Video urut periarthritis bahu-ilyushkin

Trauma

Urut untuk periarthritis skapula bahu adalah komponen yang sangat penting dalam proses rawatan dan proses pemulihan itu sendiri. Untuk memahami kepentingan urut, diperlukan untuk mempertimbangkan ciri utama penyakit dan kaedah rawatannya.

Perkara utama mengenai periarthritis sendi bahu

Penyakit neurodystrophik seperti periarthritis sendi bahu adalah sangat biasa pada masa ini, terutama di kalangan lelaki. Ia disebabkan oleh keradangan kapsul sendi, tendon, ligamen dan tisu di sekitar sendi bahu..

Sebab utama perkembangan penyakit ini adalah trauma - pukulan kuat, beban berat di bahu atau kejatuhan yang tidak berjaya di lengan yang terentang. Selain itu, periarthritis humeroskapular boleh disebabkan oleh proses degeneratif pada tulang belakang serviks, perubahan endokrin dalam badan, dengan displasia tisu penghubung, atau setelah menjalani pembedahan payudara.

Untuk rawatan sendi, pembaca kami berjaya menggunakan SustaLife. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Periarthritis bahu-skapular boleh mempunyai bentuk dan manifestasi berikut:

  • pada peringkat awal, penyakit ini dapat menampakkan dirinya sebagai rasa sakit yang ringan di kawasan bahu ketika menggerakkan tangan (mungkin ada sekatan kebebasan bergerak);
  • dengan keadaan yang teruk, seseorang akan merasa sakit akut yang teruk dengan pergerakan tangan, suhu badan masih boleh meningkat;
  • bentuk penyakit yang kronik akan dibuktikan dengan rasa sakit yang berterusan di bahu dan sakit teruk yang teruk ketika memutar lengan.

Keberkesanan terapi akan ditentukan oleh pengabaian penyakit. Tetapi ini adalah kesukaran, kerana pada fasa awal tidak ada rasa sakit yang kuat dan gejala penyakit yang jelas.

Untuk tidak memulakan keadaan, perlu memperhatikan gejala seperti itu, walaupun tidak berterusan, tetapi diperhatikan secara berkala:

  • sakit ringan pada sendi dengan pergerakan tangan yang normal;
  • percubaan untuk berpusing dengan tangan boleh menyebabkan ketidakselesaan tambahan;
  • kesakitan berterusan atau berulang di kawasan bahu.

Memperhatikan tanda-tanda ini, perkara utama adalah ingat bahawa rawatan tepat pada waktunya dapat menyebabkan peningkatan dan pemburukan penyakit, yang pada masa akan datang dapat menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada tisu periartikular bahu.

Hanya doktor yang dapat mendiagnosis penyakit ini, kerana periarthritis skapula bahu mempunyai simptom yang serupa dengan arthritis dan arthrosis. Rejimen rawatan akan ditentukan oleh tahap dan ciri perjalanan penyakit, anamnesis dan data antropometri individu pesakit tertentu..

Syarat penting untuk terapi yang berkesan adalah urut, yang harus mengembalikan fungsi bahu dan mengurangkan kesakitan. Untuk ini, urut kolar dan otot deltoid digunakan..

Kekhususan urut untuk periarthritis humeroskapular

Urut biasanya digabungkan dengan ubat untuk pemulihan yang lebih cepat..

Tugas utama kaedah rawatan ini akan mempunyai beberapa arah:

  • mencegah penurunan aktiviti sendi;
  • mencegah perkembangan tisu parut kasar;
  • sebagai pencegahan atrofi otot;
  • pemulihan fungsi anggota badan atas.

Dilarang menggunakan urutan pada fasa akut penyakit ini, kerana terdapat proses keradangan dan rasa sakit yang teruk, yang dapat memperburuk keadaan.

Terapi manual disyorkan hanya selepas penyingkiran keradangan akut pada kapsul sendi dan melegakan kesakitan. Prosedur dijalankan 14–20 hari selepas imobilisasi sendi. Ini akan membolehkan anda mendapat kesan terapeutik yang ketara..

Bergantung pada kawasan pengaruh, urut untuk periarthritis sendi bahu adalah:

  • zon kolar;
  • sendi bahu dan bahu;
  • otot utama deltoid dan pectoralis.

Biasanya, prosedur harian ditetapkan, berlangsung sekitar seperempat jam. Kesan terapeutik yang ketara dari terapi manual tersebut akan diperhatikan setelah melewati 2-3 kursus, dengan rehat 14-20 hari antara prosedur. Dianjurkan juga untuk memakai pembalut untuk periarthritis skapula bahu, yang akan membantu mengurangkan beban pada sendi..

Teknik mengurut

Pengaruh manual bermula dengan rawatan zon kolar dan merangkumi pergerakan berikut:

  • pemanasan membelok zon kolar ke arah sendi bahu (pergerakan dengan telapak tangan terbuka diarahkan dari atas ke bawah);
  • menggosok kawasan yang mendalam dengan membelai dengan telapak tangan terbuka;
  • menggosok kawasan dengan 4 jari (pergerakan lingkaran);
  • kesan pada kawasan dengan hujung tapak tangan (2 tangan boleh dipakai sekaligus).

Manipulasi dilakukan dengan perhatian maksimum pada otot punggung seluas, bahagian bawah dan tengah otot trapezius bahu, serta otot subosseous, di mana tumpuan kesakitan berada. Setelah merawat zon kolar, tukang urut beralih ke kawasan leher dan lengan bawah, merawat titik utama zon ini:

  • berpelukan sambil membelai;
  • pukulan mendalam dengan telapak tangan terbuka (arah pergerakan - bolak-balik);
  • menggosok kawasan dengan lingkaran, dilakukan dengan 4 jari;
  • kesemutan.

Urut tangan bermula dari zon deltoid, secara beransur-ansur bergerak ke bahu. Dalam kes ini, pergerakan yang sama digunakan: membelai, menggosok, menggergaji dan menepuk. Walaupun dalam proses mengurut, getaran getah berbentuk corong dapat digunakan, getaran mekanikal yang berkesan menghilangkan rasa sakit. Rawatan sendi bahu dimulakan hanya setelah pengurangan atau penghapusan kesakitan yang lengkap. Setiap sesi berikutnya mesti meningkatkan kekuatan hentaman dan beban, yang juga akan membolehkan anda menghilangkan atrofi otot..

Hari ini terdapat beberapa kaedah kesan manual pada tubuh, salah satunya dicadangkan dan diperkenalkan dalam praktiknya oleh Andrey Ilyushkin.

Pilihan rawatan bukan ubat lain

Terapi kompleks, yang bertindak dalam beberapa arah sekaligus, akan membantu menghilangkan periarthritis humeroskapular secara berkesan. Di antara rawatan bukan ubat, selain urut, kaedah berikut boleh digunakan:

  1. Akupunktur. Prosedur sedemikian akan membantu menghilangkan rasa sakit. Kesannya berlaku pada titik aktif badan melalui pengenalan jarum logam nipis di bawah kulit. Prosedur ini dilakukan secara manual atau menggunakan alat elektrik khas. Terdapat banyak isu kontroversial yang berkaitan dengan akupunktur, jadi sebelum menggunakannya dalam setiap situasi tertentu, tidak perlu berjumpa doktor..
  2. Mengetuk. Prosedur sedemikian harus dilakukan hanya oleh pakar agar tidak memburukkan lagi keadaan. Inti dari prosedur ini adalah dengan menggunakan pita (pita pelekat yang terbuat dari bahan khas) ke kawasan kulit, yang memperbaiki dan menyokong sendi. Pita digunakan dengan cara tertentu untuk secara maksimum mengendurkan kawasan yang diperlukan dan menghilangkan beban dari itu, sambil memperbaiki peredaran darah di kawasan tersebut.

Penyakit seperti periarthritis skapula bahu memerlukan rawatan wajib. Dan lebih baik doktor menetapkan rejimen rawatan..

Anton Igorevich Ostapenko

  • peta laman web
  • Diagnostik
  • Tulang dan sendi
  • Neuralgia
  • Tulang belakang
  • Dadah
  • Ligamen dan otot
  • Trauma

Periarthritis bahu-skapular (sendi bahu)

Periarthritis adalah salah satu penyebab sakit bahu yang paling biasa. Ini adalah penyakit radang yang mempengaruhi tisu lembut di sekitar sendi dan terlibat secara langsung dalam pergerakannya. Patologi menyebabkan kesakitan, kekejangan otot dan pergerakan terhad. Adalah lebih baik untuk mula mengubati penyakit pada peringkat awal ketika gejala pertama muncul. Sememangnya, dengan perkembangan patologi, proses degeneratif berkembang yang boleh menyebabkan atrofi otot atau osteoporosis humerus. Ini akan mengakibatkan penyumbatan bahu sepenuhnya dan ketidakupayaan pesakit..

Ciri

Penyakit ini dicirikan oleh kerosakan pada tisu lembut di sekitar sendi. Selalunya, otot, ligamen, tendon dan kapsul sendi terjejas. Otot skapular dan ligamen bahu paling mudah terkena radang. Oleh itu, penyakit ini disebut periarthritis scapular-humeral, kadang-kadang ia juga disebut "capsulitis". Oleh kerana sendi itu sendiri tidak terjejas oleh keradangan, patologi disebut "periarthritis", yang bermaksud "di sekitar sendi." Tetapi ketika menghubungi doktor dengan keluhan kesakitan, pesakit kadang-kadang mula dirawat untuk arthrosis. Walaupun keadaan sendi bahu ini sangat jarang berlaku.

Tetapi kira-kira 25% orang menderita periarthritis humeroskapular. Ini adalah salah satu penyebab sakit bahu yang paling biasa. Selalunya, patologi mempengaruhi wanita dan lelaki berusia lebih dari 40 tahun. Ini disebabkan oleh adanya penyakit bersamaan, proses degeneratif di tulang belakang.

Periarthritis juga berkembang kerana peningkatan aktiviti fizikal. Sendi bahu adalah yang terkena kerana ia adalah salah satu yang paling mudah bergerak di badan dan mempunyai struktur yang agak kompleks. Sebilangan besar otot, ligamen, saluran darah dan serat saraf menjadikannya rentan terhadap sebarang kerosakan.

Penyakit ini biasanya bermula dengan mikrotrauma ke otot dan ligamen. Ini boleh berlaku bukan sahaja disebabkan oleh beban berat pada sendi bahu, tetapi juga disebabkan oleh kekejangan otot yang teruk. Akibatnya, keradangan berkembang di tisu lembut di sekitarnya. Dengan penyembuhan ligamen dan otot yang rosak, garam kalsium mula disimpan. Oleh kerana itu, kain menjadi rapuh dan rosak pada tekanan sedikit pun. Dalam kes ini, keradangan menjadi kronik. Penyakit sendi bahu adalah sukar, kerana terdapat sejumlah besar otot, ligamen, tendon, serat saraf dan saluran darah.

Sebab-sebabnya

Doktor moden tidak mempunyai pendapat yang jelas mengenai apa yang menyebabkan periarthritis humeroskapular. Doktor asing malah meninggalkan istilah ini sepenuhnya, menggantikannya dengan diagnosis yang lebih spesifik. Tetapi bahkan pakar yang membicarakan periarthritis di kawasan ini tidak dapat bersetuju dengan apa yang menyebabkannya. Terdapat dua penyebab utama patologi. Selalunya, penyakit ini disebabkan oleh kesan fizikal atau berkembang kerana proses degeneratif di tulang belakang..

Pada orang yang berumur 40 tahun, periarthritis humeroskapular berlaku secara beransur-ansur terhadap latar belakang osteochondrosis atau spondylosis tulang belakang serviks. Patologi ini, serta perpindahan hernia vertebra atau intervertebral, menyebabkan pelanggaran serat saraf dari kawasan kolar serviks, vasokonstriksi dan kekejangan otot refleks. Semua ini menyebabkan kemerosotan bekalan darah dan pemakanan tisu, akibatnya distrofi mereka berkembang. Proses degeneratif sedemikian menyebabkan keradangan reaktif pada tendon dan otot bahu. Di bawah senario ini, penyakit ini berkembang dengan perlahan dan paling kerap berlaku pada orang tua..

Penyebab patologi lain yang biasa adalah mikrotrauma tisu lembut di kawasan ini. Ini boleh berlaku dengan hentaman fizikal yang kuat, misalnya, ketika jatuh di lengan, bahu terkeluar, atau terkena hentaman. Tetapi periartritis paling kerap berkembang dengan beban yang tidak biasa berulang pada sendi bahu. Ini boleh melukis, membuang bola dengan kerap, mengangkat beban, bermain tenis untuk orang yang tidak terlatih. Periarthritis sering berkembang pada atlet, pemuat, pembangun. Microtrauma otot dan serat tendon menyebabkan edema, pendarahan dan gangguan bekalan darah ke tisu. Kerana ini, keradangan berkembang..

Kadang-kadang, periarthritis juga disebabkan oleh penyakit tertentu pada organ dalaman. Ini disebabkan oleh penurunan bekalan darah dan pemakanan tisu lembut di sekitar sendi. Akibatnya, serat otot dan tendon menjadi rapuh dan cepat rosak. Mereka cedera walaupun dengan beban ringan. Selalunya, gangguan peredaran darah disebabkan oleh tuberkulosis, diabetes mellitus, penyakit Parkinson, kecederaan otak traumatik. Periarthritis sebelah kiri dapat berkembang akibat infark miokard, dan penyakit hati menyebabkan keradangan di sebelah kanan. Pada wanita, patologi sering muncul setelah penyingkiran kelenjar susu. Semua penyakit ini menyebabkan gangguan bekalan darah ke bahu, melambatkan proses metabolik.

Terdapat beberapa faktor lain yang boleh menyumbang kepada perkembangan periarthritis:

  • kecenderungan keturunan;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • displasia tisu penghubung;
  • tendinosis - pemendapan garam kalsium dalam tisu lembut;
  • arthropathies - proses keradangan atau degeneratif pada sendi;
  • hipotermia.

Gejala

Biasanya, periarthritis humeroscapular mula berkembang dengan bentuk sederhana. Sebab-sebab ini boleh berbeza, selalunya pesakit tidak dapat mengaitkan kecederaan baru-baru ini atau berlebihan dengan perkembangan keradangan. Bagaimanapun, biasanya dari kecederaan itu sendiri hingga munculnya gejala periarthritis skapula bahu, diperlukan 3 hingga 10 hari. Pesakit mengadu sakit ringan, yang biasanya berlaku dengan pergerakan tertentu atau dengan tenaga yang berat. Mustahil untuk mengangkat tangan anda, meletakkannya di belakang punggung, memutarnya di sekitar paksinya.

Bentuk penyakit yang sederhana biasanya tidak membawa banyak ketidakselesaan kepada seseorang, jadi tidak semua pesakit pergi ke doktor. Penyakit ini dapat hilang dalam 2-4 minggu walaupun tanpa rawatan, tetapi bahaya dari ini adalah apabila bahu mengalami tekanan fizikal semasa penyembuhan atau mikrotrauma lain terjadi, patologi menjadi akut. Periarthritis humeral-scapular akut juga berkembang selepas kecederaan. Dalam kes ini, kesakitan teruk berlaku, memancar ke lengan, leher atau di bawah bilah bahu. Mereka boleh menjadi lebih teruk pada waktu malam atau ketika anda cuba menggerakkan tangan anda. Oleh itu, pesakit mengambil posisi paksa dengan tangan yang bengkok di siku dan menekan ke dada, sehingga sensasi rasa sakit berkurang.

Tanda-tanda tambahan bentuk akut penyakit ini adalah kemunculan edema pada permukaan anterior bahu, kelemahan dan keletihan otot. Kesakitan umum berkembang, penurunan prestasi, pesakit tidak dapat tidur normal kerana sakit. Seringkali dia kehilangan kesempatan untuk melayani dirinya sendiri, kerana dia tidak dapat mengangkat tangannya untuk menyisir rambutnya, sukar baginya untuk berpakaian sendiri. Kadang kala pesakit mengalami demam tahap rendah. Periarthritis biasanya berkembang sangat cepat, dan dalam kira-kira separuh kes, bentuk akutnya menjadi kronik setelah beberapa minggu.

Dalam kes ini, pesakit diseksa oleh kesakitan berkala di bahu, pergerakan tangannya terhad. Dengan pergerakan tertentu, rasa sakit menembak tajam muncul di bahu atau bilah bahu. Pada waktu malam, sakit sendi yang sering berlaku sering menyebabkan insomnia. Bentuk kronik periarthritis humeroskapular dapat bertahan selama beberapa tahun, hampir tanpa menyebabkan ketidakselesaan pada pesakit. Kadang-kadang ia hilang dengan sendirinya. Tetapi selalunya penyakit ini berlanjutan. Lebih-lebih lagi, ini boleh berlaku walaupun dalam 2 minggu..

Tanpa rawatan, tahap kronik patologi boleh menyebabkan perkembangan periarthritis ankylosing. Ia juga disebut sindrom "bahu beku", kerana tidak mungkin bergerak di sendi ini. Komplikasi ini berkembang pada kira-kira 30% pesakit, paling sering pada mereka yang sembrono tentang rawatan. Dengan periarthritis ankylosing, rasa sakit yang tajam menyertai setiap percubaan untuk menggerakkan lengan. Bahu menjadi tegas apabila disentuh. Dalam kes yang sangat serius, ankylosis sendi berkembang, di mana tulang benar-benar menyatu. Kadang-kadang periarthritis ankylosing berlangsung tanpa rasa sakit, hanya dengan penyumbatan sendi yang lengkap. Tetapi ini tidak menjadikannya kurang berbahaya..

Pengelasan

Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa moden, periarthritis humeroskapular kini tidak dibezakan menjadi kumpulan yang berasingan. Lagipun, ini adalah gejala yang disebabkan oleh pelbagai sebab. Untuk kesakitan pada sendi bahu, doktor asing mendiagnosis tendonitis, capsulitis, myositis, bursitis, sindrom subakromial dan beberapa penyakit lain.

Tetapi dalam amalan klinikal di negara kita, istilah "periarthritis dari skapula bahu" masih biasa. Dan ketika membuat diagnosis, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa bentuk penyakit ini:

  • periarthritis sederhana, atau "bahu yang menyakitkan", di mana pergerakan tangan hampir tidak terganggu, dan rasa sakit terasa sakit, ringan;
  • bentuk akut dicirikan oleh keradangan teruk dan sakit tajam semasa pergerakan, yang sebahagiannya tidak dapat dilakukan;
  • periarthritis kronik berkembang dengan rawatan yang tidak betul, patologi ini juga ditakrifkan sebagai "bahu beku", kerana hampir tersekat sepenuhnya;
  • dengan patologi sistemik atau proses degeneratif maju di tulang belakang, periarthritis dua hala berkembang, walaupun biasanya patologi adalah sepihak;
  • periarthritis ankylosing dicirikan oleh kehilangan mobiliti lengan sepenuhnya dan membawa kepada kecacatan.

Diagnostik

Sebaiknya berjumpa doktor sebaik sahaja gejala pertama patologi ini muncul. Anda boleh berjumpa dengan ahli terapi, tetapi lebih baik pergi ke pakar bedah, ortopedis atau traumatologi. Semasa pemeriksaan, doktor tidak hanya mengumpulkan data mengenai gejala dan kejadian yang mendahului penyakit. Ujian wajib dilakukan untuk menilai aktiviti motor sendi bahu. Doktor membetulkan tangan dan meminta pesakit mencuba mengangkatnya. Sekiranya tendon sendi terjejas, rasa sakit akan berlaku. Ia juga menyakitkan dengan periarthritis untuk berputar dengan lengan lurus di sekitar paksinya, mengatasi daya tahan. Pergerakan yang menyakitkan terutamanya pergerakan aktif pada sendi, pergerakan pasif menyebabkan kurang selesa.

Untuk menjelaskan penyebab kesakitan, pelbagai prosedur diagnostik ditetapkan. Selalunya, mereka bermula dengan sinar-X bahu dan tulang belakang serviks. Tetapi pada sinar-X akan ada perubahan yang jelas hanya pada peringkat akhir penyakit ini, ketika sudah ada deposit garam kalsium dalam tisu atau osteoporosis tulang berkembang. Oleh itu, sinar-x dilakukan terutamanya untuk mengecualikan patologi lain..

Untuk diagnosis yang betul, pemeriksaan menyeluruh diperlukan. Tetapkan ultrasound dan MRI. Ini adalah kaedah yang paling bermaklumat untuk pemeriksaan terperinci mengenai keadaan tisu lembut. Mereka juga membantu membezakan penyakit dari arthrosis atau arthritis sendi bahu, trombosis arteri subclavian, vaskulitis meresap dan patologi lain.

Tulang belakang serviks semestinya diperiksa, kerana patologi sering disertai oleh osteochondrosis atau cakera herniasi. Ia juga perlu dilakukan ujian makmal. Dalam bentuk periarthritis akut, peningkatan tahap ESR dan CRP terdapat dalam darah. Ujian juga membantu menyingkirkan patologi lain..

Untuk rawatan sendi, pembaca kami berjaya menggunakan SustaLife. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Rawatan

Matlamat merawat periarthritis scapular-humeral adalah untuk menghilangkan rasa sakit, mencegah perkembangan kontraksi dan memulihkan mobiliti sendi. Untuk ini, ubat anti-radang bukan steroid digunakan, lebih baik berdasarkan diclofenac atau ketoprofen. Kesakitan akut memerlukan sekatan novocaine atau pemberian kortikosteroid.

Sangat penting untuk mengehadkan pergerakan lengan yang terkena. Imobilisasi dilakukan dengan menggunakan ortosis sokongan lembut atau serpihan plaster. Tetapi tidak diperlukan imobilitas lengkap dengan periarthritis, ini boleh menyebabkan atrofi otot dan kontraksi pada sendi. Anda hanya perlu melindungi tangan anda dari pergerakan yang canggung dan tiba-tiba agar tidak menimbulkan rasa sakit.

Setelah sensasi sakit akut mereda, kompres dengan "Dimexidum", salap anti-radang digunakan, di dalam - relaksan otot, angioprotectors dan kaedah untuk meningkatkan metabolisme. Kaedah rawatan wajib adalah prosedur fisioterapeutik: elektroforesis, magnetoterapi, laser, ultrasound, cryotherapy. Mandi radon, terapi lintah, akupunktur, relaksasi pasca isometrik berkesan. Untuk ini, pesakit disyorkan rawatan spa. Pada peringkat kronik, latihan fisioterapi dan urutan ditetapkan. Penggunaan terapi manual kadang-kadang ditunjukkan.

Dengan bentuk patologi yang maju, ankylosis dapat diperbaiki hanya dengan bantuan campur tangan pembedahan. Penyahmampatan subakromial arthroscopic paling kerap dilakukan. Untuk mengelakkan ini, disarankan untuk memulakan rawatan pada peringkat awal penyakit. Pada masa ini, anda dapat mengembalikan sepenuhnya keseluruhan gerakan dalam sendi. Tetapi untuk ini sangat penting untuk menghilangkan penyebab keradangan - untuk menyembuhkan penyakit organ dalaman dan membetulkan patologi tulang belakang serviks..

Pencegahan

Rawatan periarthritis skapula bahu sebaiknya dimulakan pada peringkat awal. Dalam kes ini, mungkin untuk mengembalikan sepenuhnya pergerakan sendi dan fungsi semua tisu-tisu. Dalam bentuk kronik, penyumbatan bahu dapat berkembang, yang hanya dapat dihilangkan dengan bantuan pembedahan. Tetapi masalahnya ialah pada peringkat awal tidak ada gejala yang jelas, dan pesakit tidak selalu pergi ke doktor dengan segera..

Oleh itu, penyakit ini lebih mudah dicegah. Ia perlu untuk mengelakkan hipotermia dan peningkatan tekanan pada sendi, merawat patologi tulang belakang dan penyakit organ dalaman pada waktunya. Untuk pencegahan, perlu menguatkan otot dengan latihan fizikal, melakukan yoga, berenang, dan berjalan lebih banyak di udara segar. Penting untuk mengawasi postur badan anda, terutamanya ketika duduk lama. Dan disyorkan untuk tidur di tilam ortopedik.

Periarthritis bahu adalah masalah yang kompleks dan oleh itu memerlukan pendekatan rawatan yang sama. Hanya penggunaan beberapa kaedah dan pelaksanaan semua cadangan doktor akan membantu memulihkan tisu dan memulihkan sepenuhnya pergerakan sendi.

Tambah komen

My Spina.ru © 2012-2019. Penyalinan bahan hanya boleh dilakukan dengan pautan ke laman web ini.
PERHATIAN! Semua maklumat di laman web ini hanya untuk rujukan atau popular. Diagnosis dan ubat memerlukan pengetahuan mengenai sejarah perubatan dan pemeriksaan oleh doktor. Oleh itu, kami sangat mengesyorkan agar anda berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan dan diagnosis, dan tidak melakukan rawatan diri. Perjanjian Pengguna

Semua mengenai sendi

Periarthritis bahu-skapular adalah patologi tisu tulang rawan yang mengelilingi sendi: ligamen dan lapisan atas kapsul sendi, sementara tisu dalam dan tulang rawan hyaline tidak terjejas. Penyakit ini menyerang lelaki dan wanita dengan kekerapan yang sama. Kira-kira 15% populasi dunia mengalami beberapa tahap sakit bahu kerana periarthritis.

Penyebab periarthritis scapular humeral

Sebab-sebab perkembangan periarthritis humeroskapular termasuk kecederaan pada sendi bahu semasa jatuh, hentaman, atau disebabkan oleh beban yang berat, misalnya, mengangkat berat. Kecederaan pada ligamen juga boleh berlaku dalam kehidupan seharian dengan pergerakan canggung atau setelah melakukan aktiviti luar biasa yang berpanjangan dengan mengangkat tangan (pengubahsuaian apartmen, bermain badminton, dll.).

Penyebab lain perkembangan periarthritis adalah beberapa penyakit organ dalaman, seperti angina pectoris atau infark miokard. Dengan patologi jantung, kerana vasospasme, peredaran darah di kawasan bahu terganggu, kerana ini, tisu-tisu sendi rosak. Juga, periarthritis boleh berkembang dengan latar belakang jangkitan kronik, misalnya, dengan tonsilitis kronik.

Penyebab periarthritis yang paling penting adalah osteochondrosis dan penyakit degeneratif lain pada tulang belakang serviks (cakera herniated, spondylosis, dll.), Di mana pemampatan akar saraf berlaku dan, sebagai akibatnya, bekalan darah ke tisu periartikular terganggu.

Gejala periarthritis skapular

Gejala utama adalah sakit di bahu, yang timbul daripada kerengsaan serat saraf dan keradangan tisu. Reaksi keradangan disertai dengan pembengkakan dan kemerahan kulit kawasan bahu.

Terdapat empat bentuk utama penyakit ini.

Tendinitis sederhana atau "bahu menyakitkan sederhana"

Periarthritis jenis ini dicirikan oleh kesakitan sederhana pada sendi bahu, yang diperburuk oleh pergerakan tertentu:

  1. penculikan bahu lebih dari 60 ° dengan kerosakan pada tendon otot supraspinatus (gejala Dauborn: pada awalnya, pergerakannya tidak menyakitkan, kemudian di kawasan kecil (70-90 °) rasa sakit meningkat dengan tajam, kerana tendon dimampatkan di antara kepala menangis dan akromion, jika pergerakan berlanjutan, maka rasa sakit berkurang).
  2. putaran ke dalam dengan kerosakan pada tendon subscapularis.
  3. putaran ke luar dengan kerosakan pada tendon infraspinatus.

Rasa sakit semakin kuat pada waktu malam, mustahil untuk berbaring di bahagian yang terjejas. Pada masa yang sama, tidak ada perubahan luaran pada sendi bahu, hanya palpasi yang menunjukkan rasa sakit di tempat-tempat pemasangan tendon. Pergerakan boleh dilakukan sepenuhnya. Pemeriksaan biasanya tidak menunjukkan penyimpangan dari norma..

Video "Gejala periarthritis skapular"

Tendobursitis kalsium atau "bahu yang tajam dan menyakitkan"

Ia berkembang sebagai keradangan reaktif bursa, disertai dengan pelanggaran metabolisme kalsium dan pemendapan kalsifikasi dalam ligamen. Pesakit khuatir akan rasa sakit akut yang memancar ke leher, tali pinggang bahu dan anggota atas di bahagian lesi, dan keterbatasan pergerakan pada sendi. Sendi mungkin agak bengkak. Pemeriksaan sinar-X menunjukkan kalsifikasi tisu tulang rawan sendi.

Kapsulitis sklerosis atau "bahu tersumbat"

Periarthritis jenis ini juga disebut periarthrosis bahu-skapular. Ia menampakkan diri sebagai kekejangan sendi yang progresif dengan kesakitan ringan hingga sederhana. Lebih kerap ia adalah hasil dari proses akut. Pemeriksaan tidak mendedahkan gejala tertentu. Disfungsi jangka panjang sendi membawa kepada atrofi otot.

Sindrom bahu

Ciri khas sindrom ini adalah penampilan edema tangan yang meresap dan sangat menyakitkan dengan sianosis dan kehilangan lipatan. Sebab-sebab perubahan di tangan tidak jelas; lebih kerap ia berkaitan dengan kerengsaan pusat autonomi atau serat saraf. Prosesnya selalunya bersifat dua hala, tetapi lebih jelas, sebagai peraturan, hanya di satu pihak. Semua fungsi anggota badan atas terganggu dengan cepat sambil mengekalkan pergerakan keseluruhan pada sendi siku. Osteoporosis berkembang pada tulang tangan.

Rawatan periarthritis humeroscapular

Pertama sekali, anggota badan yang terkena diberikan rehat. Ini dicapai dengan gusset sederhana atau serpihan ortopedik khas.

Untuk melegakan kesakitan, ubat anti-radang bukan steroid diresepkan dalam bentuk tablet dan secara tempatan dalam bentuk salap. Dengan kesakitan yang teruk, dijalankan 2-3 suntikan periartikular ubat kortikosteroid.

Kira-kira 15 sesi relaksasi pasca-isometrik (PIR), yang diiktiraf di seluruh dunia sebagai salah satu kaedah terbaik untuk merawat periarthritis, adalah wajib..

Fisioterapi (magnetoterapi) merangsang peredaran darah di kawasan yang terjejas, sehingga mengaktifkan proses memerangi keradangan dan memperbaiki tisu yang terkena.

Hirudoterapi kadang-kadang membantu memperbaiki keadaan sendi yang berpenyakit. Biasanya 5-6 sesi ditetapkan. Dalam kes ini, lintah dipasang pada titik khas di badan. Enzim mereka, memasuki aliran darah, menekan tindak balas keradangan pada tisu..

Teknik osteopati juga mempunyai kesan terapeutik tertentu pada periarthritis skapula bahu..

Ketika rasa sakit mereda, disarankan untuk melakukan senaman khas yang bertujuan untuk memulihkan fungsi sendi.

Video "Rawatan periarthritis humeroskapular"

Satu set latihan untuk periarthritis bahu dilakukan terlebih dahulu dengan anggota badan yang tetap pada kedudukan terlentang, kemudian jarak gerakan diperluas dan dilakukan dalam posisi duduk dan berdiri. Ini termasuk latihan untuk kedua-dua sendi bahu dan sendi siku dan sendi kecil tangan..

Latihan itu sendiri dan bilangan pengulangan dipilih oleh pengajar terapi senaman secara individu.

Mulakan gimnastik dengan urutan kecil di kawasan bahu yang sakit. Kemudian, latihan untuk jari, pergelangan tangan, siku dan akhirnya sendi bahu dilakukan secara berurutan. Pada akhir gimnastik, adalah mustahak untuk memperbaiki anggota badan yang terkena pada posisi penculikan. Ini adalah rawatan posisi yang disebut untuk pencegahan kontraktur, sementara lengan yang sakit diluruskan dan disisihkan secara maksimal, berusaha mencapai sudut yang tepat. Pesakit berada dalam kedudukan ini hingga setengah jam dan setiap hari menandakan sudut penculikan: ia harus meningkat ketika dia pulih. Biasanya, rawatan kedudukan ditetapkan dua kali sehari..

Rawatan periarthritis adalah jangka panjang, tetapi jika semua cadangan doktor dipatuhi, penyakit ini akhirnya akan surut.

Urut untuk periartritis

Seseorang yang menghadapi periarthritis bahu tidak hanya menderita kesakitan, tetapi ditindas oleh pergerakan yang terhad. Sebilangan besar perkara yang mudah sebelum ini hampir mustahil untuk dicapai. Kesakitan di bahu memberi kesan negatif terhadap mood pesakit. Hanya permintaan perubatan yang tepat pada masanya dapat menghentikan penyakit ini dan kembali ke kehidupan yang penuh..

Harus diingat bahawa kompleks terapi yang ditetapkan untuk periarthritis skapula bahu terdiri daripada pelbagai kaedah untuk mempengaruhinya. Urut dianggap salah satu kaedah yang paling berkesan untuk melegakan keradangan dan memulihkan pergerakan tangan maksimum. Pukulan dan pengulangan khas dengan tangan, yang dikembangkan untuk penyakit ini, membantu menghentikan pembentukan atrofi tisu otot, yang menyakitkan. Dengan mempercepat darah, dan bertindak tepat pada lesi, pakar itu menstabilkan peredaran darah dan bekalan tisu.

IA PENTING UNTUK TAHU!

Selama bertahun-tahun anda berjuang dengan JOINT PAINS tanpa kejayaan.?

Baca artikel di mana saya memberitahu BAGAIMANA SAYA MENYEMBUHKAN BERSAMA dengan bantuan empat kilang dan teknologi Soviet dari tahun ke-83

Semasa urut dilakukan untuk periarthritis?

Sekiranya diagnosis ditentukan dengan tepat, bentuk penyakit dan tahap di mana ia berlaku ditetapkan. Dengan periarthritis humeral-scapular yang teruk, urutan dikontraindikasikan. Prosedur ini dilakukan setelah 2-3 minggu imobilisasi sendi, apabila, dengan bantuan ubat-ubatan dan fisioterapi, proses keradangan pada tisu menurun dan gejala menjadi ringan..

Dalam bentuk kronik penyakit ini, apabila periarthritis membuat dirinya terasa bermusim, urut diresepkan semasa tempoh menenangkan penyakit. Sangat penting bagi pesakit bahawa prosedur dijalankan pada waktu tertentu, jadi anda tidak boleh menggunakan urut di rumah. Anda harus berjumpa dengan pakar dan mempercayai bahu anda yang sakit pada ahli terapi urut yang berpengalaman. Teknik urut untuk periarthritis skapular pada video:

Prinsip urut

Urutan yang dilakukan secara kompeten mempengaruhi kawasan leher dan otot deltoid. Pergerakan tangan dilakukan dengan lancar, berhati-hati, tanpa menguatkan dan menekan, menggosok.

Urut zon kolar merangkumi manipulasi berikut:

  1. Mulakan dengan membelai zon kolar secara bergantian. Pergerakan bergerak dari bawah ke atas, dan juga ke bahu yang sakit.
  2. Beralih ke pukulan dan gosokan yang mendalam.
  3. Prosedur menggosok dilakukan dengan empat jari, menyerahkannya dalam lingkaran.
  4. Teknik menggergaji, apabila tepi satu atau dua telapak tangan membuat pergerakan serupa dengan pergerakan gergaji.

Menguli dan menggosok harus mempengaruhi seluruh otot bahu: otot punggung yang paling luas, infraspinatus, bahagian tengah dan bawah otot trapezius, yang terletak di tempat di mana sindrom kesakitan dilokalisasi. Kemudian mereka bergerak mengurut tulang belakang serviks dan lengan bawah. Untuk kemudahan prosedur, tukang urut berjalan di belakang punggung pesakit dan melakukan pergerakan berikut:

  1. Peregangan lengan bawah dan leher.
  2. Planar membelai dengan senaman yang dalam, diarahkan ke depan dan ke belakang.
  3. Spiral menggosok dengan 4 jari ke hadapan.
  4. Mencengkam menguli.

Bermula dengan latihan untuk kawasan deltoid, pakar secara beransur-ansur bergerak untuk mengembangkan sendi bahu dan tisu di sekitar bahu. Menepuk, membelai, menggosok dan menguli, doktor mengejar satu tujuan - untuk melegakan sindrom kesakitan, memastikan bekalan darah normal ke lesi dan, dengan itu, meningkatkan pergerakan anggota badan.

Teknik urut tambahan

Untuk meningkatkan keberkesanan prosedur urut, anda boleh menggunakan getah getah. Peranti berbentuk corong berkesan mempengaruhi tisu otot, mengembalikannya ke nada dan merangsang bekalan oksigen dan darah ke sel yang betul. Pencipta fisioterapi di Rusia, Profesor A. Shcherbak, pada tahun 1902, menggambarkan pentingnya urutan getaran untuk kegunaan tempatan. Doktor menunjukkan bahawa teknik mengurut ini membolehkan anda mengusahakan tempat sakit pada tahap mendalam..

Urut rumah

Sekiranya anda tidak berpeluang kerap mengunjungi ahli terapi urut, anda boleh mencuba sendiri prosedur tersebut. Pastikan anda mempelajari teknik urut dengan teliti, tonton videonya:

IA PENTING UNTUK TAHU!

Selama bertahun-tahun anda berjuang dengan JOINT PAINS tanpa kejayaan.?

Baca artikel di mana saya memberitahu BAGAIMANA SAYA MENYEMBUHKAN BERSAMA dengan bantuan empat kilang dan teknologi Soviet dari tahun ke-83

Ingatlah bahawa semasa pemburukan periarthritis, urut tidak dapat dilakukan. Gabungkan rawatan urut dengan rawatan lain untuk penyakit ini.

Urut ilyushkin Andrey untuk periarthritis skapula bahu

Perkara utama mengenai periarthritis sendi bahu

Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari..

Penyakit neurodystrophik seperti periarthritis sendi bahu adalah sangat biasa pada masa ini, terutama di kalangan lelaki. Ia disebabkan oleh keradangan kapsul sendi, tendon, ligamen dan tisu di sekitar sendi bahu..

Untuk rawatan sendi, pembaca kami telah berjaya menggunakan Sustalaif. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Sebab utama perkembangan penyakit ini adalah trauma - pukulan kuat, beban berat di bahu atau kejatuhan yang tidak berjaya di lengan yang terentang. Selain itu, periarthritis humeroskapular boleh disebabkan oleh proses degeneratif pada tulang belakang serviks, perubahan endokrin dalam badan, dengan displasia tisu penghubung, atau setelah menjalani pembedahan payudara.

Periarthritis bahu-skapular boleh mempunyai bentuk dan manifestasi berikut:

  • pada peringkat awal, penyakit ini dapat menampakkan dirinya sebagai rasa sakit yang ringan di kawasan bahu ketika menggerakkan tangan (mungkin ada sekatan kebebasan bergerak);
  • dengan keadaan yang teruk, seseorang akan merasa sakit akut yang teruk dengan pergerakan tangan, suhu badan masih boleh meningkat;
  • bentuk penyakit yang kronik akan dibuktikan dengan rasa sakit yang berterusan di bahu dan sakit teruk yang teruk ketika memutar lengan.

Keberkesanan terapi akan ditentukan oleh pengabaian penyakit. Tetapi ini adalah kesukaran, kerana pada fasa awal tidak ada rasa sakit yang kuat dan gejala penyakit yang jelas.

Untuk tidak memulakan keadaan, perlu memperhatikan gejala seperti itu, walaupun tidak berterusan, tetapi diperhatikan secara berkala:

  • sakit ringan pada sendi dengan pergerakan tangan yang normal;
  • percubaan untuk berpusing dengan tangan boleh menyebabkan ketidakselesaan tambahan;
  • kesakitan berterusan atau berulang di kawasan bahu.

Memperhatikan tanda-tanda ini, perkara utama adalah ingat bahawa rawatan tepat pada waktunya dapat menyebabkan peningkatan dan pemburukan penyakit, yang pada masa akan datang dapat menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada tisu periartikular bahu.

Hanya doktor yang dapat mendiagnosis penyakit ini, kerana periarthritis skapula bahu mempunyai simptom yang serupa dengan arthritis dan arthrosis. Rejimen rawatan akan ditentukan oleh tahap dan ciri perjalanan penyakit, anamnesis dan data antropometri individu pesakit tertentu..

Syarat penting untuk terapi yang berkesan adalah urut, yang harus mengembalikan fungsi bahu dan mengurangkan kesakitan. Untuk ini, urut kolar dan otot deltoid digunakan..

Kandungan

  1. Sebab pembangunan
  2. Rawatan sendi bahu
  3. Latihan pemulihan
  4. Sekatan periarthritis bahu-skapular
  5. Cara mencegah penyakit

Keadaan patologi ini adalah istilah perubatan yang menggabungkan beberapa penyakit sistem saraf periferi dan sistem muskuloskeletal menjadi satu kumpulan. Patologi ini dicirikan oleh gejala serba boleh, intensitasnya bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini. Periarthritis bahu mempunyai kod untuk mikroba 10, yang sesuai dengan penomoran M 75.0 (lesi bahu). Klasifikasi penyakit antarabangsa tidak mengandungi diagnosis terpisah yang disebut "periarthritis dari skapula bahu", kerana sindrom ini menunjukkan perkembangan perubahan patologi di kawasan bahu.

Tidak sukar untuk mengenali penyakit ini, kerana orang yang menghadapi penyakit ini menunjukkan kesakitan yang berterusan dan sengit di kawasan sendi bahu. Maklumat mengenai manifestasi klinikal ciri periarthritis skapula bahu mengandungi sebarang forum, yang menetapkan pandangan doktor dan pesakit yang menderita penyakit sistem muskuloskeletal.

Fakta menarik! Statistik mengenai kejadian periarthritis skapula bahu, penyebabnya bervariasi, menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya 20% populasi dunia sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka menghadapi penyakit ini. Penyakit ini ada di mana-mana dan tidak bergantung pada usia atau jantina..

Kawasan sendi bahu mengalami tekanan harian, yang boleh merosakkan tisu lembut, saluran darah, dan ujung saraf di sekitarnya. Hasil dari proses ini adalah proses keradangan sisi kanan atau kiri. Ciri penyakit ini ialah semua bahagian sendi bahu tidak terlibat dalam proses patologi..

Sebab pembangunan

Terlepas dari kategori umur dan jenis pekerjaan, hampir setiap orang ke-4 berhadapan dengan luka radang pada tisu-tisu sekitarnya pada sendi bahu. Sebab yang paling umum yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini termasuk:

Penyakit pada saluran tulang belakang. Khususnya, kita bercakap mengenai perubahan struktur pada tulang belakang serviks. Perpindahan cakera intervertebral, hernia dan penonjolan dapat berfungsi sebagai faktor dalam perkembangan periarthritis humeroskapular. Ini adalah proses degeneratif-dystrophik di leher yang menyumbang kepada penjepitan saluran darah dan ujung saraf, akibatnya aliran darah di sendi bahu berkurang dan reaksi keradangan berkembang. Jenis keradangan ini biasanya disebut aseptik, kerana patogen tidak mengambil bahagian dalam induksi; Penyakit bersamaan organ dan sistem. Penyakit hati, kekejangan saluran darah kronik, sebelumnya dilakukan mastektomi pada wanita, dan infark miokard adalah faktor yang jarang berlaku yang menyebabkan timbulnya periarthritis..

Rawatan

Periarthritis bahu boleh disembuhkan 100%. Anda perlu menangani kesihatan anda dengan berterusan dan dengan segala cara untuk mencapai pemulihan aktiviti motor sendi bahu.

Biasanya, rawatan terdiri daripada satu set langkah:

  • Mengehadkan beban pada sendi bahu.
  • Sekatan ubat dalam bentuk NSAID, suntikan glukokortikoid, Hidrokortison, Kenalog.
  • Latihan terapeutik untuk mengekalkan mobiliti.

Orang yang berumur 45 tahun lebih mudah diserang penyakit ini. Tetapi sayangnya, bukannya merawat bahu yang sakit, banyak yang mula melakukan segalanya dengan tangan yang lain dan membebani bahu yang sihat, dengan itu hanya menjadikan diri mereka lebih teruk.

Adalah sukar untuk menilai nilai terapi senaman untuk periarthritis humeroskapular. Prinsip terapi senaman didasarkan pada banyak teknik pengarang.

Mengapa tangan tidak naik setelah kecederaan bahu

Sendi bahu adalah salah satu sendi terbesar dan paling kompleks di dalam tubuh manusia. Struktur, lokasinya, serta tekanan berterusan yang terdedah, membawa kepada kenyataan bahawa pelbagai patologi sering timbul di tempat ini. Sendi bahu mengalami kerosakan pada otot dan ligamen sekitarnya, pemusnahan tisu tulang rawan, keradangan atau perangkap saraf. Lebih-lebih lagi, selain kesakitan, gejala patologi seperti itu mungkin pergerakan terhad.

Ramai orang mula menyedari bahawa lengan mereka tidak naik pada sendi bahu. Ini boleh berlaku kerana pelbagai sebab: penyakit radang atau degeneratif, jangkitan, deposit garam, atau kerosakan pada komponen sendi. Selalunya, keadaan ini menyebabkan bahu lebam ketika jatuh atau bergerak dengan canggung. Untuk mengelakkan disfungsi sendi yang serius, perlu memberi pertolongan cemas kepada mangsa dengan betul dan berjumpa doktor. Pemeriksaan mendesak diperlukan jika beberapa waktu berlalu setelah cedera, dan tangan berhenti naik. Ini bermakna komplikasi pasca trauma telah berkembang..

Penerangan umum mengenai masalah tersebut

Sendi yang paling unik dalam tubuh manusia adalah sendi bahu. Ia terbentuk dengan penyambungan tiga tulang dan dapat melakukan banyak pergerakan yang berbeza. Sendi ini terlibat dalam semua pergerakan lengan dan dapat menahan beban yang berat. Oleh itu, dia terdedah kepada pelbagai patologi..

Disfungsi bahu boleh disebabkan oleh pergerakan tiba-tiba, beban atau trauma yang tidak biasa. Dalam kes ini, sendi itu sendiri dan tisu di sekitarnya boleh rosak. Proses keradangan atau degeneratif berlaku, yang menyebabkan ketidakselesaan dan sekatan pergerakan. Dalam kes ini, seseorang mungkin menyedari bahawa lengannya tidak naik pada sendi bahu.

Keadaan ini boleh disebabkan oleh kesakitan teruk atau kerosakan pada komponen sendi. Gangguan yang berbeza berlaku bergantung pada patologi. Contohnya, jika berlaku periarthritis pada skapula bahu, tangan tidak naik ke atas, tetapi ke depan boleh diangkat secara bebas. Dengan arthrosis atau dengan pengendapan garam, semua pergerakan pada sendi sukar dilakukan, dengan suara yang berderak. Kadang-kadang kesakitan yang disebut "tercermin" terjadi, apabila mustahil untuk mengangkat lengan kerana sakit di jantung, paru-paru atau hati.

Atlet paling rentan terhadap patologi ini, begitu juga orang yang melakukan kerja fizikal yang berat dengan tangan mereka atau sering mengangkat beban. Tetapi mereka yang tidak aktif juga boleh mengalami disfungsi bahu. Bagaimanapun, korset otot mereka yang lemah tidak dapat menstabilkan sendi dengan betul. Akibatnya, pelbagai kecederaan berlaku lebih kerap: lebam, keseleo, kehelan bahu, patah tulang. Kecederaan inilah yang menyebabkan kesakitan dan pergerakan sendi terganggu. Lebih-lebih lagi, tangan mungkin tidak berhenti naik dengan segera, tetapi beberapa ketika selepas kecederaan.

Sebab-sebabnya

Untuk memulihkan pergerakan bahu dengan cepat dan mencegah timbulnya komplikasi, perlu memulakan rawatan tepat pada masanya. Tetapi untuk melakukan ini, anda mesti mengetahui terlebih dahulu mengapa tangan berhenti naik. Ini paling kerap disebabkan oleh kesakitan yang teruk yang menghalang orang itu untuk menggerakkan bahu. Tetapi gangguan pergerakan sendi boleh berlaku kerana kerosakan pada otot, ligamen atau tulang rawan artikular..

Penyebab gangguan pergerakan bahu yang paling biasa adalah kecederaan. Ia boleh pecah ligamen atau merosakkan komponen sendi. Kadang-kadang tangan juga tidak naik kerana sakit yang teruk, yang muncul ketika ujung saraf dicubit atau semasa radang. Penyebab kedua pergerakan terhad pada sendi bahu adalah periartritis skapula bahu. Ia adalah penyakit radang yang menyerang kapsul sendi dan menahan ligamennya.

Kesakitan akut, yang diperparah dengan menggerakkan lengan ke atas, juga boleh berlaku dengan penyakit lain:

  • osteochondrosis maju tulang belakang serviks;
  • cakera intervertebral herniated;
  • artritis;
  • osteoartritis;
  • neuritis saraf brachial;
  • tendobursitis;
  • kecacatan putaran sendi bahu.

Di samping itu, terdapat patologi di mana tangan berhenti naik bukan kerana kesakitan. Ini biasanya berlaku dengan kecederaan parah pada bahu, patah tulang, pecahnya ligamen, myositis. Proses degeneratif pada sendi juga boleh menyebabkan penyumbatan. Sebagai tambahan kepada tahap terakhir arthritis dan arthrosis, ini boleh berlaku dengan capsulitis, sindrom bahu "beku". Dalam beberapa patologi, juga pada usia tua, pemendapan garam pada sendi mungkin bermula. Akibatnya, pergerakan di dalamnya sukar, ligamen dikalsifikasi dan tidak dapat berfungsi dengan normal. Oleh itu, tangan tidak naik melebihi 45 darjah..

Ciri rawatan

Sendi bahu sangat kompleks, jadi tidak boleh diterima sendiri. Malah kecederaan ringan boleh menyebabkan komplikasi serius. Sekiranya seseorang hanya menghilangkan rasa sakit tanpa menghilangkan penyebabnya, patologi dapat berkembang, yang akan menyebabkan kehilangan fungsi sendi sepenuhnya. Oleh itu, rawatan harus diresepkan oleh doktor setelah pemeriksaan dan penentuan sumber masalahnya..

Sekiranya berlaku kecederaan, prognosis pemulihan sangat bergantung pada adakah pertolongan cemas diberikan dengan betul. Tetapi dalam semua kes lain, terapi juga dimulakan tepat pada waktunya. Dalam kes ini, sangat mustahak untuk menerapkan rawatan kompleks yang bukan hanya bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan keradangan, tetapi juga untuk memulihkan mobiliti sendi..

Langkah pertama, yang wajib dalam semua kes dengan pelanggaran pergerakan sendi bahu, adalah dengan melumpuhkannya. Bagaimanapun, jika tangan tidak naik, ini bermakna proses keradangan berkembang di bahu atau berdekatan, edema telah berlaku, otot atau ligamen rosak. Imobilisasi membantu tisu yang terjejas pulih lebih cepat. Untuk memperbaiki bahu, anda boleh menggunakan pembalut elastik, jilbab, atau pembalut ortopedik khas. Anda perlu memakainya dari beberapa hari hingga 2-3 minggu, bergantung kepada keparahan patologi.

Kaedah umum kedua yang digunakan dalam semua kes di mana rasa sakit mengganggu mengangkat tangan adalah terapi ubat. Selalunya ini adalah ubat anti-radang bukan steroid dalam tablet atau suntikan. Dalam kesakitan akut, sekatan anestetik kadang-kadang diperlukan. Glukokortikoid berkesan untuk kesakitan dan keradangan, tetapi jika mobiliti sendi terganggu, lebih baik tidak menggunakannya, kerana dapat memperburuk masalah.

Kaedah selebihnya dipilih bergantung pada ciri-ciri masalah dan keparahan kerosakan sendi. Sekiranya tangan tidak naik ke atas, lebih baik merawat keadaan ini secara menyeluruh..

  • Untuk patologi sendi kronik, dan juga pada tahap pemulihan selepas kecederaan, prosedur fisioterapi sering digunakan. Terapi laser, UHF atau magnetoterapi baik untuk memulihkan fungsi sendi.
  • Kompres dengan Dimexidum atau Bischofite berkesan untuk arthrosis dan pemendapan garam.
  • Hirudoterapi dapat membantu pengumpulan cecair di sendi atau dengan peredaran yang lemah.
  • Urut dengan berkesan mengembalikan peredaran darah dan pemakanan semua tisu bahu. Selain kaedah klasik, akupresur dan akupunktur digunakan. Teknik ini mampu merangsang mekanisme penyembuhan diri..
  • Relaksasi pasca isometrik adalah kaedah manual penggantian ketegangan otot dan relaksasi yang digabungkan dengan urutan. Membantu melegakan kekejangan otot dan mengembalikan keanjalan pada ligamen.
  • Untuk sebarang patologi artikular, senaman fisioterapi selalu ditetapkan. Hanya dengan bantuan latihan khas, bahu dapat dikembalikan ke pergerakan.
  • Kaedah tradisional sering digunakan sebagai terapi tambahan..

Pemilihan kaedah rawatan harus dibuat oleh doktor setelah pemeriksaan. Anda perlu mengetahui punca patologi, jika tidak, anda hanya boleh memperburuk keadaan anda. Sebagai contoh, sebaik sahaja berlaku kecederaan atau apabila terdapat edema yang teruk, pemanasan kompres dan prosedur termal tidak boleh dilakukan. Sekiranya akar saraf rosak, pembalut tekanan dikontraindikasikan.

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang jatuh di tangannya atau mencederakan bahunya dengan cara lain, adalah perlu untuk memberi pertolongan cemas secepat mungkin. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah melumpuhkan sendi. Ini akan membantu mencegah peningkatan kesakitan dan kecederaan tisu lembut dari tulang yang rosak. Maka adalah penting untuk menghilangkan rasa sakit dan membawa mangsa ke kemudahan perubatan. Sebaiknya gunakan sejuk di kawasan yang rosak - ini akan membantu mencegah pembengkakan.

Untuk imobilisasi, anda boleh menggunakan pembalut elastik atau cara yang ada. Tetapi anda tidak boleh memasang sendi anda sendiri semasa terkeluar, gerakkannya jika sakit. Adalah lebih baik untuk meletakkan tangan yang ditekan ke badan, tetapi dalam beberapa kes, mangsa sendiri mengambil kedudukan di mana lebih mudah baginya. Untuk luka ringan, selendang pembalut cukup, jika ada luka terbuka, pembalut steril harus digunakan, dan jika berlaku pendarahan - pembalut tekanan atau tali leher di atas tempat kecederaan.

Kadang-kadang orang di sekitar anda tidak tahu apa yang harus dilakukan apabila seseorang cedera. Maka adalah lebih baik untuk memberi mangsa tidak bergerak dan segera menyampaikannya kepada doktor. Untuk kesakitan yang teruk, adalah mustahak untuk meringankan penderitaan - berikan pil penghilang rasa sakit.

Rawatan ubat

Rawatan sebarang patologi sendi bermula dengan ubat anti-radang bukan steroid. Ia boleh menjadi Ibuprofen, Diclofenac, Nimesulide, Meloxicam, Ketoprofen. Dalam kes ringan, pil seperti itu sudah mencukupi. Untuk kesakitan yang teruk, glukokortikoid mungkin diresepkan - Prednisolone atau Hydrocortisone.

Tetapi mereka tidak boleh memakan masa lebih lama dari 5-7 hari, jadi rawatannya dilengkapi dengan salap berdasarkan dana ini. Melegakan kesakitan dan keradangan Butadion, Voltaren, Dolgit, Nise. Beberapa saat selepas kecederaan, serta setelah proses keradangan reda, salap pemanasan berguna: Viprosal, Kapsikam, Apizartron dan sediaan lain berdasarkan racun ular atau lebah, lada, metil salisilat.

Selain itu, sekiranya pergerakan bahu terganggu, berguna untuk menggunakan chondroprotectors. Mereka membantu mengembalikan tisu tulang rawan sendi, mengembalikan fungsinya. Persediaan berdasarkan kondroitin dan glukosamin boleh didapati dalam bentuk tablet dan salap. Ubat-ubatan lain juga boleh diresepkan sebagai rawatan tambahan. Angioprotectors akan membantu menormalkan peredaran darah, antispasmodik atau relaksan otot akan melegakan kekejangan otot.

Untuk rawatan sendi, pembaca kami berjaya menggunakan Sustalife. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Fisioterapi

Selepas penyingkiran kesakitan dan keradangan akut, gimnastik semestinya diresepkan. Latihan dipilih secara individu oleh doktor. Sebaiknya kerap berlatih, bahkan beberapa kali sehari..

Ini adalah satu-satunya cara untuk memulihkan kerja sendi. Anda boleh menggunakan latihan berikut untuk ini:

  • letakkan tangan yang sakit dengan telapak tangan di bahu yang bertentangan, dengan tangan yang lain ambil siku dan angkat perlahan-lahan tanpa mengangkatnya dari dada;
  • genggam tangan anda di hadapan anda, perlahan-lahan angkat;
  • lakukan perkara yang sama dengan tangan anda ke belakang;
  • letakkan tangan di pinggang, gerakkan bahu ke hadapan dan kemudian ke belakang;
  • dari kedudukan permulaan yang sama, lakukan pergerakan putaran pada sendi bahu;
  • letakkan tangan yang sakit di belakang punggung anda, pegang dengan tangan yang baik dan perlahan-lahan tarik ke sisi sehingga rasa sakit muncul;
  • berbaring di punggung, angkat lengan lurus ke sisi dan angkat beberapa sentimeter, berlama-lama dalam kedudukan ini selama 10-15 saat;
  • ambil bola besar dengan kedua tangan, lemparkan ke hadapan dan ke atas.

Ubat-ubatan rakyat

Keadaan ketika sakit untuk mengangkat lengan di sendi bahu agak biasa. Ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Ramai orang cuba mengatasi masalah dengan rawatan di rumah. Lebih-lebih lagi, dalam perubatan rakyat banyak pengalaman telah terkumpul dalam memerangi patologi artikular.

Tetapi sebelum mula menggunakan dana tersebut, anda masih perlu berjumpa doktor. Bagaimanapun, tidak semua kaedah sama berkesan. Tetapi jika anda memilih resipi yang tepat dan menggunakannya bersama dengan rawatan yang ditetapkan oleh doktor anda, akan lebih mudah untuk mengembalikan fungsi sendi. Sekiranya gangguan pergerakan bahu, kompres, mandi terapeutik, dan pengambilan ubat yang meningkatkan proses metabolik dan mempromosikan penyingkiran garam adalah popular.

  • Untuk menggosok bahu yang sakit, anda boleh menggunakan warna bunga ungu segar. Anda perlu menambah 5 sudu teh bunga, satu sendok makan akar burdock cincang dan capsicum merah hingga 500 ml alkohol. Selepas infusi selama 4-7 hari, tincture sudah siap.
  • Salap berasaskan lemak babi buatan sendiri akan membantu mengatasi masalah sakit kronik dan pergerakan sendi. Untuk 200 g, anda perlu mengambil 6 sudu teh herba cincang dan minyak wortel St. John's dan 2 sudu besar lada cabai kering.
  • Kompres pemanasan yang diperbuat daripada madu dan mustard berkesan. Perlu dicampurkan dalam bahagian yang sama dengan madu cair dan minyak zaitun, tambah setengah mustard kering. Panaskan sedikit di tab mandi air, sapukan pada sendi selama 30 minit.
  • Untuk sebarang patologi artikular, disyorkan untuk mandi konifer. Bagi mereka, anda boleh menggunakan ekstrak siap pakai atau menyediakan rebusan kerucut dan jarum pain.
  • Sekiranya terdapat proses degeneratif pada sendi atau garam, kompres seperti ini berkesan: pukul kuning telur, tambahkan 2 sudu teh ghee dan cuka sari apel, satu sendok teh madu dan sedikit garam.
  • Sekiranya pergerakan bahu terganggu, disarankan untuk melincirkan sendi dengan minyak sayuran yang disiram dengan akar burdock sekerap mungkin. Untuk 200 ml, anda memerlukan 75 g bahan mentah cincang segar.

Apabila tangan tidak lagi difahami, ia akan mengurangkan kualiti hidup seseorang. Oleh itu, sangat penting untuk merawat semua patologi artikular tepat pada waktunya dan memberi pertolongan cemas untuk kecederaan dengan betul. Ini akan membantu mencegah komplikasi serius dan memelihara fungsi bahu..

Tambah komen

My Spina.ru © 2012-2018. Penyalinan bahan hanya boleh dilakukan dengan pautan ke laman web ini.
PERHATIAN! Semua maklumat di laman web ini hanya untuk rujukan atau popular. Diagnosis dan ubat memerlukan pengetahuan mengenai sejarah perubatan dan pemeriksaan oleh doktor. Oleh itu, kami sangat mengesyorkan agar anda berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan dan diagnosis, dan tidak melakukan rawatan diri. Perjanjian Pengguna

Harap maklum bahawa semua maklumat di laman web ini hanya untuk rujukan dan tidak bertujuan untuk diagnosis diri dan rawatan penyakit! Penyalinan bahan hanya dibenarkan dengan pautan aktif ke sumber.

Resipi ubat tradisional

Tendinitis

Apabila kesakitan berlaku kerana aktiviti fizikal yang berlebihan, kemungkinan besar adalah tendonitis. Keradangan adalah akibat geseran sengit antara tendon dan tulang.

Urut ais. Ambil dua cawan plastik, tuangkan air ke dalamnya dan masukkan ke dalam peti sejuk. Apabila air membeku, mulakan urutan. Keluarkan cawan dari peti sejuk tiga kali sehari dan buat gerakan melingkar pada sendi yang sakit selama lima belas minit. Isikan cawan dengan air dan beku sehingga sesi seterusnya.

Protein gipsum. Anda boleh membuat sejenis plaster. Pukul dua putih dari telur ayam ke dalam buih dan campurkan dengan sesudu vodka. Pukul lagi dan masukkan sesudu tepung, kacau.

Masukkan campuran ke lapisan yang rata pada pembalut lebar dan tutup bahu yang sakit. Selamat dengan pembalut bernafas dan tunggu hingga kering.

Sekiranya anda menggunakan gips setiap hari, setelah beberapa hari tidak akan ada kesan pembengkakan dan kesakitan..

Pembalut masin. Sediakan larutan masin. Larutkan sesudu garam dalam segelas air. Rendam kain kompres dalam air masin, masukkan sedikit dan masukkan ke dalam peti sejuk selama sepuluh minit. Apabila kompres cukup sejuk, selamatkan pada sendi bahu dan biarkan sehingga kering.

Infusi ceri burung. Tuangkan satu sudu beri kering atau tiga buah segar dalam termos dengan segelas air mendidih selama satu jam. Minum keseluruhan isipadu sekaligus. Minum infus ceri burung setiap hari - ia mempunyai kesan anti-radang dan pengencangan.

Tekstur kayu cacing. Selama setengah jam, tuangkan 2 sudu kayu cacing dengan segelas air mendidih. Untuk melegakan keradangan, minum satu sudu infus tiga kali sehari.

Bursitis

Pakar mengaitkan bursitis dengan beban tinggi pada sendi. Dalam penyakit ini, rasa sakit yang tajam dirasakan di kapsul sendi..

Kompres sayur. Rawatan yang sangat mudah dan berkesan, dan yang paling penting, berpatutan. Anda boleh menggunakan kubis, kentang, bit. Sayur ganti sambil membuat kompres pada waktu malam.

Untuk kompres kentang, potong kentang yang telah dibasuh dengan sempurna ke dalam kepingan yang sangat nipis, letakkan di atas kain dan pasangkan pada sendi, selamatkan. Lakukan perkara yang sama dengan bit..

Untuk kompres kubis, potong kubis putih dengan halus..

Kehangatan manis. Untuk memanaskan, panaskan bukan garam, seperti biasa, tetapi gula pasir. Panaskan dalam kuali, pastikan ia tidak cair. Tuangkan gula panas ke dalam beg ketat yang telah disediakan sebelumnya dan lekatkan pada sendi. Biarkan sehingga pagi.

Teh saderi. Bancuh sesudu biji saderi dalam segelas air mendidih dua kali sehari. Selepas setengah jam, tapis dan minum.

Propolis memampatkan. Selama lima hari, tekankan lima puluh gram propolis dalam setengah liter vodka. Rendam kain kompres dalam infusi dan sapukan pada sendi bahu pada waktu malam.

Mandi pain. Tarik kira-kira satu setengah kilogram cawangan pain. Rendam mereka dalam air sejuk selama satu jam. Masukkan ke atas dapur, didihkan dan didihkan selama setengah jam. Setelah dua belas jam infus, tuangkan ke dalam air mandi dan rendam di dalamnya selama dua puluh minit.

Osteoporosis

Kekurangan kalsium membawa kepada osteoporosis. Kerana kekurangannya, sendi itu benar-benar lesu, yang membuat dirinya merasa sakit akut.

Infusi bawang. Ambil dua bawang, kupas (jangan dibuang), potong halus. Masukkan bawang ke dalam kuali, masukkan sedikit minyak sayuran dan goreng.

Pindahkan bawang ke dalam periuk, tuangkan satu liter air, tambahkan sekam, didihkan dan rebus selama seperempat jam. Selepas setengah jam, angkat kulit bawang, bahagikan kepada tiga bahagian.

Minum pada waktu siang dalam tiga hidangan, sedikit suam.

Ubat kerikil antik

Ubat kuno. Sukar untuk menyiapkannya, tetapi, seperti yang mereka katakan dalam perubatan rakyat, ini adalah ubat terbaik untuk osteoporosis. Ambil lima kilogram kerikil sungai atau laut. Kisar ke keadaan berpasir. Bagaimana, ia tidak diberitahu, tetapi patut dicuba.

Tuangkan sesudu tembaga sulfat dan seratus gram asid sitrik ke pasir kerikil. Tuangkan ke dalam bekas besar dan isi dengan sepuluh liter air, tutup penutup dan biarkan selama setengah bulan. Kemudian air kerikil harus diaduk, dibiarkan mengendap dan disuling melalui penyuling. Lima liter pertama adalah yang anda perlukan.

Minum setengah gelas pada waktu pagi semasa perut kosong.

Serbuk kulit telur. Ubat yang paling popular adalah kulit telur. Hancurkan kerang yang telah dibasuh dan kering hingga serbuk. Ambil setengah sudu, basuh dengan cuka sari apel dengan keasidan rendah, diencerkan dengan air madu. Sekiranya semuanya sesuai dengan keasidan, minum air.

Makan bubur oat setiap hari untuk sarapan. Ia murah, tidak menyusahkan dan sangat bagus..

Resipi sejagat

Propolis dan lemak babi

  • Melegakan kesakitan dan keradangan dengan sempurna, salap yang terbuat dari tiga gram propolis dicampurkan dengan lima puluh gram lemak babi dalaman. Penyembuh tradisional mengesyorkan lemak berang, tetapi tidak semua orang berpeluang mendapatkannya. Campuran yang dicampurkan dengan teliti hendaklah disapu dengan baik pada sendi yang sakit.
  • Salap yang dibuat dari bahan-bahan improvisasi yang dimiliki oleh setiap suri rumah. Ambil satu sudu mustard, minyak bunga matahari dan madu. Kacau dan gosokkan ke sendi, panaskan dengan mandian wap.
  • Dalam seratus lima puluh gram lemak babi dalaman, tambahkan dua sudu lilin, setelah mencairkannya sebelumnya, dua sudu minyak cemara dan dua sudu besar ammonia. Letakkan bekas di atas mandian wap dan panaskan sehingga bahan digabungkan sepenuhnya. Kemudian masukkan 200 ml tincture cinquefoil. Simpan di dalam peti sejuk. Sebelum tidur, gosokkan sendi dengan salap, di atas - pembalut pemanasan dan tidur.
  • Anda boleh membuat sendiri warna dari cinquefoil. Tuangkan lima puluh gram rumput dengan setengah liter vodka dan biarkan selama 20 hari untuk menanam. By the way, tincture ini boleh disapu pada sendi atau diambil satu sudu pada satu masa sebelum makan..
  • Gosokkan bahu anda semalaman dengan campuran dua sudu besar ammonia, dua sudu terpentin, dan dua telur mentah. Pukul hingga konsisten krim masam.

Memampatkan, menggosok

  • Selama tiga minggu setiap petang, buat kompres pada sendi yang sakit mengikut resipi berikut. Campurkan dalam sesudu madu, minyak kapur barus dan serbuk mustard. Sapukan campuran itu secara merata ke kertas kompres dan alaskan pada sendi. Tutup dengan kain suam, selamatkan dan biarkan hingga pagi.
  • Gosokkan sendi dengan tincture thyme. Untuk menyiapkannya, tekan empat sudu herba dalam segelas vodka selama seminggu di tempat yang gelap.
  • Kubis akan menyelamatkan anda dari kesakitan yang teruk. Pisahkan satu atau dua daun kubis keseluruhan dari kepala, tahan selama beberapa minit di atas stim. Sapukan pada sendi dan balut dengan kain suam.

Urut madu

Ubat tradisional untuk rawatan sendi bahu mengesyorkan urutan madu, yang mesti dilakukan sekurang-kurangnya sepuluh kali.

Ambil madu, masukkan ke dalam cawan dan letakkan mandi wap untuk memanaskan badan. Madu harus memanaskan dengan baik. Sebelum memulakan urutan, sendi juga harus dipanaskan dengan pad pemanasan sekurang-kurangnya 15 minit. Kemudian, dalam gerakan bulat, kita mula menggosok madu ke sendi yang dipanaskan..

Kami mengambil satu sudu madu di telapak tangan dan menggosoknya sehingga diserap sepenuhnya. Kemudian, dengan cara yang sama, sapu bahagian kedua madu. Jumlah masa urut sekurang-kurangnya dua puluh minit. Tutup sendi dengan plastik dan kain wol di atas. Selamat dan biarkan selama dua hingga tiga jam.

Selepas masa yang diperuntukkan, basuh dengan air dan pakai pakaian hangat.

Untuk pentadbiran lisan

  • Semasa musim dandelion, perah jusnya dan minum sedikit. Jus ini boleh ditambah ke lobak merah.
  • Jus Dandelion, apabila disapu ke sendi, sangat bagus untuk menghilangkan rasa sakit.
  • Dandelion boleh digunakan untuk membuat minyak. Bilas akar tanaman segar, masukkan penggiling daging dan isi dengan minyak sayuran berkualiti tinggi 1: 5. Selepas seminggu, ubat sejagat sudah siap. Boleh ditambah ke salad, disapu pada sendi dan digunakan untuk kompres.
  • Ia melegakan kesakitan dan bertindak sebagai infus anti-radang daun lingonberry. Rebus dua sudu daun dalam segelas air selama lima minit. Sejukkan dan minum dalam bahagian kecil pada waktu siang.
  • Merebus Lingonberry berfungsi dengan cara yang sama seperti merebus daun. Biarkan dua sudu beri dalam segelas air mendidih selama seperempat jam. Minum dengan teliti, dua teguk sepanjang hari..
  • Sediakan infusi daun currant. Bancuh dua sudu besar daun dengan dua gelas air mendidih. Biarkan hingga setengah jam. Setelah menegangkan, minum satu gelas, selesaikan sisa kuahnya pada siang hari.
  • Dan daun blueberry akan membantu anda juga. Disiapkan seperti rebusan daun currant. Minum setengah gelas empat kali sehari. Kaldu boleh digunakan untuk kompres.
  • Ambil rebusan herba: pudina, biji pasli, kulit kayu buckthorn, dan akar dandelion. Ambil segalanya satu sudu pada satu masa, tuangkan setengah liter air mendidih dan rebus selama lima minit. Anda perlu minum produk dua sudu tiga kali sehari..