteochondrosis dan menghidap hernia dalam 7 minggu. Saya mencubanya atas nasihat doktor saya yang hadir dan saya tidak dapat mencukupi. Dan itu juga, sekurang-kurangnya menggantung diri, semua nyawa kerana sakit belakang pingsan. Bukan kerana saya tidak dapat bekerja, saya hampir tidak dapat berjalan.

Viktor Klimov, hari ini

Saya juga akan memasukkan lima sen =) Pada masa lalu saya seorang atlet profesional, jadi sering ada kecederaan. Biasanya ia adalah sejenis keseleo atau keseleo kecil, tetapi beberapa tahun yang lalu saya mengalami kecederaan lutut dengan teruk. Untuk beberapa ketika saya terpaksa berjalan dengan tongkat. Tidak ada rawatan yang dapat membantu, hanya untuk sementara menghilangkan rasa sakit, yang kemudian kembali lagi. Dan dengan senaman fizikal, rasa sakit menjadi tidak tertahankan, lutut membengkak dan terasa sakit walaupun boleh berjalan. Akibatnya, saya terpaksa berhenti bersukan. Untuk melegakan kesakitan, saya mengambil ubat penghilang rasa sakit beberapa kali sehari. Pain Relief membeli plaster ortopedik atas nasihat isterinya, yang menemui maklumat tentangnya di beberapa forum perubatan. Setelah beberapa hari penggunaan biasa, rasa sakit menjadi semakin berkurang. Saya sudah boleh berjalan dengan tenang. Dan seminggu kemudian, saya benar-benar lupa tentang pil sakit. Saya dan isteri memulakan pembaikan di rumah, dan sejauh ini lutut saya tidak mengganggu saya walaupun sekali, walaupun dengan senaman fizikal. Pada masa akan datang, saya merancang untuk perlahan-lahan kembali ke sukan, tetapi, tentu saja, saya akan lebih berhati-hati dengan banyaknya beban. Kadang-kadang saya masih menggunakan plaster pada lutut, tetapi kali ini semata-mata untuk tujuan pencegahan. Kami memesan beberapa lagi supaya sentiasa siap apabila diperlukan. Dipesan di sini (pautan).

Maria A., hari ini

Plaster ortopedik Cina benar-benar sesuatu! Semasa saya memesan, saya tidak menyangka akan berlaku begitu. Rasa sakit itu dapat dihilangkan dengan cepat dan sekali lagi anda merasa seperti orang. Semasa saya memerintahkan, saya tahu bahawa mereka akan membantu, kerana seorang rakan karib mengesyorkan, tetapi saya tidak menyangka bahawa ia akan banyak. Sekarang saya menjalani kursus sepenuhnya, saya harap dapat menghilangkan rasa sakit di masa depan. Dan ada keyakinan bahawa ia akan berlaku!

Marina Eliseeva, hari ini

Seorang rakan menggunakan plaster ini. Kami bekerjasama. Saya tidak mempunyai masalah dengan itu, tetapi begitu ia meniup leher saya, jadi selepas makan tengah hari saya tidak dapat menoleh. Seorang rakan sekerja secara harfiah menempelkan saya sekeping plester (yang dia potong dengan gunting), setelah satu jam saya lupa bahawa leher saya sakit. saya sukakannya.

Ekaterina Vakulina, hari ini

Tampalan itu sangat membantu. Hasilnya melebihi jangkaan saya. Semua artritis pada jari hilang dalam 14 hari! Saya memesan beberapa pakej lagi untuk rakan-rakan saya.

Maria, hari ini

Menurut pautan, harganya adalah untuk 1 patch atau untuk beberapa?

Viktor Klimov, hari ini

Di sana, tindakan sedang dilakukan sekarang, pengendali akan memberitahu anda semua perincian semasa membuat permohonan.

Inga, hari ini

Saya ingin bertanya, seseorang telah membeli, hanya memfokus pada ulasan?

Elizabeth, hari ini

Ya. Saya membelinya sendiri, hanya memfokus pada ulasan. Saya sangat suka plaster. Berkualiti tinggi, buatan kilang !! Ia melekat dengan baik pada sendi siku (semua rumah tangga kita semua jatuh). Selepas pendedahan selama sejam, rasa sakit itu hilang, yang sangat mengejutkan saya. Tidak dijangka. Setelah melakukan yoga, sendi sakit sedikit, tetapi mungkin untuk berlatih tanpa rasa sakit! Komposisi ditulis dalam bahasa Rusia, sangat sesuai. Baunya seperti herba. CADANGAN. (pautan)